دانشگاه لیسبون

جمهوری پرتغال کشوری در جنوب غربی اروپا با پایتخت لیسبون است که زبان رسمی مردم آن پرتغالی می باشد. این کشور با حدود یازده میلیون جمعیت، عضو اتحادیه اروپا و ناتو است. واحد پول کشور پرتغال یورو می باشد. علاوه بر لیسبون کلان شهر دیگر این کشور، شهر پورتو می باشد. پرتغال تنها با کشور اسپانیا همسایه است و بخش های دیگر این کشور با دریا و اقیانوس احاطه شده. کشور پرتغال با بهبود شرایط تحصیلی و امکانات دانشگاهی خود به یکی از مقاصد تحصیلی تبدیل شده است و افرادی زیادی برای مهاجرت تحصیلی به پرتغال و تحصیل در پرتغال اقدام می کنند. البته این کشور به دلیل شرایط مساعد و جایگاه های شغلی بسیار، افراد زیادی را به صورت مهاجرت کاری و مهاجرت سرمایه گذاری به پرتغال جذب کرده است. تحصیل در کشور پرتغال به دلیل کم هزینه بودن نسبت به سایر کشور های اروپایی علاقه مندان زیادی دارد. ما در این مقاله قصد داریم یکی از دانشگاه های برتر پرتغال یعنی دانشگاه لیسبون را معرفی کنیم.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

معرفی دانشگاه لیسبون پرتغال

دانشگاه های کشور پرتغال با امکانات مدرن و به روز خود و همچنین با دارا بودن شرایط تحصیلی عالی، مقصد بسیار مناسبی برای دانشجویان به شمار می روند. دانشگاه لیسبون یا همان Universidada de lisaboa یک دانشگاه تحقیقات عمومی در لیسبون و بزرگ ترین دانشگاه در پرتغال است. این دانشگاه در سال دو هزار و سیزده و با ادغام دو دانشگاه عمومی قبلی واقع در لیسبون یعنی دانشگاه سابق لیسبون و دانشگاه فنی لیسبون تاسیس شد. تاریخچه دانشگاه لیسبون به قرن سیزدهم بر می گردد. در واقع نخستین دانشگاه پرتغال بین سال های ۱۲۸۸ و ۱۲۹۰ در لیسبون تاسیس شد. دانشگاه دولتی سابق لیسبون در سال ۱۹۱۱ و دانشگاه فنی لیسبون در سال ۱۹۳۰ تاسیس شد. روند ادغام این دو دانشگاه در حقیقت از سال ۲۰۱۱ آغاز شد و تا سال ۲۰۱۳ ادامه داشت. این دانشگاه سالیانه هزاران دانشجوی بین المللی را در رشته های مختلف فنی مهندسی، انسانی، پزشکی، علوم پایه و … پذیرش می کند. دانشگاه لیسبون حوزه های مختلفی از علوم را گرد هم جمع کرده است و از موقعیت ممتازی برای تکامل علوم مختلف مانند فناوری، هنر، مهندسی، علوم انسانی و … برخوردار است. کیفیت آموزش، تحقیق و پژوهش، نواوری های بسیار و فرهنگ‌ جذاب باعث شده تا این دانشگاه، استعداد های برتر دنیا را به سمت خود جلب کند. کورس های تحصیلی در مقاطع مختلف دانشگاه لیسبون با هدف توسعه مهارت های دانشجویان برقرار می شود تا به آن ها کمک کند که در بازار کار موفق شوند. دانشگاه لیسبون با تکیه بر ارتقا دینامیک بین رشته ای، سرمایه گذاری در رشته های خاص و ارزش گذاری برای موضوعات و زمینه های جدید، دانشگاهی متمرکز بر تحقیق است. این تحقیقات گاهی تا جایی فرا می رود که باعث افزایش مداخله اجتماعی می گردد. دانشگاه لیسبون مورد تایید کشور های مختلف است و در ایران نیز این دانشگاه کاملا مورد تایید می باشد.

معرفی دانشگاه لیسبون پرتغال

معرفی دانشگاه لیسبون پرتغال

شرایط تحصیل در دانشگاه لیسبون پرتغال

همان طور که گفتیم این دانشکاه یکی از بزرگترین دانشگاه های پرتغال و اروپا است. دانشگاه لیسبون دارای هجده دانشکده و بیش از صد واحد تحقیقاتی است که بیش از پنجاه هزار دانشجو را در خود جای داده است. این دانشگاه دارای چهار هزار استاد برای تحصیل چهارصد دوره درسی است و دو هزار و پانصد کارمند دارد. دانشگاه لیسبون مرکزی مهم برای تدریس، تحقیق، نوآوری، ورزش و فرهنگ است. این دانشگاه عمیقا با شهر لیسبون و زندگی در پرتغال درگیر است و مسئولیت خود را برای تبدیل شدن شهر لیسبون یه یکی از پایتخت های بزرگ فرهنگ و علم اروپا به خوبی پذیرفته است. همه ساله بیش از هزار دانشجوی بین المللی به دلیل آموزش با کیفیت بالا، فرهنگ، آداب و رسوم، آب و هوا و مهمان نوازی مردم پرتعال و شهر لیسبون برای تحصیلات خود وارد این کشور می شوند.
شعار دانشگاه لیسبون که اعتقاد دارد یک لیدر با شعار خود زندگی می کند این است: یک دانشگاه از لیسبون به سوی جهان.
رنکینگ این دانشگاه از نظر آکادمیک رنکینگ دانشگاه های جهان در سال ۲۰۱۹ میلادی رتبه صد و پنجاه و یک بود. از نظر بهترین دانشگاه های جهان این دانشگاه در رتبه ۲۱۴ قرار دارد. از نظر رنکینگ کیو اس، دانشگاه لیسبون در رتبه ۳۳۸ قرار دارد و در نهایت از نظر رنکینگ دقیق دانشگاه های جهانی در سال ۲۰۲۰ میلادی در رتبه پانصد و یک قرار دارد. بنابر این می توان گفت شرایط اعتباری این دانشگاه به حدی خوب است که می توان به راحتی و اطمینان خاطر در این دانشگاه مشغول به تحصیل شد و پس از آن برای دانشگاه های دیگر اقدام نمود. دانشکده ها و موسسات مختلف این دانشگاه عبارتند از: دانشکده داروسازی، دانشکده پزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده دامپزشکی، دانشکده سینتیک انسانی، دانشکده نیروی انسانی، دانشکده روانشناسی، موسسه علوم اجتماعی، موسسه آموزش، موسسه جغرافیا و برنامه ریزی فضایی، دانشکده کشاورزی، دانشکده اقتصاد و مدیریت لیسبون، موسسه عالی اقتصاد و مدیریت، پژوهشگاه علوم سیاسی و … .
دوره های کارشناسی در این دانشگاه چهار ساله است و زبان تدریس پرتغالی می باشد. البته جدیدا این دانشگاه رشته های درسی به زبان انگلیسی هم ارائه می دهد. برای پذیرش در این دوره باید ترجمه ریز نمرات، مدرک دیپلم ترجمه شده، مدرک پایان تحصیلات برای دوره های جدید تحصیلی، ترجمه شناسنامه، ترجمه صفحه اول پاسپورت و … ارائه شود. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه لیسبون بسته به رشته شما بین دو تا چهار سال طول می کشد و زبان تحصیل پرتغالی می باشد. برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه لیسبون باید مدرک زبان آیلتس با نمره پنج یا مدارک معتبر دیگر ارائه گردد. همچنین ترجمه ریز نمرات کارشناسی، ترجمه رسمی مدرک دیپلم، پیش دانشگاهی و لیسانس، ترجمه مدرک عدم منع تحصیلات، رزومه، توصیه نامه، انگیزه نامه، تمکن مالی و … مورد نیاز است. دوره های دکتری در این کشور بسته به نوع تحصیل بین دو تا چهار سال خواهد بود و به سه صورت ارائه می گردد. دکتری پژوهشی، دکتری بای کورس و دکتری تحقیقاتی. دقت کنید که دکتری پژوهشی مورد تایید کشور ایران نیست. برای اخذ پدیرش دکتری باید ترجمه رسمی ریزنمرات کارشناسی و کارشناسی ارشد، ترجمه پروپوزال تحقیقاتی، توصیه نامه علمی، رزومه، تمکن مالی، مدرک قبولی زبان آیلتس با حداقل نمره شش و … داشته باشید. برای اطلاعات بیشتر در ارتباط با پذیرش از دانشگاه لیسبون می توانید به موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی مراجعه نمایید. یک نکته جالب در ارتباط با دانشگاه لیسبون این است که تدریس برخی از رشته های این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد با همکاری دیگر دانشگاه های جهان و به زبان انکلیسی صورت می گیرد. در حقیقت دانشجویان پس از پایان تحصیل خود از دو دانشگاه مدرک دریافت می کنند و باید بین دانشگاه ها رفت و آمد کنند. این نوع تحصیلی باعث می شود تا دانشجو از دو دانشگاه معتبر مدرک تحصیلی داشته باشد.

تحصیل در دانشگاه لیسبون پرتغال

تحصیل در دانشگاه لیسبون پرتغال

در مقاطع تحصیلی مختلف شما در هنگام ثبت نام در دانشگاه لیسبون باید شهریه تحصیل خود را پرداخت نمایید. این شهریه ثابت نیست و سالیانه توسط شورای عمومی دانشگاه تنظیم می شود. نکته بسیاری مهمی که در ارتباط با دانشگاه لیسبون وجود دارد، این است که هزینه ثبت نام در این دانشگاه را می توان سالیانه پرداخت نمود. بر خلاف سایر دانشگاه ها و دانشگاه های خصوصی که حتما باید هزینه ای در ماه هم پرداخت گردد. برای لیسانس و فوق لیسانس در این دانشگاه باید هزینه ای معادل نهصد و پنجاه تا هزار و دویست و منجاه یورو در سال بسته به رشته تحصیلی پرداخت نمود. هزینه تحصیل در مقطع دکتری نیز بین دو هزار و پانصد تا سه هزار یورو در سال متغیر است. در حقیقت می توان گفت میانگین هزینه های تحصیلی در دانشگاه لیسبون پرتغال در تمام مقاطع تحصیلی دو هزار و پانصد یورو است.

خدمات و امکانات دانشگاه لیسبون

خدمات پشتیبانی از دانشجویان، یک سرویس مستقل است که به منظور اجرای سیاست های اقدام اجتماعی تحت نظر قوانین وضع شده توسط دانشگاه طراحی شده است. این دانشگاه برای دانشجویان خود نوزده واحد اقامتی در نظر گرفته است. هر ترم گروه خدمات دانشجویی مکان هایی برای اسکان دانشجویان بین المللی ارائه می دهد. اما به منظور پاسخگویی به نیاز های دانشجویان، کتابخانه های دانشگاه در حوزه های مختلف تخصصی فعالیت می کنند و خدمات مختلفی از جمله مطالعه گروهی کتاب، مشاوره، نشریات خاص، اسناد الکترونیکی و اسناد نقشه برداری ارائه می دهد. در زمینه خدمات بهداشتی و درمانی، دانشگاه لیسبون مشاوره های پزشکی عمومی و سایر تخصص های پزشکی با دسترسی های ویژه به دانشجویان اعطا می کند. دانشگاه لیسبون دارای چندین واحد تخصصی ورزشی است که باعث ارتقا ورزش، سلامتی و رفاه جامعه دانشگاهی می شود. امکانات ورزشی برای رشته های مختلف مانند تناسب اندام، ورزش های رزمی، تنیس، والیبال و … ارائه می گردد و مسابقات ورزشی بسیاری در این دانشگاه برگزار می شود. اتجادیه های دانشجویی هر دانشکده نیز ساختار های سازمانی هستند که فعالیت های بسیاری را انجام می دهند و در توسعه همکاری ها و فعالیت های اساسی نقش بسیاری دارند.

پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه لیسبون پرتغال

همانطور که گفتیم دانشگاه لیسبون پرتغال دانشکده های بسیاری دارد. از جمله این دانشکده ها دانشکده پزشکی و دندان پزشکی می باشد. این بخش ها از سال جدید میلادی یعنی سال ۲۰۲۰ مورد تایید وزارت بهداشت ایران نیز قرار گرفته اند. از این رو داوطلبان و متقاضیان تحصیل در این دانشگاه به راحتی می توانند برای رشته های پزشکی و دندان پزشکی اقدام کنند.
دانشکده پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه لیسبون رشته های مختلفی را ارائه می دهند. به طور مثال دانشکده دندانپزشکی، آموزش هایی در زمینه بهداشت دهان و دندان، پروتز دندان و … ارایه می کند. دوره های تخصصی پزشکی و دندان پزشکی هم در این دانشکاه ارایه می شود.‌ دانشجویان در این دانشکده ها به عنوان پزشک و محقق اموزش می بینند و شعار این دانشکده ها در حقیقت یک دانشکده و یک ایده خلاقانه برای سازماندهی متمایز اموزش، تحقیق و تمرین پزشکی است. هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کشور پرتغال و در این دانشگاه به طور میانگین برای یک سال حدود دو هزار و هفتصد و پنجاه یورو می باشد.‌

نکته بسیار مهم دیگر این است که دانشجویان در حین تحصیل در این دانشگاه، اجازه فعالیت کاری دارند. دانشجویان اجازه دارند تا به طور پاره وقت بین ده تا سی ساعت در هفته مشعول به فعالیت شوند. دانشحویان پزشکی نیز اجازه دارند تا به صورت پاره وقت در بیمارستان های این کشور مشعول به فعالیت شوند. همین مسئله باعث می شود تا هزینه های زندگی و تحصیل تا حدودی تامین شود. البته دانشگاه لیسبون سالیانه بورسیه های تحصیلی زیادی را ارائه می کنند و امسال بورسیه ای شش هزار یورویی برای دانشجویان در نطر گرفته است.‌ برای دریافت بورسیه باید رزومه قوی داشته باشید و بتوانید در این ماراتون پیروز گردید. بورسیه های تحصیلی در دانشگاه لیسبون پرتغال بیشتر برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می شود و دانشجویان بین المللی هم می توانند برای انواع آن درخواست دهند. یکی از بورسیه های معروف این دانشگاه در ارتباط با رشته ام بی ای است. نکته مهم دیگر هزینه های زندگی دانشجویی در کشور پرتغال می باشد که در بخش بعد به آن اشاره می کنیم.

پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه لیسبون پرتغال

پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه لیسبون پرتغال

هزینه زندگی در پرتغال

یکی از نکات مثبت دانشگاه لیسبون پرتغال این است که برای دانشجویان خود امکانات خوابگاهی در نظر گرفته است. اما نکته مهم تر این است که در کل هزینه زندگی در پرتغال نسبت به سایر کشور های اروپایی کمتر است. هزینه زندگی دانشجویان در این کشور بدون هزینه های دانشگاه حدود ششصد تا هشتصد یورو در ماه است. این هزینه ها را می توان با کار پاره وقت یا بورسیه های تحصیلی کسب کرد.‌ البته عمده این هزینه ها مربوط به مسکن است و اگر دانشجویی در خوابگاه سکونت داشته باشد حداقل سیصد یورو از هزینه های او کاسته می شود. البته توجه داشته باشید که هزینه هر فرد مرتبط با نحوه زندگی او نیز خواهد بود.

سوالات متداول در ارتباط با دانشگاه لیسبون پرتغال

  1. دانشگاه لیسبون پرتغال دارای چند دانشکده است؟

    دانشگاه لیسبون پرتغال دارای هجده دانشکده و بیش از صد واحد تحقیقاتی است.

  2. ایا دانشگاه لیسبون پرتغال پدیرش دانشجویان بین المللی دارد؟

    بله دانشگاه لیسبون پرتغال سالیانه پذیرای چندین هزار دانشجوی بین المللی است.

  3. ایا دانشگاه لیبسون پرتغال اعتبار دارد؟

    بله این دانشگاه در سطح جهانی، رنکینگ بسیار بالایی دارد و می توان گفت یکی از معتبر ترین و بزرگ ترین دانشگاه های اروپا است.

  4. آیا رشته های پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه لیسبون پرتغال ارائه می شود؟

    بله در این دانشگاه بزرگ، دانشکده های بسیاری وجود دارد و دانشکده پزشکی و دندانپزشکی هم جزو آن می باشد. شاخه های مختلفی از پزشکی و دندانپزشکی در این دانشگاه ارائه می گردد.

  5. آیا دانشگاه لیسبون پرتغال برای دانشجویان خود بورسیه تحصیلی ارائه می دهد؟

    بله دانشگاه لیسبون پرتغال برای رشته های مختلف تحصیلی خود بورسیه های متنوعی را ارائه می دهد که با توجه به شرایط زندگی در این کشور، می تواند پاسخگوی هزینه های زندگی فرد باشد.

  6. هزینه تحصیل در دانشگاه لیسبون پرتغال چقدر است؟

    هزینه تحصیل در این دانشگاه بنا به رشته های تحصیلی و مقاطع مختلف متفاوت است اما می توان گفت کم ترین هزینه تحصیلی در اروپا را دارد و به طور میانگین دو هزار و پانصد یورو در سال است؟

  7. ایا دانشگاه لیسبون پرتغال به دانشجویان بین المللی خوابگاه ارائه می دهد؟

    بله این دانشگاه خوابگاه های بسیاری دارند و به دانشجویان بین المللی خود نیز خوابگاه ارائه می دهد.

  8. آیا امکانات دانشگاه لیسبون مناسب است؟

    بله این دانشگاه برای دانشجویان خود امکانات زیادی در نظر گرفته است. از جمله این امکانات می توان به کتابخانه های متنوع، امکانات ورزشی بسیار و … اشاره نمود.

  9. هزینه زندگی در کشور پرتغال برای دانشجویان چقدر است؟

    تحصیل در دانشگاه های پرتغال بسیار پایین است و اگر دانشجویی بخواهد در خوابگاه دانشگاه لیسبون ساکن شود، هزینه زندگی کمتری خواهد داشت. در کل با مسکن هزینه زندگی حدود نهصد یورو خواهد بود.

  10. آیا در دانشگاه لیسبون باید شهریه را ماهیانه پرداخت کرد؟

    خیر دانشگاه لیسبون این امکان را برای دانشجویان خود فراهم ساخته که می توان هزینه یک سال تحصیل را در ابتدای سال تحصیلی پرداخت نمود.

  11. آیا تحصیل در دانشگاه لیسبون به زبان انگلیسی است؟

    تحصیل در دانشگاه لیسبون در مقطع کارشناسی به زبان پرتعالی است البته برخی رشته های به زبان انگلیسی تدریس می شود. در مقطع کارشناسی ارشد پرتعالی و انگلیسی و در مقطع دکتری تحصیل کاملا به زبان انگلیسی است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *