دانشگاه اسلو

نروژ کشور با پایتختی به نام اسلو، کشوری در قاره اروپا است که مردمان آن به زبان نروژی سخن می گویند. این کشور پادشاهی با ۳۸۵۲۰۷ کیلومتر مربع وسعت دارای بیش از پنج میلیون نفر جمعیت می باشد. واحد پول این کشور، کرون است. پادشاهی نروژ با کشور های سوئد، فنلاند و روسیه مرز مشترک دارد و البته به اقیانوس اطلس و دریای بارنتز هم اتصالاتی دارد. این کشور در لیست کشور هایی است که راضی ترین شهروندان را دارد و شاید همین مسئله یکی از دلایلی باشد که افراد زیادی برای مهاجرت، مقصد خود را کشور نروژ انتخاب می کنند و آمار مهاجرت به نروژ در حال افزایش است. نروژ کشوری با دانشگاه های فراوان و مدرن است، از این رو داوطلبان زیادی برای مهاجرت تحصیلی به نروژ وجود دارد. به همین دلیل کسب اطلاعات دقیق تر درباره دانشگاه های این کشور می تواند کمک زیادی به افراد کند. ما در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی جامع در ارتباط با دانشگاه اسلو نروژ در اختیار شما قرار دهیم. با ما در ادامه همراه شوید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

معرفی دانشگاه اسلو نروژ

دانشگاه اسلو نروژ ( Universitete i Oslo) تا سال هزار و نهصد و سی و نه با نام دانشگاه رویال فردریک شناخته می شد. این دانشگاه قدیمی ترین دانشگاه کشور نروژ است که در سال ۱۸۱۱ تاسیس گردیده. در حقیقت این دانشگاه به خاطر پادشاه فردریک ششم ساخته و نام گذاری شد. این دانشگاه تا سال هزار و نهصد و چهل و شش میلادی تنها دانشگاه نروژ بوده است. در سال های ۱۹۴۷ تا ۱۹۸۹ جایزه صلح نوبل در این دانشگاه اعطا می شد و دنیای علم این دانشگاه را به عنوان تنها دانشگاه جهان که در اعطای جایزه نوبل نقش اساسی داشت می شناسند.

پنج محقق وابسته به دانشگاه اسلو نروژ برنده جایزه نوبل شده اند.

تاریخچه دانشگاه اسلو

در سال ۱۸۱۱ و پس از توافق با پادشاه فردریک ششم تصمیم به تاسیس اولین دانشگاه در اتحادیه دانو نروژ گرفته شد. در حالی که تا قبل از آن عقیده داشتند که چنین موسسه ای ممکن است گرایش های جدایی طلبان سیاسی را ترغیب کند. در آن زمان وظیفه اصلی دانشگاه رویال فردریک آموزش گروه جدیدی از کارمندان عالی سطح بالا و همچنین نمایندگان مجلس و وزیران دولت بود. این دانشگاه همچنین به مرکز نظر سنجی کشور نروژ برای بررسی فرهنگ، زبان، تاریخ و سنت های عامیانه تبدیل شد. کارکنان و استادان این دانشگاه در طول سالیان متمادی تلاش کرده اند تا طیف گسترده ای از وظایف لازم برای توسعه جامعه مدرن را بر عهده بگیرند. در طول دهه های ۱۸۰۰ با تلاش های بسیار رشته های دانشگاهی در این دانشگاه به تدریج تخصصی تر شدند. یکی از عمده ترین تغییرات این دانشگاه در دهه ۱۸۷۰ اتفاق افتاد که در این مدت زمان تاکید بیشتری بر تحقیقات صورت گرفت، مدیریت دانشگاه حرفه ای تر شد، موضوعات دانشگاهی اصلاح شدند، روند تدریس بهبود یافت و آموزش های قدیمی کنار گذاشته شدند. در نهایت همین اتفاقات باعث شد که تحقیقات به طور کیفی در قرن بعد تغییر یافت چرا که روش های جدید، تئوری های علمی و شکل های عملی دقیق، ماهیت تحقیق را تغییر دادند. این پیشرفت تا جایی ادامه یافت که در دوره پس از جنگ جهانی اول تحقیقات در بین محققان نروژی منجر به دریافت دو جایزه نوبل شد. جایزه نوبل اقتصاد به راگنار فریش تعلق گرفت و جایزه نوبل شیمی به ادی هاسل داده شد. افزایش فعالیت های تحقیقاتی در نیمه اول ۱۹۰۰ باعث توسعه بین المللی نروژ شد. پس از جنگ جهانی دوم صندوق وام آموزش دولتی در سال ۱۹۴۷ به منظور کمک به دانشجویان تاسیس شد. اما رشد اصلی دانشگاه بین سال های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ اتفاق افتاد. پیشرفت های اساسی این دانشگاه تا امروزه ادامه دارد و باعث شده تا دانشگاه اسلو در بین بهترین دانشگاه های نروژ و بهترین دانشگاه های دنیا رتبه بالایی داشته باشد.

دانشگاه اسلو نروژ

حال که با تاریخچه این دانشگاه آشنا شدیم ببینیم شرایط این دانشگاه به چه صورت است. ساختار دانشگاه از هشت مدرسه یا دانشکده تشکیل شده است. این دانشکده ها عبارتند از: دندانپزشکی، علوم آموزشی، علوم انسانی، حقوق، ریاضیات و علوم طبیعی، پزشکی و علوم اجتماعی و الهیات.
دانشکده الهیات و علوم اجتماعی گروه ها و رشته های زیادی دارد. این گروه های تخصصی عبارتند از: عهد جدید، پروتستانتیسم تاریخی، مطالعات بین مذهبی، دین و ادیان یهودی در دوره های هلنیستی، کانونیالیزاسیون، جنسیت، کلام و دین، اخلاق حرفه ای و الهیات عملی، زیبایی شناسی مذهبی، حقوق، مرکز حقوق اروپا، گروه جرم شناسی و جامعه شناسی حقوق، وزارت حقوق خصوصی، گروه حقوق عمومی و بین الملل، مرکز حقوق بشر نروژ، موسسه اسکاندیناوی حقوق دریایی و … . اما دانشکده حقوق یکی از جذاب ترین قسمت های این دانشگاه است چرا که جایزه صلح نوبل تا سال ۱۹۸۹ در این ساختمان اعطا می شد. پردیس مرکزی دانشگاه، جایی که امروزه تنها این دانشکده در آن قرار دارد، با الهام از ساختمان های معروف معمار پروس کارل فردریش شینکل در برلین، ساخته شده است. ساختمان کتابخانه اما در پردیس بلیندرن، کتابخانه هنر و علوم اجتماعی را در خود جای داده است.

کتابخانه دانشگاه اسلو

کتابخانه دانشگاه اسلو

در دانشکده پزشکی گروه های و انستیتو های خاصی وجود دارند که عبارتند از: انستیتوی بهداشت و جامعه، موسسه علوم پزشکی پایه و انستیتوی پزشکی بالینی. علاوه بر آن مرکز تحقیقات اختلالات روانی یا NORMENT ، مرکز تنظیم ایمنی یا CIR ، مرکز زیست پزشکی یا CBB هم در این دانشکده وجود دارد.
بزرگترین دانشکده دانشگاه اسلو، دانشکده علوم انسانی است و تقریبا هشت هزار دانشجو و ۹۱۷ کارمند دارد. گروه هایی که در این دانشکده هستند عبارتند از: باستان شناسی، حفاظت و تاریخ، مطالعات فرهنگی و زبان های شرقی، فلسفه، تاریخ هنر و ایده ها، ادبیات، مطالعات منطقه ای و زبان های اروپایی و موسیقی شناسی. همچنین در این دانشکدا وزارت رسانه و ارتباطات و مراکز مطالعات ایبسن و مطالعات ذهن در طبیعت هم قرار دارند. در دانشکده ریاضیات و علوم طبیعی گروه های علوم زیستی، شیمی، علوم زمین، انفورماتیک، ریاضی، فیزیک، داروسازی و سیستم های فناروری قرار دارند. همچنین مراکز مختلفی همچون مرکز کارآفرینی، مرکز تکامل و دینامیک زمین (CEED) ، مرکز علوم مواد و فناوری نانو (SMN ) ، مرکز ریاضیات و برنامه های کاربردی (CMA) ، مرکز سنتز اکولوژیک و تکاملی ( CEES) ، مرکز شیمی نظری و محاسباتی ( CTCC) ، مرکز فرایند های جدید و محصولات گازی طبیعی (INGAP) و مرکز تحقیقات مبتنی بر شتاب دهنده و فیزیک انرژی (SAFE ) قرار دارد. در دانشکده دندانپزشکی موسسه زیست شناسی دهان و انستیتوی دندانپزشکی بالینی موجود هستند. سایر دانشکده های این دانشگاه نیز مراکز بسیاری تحت پوشش خود دارند. همچنین گروه های آموزشی زیادی هم برای ارائه به دانشجویان فعال هستند.

دانشگاه اسلو نروژ

دانشگاه اسلو نروژ

این دانشگاه با پیشرفت روز افزون خود در رنکینگ جهانی در رتبه پنجاه و نه بین دانشگاه های جهان است. در رنکینگ THE WORLD رتبه این دانشگاه صد و بیست و یک و در رنکینگ QS WORLD رتبه دانشگاه اسلو صد و نوزده است. همچنین این دانشگاه مورد تایید وزارت علوم و وزرات بهداشت ایران نیز می باشد. این دانشگاه هم اکنون بیش از بیست و هشت هزار دانشجو و شش هزار پرسنل دارد. تحصیل در دانشگاه اسلو نروژ رایگان است و در هر مقطع تحصیلی شما می توانید بدون دغدغه هزینه تحصیل زندگی کنید‌. البته در این دانشگاه باید هر ترم مبلغ ششصد کرون معادل حدودا هفتاد و چهار یورو برای هزینه های معمول دانشگاه پرداخت شود‌. با این وجود باید هزینه های زندگی در نروژ در زمان تحصیل را در ذهن خود داشته باشید. اگر منابع مالی زیادی ندارید این دانشگاه امکان کار در زمان تحصیل در نروژ را برای شما فراهم کرده است و می تواتید در هفته بیست ساعت در زمان دانشگاه و چهل ساعت در زمان تعطیلات کار کنید. اگر دانشجوی دکتری در این دانشگاه باشید، کمک هزینه های تحصیلی برای تامین زندگی در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در دانشگاه اسلو که یکی از بهترین دانشگاه های نروژ است، کلیه کلاس های کارشناسی به زبان نروژی برگزار می شود و هر دانش آموز تنها می تواند پس از قبولی در کنکور در این دانشگاه حضور یابد. اما در دوره کارشناسی ارشد لازم نیست به زبان نروژی مسلط باشید. بسیاری از رشته ها در مقطع کارشناسی ارشد با زبان انکلیسی هستند و می توانید لیست کامل این رشته ها را‌ در وب سایت دانشگاه اسلو ببینید. همچنین باید نمره آزمون تافل یا آیلتس شما مورد قبول دانشگاه باشد. همین طور باید حدود ۱۴۱ هزار دلار امریکا نیز شهریه پرداخت کنید. نکته مهم این است که پس از ورود به مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه هم می توانید مشغول به کار در زمان تحثیل شوید و هزینه های خود را پرداخت نمایید. در دوره دکتری شما باید با هزینه شخصی خود یا بورسیه تحصیلی یا بودجه پژوهشگری، هزینه تحصیل و زندگی تان را بپردازید. توجه کنید که وب سایت رسمی بورسیه های تحصیلی به طور صریحی مهلت و نوع بورسیه ها را اعلام نمی کند. از این رو باید مرتبا وب سایت دانشگاه و بورسیه را چک کرد.

پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه اسلو نروژ

می توان گفت پزشکی و دندانپزشکی از رشته های پرطرفدار در کل دنیا محسوب می شود. پزشکی و دندانپزشکی در نروژ هم طرفداران زیادی دارد. در رشته دنداپزشکی دانشگاه اسلو تاکید بر توانبخشی دهان و دندان است و موضوعات بسیاری از جمله کاریولوژی، جئودنتولوژی، اخلاق، اندودنتیولوژی، دنداپزشکی پروتز و عملکرد دهان، دنداپزشکی و علوم رفتاری، پریودنتولوژی، جراحی دهان و دندان، ارتودنسی، رادیولوژی فک، آسیب شناسی دهان، میکروبیولوژی و عفونت کنترل، علوم بیولوژیکی و داروسازی آموزش داده خواهد شد. تمرین های بالینی از ترم هفت در این دانشکده ادامه می یابد و صلاحت های عملی اولویت بالایی دارند. نحوه تدریس داندانپزشکی در این دتنشکده به صورت تدریس در گروه های کوچک، سمینار ها، دوره ها، سخنرانی ها، دوره های بالینی، کار فردی و راهنمایی معالجه بیمار است‌. مقیاس نمره دهی از A تا F است که از بهترین تا بدترین نمره ارزیابی شده است. ازمون ها به زبان نروژی هستند اما پاسخ می تواند به زبان های نروژی، سوئدی یا دانمارکی باشد.‌ پس از تحصیل در دندانپزشکی هر فرد باید ۱۸ ماه مشغول به کارآموزی شود.‌ طول دوره دنداپزشکی در این دانشگاه پنج سال است و دانشجویان مشغول به تحصیل می توانند بیست ساعت در هفته مشغول به کار شوند. تحصیل پزشکی در دانشگاه اسلو نروژ شش سال به طول می انجامد و تعداد دانشجویان در هر کلاس معمولا بسیار کم است. هر دانشجو پس از تحصیل خود همانند رشته دندانپزشکی باید هجده ماه به کارآموزی بپردازد و پس از آن مدرک تحصیلی دندانپزشی به او اعطا خواهد شد. در این دانشگاه تحصیل به زبان انگلیسی هم برای این رشته ارائه می شود. دانشکده پزشکی دانشگاه اسلو قدیمی ترین و بزرگترین موسسه تحقیقاتی و آموزشی پزشکی در نروژ است. این دانشکده از سه انیستیتو و یک مرکز تشکیل شده است: انستیتوی پزشکی بالینی، انستیتوی علوم پزشکی پایه، انستیتوی بهداشت جامعه و مرکز پزشکی مولکولی نروژ. این دانشکده حدود هزار کارمند، دو هزار دانشجو و هزار و چهارصد نامزد دکتری دارد. در زمان تحصیل پزشکی شما می توانید همانند بقیه رشته ها بیست ساعت در هفته مشغول به کار شوید. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید این است که برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در نروژ باید مدرک زبان انگلیسی آیلتس با حداقل نمره شش و زبان نروژی B2 ارائه دهید. نکته جالب توجه دیگر این است که شما پس از پایان تحصیلات خود می تواتید برای مدت سه ماه به صورت آزمایشی در مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی تان مشغول به کار شود و از این طریق ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنید.

پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه اسلو

پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه اسلو

سوالات متداول در ارتباط با دانشگاه اسلو نروژ

  1.  آیا دانشگاه اسلو نروژ معتبر است؟

    بله این دانشگاه در رنکینگ جهانی از رتبه بسیار بالایی برخوردار است و اعتبار جهانی دارد.

  2. آیا تحصیل در دانشگاه اسلو نروژ رایگان است؟

    بله این دانشگاه شهریه ای اخذ نخواهد کرد فقط هر ترم باید حدودا مبلغی به اندازه ۵۵۰ کرون پرداخت کرد.

  3. آیا رشته های پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه اسلو نروژ ارائه می شود؟

    بله دانشکده های پزشکی و دنداپزشکی با شاخه ها و گروه های مختلفی در دانشگاه فعالی هستند.

  4. آیا در دانشگاه اسلو نروژ به زبان انگلیسی هم کورسی ارائه می شود؟

    بله بیشتر رشته ها در مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه اسلو، کورس های تحصیلی خود را به زبان انگلیسی ارائه می کنند.

  5. آیا در زمان تحصیل در دانشگاه اسلو نروژ می توان کار کرد؟

    بله برای زمان تحصیل و حضور در دانشگاه بیست ساعت در هفته فعالیت کرد و در زمان های تعطیلی به چهل ساعت در هفته می رسد.

  6. کارآموزی در رشته های پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه اسلو نروژ چقدر زمان نیاز دارد؟

    زمان کارآموزی برای رشته های پزشکی و دندانپزشکی در این دانشگاه هجده ماهه است.

  7. حداقل نمره آزمون آیلتس و آزمون زبان نروژی برای رشته های پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه اسلو نروژ چیست؟

    حداقل نمره ایلتس شش است و برای نروژی B2 .

  8. کلاس های کارشناسی دانشگاه اسلو نروژ به چه زبانی است؟

    دوره کارشناسی در دانشگاه نروژ کاملا به زبان نروژی است.

  9. آیا دانشگاه اسلو نروژ مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران است؟

    بله مدارک این دانشگاه کاملا مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران است.

  10. در دانشگاه اسلو نروژ چه دانشکده هایی موجود است؟

    دانشکده های دانشگاه اسلو نروژ عبارتند از: دندانپزشکی، علوم اموزشی، علوم انسانی، حقوق ، ریاضیات و علوم طبیعی، پزشکی و علوم اجتماعی و الهیات است.

  11. یکی از اصلی ترین دلایل معروفیت دانشگاه اسلو نروژ چیست؟

    می توان گفت یکی از اصلی ترین دلایل معروفیت دانشگاه اسلو نروژ این است که در این دانشگاه برای مدت زمان طولانی جایزه صلح نوبل اعطا می شده است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *