اقامت پس از تحصیل در فرانسه

کشور فرانسه دارای رنکینگ مناسبی در زمینه تحصیلات نسبت به دیگر کشورهای اروپایی می باشد، که می تواند گزینه بسیار مناسبی برای تحصیلات و اخد اقامت باشد. مشاوران ما در موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) آماده اند تا راهنمای شما در خصوص اقامت پس از تحصیل در فرانسه باشند.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شرایط اخذ اقامت پس از تحصیل در فرانسه

اگر می خواهید پس از انقضای ویزای دانش آموزی فرانسه در این کشور باقی بمانید، باید تجدید مجوز اقامت فرانسه خود را از ریاست جمهوری در محل اقامت خود یا از موسسه آموزشی خود 2 ماه قبل از پایان دوره مجوز درخواست کنید. اگر درخواست تجدید مجوز اقامت خود را پس از پایان دوره مجوز، بجز در مورد فوریه صادر شد، مجبور خواهید بود 180 دلار برای مهر و موم قانونی برای دیرکرد پرداخت کنید. اگر پرونده شما تکمیل شده باشد، ریاست به شما یک سند موقت می دهد. این تأیید نشان می دهد که شما واقعا درخواست تجدید مجوز اقامت را ارائه کرده اید.

این اجازه شما را در مدت 3 تا 6 ماه از تاریخ انقضاء مدت اقامت خود مجاز می دارد. اظهارنامه ممکن است به طور فوق العاده ای برای حداکثر سه ماه تمدید شود.اگر این نخستین تجدید اقامت مجوز اقامت است، شما یک تصدیق معتبر برای مدت چهار تا شش ماه دریافت خواهید کرد. این دوره مربوط به زمان لازم برای پردازش پرونده شما و ایجاد مجوز اقامت جدید شما می باشد. هنگامی که ویزای دانشجویی طولانی شما باقیمانده است، باید یک مجوز تحصیلی چند ساله برای تحصیل در فرانسه داشته باشید. این یک دوره برابر با تعداد سالهای باقیمانده در برنامه تحصیلی شما است.

دریافت ویزای اقامت پس از تحصیل در فرانسه

شما می توانید تجدید اجازه اقامت چند ساله را از OFII درخواست کنید. برای درخواست شما برای پذیرش، شما باید شرایط اولیه برای اجازه اقامت موقت را بپذیرید: در یک موسسه آموزش عالی فرانسه ثبت نام کنید/درآمد ماهیانه حداقل 615 یورو داشته باشید/ماهیت جدی مطالعات خود را در فرانسه نشان دهید. ظاهرا به صورت عادی افرادی که بتوانند برای مدت ۵ سال از طریق کار، دانشجویی و … در فرانسه بمانند می توانند تقاضای اقامت دائم کنند.

دریافت ویزای اقامت پس از تحصیل در فرانسه

این مدت برای افرادی که از بعد از تحصیل در فرانسه از یکی از دانشگاه های این کشور فارغ التحصیل شده باشند کمتر است و مدت آن دو سال پس از اتمام تحصیل می باشد. اما تنها مشکل پس از اتمام تحصیل امکان ماندن در فرانسه نیست و باید ویزای کار گرفت یا اینکه مجددا به تحصیل خود ادامه داد که به احتمال زیاد در هر دو مورد فرد می تواند اقدام به دریافت ویزای اقامت بعد از دو سال کند.

پیدا کردن کار پس از تحصیل در فرانسه

برای ماندن پس از مهاجرت به فرانسه تحصیلی در این کشور، دانشجویان غیر اروپایی باید اجازه استخدام یا قرارداد کاری با حقوقی برابر با یک و نیم برابر حداقل دستمزد (2،220 یورو به ازای هر ماه در سال 2017) داشته باشند. بدون اجازه ی استخدام فرد خارجی غیر اروپایی برای جستجوی کار در فرانسه به مجوز (ASP)- اجازه ی اقامت موقت احتیاج دارد که به مدت 12 ماه اعتبار دارد و قابل تمدید هم نمی باشد . برای این کار فرد یا باید مدرک تخصصی کارشناسی و یا کارشناسی ارشد داشته بشد و یا در شرف تاسیس یک شرکت باشد. چند نصیحت کاربردی جهت جستجوی کار دانشجویی در فرانسه:

  • پیش از آنکه به دنبال کار بگردید شغل یا جایگاهی که به دنبال آن هستید را مشخص کنید، سپس رزومه ی خود را به همراه یک سربگ تهیه نمایید تا انتظارات فرانسوی ها را برآورده کنید.
  • دائما سایت های فرصت های نشان دهنده ی فرصت های شغلی را بررسی کنید. سایت Pôle Emploi (مرکز استخدام) فرصت های شغلی موجود در تمام سایت ها دسته بندی می کند. همچنین در سایت انجمن مدیریت مشاغلAssociation Pour l’Emploi des Cadres) APEC) نیز تعدادی از جایگاه های خالی شغلی کشور لیست شده است .پس یادتان نرود به طور روزانه این سایت ها را چک کنید.
  • به طور مداوم رزومه ی خود را مطابق با شغلی که می خواهید برای آن درخواست دهید، به روز نمایید.
  • به طور خود جوش به شرکت هایی که به آن ها علاقمند هستید درخواست کار دهید.
  • مراقب شهرت و اطلاعات متعلق به خودتان که همه می توانند به آن ها دسترسی پیدا کنند باشید، چرا که استخدام کنندگان بیشتر و بیشتر از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، تا ایده ای در مورد متقاضیانی که قصد دارند با آن ها تماس بگیرند پیدا کنند.

فارغ التحصیلان در کشور فرانسه

انجمن های فارغ التحصیلان، ادارات کمک های حرفه ای (Bureau d’Aide à l’Insertion Professionnel (BAIP ادارات کمک های حرفه ای وارد کننده، خدمات روابط با شرکت ها، انجمن های استخدام و بسیاری از موسسات دیگر فارغ التحصیلان را در پیدا کردن کار یاری می دهند. فارغ التحصیلان (چهار سال پس از سطح A/ دبیرستان) می توانند با APEC تماس بگیرند (Association for Employee Cadres). این انجمن می توانند به شما در جستجوی کارکمک کند. در غیر این صورت، با آژانس Pôle Emploi تماس بگیرید: آنها به تمام کسانی که به دنبال کار هستند بدون در نظر گرفتن سطح تحصیلیشان یاری خواهند رساند.

اجازه دهید افراد اطراف شما بدانند که به دنبال کار هستید و در مورد شرکت هایی که در زمینه کاری شما استخدام می کنید اطلاعات کسب کنید. شبکه های اجتماعی تخصصی مانند LinkedIn به شما این امکان رامی دهند که رزومه ی کاری خود را به طور مستقیم ارائه دهید و شبکه ای حرفه ای بین همکلاسی های سابق، همکاران و فراد مشابه و … ایجاد کنید و به پیشنهادات شغلی پاسخ دهید. شبکه های فارغ التحصیلان مانند فارغ التحصیلان فرانسه، پلت فرم های متعلق له فارغ التحصیلان خارجی در سیستم فرانسوی، ابزاری بسیار موثر برای یافتن کار و کسب اطلاعات در مورد شرکت هایی که به شما علاقه مند هستند، می باشند.

شرایط تبدیل ویزای دانشجویی فرانسه به اقامت

پس از پنج سال زندگی در فرانسه به هر دلیلی از جمله تحصیل می توانید برای شهروندی فرانسه یا اجازه اقامت دائم در فرانسه اقدام نمایید. اگر می خواهید در فرانسه به صورت طولانی مدت یا حتی دائم زندگی کنید، ممکن است پس از پنج سال زندگی در کشور فرانسه برای ارائه درخواست شهروندی فرانسه یا اجازه ی اقامت در فرانسه واجد شرایط شوید. اگرچه این مدت زمان در شرایط خاص همچون ازدواج با فرد فرانسوی یا داشتن پدر یا مادر با ملیت فرانسوی کاهش می یابد.

چه شهروندی فرانسه را انتخاب کنید و چه اخذ اقامت فرانسه به صورت دائم، هر دو به شما این امکان را می دهند که برای مدت طولانی در فرانسه زندگی کنید. البته تفاوت های اساسی بین این دو گزینه در انتخاب بهترین گزینه به شما کمک خواهند کرد. آیا وقت آن رسیده است که درخواست شهروندی فرانسه را ارائه دهید؟ از آنجایی که کشور فرانسه اجازه دو تابعیتی را به شما می دهد، شهروندان بریتانیایی که واجد شرایط هستند، جهت حفظ امکان زندگی در اتحادیه اروپا می توانند برای شهروندی فرانسه درخواست دهند و البته تا زمانی که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در حال بحث است، هیچ تغییری در آزادی فرد پس از انتقال تابعیت از انگلیسی به فرانسوی ایجاد نخواهد شد که این امر حداقل 2 سال زمان خواهد برد.

اخذ اقامت دائم پس از تحصیل در فرانسه

اجازه اقامت دائم یا تابعیت و اقامت در فرانسه را انتخاب می کنید؟ اجازه اقامت دائم فرانسه به شما این امکان را می دهد که به مدت 10 سال در فرانسه زندگی کنید و از آنجایی که این اجازه نامه قابل تمدید است، از لحاظ نظری شما می توانید در فرانسه به طور نامحدود با استفاده از این گزینه زندگی نمایید. اگرچه با دریافت این اجازه نامه شما در بسیاری از حقوق فرانسوی مثل حق تحصیل، حق کار، مراقبت های درمانی سهیم می شوید. ولی تمام حقوق یک شهروند فرانسوی را به شما تعلق نخواهد گرفت برای مثال شما نمی توانید در انتخابات رای بدهید یا دفاتر عمومی را مدیریت کنید.

اخذ اقامت دائم پس از تحصیل در فرانسه

در صورتی که شهروندی فرانسه را انتخاب کنید درنتیجه شما شهروند اتحادیه اروپا نیز هستید و از آزادی حرکت بین کشور های مختلف عضو شهروندی اتحادیه اروپا لذت خواهید برد. با دریافت شهروندی فرانسه لازم نیست که ملیت و تابعیت خود را از دست بدهید بلکه می توانید دو ملیتی باشید. در هر صورت لازمه ی دریافت شهروندی اروپا زندگی پیوسته در این کشور به مدت 5 سال می باشد. و در صورتی که در این مدت بیش از 6 ماه متوالی را در خارج از کشور فرانسه سپری کنید اقامت پیوسته ی شما ممکن است باطل شود. البته استثنائاتی نیز وجود دارد مثل بیماری شدید، سربازی، زایمان، تحقیق و تحصیل.

دریافت کارت اقامت پس از تحصیل در فرانسه

اگر بیش از 5 سال در فرانسه اقامت داشته باشید می توانید برای دریافت کارت اقامت اقدام کنید. که این کارت نیز قابل تمدید می باشد وبه شما اجازه ی 10 سال زندگی در فرانسه را می دهد. این که آیا این کارت به شما داده می شود یا خیر بستگی به شرایط شخصی شما، از قبیل دلیل ماندگاری شما، شغل و ثبات مالی، موفقیت شما در پیوستن به جامعه فرانسوی و توانایی زبان شما بستگی دارد. لازم به ذکر است که در صورت ترک کشور فرانسه به مدت دو سال متوالی یا بیشتر، شما حق اقامت دائم خود را در این کشور از دست خواهید داد. برای دریافت ویزای کار فرانسه کار در فرانسه می توانید به موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) مراجعه کنید و با مشاورین ما به گفت و گو بنشینید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *