شرایط پذیرش دانشگاه های پزشکی آلمان

هر ساله دانشجویان زیادی از سراسر دنیا به قصد تحصیل در رشته پزشکی به کشور آلمان مهاجرت می کنند. شرایط پذیرش دانشگاه های پزشکی آلمان از جمله عواملی است که دانشجویان بین المللی باید درباره آن اطلاعاتی داشته باشند. شرط معدل برای تحصیل پزشکی در آلمان از مهم ترین عوامل اخذ پذیرش از دانشگاه های دولتی این کشور به حساب می آید. شما دانشجویان عزیز می توانید مقاله ای که توسط موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی در خصوص شرایط تحصیل پزشکی در آلمان تهیه شده است را مطالعه نمایید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

 

اگر مایلید اطلاعات ببیشتری در رابطه با شرایط پذیرش پزشکی در آلمان به دست آورید، حتما این پادکست را گوش کنید!

چرا تحصیل پزشکی در آلمان؟

سالانه هزاران دانشجوی بین المللی برای تحصیل پزشکی در آلمان می آیند و دانشگاه ها از این واقعیت آگاه هستند که همه آن ها علایق یکسانی ندارند. تحصیل پزشکی در دانشگاه های دولتی این کشور رایگان است و دانشکده های پزشکی آلمان طیف گسترده ای از شاخه های پزشکی را ارائه می دهند تا دانشجویان بتوانند در رشته مورد علاقه خود به تحصیل مشغول شوند. بالا بودن سطح علمی دانشگاه ها، کیفیت آموزشی، اعتبار مدارک دانشگاهی، ثبات و امنیت اجتماعی و اقتصادی از عوامل مهم برای تحصیل پزشکی در آلمان محسوب می شود.

شرایط تحصیل در رشته پزشکی در آلمان

متقاضیان ایرانی که قصد تحصیل پزشکی در کشور آلمان را دارند، باید در کنکور سراسری ایران شرکت کرده و در رشته پزشکی پذیرفته شده باشند. برای اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی آلمان متقاضی باید دارای مدرک مهارت زبان آلمانی B2 باشد. اگر متقاضی ایرانی در کنکور سراسری ایران پذیرفته نشود و یا به هر دلیل در این آزمون شرکت نکند، برای تحصیل پزشکی در آلمان باید در دوره های یک ساله آمادگی در کالج های آلمان شرکت کند.

شرط معدل برای رشته پزشکی در آلمان

رقابت برای تحصیل پزشکی در دانشگاه های دولتی آلمان بسیار زیاد است. از جمله شرایط پذیرش دانشگاه های آلمان در رشته پزشکی داشتن معدل خوب است. دانشجویانی که می خواهند به صورت رایگان به تحصیل رشته پزشکی در این کشور مشغول شوند، باید دارای معدل 20 باشند.

شرایط سنی تحصیل پزشکی در آلمان

طول مدت تحصیل رشته پزشکی در کشور آلمان شش سال و سه ماه است. شرایط سنی تحصیل پزشکی در آلمان به صورتی است که متقاضیان باید زیر 21 سال سن داشته و وقفه تحصیلی آن ها نباید بیش از سه الی چهار سال باشد.

آخرین مهلت ارسال درخواست پذیرش

آخرین مهلت درخواست برای تحصیل در رشته پزشکی در کشور آلمان از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است. به طور کلی، بیشتر دانشگاه های پزشکی در کشور آلمان تاریخ های زیر را به عنوان آخرین مهلت ارسال درخواست پذیرش خود تعیین کرده اند:

  • 15 ژوئیه برای ترم زمستانی آینده
  • 15 ژانویه برای ترم تابستانی آینده

مدارک لازم برای پذیرش از دانشگاه های پزشکی آلمان

متقاضیانی که قصد تحصیل پزشکی در دانشگاه های کشور آلمان را دارند، باید در ابتدا برای پذیرش تحصیلی از دانشگاه های این کشور اقدام کنند. از جمله مدارک مهم در اخذ پذیرش دانشگاه های پزشکی آلمان می توان موارد زیر را نام برد:

  • گذرنامه معتبر
  • تکمیل فرم درخواست آنلاین
  • آخرین مدرک تحصیلی
  • ریز نمرات
  • مدرک زبان معتبر
  • بیمه نامه
  • تمکن مالی

پذیرش از دانشگاه های پزشکی آلمان با مدرک دیپلم

از شرایط تحصیل پزشکی در آلمان با مدرک دیپلم شرکت در کالج های M-Kurs است. تمرکز اصلی آموزش در این کالج ها بر روی زبان انگلیسی، زیست شناسی، فیزیک و شیمی می باشد. کالج های M-kurs دارای آزمون ورودی می باشند. پس از تحصیل در کالج های M-kurs دانشجویانی که قصد تحصیل پزشکی در آلمان با دیپلم را دارند، می توانند برای پذیرش از دانشگاه های پزشکی این کشور اقدام کنند.

دانشگاه های آلمان برای اخذ پذیرش در رشته پزشکی

دانشگاه های کشور آلمان جزو شناخته شده ترین دانشگاه های دنیا می باشند و مدرک پزشکی اخذ شده از آن ها در تمام دنیا به رسمیت شناخته می شود. مدرک پزشکی اخذ شده از برخی دانشگاه های پزشکی آلمان مورد تأیید وزارت بهداشت و درمان ایران می باشد. پذیرش رشته پزشکی آلمان از دانشگاه های زیر میسر است:

دانشگاه لایپزیگ (Leipzig University)

دانشگاه لایپزیگ یکی از قدیمی ترین دانشگاه های پزشکی در جهان به شمار می آید. افراد مشهوری از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند که برخی از آن ها عبارتند از: آنجلا مرکل (صدر اعظم آلمان)، گوته، واگنر، لایبنیتز. دانشکده پزشکی این دانشگاه دارای بیش از 3000 دانشجو می باشد.

دانشگاه آلبرت لودویگ فرایبورگ (Freiburg University)

دانشگاه فرایبورگ دارای متنوع ترین رشته های تحصیلی در سراسر آلمان است که درصد زیادی از دانشجویان آن از دانشجویان بین المللی می باشند. دانشگاه فرایبورگ یکی از بزرگ ترین دانشگاه های کشور آلمان محسوب می شود. بیش از 24،000 دانشجو از بیش از 100 کشور جهان در در 11 دانشکده این دانشگاه برجسته تحصیل می کنند.

دانشگاه هایدلبرگ (Heidelberg University)

دانشگاه هایدلبرگ از قدیمی ترین و برجسته ترین دانشگاه های دنیا و کشور آلمان به حساب می آید. این دانشگاه در سال 1386 میلادی به دستور کنت روپرت اول تأسیس شد. دانشگاه هایدلبرگ کشور آلمان یک دانشگاه دولتی در این کشور می باشد. دانشگاه هایدلبرگ طیف وسیعی از رشته ها از جمله رشته پزشکی را در بر گرفته است.

دانشگاه فنی آخن (Rwth Aachen University)

دانشگاه  فنی آخن در سال 1966 تأسیس شد و دارای 9 دانشکده مختلف می باشد. تقریباً 2700 دانشجوی بومی و بین المللی در دانشکده پزشکی این دانشگاه تحصیل می کنند. دانشگاه فنی آخن از موسسات علمی و پژوهشی برجسته در اروپا به حساب می آید. دانشکده پزشکی این دانشگاه در جهان بسیار معتبر و شناخته شده می باشد.

دانشگاه توبینگن (Tübingen University)

این دانشگاه یکی دیگر از قدیمی ترین دانشگاه های پزشکی در کشور آلمان محسوب می شود. دانشگاه توبینگن به عنوان یک دانشگاه برتر برای تحصیل در رشته های پزشکی و علوم انسانی شناخته شده است و تاکنون حداقل سه بار موفق به کسب جایزه نوبل در زمینه پزشکی و علوم شده است. دانشکده پزشکی دانشگاه توبینگن در منطقه بادن-وورتمبرگ آلمان واقع شده است و آن را به یکی از بهترین مکان برای تحصیل رشته پزشکی در کل کشور آلمان تبدیل کرده است.

دانشگاه مونستر (Münster University)

این دانشگاه در سال 1780 تأسیس شد. دانشکده پزشکی دانشگاه مونستر یکی از بهترین دانشکده های پزشکی در کشور آلمان محسوب می شود. دانشگاه مونستر دارای بیش از 45،700 دانشجوی بومی و بین المللی و بیش از 5000 نیروی کار متخصص است. کیفیت تدریس در دانشگاه مونستر در سطح استاندارد بین المللی است و آن را به گزینه ای عالی برای تحصیل در رشته پزشکی در کل کشور آلمان تبدیل کرده است.

دانشگاه وورزبورگ (Würzburg University)

دانشگاه وورزبورگ به عنوان یکی از موسسات برتر آموزش عالی در کشور آلمان شناخته می شود. این دانشگاه در بسیاری از رشته های علمی از جمله زیست شناسی، پزشکی، فیزیک و روانشناسی شناخته شده است. دانشگاه وورزبورگ، یک دانشگاه با اعتبار بین المللی در زمینه تحقیقات می باشد.

دانشگاه وورزبورگ

دانشگاه وورزبورگ

دانشگاه اتو فون گریک ماگدبورگ (Magdeburg University)

دانشگاه ماگدبورگ جزو دانشگاه های تازه تأسیس در کشور آلمان به حساب می آید. این دانشگاه در سال 1993 و به دنبال ادغام دانشگاه فنی سابق، دانشکده پزشکی و کالج تربیت معلم ایجاد شد. دانشکده پزشکی دانشگاه ماگدبورگ با تأکید جدی بر یادگیری عملی، آموزش عالی پزشکی را در اختیار تمام دانشجویان بومی و بین المللی خود قرار می دهد.

دانشگاه ویتن/هردکه (Witten/Herdecke University)

این دانشگاه یکی از قدیمی ترین دانشگاه های خصوصی در کشور آلمان می باشد. دانشگاه ویتن/هردکه هر ساله تعداد قابل توجهی از دانشجویان را در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای رشته پزشکی پذیرش می کند. دانشجویان پزشکی این دانشگاه ملزم به پرداخت هزینه تحصیل هستند. با این وجود دانشگاه ویتن/هردکه طیف گسترده ای از بورسیه ها و کمک های مالی را برای دانشجویان بین المللی خود فراهم می کند.

دانشگاه لوبک (Lübeck University)

این دانشگاه یک دانشگاه تحقیقاتی است که در سال های 2006، 2009 و 2016 رتبه اول را در بین دانشگاه های پزشکی کشورهای آلمان، اتریش و سوئیس کسب کرده است. دانشگاه لوبک دارای دانشکده پزشکی و دانشکده فناوری و علوم طبیعی است. دانشگاه لوبک دارای در حدود 4،945 دانشجوی بومی و بین المللی، 160 پروفسور و 100 استاد می باشد.

مدارک لازم برای اخذ ویزای دانشجویی آلمان

از دیگر شرایط تحصیل در رشته پزشکی در آلمان، اخذ ویزای دانشجویی است. به همین دلیل متقاضیان باید مدارک لازم را به سفارت کشور آلمان در کشور خود ارائه دهند. از جمله مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارائه مدرک دیپلم دبیرستان و ریز نمرات تحصیلی
  • ارائه پاسپورت معتبر
  • ارائه نامه پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر
  • ارائه فرم تکمیل شده درخواست ویزای تحصیلی آلمان
  • ارائه گواهی تمکن مالی
  • ارائه دو قطعه عکس پاسپورتی
  • بیمه نامه
  • مدرک زبان معتبر

هزینه تحصیل رشته پزشکی در کشور آلمان

اگر دانشجویان در دانشگاه دولتی در هر ایالت به جز بادن وورتمبرگ به تحصیل در رشته پزشکی مشغول باشند، فقط هزینه های ترم را برای خدمات اداری و ثبت نام پرداخت خواهند کرد. معمولاً این هزینه ها بیش از 250 یورو در هر ترم نمی شوند.

هزینه های زندگی

دانشجویان بین المللی رشته پزشکی برای تأمین هزینه های زندگی خود به سالانه حدود 10،000 یورو نیاز خواهند داشت، اگر چه هزینه ها بسته به محل تحصیل آن ها متفاوت خواهند بود. برخی از هزینه های زندگی در این کشور به شرح زیر می باشند:

عنوانهزینهعنوانهزینه
غذا در رستوران ارزان قیمت10 یوروسیگار6.70 یورو
غذا در مک دونالد8 یوروتاکسی (تعرفه عادی)3.50 یورو
آبجو داخلی3.50 یوروقبوض خدماتی برای آپارتمان 85 متر مربعی221.17 یورو
آبجو وارداتی3.50 یورواینترنت32.20 یورو
شیر (یک لیتر)0.84 یوروباشگاه تناسب اندام30.13 یورو
قرص نان سفید تازه1.34 یوروبلیط یک طرفه (عبور محلی)2.80 یورو
برنج (یک کیلوگرم)1.98 یورورفت و آمد ماهانه (قیمت معمولی)70 یورو
تخم مرغ2.23 یوروتاکسی یک ساعت انتظار30 یورو
پنیر محلی (یک کیلوگرم)7.96 یورواجاره باشگاه تنیس19.68 یورو
سینه مرغ (یک کیلوگرم)7.13 یورویک دست لباس تابستانی35.05 یورو
گوشت قرمز (یک کیلوگرم)10.06 یورویک جفت شلوار جین Levis 50176.82 یورو
سیب (یک کیلوگرم)2.31 یورویک جفت کفش پیاده روی نایک80.89 یورو
موز (یک کیلوگرم)1.66 یوروآپارتمان (یک خوابه) در مرکز شهر739.89 یورو
پرتقال (یک کیلوگرم)1.88 یوروآپارتمان (سه خوابه) در مرکز شهر560.15 یورو
گوجه فرنگی (یک کیلوگرم)2.48 یوروآپارتمان (یک خوابه) در خارج از مرکز شهر1،419.07 یورو
کاهو0.95 یوروآپارتمان (سه خوابه) در خارج از مرکز شهر1،057.23 یورو

مزایای تحصیل پزشکی در آلمان

تحصیل در دانشگاه های پزشکی آلمان با مزیت های فراوانی همراه است. برخی از مزایای تحصیل در دانشگاه های پزشکی آلمان به شرح زیر است:

  • زندگی و تحصیل در برترین کشور اروپایی
  • دارا بودن دانشگاه هایی با رتبه های جهانی
  • رایگان بودن هزینه تحصیل پزشکی
  • بالا بودن کیفیت سیستم آموزشی
  • اعطای بورسیه تحصیلی آلمان در رشته های پزشکی عالی
  • ثبات اقتصادی و مدیریت مناسب
  • پایین بودن نرخ تورم
  • پایین بودن نرخ بیکاری
  • وجود فرصت های شغلی فراوان
  • بالا بودن اعتبار و ارزش مدرک تحصیلی اخذ شده
  • امنیت اجتماعی و ثبات اقتصادی
  • اخذ ویزای همراه دانشجو برای همسر و فرزندان زیر 18 سال
  • امکان اخذ اقامت دائم آلمان پس از فارغ التحصیلی
مزایای تحصیل پزشکی در آلمان

مزایای تحصیل پزشکی در آلمان

سخن آخر

موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی با سال ها تجربه در زمینه اخذ پذیرش تحصیلی، ویزا و اقامت آماده ارائه مشاوره تخصصی در رابطه با شرایط پذیرش دانشگاه های پزشکی آلمان می باشد. هم وطنان عزیز می توانند جهت راهنمایی و مشاوره حضوری به شعب این موسسه در شهرهای شیراز، تهران، مشهد، اصفهان، تبریز و رشت مراجعه کنند.

سوالات متداول در رابطه با پذیرش دانشگاه های پزشکی آلمان

  1. شرایط پذیرش دانشگاه های پزشکی آلمان چیست؟

متقاضیان ایرانی که قصد تحصیل پزشکی در کشور آلمان را دارند، باید در کنکور سراسری ایران شرکت کرده و در رشته پزشکی پذیرفته شده باشند.

  1. مدارک لازم برای پذیرش دانشگاه های پزشکی آلمان چیست؟

    مدارک لازم برای پذیرش دانشگاه های پزشکی آلمان گذرنامه معتبر، ریز نمرات تحصیلی، بیمه نامه، تمکن مالی و سایر موارد دیگر می شود.

  2. شرایط سنی برای پذیرش دانشگاه های پزشکی آلمان چیست؟

    شرایط سنی تحصیل پزشکی در آلمان به صورتی است که متقاضیان باید زیر 21 سال سن داشته و وقفه تحصیلی آن ها نباید بیش از سه الی چهار سال باشد.

  3. آیا پذیرش دانشگاه های پزشکی آلمان دارای شرط معدل است؟

    بله، دانشجویانی که می خواهند به صورت ریگان به تحصیل رشته پزشکی در این کشور مشغول شوند، باید دارای معدل 20 باشند.

  4. آیا برای پذیرش دانشگاه های پزشکی آلمان به مدرک زبان احتیاج است؟

    بله، برای پذیرش دانشگاه های پزشکی آلمان به مدرک انگلیسی و آلمانی زبان احتیاج است.

  5. مدت زمان تحصیل در دانشگاه های پزشکی آلمان چقدر است؟

    طول مدت تحصیل رشته پزشکی در کشور آلمان شش سال و سه ماه است.

  6. دانشگاه های آلمان برای تحصیل رشته پزشکی کدامند؟

    دانشگاه های آلمان برای تحصیل رشته پزشکی دانشگاه لوبک، دانشگاه لایپزیک، دانشگاه مونستر، دانشگاه فنی آخن و غیره می باشد.

  7. هزینه تحصیل در دانشگاه های پزشکی آلمان چقدر است؟

    دانشجویانی که در دانشگاه دولتی در هر ایالت به جز بادن وورتمبرگ به تحصیل در رشته پزشکی مشغول باشند، بیش از 250 یورو در هر ترم پرداخت نمی کنند.

  8. آیا برای پذیرش دانشگاه های پزشکی آلمان به ارائه تمکن مالی نیاز است؟

    بله، دانشجویانی که به تحصیل پزشکی در آلمان مشغول هستند جهت تامین هزینه های زندگی خود به ارائه تمکن مالی نیاز دارند.

  1. آخرین مهلت ارسال درخواست پذیرش دانشگاه های پزشکی آلمان چه وقت است؟

    آخرین مهلت ارسال درخواست پذیرش دانشگاه های پزشکی آلمان برای ترم زمستان 15 ژوئیه و برای ترم تابستان 15 ژانویه می باشد.

  2. آیا پذیرش دانشگاه های پزشکی آلمان با مدرک دیپلم امکان پذیر است؟

    بله، از شرایط تحصیل پزشکی در آلمان با مدرک دیپلم شرکت در کالج های M-Kurs است.

  3. مزایای تحصیل رشته پزشکی در آلمان چیست؟

    مزایای تحصیل رشته پزشکی در آلمان اعتبار بالای مدرک دانشگاهی، هزینه تحصیل رایگان، وجود فرصت های شغلی فراوان و سایر موارد دیگر می باشد.

 

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *