شرایط تحصیل در نروژ و فنلاند

یکی از مرفه ترین کشور های شمال اروپا و منطقه اسکاندیناوی، کشور فنلاند است. این کشور به دلیل آب و هوای مناسب و شرایط عالی علمی یکی از بهترین کشور ها برای مهاجرت تحصیلی می باشد. شرایط زتدگی در فنلاند به حدی خوب است که مردم این کشور را می توان جزو شاد ترین مردم جهان نامید. فنلاند با کشور های نروژ، سوئد، استونی و روسیه مرز های مشترکی دارد. پایتخت جمهوری فنلاند شهر هلسینکی می باشد.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

از جمله شهر های مهم دیگر این کشور می توان به اولو، تورکو، وانتا، تامپره و اسپو اشاره نمود. زبان رایج مردم این کشور فنلاندی و سوئدی می باشد. کشور فنلاند با سه هزار و سیصد و هشتاد و هشت هزار کیلومتر مربع وسعت، جمعیتی بالغ بر پنج میلیون نفر دارد. واحد پولی کشور فنلاند یورو می باشد. سالیانه افراد زیادی برای حضور در فنلاند، مهاجرت به فنلاند و تحصیل در این کشور اقدام می کنند. مهاجرت به این کشور روش های مختلفی دارد.

اما نروژ!

نروژ کشوری عضو ناحیه شنگن و بسیار مرفه و پیشرفته است که در شمال غرب اروپا واقع شده است. بیشتر مردم در نقاط مختلف دنیا، کشور نروژ را به خاطر آب و هوای سرد و مناظر زیبایش می شناسند. زبان مردم این کشور اروپایی، نروژی می باشد. کشور نروژ جمعیتی حدود پنج میلیون نفر دارد. این کشور از نظر کسب درآمد در رتبه چهارم دنیا قرار دارد و این امر به دلیل وجود ذخایر فراوان طبیعی و مواد معدنی موجود است. نرخ بیکاری در کشور نروژ کمتر از چهار درصد می باشد و مردم آن از سطح رفاهی بالایی برخوردار هستند. مقاطع مختلف تحصیلی در کشور نروژ رایگان است. همین مسئله باعث شده تا افراد زیادی برای مهاجرت تحصیلی به نروژ اقدام کنند.

در این مقاله ما قصد داریم تحصیل در فنلاند و تحصیل در نروژ را با هم مقایسه کنیم تا شما بهتر بتوانید برای ادامه تحصیل خود تصمیم بگیرید. البته مراجعه به موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی و صحبت با همکاران ما راه بهتری برای کسب اطلاعات است.

مقایسه شرایط تحصیلی در فنلاند و نروژ

حال که با کشور های فنلاند و نروژ تا حدودی آشنا شدیم، قصد داریم تا در این بخش اصلی شرایط تحصیلی در فنلاند و نروژ را به طور کامل با هم مقایسه نماییم. در ابتدا دانشگاه های این دو کشور را معرفی و مقایسه می کنیم.

مقایسه شرایط تحصیل در نروژ و فنلاند

مقایسه شرایط تحصیل در نروژ و فنلاند

بررسی دانشگاه های کشور های فنلاند و نروژ

مهاجرت به هر کشوری نیازمند افزایش اطلاعات است و فرد متقاضی باید در ارتباط با مسائل مختلفی اطلاعات خود را افزایش دهد. در این قسمت با بررسی دانشگاه های فنلاند و نروژ به افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به فنلاند یا مهاجرت تحصیلی به نروژ دارند، کمک زیادی خواهید شد. به دلیل امکانات مختلف علمی، بسیاری از دانشگاه های فنلاند مقصد افراد زیادی برای مهاجرت از طریق تحصیل به فنلاند است. این دانشگاه ها از رنکینگ علمی بالایی برخوردارند. برخی از دانشگاه های کشور فنلاند عبارتند از: دانشگاه هلسینکی، دانشگاه تامپر، دانشگاه اولو، دانشگاه تورکو و … می باشد.

به طور مثال دانشگاه هلسینکی کشور فنلاند میان صد دانشگاه برتر دنیا جای دارد. این دانشگاه به تعداد یازده دانشکده دارد و بیست و دو درصد دانشجویان آن را افرادی که از کشور های دیگر آمده اند تشکیل می دهد.
دانشگاه های کشور نروژ هم شرایط خوبی دارند اما در ول به سه دسته متوسط، خوب و عالی تقسیم بندی می شوند که هر کدام رنکینگ مربوط به خود را دارند. اگر قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالایی مثل دکترا داشته باشید، می توانید از دانشگاه های برتری بهره ببرید.

از جمله دانشگاه های کشور نروژ عبارتند از: دانشگاه آگدر، دانشگاه ترومسو، دانشگاه استونگر، دانشگاه علوم زیستی، دانشگاه اسلو و … . به طور مثال دانشگاه اسلو در میان سایر دانشگاه های نروژ از رنکینگ بالا تری برخوردار است و به جامعه علمی دنیا چهار برنده جایزه نوبل را اعطا کرده است. این دانشگاه یکی از وسیع ترین و قدیمی ترین دانشگاه های کشور نروژ است.

شرایط تحصیل در نروژ و فنلاند

پس از معرفی کلی دانشگاه های نروژ و فنلاند، برای ادامه تحصیل در این کشور ها لازم است تا با شرایط تحصیل در کشور های نروژ و فنلاند آشنا شویم.

فنلاند را می توان یکی از معدود کشور های اروپایی دانست که هنوز امکان تحصیل رایگان را به دانشجویان ارائه می دهد و در این زمینه حامی بزرگی برای دانشجویان می باشد.  البته ناگفته نماند که تعدادی از دانشگاه ها در بعضی رشته ها از دانشجویان شهریه دریافت می کنند. کورس های تحصیلی در دانشگاه های این کشور به زبان های فنلاندی، سوئد و انگلیسی ارائه می گردد.

برای ورود به دانشگاه های این کشور باید با دارا بودن مدرک دیپلم در آزمون ورودی قبول شوید. دقت کنید که اگر فردی متقاضی تحصیل در مقاطع پایین تر مثل دبیرستان در فنلاند باشد، باید با زبان فنلاندی آشنایی داشته باشد. چرا که تدریس در این مقاطع با زبان فنلاندی صورت می گیرد. بنابراین باید مدرک B1 به سفارت فنلاند ارائه گردد. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد کشور فنلاند بین سه تا چهار سال طول می کشد و حدود صد و بیست واحد درسی ارائه می گردد.

دانشحویان برای فارغ التحصیلی باید پایان نامه ای در سال آخر ارائه کنند. کورس های تحصیلی برای مقطع کارشناسی به زبان فنلاندی ارائه می شود و متقاضیان باید مدرکی معتبر مبنی بر اثبات سطح زبان فنلاندی خود ارائه کنند. دریافت مدرک زبان فنلاندی کمی در ایران مشکل است، چرا که کلاس هایی برای آموزش این زبان به حد کافی ارائه نمی شود، از این رو مهاجرت تحصیلی به فنلاند برای مقطع کارشناسی در نظر دانشجویان ایرانی بسیار کم رنگ است.

اما بر خلاف مقطع لیسانس، بیشتر کورس های مقطع فوق لیسانس به زبان انگلیسی ارائه می گردد. برای تحصیل در مقطع دکتری شرایط کمی فرق می کند، اما نکته بسیار مهم در این باره، این است که تحصیل در این مقطع بدون تایم زمانی است. برای تحصیل دکتری در کشور فنلاند باید با دانشگاه های فنلاند برای یافتن حوزه تحقیقاتی و استاد مربوط وارد مذاکره شوید. سپس نظر استاد را نسبت به رزومه تحصیلی خود جلب کرده و برای پذیرش مالی با او صحبت کنید. پس از طی فرایند های پذیرش می توانید برای ویزای تحصیلی خود اقدام نمایید. توجه داشته باشید که حداقل معدل برای ورود به دوره کارشناسی ارشد سیزده و برای دکتری پانزده است.

همانند تحصیل در فنلاند، تحصیل در کشور نروژ هم رایگان است. بنابراین افراد زیادی متقاضی مهاجرت تحصیلی به نروژ، این کشور پیشرفته و مرفه هستند. کورس های تحصیلی ارائه شده در کشور نروژ به زبان های انگلیسی و نروژی است و امکان یادگیری زبان انگلیسی در حین تحصیل وجود دارد. اگر قصد تحصیل در مقطع کارشناسی کشور نروژ را دارید باید با حداقل نمره پنج در آزمون آیلتس درخواست دهید. این نمره برای مقطع کارشناسی ارشد به حداقل پنج و نیم و شش می رسد. نکته مهم این است که دوره های آموزشی زبان نروژی در این کشور رایگان است.

یکی از نکاتی که دانشجویان متقاضی تحصیل در نروژ باید بدانند، این است که تحصیل دکتری در این کشور به صورت مستقیم نیست و شما باید از ابتدا برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد اقدام نمایید. دوره تحصیلی مقطع دکتری در این کشور سه ساله است و تحصیل در این مقطع به منزله شغل محسوب شده و به دانشجویان فاند تحصیلی اعطا می گردد. برای تحصیل در این مقطع نیاز به حداقل نمره آیلتس هفت می باشد. به عبارتی می توان گفت شرایط تحصیل در مقطع دکتری کشور فنلاند کمی راحت تر و بهتر از کشور نروژ است.

تفاوت هزینه تحصیل و زندگی در نروژ و فنلاند

همانطور که در بخش های قبلی مقاله گفتیم، هزینه تحصیل در مقاطع مختلف در دانشگاه های هر دو کشور نروژ و فنلاند رایگان است. پس فارغ از مقطع تحصیلی تان، در هیچ دوره آموزشی نیاز به پرداخت هزینه تحصیل در فنلاند و هزینه تحصیل در نروژ ندارید. البته ممکن است هزینه های جهت بیمه و موارد فرهنگی دانشگاه ها از شما به مقداری کمی گرفته شود. به طور مثال در کشور فنلاند برای عضویت در اتحادیه دانشجویی باید سالیانه بین هشتاد تا صد یورو بپردازند.

توجه داشته باشید که برخی از دانشگاه های فنلاند به طور محدود در برخی رشته ها مقداری شهریه دریافت می کنند. این قانون از سال دو هزار و هفده در فنلاند اجرا شده است. از این رو دانشجویان بدون هیچ گونه سختی مالی در زمینه تحصیل می توانند به این کشور ها مهاجرت کنند و تنها مسئله می تواند بخش هزینه های زندگی باشد. هزینه زندگی شامل مسکن یا خوابگاه، خورد و خوراک، حمل و نقل، پوشاک و … است. هزینه زندگی در کشور فنلاند نسبت به کشور های دیگر اروپا، کمی متفاوت است و با چالش های بسیاری روبرو می باشد.

چرا که این کشور از نظر اقتصادی در رتبه پانزده جهانی قرار دارد و شهروندان این کشور حقوق زیادی دریافت می کنند. می توان گفت هزینه های زندگی برای دانشجویان بین ششصد تا نهصد یورو در ماه است که البته این هزینه برای شهر های بزرگتر با چالش بیشتری روبرو خواهد بود. می توان گفت برای اجاره یک واحد مسکونی معمولی در فنلاند باید هزینه ای بین صد و هشتاد تا سیصد یورو پرداخت کرد، برای خورد و خوراک هزینه ها تا حدود دویست و پنجاه یورو و برای هزینه های دیگر تا دویست یورو می باشد. دقت کنید که با داشتن کارت اتحادیه دانشجویی می توانید از تخفیفات بیشتری بهره ببرید.

تفاوت هزینه تحصیل و زندگی در نروژ و فنلاند

تفاوت هزینه تحصیل و زندگی در نروژ و فنلاند

حال که درباره هزینه های زندگی در فنلاند صحبت کردیم، قصد داریم تا هزینه های زندگی در نروژ را هم بیان کنیم، چرا که گفتیم هزینه تحصیل در این کشور رایگان است. میزان درآمد و هزینه های زندگی در نروژ برای هر شهر متفاوت است. نروژ یکی از کشور های ثروتمند و به شدت گران دنیا است و هزینه زندگی برای دانشجویان نسبت به کشور های دیگر بیشتر خواهد بود. به طور کلی می توان گفت به ازای زندگی یک دانجشو هزینه ای معادل ده هزار کرون باید پرداخت گردد.

به طور مثال میانگین هزینه اجاره مسکن برای فرد دانشجو حدود پنج هزار کردن در ماه است. هزینه خورد و خوراک تا حدود سه هزار کرون خواهد رسید. سایر هزینه ها شامل حمل و نقل، برق و اینترنت و … و … میزانی حدود دو هزار کرون در ماه خواهد شد. البته این مبالغ میانگین هزینه است و ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد. این مبلغ به یورو حدود هزار و پانصد یورو در هر ماه خواهد بود‌. نکته مهم تر این است که هر فردی که قصد زندگی در شهر اسلو را داشته باشد، باید سی و جهار درصد مالیات به دولت پرداخت نماید.

مقایسه شرایط کار در زمان تحصیل در فنلاند و نروژ

مسئله دیگری که برای دانشجویان به وجود می آید کار در زمان تحصیل است.‌ ما در این بخش از مقاله قصد داریم این نکته را بررسی کنیم. دانشجویان از ابتدای ورودشان به کشور نروژ تا مدت زمان سه ماه بدون اجازه پلیس و کسب مجوز می توانند تا بیست ساعت در هفته مشغول به کار شوند اما پس از سه ماه باید در اداره پلیس ثبت نام نمایند. اجازه کار در حین تحصیل در کشور نروژ قابل تمدید به صورت خودکار نیست و شما باید اثبات کرده باشید که این مسئله تاثیری بر درس شما نگذاشته است. برای کار های ماره وقت دانشجویی تسلط به زبان نروژی مهم است.

دانشجویان می توانند در حین تحصیل و فرجه های ترمیک کار تمام وقت انجام دهند. دستمزد کار دانشجویی در نروژ در میانگین میزان خود ساعتی پانصد کرون است. در فنلاند اما ساعت کاری بیست و پنج ساعت در هفته است‌. نکته بسیار مهم و مزیتی که کشور فنلاند دارد این است که دانشجویانی که پایان نامه دارند، می توانند با شرکت هایی جهت پایان نامه خود قرار داد بسته و در این زمینه حقوق بگیرند. کار دانشجویی در این کشور بر خلاف نروژ نیازی به مجوز خاصی ندارد.

البته برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپایی کمی چالش برانگیز خواهد بود‌. در کشور فنلاند برای دستمزد کار دانشجویی حداقلی تعریف نشده است و دستمزد در قرار داد ها با توجه به مهارت، تجربه و شرایط کاری فرد اعطا خواهد شد.

سوالات متداول در ارتباط با مقایسه شرایط تحصیل در نروژ و فنلاند

  1. آیا کشور نروژ برای تحصیل مناسب است؟

    بله. زیرا دانشگاه های کشور نروژ در رنکینگ جهانی رتبه های خوبی دارند و تحصیل در این کشور رایگان می باشد.

  2. آیا می توان فنلاند را برای تحصیلی مناسب انتخاب کرد؟

    بله. دانشگاه های کشور فنلاند با سیستم آموزشی قوی و معتبری کار می کنند و شرایط تحصیلی در مقاطع مختلف در دانشگاه های فنلاند بسیار عالی است.

  3. آیا می توان در کشور نروژ همزمان با تحصیل کار کرد؟

    بله می توان. البته کار دانشجویی در نروژ برای دانشجویان بین المللی نیازمند مجوز اداره پلیس است.

  4. کار همزمان با تحصیل در کشور فنلاند امکان پذیر است؟

    بله شما در کشور فنلاند می توانید بدون اخذ مجوز خاصی برای مدت زمان بیست و پنج ساعت در هفته مشغول به فعالیت شوید. همچنین در صورت داشتن پایان نامه، می توانید برای تحریر پایان نامه تان با شرکتی قرار داد پژوهشی ببندید.

  5. آیا می توان بدون داشتن مدرک آیلتس در دانشگاه های نروژ تحصیل کرد؟

    بله. کشور نروژ نیز به دانشجویان بین المللی این فرصت را می دهد که بدون ارائه آیلتس در دانشگاه های این کشور مشغول به تحصیل شوند.

  6. آیا بدون داشتن مدرک آیلتس یا تافل می توان در فنلاند تحصیل کرد؟

    خیر. شرایط پذیرش اکثر دانشگاه های فنلاند نمره علمی آیلتس 6.0 یا 6.5 یا نمره یا تافل آی بی تی بین هفتاد و نه تا نود است.

  7. آیا یافتن کار در نروژ آسان است؟

    خیر. طبق تحقیقات صورت گرفته کارفرمایان نروژی ترجیح می دهند با بومیان کشور خود کار کنند.

  8. آیا یافتن کار در فنلاند آسان است؟

    یافتن کار در فنلاند سخت است اما با کمی گشت و گذار در وب سایت های کاریابی بین المللی می توان شغل مناسبی یافت.

  9. آیا برای تحصیل در فنلاند لزوما باید زبان فنلاندی دانست؟

    خیر. کورس های دانشگاهی در این کشور به زبان انگلیسی هم ارائه می شوند. البته برای مقاطع پایین تر یادگیری این زبان لازم است.

  10. آیا تحصیل در نروژ نیاز به دانستن زبان نروژی دارد؟

    خیر. در برخی رشته ها نیازی به زبان نروژی نیست. البته یادگیری این زبان توصیه می شود.

  11. ایا نروژ برای تحصیل کشور گرانی است؟

    بله تا حدودی می توان گفت هزینه های زندگی و تحصیل در این کشور با وجود رایگان بودن مقاطع تحصیلی بالا است.

1/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *