دانشگاه ها در رومانی

قدیمی ترین دانشگاه رومانیایی، دانشگاه الکساندرو آیون سوزا است که در سال 1860 توسط شاهزاده الکساندرو  آیون سوزا تاسیس شد. این یکی از ارزشمندترین دانشگاه ها لبرای تحصیل در رومانی است و در آخرین رتبه بندی دانشگاه QS رتبه مشترک 49 EECA قرار دارد. این دانشگاه به حدود 26000 دانشجو در محوطه دانشگاه خود آموزش می دهد. در ادامه این مطلب با دانشگاه ها در رومانی و شرایط پذیرش آنها بر اساس تجربه کارشناسان موسسه حقوقی توسعه گران مهر می پردازیم.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

دانشگاه های رومانی

در کشور رومانی 49 دانشگاه دولتی و 8 دانشگاه خصوصی وجود دارد. دوره های کارشناسی در رشته های علوم، انسانی، اجتماع و اقتصاد، حقوق، علوم سیاسی، هنر های زیبا و اسپرت 3 ساله، برای رشتهای علومی فناوری، مهندسی، کشاورزی و جنگلداری 4 ساله و برای رشته های پزشکی عمومی، دندانپزشکی، دامپزشکی و معماری 6 ساله می باشند. دوره های مقطع ارشد 2 سال زمان می برند. تحصیلات عالی در کشور رومانی شامل دانشگاه ها، موسسات، دانشکده ها، هنرستان های هنر های زیبا و کالج دانشگاه ها می باشد. 

4 دانشگاه کشور رومانی در رتبه بندی دانشگاه های جهان QS در 17/2016 نامشان ذکر شده است. که همگی در جایگاه بالاتر از 701 قرار گرفته اند. 7 موسسه دیگر نیز در رتبه بندی دانشگاه ها QS نامشان آورده شده است : EECA 2018، رتبه بندی دانشگاه های برتر در اروپای نوظهور و آسیای مرکزی

  1. دانشگاه معماری و شهرسازی در بخارست
  2. دانشگاه آلبا یولیا
  3. دانشگاه الکساندرو یوان در ایاس
  4. دانشگاه بابس – بلیای
  5. دانشگاه علوم کشاورزی و دامپزشکی بانات
  6. دانشگاه پزشکی و داروسازی کارول داویلا 
  7. دانشگاه دریایی کانستنتا
  8. دانشگاه پزشکی و داروسازی گریگور تی. پاپ
  9. دانشگاه پزشکی و داروسازی یولیو هاتیگانو
  10. دانشگاه اُویدیوس در کنستانتا
  11. دانشگاه پزشکی اُویدیوس در کنستاتا
  12. دانشگاه بترو مایور
  13. دانشگاه پلی تکنیک تیمیسوآرا
  14. دانشگاه فنی جرج آساچی یاسا
  15. دانشگاه فنی مهندسی عمران در بخارست
  16. دانشگاه علوم کشاورزی و دامپزشکی کلوج – ناپوکا
  17. دانشگاه علوم کشاورزی و دامپزشکی یاسی
  18. دانشگاه علوم زراعتی و دامپزشکی بخارست
  19. دانشگاه هنر تارگو مورس
  20. دانشگاه بخارست
  21. دانشگاه کرایووا
  22. دانشگاه پزشکی و داروسازی کرایووا
  23. دانشگاه پزشکی، داروسازی، علوم و تکنولوژی تارگومورس
  24. دانشگاه اُرادئا
  25. دانشگاه تحصیلات فیزیکی و ورزشی بخارست
  26. دانشگاه پیتستی
  27. دانشگاه پلی تکنیک بخارست
  28. دانشگاه ویکتور پزشکی و داروسازی بابس در تیمیسُارا
شرایط اخذ پذیرش دانشگاه های رومانی

شرایط اخذ پذیرش دانشگاه های رومانی

شرایط اخذ پذیرش دانشگاه های رومانی

  • پاسپورت : مدرکی برای سفر
  • برای تحصیل در رومانی، ارائه پاسپورت الزامی است. کپی آن باید همراه با فرم درخواست و سایر مدارک مورد نیاز ارسال شود.
  • دیپلم دبیرستان و حداقل سن مجاز:

یکی از مدارک دیگر برای تحصیل در رومانی دیپلم دبیرستان ( یا culled baccalaureate، دیپلم فارغ التحصیلی از دبیرستان و غیره) یا معادل آن لازم است. این بدان معناست که متقاضیان باید سال دوازدهم خود را در آمریکا/ کانادا و یا هر کشور دیگر به اتمام رسانده باشند. متقاضیان انگلیسی می توانند در حال تکمیل A-level باشند. حداقل سن مجاز برای درخواست به دانشگاه های رومانی 17 سال است.

داشتن تمکن مالی

برای این کار می توانید حساب شخصی داشته باشید، از وام دانشجویی استفاده کنید، والدین یا اسپانسری شما را حمایت کند و یا از راه های دیگری تمکن مالی خود را اثبات کنید. کسانی که در جستجوی کمک هزینه های مالی هستند، می توانند به نماینده دیپلماتیک رومانیایی در کشور خود یا نماینده کشور خود در رومانی تماس بگیرند.

سلامت جسمانی

متقاضیان برای تحصیل در دانشگاه های این کشور باید در سلامت جسمانی کامل به سر برند. ( هیچ نوع بیماری واگیردار و یا بیماری که با حرفه آینده آنها سازگار نباشد، نداشته باشند.) همچنین رفتار اجتماعی خوبی داشته باشند و توانایی سازگاری با محیط آموزشی را داشته باشند و بتوانند با تمام افراد از هر نژاد و ملیتی ارتباط برقرار کنند. شرایط و فرآیند پذیرش برای تحصیل در رومانی با توجه به ملیت دانشجو متفاوت است و به دو دسته تقسیم می شود: شرایط دانشجویان اروپایی و دانشجویان غیر اروپایی

 شرایط دانشجویان غیر اروپایی:

دانشجویان غیر اروپایی برای اخذ پذیرش از دانشگاه های رومانی، ابتدا باید فرم درخواست را همراه با سایر مدارک مورد نیاز به دانشگاه ارسال کنند. سپس دانشگاه نامه پذیرش را که به تایید وزارت آموزش و پرورش رسیده، ارسال می کند.

مدارک مورد نیاز برای دانشجویان غیر اروپایی:

  1. دو کپی از فرم درخواست پذیرش 
  2. کپی دیپلم دبیرستان یا معادل آن – برای تحصیل در مقطع کارشناسی
  3. کپی مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد – برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا
  4. کپی گواهی سوابق تحصیلی ترجمه شده به زبان رومانی، انگلیسی یا فرانسوی
  5. کپی شناسنامه
  6. گواهی پزشکی که نشان دهد متقاضی در سلامت کامل است و هیچ نوع بیماری واگیردار و یا بیماری که با حرفه آینده آنها سازگار نباشد، ندارد.
  7. کپی پاسپورت
  8. بیانیه ای که نشان دهد متقاضی با دیپلم دبیرستان می تواند برای تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور خود درخواست دهد.
  9. گواهی مهارت زبان ؛ به جز برای کسانی که زبان رسمی کشور آنها، زبان آموزش انتخابی باشد. این گواهی را می توانید از دانشگاه پس از قبولی در آزمون و پیش از ثبت نام دریافت کنید. گواهی زبان شما را از شرکت در آزمون مهارت زبان پیش از شروع تحصیل در زبان های بین المللی معاف می کند.
  10. دو قطعه عکس اخیر.

رنکینگ دانشگاه های رومانی

در پنجمین گزارش رنکینگ سالیانه Best Global Universities، مقایسه دانشگاه ها در سطح جهانی انجام شده است. از آنجا که تعداد دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور خود را دارند، در حال افزایش است، رنکینگ Best Global Universities بر تحقیقات آکادمی مدارس و شهرت آنها به طور کلی _و نه جداگانه در مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد _ متمرکز است و به همین دلیل متقاضیان می توانند موسسات مختلف را به طور دقیق با یکدیگر مقایسه کنند.

همچنین Best Global Universities بیش از 30 سال است که دانشگاه های آمریکا را به طور جداگانه در سطح جهانی مقایسه می کند. تمام دانشگاه ها می توانند خود را با سایر دانشگاه های کشور و منطقه مورد قیاس قرار دهند و در سطح جهانی بهتر دیده شوند و خود را با دانشگاه های برتر سایر کشورها مقایسه کنند.

رتبه رنکینگ دانشگاه های رومانی بر اساس Best Global Universities:

  • دانشگاه بیبس ‌بولیا: 575
  • دانشگاه پلی تکنیک بخارست: 745
  • دانشگاه بوخارست: 774
  • دانشگاه الکساندر لوآن کوزا: 1058
  • دانشگاه پزشکی و داروسازی کارول داویلا: 1060
  • دانشگاه پزشکی و داروسازی یولیو هتیگانو: 1117
  • دانشگاه پزشکی و داروسازی تی پوپا : 1173
  • دانشگاه فنی Gheorghe Asachi : رنکینگ : 1226

شرایط تحصیل در دانشگاه های رومانی

دانشگاه های رومانی رشته های کارشناسی و کارشناسی ارشد متعددی به زبان های رومانیایی، انگلیسی، فرانسوی و آلمانی را ارائه می دهند. برخی از رشته های ارائه شده برای دانشجویان بین المللی عبارتند از:

  1. مهندسی یا فنی (مهندسی کامپیوتر، مهندسی عمران، الکترونیک، ارتباطات، ناوبری هوایی، هوش مصنوعی، مهندسی مواد، شیمی و مهندسی مواد آلی، شیمی نفت و زغال سنگ، مهندسی نرم افزار و غیره)
  2. پزشکی (پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی و غیره)
  3. اقتصاد (مدیریت بیزینس، امور مالی و مدیریت ریسک، بیزینس بین الملل، علوم کامپیوتر برای اقتصاد و غیره)
  4. ریاضیات،
  5. فیزیک،
  6. شیمی،
  7. مطالعات سیاسی،
  8. مدیریت دولتی و غیره.

مدارک تحصیلی دانشگاه های رومانی در اروپا و اکثر کشورهای جهان به رسمیت شناخته شده اند. کمترین ترین هزینه تحصیل و زندگی در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، پروسه پذیرش آسان از دانشگاه، امکان انتقال credit دانشجویان، محیط اجتماعی چند فرهنگی و غیره از مزایای تحصیل در رومانی می باشد و باعث شده هزاران دانشجوی بین المللی برای تحصیل این کشور را انتخاب کنند. رومانی اغلب به عنوان نقطه تلاقی سه منطقه شناخته شده است: اروپای مرکزی، اروپای شرقی و بالکان و این امر در میراث فرهنگی رومانی منعکس شده است. رومانی کشوری غنی است و برای هر کس امکان تفریح و لذت بردن از صومعه های چشمگیر تا مناظر دیدنی با کوه های زیبا و شهرهای قرون وسطایی فراهم است.

شرایط تحصیل در دانشگاه های رومانی

شرایط تحصیل در دانشگاه های رومانی

هزینه تحصیل در دانشگاه های رومانی

شهریه سالیانه اکثر رشته های دانشگاه های رومانی با توجه به دانشکده و ملیت دانشجو بین 2000 _ 5000 یورو متغیر است، همچنین ممکن است هر سال شهریه برای دانشجویان جدید تغییر کند. دانشجویانی که به ویزا نیاز دارند، باید پیش از درخواست ویزا قسط اولیه شهریه سال نخست را پرداخت کنند. دانشجویانی که به ویزا نیاز ندارند، می توانند شهریه را در یک قسط ( یک بار درسال)، دو قسط ( هر ترم ) یا سه قسط ( هر سه ماه) پرداخت کنند.

حداقل هزینه و شهریه سالیانه تحصیل دانشگاه های رومانی

شهریه سالیانه رشته های دیگر:

رشته تحصیلی:

  • شهریه کارشناسی
  • شهریه کارشناسی ارشد
  • شهریه دکترا و فوق دکترا

دامپزشکی به زبان انگلیسی

  • 4500 یورو
  • 5000 یورو
  • 6000 یورو

کشاورزی به زبان فرانسوی

  • 3000 یورو
  • 4000 یورو
  • 5000 یورو

شهریه رشته های علوم پزشکی (پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و غیره) مقطع کارشناسی بین 3200 _ 5000 یورو در سال می باشد. شهریه تخصص رشته های علوم پزشکی برای دانشجویان غیر اروپایی با توجه به نوع دانشگاه بین 3800 _ 7000 یورو در سال می باشد. دانشجویان اروپایی برای تحصیل در مقطع تخصصی رشته های علوم پزشکی هزینه ای پرداخت نمی کنند، اما باید در آزمون ورودی قبول شوند.

شرایط کار در حین تحصیل دانشگاه های رومانی

مشاغل نیمه وقت _ رومانی:

دانشجویان در هنگام تحصیل در رومانی می توانند در مشاغل نیمه وقت مشغول شوند که به تامین هزینه های مالی آنها کمک می کند. مشاغل نیمه وقت نوعی از اشتغال است که دانشجویان می توانند برای چندین ساعت مشغول به فعالیت باشند. ساعات کاری کمتر از 30_ 35 ساعت در هفته است، بنابراین دانشجویان می توانند زمان زیادی را صرف مطالعه کنند. هر منطقه فرصت ها و مشاغل نیمه وقت مختلفی را در اختیار دانشجویان قرار می دهد. دانشجویان باید در جستجوی شغلی باشند که به نیازهای آنها پاسخ دهد و متناسب با برنامه تحصیلی آنها باشد. در واقع دولت های اکثر کشورها، از طریق گنجاندن قوانین و حقوق متعدد برای کارکنان این گزینه را حفظ کرده اند.

شروع کار نیمه وقت:

دانشجویان می توانند به صورت نیمه وقت برای تامین هزینه های تحصیل و سایر هزینه ها کار کنند. جدا از مساله مالی، دانشجویان می توانند تجربه های زیادی را در دنیای واقعی کسب کنند. در حقیقت، بسیاری از کالج ها و دانشگاه ها، دوره کارآموزی را به عنوان بخشی از برنامه تحصیلی قرار داده اند؛ بنابراین دانشجویان می توانند از طریق کارآموزی کسب درآمد کنند و تحصیلات خود را به راحتی ادامه دهند.

نکاتی برای دانشجویان:

دانشجویان می توانند فرصت های شغلی ( نیمه وقت) را در خود ساختمان کالج پیدا کنند. گزینه هایی از جمله کار در کافه تریا، کتابخانه، بخش پشتیبانی مدیریت دانشگاه یا کالج برای دانشجویان موجود است. علاوه بر این، هر دانشجو می تواند نزدیک کالج یا محل زندگی خود، شغلی را پیدا کند تا در هزینه و زمان رفت و آمد صرفه جویی شود.

دانشجویان می توانند از همسن و سالان خود که در حال حاضر مشغول به کار هستند، کمک بگیرند تا بتوانند در یک مکان کار کنند. مشاغل نیمه وقت یکی از بهترین گزینه های موجود برای دانشجویان است که می توانند کسب درآمد کنند و تجربه های زیادی نیز بدست آورند. چند گزینه کاری که دانشجویان می توانند خارج از کالج مشغول شوند، عبارتند از:

  • کار در پارک های تفریحی،
  • فروشگاه مواد غذایی،
  • مراکز خرید،
  •  نمایشگاه ها،
  •  رستوران ها،
  •  پمپ بنزین
  •  و یا حتی کار در خانه و غیره

فرصت های شغلی بسیاری برای دانشجویان در رومانی موجود است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تحصیل دارو سازی در رومانی و دانشگاه ها در رومانی با مشاوران موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) گفتگو کنید و در صورت نیاز برای مشاوره حضوری، وقت تعیین کنید.

1/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

1 دیدگاه برای “دانشگاه های رومانی

  1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

    با سلام و عرض ادب
    بله، می توانید برای دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *