تحصیل دامپزشکی در خارج

اکثر خانواده هایی که فرزندان آن ها موفق در ورود به دانشگاه های پزشکی و همچنین دامپزشکی ایران نمی شوند، سعی می کنند تا برای تحقق این آرزوی فرزندان خود، آن ها را آماده تحصیل دامپزشکی در خارج کنند. دامپزشکان، زنان و مردانی هستند که حرفه آن ها مراقبت از سلامت و رفاه حیوانات است. کار آن ها بسیار متنوع است و ممکن است شامل فعالیت های بالینی، تحقیقات پزشکی جامعه باشد.برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) در ارتباط باشید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شرایط تحصیل رشته دامپزشکی در خارج

اگر شما قصد تحصیل علوم دام را دارید به طور قطع عاشق حیوانات و کار کردن در محیط بیرون هستید که این موضوع به این معنی است که تحصیل در خارج برای شما ساخته شده است. پیش از تحصیل دامپزشکی دانشجویان می توانند هر تحصیلاتی را داشته باشند اما معمولا علوم طبیعی ای نظیر زیست شناسی و جانورشناسی را انتخاب می کنند.

این ها موضوعات جذابی برای تحصیل در خارج هستند اما اگر این ها برای شما مناسب نباشند انتخاب های بسیار دیگری وجود دارند که می توانید ازطریق آنها به خارج بروید. به هر حال مطمئن باشید که بر سر راه انتخابی شما به سوی رشته ی دامپزشکی مطالعات علوم دامی وجود داشته باشد چرا که از این طریق شانس دیدن حیواناتی که عاشقشان هستید، در محیط زندگی طبیعیشان را خواهید داشت.

آفریقای جنوبی در کل یکی از بهترین محل ها برای تحصیل در خارج است، اما محیط زیست و منابع طبیعی آن این ناحیه را برای عاشقان طبیعت و حیوانات جذاب تر هم می کند. با بیش از 20 پارک و پناهگاه حیات وحش بسیاری از دانشگاه ها در نزدیکی این مناطق حفاظت شده قرار گرفته اند. دانشجویانی که در آفریقای جنوبی علوم دام را مطالعه می کنند شانس دیدن شیرها، زرافه ها، گورخر ها و فیل ها را در محیط زندگی طبیعیشان دارند و می توانند رفتارهای طبیعیشان را شاهد باشند.

کاستاریکا هم با اینکه یکی از پر بازدید ترین مناطق کره ی زمین است، در آستین خود چند حقه ی سبز و زیبا دارد. بیش از 25 درصد کاستاریکا منطقه ی حفاظت شده است و به لحاظ میزبانی گستره ی وسیعی از تنوع زیستی ارزش بالایی دارند. کاستاریکا همچنین سیستم آموزش عالی فوق العاده ای دارد که در آمریکای مرکزی بهترین است. کاستاریکا آن چنان ارزش بالایی برای محیط طبیعی اش قائل است که به پایداری آن سوگند یاد کرده است.

شرایط تحصیل رشته دامپزشکی در استرالیا بسیار مناسب است. استرالیا نیز سرزمینی گسترده و با حیات وحشی جذاب است که دارای صخره ی مرجانی بزرگ، سواحل بی نظیر، کانگروها، کانگروهای گردن قرمز و غیره است. با اینکه استرالیا موطن حیوانات بانمک و دوست داشتنی بسیاری است، این کشور برخی از شگفت انگیز ترین و شاید خطرناک ترین موجودات روی کره ی زمین را دارد که آنجا را تبدیل به محیطی عالی برای تحصیل علوم دام یا انجام تحقیقات مربوط به حیوانات کرده است.

شرایط اخذ پذیرش رشته دامپزشکی از دانشگاه های اروپا

این مسیر توسط دانشکده دامپزشکی در هم کاری با دانشکده  Honors College در دانشگاه ایالتی میشیگان ایجاد شد. تمام دانشجویان  MSU Honors College  این مسیر را برای درخواست انتخاب نمایند. این مسیر برای پذیرش دانشجویانی طراحی شده است که مایل به تکمیل مدرک دانشگاهی و ورود به دوره 4 ساله ی دامپزشکی حرفه ای می باشند.

هر ساله ده نفر از دانشجویان کالج Honors اجازه ورود به برنامه پزشکی دامپزشکی را پس از تکمیل مدرک کارشناسی در بخش انتخاب دانشجو خواهند داشت . درخواست برای این مسیر پذیرش اغلب در ابتدای سال سوم اتفاق می افتد ، با این امید که اموزش حرفه ای دو سال بعد پس از اتمام دوره لیسانس انجام شود . انواع مختلفی از این الگو ممکن است بسته به شرایط فرد رخ دهد.

متقاضیان تخصص دامپزشکی در خارج باید در بین ماه های آوریل و جولای هر سال از Assistant Dean of Admissions بازدید داشته باشند تا برنامه ریزی برای ارائه درخواست الکترونیکی از طریق خدمات برنامه کاربردی کالج دامپزشکی (VMCAS) را داشته باشند. این برنامه معمولا در ماه می در دسترس می باشد و اخرین مهلت این برنامه معمولا در پانزدهم سپتامبر می باشد. در آن زمان، متقاضیان باید همه رونوشت های تهیه شده به VMCAS را داشته باشند. موارد زیر در انتخاب متقاضیان برای این مسیر پذیرش مورد نظر می باشد :

  • اتمام حداقل 50 درصد پیش نیازهای لازم (مهارت و آموزش عمومی)
  • حداقل نمره 3.50 از دروس پیش نیاز دامپزشکی – نمره میانگین
  • ارائه برنامه کارشناسی با مشورت با مشاور کالج Honors و یا مشاور شخصی که غنی ، پیشرفته و علمی برنامه ریزی شده باشد.
  • ارائه مدرک  دامپزشکی
  • انجام حداقل 3 تجربه از کالج Honors بیشتر از حداقل الزامات پیش از دوره دامپزشکی
  • عملکرد عالی در معیارهای پذیرش دامپزشکی شامل میانگین های نقطه نمره ، مرور فایل و مصاحبه جزئی چندگانه
  • بیانیه شخصی ، محتوای علمی مدرک دانشگاهی پیشنهادی را شرح می دهد و توضیح می دهد که چگونه سه تجربه کالج Honors می تواند شما را برای گرفتن درجه DVM آماده کند.
  • ارزیابی مشاور عالی، هیات علمی، دامپزشک و فردی به انتخاب متقاضی (دستیار تدریس یا دستیار تحصیلات تکمیلی در نظر گرفته نمی شود).

شرایط اخذ پذیرش رشته دامپزشکی از دانشگاه های اروپا

اگر موارد بالا رعایت نشوند، درخواست رد خواهد شد. کمیته دامپزشکی، کاندیداها را برای این مسیر انتخاب می کند . متقاضیان  انتخاب شده باید مجموع 3.50 و علوم GPA را در طول تکمیل مدرک دارا باشند. همچنین باید به دفتر پذیرش CVM را یک بار در هر ترم تا طول تکمیل دوره سر بزنند . هر گونه تغییر در برنامه باید به دفتر پذیرش CVM همراه با توضیحی برای این تغییرات ارائه شود . این تغییرات توسط کمیته  CVMمورد بررسی قرار خواهد گرفت. متقاضیانی که انتخاب نمی شوند ممکن است انتخاب کنند که مواد کاربردی فعلی شان به فرآیند پذیرش معمولی برای آن سال جاری منتقل شوند، یا ممکن است انتخاب مجدد با مواد کاربردی جدید و حق الزحمه های در هر چرخه پذیرش را انتخاب کنند .

بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل رشته دامپزشکی

رتبه ی دهم دانشگاه های علوم دام در سال 2018 دانشگاه A&M تگزاس است که در این رده بندی بیشترین امتیاز خود را در بخش ارجاعات به ازای هر مقاله، معیاری از تاثیر تحقیقات انجام شده، کسب کرده است. از جمله دانشگاه های انگلیسی در حوزه ی علوم دام دانشگاه لیورپول است که در رتبه بندی سال 2018 در رتبه ی نهم برترین دانشگاه های علوم دام قرار گرفته است و در تعداد ارجاعات به ازای مقالات رتبه ی دوم جهانی را داراست. لیورپول اولین دانشگاه انگلیس بود که مدرک علوم دام ارائه می کرد و توسط متخصصان مشهور این رشته به آموزش عمیق بالینی و پژوهش محور در این حوزه می پردازد.

با رتبه ی هشتم، دانشکده ی دامپزشکی دانشگاه پادشاهی ادینبورگ که در بین عموم به نام داپزشکی دیک شناخته می شود در سال 1823 توسط ویلیام دیک تاسیس شد که همین موضوع این دانشگاه را یکی از قدیمی ترین دانشکده های دامپزشکی جهان کرده است. با تحصیل در بخش دامپزشکی دیک شما خواهید توانست از بیشتر امکانات عالی این دانشکده در پردیس بوش شرقی واقع در حدودا هشت مایلی جنوب مرکز شهر ادینبورگ، استفاده نمایید و در دو مایلی شرق آن هم یک مزرعه ی 250 هکتاری در لانگ هیل واقع شده است که در آنجا می توانید به یادگیری پزشکی دام های مزرعه ای و کار با حیوانات، بپردازید.

تحصیل دامپزشکی در کانادا، دانشگاه گلف این کشور رتبه ی هفتم بهترین دانشکده های دامپزشکی جهان در سال 2018 را به خود اختصاص داده است. کالج دامپزشکی اونتاریو (OVC) آن قدیمی ترین کالج کاناداست (تاسیس سال 1862) و مدرک دکترای علوم دام (DVM) را ارائه می کند که به پایان رساندن آن چهار سال طول می کشد و بسیار معتبر و مورد توجه است. امسال دانشگاه پنسیلوانیا رتبه ی ششم رتبه بندی بهترین دانشگاه ها در حوزه ی علوم دام را به خود اختصاص داد که این رتبه را به کسب امتیازهای عالی در هر دو شاخص تحقیق محور مورد استفاده در تعیین رتبه (ارجاع به ازای هر مقاله و ضریب H ارجاعات) به دست آورد.

امسال دانشگاه اوترخت هلند در رتبه بندی علوم دام چهار پله صعود کرده و د جایگاه پنجم جهان قرار گرفته است. اوترخت تنها دانشگاه هلند است که دوره ی آموزش علوم دام ارائه می کند که کاملا به زبان هلندی است و به پایان رساندن آن شش سال (متشکل از سه سال دوره ی کارشناسی و سه سال دوره ی کارشناسی ارشد) طول می کشد.

با کسب رتبه ی چهارم علوم دام در امسال و افتخار کسب نمره ای عالی در خوشنامی دانشگاه، کسب مدرک علوم دام دانشگاه کمبریج شش سال طول می کشد. از سال اول تا سوم شما مبنای علوم دام را یاد خواهید گرفت و در سه سال بعد شما به صورت بالینی خواهید آموخت که چگونه دانش خود را به کار بگیرید. همچنین در تعطیلات بین سال اول و دوم از شما خواسته می شود تا حداقل 12 هفته تجربه ی کاری را کسب کرده تا در مورد دام داری اطلاعات کسب کنید.

کالج دامپزشکی پادشاهی، دانشگاه لندن (RVC) امسال هم بهترین دانشکده ی دامپزشکی انگلیس شد و رتبه ی سوم خود در جهان را حفظ کرد. در بین کالج های تشکیل دهنده ی  دانشگاه لندن، RVC بزرگ ترین و قدیمی ترین دانشکده ی دامپزشکی انگلیس است که در سال 1971 تاسیس شد. امسال دانشکاه کرنل رتبه ی دوم برترین دانشگاه های دامپزشکی جهان را با کسب نمره ی بسیار بالای شهرت آکادمیک و ارجاعات به ازای هر مقاله به خود اختصاص داد.

کالج دامپزشکی دانشگاه کرنل به دنبال انجام تحقیقات در سطوح مولکولی، سلولی، بافتی و جمعیتی است تا درک سیاست گذاری، بهداشت جمعی و پزشکی را بهبود بخشد. به عنوان جمع بندی بررسی خود از برترین دانشگاه های دامپزشکی جهان، دانشگاه دولتی کالیفرنیا، داویس، را به عنوان رتبه ی اول برترین دانشگاه های علوم دام جهان معرفی می کنیم که این دانشگاه از سال 2015 که این رتبه بندی ارائه شده است، این رتبه را حفظ کرده است.

بازار کار رشته دامپزشکی در خارج

دامپزشکان، زنان و مردانی هستند که حرفه آن ها مراقبت از سلامت و رفاه حیوانات است. کار آن ها بسیار متنوع است و ممکن است شامل فعالیت های بالینی، تحقیقات پزشکی، آموزش، آزمایشگاه های تشخیصی، مشاوره، یا ایمن سازی تامین غذای جامعه باشد. تخصص آن ها هر چه که باشد، دامپزشکان مسئول حفظ و ترویج سلامت حیوانات می باشند. آن ها اهمیت رفاه حیوانات و روابط متقابل بین حیوانات و انسان ها را درک می کنند.

نظارت و برنامه ریزی نیاز مداوم به پزشکان و دانشمندان پزشکی آینده را پیش بینی می کند. تقاضای کنونی برای دامپزشکان و متخصصان دامپزشکی است تا به نگرانی های جامعه در رابطه با رفاه حیوانات و تحقیقات پزشکی \ محیط زیستی رسیدگی کنند. فرصت های استخدامی آینده شامل مشارکت اجتماعی در مسائل انرژی، کیفیت غذا، سلامت انسان و کیفیت زندگی خواهد بود. دامپزشکی به شدت با تمامی این موضوعات درگیر است.

حدود 80 درصد از دامپزشکان انتخاب می کنند که در مطب خصوصی کار کنند و مراقبت های بهداشتی برای حیوانات همنشین را انسان فراهم کنند . افراد حرفه ای ممکن است به صورت انفرادی یا به عنوان بخشی از یک تیم در یک درمانگاه یا بیمارستان بزرگ تر کار کنند . پزشکان خصوصی خدمات بسیاری از جمله امتحانات سلامت ، واکسیناسیون ، درمان حیوانات بیمار ، جراح مراقبت های اورژانسی ارائه می دهند.

افراد حرفه ای ممکن است بر روی حیوانات کوچک (سگ ها، گربه ها و یا حیوانات خانگی نادر) حیوانات بزرگ (اسب) یا کار در یک تمرین ترکیبی از حیوانات با حیوانات کوچک و بزرگ تمرکز داشته باشند. بسیاری از افراد حرفه ای علایق خود را به اسب سانان، ماکیان و گربه سانان محدود می کنند. بسیاری از دامپزشکان آموزش کامل تری را برای تخصص در رشته هایی مثل کاردیولوژی، پوست شناسی، طب داخلی، تومور شناسی ( سرطان )، چشم پزشکی و جراحی می بینند ( به بالا رجوع شود).

دامپزشکان محقق به طور مداوم در آزمایشگاه های تحقیقاتی داروسازی و خصوصی، دانشگاه ها و سازمان های مختلف دولتی مورد نیاز هستند. این دامپزشکان درباره مشکلات اساسی و کاربردی در رابطه با تولید مواد غذایی حیوانات، حیوانات خانگی، حیوانات آزمایشگاهی، حیوانات در قفس، حیات وحش و گونه های مختلف آبی تحقیق می کنند. برای مثال:

  • دامپزشکان بر روی مسکن، تغذیه، پرورش و بهداشت عمومی حیوانات آزمایشگاهی مورد استفاده در تحقیقات نظارت دارند.
  • توسعه و آزمایش واکسن ها، سرم و دیگر عوامل زیستی برای جستجوی روش های نوین و پیشرفته درمان و کنترل بیماری ها از دیگر وظایف ان هاست.

پایه و اساس درمان بیماری های دامی ، نیازمند ایجاد یک تشخیص قطعی است. دامپزشکانی که متخصص تشخیص هستند شامل افراد با آموزش های پیشرفته در آسیب شناسی و میکروبیولوژی می باشند. این متخصصان بر روی توسعه و استفاده از وضعیت تجهیزات و تکنیک های هنری برای تجزیه و تحلیل نمونه ها از قبیل بافت یا خون به منظور ارائه خدمات تشخیصی، مبتکرانه و به موقع و خدمات مشاوره ای به دامپزشکی و بهداشت حیوانات تمرکز می کنند.

آزمایشگاه های تشخیص ممکن است با بیمارستان ها یا بیمارستان های آموزشی پزشکی مرتبط باشند و یا به صورت خصوصی اداره شوند. در آزمایشگاه های تشخیصی که وابسته به بیمارستان ها هستند، متخصصان دامپزشکی اغلب در آموزش و پژوهش دخیل می باشند. تحصیل رشته دامپزشکی در مالزی و دیگر کشورها مانند اتریش هم می تواند گزینه مناسبی برای شما عزیزان باشد، جهت اطلاع از شرایط پذیرش بهتر است که با مشاورین موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) همراه باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *