مشکلات مهاجرت از ایران

مشکلات مهاجرت از ایران برای همه امری آشکار است و همه می‌دانند مهاجرت نیز در کنار مزایا، چالش‌هایی به همراه خود دارد. بسیاری از افراد به منظور دستیابی به اهدافی مانند به دست آوردن رفاه اجتماعی، تحصیل، دریافت آزادی‌های بیشتر، امنیت بالاتر، امکان به دست آوردن شغل مناسب و با درآمد بالاتر و… به مهاجرت اقدام می‌کنند. اما لازم است بدانید که مهاجرت نیز مانند سایر رویدادهای زندگی، مزایا و معایب خاص خود را دارد. یکی از معایب مهاجرت، مشکلات و چالش‌هایی است که به طور معمول پس از اقدام به این کار برای مهاجران پیش می‌آید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

بنابراین قبل از مهاجرت لازم است به این مشکلات و چالش‌ها توجه داشته باشید تا به طور ناگهانی با آن، مواجه نشوید و زندگی شما تحت تاثیر شدید این رویدادها قرار نگیرد. در این مقاله قصد داریم به بیان چند نمونه از چالش‌ها و مشکلات مهاجرت از ایران بپردازیم.

1- تغییرات مداوم در قوانین مربوط به مهاجرت

بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت از ایران را دارند کشورهای اروپایی و امریکایی را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند. یکی از مشکلات مهاجران ایرانی در این شرایط، تغییراتی است که در قوانین مهاجرتی کشورهای اروپایی و امریکایی اتفاق می‌افتد. این تغییرات و قوانین به طور دائم و مداوم روی می‌دهند و به شدت تحت تاثیر وقایع و رویدادهای اجتماعی، سیاسی و… است.

مقاله پیشنهادی: تغییرات قوانین مهاجرت تحصیلی انگلستان ۲۰۲۱

در حقیقت می‌توان گفت وقوع این رویدادها است که باعث می‌شود دولت‌های آمریکایی و اروپایی، قوانین خود در مورد پذیرش مهاجر را دائما بازبینی کنند و در آن تغییراتی را ایجاد نمایند و هر روز قوانین تازه‌ای را برای مهاجرت اعلام نمایند. این تغییرات دائمی، باعث می‌شود تا شما نتوانید زمانی دقیق و مشخص را برای دستیابی به اهدافتان در نظر بگیرید و یا ندانید پس از مهاجرت با چه شرایطی مواجه خواهید شد. شما نمی‌دانید تا چه مدتی از زمان باید منتظر بمایند تا بتوانید اقامت دائم این کشورها و یا تابعیت آن‌ها را به دست آورید. در بسیاری از مواقع، این روند بسیار طولانی خواهد شد و مهاجران را خسته و دلزده و سرگردان خواهد کرد.

2- رفتارهای نژاد پرستانه

در بسیاری از موارد، مهاجران پس از ورود به کشورهای اروپایی و آمریکایی، با انواعی از رفتارهای نژادپرستانه مواجه خواهند شد. در بسیاری از مواقع، این نوع از رفتارها به شیوه خشن و تهاجمی صورت خواهد گرفت. این عامل موجب می‌شود تا زندگی مهاجران به شدت تحت تاثیر قر بگیرد و آرامش روانی و امنیت خاطر آن‌ها سلب شود و یا حتی خطرات جانی برای آنان به همراه داشته باشد. این دسته از رفتارها در محیط زندگی و یا در محیط تحصیل به چشم می‌خورد. هم‌چنین مهاجران بسیاری در محیط کاری خود نیز از این رفتارها در امان نیستند.

مقاله پیشنهادی: مشکلات زندگی در آلمان

از طرف دیگر در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی در هنگام استخدام نیروها، قوانینی خاص و سختگیرانه وجود دارد که بر طبق این قوانین، باید در ابتدا شهروندان آن کشور به استخدام نهادها و سازمان‌ها در بیایند و سپس به شهروندان دیگر و مهاجران، فرصت کار داده می‌شود. بنابراین لازم است قبل از مهاجرت از ایران این نوع از چالش‌ها را نیز در نظر داشته باشید.

مشکلات مهاجرت از ایران

3- افسردگی پس از مهاجرت، از مشکلات مهاجرت از ایران

یکی از مواردی که لازم است قبل از مهاجرت از ایران، آن را مد نظر قرار دهید این است که مهاجرت در ابتدای امر و در ماه‌های ابتدایی برای شما بسیار هیجان انگیز و جالب خواهد بود. در حالی که پس از گذشت این زمان و در صورتی که نتوانید خود را با شرایط محیطی و رفتاری تازه، سازگار کنید چالش‌ها و مشکلات فراوانی به وجود خواهد آمد و آسیب‌های روحی و روانی، کم کم به شما روی خواهند آورد.

روانشناسان از این آسیب به عنوان بحران عدم سازگاری و یا عدم پذیرش نام می‌برند. این عامل به انزوای شما خواهد انجامید. لذا باید بدانید که مدت زمانی طول می‌کشد تا شما بتوانید با شرایط تازه، سازگار شوید.

4- هزینه بالای زندگی

بسیاری از افراد برای اینکه بتوانند در آمد بالا و رفاه اجتماعی و اقتصادی بالایی به دست آورند از کشور مهاجرت می‌کنند. اما لازم است بدانید که در کنار برخورداری از حقوق و مزایای بالا، در این کشورها هزینه زندگی نیز بالا است. بنابراین مواجه شدن با هزینه‌های بالای زندگی یکی دیگر از چالش‌ها و مشکلات مهاجرت از ایران است. از طرف دیگر در این گونه از کشورها مالیات‌هایی بسیار سنگین بر در آمد وضع می‌شود.

مقاله پیشنهادی: مشکلات زندگی در فرانسه

بنابراین به نسبت افزایش درآمد باید مالیات بیشتری هم پرداخت شود. چراکه سیستم اقتصادی این کشورها با سیستم اقتصادی کشوری مانند ایران به طور کل متفاوت است.

5- حقوق مالکیت

یکی از چالش‌هایی که پس از خروج از کشور برای مهاجران پیش می‌آید چالش‌هایی در زمینه فراهم کردن مسکن و یا خرید ملک در اروپا است. لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که در بسیاری از کشورهای اروپایی و امریکایی مجموعه قونین سختگیرانه‌ای در زمینه خرید ملک و مسکن وجود دارد. برای نمونه این امکان وجود دارد که شما در یک کشور اروپایی اقدام به خرید ملک نمایید و حق مالکیت زمین خود را نتوانید بلافاصله دریافت کنید. در بعضی از موارد ممکن است این زمان تا ده سال نیز طول بکشد. چالش دیگری که لازم است در این بخش به آن اشاره شود قیمت بالای خرید مسکن و ملک در این کشورها است.

جهت دریافت مشاوره برای مهاجرت تحصیلی یا کاری از ایران، با موسسه اصطهباناتی تماس حاصل فرمائید.

3/5 - (4 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *