پذیرش از دانشگاه های پزشکی کانادا

رقابت برای ورود به دانشکده های پزشکی در کشور کانادا بسیار تنگاتنگ است، بنابراین متقاضیان باید اطمینان حاصل کنند که تمام صلاحیت های لازم را برای دانشکده ای که درخواست ارسال می کنند، دارا هستند. مدرک دبیرستانی متقاضی و در آخر نوع مدرک پیش دانشگاهی اش در رشته پزشکی و مکان تحصیلش نباید متقاضی را برای ارسال درخواست تحصیل بترساند، بشرطی که تمام پیش زمینه های آکادمیک دانشگاه مدنظرش را داشته باشد. نه تنها متقاضیان باید تمامی پیش زمینه های آکادمیک را داشته باشند، بلکه در نظر گرفتن مهلت ها نیز امری مهم است که باید به آن توجه کرد. این مقاله که توسط مشاورین موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) آماده شده است اطلاعات مفیدی در رابطه با تحصیل در کانادا و پذیرش از دانشگاه های پزشکی کانادا در اختیار شما قرار می دهد.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شرایط پذیرش از دانشگاه های پزشکی کانادا

دوره پزشکی در کشور کانادا بسته به دانشگاه و نیز پیش زمینه هر دانشجو بین 3 تا 5 سال طول می کشد. در یک دوره تحصیلی پنج ساله در رشته پزشکی در کشور کانادا، سال اول دروس پیش نیاز برای دانشجویانی طراحی می شود که هیچ مدرک کارشناسی در علوم مرتبط ندارند. برای حضور در دوره چهار ساله پزشکی، دانشجو باید مدرک کارشناسی در رشته زیست شناسی و رشته مرتبط داشته باشد.

حتی اگر کشور کانادا 17 دانشکده پزشکی داشته باشد که دوره های پزشکی را به انگلیسی و فرانسه ارائه می دهد (پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری و غیره)، تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا در مجموع یکی از رقابت برانگیزترین کارهای دنیاست. تنها 15 درصد از دانشجویان کانادایی پیش دانشگاهی در رشته پزشکی می توانند از دانشکده  های پزشکی در کانادا پذیرش اخذ کنند. برای پزشک شدن، بیشتر دانشجویان کانادایی، کارائیب، در اروپای شرقی و سایر کشورها را برای تحصیل این رشته انتخاب می کنند. اکثر دانشکده های پزشکی آزمون ورود به دانشکده پزشکی می گیرند.

آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی کانادا

این یک آزمون استاندارد چهار گزینه ای است که طوری طراحی شده تا میزان حل مسئله، تفکر انتقادی و مهارت های نوشتاری دانشجو را در کنار دانش دانشجو از مفاهیم و اصول و قواعد علوم و دروس پیش نیاز رشته پزشکی بسنجد. این آزمون شامل چهار قسمت است: دلیل آوری، علوم فیزیک، علوم زیستی، که شامل سوالات چهار گزینه ای است و نمرات از 1 که پایین ترین است تا 15 که بالاترین نمره است، در نظر گرفته می شود، بخش نوشتاری شامل نوشتن دو مقاله می شود و نمره دهی آن از J که کمترین نمره است تا T که بالاترین نمره است در نظر گرفته می شود.

آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی کانادا

این آزمون از طریق رایانه در مراکز معتبر شناخته شده در کشور کانادا، ایالات متحده امریکا برگزار می شود. می توانید برای مشاهده تاریخ و مکان برگزاری آزمون  به وبسایت آن مراجعه فرمایید. طول مدت آزمون در مجموع حدود چهار ساعت و سی دقیقه است. شهریه معمول این آزمون 270 دلار امریکا در سال 2013 بود.

شرایط تحصیل دانشجویان پزشکی خارجی در کانادا

دانشجویان مستعدی که قصد ورود به دانشگاه های پزشکی در کشور کانادا را دارند، باید این مسئله را در ذهن داشته باشند که تمام دانشکده های پزشکی در این کشور؛ مدارک دانشجویان خارجی را قبول نمی کنند. در مقابل، یک سری از دانشکده های پزشکی هستند که با دول و موسسات خارجی قرارداد دارند و مدارک خارجی را برای جایگاه های فوق عادی قبول می کنند. شرایط پذیرش ممکن است نیاز داشته باشد که دانشکده پزشکی باید تمام هزینه های موجود در رشته پزشکی را جبران کند، دانشجو برای دوره فوق دکتری و انترنی در کانادا نمی ماند و این دانش آموخته ها به کشورهای خود بر می گردند تا دانش خود را به عمل بگیرند.

شرایط تحصیل دانشجوی کانادایی پزشکی در خارج از کشور

اگر به هر دلیلی متقاضی تصمیم گرفت تا در دانشکده پزشکی در خارج از کانادا پذیرش بگیرد، فاکتورهای زیادی باید در ذهن داشته باشد. یکی از مهم ترین آن ها این است که برگشت به کانادا برای به فعلیت رساندن دانش پزشکی، کار دشواری است. این به معنای بازداشتن متقاضیان از تحصیل در خارج از کشور کانادا نیست. برخی از ساکنین کانادا همیشه به خارج از کشور می روند تا در دانشگاهی معروف و شناخته شده درس بخوانند. محدودیت های شناخت و پذیرش در رشته های پزشکی برای ساکنین و نیز کسانی که ساکن کانادا نیستند، وجود دارد.

انگیزه بالا، هدف و پیش زمینه آکادمیک عالی به خودی خود نمی توانند تضمین دهند که یک ساکن کانادایی که در دانشکده پزشکی خارج از کشور خود تحصیل کرده، موفق خواهد شد تا در کشور خود در آینده نیز بتواند آموزش ببیند و به کار گرفته شود. برای کار در کشور کانادا بعنوان پزشک، دانشجویان پزشکی دانش آموخته باید توسط شورای پزشکی کانادا مورد ارزیابی قرار گیرند، که در آخر به پزشکانی که از سواد کافی و لازم برخوردار باشند و بخش های اول و دوم آزمون را قبول شده باشند، مدرکی از این شورا به آن ها اعطاء خواهد شد. این پزشکان در لیست پزشکان این شورا ثبت خواهند شد.

برای قبولی در این آزمون، بعنوان یک دانشجوی بین الملل رشته پزشکی یا بعنوان یک دانش آموخته پزشکی بین الملل، باید دانشجو باشید و یا از دانشگاه هایی که این شورا به  رسمیت می شناسد و در فضای اطلاعاتی اش ثبت شده است، دانش آموخته  شده باشید.

دانشگاه های برتر و معتبر پزشکی کانادا

لیستی که در پایین مشاهده می کنید شامل دانشگاه ها و موسسات آموزش دانشگاهی کشور کانادا است که رشته ی پزشکی در آنها تدریس می شود. برای اینکه به عنوان پزشک یا جراح در کشور کانادا به کار مشغول بشوید، داشتن مدرک دانشگاهی این رشته الزامیست. دانشکده های پزشکی کشور کانادا به طور مشترک از جانب کمیته تایید رسمی دانشکده های پزشکی کانادا (CACMS) و کمیته ی آموزش پزشکی در آمریکا مورد تایید و ارزیابی قرار می گیرند. استان / نام دانشگاه/ شهر/ سال تاسیس/ ظرفیت:

  • آلبرتا/ دانشگاه آلبرتا، دانشکده پزشکی و دندان پزشکی/ ادمونتن/1913/162 (University of Alberta)
  • آلبرتا/ دانشکده پزشکی کامینگ/ کالگری/ 1967 / 157 (Cumming School of Medicine)
  • بریتیش کلمبیا/ دانشگاه بریتیش کلمبیا دانشکده ی پزشکی/ ونکوور/1650 / 288 (University of British Columbia)
  • مانیتوبا / دانشکده پزشکی دانشگاه مانیتوبا / وینیپگ/ 1883 / 112 (University of Manitoba)
  • نیوفاوندلند و لابرادور، دانشگاه نیوفاندلند ، دانشکده پزشکی / سنت جان/  1967/ 80 (Memorial University of Newfoundland)
  • نووا اسکوشیا/ دانشگاه دالهوسی دانشگده پزشکی / سنت جان/ 1867/ 110 / (Dalhousie University)
  • اونتاریو/ دانشکده پزشکی مایکل جی دیگروت/ همیلتون واترلو/ 1965 / 203 (Micheal G. Degroote School of Medicine)
  • اونتاریو/ دانشکده پزشکی اونتاریو / سادبری/ 2005 / 64 (Northern Ontario School of Medicine)
  • اونتاریو / دانشکده پزشکی کویین/ کینگستون / 1854 / 100 (Queen’s School of Medicine)
  • اونتاریو/دانشکده پزشکی و دندان پزشکی شولیچ/ ویندسور/ 1881 / 171 (Schulich School of Medicine and dentistry)
  • اونتاریو / دانشگاه اوتاوا، دانشکده پزشکی/ اوتاوا / 1955 / 164 (University if Ottawa)
  • اونتاریو / دانشگاه تورنتو، دانشکده پزشکی تورنتو / می سی سائوگا / 1843 / 259 (University of Toronto)
  • کبک / دانشگاه لاوال / شهر کبک / 1848 / 201 (Universite Laval)
  • کبک/ دانشگاه مک گیل، دانشکده پزشکی / منترئال/ 1824 / 185 (McGill University)
  • کبک / دانشگاه منترئال ، دانشکده پزشکی / منترئال / 1843 / 281 (Universite de Montreal)
  • کبک / دانشگاه شربروک ، دانشکده پزشکی / شیکوتیمی .1966 / 195 (Universite de Sherbrook)
  • ساسکاچوان / دانشگاه ساسکاچوان/ 1926 (University of Saskatchewan)

رتبه و رنکینگ دانشگاه های پزشکی کانادا

تمامی 5 دانشگاه برتر کشور کاناد از سه سال پیش تا کنون، جایگاه خود را به شکل پیشین خود حفظ کرده اند و در زمینه ی رشته های پزشکی حرف اول را می زنند. در خصوص این موسسات آموزشی، دلایل متعددی وجود دارد که مشخص می کنند چرا این دانشگاه ها رتبه های برتر کشور را متعلق به خود کرده اند.

دانشگاه مک گیل، این دانشگاه یکی از قدیمی ترین موسسات آموزشی کشور کانادا است و امسال در رنکینگ و رتبه بندی دانشگاه ها بالاترین رتبه را کسب کرده است. هم چنین در زمینه ی بورسیه رشته های علوم اجتماعی و انسانی، مخارج کتابخانه، استفاده از کتابخانه، بورسیه دانشجویان و خزانه دانشگاه رتبه نخست را به دست آورده است.

دانشگاه تورنتو، این دانشگاه بین تمامی دانشگاه های کشور کانادا بیشترین درآمد را از تحقیقات دارد ( تقریبا 460000 دلار به ازای هر عضو دانشکده ) و در زمینه ی اعتبار و شهرت نیز رتبه اول را کسب کرده است. دانشگاه تورنتو امسال نیز مانند سالهای گذشته جایگاه خود را در رتبه دوم حفظ کرده است.

رتبه و رنکینگ دانشگاه های پزشکی کانادا

دانشگاه بریتیش کلمبیا، در حوزه ی بورسیه و کمک هزینه های دانشجویی همواره این دانشگاه بسیار مورد تحسین قرار گرفته است. هم چنین در زمینه ی “نسبت تعداد دانشجو به دانشکده” رتبه سوم را دارد. به طور میانگین در هر کلاس 17 دانشجو وجود دارد. دانشگاه کویین در رضایت کلی دانشجویان از دانشگاه رتبه ی سوم، در زمینه ی کمک هزینه های دانشکده رتبه ی دوم، و در بورسیه و خزانه دانشگاهی رتبه سوم را متعلق به خود کرده است. این دانشگاه مثل سالهای گذشته عملکرد خوبی از خود نشان داده است و رتبه ی چهارم را به خود اختصاص داده است.

دانشگاه آلبرتا بیشتر از هر دانشگاه پزشکی دیگری در کانادا برای دانشگاه خود هزینه می کند ( بیش از 15000 دلار در ازای هر دانشجوی تمام وقت.) و رتبه ی 5م را در اعتبار و شهرت ملی را کسب کرده است. ادامه ی این لیست مشابه چیزیست که سالهای گذشته بوده است، دانشگاه  دالهوسی Dalhousie به رتبه ی 7م نائل شده و universite de Sherbrooke یا دانشگاه شربروک از رتبه ی 15م به رتبه ی 13 ام خود را رسانده است.

هزینه تحصیل و شهریه دانشگاه های پزشکی کانادا

شهریه های دانشگاه ، هزینه هایی هستند که دانشجویان برای کمک به تامین هزینه های تحصیلشان ملزم به پرداخت آن هستند. هرچند که این هزینه های ممکن است زیاد بننظر برسند، باید گفت که آنها تنها بخش کوچکی از همه ی هزینه ها و مخارج دکتر شدن را شامل می شوند! هزینه های واقعی آموزش پزشکی در کشور کانادا، بین دانشجویان ، دانشکده های پزشکی و دولت تقسیم می شود. کمک هزینه های آموزش پزشکی ای که توسط دولت پرداخته می شود بسته به رشته و استانی که دانشگاه در آن واقع شده است متفاوت خواهند بود.

شهریه های دانشگاه به چند فاکتور بسیتگی دارد از جمله مقطع تحصیلی ای که دانشجو قصد تحصیل در آن را دارد، محل سکونت دانشجو، اینکه دانشجو مقیم کشور کانادا است یا خیر، اقامت دائم دانشجو و یا خارجی بودن دانشجو. علاوه بر شهریه های دانشگاه هزینه های اجباری دیگری نیز وجود دارند که دانشجو می بایست آنها را بپردازد که این هزینه ها بسته به هر رشته و مقطع تحصیلی و دانشگاه متفاوت خواهد بود.

طبق آمار آموزش پزشکی در کشور کانادا (AFMC)، میانگین شهریه ی دانشگاه برای تحصیل در رشته پزشکی در کشور کانادا برای شهروندان این کشور و یا افرادی که اقامت دائم آن را داشته باشند، سالیانه 16.798 دلار در سال برآورد می شود. اونتاریو رکورد بالاترین شهریه را دارد که به طور میانگین 27304 دلار تخمین زده می شود.

دانشگاه هایی که شهریه های به نسبت پایینی دارند ( 5000 تا 10000 دلار) برای دانشجویان بین المللی، اگر از پس مخارج تحصیل بالا در کشور هایی مثل بریتانیا ، امریکا، استرالیا، هلند بر نمی آیید، می توانید تصمیم بگیرید که در دانشگاه های کم هزینه تر کشور کانادا به تحصیل مشغول شوید. تحصیل در کشور کانادا یک سرمایه گذاری بسیار عالی برای آینده شما به حساب می آید و با این کار می توانید از آموزش با کیفیت، تجربه های بین فرهنگی هیجان انگیز و یک مدرک تحصیلی که در کل دنیا دارای اعتبار و سندیت است بهره مند شوید.

برخی از دانشگاه ها در کشور کانادا وجود دارند که شهریه ی آنها بین 5000 تا 10000 دلار در سال می باشد و شهریه پایین تری نسبت به سایر دانشکاه ها دارند. اما قبل از اینکه این لیست را مشاهده کنید بهتر است در مورد هزینه های زندگی در کشور کانادا اطلاعاتی کسب نمایید. هزینه های زندگی در کشور کانادا حدود 600 تا 800 دلار در ماه تخمین زده می شود که این مبلغ ها هزینه های مسکن، غذا، خرید های خانه، هزینه های تردد با اتوبوس و هزینه های پزشکی شما را شامل می شوند. جرییات مربوط به هزینه های زندگی شما به این شرح است:

  • بلیط اتوبوس یک طرفه: 2 تا 3 دلار
  • یک وعده غذایی در یک رستوران متوسط به ازای هر یک نفر بین 10 تا 25 دلار
  • سینما بین 8.5 تا 13 دلار
  • ارسال بسته پستی یا نامه در کانادا : 0.52 دلار
  • ارسال نامه به خارج از کانادا 1.55 دلار
  • اجاره ی آپارتمان تک خوابه برای یک ماه: حداکثر 400 دلار
  • تماس تلفنی داخلی : حداکثر 0.25 دلار
  • یک وعده غذا در یک رستوران مناسب: ناهار 7 دلار، شامل 14 دلار
  • سینما 11.5 تا 13 دلار خداکثر
  • خرید کتاب و سایر وسایل تحصیل: 1000 دلار در سال
  • خرید خانه و خوراک: 150 تا 200 دلار در ماهه
  • خدمات شهری و هزینه های متفرقه: 300 دلار در ماه

هزینه تحصیل و شهریه دانشگاه های پزشکی کانادا

شهریه ی دانشگاه های کشور کانادا:

  • کالج دانشگاه دامینیکن 5000 دلار  Dominican University College
  • دانشگاه برندون 6219 دلار Brandon University
  • دانشگاه سنت بنیفیس 6420 دلار Universite de Saint-Boniface
  • دانشکاه منونایت کانادایی 7560 دلار Canadian Mennonite University
  • دانشگاه یادبودی نیوفاندلند 8800 دلار Memorial University Of Newfoundland
  • موسسه فناوری آلبرتا جنوبی بین 5000 تا 7000 دلار Southern Alberta Institute of Technology
  • کالج دانشگاه کینگز 9920 دلار The Kings University College
  • دانشکاه آتاباسکا بین 9440 تا 10490 دلار Athabasca University
  • دانشگاه منونایت 7728 دلار Canadian Mennonite University
  • دانشگاه مونکتن 10270 دلار Université de Moncton
  • دانشگاه سنت پاول 9836 دلار Saint Paul University
  • دامشگاه سنت آن 8820 دلار Universite’ Saint- Anne
  • دانشگاه مانت رویال 11121 دلار Mount Royal University
  • دانشگاه وینیپگ 12228 دلار The University of Winnipeg
  • دانشگاه کنکوردیا ادمونتون 11680 دلار Concordia University of Edmonton

لیست دانشگاه ها با شهریه های پایین برای دانشجویان بین المللی:

  • Macmaster University دانشگاه مک مستر بین 14000 تا 16000
  • University of Western Ontario دانشگاه اونتاریو غربی بین 14000 تا 16000 دلار
  • University of Otawa دانشگاه اوتاوا بین 14000 تا 16000 دلار
  • Dalhousie University دانشگاه دالهوسی : بین 14000 تا 16000 دلار
  • University of Victoria دانشگاه ویکتوریا بین 14000 تا 16000 دلار برای کارشناسی و بین 6000 تا 8000 دلار برای ارشد
  • University of Saskatchewan دانشگاه ساسکاچوان بین 12000 تا 14000 دلار برای کارشناسی و بین 4000 تا 6000 دلار برای ارشد
  • University of Manitoba دانشگاه مانیتوبا بین 12000 تا 14000 برای مقطع کارشناسی و بین 8000 تا 10000 دلار برای مقطع کارشناسی ارشد
  • Memorial University of Newfoundland دانشکاه یادبودی نیوفاندلند: 8800 دلار
  • University of Prince Edward Island دانشگاه جزیره شاهزاده ادوارد 11600 دلار
  • Acadia University دانشگاه آکادیا: 14553 دلار
  • Université Sainte-Anne دانشگاه سنت آن 8540 دلار
  • Mount Saint Vincent University دانشگاه سنت وینسنت: 11968 دلار
  • Nova Scotia College of Art and Design (NSCAD University) کالج هنر و طراحی نووا اسکوشیا: 13248 دلار
  • St. Francis Xavier University دانشگاه سنت فرانسیس خاویر: 13560 دلار
  • Saint Mary’s University دانشگاه سنت مری: 12500 دلار
  • Cape Breton University دانشگاه کیپ برتون: 12490 دلار
  • Université de Moncton دانشگاه مونکتن: 9971 دلار
  • University of Northern BC دانشگاه بی سی شمالی: 9814 دلار
  • University of Lethbridge دانشگاه لتبریج: 10370 دلار

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید در رابطه با تحصیل و اعزام دانشجو به کانادا با مشاورین موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول در مورد پذیرش از دانشگاه های پزشکی کانادا

1- آیا دانشگاه های پزشکی کانادا آزمون ورودی دارند؟

بله-دانشگاه های این کشور برای تمامی رشته ها آزمون ورودی برگذار میکند.

2- مدت زمان آزمون ورودی پزشکی کانادا چقدر است؟

این آزمون حدود 4 ساعت و 30 دقیقه زمان میبرد.

3- شهریه ی آزمون ورودی پزشکی کانادا چقدر است؟

به طور متوسط در حدود 270 دلار میباشد.

4- فارغ التحصیلان پزشکی چگونه میتوانند در کانادا مشغول به کار شوند؟

این متقاضیان باید مورد تایید شورای پزشکی کانادا قرار گیرند.

5- تعداد دانشگاه های پزشکی کانادا چقدر است؟

کانادا تعداد 17 دانشگاه پزشکی دارد.

6- برترین دانشگاه های پزشکی کانادا کدامند؟

مک گیل-تورنتو-بریتیش کلمبیا-آلبرتا.

7- کدام دانشگاه پزشکی کانادا بالاترین رتبه را دارد؟

دانشگاه مک گیل.

8- کدامیک از دانشگاه های پزشکی کانادا بالاترین درامد را از تحقیقات دارد؟

دانشگاه تورنتو-که تقریبا به ازای هر دانشجو 460000 دلار درامد حاصل از تحقیقات دارد.

9- کدامیک از دانشگاه های پزشکی کانادا در زمینه ی بورسیه و کمک هزینه ی تحصیلی سخت گیری های کمتری دارد؟

دانشگاه بریتیش کلمبیا.

10- هزینه ی زندگی دانشجویی در کانادا چقدر است؟

در حدود 600 تا 1000 دلار در ماه میباشد.

11- شهریه ی رشته ی پزشکی در دانشگاه های اوتاریو کانادا چقدر است؟

به طور میانگین در حدود 27304 دلار سالانه میباشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *