چگونه در خارج از کشور کار دانشجویی پیدا کنیم؟

تحصیل و مهاجرت تحصیلی به خارج از کشور همراه با خود شرایط مختلفی را دارد. برای این که بتوانید در کشوری تحصیل کنید لازم است تا مولفه های بسیاری را مورد بررسی قرار دهید. برخی از دانشجویان برای مهاجرت کاری با هزینه شخصی اقدام می کنند. اما برخی دیگر برای پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی خود باید اقداماتی را انجام دهند. دانشجویان با توجه به شرایط خود می توانند اقدامات مختلفی را انجام دهند. به طور مثال برخی برای دریافت بورسیه تحصیلی اقدام می کنند و برخی دیگر برای یافتن کار تلاش می کنند. در این مقاله نیز قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که چگونه در خارج از کشور کار دانشجویی پیدا کنیم؟

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

یافتن کار برای دانشجویان در خارج از کشور نیاز به بررسی قوانین تحصیلی دانشگاه یا رشته مورد نظر دارد. برخی از کشور ها یا دانشگاه ها تنها در ساعات خاصی اجازه کار دانشجویی را صادر می کنند. برخی دیگر برای کار پاره وقت اجازه صادر می کنند. حتی ممکن است برخی از دانشگاه ها با کار دانشجویی دانشجویان موافقت نکنند. به همین دلیل باید در ارتباط با شرایط کاری دقت بسیاری داشته باشید. به طور مثال شرایط کار دانشجویی در روند مهاجرت تحصیلی به آلمان با کار دانشجویی در روند مهاجرت تحصیلی به چین با هم متفاوت هستند. شما برای اطلاع دقیق از این شرایط می توانید به موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی مراجعه نمایید. موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی دارای نمایندگی های معتبر در شهر های شیراز،‌ تهران، اصفهان،‌ مشهد و تبریز می باشد.

چگونه در خارج از کشور کار دانشجویی پیدا کنیم؟

زمانی که شما برای تحصیل وارد کشوری می شوید باید برای پرداخت هزینه های زندگی و هزینه های تحصیل اقدام نمایید. به طور مثال در زمان تحصیل در ایتالیا باید برای پرداخت هزینه های زندگی در ایتالیا و هزینه های تحصیل در ایتالیا اقدامات مختلفی انجام دهید. از این رو می توانید کار دانشجویی در ایتالیا را انتخاب نمایید. برای تحصیل در کشور های دیگر هم شرایط در صورت اجازه کار دانشجویی به همین منوال است. البته باید دقت داشته باشید که ساعات کاری دانشجویان برای هر دانشگاه و حتی هر مقطع تحصیلی نیز متفاوت است. به طور مثال در زمان تحصیل در مقطع دکتری ساعات کاری شما بیشتر از زمان تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد می باشد.

البته به این نکته توجه داشته باشید که علاوه بر مهاجرت تحصیلی می توانید برای روش های دیگری هم اقدام نمایید. به طور مثال می توانید برای سرمایه گذاری در کشور های مختلف اقدام کنید. مثلا می توانید برای ثبت شرکت در آمریکا اقدام نمایید یا این که برای خرید ملک در آلمان اقدام کنید. اما برای یافتن کار دانشجویی باید این نکته را در نظر داشته باشید که بهترین زمان برای جستجوی کار در خارج از کشور و آماده شدن برای یک حرفه بین المللی ، زمانی است که دانشجو هستید یا بلافاصله پس از فارغ التحصیلی.

در کل باید به خاطر داشته باشید که شما از کار در خارج از کشور در زمان تحصیل خود چه می خواهید؟! همچنین ، به خاطر داشته باشید که استخدام در یک موقعیت شغلی در خارج از کشور چقدر دشوار است ، مگر اینکه مهارت و تجربه حرفه ای کمیاب داشته باشید. در ادامه می خواهیم پیش نیاز ها و شرایط مهم برای یافتن کار دانشجویی در کشور های مختلف و با شرایط گوناگون را بیان کنیم. 

ویزا و مجوز های کاری دانشجویی

یک مانع عمده برای کار در خارج از کشور قانون است. همه کشور ها برای کار یا اقامت طولانی مدت به خارجی ها مجوز ویژه نیاز دارند. برای کار روش های مختلفی وجود دارد و با ویزا های گوناگونی می توان به جهت کار اقدام نمود. ویزای دانشجویی و تحصیلی مثلا ویزای تحصیلی انگلستان به راحتی و بدون چالش های خاصی می تواند صادر شود. اما این در حالی است که ویزای کار صرفا از طریق درخواست کارفرمایی که به شما پیشنهاد کار داده است ، در دسترس است. کارفرما باید نشان دهد که شما مهارت ها و توانایی های منحصر به فردی دارید که توسط شهروندان ارائه نشده است. اثبات این مسئله سخت است و اعلب به دلیل جریمه های سنگین، کارفرما ها به یک خارجی که فاقد پروانه کار است شغلی ارائه نمی دهند.

ویزا و مجوز های کاری دانشجویی

ویزا و مجوز های کاری دانشجویی

البته برخی مشاغل بدون اجازه کار هم موجود هستند. به طور مثال می توان به کار در مزارع و بخش های کشاورزی اشاره نمود یا این که برای آموزش اقدام کرد. اما با این وجود باز هم اخذ مجوز های کاری برای شغل دانشجویی اهمیت بسیار بالایی دارد. در صورتی که شما برای کار دانشجویی مجوز دریافت نکنید، این مسئله در صورت مشخص شدت برای شما مشکل ساز می شود. این مشکل حتی تا جایی پیش می رود که شما ممکن است تحصیل یا زندگی خود را در کشور جدید از دست بدهید. یا این که جریمه هایی مانند دستمزد کمتر و عدم حمایت قانونی شامل شما شود. پس می توان گفت که اولین قدم برای یافتن کار دانشجویی اخذ مجوز کاری است. 

تحصیل، کار دانشجویی و هزینه زندگی در خارج از کشور

برنامه های تحصیل در خارج از کشور برای شما روند زندگی جدید و یک محیط یادگیری ساختاریافته را فراهم می کند که اگر برای اولین بار به خارج از کشور بروید، می تواند بسیار ارزشمند باشد.  تحصیل در خارج از کشور، سریع ترین راه دستیابی به تسلط به یک زبان خارجی را فراهم می کنند که پیش شرط بسیاری از مشاغل بین المللی است. برای کسانی که علاقه مند به کار در خارج از کشور هستند، یک برنامه تحصیلی پایگاهی امن را فراهم می کند، که از طریق آن می توانید فرصت های شغلی را بررسی کرده و با کارفرمایان تماس برقرار کنید.

به عبارتی می توان گفت که کار دانشجویی در دوران تحصیل همراه با مزایای بسیاری است و شما را برای کار های بهتر پس از پایان تحصیل آماده می کند. به عبارتی برای این که بتوانید به جهت کار دانشجویی اقدام کنید باید تمام مولفه های اثر گذار بر آن را بررسی کنید. اولین مولفه اثر گذار نیز مسائل تحصیلی می باشد. در واقع برنامه تحصیلی اثر مستقیمی بر روند کار دانشجویی شما دارد. به همین دلیل شما باید بر مبنای برنامه تحصیلی خود تصمیم بگیرید. مسئله بعدی نیز هزینه های زندگی است.

به واقع شما باید هزینه های زندگی را بررسی نمایید . سپس ببینید که چه مقدار حقوق برای شما و هزنیه زندگی تان مناسب است؟! کار در خارج از کشور می تواند با تحصیل (قبل، در طول یا بعد از آن) همراه باشد، به شما کمک می کند هزینه ها را بپردازید و در یک محیط کاملا متفاوت از دانشگاه تجربه کسب کنید.اما در عین حال انتظار نداشته باشید که تمام هزینه ها را با کار نیمه وقت پرداخت کنید. 

انواع کار های دانشجویی در خارج از کشور

بسیاری از برنامه های تحصیلی خاص امکان کار در مشاغل خاص همراه با مجوز کار را فراهم می کنند یا به شما در تهیه مجوز کار کوتاه مدت و کمک به جستجوی کار در خارج از کشور کمک می کنند. برنامه های کاری هر کدام شرایط خاص خود رادارند و مدت زمان محدودی هم دارند. این مدت زمان را می توان از دو هفته تا یک یا دو سال در زمان تحصیل در نظر گرفت. برای کار دانشجویی در خارج از کشور می توان از مدل های خاصی کمک گرفت. شما می توانید با روش هایی برای این کار اقدام کنید. از جمله این روش های کار دانشجویی را در ادامه بیان می کنیم. 

کارآموزی بین المللی

کارآموزی مستقیم ترین ارتباط را با مشاغل بین المللی دارد. کارآموزی که در طیف گسترده ای از مکان ها و رشته ها موجود است به عنوان گزینه ای مناسب برای کار در زمان تحصیل محسوب می شود. برخی از دوره های کار آموزی همراه با پرداخت هزینه هستند اما برخی از دوره های کارآموزی صزفا ارائه دهنده مسائل علمی می باشند. برای این که بتوانید در زمینه کارآموزی اطلاع کسب کنید باید در دانشگاه خود شرایط را بررسی نموده و لیست کارآموزی های موجود را بررسی نمایید. 

کار های دانشجویی کوتاه مدت

برخی از کار ها برای دانشجویان در دسترس می باشد که به واسطه آن ها می توان کسب درآمد کرد. اما مدت زمان این کار ها کم تر از سایر مشاغل می باشد و حقوق خاصی را هم پرداخت می کنند. از جمله این کار ها می توان به کار در رستوران، مراقبت از کودکان، کار در مزرعه و غیره می باشد. شما می توانید از طریق سایت های مختلف یا اساتید دانشگاهی خود،‌ لیست کارفرمایان با مشاغل کوتاه مدت را مشاهده کنید. این مدل برنامه های کاری به صورت کوتاه مدت در خارج از کشور برای دانشجویان یا فارغ التحصیلان بهترین شانس برای کسب درآمد می باشد. با این حال برای هزینه های اولیه قبل از ورود به کشور مورد نظر برای تحصیل لازم است تا برنامه های خاصی داشته باشید. 

تدریس به عنوان یک کار دانشجویی

تدریس در خارج از کشور به عنوان یکی از مهم ترین کار های دانشجویی به شمار می رود. در حقیقت آموزش انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی (TEFL یا ESL) یکی از گزینه های در دسترس برای کار طولانی مدت (یک تا دو سال) در خارج از کشور است. گزینه های تدریس در خارج از کشور برای کسانی که خود در حال تحصیل هستند به جهت کار گزینه ای بسیار مناسب می باشد. پس برای کار دانشجویی یکی از بهترین گزینه ها، تدریس می باشد. به همین دلیل برای دانشجویان تدریس زبان انگلیسی یا هر مهارت دیگری گزینه ای مناسب است. 

ارائه رزومه برای کار دانشجویی

صرف نظر از نوع شغلی که برای آن درخواست می کنید ، به یک رزومه کاری ضروری نیاز دارید که واقعاً به شما برای دریافت کار دانشجویی کمک کند. بنابراین اولین کار برای این که بتوانید مشغول شوید این است که یک رزومه قوی داشته باشید. دقت داشته باشید اگر در بخشهای کاملاً متفاوتی شغل خود را دنبال می کنید ، ارزش داشتن یک CV متناسب با آن را دارد. سعی کنید در نوشتن رزومه نکات بسیاری را وارد نموده و هر مطلب را چندین بار بررسی کنید تا هیچ مشکلی نداشته باشد. سعی کنید برای کار خود را مشتاق نشان دهید و در این زمینه نیز فعال باشید. 

نحوه یافتن شغل دانشجویی

مانند اکثر فرصت های پول سازی ، گاهی اوقات سخت ترین قسمت یافتن یک شغل نیمه وقت خوب این است که بدانید کجا جستجو کنیم. شما می توانید در وب سایت های مختلفی برای یافتن شغل های پاره وقت و دانشجویی اقدام نمایید. امروزه ، بهترین مکان برای جستجو اغلب می تواند به طور مستقیم در وب سایت های شرکت یا در صفحات رسانه های اجتماعی آن ها باشد.

همچنین، می توانید در سایت های شغلی مانند CV-Library ثبت نام کنید که هنگام پیدایش موقعیت های نیمه وقت در منطقه شما را مطلع می کنند. البته شما می توانید از وب سایت های لینکدین و توییتر و یا سایر کانال های اجتماعی برای یافتن شغل های پاره وقت اقدام نمایید. بسیاری از دانشگاه ها نیز در طول سال نمایشگاه های شغلی برگزار می کنند و به شما این امکان را می دهد که مستقیماً با کارفرمایان ملاقات کنید. از این رو می توانید این فرصت را هم برای یافتن کار دانشجویی در نظر داشته باشید. 

نحوه یافتن شغل دانشجویی

نحوه یافتن شغل دانشجویی

سوالات متداول در ارتباط با چگونه در خارج از کشور کار دانشجویی پیدا کنیم؟

  1. آیا مهاجرت تحصیلی به خارج از کشور گزینه ای مناسب است؟

    بله مهاجرت تحصیلی یکی از بهترین گزینه ها برای تحصیل در خارج از کشور می باشد.

  2. برای پرداخت هزینه های تحصیل در خارج از کشور چه اقداماتی را می توان صورت داد؟

    برای پرداخت هزنیه ها هم می توان به صورت شخصی اقدام نمود هم می توان بورسیه اخذ کرد و هم می توان برای کار دانشجویی اقدام نمود.

  3. آيا شرایط کار دانشجویی در تمام کشور ها یکسان است؟

    خیر کار دانشجویی در هر کشوری و هر دانشگاهی دارای شرایط خاص خود است.

  4. شرایط کار دانشجویی برای مقاطع مختلف تحصیلی با هم یکسان هستند؟

    خیر در هر مقطع تحصیلی شرایط خاصی برای کار است و حتی ساعات کار هم برای هر مقطع متفاوت است.

  5. چگونه در خارج از کشور کار دانشجویی پیدا کنیم؟

    برای یافتن کار باید اقدامات را مهیا نمود و قبل از هر چیزی باید مجوز کار دریافت کرد.

  6. آیا برای کار دانشجویی در خارج از کشور نیاز به مجوز کار است؟

    بله دانشجویان باید برای کار مجوز داشته باشند.

  7. چه مدل کار های دانشجویی در خارج از کشور وجود دارد؟

    از مدل کار ها می توان به کارآموزی و کار های پاره وقت یا تدریس اشاره نمود.

  8. چگونه می توان برای یافتن کار دانشجویی در خارج از کشور اقدام نمود؟

    برای یافتن کار می توانید به وب سایت های مختلف مراجعه نمود یا این که در نمایشگاه های شغلی دانشگاه شرکت کرد.

  9. آیا برای کار دانشجویی ارائه رزومه گزینه ای مناسب است؟

    بله برای کار دانشجویی باید رزومه ای مناسب و جامع را ارائه داد.

  10. کار دانشجویی چه مزایایی برای دانشجویان خارج از کشور دارد؟

    یکی از مهم ترین مزایای این کشور افزایش مهارت و آمادگی برای مشغول به کار شدن در آینده می باشد.

  11. آیا تدریس برای دانشجویان به عنوان کار دانشجویی مناسب است؟

    بله تدریس یکی از بهترین کار های دانشجویی می باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *