اشتباهات رایج در انتخاب دانشگاه برای تحصیل در خارج

دانشگاه های بسیاری در سطح دنیا وجود دارند که دانشجویان برای تحصیل در آن ها اقدام می کنند. اما بسیاری از آن ها در زمینه انتخاب دانشگاه یا بررسی شرایط تحصیلی در دانشگاه های مختلف دچار مشکل می شوند. در این مقاله و در همین راستا قصد داریم در ارتباط با اشتباهات رایج در انتخاب دانشگاه برای تحصیل در خارج صحبت کنیم. این مسئله به عنوان یکی از مهم ترین مسائل در زمینه مهاجرت تحصیلی به شمار می رود. از این رو دقت در آن و اطلاع از شرایط آن بسیار مهم است.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

برای مهاجرت به کشور های مختلف می توان از روش های گوناگونی استفاده نمود. هر کدام از این روش ها بر مبنای شرایط فرد متفاوت هستند. به طور مثال شرایط مهاجرت تحصیلی به آلمان با شرایط مهاجرت کاری به کانادا متفاوت هستند. مهاجرت ها صرفا مهاجرت کاری یا مهاجرت تحصیلی نیستند و می توان از مهاجرت سرمایه گذاری مثلا مهاجرت سرمایه گذاری به اسپانیا، مهاجرت از طریق تولد فرزند به طور مثال مهاجرت از طریق تولد فرزند در سوئیس و سایر روش ها اقدام نمود.

برای این که بتوانید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهید، می توانید به موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی مراجعه نموده و از مشاوران و وکلای برجسته حمایت های لازم را دریافت نمایید. نمایندگی های موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی در شهر های شیراز، تهران، اصفهان، مشهد و تبریز پاسخگوی شما هستند.

اشتباهات رایج در انتخاب دانشگاه برای تحصیل در خارج

تعداد دانشجویان متقاضی دانشگاه های خارج از کشور سالانه در حال افزایش است. تحصیل در خارج از کشور معمولا همراه با تجربه های شخصی همراه است و هر فردی می تواند بنا به شرایط، چالش های خود را پیش رو داشته باشد. نکته مهم این است که رقابت در زمینه دریافت پذیرش از دانشگاه های مختلف سخت است. شما به منظور افزایش شانس پذیرش خود از دانشگاه های گوناگون می توانید با مطالعه اشتباهات ریاجی که دانشجویان مرتکب می شوند در این زمینه به فعالیت بپردازید و شرایط را به گونه ای رقم بزنید تا بدون هیچ مشکلی بتوانید برای پذیرش اقدام نمایید.

البته مشورت با کارشناسان و مشاوران موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی هم می تواند در این زمینه کارگشا باشد. شما برای دریافت پذیرش می بایست فراتر از نشانه ها را نگاه کنید و تمام جوانب شرایط دانشگاه را به طور کامل بررسی نموده و از مناسب بودن اطمینان حاصل کنید. شما باید برای همه چیز در کشور های جدید بررسی را انجام دهید. هزینه های زندگی روزانه به طور مثال هزینه زندگی در چین، نرخ ارز و … را در نظر بگیرید. زیرا شما باید هزینه های تحصیل در خارج از کشور را پرداخت نمایید مگر این که از شرایط بورسیه های تحصیلی در زمان پذیرش از دانشگاه استفاده کرده باشید.

حضور در دانشگاه های یک کشور می تواند بسیار جذاب باشد. اما زندگی روزانه در کشوری جدید که با آن آشنا نیستید و تحصیل در دانشگاهی جدید می تواند چالش بر انگیز باشد. از این رو به برنامه ریزی بسیار دقیقی نیاز دارید. اگر تمایل به تحصیل در خارج از کشور دارید، از اشتباهات زیر خودداری نمایید.

تحقیق کافی در ارتباط با شرایط مکانی و دانشگاه ها

یکی از مسائلی که برخی از دانشجویان اطلاع یافتن از آن را فراموش می کنند، تحقیق در ارتباط با محل زندگی و محل تحصیلی شان است. اطلاع از شرایط کشور و شهری که قرار است در آن زندگی نمایید می تواند بسیار مفید باشد و برای شما در زوند زندگی شرایط را بهبود بخشد. زمانی که می خواهید در ارتباط با شرایط مکانی و دانشگاه تحقیق نمایید، لازم است تا در مورد شرایط مختلفی اطلاعات کسب کنید. این اطلاعات به معنای دقیق شدن بر شرایط جغرافیایی، بررسی اولویت های زندگی در شهر های کوچک یا بزرگ، هزینه های زندگی، شرایط کارآموزی و بررسی فرصت های کاری است.

زمانی که شما مبنای انتخاب دانشگاه خود را بر اساس شهر محل تحصیل بنا می کنید ممکن است باعث بروز مشکلاتی در این زمینه شود که در این راستا دانشجو با عدم اطلاع از چالش ها می تواند دچار مشکلات بزرگ تری شود. چالش های پیش رو می تواند شامل سازگاری با دانشگاه جدید و مشکلات پیش رو در ارتباط با یک محیط جدید علمی، شهر کوچک با تنواع کم و یا زندگی در شهری بزرگ با شرایط پیچیده و سخت باشد. پیشنهاد به دانشجویان این است که مکان های دانشگاهی و زندگی را به صورت آنلاین به طور کامل مورد بررسی قرار دهند و با مشاوران شرایط را بررسی کنند تا موسسه ای پیدا کنند که بهترین شرایط لازم را داشته باشد.

در حقیقت شما می بایست یک برنامه درسی برای رشته مورد نظر خود پیدا کنید که با شرایط شما خوانایی داشته باشد. به طور مثال تحصیل در دانشگاه های شهر بزرگ مانند دانشگاه های کانادا و در شهری مانند تورنتو می تواند انتخاب مناسبی برای یک زندگی اجتماعی فعال تر همراه با فرصت های کاری بیشتر باشد.

عدم بررسی همه هزینه ها

در این بخش از مقاله به یکی از رایج ترین مشکلات موجود در زمینه مهاجرت تحصیلی به کشور های مختلف اشاره می کنیم. اسن مسئله که عده زیادی از دانشجویان با آن مواجه می شوند و معمولا در ابتدای راه مهاجرت خود در این باره اطلاعات لازم را کسب نمی کنند، در ارتباط با هزینه های زندگی می باشد.

عدم بررسی همه هزینه ها

عدم بررسی همه هزینه ها

دانشجویان زمانی که قصد دارند برای زندگی وارد کشوری جدید شوند، باید به یاد داشته باشیند که هزینه ها صرفا منوط به هزینه های شهریه و دانشگاه نمی شود. بلکه می بایست فاکتور های بسیاری را در نظر داشت. این فاکتور ها عبارتند از: هزینه های زندگی در شهری جدید مثل هزینه غذا، هزینه مسکن، هزینه حمل و نقل، هزینه های اوقات فراغت و … . کارشناسان در این زمینه به این نکته اشاره دارند که اطلاع از این شرایط خصوصا برای دانشجویانی که در کشور هایی با ارز های ضعیف تر وارد کشوری جدید می شوند سخت تر خواهد بود.

از این رو برنامه ریزان تحصیلی به دانشجویان توصیه می کنند که وب سایت های دانشگاه ها را برای اطلاع از هزینه های مربوط به تحصیل کاملا مورد بررسی قرار دهند و در نهایت بودجه مربوط به زندگی و ارز کشوری را که قصد مهاجرت دارند مورد بررسی قرار دهند. این نکته را نیز باید مورد توجه قرار داد که نرخ ارز روز به روز در کشور های مختلف در حال نوسان است و در برخی از کشور ها شرایط سخت تر از سایر کشور ها می باشد.

دانشجو می بایست برای مخارج پنهان تحصیل در خارج از کشور نیز آمادگی داشته باشد. برخی دانشگاه ها برای دانشجویان گزینه های حمایتی جهت محاسبات مختلف شهریه و ارز را ارائه می دهند. به عنوان مثاال شما می توانید در وب سایت دانشگاه ساکسس انگلستان، هزینه های معمولی برای زندگی دانشجویی را به طور کامل ببینید. این برنامه ریزان بودجه حساب هایی را به دانشجویان ارائه می دهند که به آن ها کمک کند تا هنگام تحصیل یا زندگی در انگلستان بتوانند شرایط لازم را برای خود تامین کنند.

نداشتن مهارت های قوی در زمینه زبان انگلیسی یا زبان رایج و مربوط به تحصیل در دانشگاه

هر دانشگاه و هر کشوری زبان مربوط به خود را دارد. از این رو دانشجویان می بایست زبان مربوط به محل زندگی مورد نظرشان و دانشگاه محل تحصیل را به خوبی بدانند. دانشجویان بین المللی که در دانشگاه های انگلیسی زبان ثبت نام می کنند می بایست تکالیف، کلاس های، سمینار ها و … را به صورت زبان انگلیسی انجام دهند. بسیاری از دانشگاه دانشجویان خود را ملزم به شرکت در آزموان های اولیه برای قبولی در رشته مورد نظرشان به زبان انگلیسی می کنند و یا این که از دانشجویان مدرک زبان را به صورت بین المللی مانند مدرک های آیلتس یا تافل می خواهند.

توصیه این است که دانشجویان در این امتحانات شرکت کنند و اطمینان حاصل کنند که قبل از مراجعه به دانشگاه های انگلیسی زبان ، نمره لازم را در آزمون مورد نظر برای دریافت پذیرش کسب کرده اند. در این راستا اگر دانشجویان نتوانند نمره قبولی مورد نظر را در آزمون لازم دریافت کنند. می بایست در برنامه های فشرده برخی از دانشگاه ها برای آموزش زبان شرکت کنند. البته باید به این نکته توجه داشت که تمام دانشگاه ها این برنامه های آموزشی زبان را ندارند.

به عنوان مثال دانشگاه کینگستون در ایالات متحده آمریکا برنامه آموزشی زبان انگلیسی را برای کمک به دانشجویان بین المللی و سایر افرادی که قصد دارند در زبان انگلیسی به مهارت دست پیده کنند برگزار می کند. علاوه بر آن این دانشگاه برای کمک به دانشجویان بین المللی برنامه آموزشی زبان انگلیسی را در طول دوره دانشگاه برگزار می کند.

صرفا برای دانشگاه های رده بالا درخواست ندهید!

یکی از اشتباهاتی که معمولا دانشجویان برای مهاجرت تحصیلی مرتکب می شوند، این است که فقط برای دانشکده های رده بالا درخواست می دهند و تماما با تفکر بهترین دانشگاه های بین المللی قصد دارند مسیر خود را پیش ببرند. اما در واقع لازم است تا دانشجو برای مهاجرت تحصیلی پلن و برنامه بعدی مثلا پلن B سایر دانشگاه ها را نیز داشته باشد. به طور مثال ممکن است شما برای دانشگاه برکلی درخواست دهید و درخواست شما پذیرفته نشود.

اگر شما در ابتدا به پلن B فکر نکرده باشید با مشکل مواجه می شوید. از این رو از همان ابتدا می توانید برای بیش از یک دانشگاه درخواست تحصیلی خود را ارائه نمایید. سعی کنید برای خود اولویت بندی نموده و چند دانشگاه را مد نظر داشته باشید. در این امر می توانید با مشاوران موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی مشورت نمایید تا بهترین دانشگاه ها در اختیار شما قرار گیرد. این را به خاطر داشته باشید که یکی از مهم ترین کار ها اطلاع از رتبه رشته مورد نظرتان است. ممکن است یک دانشگاه در حالت کلی دارای رتبه بالایی نباشد اما در رشته شما یکی از بهترین رتبه ها را داشته باشد و در عین حال شرایط اخذ پذیرش از آن نیز راحت تر از دانشگاه های با رتبه بندی بین المللی بالا باشد.

صرفا برای دانشگاه های رده بالا درخواست ندهید!

صرفا برای دانشگاه های رده بالا درخواست ندهید!

بورسیه ها را نادیده نگیرید!

وقتی برای تحصیل در خارج از کشور خود درخواست می دهید، گزینه های زیادی پیش روی شما قرار خواهند داشت. مانند بیشتر دانشجویان عمل نکنید که خود را واجد شرایط هیچ مسئله ای نمی دانند و بدون هیچ گونه تحقیقاتی عمل می کنند. بورسیه های تحصیلی با فاکتور ها و معیار های زیادی برای افراد مختلف قابل دسترس خواهند بود. از جمله این فاکتور ها می توانند به شهر محل تحصیل، رشته دانشگاهی، کشوری مبدا، جنسیت فرد و … اشاره نمود.

زمانی که رزومه خود را تکمیل کرده باشید می توانید به راحتی در زمینه های مختلف اقدامات لازم را انجام دهید. با داشتن بورسیه ای قوی و مناسب می توانید برای دریافت بورسیه های تحصیلی مختلف وحتی فاند های تحصیلی کامل اقدامات لازم را انجام دهید. برای اطلاع از انواع بورسیه های تحصیلی می توانید به وب سایت های مختلف دانشگاهی مراجعه نموده و شرایط بورسیه های تحصیلی را جویا شوید. به طور مثال برای اخذ بورسیه های تحصیلی کانادا می بایست به وب سایت های دانشگاه مراجعه نمایید.

سوالات متداول در ارتباط با اشتباهات رایج در انتخاب دانشگاه برای تحصیل در خارج

  1. برای تحصیل در خارج از کشور اولین اقدام لازم چیست؟

    برای این کار لازم است تا در ابتدا با دانشگاه ها آشنا شد و برای اخذ پذیرش درخواست داد.

  2. آیا شرایط زبان می توانید به عنوان اشتباهات دانشجویان در زمینه مهاجرت محسوب شود؟

    بله در صورت عدم اطلاع کافی از زبان مورد نظر می توان برای تحصیل دچار مشکلات بسیاری شد.

  3. برای اینکه در کشور مقصد مهاجرت تحصیلی دچار مشکل نشویم چه باید کرد؟

    باید تمامی شرایط و جوانب موجود برای مهاجرت تحصیلی را همراه با افراد زبده بررسی نمود.

  4. آیا بررسی هزینه های زندگی در کشور مقصد می تواند به ما کمک کننده باشد؟

    بله با بررسی هزینه های زندگی در کشور جدید می توان برای شرایط زندگی برنامه ریزی نمود.

  5. آیا برای مهاجرت تحصیلی صرفا اطلاع از شرایط هزینه های تحصیلی کافیست؟

    خیر باید تمام هزینه های جاری و مربوطه را مورد بررسی قرار داد. مانند هزینه های زندگی مثل خورد و خوراک و مسکن و … .

  6. چه مشکلاتی برای دانشجویان متقاضی مهاجرت تحصیلی ممکن است پدید آید؟

    مشکلاتی از قبلی عدم آشنایی با دانشگاه و شهر جدید، عدم اطلاع از هزینه های جاری و روزمره، عدم داشتن مدرک زبان یا تسلط بر زبان و … .

  7. آیا دریافت بورسیه های تحصیلی می تواند به عنوان مشکل تلقی شود؟

    بله دانشجویان می بایست با هر شرایطی برای دریافت بورسیه های تحصیلی تقاضا دهند.

  8. آیا می توان درخواست برای پذیرش از دانشگاه ها را به عنوان مشکل مهاجرتی دانست؟

    بله دانشجویان می بایست به جای درخواست پذیرش از یک دانشگاه برای دانشگاه های مختلفی اقدام نمایند.

  9. چرا می بایست برای ادامه تحصیل و اخذ پذیرش برای بیش از یک دانشگاه اقدام کرد؟

    زیرا احتمال پذیرفته شدن برای تحصیل در رشته مورد نظر افزایش می یابد.

  10. آیا اطلاع از شرایط ارز رایج کشور مقصد برای مهاجرت دانشجویی حائز اهمیت است؟

    بله به دلیل بررسی شرایط و هزینه های زندگی بسیار مهم است.

  11. آیا بررسی شرایط کشور مقصد مهاجرت تحصیلی مهم است؟

    بله شما می بایست از شرایط محل زندگی و دانشگاه خود اطلاعات کامل داشته باشید.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *