اقامت پس از تحصیل در نروژ

انتخاب نروژ به‌ عنوان کشور مقصد مهاجرت با تمامی مزایایی که به همراه دارد، باید با در نظر گرفتن تمامی جوانب و برنامه‌ریزی دقیق همراه باشد. در امر اقامت پس از تحصیل در نروژ کارشناسان موسسه‌ حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) با دانش و آگاهی کامل برای انتخاب بهترین روش ممکن، همراه و همگام با شما هستند.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شرایط اخذ اقامت پس از تحصیل در نروژ

دانشجویان پس از تحصیل در نروژ می توانند از طریق ویزا و مجوز تحصیلی خود به دو روش اقامت بگیرند:

  • اگر دانشجو قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را داشته باشد باید ویزا و مجوز اقامت در نروژ برای تحصیل را تمدید کند.
  • اگر دانشجو پس از تحصیل قصد کار در نروژ را دارد، می تواند برای ویزای جست و جوی شغلی درخواست دهد.

شرایط مربوط به تمدید مجوز تحصیلی در نروژ :

  • درخواست برای تمدید مجوز تحصیلی سه ماه قبل از اتمام اعتبار مجوز
  • پرداخت هزینه درخواست
  • برای تمدید مجوز تحصیلی باید یا دانش آموز مقطع دبیرستان یا دانشجوی کالج یا دانشگاه باشید. امکان تمدید مجوز تحصیلی برای دانشجویان موسسات مذهبی _دینی و دانش آموزان دبیرستان های دولتی بیش از یک سال وجود ندارد.
  • برای تمدید مجوز باید دوره تحصیلی شما متناوب و پیوسته باشد.
  • دانشگاه یا مدرسه باید ظرفیت خالی برای برنامه تحصیلی مورد نظر شما داشته باشد.
  • تحصیلات باید به صورت تمام وقت باشد.
  • وجوه کافی مالی برای تامین مخارج زندگی و تحصیل ضروری است.

کسانی که مدرک تحصیلی خود را در مقاطع کارشناسی و یا کارشناسی ارشد از دانشگاه های نروژ اخذ کرده باشند واجد شرایط درخواست برای ویزای جست و جوی شغلی هستند. شرایط کلی برای درخواست ویزای جست و جوی شغلی :

  • مداک تحصیلی باید شامل اطلاعاتی از جمله مدت زمان دوره، سطح و مقطع تحصیلی و اطلاعاتی درباره دانشگاه باشد.
  • ارائه مدارک سوابق کاری با اطلاعات دقیق از کارفرمای قبلی، مدت زمان فعالیت و رزومه الزامی است. (در صورت وود)
  • مدارکی از وجود وجوه کافی برای تامین مخارج زندگی در مدت زمان اقامت برای کاریابی در نروژ
  • مدارک سفر یا بیمه درمانی
  • داشتن محلی مناسب برای اقامت در این مدت ( هتل، منزل دوستان یا وابستگان و غیره)

با ویزای کار در نروژ نمی توان کار کرد. این ویزا برای 6 ماه صادر می شود و غیر قابل تمدید می باشد. پس از ارائه پیشنهاد شغلی از طرف کارفرما و پیدا کردن شغل مورد نظر می توان برای مجوز کار درخواست داد و از طریق مجوز کار اقامت نروژ را دریافت کرد.

پیدا کردن کار پس از تحصیل در نروژ

پس از فارق التحصیلی کجا به دنبال کار بگردیم؟ پایه و اساس کشور نروژ رانفت دریای شمال و زمینه های گاز و نفت تشکیل می دهند. دیگر صنایع گسترده ی این کشور ماهیگیری، خمیر کاغذ، تولید کاغذ، جنگلداری، معدن، تولید و حمل و نقل دریایی می باشند. پایتخت کشور نروژ شهر اُسلُ (Oslo) می باشد. جایی که هرساله مراسم جایزه نوبل در آن برگزار می شود. این شهر اهمیت بسیاری در تکنولوژی دریایی در اروپا دارد و محل قرار گیری بیش از 2000 شرکت در این زمینه می باشد.

در حالی که بیشتر جویندگان کار به یافتن کار در شهر اسل متوسل می شوند، دومین شهر بزرگ نروژ، برگن، مرکز ملی تحصیلی، توریستی و مالی می باشد. در این شهر فرصت های شغلی بسیاری در زمینه ی پرورش آبزیان، دریانوردی، صنعت نفت خاورمیانه و تکنولوژی زیر دریایی در دسترس قرار دارد.

پیدا کردن کار پس از تحصیل در نروژ

کارآموزی که در حال حاضر تنها در شرکت های چند ملیتی امکان پذیر است، اکنون به عنوان نقطه ورود عمومی برای نخبگان دانشگاه ها و همچنین شرکت های کوچک و متوسط می باشد. پس باید در اسرع وقت به جستجو و درخواست کارآموزی پرداخت زیرا که در اغلب موارد به دست آوردن جایگاه های لحظه آخری بسیار سخت می باشد. برگه مشخصات شما باید شخصی و مختص موقعیتی که برای آن درخواست می دهید باشد اما نباید بیش از 1 صفحه شود. به یاد داشته باشید که تجربه کاری شما در CV یا رزومه ی شما قرار می گیرد، بنابراین نیازی نیست که همه آن را در برگه ی اطلاعات شخصیتان وارد کنید.

رزومه یا CV شما باید به آسانی قابل خواندن باشد، بیش از حد مبهم نباشد و تمرکز آن بر تجربه ی کاری متناسب با موقعیتی که برای آن درخواست می دهید باشد. برای فارغ التحصیلان کشور نروژ، CV ایده آل حداکثر 2 صفحه می باشد. به خاطر داشته باشید در نروژ لازم نیست که عنوان رزومه CV در بالای صفحه ذکر شود و گاهی متخصصان کاریابی توصیه می کنند که به جای آن در محل عنوان ، اسم و فامیلتان را بنویسید.

مصاحبه شغلی پس از تحصیل در نروژ

زبان: مثل تمام کشور های اسکاندیناوی می توان به آسانی بدون داشتن دانش زبان نروژی در این کشور زندگی و فعالیت کرد و و دانش انگلیسی برای شروع مناسب می باشد. البته یادگیری زبان نروژی و برقراری ارتباط با این زبان در رقابت یافتن کار در نروژ به شما کمک می کند و زندگی اجتماعیتان را بهبود می بخشد. مصاحبه ی شغلی : این که اعتماد به نفس داشته باشید و نقات قوت شخصیتتان را در مصاحبه به نمایش بگذاریدبسیار خوب است اما در ارتباط با نروژی ها، نباید در این امر افراط داشته باشید.

همانند اغلب اسکاندیناوی ها، تاکید آن ها بر همکاری و مکالمه صادقانه می باشد و مصاحبه شغلی در واقع شانس شما برای نشان دادن این ویژگی ها در شما است تا اینکه تنها “من، من، من” را به نمایش بگذارید. برقراری ارتباط با شرکت ها : بر اساس برخی تحقیقات انجام شده در نروژ، 6 موقعیت از 10 موقعیت کاری قابل دسترس در نروژ منتشر نمی شود. بنابراین، برقراری یک شبکه برای اطلاع یافتن از فرصت های شغلی بسیار اهمیت دارد .

تبدیل ویزای تحصیلی نروژ به اقامت

اگر شما آموزش عالی خود را کامل کرده باشید و یا آموزش حرفه ای تکمیل شده ای را گذرانده باشید، می توانید برای اجازه اقامت به عنوان یک شاغل درخواست کنید. شما به طور معمول باید یک پیشنهاد شغلی دریافت کرده باشید، یا کسب وکار خود را داشته باشید. برای درخواست شهروندی نروژ باید یک مجوز اقامت معتبر در نروژ داشته باشید. همچنین باید چندین مورد دیگر از جمله موارد زیر را رعایت کنید:

  • باید هویت خود را سندسازی کرده یا تایید کرده باشید.
  • شما باید در نروژ ساکن باشید و قصد زندگی در اینجا داشته باشید.
  • اگر شما متاهل هستید، همسر شما تبعه نروژی دارد،از زمانی که در نروژ زندگی کرده اید و کل زمانی که با آن ها ازدواج کرده اید، باید حداقل هفت سال گذشته داشته باشند.
  • شما باید ۳۰۰ ساعت آموزش در زبان نروژی را کامل کرده و یا قادر به ثبت مهارت های کافی در نروژ یا سامی باشید.
  • شما نباید به جرم جنایی محکوم شده باشید و یا به دستور مسئولین تحت درمان یا مراقبت روانی قرارگرفته باشید.

تبدیل ویزای تحصیلی نروژ به اقامت

اخذ شهروندی پس از تحصیل در نروژ

تحت قانون نروژ، قانون داشتن تابعیت دوگانه مجازنیست. بنابراین فردی که برای شهروندی نروژ اقدام می کند باید تابعیت سابق خود را حذف کند. قوانین جداگانه ای برای کودکان زیر سن ۱۲ سال و برای افراد بالای ۵۵ سال که درخواست شهروندی نروژ را دارند، اعمال می شوند. افرادی که پیش از رسیدن به سن ۱۸ سالگی به نروژ آمدند باید طی هفت سال گذشته در اینجا به مدت ۵ سال زندگی کرده باشند.

به یاد داشته باشید که شما باید اجازه اقامت معتبر داشته باشید در حالی که درخواست شهروندی تان پردازش می شود. مجوز تنها به این دلیل معتبر نیست که درخواست شهروندی کرده اید. بنابراین باید برای تمدید مجوز خود حداقل یک ماه قبل از منقضی شدن اقامتتان درخواست دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اینکه نروژ چگونه کشوری است؟ بهتر است که با مشاورین موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) در ارتباط باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *