اسپانیا یا ایتالیا؟

اسپانیا یا ایتالیا؟ امروزه افراد زیادی جهت زندگی یا تحصیل در انتخاب بین کشورهای ایتالیا و اسپانیا دچار تردید می‌شوند و در بسیاری از مواقع بدون اطلاع یکی از این کشورها را انتخاب می‌نمایند که مشکلات فراوانی برایشان ایجاد خواهد شد. بنابراین در این مقاله به مقایسه زندگی در ایتالیا و اسپانیا می‌پردازیم تا افراد بتوانند با بررسی دقیق زندگی در این دو کشور به راحتی بتوانند تصمیم نهایی خود را جهت انتخاب این دو کشور با آگاهی بیشتری بگیرند.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

به ایتالیا مهاجرت کنیم یا اسپانیا؟

ایتالیا از جمله کشورهای می‌باشد که در جنوب قاره اروپا واقع شده است و با کشورهای مختلفی همچون فرانسه، سان مارینو، واتیکان، سوئیس و اسلوونی دارای مرز مشترک خواهد بود، پایتخت این کشور شهر روم است و در حدود ۶۰ میلیون نفر جمعیت دارد و سالانه پذیرای مهاجرین زیادی خواهد بود.

مطالب مرتبط:

تابعیت و شهروندی ایتالیا

آب و هوای ایتالیا همچون سایر کشورهای اروپایی سرد نیست، هر چند شمال این کشور با توجه به وجود رشته کوه‌های آلپ کمی خنک است، اما جنوب این کشور دارای هوای گرمی خواهد بود، به همین دلیل بیشتر تفریحات مردم ایتالیا در مناطق جنوبی این کشور است. فرهنگ مردم ایتالیا با سایر کشورهای اروپایی فرق دارد، ولی شباهت زیادی به مردم ایران دارد، چرا که این مردم بسیار خونگرم و مهربان هستند، اما بیش از اندازه از دیگران تعریف می‌کند و به نوعی تملق گویی در بین مردم این کشور رواج دارد و در حقیقت نوعی تعارف در این کشور محسوب خواهد شد.

در مقابل کشور اسپانیا نیز کشوری می‌باشد که در جنوب غربی قاره اروپا قرار دارد و دارای مرز مشترک با کشورهای همچون فرانسه، پرتغال و جبل الطارق مرز مشترک است. آب و هوای اسپانیا نیز مشابه دیگر کشورهای اروپایی نیست و شمال این کشور دارای آب و هوای معتدل است، اما بخش‌های مرکزی و جنوبی این کشور دارای آب و هوای کاملا مدیترانه‌ای می‌باشد و بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند، در فصل بهار و پاییز به این کشور مسافرت می‌کنند. این کشور حدود ۴۷ میلیون نفر جمعیت دارد و به عنوان ششمین کشور پرجمعیت اروپا شناخته می‌شود و بیشتر مردم ساکن شهرهای مختلف این کشور هستند و زبان رسمی این کشور نیز اسپانیایی است.

مردم اسپانیا به اوقات فراغت خود بسیار اهمیت می‌دهند بیش از نیمی از روز را بیکار هستند، معمولا اسپانیا با داشتن آثارهای تاریخی همچون پارک‌ها، پل‌ها و مناظر بسیار جذاب و نایاب، از کشورهای اروپایی توریست پذیر می‌باشد، به طوری که به صورت میانگین سالانه ۶۰ میلیون توریست به این کشور سفر می‌کنند، همچنین در مقابل ایتالیا نیز با داشتن آثار باستانی، هنری و طبیعت بی همتای که دارد، به عنوان یکی از زیباترین کشورهای اروپا محسوب می‌شود و بسیاری از افراد  جهت دیدن جاذبه‌های این کشور، مهاجرت به ایتالیا را در برنامه سفر توریستی خود قرار می‌دهند.

از آنجایی که کشور ایتالیا دارای رشد اقتصادی پایینی در اتحادیه اروپاست، به همین دلیل شرایط زندگی در این کشور همچون گذشته بسیار راحت نیست، اما این شرایط زندگی در ایتالیا در مناطق مختلف به خصوص در شهرهای شمالی با توجه به وجود شرکت‌های خصوص بهتر خواهد بود، در مقابل اسپانیا نیز با توجه به اینکه دارای نرخ بالایی از بیکاری است، به همین دلیل دارای فرصت‌های شغلی زیادی نیست و از این رو افراد به هنگام مهاجرت به اسپانیا یا ایتالیا باید دقت زیادی نمایند و با آگاهی و اطلاعات لازم به این کشورها مهاجرت کنند.

مقایسه زندگی در ایتالیا و اسپانیا

مقایسه هزینه های زندگی در ایتالیا و اسپانیا

امروزه بسیاری از افراد با اهداف مختلفی، تصمیم به مهاجرت به کشورهای اسپانیا یا ایتالیا را دارند، به همین دلیل به مقایسه هزینه‌های زندگی در کشور اسپانیا و ایتالیا کشور همچون هزینه مواد غذایی و رستوران، حمل و نقل، مسکن، هزینه تحصیلی و … می‌پردازیم تا آنها بتوانند تصمیم راحت‌تری جهت انتخاب بین این دو کشور داشته باشند.

هزینه رستوران و مواد غذایی در ایتالیا و اسپانیا

تامین مواد غذایی یا رفتن به رستوران از مهمترین مایحتاج افراد به هنگام سفر به ایتالیا یا اسپانیا خواهد بود و به همین دلیل در این بخش به بررسی این هزینه‌ها می‌پردازیم؛ مثلاً هزینه خرید غذا در رستوران ارزان قیمت در ایتالیا 15 یورو در رستوران‌های گران قیمت این کشور برای دو نفر ۵۵ یورو است همچنین در مقابل هزینه یک وعده غذایی در رستوران‌های ارزان قیمت در اسپانیا ۱۰ یورو و در رستوران‌های گران این کشور ۴۰ یورو برای دو نفر است و هزینه مواد غذایی بسیار پرمصرف مانند شیر، برنج، تخم مرغ، پنیر، فیله مرغ و گوشت گاو در ایتالیا به ترتیب ۱.۱۴، ۱.۵۹، ۱.۹۵، ۲.۷۷، ۱۲.۶۸، ۸.۳۱ و ۱۵ یورو است و در مقابل هزینه همین مواد غذایی در اسپانیا برابر با ۰.۸۰، ۰.۹۹، ۱.۸۳، ۹.۶۵،۶.۰۳، ۱۰.۵۲ یورو خواهد بود. از این رو می‌توان گفت به طور کلی انواع هزینه خوراک و مواد غذایی در کشور ایتالیا نسبت به کشور اسپانیا گران‌تر است.

هزینه حمل و نقل در ایتالیا و اسپانیا

یکی دیگر از هزینه‌های زندگی در ایتالیا و اسپانیا مبحث حمل و نقل است، در ایتالیا هزینه یک بلیط یک طرفه و بلیط یک ماهه حمل و نقل به ترتیب ۱.۵۰ و ۳۵ یورو بوده، اما در اسپانیا هزینه بلیط یک طرفه و  بلیط یک ماهه حمل و نقل ۱.۴۵  و۴۰ یورو تخمین زده شده است.

در ایتالیا هزینه هر لیتر بنزین ۱.۵۵ یورو بوده و در اسپانیا ۱.۲۹ یورو است و کسانی که از تاکسی در ایتالیا استفاده می‌کنند، نیز به ازای هر کیلومتر باید ۱.۴۰ یورو کرایه تاکسی بپردازند و مبلغ ورودی تاکسی ۵ یورو خواهد بود، اما در اسپانیا افراد به ازای به هر کیلومتر ۱.۱۰ یورو پرداخت کرده و مبلغ ورودی تاکسی ۳.۵۰ یورو است، بنابراین می‌توان گفت هزینه حمل و نقل اسپانیا نسبت به ایتالیا ارزانتر است.

هزینه مسکن در ایتالیا و اسپانیا

می‌توان گفت یکی از مهمترین هزینه‌های زندگی در این کشورها هزینه مسکن می‌باشد و در واقع هزینه مسکن یکی از معیارهای مهم جهت انتخاب کشور ایتالیا و اسپانیا و مهاجرت به این کشورها محسوب خواهد شد. بررسی‌ها نشان داده است که هزینه‌های اجاره آپارتمان در ایتالیا نسبت به اسپانیا بسیار کمتر است، اما هزینه خرید هر متر مربع آپارتمان در ایتالیا نسبت به اسپانیا بیشتر می‌باشد. مثلاً اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر ایتالیا ۱۰.۴۸ درصد کمتر از اسپانیا است و خرید همین آپارتمان در ایتالیا ۱۳.۲۰ درصد از کشور اسپانیا بیشتر خواهد بود.

مقایسه هزینه‌های تحصیل در ایتالیا و اسپانیا

امروزه بسیاری از افراد با هدف تحصیل در ایتالیا یا اسپانیا به این کشورها مهاجرت می‌کنند و به همین دلیل هزینه های تحصیل می تواند یکی از ملاک‌ها جهت انتخاب این کشورها باشد. معمولاً دانشجویان با توجه به نوع رشته تحصیلی خود، نوع دانشگاه و محل آن باید به پرداخت میزان شهریه‌های مختلف بپردازند، می‌توان گفت شهریه دانشگاه‌های دولتی ایتالیا با توجه به نوع مقطع، نوع رشته و نوع دانشگاه متفاوت است و معمولاً دانشجویان شهریه‌ی بین صفر تا ۵ هزار یورو در سال تحصیلی باید پرداخت کنند، اما در دانشگاه‌های دولتی اسپانیا بیشتر شهریه توسط دولت پرداخت می‌شود و در واقع اسپانیا از جمله کشورهای اروپایی می‌باشد که دارای پایین‌ترین شهریه است.

بنابراین هزینه تحصیل در رشته‌های مختلف متفاوت است و مثلا هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا و در دانشگاه دولتی این کشور با هزینه تحصیل پزشکی در اسپانیا یکسان نیست. معمولاً هزینه تحصیل و زندگی دانشجویی در ایتالیا، به طور میانگین بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ یورو است، اما هزینه‌ی زندگی دانشجویی و تحصیل در اسپانیا برابر با ۹۰۰ و ۱۱۰۰ یورو در ماه خواهد بود.

پذیرش دانشجویان بین المللی در دانشگاه‌های ایتالیا، نسبت به اسپانیا آسانتر است، اما دانشجویان بین المللی برای اینکه بتوانند وارد دانشگاه ایتالیا شوند، باید ویزای تحصیلی ایتالیا را دریافت نمایند.

مقایسه زندگی در ایتالیا و اسپانیا

جمع بندی

بنابراین براساس آنچه بیان گردید، افراد مهاجر با توجه به هدف خود می‌توانند به انتخاب یکی از این دو کشور بپردازند، مثلا اگر هدف تحصیلی دارند، با توجه به پذیرش راحت‌تر دانشگاه‌های ایتالیا و بورسیه‌های تحصیلی مناسب آن، برای مهاجرین گزینه مناسبی است، اما اگر هدف زندگی در این کشور را دارند، باید به مقایسه زندگی در ایتالیا و اسپانیا بپردازند و در نظر بگیرند که معمولا بیشتر مایحتاج کشور ایتالیا گران‌تر از اسپانیا است، بنابراین افراد باید قبل از رفتن به این کشورها، از مزایا و معایب زندگی در اسپانیا و ایتالیا اطلاعات دقیقی بدست آورند و سپس تصمیم به مهاجرت به یکی از این کشورها را داشته باشند.

4.5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *