شرایط کار حین تحصیل در اتریش

پیدا کردن یک شغل نیمه وقت در حالی که مشغول تحصیل در اتریش هستید می تواند یک فرصت عالی برای شما باشد که بتوانید درآمد و تجربه کاری کسب کنید، دوستان جدیدی پیدا کنید و در مورد بازار کار در اتریش اطلاعات بیشتری کسب کنید. اگر می خواهید در اتریش در کنار تحصیلات خود کار کنید، قبل از شروع استخدام در مورد مقررات قانونی از موسسه (توسعه گران مهر) سوال کنید و شرایط کار حین تحصیل در اتریش را بپرسید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شرایط کار دانشجویی در اتریش

دانشجویانی که از اتباع کشورهای عضو اتحادیه اروپا و یا سوئیس نیستند و قصد دارند در کشور اتریش کار کنند می بایست مجوز کاری اخذ کنند. با این وجود تعداد مجوزهای کاری در این کشور محدود است. این مجوز می بایست قبل از اینکه دانشجو در مکان مورد نظر به کار مشغول شود توسط کارفرما اخذ شود. این مجوز تنها برای کارهای پاره وقت جزیی ( با حداقل درآمد کاری) و یا برای حداکثر سه ماه در تعطیلات صادر میشود. کار در زمینه های علمی و پژوهشی و یا بر اساس قراردادهای سازمان کار و نیرو ( خود اشتغالی و یا مشاغلی که در آنها شما کارمند به شمار نمی روید و مخارج مالیاتی و بیمه را خودتان پرداخت میکنید) نیازی به اخذ مجوز کاری نخواهد داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از دفتر خدمات کاری و استخدامی این کشور کمک بگیرید. لطفا توجه داشته باشید که مخارج زندگی شما طی مدت زمان تحصیلتان در کشور اتریش نمیتوانند تنها از طریق چنین مشاغلی تامین شوند و کار شما نباید با درس شما تداخل داشته باشد. در صورتی که شرایط شما با نکات ذکر شده سازگاری نداشته باشد ممکن است از کشور اتریش دیپورت شوید.

در صورتی که برنامه درسی شما شامل یک دوره کارآموزی فنی و یا حرفه ای نیز می شود برای انجام آن نیازی به مجوز کار نخواهید داشت. کارآموزی حرفه ای، یکی از مشاغلی به حساب می آید که بخشی از برنامه درسی شما در دانشگاه یا موسسه آموزش عالی شماست. کارفرما موظف است حداقل دو ماه قبل از شروع کار شما در شرکتش دفتر خدمات کاری و استخدامی کشور اتریش و همچنین مسئولین مالیاتی را در جریان بگذارد.

میزان دستمزد و درآمد کار دانشجویی در اتریش

میزان دستمزد و درآمد کار دانشجویی در اتریش

میزان دستمزد و درآمد کار دانشجویی در اتریش

  1. شما می توانید 3 ماه به صورت تمام وقت (در یک سال) بدون محدودیت برای کسب درآمد کار کنید
  2. گزینه دوم: شما می توانید به صورت نیمه وقت (اما حداکثر 12 ساعت در هفته) کار کنید و اجازه ندارید درآمدی بیشتر از 323 یورو در ماه داشته باشید

هر دو مورد، کارفرما باید یک اجازه کار (Beschaftigungsbewilling) را برای کارمند (برای شما به عنوان دانشجوی خارجی) در موسسه محلی دولتی ثبت کند. در حقیقت، شما بدون این اجازه استخدام (Beschaftigungsbewilling) اجازه کار در اتریش را ندارید، مگر اینکه شما بر اساس قرارداد کاری کار کنید (Werkvertrag). مراقب باشید که هر قرارداد کاری دارای شرایط قانونی نیست و اغلب حداقل حقوق را به شما می دهد. 

میزان ساعت کاری دانشجویی در اتریش

دانشجویانی که در برنامه های دوره کارشناسی تحصیل می کنند مجوز کار برای کار تا 10 ساعت در هفته را دریافت می کنند. دانشجویانی که در دوره کارشناسی ارشد تحصیل می کنند می توانند با مجوز کار تا 20 ساعت در هفته کار کنند. کار تمام وقت برای دوره هایی که هیچ آموزشی ارائه نمی شود امکان پذیر است. مجوز کار باید توسط کارفرما حداقل 6 هفته قبل از شروع کار در اداره خدمات اشتغال (ARBEITSMARKETSERVICE-AMS) درخواست شود. مجوز کار تنها برای یک شغل خاص و یک کارفرمای مشخص معتبر است. لطفا توجه داشته باشید که مجوز کار برای کارهای با حداقل درآمد نیز لازم است ( GERINGFUGIGE BESCHAFTIGUNG) 

محیط ها و انواع کار دانشجویی در اتریش

در اکثر موارد دانشجویان بین المللی که در دانشگاه های کشور اتریش به تحصیل مشغول اند، خودشان برای اخذ مجوز کاری اقدام نمی کنند بلکه کارفرمایی که قصد دارد در آینده آنها را استخدام کند می بایست به نیابت از آنها این کار را انجام دهد. در صورتی که شما در یکی از دانشگاه های معتبر این کشور به تحصیل مشغول باشید و مدارک اقامتی و ویزاهای لازم برای این کار را داشته باشید، انجام این فرآیند کار دشواری نخواهد بود. تنها محدودیتی که در خصوص کار دانشجویان با استفاده از مجوز کاری وجود دارد، محدودیت ساعت کاری این دسته از افراد است. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد می توانند تا 20 ساعت در هفته کار کنند.

کارآموزی و یا سایر کارهای بدون حقوق

صرف نظر از ملیت، شما برای انجام مشاغل بدون حقوق به مجوز کاری نیازی نخواهید داشت. این بدین معناست که می توانید به عنوان بخشی از برنامه درسی خود در دوره های کارآموزی و تمرینی شرکت کنید و نیازی به درخواست اخذ مجوز کاری نداشته باشید. در این مورد محدودیتی در خصوص حداکثر ساعت کاری شما وجود نخواهد داشت.

علاوه بر آن می بایست این قابلیت را داشته باشید که ثابت کنید که دوره کارآموزی مذکور، بخشی از برنامه درسی شما به شمار میرود و در راستای آموزش حرفه ای شما خواهد بود. انجام این مرحله از کار، فرآیند مشکلی نخواهد داشت مخصوصا در خصوص برنامه های فنی و حرفه ای Fachhochschulen اتریش. مشاغل دانشجویی در کشور اتریش شامل کارهای پاره وقت مانند خدمات رستوران، آموزش زبان انگلیسی و مراقبت از کودکان می باشد. همچنین می توانید با توجه به استعدادها و مهارت های خود کار دیگری پیدا کنید.

شرایط کار دانشجویی در اتریش محیط دانشگاه

متداول ترین راه برای اینکه به عنوان یک دانشجو بتوانید به صورت همزمان کسب درآمد و تجربه کنید درخواست دوره کار آموزیست. دامنه و تنوع دوره های کارآموزی بسیار گسترده است. می توانید این دوره ها را در تمامی رشته ها یا حرفه ها پیدا کنید. برخی اوقات پس از فارغ التحصیلی از رشته دانشگاهیتان شرکت در این دوره های کارآموزی اجباری و بخشی از برنامه درسیتان خواهد بود. با شرکت در این دوره ها، تا 40 ساعت در هفته کار خواهید کرد اما در مقایسه با کارهای تمام وقت مقدار بسیار کمی درآمد خواهید داشت. شرکت در یک دوره کارآموزی راه خوبی برای فاصله گرفتن از دانشگاه بنیان نهادن شغل حرفه ای آینده شما خواهد بود.

نکته مهم: تقریبا هیچ کس در کشور اتریش نمیداند که WKO در سفارت های اتریش به دانشجویان تجارت، حقوق و اقتصاد سرتاسر دنیا دوره های آموزشی و کارآموزی ارائه میکند. از این طریق سفارت اتریش سعی در حمایت از دانشجویانی دارد که هیچ سابقه کاری بین المللی ای پیش از این نداشته اند. اولویت برای شرکت در این دوره ها با افرادیست که زودتر درخواست داده اند. بنابراین بهتر است برای این کار سرعت عمل به خرج دهید!

شرایط کار دانشجویی در اتریش محیط دانشگاه

شرایط کار دانشجویی در اتریش محیط دانشگاه

میزان ساعت مجاز کار همراه دانشجو در اتریش

اعضای خانواده دانشجویان غیر اروپایی که در این کشور به تحصیل مشغولند برای کار کردن به مجوز کاری نیاز خواهند داشت. در صورتی که این افراد موفق به یافتن کاری شوند:

  • اداره خدمات کار و استخدام کشور اتریش پس از انجام بررسی های لازم و اطمینان حاصل کردن از اینکه دستیابی به فرصت شغلی مد نظر توسط یکی از افراد بومی کشور اتریش امکان پذیر نیست، برای داوطلب مجوز کاری صادر می کند.
  • آن دسته از افراد که به عنوان همسر یکی از دانشجویان اتریشی به این کشور سفر میکنند درست مانند اتباع کشور اتریش می توانند به صورت تمام وقت کار کنند.

شرایط کار پس از تحصیل در اتریش

آیا می توان پس از اتمام دوره تحصیلی به منظور کار کردن در کشور اتریش ماند؟ بله. اما اجازه شما برای کار کردن و مدت زمانی که می توانید در این کشور به جست و جوی کار بپردازید بستگی به نوع ویزا و ملیت شما خواهد داشت. اتباع کشورهای اروپایی می توانند به صورت آزادانه اقامت اتریش و اجازه کار را داشته باشند، به این شرط که مجوز اقامت آنها اعتبار داشته باشند. برای این کار می بایست پس از اتمام تحصیلات خود، مجوز اقامت خود را تمدید کنید.

دانشجویان اتباع کشورهای غیر اروپایی می بایست برای اخذ کارت قرمز-سفید-قرمز اقدام کنند. این کارت برای مدت 24 ماه اعتبار خواهد داشت و به شرط اینکه حداقل درآمد استاندارد در این کشور را داشته باشید و از بیمه سلامت و مکانی برای زندگی کردن برخوردار باشید به شما این اجازه و حق را می دهد که در کشور اتریش کار و زندگی کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می تواند به وبسایت خدمات مهاجرتی اتریش مراجعه کنید.

شرایط شما هرچه باشد، شانس شما برای پیدا کردن کار در کشور اتریش در صورتی که به زبان آلمانی تسلط داشته باشید چند برابر میشود. در خصوص برخی از مشاغل نیز ترکیبی از زبان آلمانی و انگلیسی می تواند برای شما مزیت خوبی به شمار آید. کارفرمایان برای استخدام کارمندان خود به مدرک تحصیلی و نمره نهایی ای که در این رشته کسب کرده اید توجه خواهند کرد. در صورت داشتن هرگونه شک و تردیدی، لطفا قبل از شروع استخدام با مشاورین ما در موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) در ارتباط باشید و شرایط کار حین تحصیل در اتریش را از آنها بخواهید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *