اعتبار مدرک پزشکی مجارستان

یک مدرک پزشکی از دانشگاه های مجارستان توسط اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا به رسمیت شناخته می شود و دانشجویان بین المللی را برای مطالعه در سطح جهانی، دارای صلاحیت می کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تحصیل در مجارستان و سنجش میزان اعتبار مدرک پزشکی مجارستان مطلبی را که در ادامه مشاوران موسسه حقوقی توسعه گران مهر برای شما نگاشته اند، مطالعه فرمائید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

اعتبار مدرک پزشکی مجارستان

تحصیل رشته پزشکی شش سال طول می کشد (ده ترم + 1 سال کارآموزی). برای دانشجویان خارجی، زبان تدریس انگلیسی است. با این حال، دانشجویان خارجی ملزم به یادگیری زبان مجارستانی هستند تا بتوانند از سال سوم به بعد با بیماران ارتباط برقرار کنند. دانشجویانی که به زبان مجارستانی مسلط هستند، می توانند به دوره مجارستانی پزشکی بپیوندند. تحصیل پزشکی در مجارستان با استانداردهای اروپایی همخوانی دارد و از بالاترین کیفیت محسوب می شود. شرایط نسبتاً راحت پذیرش و شهریه معقول، مجارستان را به گزینه مطلوب برای بسیاری از دانشجویان تبدیل کرده است.

مجارستان از دانشجویان بین المللی با چهار دانشگاه استقبال می کند که برنامه های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی به زبان انگلیسی را ارائه می دهند: دانشگاه زمل وایز، دانشگاه دبرسن، دانشگاه سگد و دانشگاه پکس. مدرک پزشکی از دانشگاه مجارستان توسط اتحادیه اروپا و ایالات متحده شناخته شده است که بسیاری از دانشجویان بین المللی را به تحصیل پزشکی در مجارستان می کشاند.

شناخت بین المللی مدرک پزشکی

حوزه اقتصادی اروپا (EU / EEA): مدارک دانشگاه پزشکی مجارستان در کلیه مناطق اقتصادی اروپا و سوئیس به رسمیت شناخته شده است. 

  • ایالات متحده آمریکا: فارغ التحصیلان مجارستانی (به عنوان فارغ التحصیلان خارجی) در دوره پزشکی حق دارند امتحانات صدور مجوز پزشکی ایالات متحده (USMLE) را گذرانده و پس از آن واجد شرایط اقامت شوند.
  • کانادا: فارغ التحصیلان مجارستانی (به عنوان فارغ التحصیلان خارجی) در دوره پزشکی واجد شرایط، قبل از درخواست اقامت باید در آزمون پزشکی ارزشیابی شورای پزشکی کانادا (MCCEE) و شورای پزشکی کیفی کانادا (MCCQE) قبول شوند.
  • اسرائیل: فارغ التحصیلان مجارستانی (به عنوان فارغ التحصیلان خارجی) در دوره پزشکی باید یک سال تمرین را پشت سر بگذارند و قبل از اینکه واجد شرایط دریافت مجوز تمرین پزشکی شوند، یک آزمون را گذرانند.
  • هند: مدرک دکترای دندانپزشکی دانشگاه پزشکی مجارستان معادل مدرک B.D.S در هند است. 

مجارستان یک مقصد محبوب برای دانشجویان بین المللی به ویژه در پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، فیزیوتراپی و بهداشت عمومی است. بیشتر دوره های پزشکی به زبان انگلیسی و مجارستانی ارائه می شود، اما برخی از دانشگاه های پزشکی در مجارستان دوره های پزشکی را نیز به زبان آلمانی ارائه می دهند.

آموزش مداوم پزشکی (CME)

شرکت در CME یک الزام اجباری برای پزشکان در مجارستان است که موظفند هر 5 سال یکبار در یک برنامه آموزش مداوم پزشکی (CME) شرکت کنند تا بتوانند صلاحیت خود را در دفترچه پزشکی مجارستان تجدید کنند. این دانشکده با برگزاری دوره ها و برنامه هایی که شامل فعالیت های نظری و عملی است، به ادامه تحصیل پزشکان که در مجارستان مشغول به کار هستند کمک می کند. در مجموع، باید 250 واحد در طی دوره آموزش 5 ساله جمع آوری شود.

تحصیل پزشکی در مجارستان

پزشکی در مجارستان در ارتباط با مطالعات مراقبت از سلامت سنت و فرهنگ دیرینه دارد. دانشجویان دانشگاه بین المللی پزشکی به دلیل چندین برنامه موجود (پزشکی، داروسازی دندانپزشکی، بهداشت عمومی، و غیره) تحت مطالعه مطالعات پزشکی در مجارستان جذب می شوند، در زبان های مختلف (مجارستان، انگلیسی یا آلمان در انتخاب دانشجو)، کیفیت آموزش و دوره های قبل از پزشکی به منظور ارتقاء دانش پایه انگلیسی، زیست شناسی، فیزیک و شیمی برای مطالعات بعدی برای کسانی که نیازمند و شهریه معقول نسبت به شهریه در آمریکا، کانادا، انگلیس و غیره دارند.

شرط اصلی شرایط لازم برای ورود به دانشگاه پزشکی، مدرک دیپلم تحصیلات دبیرستان، دانش خوب از مدرک تحصیلی (انگلیسی، آلمانی یا مجارستانی) و قبولی در آزمون ورودی دانشگاه پزشکی است. شهریه در حدود 12000 تا 15000 یورو در سال است و می توان آنها را دو بار در سال پرداخت کرد و در بیشتر کشورها در اکسیشن، ایالات متحده، انگلیس یا کانادا کمتر به شهریه پرداخت می شود. امروزه پزشکان مجارستان در کشورهای غیرمترقبه و در سراسر جهان مورد استقبال خوبی قرار می گیرند و دانشگاه های پزشکی مجارستان سالانه هزاران دانشجوی بین المللی پزشکی را جذب می کنند.

آموزش پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی اکثر دانشگاه های پزشکی مجارستان توسط سازمان بهداشت جهانی، وزارت آموزش ایالات متحده، وزارت آموزش دولتی ( NY، ایالت متحده )، هیئت پزشکی کالیفرنیا، شورای پزشکی عمومی (امتحان UK-PALB اجباری )، شورای پزشکی اسرائیل ایرلند، ایران و نروژ معتبر شناخته شده است. در بیشتر کشورهای اروپایی – که در بالا ذکر نشده اند – در هند دیپلم دانشگاه دبرسن، مرکز علوم پزشکی و پزشکی برای اهداف ثبت نام پذیرفته شده است، اما واجد شرایط بودن امتحان اجباری است.

آموزش تخصصی پزشکی مجارستان

آموزش تخصصی پزشکی مجارستان

آموزش تخصصی پزشکی مجارستان

سیستم جدید اقامت تحصیلات تکمیلی برای متخصصان مراقبت های بهداشتی – که در سال 1999 در مجارستان معرفی شده است – مبتنی بر الزامات (اساسنامه، مصوبات دولتی و وزیران) اتحادیه اروپا برای متخصصان پزشکی UEMS است. زمینه های تخصص و مدت زمان برنامه توسط اتحادیه متخصصان پزشکی اروپا نیز تعریف شده است. وزارت بهداشت مطابق با پیش بینی های برنامه ریزی نیروی انسانی ملی، سالانه تعداد داوطلبان پذیرفته شده توسط دانشکده را برای هر یک از حوزه های تخصصی مختلف تعیین می کند.

آموزش شامل دو بخش است: یک برنامه آموزشی مشترک، که به مدت 26 ماه به طول انجامید و یک دوره آموزشی ویژه بسته به موضوع خاص، از سه تا هفت سال به طول انجامید. ادارات دانشگاه و نیز سایر موسسات مراقبت های بهداشتی معتبر توسط دانشکده، آموزش های نظری و عملی را ارائه می دهند. عملکرد داوطلبان توسط مربیان آنها نظارت و تایید می شود. پس از اتمام برنامه، داوطلبان ملزم به شرکت در آزمون تخصصی قبل از شورای ملی آموزش ویژه و آموزش مداوم بهداشت هستند. مدرک نیز توسط شورای ملی صادر می شود.

دوره مقدماتی پزشکی در مجارستان

دوره مقدماتی تحصیل پزشکی در دانشگاه برنامه یک ساله پزشکی قانونی (پزشکی پایه) است که برای آن دسته از دانشجویان پزشکی که دانش کافی در زمینه زیست شناسی، فیزیک و شیمی برای تحصیلات دانشگاهی ندارند توصیه می شود. پذیرش در رشته تحصیلی پزشکی بسیار رقابتی است. بنابراین، الزامات در موضوعات مقدماتی علوم پزشکی، زیست شناسی، فیزیک و شیمی است. دوره مقدماتی پزشکی در دانشگاه شامل 165 ساعت زیست شناسی، 180 ساعت شیمی، 180 ساعت فیزیک و 60 ساعت زبان مجارستانی است.

زبان تدریس دوره مقدماتی پزشکی به مدت 2 ترم زبان انگلیسی است. شرایط پذیرش مدرک دوره متوسطه و با موفقیت گذراندن امتحان ورودی است. دانشجویان موفق مقدماتی پزشکی، به طور مستقیم در برنامه پزشکی، دندانپزشکی یا داروخانه انتخاب می شوند.

دوره مقدماتی پزشکی در مجارستان

دوره مقدماتی پزشکی در مجارستان

پذیرش دانشکده های پزشکی:

  • پزشکی عمومی: برنامه 4 (فارغ التحصیل) و 6 ساله
  • دامپزشکی: برنامه 6 ساله
  • دندانپزشکی: برنامه 5 تا 6 ساله
  • داروخانه: برنامه 5 تا 6 ساله
  • پرستاری: برنامه 3 تا 4 ساله
  • فیزیوتراپی: برنامه 3 تا 4 ساله
  • تخصص پزشکی: برنامه 3 تا 6 ساله و غیره.

برنامه کارشناسی (مدرک دکترای پزشکی)

تعداد دانشجویان پذیرفته شده در دانشکده پزشکی سالانه توسط وزارت آموزش و فرهنگ تعیین می شود. از آنجا که تعداد متقاضیان دو تا چهار برابر بیشتر از تعداد مکان های موجود است، روش انتخاب بر اساس سوابق تحصیلی قبلی دانشجو انجام می شود. دوره آموزش 12 ترم حداقل 6000 ساعت تدریس را شامل می شود که به دو بخش تقسیم می شود. بخش اول شامل یک دوره مطالعه دو ساله بالینی در علوم پایه است؛ بخش دوم به مطالعات بالینی متمرکز شده است و چهار سال ادامه دارد. دوره کارآموزی در ترم های یازدهم و دوازدهم برگزار می شود و به طور کلی در کلینیک های دانشگاه یا بیمارستان ها می گذرد.

دانشجویان پس از اتمام برنامه شش ساله باید پایان نامه کتبی خود را ارسال و دفاع کرده و آزمون کتبی نهایی و امتحان شفاهی را قبل از هیئت امتحان بگیرند. پس از گذراندن موفقیت آمیز در تمام امتحانات، به دانشجو دیپلم و عنوان M.D. (دکترای پزشکی) اعطا می شود. دانشکده برنامه دکترای پزشکی را به سه زبان انگلیسی، مجارستانی و آلمانی ارائه می دهد.

اطلاعات برنامه و برنامه درسی:

  • برنامه زبان انگلیسی
  • برنامه زبان آلمانی

برنامه های پزشکی عمومی مجارستان شش سال طول می کشد و معمولا بخشی از هزینه برای مطالعه ی پزشکی نسبت به جاهای دیگر کمتر می باشد. جهت اطلاع از شرایط دقیق تحصیل پزشکی مجارستان با مشاوران موسسه توسعه گران مهر گفتگو کنید و اعتبار مدرک پزشکی مجارستان را با علم و آگاهی بیشتری بسنجید.

سوالات متداول در مورد اعتبار مدرک پزشکی مجارستان

1- پزشکی در مجارستان چند سال طول می کشد؟

دوره پزشکی در مجارستان شش سال به طول انجامد و دندانپزشکی و فارماکولوژی 5 سال به طول می انجامد.

2- دلیل انتخاب مجارستان برای تحصیل پزشکی چیست؟

سیستم آموزشی دانشگاه های پزشکی مجارستان با استانداردهای اروپا مطابقت دارد و از کیفیت خوبی بهره مند است. همچنین شرایط پذیرش به نسبت آسان است.

3- آیا مدارک پزشکی اعطاء شده توسط دانشگاه های مجارستان در اروپا معتبر است؟

بله، مدارک اعطاء شده توسط دانشگاه های پزشکی مجارستان در کل اتحادیه اروپا به رسمیت شناخته شده است.

4- آیا مدارک پزشکی اعطاء شده توسط دانشگاه های مجارستان در ایالت متحده معتبر است؟

فارغ التحصیلان رشته پزشکی از دانشگاه های مجارستان برای دریافت اقامت آمریکا در ابتدا باید در آزمون USMLE شرکت کرده و این آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارند.

5- آیا مدارک پزشکی اعطاء شده توسط دانشگاه های مجارستان در کاناد معتبر است؟

فارغ التحصیلان رشته پزشکی از دانشگاه های مجارستان برای دریافت اقامت کانادا در ابتدا باید مدارک آن ها مورد ارزشیابی شورای پزشکی کانادا(MCCEE) و شورای کیفی پزشکی کانادا(MCCQE) قرار بگیرند.

6- آیا تحصیل پزشکی در مجارستان گزینه خوبی است؟

تحصیل پزشکی در مجارستان به سه زبان مجاری، انگلیسی و آلمانی ارائه می شود. دانشگاه های پزشکی این کشور از رتبه ورنکینگ علمی خوبی برخوردار است.

7- آیا دانشگاه سملویس به عنوان یکی از دانشگاه های پزشکی مجارستان، مورد تایید کشور های دیگر است؟

دانشگاه سملویس در لیست دانشگاه های پزشکی بهداشت جهانی WHO فهرست بندی شده است. مدرک اعطاء توسط این دانشگاه مورد تایید کشور های اروپایی است و می توانند در آزمون تایید مدارک ایالت متحده، کانادا وانگلیس شرکت کنند.

8- اعتبار مدرک پزشکی دانشگاه زگد مجارستان به چه شکل است؟

مدارک اعطاء شده توسط دانشگاه زگد مجارستان مورد تایید کالیفرنیای آمریکا، کشور های اتحادیه اروپا و دیگر کشور ها است.

9- آیا دانشگاه پزشکی مجارستان مورد تایید کشور آلمان است؟

بله، دانشگاه های پزشکی در مجارستان وجود دارد که شما می توانید در صورت برآورده کردن الزامات دانشگاه مقصد به دانشگاه های پزشکی آلمان انتقال پیدا کنید.

10- آیا من می توانم از مجارستان برای تحصیل پزشکی در آلمان اقدام نمایم؟

بله، شما می توانید از مجارستان در صورت داشتن مدرک زبان آلمانی، برای تحصیل پزشکی در آلمان اقدام نمایید.

11- آیا از دانشگاه های پزشکی مجارستان می توانم به عنوان پلی برای دریافت اقامت سایر کشور ها استفاده نمایم؟

بله، دانشگاه های پزشکی مجارستان در سایر کشور های اروپایی، آمریکا، کانادا و انگلیس به رسمیت شناخته شده است. شما می توانید بعد از اتمام تحصیلات خود و دریافت مدرک پزشکی خود برای دریافت اقامت سایر کشور ها اقدام نمایید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *