بهترین دانشگاه های پزشکی آلمان

در این مطلب میخوانید

کشور آلمان سابقه طولانی و معتبری در برتری علم پزشکی دارد که به پزشکان و دانشمندان قرون وسطی باز می گردد. امروزه، کالج های پزشکی کشور آلمان یکی از بهترین کالج های آموزشی در جهان هستند که به دانشجویان آموزش ‌هایی با کیفیت بالا ارائه می ‌دهند و آن ها را برای مشاغل موفق پزشکی آماده می ‌کنند. در این مقاله به قلم کارشناسان موسسه مهاجرتی اصطهباناتی به ارائه بهترین دانشگاه های پزشکی آلمان در سال 2023-2024 می پردازیم. با ما همراه باشید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

دلایل تحصیل پزشکی در آلمان برای دانشجویان بین المللی

دلایل زیادی برای تحصیل پزشکی در آلمان برای دانشجویان بین المللی وجود دارد. کالج های پزشکی کشور آلمان طیف گسترده ای از برنامه های تحصیلی را ارائه می دهند که در سطح بین المللی شناخته شده و معتبر هستند. علاوه بر این، هزینه های تحصیل در دانشکده های پزشکی و هزینه تحصیل دندانپزشکی در آلمان اغلب بسیار کمتر از دیگر دانشگاه های برتر در جهان می باشد. آلمان خانه برخی از بیمارستان‌ های تحقیقاتی و مراکز پزشکی پیشرو در جهان است که فرصت ‌های فراوانی را برای دانشجویان بین المللی برای کسب تجربه عملی فراهم می ‌کنند. از دیگر دلایل تحصیل در دانشگاه های دندانپزشکی آلمان و تحصیل در دانشگاه های آلمان داروسازی و دانشگاه های مهندسی پزشکی آلمان موارد زیر را می توان نام برد:

  • هزینه تحصیل در رشته پزشکی MBBS در آلمان در مقایسه با دانشگاه های اروپای غربی بسیار کم و ارزان است.
  • کیفیت آموزش دوره پزشکی و دندانپزشکی در رتبه اول قرار دارد و بهترین دانشگاه دندانپزشکی آلمان و دانشگاه پزشکی این کشور جزو برترین دانشگاه های جهان هستند.
  • فرصت های شغلی در آلمان پس از فارغ التحصیلی از رشته پزشکی MBBS فراوان و کیس های بستری و سرپایی نیاز به درمان زیاد است.
  • با وجود اینکه شهریه دانشگاه های آلمان در رشته های پزشکی و دندانپزشکی کاملا مقرون به صرفه است، بورسیه های تحصیلی زیادی برای تحصیل پزشکی در این کشور وجود دارد.
  • فارغ التحصیلان رشته پزشکی در مهلت 18 ماهه جستجوی کار و اقامت طولانی در آلمان می توانند شغل مورد نظر خود را پیدا کنند.
  • بورسیه های تحصیلی پزشکی (MBBS/MD) فراوانی در آلمان برای دانشجویان بین المللی وجود دارد.

روند درخواست برای دانشگاه های پزشکی کشور آلمان چگونه است؟

دانشجویان بین المللی برای اخذ پذیرش از دانشگاه پزشکی و دانشگاه دندانپزشکی المان باید دارای شرایط پذیرش دانشگاه های پزشکی آلمان باشند. در واقع اگر دانشجویان قصد تحصیل پزشکی در آلمان را دارند، باید یک پروسه درخواست بسیار رقابتی را طی کنند. از شرایط پذیرش دانشگاه پزشکی آلمان موارد زیر را می توان نام برد:

  • کسب نمره ها و معدل تحصیلی بالا در دوره دبیرستان
  • شرکت در دوره زبان آلمانی و دریافت مدرک زبان آلمانی معتبر
  • کسب نمره لازم در آزمون زبان آلمانی برای پذیرش دانشگاه (Deutsche Sprachprüfung für den Hochschulzugang، DSH))
  • کسب نمره لازم در ازمون ورودی دانشگاه پزشکی المان (Abiturzeugnis)
  • ارسال مدارک لازم برای اخذ پذیرش از دانشکده های پزشکی آلمان
  • شرکت در مصاحبه و کسب امتیاز لازم

دارا بودن مدرک زبان آلمانی برای تحصیل پزشکی در آلمان الزامی است.شرایط عمومی پذیرش از بهترین دانشگاه های پزشکی آلمان

تحصیل در بهترین دانشگاه های پزشکی آلمان با کیفیت بالای آموزشی همراه است. ورود به بهترین دانشگاه های آلمان و تحصیل در آلمان در رشته پزشکی به دو روش امکان پذیر است. در روش اول دانشجویانی که در ایران در کنکور سراسری شرکت کرده و در آن پذیرفته شده و دارای مدرک B2 زبان آلمانی هستند، می توانند در آزمون ورودی شرکت کنند. در روش دوم دانشجویانی که در کنکور سراسری پذیرفته نشده باشند، می توانند در دوره های کالج شرکت کرده و دروس پایه و زبان آلمانی را یاد بگیرند.

رشته های درمانی مورد نیاز آلمان

شرط معدل

یک موضوع مهم جهت تحصیل در بهترین دانشگاه پزشکی آلمان شرط معدل است. از آن جا که رقابت برای تحصیل پزشکی در آلمان زیاد است، داشتن معدل بالا کمک شایانی به دانشجویان در جهت اخذ پذیرش در رشته پزشکی خواهد کرد.

معرفی بهترین دانشگاه های پزشکی کشور آلمان

کشور آلمان نه تنها در قاره اروپا، بلکه در سطح جهانی در زمینه پزشکی پیشرو است. بیش از 15 دانشگاه آلمان در رتبه 200 دانشگاه برتر پزشکی بالینی در جهان US News Subject Rankings رتبه بندی شده اند. دانشگاه پزشکی آخن آلمان، دانشگاه پزشکی برلین آلمان و دانشگاه پزشکب هایدلبرگ از بهترین دانشگاه های پزشکی کشور آلمان محسوب می شوند. تقریباً تمام دانشگاه‌ های آلمان برنامه دکترای پزشکی (MD/MBBS)  را به زبان آلمانی ارائه می ‌دهند. تنها استثنا دانشگاه UMCH Hamburg است که برنامه پزشکی را به طور کامل به زبان انگلیسی به دانشجویان بین المللی ارائه می دهد. در جدول زیر برخی از بهترین دانشگاه های پزشکی کشور آلمان در سال 2023-2024 به همراه کالج ها و زبان تحصیل ارائه شده است:

دانشگاه های برتر پزشکی آلمانکالج های دانشگاهزبان تحصیل
دانشگاه روپرشت کارلز هایدلبرگ Ruprecht Karls University Heidelberg

 

کالج های الهیات، حقوق، فلسفه، زبان های مدرن، اقتصاد و علوم اجتماعی، مطالعات رفتاری و فرهنگی، ریاضی و علوم کامپیوتر، شیمی و علوم زمین، فیزیک و ستاره شناسی، علوم زیستی و دو کالج پزشکیزبان اصلی آموزش آلمانی است. تعدادی از برنامه های کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی تدریس می شوند.
دانشگاه مونیخ

University of Munich

دارای 18 کالج از جمله کالج های مدیریت بازرگانی، پزشکی و علوم اجتماعی و بیش از 200 رشته تحصیلیزبان اصلی تدریس در دانشگاه مونیخ آلمانی است. برخی از برنامه ‌های کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی تدریس می ‌شوند، از جمله برنامه اقتصاد، روان‌شناسی عصبی-شناختی و مهندسی نرم‌افزار
دانشگاه هامبولت برلین Humboldt University of Berlin

 

کالج های هنر و علوم انسانی، اقتصاد و مدیریت بازرگانی، حقوق، علوم زیستی، ریاضیات و علوم طبیعی، پزشکی، علوم اجتماعی و الهیاتزبان آلمانی
دانشگاه آزاد برلین Free University of Berlin

 

دارای 11 بخش آکادمیک، کالج پزشکی مشترک و 3 موسسه مرکزی است که مدارک تحصیلی در اروپای شرقی، آمریکای لاتین و آمریکای شمالی را ارائه می دهند.

این دانشگاه حدود 180 رشته در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و حدود 50 رشته در مقطع دکترا ارائه می دهد.

زبان اصلی تدریس آلمانی است.

برخی از برنامه های تدریس به زبان انگلیسی در سطح کارشناسی ارشد شامل برنامه هایی در علوم محاسباتی، بهداشت بین المللی و مطالعات آمریکای شمالی است.

دانشگاه فنی مونیخ Technical University of Munich

 

دارای 13 کالج از جمله کالج معماری، علم شیمی، مهندسی عمران، زمین و محیط زیست، آموزش، مهندسی برق و کامپیوتر، انفورماتیک، علوم زیستی، مدیریت، ریاضی، مهندسی مکانیک، پزشکی، فیزیک، علوم ورزشی و بهداشتی. این دانشگاه بیش از 150 رشته تحصیلی ارائه می دهد.زبان اصلی آموزش آلمانی است و چندین برنامه به طور کامل به زبان انگلیسی و تعدادی برنامه دو زبانه تدریس می شوند که بیشتر آن ها در مقطع کارشناسی ارشد هستند.
دانشگاه بن University of Bonn

 

دارای 7 کالج از جمله کالج کشاورزی، هنر، الهیات کاتولیک، حقوق و اقتصاد، ریاضیات و علوم طبیعی، پزشکی و الهیات پروتستان

 

 

آلمانی زبان اصلی تدریس است، اگرچه برخی از برنامه های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی یا دو زبانه در دسترس هستند.

برخی از رشته های کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی شامل برنامه های علوم کامپیوتر، اقتصاد و ریاضیات است.

بسیاری از دانشگاه های پزشکی آلمان مورد تایید وزارت بهداشت ایران می باشند.رتبه بندی بهترین دانشگاه های پزشکی کشور آلمان در سال 2023-2024

آلمان دارای طیف گسترده ای از دانشگاه های پزشکی است که تقریباً همه آن ها در سطح بین المللی دارای رنکینگ های جهانی هستند. علاوه بر این، برنامه های پزشکی آلمان توسط سازمان های شناخته شده مانند سازمان بهداشت جهانیWHO  تایید شده است. بورسیه تحصیلی برای تحصیل پزشکی و برنامه های مرتبط در آلمان محدود است، با این حال، بسیاری از دانشگاه های دولتی حداقل شهریه را از دانشجویان انتخاب شده دریافت می کنند. بسیاری از دانشگاه های پزشکی آلمان مورد تایید وزارت بهداشت ایران می باشند. اگر دانشجو در یک دانشگاه پزشکی المان مورد تایید وزارت بهداشت تحصیل کند، می تواند برای کار یا ادامه تحصیل به کشور ایران بازگردد. در جدول زیر رتبه بندی دانشگاه های پزشکی آلمان در سال 2023-2024 ارائه شده است:

بهترین دانشگاه های پزشکی کشور آلمانرتبه در میان بهترین دانشگاه های جهانرتبه در میان بهترین دانشگاه های اروپارتبه در میان بهترین دانشگاه های آلمانرتبه در میان بهترین دانشگاه های پزشکی جهانتعداد دانشجویان مشغول تحصیلتعداد دانشجویان بین المللی
دانشگاه هایدلبرگ

Ruprecht Karls University Heidelberg

571623819.3474.048
دانشگاه لودوینگ ماکسی میلیان

Ludwig-Maximillian’s-University of Munchen

59186336.042
دانشگاه مونیخ

University of Munich

4711153N/A
دانشگاه هامبولت برلین

Humboldt University of Berlin

611836634.3996.001
دانشگاه آزاد برلین Free University of Berlin

 

872858036.7928.050
دانشگاه هامبورگ

University of Hamburg

14956710530.6763.809
دانشگاه فنی مونیخ Technical University of Munich7925410833.96012.074
کالج پزشکی هانوفر

Hannover Medical School

43917828132N/A
دانشگاه گوته فرانکفورت Goethe University Frankfurt2369616156N/A
 دانشگاه ابرهارد کارلز توبینگن

Eberhard Karls University of Tubingen

1827010159N/A
دانشگاه اولم

Ulm University

3221322317010.271
دانشگاه فرایبورگ

University of Freiburg

178689180N/A
دانشگاه مونستر

University of Munster

219891418228.014
دانشگاه بن

University of Bonn

13850618927.210
دانشگاه لایپزیگ

Leipzig University

34614524218N/A
دانشگاه ارلانگن نورنبرگ

University of Erlangen Nuremberg

2561061919733.777
دانشگاه کیل

University of Kiel

28011720197N/A
دانشگاه RWTH آخن199801328339.738

خدمات موسسه اصطهباناتی در مورد تحصیل در بهترین دانشگاه های پزشکی آلمان

این روزها تحصیل در دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی کشور آلمان برای بسیاری از متقاضیان ایرانی دیگر یک آرزو و رویا نیست. در واقع بسیاری از متقاضیان ایرانی برای تحصیل در دانشگاه های علوم پزشکی آلمان درخواست می دهند و با اخذ پذیرش راهی این کشور برتر جهان می شوند. البته روند اخذ پذیرش و اخذ ویزای تحصیلی چندان راحت نیست و این متقاضیان مسئولیت این کار مهم را به کارشناسان و مشاوران موسسه های مهاجرتی واگذار می کنند. یکی از موسسه های موفق در این زمینه گروه مشاوران موسسه مهاجری اصطهباناتی است که با سال ها تجربه و موفقیت های متعدد در زمینه اخذ ویزای تحصیلی و اعزام دانشجو به کشورهای اروپایی به عنوان یک موسسه موفق می درخشد. مشاوران موسسه ما با آگاهی از شرایط پذیرش دانشگاه های پزشکی آلمان و هزینه های تحصیلی و بورسیه می توانند راهنمایی های سودمندی به متقاضیان ارائه دهند. از جمله خدمات موسسه ما می توان به اخذ پذیرش پزشکی از دانشگاه های آلمان و دیگر کشورهای اروپایی، تهیه انگیزه نامه تحصیلی قوی، اخذ ویزای تحصیلی و پیگری پرونده های مهاجرت تحصیلی اشاره کرد.

موسسه مهاجرتی اصطهباناتی در روند اخذ پذیرش پزشکی آلمان دارای موفقیت های فراوانی است.دانشگاه های کشور آلمان جزو شناخته شده ترین دانشگاه ها در دنیا هستند و مدرک اخذ شده از آن ها در تمام دنیا به رسمیت شناخته می شود و به همین دلیل خیلی از افراد به دنبال مهاجرت تحصیلی به آلمان هستند. مدرک پزشکی اخذ شده از برخی دانشگاه های پزشکی آلمان مورد تأیید وزارت بهداشت و درمان ایران است. در ادامه در مورد برخی از دانشگاه های پزشکی آلمان توضیحاتی را ارائه خواهیم داد.

دانشگاه لایپزیگ (Leipzig University)

دانشگاه لایپزیگ یکی از قدیمی ترین و بهترین دانشگاه های پزشکی جهان و دومین دانشگاه قدیمی در کشور آلمان است. این دانشگاه در 2 دسامبر 1409 توسط فردریک اول تأسیس شد. افراد مشهوری که از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند عبارتند از: آنجلا مرکل (صدر اعظم آلمان)، گوته، واگنر، لایبنیتز. این دانشگاه دارای بیش از هشت برنده جایزه نوبل است. دانشکده پزشکی دانشگاه لایپزیگ دارای بیش از 3000 دانشجو است.

دانشگاه آلبرت لودویگ فرایبورگ (Freiburg University)

این دانشگاه دارای متنوع ترین رشته های تحصیلی در سراسر آلمان است که درصد زیادی از دانشجویان آن دانشجویان بین المللی هستند. دانشگاه فرایبورگ یکی از بزرگ ترین دانشگاه های کشور آلمان به حساب می آید. بسیاری از فیلسوفان مشهور، محققان برجسته و برندگان جایزه نوبل در دانشگاه فرایبورگ تدریس و تحقیق کرده اند. بیش از 24،000 دانشجو از بیش از 100 کشور در در 11 دانشکده این دانشگاه تحصیل می کنند.

دانشگاه روپرشت کارلز هایدلبرگ Ruprecht Karls University Heidelberg

دانشگاه هایدلبرگ یک دانشگاه دولتی است که در سال 1386 تاسیس شد و عنوان قدیمی ترین دانشگاه آلمان را به خود اختصاص داده است. دانشگاه هایدلبرگ پزشکی در ایالت بادن-وورتمبرگ قرار دارد. کمتر از 20 درصد دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند. از شرایط پذیرش پزشکی دانشگاه هایدلبرگ عدم پرداخت هزینه تحصیلی است، این امر به طور کلی در مورد همه دانشگاه های دولتی آلمان صدق می کند. در عوض، دانشجویان شهریه نسبتاً پایین و هزینه های اداری را پرداخت می کنند. دانشجویان بین المللی برای اسکان و خدمات دانشجویی می توانند از طریق  Studierendenwerk اقدام کنند. این دانشگاه در زمینه فعالیت های تحقیقاتی با چندین سازمان خارجی از جمله مرکز تحقیقات سرطان آلمان، آزمایشگاه اروپایی زیست شناسی مولکولی و موسسه مطالعات نظری هایدلبرگ همکاری می کند.

دانشگاه لودویگ ماکسی میلیان مونیخ Ludwig Maximilian University of Munich

دانشگاه لودویگ ماکسی میلیان مونیخ یکی از بزرگترین، معتبرترین و از بهترین دانشگاه های پزشکی کشور المان محسوب می شود. این دانشگاه پزشکی در المان در سال 1472 تاسیس شد و در شهر مونیخ، پایتخت بایرن واقع شده است. دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ در لیست کالج های پزشکی آلمان قرار دارد. این دانشگاه همچنین یکی از معتبرترین و رقابتی ترین دانشگاه ها برای اخذ پذیرش نه تنها در آلمان، بلکه در تمام اروپا می باشد. پردیس های مختلف این دانشگاه از بهترین دانشکده های پزشکی آلمان در سراسر شهر پراکنده شده و دارای دانشکده های مختلف است. کالج پزشکی این دانشگاه تمرکز زیادی بر تحقیق و تدریس دارد و خانه برخی از متخصصان برجسته پزشکی در جهان است. این دانشگاه پزشکی در المان یکی از بزرگترین دانشکده های پزشکی در اروپا است که بیش از 7000 دانشجو در آن مشغول تحصیل می باشند.

دانشگاه مونیخ University of Munich

دانشگاه مونیخ یکی از دانشگاه های دولتی و از بهترین دانشگاه های پزشکی کشور آلمان در سال 1472 تاسیس شده است. این دانشگاه در مونیخ، پایتخت باواریا و یکی از بزرگترین شهرهای آلمان واقع شده است. دانشجویان دانشگاه مونیخ LMU معمولا شهریه پرداخت نمی کنند. با این حال، برای برخی از برنامه‌ های زبان انگلیسی باید شهریه پرداخت کرد. تعداد محدودی مسکن دانشجویی از طریق Studentenwerk München یا اتحادیه دانشجویی مونیخ در دسترس است. تقویم آموزشی این دانشگاه ترمی است و کلاس ها از ماه های اکتبر و اپریل شروع می شوند. دانشگاه مونیخ از بهترین دانشگاه های المان پزشکی دارای 50 مرکز تحقیقاتی مانند مرکز آسیب شناسی عصبی است. این دانشگاه همچنین دارای تعداد زیادی موسسه تحقیقاتی خارجی از جمله آکادمی هنرهای زیبای باواریا و موسسه حقوقی وکلا است.

دانشگاه هامبولت برلین Humboldt University of Berlin

Humboldt-Universität zu Berlin  به عنوان یکی از دانشگاه های دولتی آلمان در سال 1810 تاسیس شده است. در سال تحصیلی 2023-2024 تقریباً نیمی از دانشجویان این دانشگاه در حال تحصیل در مقطع کارشناسی هستند. دانشگاه پزشکی برلین در لیست دانشگاه های پزشکی آلمان هزینه ای از دانشجویان برای شهریه دریافت نمی کند. برخی از خوابگاه های دانشجویی از طریق  Studentenwerk در دسترس است. تقویم علمی دانشگاه برلین از بهترین دانشگاه آلمان در رشته پزشکی ترمی است. دانشگاه هامبولت برلین قراردادهای همکاری مختلف با بیش از 190 موسسه در سراسر جهان دارد. دانشگاه هامبولت برلین با دانشگاه ملی سنگاپور، دانشگاه پرینستون در ایالات متحده و دانشگاه سائوپائولو برزیل همکاری های آموزشی و پژوهشی دارد. این دانشگاه دارای چندین مرکز تحقیقاتی بین‌ رشته‌ای بزرگ در مرکز August Boeckh Centre for Antiquity  و مرکز مطالعات متروپولیتن جورج-زیمل Georg-Simmel Center for Metropolitan Studies می باشد.

تحصیل در دانشگاه های پزشکی آلمان به زبان آلمانی رایگان استدانشگاه آزاد برلین Free University of Berlin

دانشگاه آزاد برلین به عنوان دانشگاه دولتی آلمان در سال 1948 تاسیس شده است. این دانشگاه دارای سه پردیس اصلی در برلین است. دانشگاه آزاد برلین و دانشگاه Humboldt- Universität zu Berlin  به طور مشترک دانشگاه پزشکی Charite برلین را اداره و دانشجویان وابسته به هر دو دانشگاه را ثبت نام می کنند. در سال تحصیلی 2022-2023 تقریباً 16 درصد از دانشجویان دانشگاه آزاد برلین در حال تحصیل در مقطع دکترا بودند. دانشجویان برای بیشتر رشته های تحصیلی شهریه پرداخت نمی کنند. خوابگاه دانشجویی در دسترس است، اگرچه خوابگاه ها در محوطه دانشگاه قرار ندارند و توسط سازمان های خارجی که با دانشگاه توافق نامه دارند، مدیریت می شوند. تقویم تحصیلی دانشگاه به صورت ترمی است و دوره ها از ماه های اکتبر و اپریل شروع می شود. حدود 600 دانشمند و محقق بین المللی هر سال در دانشگاه آزاد برلین از بهترین دانشگاه های آلمان برای پزشکی حضور پیدا می کنند تا در طرح های آموزشی و پژوهشی فعالیت کنند. از میان حوزه‌ های پژوهشی بین ‌رشته ‌ای این دانشگاه حوزه های علوم گیاهی، مواد کاربردی در مقیاس نانو و بیماری ها در دوران سالخوردگی انسان را می توان نام برد.

دانشگاه فنی مونیخ Technical University of Munich

دانشگاه فنی مونیخ یا TUM یک دانشگاه دولتی است که در سال 1868 تاسیس شد. دانشگاه فنی مریخ از بهترین دانشگاه های پزشکی کشور المان دارای سه پردیس در ایالت بایرن آلمان شامل مرکز شهر مونیخ، گارچینگ و وایهن استفان است. پردیس گارچینگ واقع در شمال مونیخ بیشترین ثبت نام دانشجویی را دارد و بخش های علوم طبیعی و فناوری این دانشگاه را در خود جای داده است. به طور کلی، دانشجویان در دانشگاه فنی مونیخ شهریه نمی پردازند، بلکه هزینه های اداری را هر ترم پرداخت می کنند. دانشگاه فنی مونیخ از بهترین دانشگاه پزشکی المان دارای خوابگاه دانشجویی نمی باشد، اما اقامتگاه ‌هایی که توسط سازمان ‌های خارجی مدیریت می‌ شوند، در دسترس هستند. تقویم تحصیلی دانشگاه ترمی است. این دانشگاه دارای چندین مرکز تحقیقاتی از جمله مرکز فناوری Munich Center for Technology in Society، موسسه Walter Schottky Institut برای مطالعه نانوتکنولوژی و مواد نانو و Hans Eisenmann-Zentrum برای علوم کشاورزی است. فلاسک ارلن  Erlenmeyer flask قطعه‌ای از تجهیزاتی است که معمولاً در آزمایشگاه‌ های شیمی یافت می ‌شود و برای اندازه ‌گیری و ذخیره مایعات استفاده می ‌شود، به نام یکی از اساتید دانشگاه فنی مونیخ نامگذاری شده است.

دانشگاه بن University of Bonn

دانشگاه بن از بهترین دانشگاه المان برای پزشکی از دانشگاه های دولتی آلمان در سال 1818 تاسیس شده است. دانشگاه بن از دانشگاه های علوم پزشکی آلمان در شهر بن، شهر زادگاه آهنگساز فقید لودویگ ون بتهوون و محل استقرار چندین سازمان ملل متحد واقع شده است. در سال تحصیلی 2022-2023 بیش از 30.000 دانشجو در این دانشگاه ثبت نام کردند که از این تعداد در حدود 12 درصد آن ها دانشجویان بین المللی از حدود 135 کشور جهان هستند. دانشگاه بن از جمله دانشگاه پزشکی در آلمان به طور کلی هزینه ای از دانشجویان برای شهریه دریافت نمی کند، اگرچه دانشجویان هزینه اداری نسبتاً کمی را در هر ترم پرداخت می کنند. این هزینه شامل کارت حمل و نقل عمومی، دسترسی به کتابخانه و سایر خدمات دانشجویی می باشد. خوابگاه های دانشجویی از طریق سازمان عمومی Studierendenwerk Bonn در دسترس است. این دانشگاه از تقویم تحصیلی مبتنی بر ترم پیروی می کند. دانشگاه بن در لیست کالج های پزشکی آلمان دوره های زبان را برای کمک به دانشجویان بین المللی برای یادگیری روزمره آلمانی برگزار می کند. نهادهای تحقیقاتی در دانشگاه شامل آزمایشگاه اقتصاد تجربی، مرکز Bethe Center for Theoretical Physics  برای فیزیک نظری و انستیتو Franz Joseph Dölger-Institut می باشد که بر مطالعه دوران باستان متمرکز است. این دانشگاه با بیش از 70 دانشگاه جهانی از جمله دانشگاه توکیو، دانشگاه ملی استرالیا و دانشگاه و مرکز تحقیقاتی واگنینگن در هلند Franz Joseph Dölger-Institut همکاری داشته است.

دانشگاه روت آخن (Rwth Aachen University)

این دانشگاه در سال 1966 تأسیس شد و دارای 9 دانشکده مختلف است. تقریباً 2700 دانشجوی در دانشکده پزشکی این دانشگاه تحصیل می کنند. دانشگاه روت آخن از موسسات علمی و پژوهشی برجسته اروپا است. دانشکده پزشکی این دانشگاه بسیار معتبر و شناخته شده است.

دانشگاه توبینگن (Tübingen University)

دانشگاه توبینگن یکی دیگر از قدیمی ترین دانشگاه های پزشکی آلمان است. توبینگن به عنوان یک دانشگاه برتر برای تحصیل در رشته های علوم پزشکی و علوم انسانی شناخته شده است و تاکنون حداقل سه بار جایزه نوبل در زمینه پزشکی و علوم دریافت کرده است. دانشکده پزشکی دانشگاه واقع در منطقه بادن-وورتمبرگ آلمان شامل یک بیمارستان در سطح جهانی، پژوهشگاه های علمی و مراکز آموزشی است که آن را به یکی از بهترین مکان برای تحصیل رشته پزشکی در کل کشور آلمان تبدیل کرده است.

دانشگاه توبینگن

دانشگاه توبینگن

دانشگاه مونستر (Münster University)

دانشگاه مونستر در سال 1780 تأسیس شد. دانشکده پزشکی این دانشگاه یکی از بهترین دانشکده های پزشکی در کشور آلمان به شمار می آید. این دانشگاه دارای بیش از 45،700 دانشجو و بیش از 5000 نیروی کار متخصص است. این دانشگاه دانشجویان و محققان را از آلمان و سراسر جهان به خود جذب می کند. کیفیت تدریس در دانشگاه مونستر در سطح استاندارد بین المللی است که آن را به گزینه ای عالی برای تحصیل در رشته پزشکی تبدیل می کند.

دانشگاه وورزبورگ (Würzburg University)

دانشگاه وورزبورگ یکی از موسسات برتر آموزش عالی در آلمان است. دانشگاه وورزبورگ در بسیاری از رشته های علمی از جمله زیست شناسی، پزشکی، فیزیک و روانشناسی در رده بالا قرار دارد. این دانشگاه، یک دانشگاه با اعتبار بین المللی در زمینه تحقیقات است.

دانشگاه اتو فون گریک ماگدبورگ (Magdeburg University)

این دانشگاه یکی از دانشگاه های تازه تأسیس در آلمان است. دانشگاه ماگدبورگ در سال 1993 و به دنبال ادغام دانشگاه فنی سابق، دانشکده پزشکی و کالج تربیت معلم ایجاد شد. دانشکده پزشکی دانشگاه ماگدبورگ با تأکید جدی بر یادگیری عملی، آموزش عالی پزشکی را در اختیار تمام دانشجویان خود قرار می دهد.

دانشگاه ویتن/هردکه (Witten/Herdecke University)

این دانشگاه یکی از قدیمی ترین دانشگاه های خصوصی در آلمان است. این دانشگاه تعداد قابل توجهی از دانشجویان را در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای رشته پزشکی پذیرفته است. دانشجویان پزشکی این دانشگاه ملزم به پرداخت شهریه هستند. با این وجود دانشگاه ویتن/هردکه طیف گسترده ای از بورسیه ها و فرصت های مالی را برای دانشجویان خود فراهم کرده است.

دانشگاه ویتن/هردکه

دانشگاه ویتن/هردکه

دانشگاه لوبک (Lübeck University)

دانشگاه لوبک یک دانشگاه تحقیقاتی است و در سال های 2006، 2009 و 2016 رتبه اول را در بین دانشگاه های پزشکی آلمان، اتریش و سوئیس کسب کرده است. این دانشگاه دارای دانشکده پزشکی و دانشکده فناوری و علوم طبیعی می باشد. دانشگاه لوبک دارای حدوداً 4،945 دانشجو، 160 پروفسور و 100 استاد است.

کارشناسان موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی آماده پاسخگویی به سوالات شما در رابطه با تحصیل در بهترین دانشگاه های پزشکی کشور المان می باشند.

شرایط تحصیل در بهترین دانشگاه آلمان برای پزشکی

طول مدت تحصیل رشته پزشکی در بهترین دانشگاه های کشور آلمان شش سال است. دانشجویانی که قصد تحصیل در بهترین دانشگاه های پزشکی آلمان را دارند باید در آزمون ورودی شرکت کرده و در آن پذیرفته شوند. زبان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان ، آلمانی است اما دانشجویان می توانند در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی به ادامه تحصیل مشغول شوند. تحصیل در بهترین دانشگاه پزشکی آلمان شامل آموزش در بیمارستان ها، دانشگاه و موسسات تحقیقاتی می شود.

مدارک لازم برای پذیرش از بهترین دانشگاه آلمان در رشته پزشکی

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش در بهترین دانشگاه آلمان در رشته پزشکی شامل موارد زیر می شود:

  •  مدرک زبان آلمانی
    تحصیل پزشکی در آلمان نیاز به مهارت در زبان آلمانی دارد. دانشجویان باید مهارت های زبان آلمانی خود را از طریق قبولی در آزمون DSH یا TestDaF ثابت کنند.
  • ویزای دانشجویی
    دانشجویان بین المللی جهت تحصیل در بهترین دانشگاه آلمان برای پزشکی نیاز به ویزا دارند. باید توجه داشت که پس از ورود به آلمان امکان تغییر ویزای توریستی یا ویزای دیگر به ویزای دانشجویی وجود ندارد.
  • گواهی پزشکی
    برای درخواست ویزای دانشجویی، دانشجویان باید گواهی پزشکی خود را ارائه دهند. هنگامی که دانشجویان می خواهند اجازه اقامت خود را تمدید کنند، ممکن است از آن ها بخواهند گواهی پزشکی ارائه دهند.
  • ترجمه مدارک
    دانشجویان متقاضی تحصیل رشته پزشکی در کشور آلمان باید ترجمه اصل مدرک دیپلم دبیرستان که معادل Abitur است را ارائه دهند.
  • تمکن مالی
    بیشتر دانشجویان بین المللی که برای تحصیل پزشکی به آلمان می آیند، نیازمند اثبات تمکن مالی خود هستند. حتی اگر دانشجویان در آلمان اجازه کار داشته باشند، فقط برای زمان محدودی مجاز به کار می باشند.

آخرین مهلت ارسال درخواست برای دانشگاه های پزشکی

آخرین مهلت درخواست برای دوره های پزشکی از دانشگاهی به دانشگاه دیگر تغییر می کند. به طور کلی، آخرین مهلت در بیشتر دانشگاه های پزشکی در آلمان بدین صورت است:

  • تا 15 ژوئیه برای ترم زمستان
  • تا 15 ژانویه برای ترم تابستان

هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان حدود 250 یورو است. هزینه های تحصیل پزشکی در آلمان در سال 2023-2024

هزینه تحصیل پزشکی در آلمان و هزینه تحصیل دندانپزشکی در المان به خصوص در بیشتر دانشگاه های دولتی آلمان که تحصیل بدون شهریه را ارائه کرده اند، نسبتا پایین است. مقرون به صرفه بودن هزینه های تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان یکی از بزرگترین دلایل تحصیل پزشکی در آلمان است که با ادامه تحصیل در دوره های پزشکی تخصصی و کار در فرصت های شغلی تکمیل می شود. از هزینه های اندک تحصیل در دانشگاه های پزشکی کشور آلمان موارد زیر را می توان نام برد:

  • هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان حدود 250 یورو (معادل 300 دلار) می باشد که این هزینه اندک نیز برای خدمات اداری است.
  • تنها استثنای این قانون بدون شهریه، دانشگاه های ایالت بادن-وورتمبرگ است که دانشگاه های دولتی این ایالت تقریباً 3.000 یورو (معادل 3.600 دلار)
  • شهریه در سال دریافت می کنند.
  • هزینه های تحصیل پزشکی در دانشگاه های خصوصی آلمان در مقایسه با دانشگاه های دولتی بالاتر است.
  • هزینه های زندگی در آلمان نسبتاً مقرون به صرفه است. تخمین زده شده است که یک دانشجوی مجرد برای زندگی راحت در آلمان به حدود 900 یورو (معادل 1.100 دلار) در ماه نیاز دارد.

هزینه های تحصیل پزشکی در بهترین دانشگاه های پزشکی کشور آلمان در سال 2023-2024

بهترین دانشگاه پزشکی آلمانبرنامه تحصیلیددلاین ارائه درخواستهزینه تحصیلی برای هر ترم
دانشگاه لودوینگ ماکسی میلیان Ludwig-Maximilians-Universität Munich Medicineپزشکیزمستان / 15 جولای 2023-2024152 یورو
دانشگاه فنی مونیخ

Technical University of Munich                    Medicine

پزشکی بالینیتابستان/ 15 ژانویه 2023-2024152 یورو
دانشگاه هایدلبرگ پزشکی

Heidelberg University                    Medicine

پزشکیزمستان/ 15 جولای 2023-2024174.35 یورو
دانشگاه Freie Universität Berlin Humboldt-Universitätپزشکیتابستان/ 15 ژانویه 2023-2024193 یورو
دانشگاه RWTH Aachen Universityپزشکی15 جولای 2023-2024310
دانشگاه Technische Universität Dresdenپزشکی15 جولای 2023-2024
دانشگاه Goethe-University Frankfurtپزشکی15 جولای 2023-2024369 یورو
دانشگاه Philipps-Universität Marburgپزشکی انسانی15 جولای 2023-20242.200 یورو

بورسیه تحصیلی پزشکی (MBBS/MD) در آلمان

بورسیه تحصیلی یکی از عوامل تعیین کننده برای هزینه های تحصیلی و زندگی دانشجویان بین المللی است که قصد تحصیل پزشکی در آلمان را دارند. در حال حاضر بیش از 13 بورسیه تحصیلی پزشکی (MBBS/MD) در آلمان برای دانشجویان بین المللی وجود دارد. دانشگاه های پزشکی کشور آلمان به دلیل ارائه آموزش با کیفیت بالا با شهریه بسیار کم شناخته شده هستند. گرچه شهریه تحصیلی رشته ها و برنامه های پزشکی آلمان در سطح بسیار پایین است، هنوز هم بورسیه های پزشکی زیادی برای دانشجویان بین المللی وجود دارد. برخی از مهم ترین بورسیه های تحصیلی رشته پزشکی آلمان در زیر ارائه شده است.

بورسیه های پزشکی زیادی در آلمان برای دانشجویان بین المللی وجود دارد.بورسیه SBW برلین

بورسیه SBW برلین مختص دانشجویان بین المللی است که از نظر اجتماعی متعهد هستند و دانشجویان با تمکن مالی و وضعیت اقتصادی ضعیف که قصد تحصیل در برلین برای کمک به شرایط زندگی بهتر در کشور خود را دارند. اگر هزینه های تحصیل از میانگین درآمد کشوری بالاتر باشد، دانشجویان آن کشور ممکن است نیاز به کمک هزینه تحصیلی داشته باشند.

مدت زمان دریافت بورسیه2 ترم تحصیلی
پوشش بورسیههزینه های تحصیل، هزینه های ماهانه زندگی، هزینه های سفر، هزینه های اجاره آپارتمان مشترک دانشجویی
مهلت ثبت نام15 اپریل تا 15 اکتبر هر سال

دانشگاه هامبورگ: بورسیه شایستگی

دانشجویان بین المللی و دانشجویان مقطع Ph.D. می توانند به لطف بورسیه مبتنی بر شایستگی در دانشگاه هامبورگ با کمترین هزینه تحصیل کنند. این دانشجویان باید نشان دهند که علاوه بر پیشرفت تحصیلی به جامعه کمک می کنند یا متعهد به تبادل بین فرهنگی هستند. هیچ محدودیتی در رشته و برنامه تحصیلی یا نوع مدرک وجود ندارد. بورسیه های شایستگی به دانشجویان بین المللی اجازه می دهد تا منحصراً بر روی تحصیلات خود تمرکز و مهارت های خود را بیشتر کنند.

مدت زمان دریافت بورسیه2 ترم تحصیلی
پوشش بورسیهماهانه از حدود 955 دلار آمریکا
مهلت ثبت نام15 اپریل تا 15 اکتبر هر سال

 

بنیاد دانشگاه آلمان: برنامه مدیکوس Medicus Programme

در سال 2018، بنیاد دانشگاه آلمان برنامه فلوشیپ و بورسیه مدیکوس خود را در آلمان برای دانشجویان پزشکی راه اندازی کرد. دانشجویان بین المللی که دارای پیشینه تحصیلی غیر دانشگاهی هستند و همچنین “دانشجویان نسل اول” و مهاجران می توانند برای این بورسیه درخواست دهند. این بورسیه و کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان مشاوره اختصاصی از اساتید دانشگاه در حوزه های علمی خاص خود ارائه می دهد.

مدت زمان دریافت بورسیهدر تمام مدت تحصیلی
پوشش بورسیههزینه های سفر، کمک هزینه کتاب، کمک هزینه خرید فناوری دیجیتال
مهلت ثبت نامآخرین مهلت 15 اپریل هر سال

 

بورسیه تحصیلی Friedrich-Ebert-Stiftung

دانشجویان بین المللی از کشورهای آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین و همچنین جمهوری های روسیه و کشورهای اروپای شرقی و جنوب شرقی می توانند برای این بورسیه درخواست دهند. دانشجویان در هر رشته تحصیلی با دارا بودن شایستگی تحصیلی برجسته‌ واجد شرایط دریافت این بورسیه می باشند.

مدت زمان دریافت بورسیهحداکثر دوره تأمین مالی مطابق مقررات BAföG
پوشش بورسیهماهانه از حدود 1.278 دلار آمریکا
مهلت ثبت نام31 اکتبر تا 30 اپریل هر سال

 

بنیاد بادن- وورتمبرگ Baden-Württemberg Foundation

این بورسیه تحصیلی مختص دانشجویان بسیار واجد شرایط، ممتاز و دانشجویان دکترا است که در دانشگاهی در بادن-وورتمبرگ آلمان در حال تحصیل می باشند. این بورسیه همچنین برای دانشگاه های همکار موسسه های آموزش عالی در این منطقه در دسترس است. دانشجویان همه رشته ها (از جمله پزشکی) می توانند برای این برنامه بورسیه درخواست دهند.

مدت زمان دریافت بورسیهاز حدود 3 تا 11 ماه
پوشش بورسیهماهانه از حدود 673 تا 1.570 دلار آمریکا
مهلت ثبت ناممتغیر

 

آیا امکان تحصیل پزشکی آلمان به زبان انگلیسی وجود دارد؟

در حال حاضر فقط یک دانشگاه در آلمان یک برنامه پزشکی بین المللی MD ارائه می دهد که به طور کامل به زبان انگلیسی یعنی UMCH تدریس می شود. کشور آلمان در مورد زبان خود سختگیر است و همه دانشجویانی که مایل به تحصیل در رشته پزشکی هستند ملزم به داشتن دانش کافی از زبان آلمانی می باشند. حداقل سطح مهارت B2 مورد نیاز است. دانشجویان بین المللی می توانند زبان آلمانی را در زمان اقامت در کشور خود یا در آلمان فرابگیرند.

هزینه زندگی

هزینه ماهانه زندگی دانشجویان در بهترین دانشگاه های پزشکی آلمان به شرح زیر می باشد:

  1. اجاره و امکانات رفاهی: 323 یورو
  2. خوراک و نوشیدنی: 168 یورو
  3. پوشاک: 42 یورو
  4. وسایل آموزشی: 20 یورو
  5. خودرو و وسایل نقلیه عمومی: 94 یورو
  6. تلفن، اینترنت، تلویزیون: 31 یورو
  7. تفریح، فرهنگ و ورزش: 61 یورو

موقعیت کار پس از تحصیل در بهترین دانشگاه های پزشکی آلمان

خدمات بهداشت و درمان یکی از بزرگ ترین بخش های اشتغال در کشور آلمان است. دانشجویانی که در بهترین دانشگاه پزشکی آلمان تحصیل می کنند، می توانند پس از فارغ التحصیلی در هر یک از بخش های زیر مشغول به کار شوند:

  • بیمارستان ها
  • مراکز بهداشت
  • کلینیک های خصوصی
  • ارتش و غیره

همچنین یکی از دلایل مهاجرت کاری به آلمان نیز وجود موقعیت های شغلی بیشمار در این کشور است

وضعیت اقامت پس از تحصیل در بهترین دانشگاه آلمان در پزشکی

فارغ التحصیلان پس از گذراندن آزمون دولتی می توانند به عنوان پزشک مشغول به کار شوند. اجازه کار در هر نقطه از آلمان معتبر است. فارغ التحصیلان خارج از اتحادیه اروپا می توانند برای یافتن کار مرتبط با تحصیلات خود درخواست تمدید اجازه اقامت خود را تا 18 ماه داشته باشند. پس از یافتن کار مناسب، آن ها می توانند درخواست اقامت در کشور آلمان را داشته باشند.

درآمد پزشکان در کشور آلمان

در حال حاضر تقاضای زیادی برای پزشکان در بازار کار در آلمان به ویژه در مناطق روستایی وجود دارد. پزشکان در این کشور به طور متوسط ​​در حدود 49،000 یورو درآمد خواهند داشت.

نتیجه گیری

در این مقاله در مورد بهترین دانشگاه های پزشکی آلمان در سال 2023-2024 اطلاعات جالبی ارائه شد. علاوه بر این شرایط پذیرش دانشگاه های پزشکی آلمان توضیح داده شد. برای آگاهی از شرایط تحصیل در دوره های پزشکی و دندانپزشکی کشورهای اروپایی و همچنین هزینه های زندگی در کشورهای اروپایی می توانید با مشاوران موسسه اصطهباناتی مشاوره کنید. مشاوران موسسه ما با ارائه خدمات مشاوره ای رایگان شما را در مسیر مهاجرت به کشورهای اروپایی تنها نمی گذارند.

موسسه مهاجرتی اصطهباناتی آماده پاسخ گویی تلفنی و حضوری به هم وطنان عزیز در مورد بهترین دانشگاه های پزشکی آلمان می باشد. هم وطنان متقاضی تحصیل در بهترین دانشگاه آلمان در رشته پزشکی، می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به صورت حضوری به دفاتر موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی در شهرهای تهران، شیراز، اصفهان، رشت، مشهد و تبریز مراجعه نمایند.

سوالات متداول در مورد بهترین دانشگاه های پزشکی آلمان در سال 2023-2024

  1. زبان تحصیل پزشکی در دانشگاه های آلمان چیست؟

همه دانشگاه‌های آلمان برنامه دکترای پزشکی را به زبان آلمانی ارائه می‌ دهند و فقط دانشگاه  UMCH Hamburg برنامه پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می دهد.

  1. آیا برای تحصیل پزشکی در آلمان بورسیه های تحصیلی اعطا می شود؟

بورسیه تحصیلی برای تحصیل پزشکی و برنامه های مرتبط در آلمان محدود است، با این حال، بسیاری از دانشگاه های دولتی حداقل شهریه را دریافت می کنند.

  1. آیا هزینه تحصیل پزشکی در المان ارزان است؟

هزینه تحصیل در رشته پزشکی MBBS در آلمان در مقایسه با دانشگاه های اروپای غربی بسیار کم و ارزان است.

  1. آیا امکان یافتن کار پس از فارغ التحصیلی پزشکی آلمان وجود دارد؟

فرصت های شغلی در آلمان پس از فارغ التحصیلی از رشته پزشکی MBBS فوق العاده زیاد است، زیرا در بیمارستان های آلمان، کیس های بستری و سرپایی زیاد است.

  1. مهلت جستجوی کار پس از تحصیل پزشکی در آلمان چقدر است؟

فارغ التحصیلان رشته پزشکی در مهلت 18 ماهه جستجوی کار و اقامت طولانی در آلمان می توانند شغل مورد نظر خود را پیدا کنند.

3.7/5 - (3 امتیاز)

مطالب مرتبط

6 دیدگاه برای “بهترین دانشگاه های پزشکی آلمان – رتبه بندی

  1. حسن گفت:

    بعد مدرک اوسبیلدونگ پرستاری میشه تحصیل پزشکی کرد در دانشگاه های آلمان با توجه به اینکه پرستاری زیر مجموعه پزشکی است ؟؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      بله، می توانید برای تحصیل پزشکی اقدام نمایید.

  2. حسن گفت:

    اگر اوسبیلدونگ پرستاری اقدام کنم و اینکه بعد اوسبیلدونگ پرستاری آیا اجازه تحصیل داریم یا نه و اینکه می تونیم در دانشگاه تحصیل پزشکی کنم بدون آزمون ورودی ؟؟؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام و عرض ادب
      شما می توانید در صورت رعایت کردن قبوانین تغییر ویزای آلمان، ویزای اوسبیلدونگ خود را به تحصیلی دانشگاهی تغییر دهید.

  3. آتوسا گفت:

    سلام کسی که امکان تمکن مالی نداشته باشه باید چیکار کنه؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      دریافت ویزای تحصیلی آلمان نیاز به ارائه تمکن مالی دارد، متاسفانه بدون تمکن مالی شانس دریافت ویزای تحصیلی وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *