آزمون HPAT

مهاجرت تحصیلی یکی از راه های مهاجرت به کشور های مختلف است. هر کشوری برای تحصیل، قوانین خاصی اعمال می کند و دانشجویان باید برای ادامه تحصیلات خود از این قوانین پیروی کنند. برخی از کشور های برای ادامه تحصیل، آزمون می گیرند، برخی بورسیه اعمال می کنند و … .

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

کشور ایرلند از کشور های مهاجر پذیری است که سالیانه گروه زیادی از دانشجویان برای ادامه تحصیل در ایرلند، وارد این کشور می شوند. ویزای تحصیلی کشور ایرلند با شرایط و مدارک خاصی به دانشجویان اعطا می شود. اما این تنها روش مهاجرت به ایرلند نیست. این جزیره بزرگ اروپایی پذیرای سرمایه گذاران بسیاری است که سرمایه گذاری در ایرلند را برای اخذ اقامت این کشور انتخاب کرده اند. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ایرلند نیز طرفداران زیادی دارد. در این مقاله قصد داریم در ارتباط با آزمون HPAT نکات زیادی برای شما بیان کنیم. صفر تا صد آزمون HPAT در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد.

کارشناسان زبده موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی برای پاسخگویی به سوالات شما در ارتباط با هر گونه روش مهاجرت به ایرلند در نمایندگی ها پذیرای شما هستند. نمایندگی های موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی در شهر های شیراز، تهران، مشهد، اصفهان و تبریز پاسخگوی شما هستند.‌

همه چیز درباره آزمون HPAT

آزمون Health Profession Admission Test که به طور خلاصه به صورت HPAT بیان می شود، آزمونی است که هر ساله توسط سازمان Australian Council for Educational Research یا ACER برگزار می شود. این آزمون در کشور ایرلند برای بررسی توانمندی های لازم و مهارت های مورد نیاز دانشجویان متقاضی رشته پزشکی در ایرلند، برگزار می شود. این آزمون را آزمون پذیرش حرفه ای بهداشت می نامند. از آن جا که تقاضا برای رشته های پزشکی و شاخه های مختلف آن در کشور ایرلند زیاد شده است، دانشگاه های ایرلند به روش دیگری برای انتخاب دانشجویان پزشکی دست زده اند.

آزمون HPAT با هدف ارزیابی ویژگی های مطلوب در حرفه های بهداشت و پزشکی از جمله حل مسائل، همدلی و مهارت های استدلالی تهیه شده است.‌

بسیاری از دانشگاه های کشور ایرلند برای ورود به مقاطع مختلف این آزمون را از متقاضیان می گیرند. این آزمون با این که اعتبار جهانی ندارد ولی اگر تمایل به تحصیل در رشته پزشکی ایرلند را داشته باشید، باید حتما در آزمون HPAT شرکت کنید. در حقیقت آزمون HPAT از سه بخش سوالات تشکیل شده است که ازمونی سخت محسوب می شود. بخش اول این آزمون شامل استدلال منطقی و حل مسئله است. در بخش دوم تفاهم بین فردی مورد سوال قرار می گیرد و در بخش آخر استدلال غیر کلامی فرد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

همه چیز درباره آزمون HPAT

همه چیز درباره آزمون HPAT

 

چه دوره هایی و چه دانشگاه هایی نیاز به آزمون HPAT دارند؟

حال که با مشخصات اولیه آزمون HPAT آشنا شدیم، اجازه دهید تا بیینیم چه دانشگاه هایی در کشور ایرلند و برای چه رشته هایی این آزمون را از متقاضیان اخذ می کنند؟

در دانشگاه دابلین برای رشته پزشکی متقاضیان باید در ازمون HPAT شرکت کنند. این آزمون برای متقاضیان رشته پزشکی در ترینتی کالج دابلین نیز اجباری است. اگر فردی متقاضی تحصیل پزشکی در کالج رویال سورجیو در ایرلند باشد، باید ازمون HPAT را با موفقیت پشت سر بگذارد. دانشگاه کورک نیز برای رشته پزشکی از دانشجویان خود و متقاضیان این رشته ازمون HPAT می گیرد. دانشگاه بین المللی گالوی نیز برای تحصیل در رشته پزشکی این آزمون را از دانشجویان و متقاضیان می گیرد. برای رشته های کارشناسی ارشد کاردرمانی و گفتار درمانی دانشگاه لیمریک اقدام به برگزاری آزمون HPAT می کند.

پس اگر متقاضی تحصیل در این رشته ها و این دانشگاه های ایرلند هستید باید در ازمون HPAT نمره قبولی را کسب کنید.

ساختار سوالات آزمون HPAT چگونه است؟

همان طور که گفتیم سوالات آزمون در سه بخش تقسیم بندی می شود.‌ این بخش ها استدلال منطقی و حل مسئله، تفاهم بین افراد و استدلال کلامی است. در آزمون HPAT در کل صد و ده سوال وجود دارد که تعداد سوالات و تقسیم بندی آن ها به شرح زیر است‌.

در بخش اول که استدلال منطقی و حل مسئله است چهل و چهار سوال وجود دارد. این سوالات باید در شصت و پنج دقیقه پاسخ داده شوند. در بخش دوم که شناخت فردی است سی و شش سوال وجود دارد. زمان پاسخ دهی به این سی و شش سوال چهل و پنج دقیقه است. در بخش سوم یعنی استدلال کلامی سی سوال وجود دارد. برای پاسخ دهی به این سی سوال چهل دقیقه وقت لازم است. البته متقاضیان دانشگاه لیمریک باید یک قسمت متن انگلیسی شامل دو مقاله هم بررسی کنند‌.

آزمون HPAT در کل برای مدت زمان دو ساعت و نیم طول می کشد و هیچ زمان استراحتی بین بخش های مختلف ازمون وجود ندارد.

توجه داشته باشید که بدون قبولی در آزمون اچ پی ای تی کشور ایرلند نمی توانید در هیچ کدام از مقاطع تحصیلی پزشکی در دانشگاه های معتبر این کشور تحصیل کنید. توجه داشته باشید که در صورت قبولی در این ازمون توانید مهارت های پزشکی خود را ثابت کنید‌.‌ اگر نمره شما در این ازمون بالا باشد می توانید برای دریافت فاند تحصیلی اقدام کنید.

ساختار آزمون HPAT

ساختار آزمون HPAT

هزینه و زمان برگزاری آزمون HPAT

آزمون HPAT تنها یک بار در سال برگزار می شود. این آزمون هر ساله در تاریخ مشخصی و ماه خاصی از متقاضیان گرفته می شود. از این رو برای شرکت در این آزمون باید برنامه ریزی کرده و آمادگی لازم را کسب کنید. آزمون HPAT در تاریخ بیست و دوم فوریه هر سال برگزار می شود. در سال ۲۰۲۰ میلادی نیز این آزمون در ۲۲ فوریه از متقاضیان گرفته شد.

برای ثبت نام در این آزمون باید از طریق وب سایت آزمون اچ پی ای تی اقدام کرد. ثبت نام ازمون اچ پی ای تی هر سال در اوایل نوامبر شروع می شود. این ثبت نام معمولا در ساعت هشت و پانزده دقیقه به وقت گرینویچ در تاریخ بیستم ژانویه هر سال بسته خواهد شد. اگر شما نتوانید در این تاریخ ثبت نام خود را انجام دهید، تا پنج و پانزده دقیقه بعد از ظهر اول فوریه مهلت دارید تا اقدامات لازم را انجام دهید. البته در این صورت موظف به پرداخت هفتاد یورو اضافی خواهید بود. در حال استثنائی و کسانی که تا این تاریخ ثبت نام نکنند می توانند تا ساعت پنج و پانزده دقیقه بعد از ظهر سوم فوریه ثبت نام خود را انجام دهند. هزینه این تاخیر صد و پنج یورو است.

هزینه کلی ثبت نام در این آزمون در ابتدا صد و چهل یورو است. متقاضیان شرکت در آزمون HPAT در دانشگاه لیمریک باید بیست و پنج یورو اضافی نیز پرداخت کنند. این هزینه ثبت نام فقط برای همین ازمون از ACER است‌. برای سایر آزمون ها باید هزینه اضافه پرداخت کنید.

هزینه آزمون HPAT

هزینه آزمون HPAT

محل برگزاری آزمون HPAT

آزمون اچ پی ای تی در شهر های مختلف کشور ایرلند برگزار می شود. شما با پایان دوره متوسطه خود یعنی سال ششم می توانید هر ساله در این آزمون شرکت کنید. نمرات ازمون HPAT در اواخر ژوئن منتشر می شود. اما متقاضیان دانشگاه لیمریک نتایج خود را اواخر آوریل دریافت می کنند. شما با دریافت یک ایمیل از مرکز ACER نحوه دستیابی به نتایج ازمون را دریافت می کنید. آزمون HPAT در شهر های دابلین، کورک، گالوی، لیمریک، واترفورد و اسلیگو برگزار می شود.

آزمون HPAT و میزان سختی سوالات

همان طور که گفتیم ازمون HPAT از سه بخش سوال تشکیل شده است. در بخش اول که شامل استدلال منطقی و حل مسئله است، شما باید به تفسیر متن، نمودار ها و سیار داده ها بپردازید. پس از این تفسیر ها باید نتیجه گیری کنید. در بخش دوم از آزمون که شامل مسائل ارتباطی است سوالات مطرح شده در ارتباط با تعامل و احساسات متقابل بین دو یا چند نفر و سپس ایجاد استنتاج در مورد افکار، احساسات، رفتار و نیت شخصیت ها می باشد. در بخش سوم که استدلال غیر کلامی است شما باید با شناسایی و برون یابی الگو های درون یک دنباله یا ماتریس اشیا چکیده ای استدلالی داشته باشید.

این ازمون بسیار دشوار است. بسیاری از متخصصان پزشکی معتقدند اچ پی ای تی سخت ترین آزمایشی بوده که انجام داده اند. سوالات آزمون کاملا متفاوت با سوالاتی است که شما در مدرسه یا دانشگاه با آن ها روبرو می شوید. محدودیت زمانی این آزمون باعث شده تا بیشتر دانشجویان و متقاضیان آزمون نتوانند آن را به پایان برسانند.

چگونه می توان برای آزمون HPAT آماده شد؟

خبر خوب این است که با تمرین و آماده سازی دقیق برای این آزمون می توانید در آن موفق شده و نتیجه مطلوبی بگیرید. آماده سازی برای موفقیت در آزمون HPAT در پنج مرحله اصلی خلاصه می شود.

مرحله اول درک اهمیت آزمون است. این آزمون بسیار مهم است حتی اگر نمرات خوبی داشته باشید باز هم نیاز به عملکرد مناسب در آزمون HPAT دارید. متاسفانه بیشتر داوطلبان این آزمون را جدی نمی گیرند. توصیه می شود که زمان مناسبی برای آمادگی این آزمون قرار دهید.

در مرحله دوم با سوالات آزمون آشما شوید. اولین قدم برای کسب نتیجه مطلوب در آزمون HPAT درک سوالاتی است که در آزمون وجود دارد. اچ پی ای تی آزمون دانش نیست بلکه آزمایش مهارت های عمومی شما است. بنابراین با سوالاتی کاملا متفاوت مواجه خواهید شد.

برای مرحله سوم باید راهکارهای برخورد با هر سوال را بیاموزید. توجه داشته باشید که در این آزمون هر سوالی رویکرد خاص خود را دارد و راهکار هایی وجود دارد که می تواتید یاد بگیرید تا بتوانید به سرعت به سوالات پاسخ داده و دقت خود را افزایش دهید.

مرحله چهارم به شما می گوید که تمرین کنید و خود را در شرایط امتحان قرار دهید. سعی کنید برای خود شرایط آزمون را شبیه سازی کرده و دو ساعت و نیم روی صندلی به نمونه سوالات پاسخ دهید. نمونه سوالات و روند راه حل ها به شما کمک می کند تا درک کنید چه اشتباهی مرتکب شده اید. مرکز ACER نمونه سوالات ازمون را در اختیار داوطلبان قرار می دهد. البته توجه داشته باشید که این سوالات معمولا آسان تر از سوالات آزمون هستند.

برای مرحله آخر باید نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و برای بهبود آن تلاش کنید. پس از گذراندن چند ازمون آزمایشی کامل می توانید شروع به درک نقاط ضعف خود کنید. مشخص کنید که کدام نوع سوال برای شما دشوار تر است و کدام نوع راحت تر. با یادگیری راهکار های بیشتر روی نقاط ضعف خود کار کنید.

چگونه می توان برای آزمون HPAT آماده شد

چگونه می توان برای آزمون HPAT آماده شد؟

نمرات آزمون HPAT چگونه است؟

حداقل امتیاز لازم برای ورود به پزشکی، از سال به سال و بین دانشگاه ها متفاوت است اما در مجموع حداقل ۷۲۰ امتیاز به طور کلی لازم است. هر قسمت از ازمون بخشی از نمره را تشکیل می دهد. برای بخش اول چهل درصد، بخش دوم چهل درصد و بخش سوم بیست درصد نمره داده خواهد شد. نمره کل جمع این نمرات خواهد بود.

سوالات متداول درباره آزمون HPAT

  1.  آزمون HPAT در چه کشوری برگزار می شود؟

    این آزمون صرفا در کشور ایرلند برگزار می شود.

  2. آزمون HPAT در کدام شهر های ایرلند برگزار می شود؟

    این آزمون در شهر های دابلین، کورک، گالوی، لیمریک، واترفورد و اسلیگو برگزار می شود.

  3.  آزمون HPAT برای چه رشته تحصیلی برگزار می شود؟

    این ازمون برای رشته پزشکی و در دانشگاهی لیمریک برای کاردرمانی و گفتاردرمانی برگزار می شود.‌

  4.  هزینه اولیه آزمون HPAT چقدر است؟

    برای ثبت نام در این ازمون باید ۱۴۰ یورو پرداخت کرد و در صورت تاخیر در ثبت نام برای بار اول ۷۰ یورو و بار دوم ۱۰۴ یورو باید پرداخت.

  5. ثبت نام آزمون HPAT در چه تاریخی انجام می گیرد؟

    ثبت نام این آزمون از طریق وب سایت ازمون و در تاریخ اول نوامبر شروع شده و تا پایان بیست ژانویه ادامه دارد.

  6. تاریخ برگزاری آزمون HPAT چه زمانی است؟

    این آزمون هر سال در تاریخ بیست و دوم فوریه برگزار می شود.

  7.  آیا آزمون HPAT بین المللی است؟

    خیر این ازمون صرفا برای دانشگاه های کشور ایرلند و رشته پزشکی و شاخه های آن برگزار می شود.

  8. سوالات آزمون HPAT چند بخش است؟

    سوالات این آزمون در سه بخش استدلال منطقی و حل مسئله، درک متقابل و استدلال غیر کلامی ارائه می شود.

  9.  آیا آزمون HPAT سخت است؟

    بله به گمان برخی پزشکان در ایرلند این ازمون سخت ترین آزمون دوران تحصیل شان بوده است.

  10. چه امتیازی برای قبولی در آزمون HPAT لازم است؟

    نمره قبولی به دانشگاه و رشته بستگی دارد اما حداقل نمره ۷۲۰ مورد نیاز است.

  11. چه دانشگاه هایی آزمون HPAT می گیرند؟

    دانشگاه دابلین، ترینتی کالج دابلین، کالج رویال سورجیو، دانشگاه کورک، دانشگاه بین المللی گالوی و دانشگاه لیمریک این آزمون را از متقاضیان می گیرند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *