دانشگاه کارول داویلا

یکی از کشور های جنوب شرقی اروپا که جزو اتحادیه اروما هم هست، کشور رومانی با پایتخت شهر بخارست است. رومانی با کشور های مجارستان، صربستان، اوکراین، مولداوی و بلغارستان همسایه می باشد. کشور رومانی نزدیک به بیست میلیون جنعیت دارد و زبان مردم این کشور رومانیایی است. واحد پول این کشور لئوی رومانی است. کشور رومانی دانشگاه های بسیاری دارد و افراد زیادی برای مهاجرت تحصیلی به رومانی، اقدام می نمایند. ما در این مقاله قصد داریم به معرفی دانشگاه کارول داویلای شهر بخارست رومانی بپردازیم.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

تاریخچه دانشگاه کارول داویلا بخارست

کارول داویلا که نام این دانشگاه به خاطر او و خدماتش انتخاب شده است، در دانشگاه پاریس در رشته پزشکی تحصیل کرد و در فوریه سال ۱۸۵۳ فارغ التحصیل شد. او در ماه مارچ سال ۱۸۵۳ وارد رومانی شد. داویلا را می توان سازمان دهنده خدمات نظامی ارتش رومانی و سیستم بهداشت عمومی این کشور نامید. او همراه با نیکولا کرتوزولسو با تاسیس دانشکده ملی پزشکی و داروسازی در سال ۵۷ آموزش پزشکی را در رومانی افتتاح کرد. دانشگاه پزشکی و داروسازی کارول داویلا یا دانشگاه پزشکی و دارو سازی بخارست رومانی که به اختصار UMFCD شناخته می شود، در حقیقت دانشگاهی علوم پزشکی عمومی در بخارست رومانی است. می توان گفت این دانشگاه یکی از قدیمی ترین و بزرگترین موسسات آموزشی در کشور رومانی می باشد. این دانشگاه از امکانات بیش از بیست بیمارستان در سرتاسر بخارست استفاده می کند. این دانشگاه به عنوان بخشی از دانشگاه بخارست در سال ۱۸۵۷ ایجاد شده است و در رومانی و اروپای شرقی یکی از معتبر ترین موسسات در نوع خود شمار می رود. در همان سال سنگ بنای کاخ دانشگاه در بخارست گذاشته شد. در سال ۱۸۵۹ دانشکده حقوق هم به دانشگاه اضافه شد‌. اولین مدرک دکتری که در این دانشگاه صادر شد در سال ۱۸۷۳ بود. از افتخارات دیگر این دانشگاه می توان به فردی با نام جورج امیل پالاد اشاره کرد. او جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی را به عنوان ” موثر ترین زیست شناس سلولی ” دریافت کرد. او که در دانشگاخ داویلا درس خوانده بود بعد ها به عنوان استاد و رئیس کروه زیست شناسی و فیزیولوژی انسانی به فعالیت در این مرکز پرداخت.

بخش داروسازی این دانشگاه در سال ۱۸۸۹ تاسیس شد و در سال ۱۹۲۳ به دانشکده داروسازی تبدیل شد. دانشکده دارو سازی دانشگاه کارول داویلا مکانی است که انسولین برای اولین بار در سال ۱۹۲۱ توسط نیکولا پائولسکو معرفی گردید و منجر به جنجالی عظیم در نوبل پزشکی سال ۱۹۲۳ شد.

این دانشگاه از سال جدید میلادی و سال تحصیلی جدید یعنی از مهر ۹۸ و ورودی سال دو هزار و بیست میلادی، مورد تایید وزارت بهداشت ایران قرار گرفته است. همین امر موجب شده تا افراد زیادی متقاضی مهاجرت به رومانی و تحصیل پزشکی در این کشور شوند. در ادامه با حزئیات بیشتر این دانشگاه آشنا خواهیم شد.

تاریخچه دانشگاه کارول داویلا

تاریخچه دانشگاه کارول داویلا

بررسی شرایط دانشگاه کارول داویلا رومانی

در سال هزار و هشتصد و شصت و نه، این دانشگاه به عنوان دپارتمانی تازه تاسیس، در کنار هفتصد دانشگاه برتر جهان به همراه سه دانشگاه دیگر رومانی قرار گرفت. طبق بررسی های انجام گرفته بین سال های دو هزار و دوازده تا دو هزار و هفده میلادی، این دانشگاه رتبه صد و بیست و یک اروپا و دوازده کشور رومانی را در اختیار دارد. در آخرین نظر سنجی که در سال ۲۰۱۹ میلادی انجام گرفت، این دانشگاه به همراه دانشگاه های اراسموس و دکارت پاریس جزو دانشگاه های در حال پیشرفت اروپا قرار گرفتند. این دانشگاه شامل دانشکده های فعال پزشکی، دارو سازی و دندان پزشکی با رشته های مختلف است. هم اکنون این دانشگاه در رتبه هزار و پنجاه و سه رنکینگ جهانی قرار دارد که نسب به سال ۲۰۱۹ میلادی هفت پله رشد داشته  است.
در سال هزار و سیصد و نود و چهار، تفاهم نامه ای با همکاری معاونت بین الملل دانشگاه های علوم پزشکی ایران، با دانشگاه کارول داویلا رومانی منعقد شد که طبق این تفاهم نامه دو طرف موظف شدند که در زمینه های تبادل دانشجو، تبادل اساتید و اجرای برنامه های مشترک در زمینه های پژوهشی با یکدیگر همکاری داشته باشند. این دانشگاه در حال حاضر دارای ۲۸۶۵ کارمند، ۱۶۵۴ عضو هیات علمی، بیش از ۴۸۰۰ دانشجو و حدود ۲۰ بیمارستان فعال است.

شرایط دانشگاه کارول داویلا

شرایط دانشگاه کارول داویلا

تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در دانشگاه کارول داویلا بخارست رومانی

تحصیلات علمی پزشکی و دارویی در کشور بخارست قدمتی بیش از یک قرن دارد. همان طور که گفتیم، کارول داویلا پزشک رومانیایی با اصالت ایتالیایی، با همکاری نیکولای کرتوزولسو با تاسیس دانشکده ملی پزشکی و داروسازی در سال ۱۸۵۷، آموزش پزشکی را در رومانی تاسیس کرد. به واسطه فعالیت های او تعدادی از جوامع علمی دسگر هم ایجاد شدند. ساختمان دانشکده پزشکی در دوازده اکتبر سال ۱۹۰۳ میلادی کاملا تکمیل و افتتاح شد. افتتاح این ساختمان، نقطه عطف تاریخی مهمی در در تکامل آموزش پزشکی بخارست رومانی محسوب می شود. وجود ساختمان جدید پیشرفت های چشمگیری در عملکرد آزمایشگاه ها و سازماندهی کار های عملی و همچنین در فعالیت های کامل آموزشی ایجاد کرد. در ساختمان دانشکده یک مرکز ورزشی کاملا سازمان یافته وجود دارد که شامل استخر سرپوشیده مستقل برای تیم نماینده دانشگاه و زمین های سرپوشیده بسکتبال، والیبال و هندبال است.

در این دانشکده پزشکی دپارتمان های مختلفی برای تحصیل دانشجویان قرار دارند. این دپارتمان ها تنوع بسیاری دارند و عباتند از: پاتوفیزیولوژی و ایمونولوژی، ژنتیک، پزشکی داخلی و نفرولوژی، پزشکی داخلی و معده، پزشکی داخلی و روماتولوژی، تخصص پزشکی و بازیابی ظرفیت کار، طب داخلی، قلب و عروق، پزشکی داخلی و قلب و عروق، آلرژی، پزشکی مراقبت از جراحی، پرستار عمومی، بازیابی کودکان، بهبود، تربیت بدنی، بالدولوژی، پزشکی خانوادگی، غدد درون ریز، بیو شیمی، انفورماتیک پزشکی و آمار زیستی، تاریخچه پزشکی، بازاریابی و فناروری های پزشکی، پزشکی قانونی و بیولوژیک، جراحی قلب و عروق، جراحی قفسه سینه، پوست، پوست و آلرژی شناسی آنکولوژیک، بهداشت و بوم شناسی پزشکی، بهداشت عمومی و مدیریت، دیابت، تغذیه و بیماری های متابولیک، سالمندان و ژئرولوژی، پنونوفیزیولوژی، بیهوشی و درمان فشرده، جراحی عمومی، جراحی مغز و اعصاب، بیهوشی و درمان فشرده، فارماکولوژی، سم شناسی و روانشناسی بالینی، نفرولوژی، اورولوژی، جراحی اورولوژی، ایمونولوژی پیوند، ارتوپدی، ارتوپدی و آسیب شناسی، جراحی پلاستیک و ترمیمی، جراحی پلاستیک کودکان، مغز و اعصاب کودکان، طب کار، روانشناسی کودک و نوجوان، روانشناسی پزشکی، بیماری های عفونی، ویروس شناسی، میکروبیولوژی، انگل شناسی، زنان و زایمان، خون شناسی، اطفال، چشم پزشکی، رادیولوژی، تصویر برداری پزشکی، پزشکی هسته ای، انکولوژی، رادیو تراپی، بیوفیزیک، پزشکی سلولی و مولکولی، فارماکولوژی و دارو سازی، آناتومی، روانشناسی و آناتومی پاتولوژیک.

اما دانشکده داروسازی در این دانشگاه، در سال ۱۸۵۸ ایجاد شد و بخش های متعددی دارد. دپارتمان های این دانشکده عبارتند از: شیمی تجزیه، شیمی معدنی، کنترل دارو ها، شیمی ارگانیک، آزمایشگاه بالینی، فوریت های پزشکی، داروسازی گیاهی و زیست شناسی شلولی، داروسازی بالینی، فیتوشیمی و فیتو تراپی، بیو شیمی ، میکروبیولوژی عمومی و دارویی، سم شناسی و داروسازی فنی.
در دانشکده دندان پزشکی هم دپارتمان های مختلفی وجود دارد. از جمله این دپارتمان ها عبارتند از: آناتومی بالینی و توپوگرافی، آناتومی و جنین شناسی، طب داخلی، متخصص اطفال، عصب شناسی، او آر ال، بهداشت و … .

از جمله خدمات دیگری که این دانشگاه ارائه می دهد، سلامت دانشجویان است که به اختصار SSM یا SSMB خوانده می شود. این کانون شش سال پس از تاسیس دانشکده پزشکی و هجده سال پس از اولین اجماع آموزشی پزشکی در بخارست تاسیس شد و به حمایت از نیاز های دانشجویان می پردازد.

پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه کارول داویلا

پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه کارول داویلا

دانشگاه کارول داویلا بخارست رومانی محل اسکان و خوابگاه های خود را در اختیار تمام دانشجویان حتی دانشجویان بین المللی قرار خواهد داد و پس از مطالعه دقیق شناسنامه یا پاسپورت، قرار داد اجاره نامه را امضا می کند.
نکته جالب توجه درباره کتابخانه های موجود در این دانشگاه این است که کتابخانه منابع الکترونیکی در اختیار دانشجویان قرار می دهد و دانشجویان با داشتن نام کاربری و رمز عبور می توانند از این امکان استفاده نمایند. تمامی دانشجویان، پزشکان و سایر متخصصان باید برای هر سال مجوز کتابخانه یا کارت عضویت کتابخانه داشته باشند.

شرایط تحصیل در دانشگاه کارول داویلا بخارست رومانی

همان طور که گفتیم به دلیل تایید وزارت بهداشت ایران، تحصیل در این دانشگاه از طرفداران زیادی برخوردار شده است. اما در کل دانشگاه پزشکی و داروسازی کارول داویلا به عنوان یکی از دانشگاه های معروف رومانی از سال ها پذیرای دانشجویان پزشکی از سراسر جهان است. کورس های تحصیلی در این دانشگاه هم به زبان رومانیایی و هم به زبان انکلیسی ارائه می شود. برخی از دانشجویان برای ادانه تحصیل در زبان رومانیایی ترجیح می دهند ابتدا یک سال دوره مقدماتی زبان رومانیایی را بگذرانند. دانشجویان انگلیسی زبان یا علاقه مند به تحصیل در زبان انگلیسی اما با ارائه مدرک زبان انگلیسی می توانند در این دانشگاه به مطالعه دروس خود بپردازند. برنامه های تحصیلی پزشکی در این دانشگاه شش سال به طول می انجامد که سه سال اول آن عمدتا دوره های نظری و سه سال آخر دوره های عملی است. در این دوره دانشجویان بین المللی پزشکی هم مجاز به کار هستند. بنابراین در تابستان ها دانشجویان با انتخاب خودشان کارآموزی را در بیمارستان ها و مراکز پزشکی خصوصی انجام می دهند.
برای تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در دانشگاه پزشکی بخارست ، طی 2 سال اول ، کلیه دوره ها به زبان انگلیسی برگزار می شود ، اما در عین حال ، دانشجویان پزشکی هفته ای 4 تا 5 ساعت دوره زبان رومانیایی را می گذارند، به طوری که در پایان این دوره دوره ، آنها می توانند به زبان رومانیایی روان صحبت کنند. در دوره بالینی ، دوره ها بطور عمده به زبان رومانیایی انجام می شود زیرا دانشجویان با بیمارانی در تماس هستند که بطور کلی فقط به زبان رومانیایی صحبت می کنند. این دانشگاه بزرگترین دانشکده پزشکی در بخارست است. طول تحصیل برای رشته پرستاری سه سال با حضور تمام وقت است. طول دوره لیسانس تصویر برداری و رادیولوژی سه سال تمام وقت، آزمایشگاه بالینی سه سال تمام وقت، فیزیوتراپی سه سال تمام وقت و تغذیه و رژیم های غذایی هم سه سال تمام وقت است.

دندان پزشکی هم در این دانشکده ۶ سال به طول می انجامد.

شرایط ورود به دانشگاه کارول داویلا بخارست رومانی

برای پذیرش در این دانشگاه، دانشجویان بین المللی باید نامه پذیرش داشته باشند و دانشجویان کشور رومانی یا اتحادیه اروپا نیاز به گواهی های تشخیصی دارند. پرونده درخواست برای تحصیل در دانشگاه کارول داویلا رومانی باید دارای مدارک زیر باشد: نسخه دیپلم دبیرستان با ترجمه معتبر رومانیایی، کپی سوابق تحصیلی و ریز نمرات ترجمه شده به زبان رومانیایی، انگلیسی، فرانسوی یا آلمانی، کپی شناسنامه، مدرک تاییدیه سلامت پزشکی جسمی و روحی، نسخه معتبر گذرنامه، عکس، فرم درخواست و … . پس از دریافت پذیرش، دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا باید قبل از درخواست ویزا، شهریه اولیه خود را پرداخت نمایند. شهریه دانشگاه پزشکی کارول داویلا برای دانشجویان اتحادیه اروپا پنج هزار یورو و برای دانشجویان دیگر ۳۶۰۰ یورو می باشد.
کلیه داوطلبین باید برای ورود به دوره های پزشکی، دندانپزشکی و … در آزمون ورودی شرکت کنند. اگر دانشحویی در این آزمون پدیرفته نشود، پول شهریه او بازگردانده خواهد شد. البته هزینه این آزمون سیصد یورو و غیر قابل استرداد است.

دانشگاه علوم پزشکی و داروسازی داویلا همچنین دارای چندین برنامه کارشناسی ارشد و دوره های تحصیلات دانشگاهی با مدت زمان 1 تا 2 سال است.

سوالات متداول در ارتباط با دانشگاه کارول داویلا رومانی Carol Davila

  1. آیا دانشگاه کارول داویلا رومانی مورد تایید وزارت بهداشت ایران است؟

    بله این دانشگاه از سال ۲۰۲۰ میلادی مورد تایید وزارت بهداشت ایران قرار گرفته است.

  2. آیا در دانشگاه کارول داویلا رومانی تمام رشته های به زبان رومانیایی ارائه می شوند؟

    خیر در داشنگاه کارول داویلا رومانی می توان به زبان انگلیسی تحصیل نمود اما همزمان باید زبان رومانیایی هم آموخت.

  3. تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه کارول داویلا رومانی چگونه است؟

    برای تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه کارول داویلا رومانی لازم است تا مدرک مورد نیاز دانشگاه را ارائه دهید و البته زبان رومانیایی هم بیاموزید چرا که فقط سه سال اول تحصیل به زبان انگلیسی است.

  4. دوره تحصیلی پزشکی در دانشگاه کارول داویلا رومانی چند سال طول می کشد؟

    دوره تحصیلی پزشکی در دانشگاه کارول داویلا رومانی شش ساله است.

  5. آیا مدرک دانشگاه کارول داویلا رومانی معتبر است؟

    بله این دانشگاه جزو دانشگاه های در حال رشد قاره اروپا است و سالیانه در رنکینگ جهانی هم رشد بالایی دارد.

  6. آیا به دانشجویان دانشگاه کارول داویلا رومانی خوابگاه تعلق می گیرد؟

    بله دانشگاه برای دانشجویان محل های اقامتی در نظر گرفته است و دانشجویان با ارائه مدارک می توانند از این محل ها استفاده نمایند.

  7. شهریه دریافتی در دانشگاه کارول داویلا رومانی چقدر است؟

    شهریه تحصیل در دانشگاه کارول داویلا رومانی برای دانشجویان اتحادیه اروپا ۵۰۰۰ یورو در سال و برای سایر دانشجویان ۳۶۰۰ یورو در سال است.

  8. آیا دانشجویان بین المللی حین تحصیل در دانشگاه کارول داویلا رومانی اجازه کار دارند؟

    بله دانشجویان بین المللی می توانند در حین تخصیل مشغول به کار شوند.

  9. ورود به دوره های دانشگاه کارول داویلا رومانی نیاز به آزمون دارد؟

    بله برای ورود به دانشگاه کارول داویلا رومانی باید در آزمونی اولیه شرکت کرد. هزینه این آزمون سیصد یورو می باشد.

  10. امکانات دانشگاه کارول داویلا رومانی چگونه است؟

    این دانشگاه امکانات بسیار خوبی مانند شرایط درمانی، زمین های بازی، کتاخانه های خوب و … را در اختیار دانشجویان قرار می دهد.

  11. هزینه زندگی در کشور رومانی برای دانشجویان چقدر است؟

    هزینه زندگی برای دانشجویان به طور میانگین ۱۵۰۰ یورو در ماه می باشد.

 

سخن آخر

 

اگر داوطلب تحصیل در رومانی باشید، می توانید با اخذ ویزای تحصیلی رومانی برای این کار اقدام نمایید. دانشگاه های رومانی از شرایط مناسبی برخوردارند و شرایط تحصلی بسیار خوبی را ارائه می دهند. عده زیادی برای تحصیل پزشکی در رومانی یا تحصیل داروسازی در رومانی به این کشور مهاجرت می کنند. به همین دلیل ما در این مقاله به معرفی جامع دانشگاه کارول داویلای رومانی پرداختیم. برای اطلاعات بیشتر در ارتباط با مهاجرت به رومانی می توانید به موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی مراجعه نمایید.

 

1/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

2 دیدگاه برای “دانشگاه کارول داویلا رومانی Carol Davila

  1. ناشناس گفت:

    سلام و وقت بخیر منظور از آزمون پزشکی آزمونیه که خود دانشگاه می گیره برای دندانپزشکی ؟چرا بعضیها میگن رومانی ازمون نداره؟ یعنی هزینه یک سال این دانشگاه برای ایرانیها سالی ۳۶۰۰یورو هست؟ هزینه خوابگاه و خرج زندگی چقدره؟ممنون میشم جواب بدین

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام و عرض ادب
      بله، هزینه تحصیل و زندگی در رومانی بسیار پایین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *