پذیرش دانشگاه های ترکیه

پذیرش دانشگاه های ترکیه و شرایط پذیرش دانشجو در این کشور از مهم ترین موضوعاتی است که متقاضیان مهاجرت تحصیلی به این کشور باید مد نظر قرار دهند. در این راستا متخصصان مهاجرت موسسه مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی با تهیه این مقاله به ارائه اطلاعات ضروری در مورد شرایط پذیرش دانشگاه های ترکیه، اخذ پذیرش تحصیلی ترکیه، شرایط پذیرش دانشجو و ظرفیت پذیرش دانشگاه های ترکیه پرداخته اند.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

 شرایط پذیرش دانشگاه های ترکیه

از جمله شرایط اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه های ترکیه دارا بودن مدرک تحصیلی دیپلم متوسطه و پیش دانشگاهی می باشد. دارا بودن مدرک مهارت زبان انگلیسی و یا ترکی نیز از شرایط پذیرش دانشجو در ترکیه می باشد. متقاضیان پس از اخذ پذیرش تحصیلی باید برای دریافت ویزای تحصیلی ترکیه اقدام کنند. پس از اخذ پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی متقاضی می تواند تحصیل در دانشگاه های این کشور را شروع کند.

مراحل اخذ پذیرش و ویزای ترکیه

متقاضیان برای اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه باید در ابتدا مدارک لازم را به دانشگاه مورد نظر ارسال کنند. پس از اخذ پذیرش تحصیلی ترکیه متقاضیان باید برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه اقدام کنند.

مراحل اخذ پذیرش و ویزای ترکیه

مراحل اخذ پذیرش و ویزای ترکیه

به طور کلی مراحل اخذ پذیرش و ویزای دانشگاه های ترکیه عبارت است از:

  • متقاضی در ابتدا باید از طریق مراجعه به وب سایت دانشگاه مورد نظر رشته تحصیلی خود را انتخاب کند.
  • پس از مشخص شدن دانشگاه و رشته مورد نظر متقاضی باید زبان تحصیل را انتخاب کند.
  • در این مرحله متقاضی باید مدارک تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی را به همراه ریزنمرات و ترجمه شده به زبان انگلیسی یا ترکی به دانشگاه ارسال کند.
  • با اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر، متقاضی باید مدارک لازم را به همراه نامه پذیرش دانشگاه به سفارت ترکیه در ایران تحویل دهد.
  • با اخذ ویزای تحصیلی ترکیه متقاضی می تواند مقدمات تحصیل در دانشگاه های ترکیه را فراهم کند.
  • متقاضی قبل از تحصیل در دانشگاه باید در آزمون ها و دوره های آمادگی در کالج های ترکیه شرکت کند تا آمادگی لازم درسی و زبانی لازم را برای تحصیل در دانشگاه های این کشور کسب کند.

پذیرش دانشگاه های ترکیه در مقطع کارشناسی

از شرایط پذیرش دانشجو در ترکیه در مقطع کارشناسی دارا بودن مدرک تحصیلی دیپلم متوسطه و دارا بودن مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس می باشد. البته بیشتر رشته های مقطع کارشناسی در ترکیه به زبان ترکی ارائه می شوند و رشته های انگلیسی زبان کمتر است. مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی ترکیه در حدود 4 سال است.

  • متقاضیان برای تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه های دولتی باید در حدود 100 تا 300 دلار پرداخت کنند.
  • هزینه های تحصیل کارشناسی در دانشگاه های خصوصی ترکیه سالانه از حدود 8000 دلار تا 25.000 دلار می باشد.

پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد

متقاضیان برای اخذ پذیرش تحصیلی ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد باید دارای مدرک معتبر کارشناسی و مدرک مهارت زبان انگلیسی باشند. مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در حدود 2 سال می باشد.

  • از جمله شرایط پذیرش دانشجو در ترکیه در دانشگاه های دولتی پرداخت سالانه 500 دلار تا 1000 دلار برای شهریه تحصیلی می باشد.
  • در حالی که این هزینه ها در دانشگاه های خصوصی سالانه از 10.000 دلار تا 30.000 دلار می رسد.
  • متقاضیان با اخذ پذیرش تحصیلی ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد می تواند در رشته های مدیریت کسب و کار، مهندسی صنایع، فناوری اطلاعات، روابط بین الملل، مدیریت صنعتی و حقوق و ژنتیک تحصیل کند.

پذیرش دانشگاه های ترکیه در مقطع دکتری

شرایط پذیرش دانشجو در ترکیه برای مقطع دکتری دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد معتبر و دارا بودن معدل بالای تحصیلی می باشد. اگر متقاضی دارای مقاله های علمی تحقیقی منتشر شده در ژورنال های علمی جهان باشد، به عنوان یک امتیاز مثبت در نظر گرفته می شود. مدت زمان تحصیل در مقطع دکتری ترکیه در حدود 3 تا 4 سال می باشد که از این مدت در حدود 2 سال مختص کلاس های حضوری و بقیه مختص آماده سازی رساله دکتری می باشد.

پذیرش دانشگاه های ترکیه و آزمون یوسYOS

متقاضیان برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه باید در آزمون یوس نمره لازم را کسب کنند. متقاضیان تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی و همچنین متقاضیان تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد، دکترا و رشته های مهندسی ترکیه باید در آزمون یوس نمره لازم را کسب کنند. نتیجه این آزمون که هر سال یک بار در هر دانشگاه ترکیه برگزار می شود تا 2 سال اعتبار دارد. بیشتر دانشگاه های دولتی ترکیه به طور جداگانه این آزمون را طراحی و برگزار می کنند.

پذیرش دانشگاه های ترکیه و آزمون یوسYOS

پذیرش دانشگاه های ترکیه و آزمون یوسYOS

  • بخش اول آزمون YOS شامل 45 سوال هوش و 35 سوال ریاضی و مدت زمان پاسخگویی به آن 90 دقیقه می باشد.
  • بخش دوم آزمون YOS مربوط به درک نگارش زبان ترکی است که مدت زمان پاسخگویی به آن 60 دقیقه می باشد.
  • اگر متقاضی فاقد مهارت زبان ترکی باشد و نتواند در بخش دوم این آزمون نمره لازم را کسب کند، باید در دوره های آمادگی زبان ترکی شرکت کند و مهارت لازم را اخذ کند.
  • برخی از دانشگاه های خصوصی ترکیه به جای بخش دوم این آزمون نمره های زبان انگلیسی متقاضی را حساب می کنند.
  • می توان گفت که اگر متقاضی دارای مدرک معتبر زبان انگلیسی با نمره لازم باشد، پاسخ به سوالات بخش دوم ضروری نمی باشد.

پذیرش دانشگاه های ترکیه و آزمون ست SAT

یکی از مهم ترین شرایط پذیرش دانشجو در ترکیه در دانشگاه های انگلیسی زبان دارا بودن نمره آزمون ست SAT می باشد. آزمون ست SAT یکی از آزمون استاندارد برای پذیرش در دانشگاه های آمریکا و انگلیس و کانادا و استرالیا نیز محسوب می شود. هدف از این آزمون ارزیابی استعداد تحصیلی و اطلاعات عمومی متقاضی می باشد.

  • این آزمون مانند آزمون GRE به صورت عمومی general و به صورت موضوعی subject می باشد.
  • سوال های آزمون ست از درس های شیمی، فیزیک، زمین شناسی، زیست شناسی، روان شناسی، اقتصاد و جامعه شناسی و هندسه و آمار و احتمال و ریاضیات دوره دبیرستان است.
  • آزمون ست در هر سال 6 بار برگزار می شود و مدت اعتبار نتیجه آن تا 5 سال می باشد.

آزمون تومر TOMER

یکی از شرایط اخذ پذیرش تحصیلی ترکیه در دانشگاه های دولتی دارا بودن مدرک آزمون تومر می باشد. این آزمون که به عنوان معتبرترین مدرک زبان ترکی محسوب می شود، پیش نیاز ورود به دانشگاه های دولتی ترکیه است. از آن جا که زبان تدریس در دانشگاه های دولتی ترکیه زبان ترکی است، دارا بودن این مدرک زبانی برای تحصیل به زبان ترکی الزامی است.

  • در مورد اهمیت مدرک زبان ترکی تومر می توان گفت که این مدرک زبانی همانند مدرک زبان انگلیسی تافل و آیلتس می باشد.
  • متقاضیان با دارا بودن مدرک آزمون تومر می توانند در دانشگاه های دولتی ترکیه تحصیل کنند و همچنین با دارا بودن مهارت زبان ترکی پس از فارغ التحصیلی امکان یافتن کار در این کشور را افزایش می دهند.

پذیرش دانشگاه های ترکیه و تحصیل به زبان انگلیسی

مهم ترین شرایط پذیرش دانشگاه های ترکیه به زبان انگلیسی دارا بودن مدرک زبان آیلتس با نمره مورد نیاز دانشگاه می باشد. البته متقاضیانی که فاقد این مدرک می باشند، می توانند در دوره های آمادگی کالج های زبان انگلیسی ترکیه شرکت کنند و پس از کسب مهارت و نمره لازم تحصیل در دانشگاه ترکیه را شروع کنند.

پذیرش دانشگاه های ترکیه و تحصیل به زبان انگلیسی

پذیرش دانشگاه های ترکیه و تحصیل به زبان انگلیسی

  • بیشتر دانشگاه های انگلیسی زبان ترکیه در شهرهای استانبول و آنکارا قرار دارند.
  • دانشگاه بیلکنت، دانشگاه استانبول و دانشگاه فنی خاورمیانه از جمله دانشگاه های انگلیسی زبان ترکیه می باشند.
  • رشته های مهندسی کامپیوتر، مهندسی نرم افزار، مهندسی برق، مترجمی، مدیریت بازرگانی، زبان و ادبیات انگلیسی، تدریس زبان انگلیسی و تجارت بین الملل از جمله رشته های انگلیسی زبان در مقطع کارشناسی ترکیه است.
  • رشته های مدیریت بازرگانی، زبان و ادبیات انگلیسی، علوم سیاسی و روابط بین الملل از رشته های انگلیسی زبان در مقطع کارشناسی ارشد ترکیه می باشد
  • رشته های مهندسی کامپیوتر و زبان و ادبیات انگلیسی نیز از رشته های انگلیسی زبان در مقطع دکتری ترکیه است.

پذیرش دانشگاه های ترکیه و تحصیل رایگان در ترکیه

متقاضیان با اخذ بورسیه های تحصیلی و کمک هزینه های دانشجویی می توانند شرایط تحصیل رایگان در دانشگاه های ترکیه فراهم کنند. متقاضیان با اخذ پذیرش تحصیلی ترکیه و اخذ مجوز کار دانشجویی می توانند بخشی از هزینه های زندگی در ترکیه را تامین کنند. بورسیه های تحصیلی ترکیه هزینه های خوابگاه دانشجویی، هزینه های بیمه دانشجویی و شهریه دانشگاه و هزینه های زندگی دانشجویی را پوشش می دهند.

  • علاوه بر این در برخی موارد متقاضیان ماهانه کمک هزینه تحصیلی نیز دریافت می کنند.
  • کمک هزینه تحصیلی برای دوره های تحصیلی لیسانس ماهانه در حدود 800 لیر، برای دوره های تحصیلی فوق لیسانس ماهانه در حدود 1100 لیر و برای دوره های تحصیلی دکترا ماهانه در حدود 1400 لیر می باشد.

کار دانشجویی در ترکیه

متقاضیان با اخذ پذیرش تحصیلی ترکیه می توانند مجوز کار دانشجویی را دریافت کنند و به کار و اشتغال بپردازند. متقاضیان با کار دانشجویی نه تنها بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی در ترکیه را تأمین می کنند، بلکه تجربه کاری برای اشتغال پس از فارغ التحصیلی را نیز کسب می کنند. متقاضیان می توانند بین 20 تا 30 ساعت در هفته به کار دانشجویی بپردازند. دارا بودن مهارت و تسلط به زبان ترکی استانبولی برای کار دانشجویی الزامی است.

کار دانشجویی در ترکیه

کار دانشجویی در ترکیه

اخذ اقامت ترکیه

دولت ترکیه با ارائه فرصت یک ساله جستجوی کار پس از فارغ التحصیلی شرایط لازم برای یافتن کار و تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری را فراهم کرده است. متقاضیان با دارا بودن مهارت زبان ترکی در زمان کوتاه تری می تواند کار مورد نظر را را پیدا کنند. متقاضی پس از 6  سال کار و اقامت مداوم در کشور ترکیه می تواند اقامت دائم این کشور را اخذ کند.

هزینه های تحصیل و زندگی در ترکیه

هزینه های زندگی و تحصیل در ترکیه در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی مناسب و مقرون به صرفه است. به طور کلی هزینه های زندگی دانشجویی در ترکیه ماهانه در حدود 400 دلار تا 500 دلار می باشد.

هزینه های تحصیل و زندگی در ترکیه

هزینه های تحصیل و زندگی در ترکیه

  • هزینه های خرید کتاب و لوازم تحصیل در ترکیه در هر ترم در حدود 100 دلار تا 150 دلار است.
  • هزینه های تحصیل پزشکی در دانشگاه دولتی ترکیه سالانه در حدود ۱۰۰۰ دلار تا ۲۰۰۰ دلار است.
  • هزینه های تحصیل پزشکی در دانشگاه خصوصی ترکیه سالانه در حدود ۲۰.۰۰۰ دلار است.
  • اجاره بهای خوابگاه های دانشجویی دولتی ماهانه در حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ دلار می باشد.
  • اجاره بهای آپارتمان خصوصی ماهانه در حدود ۵۰۰ تا ۱۳۰۰ لیر می باشد.

  مزایای اخذ پذیرش و تحصیل در دانشگاه های ترکیه

متقاضیان با اخذ پذیرش تحصیلی ترکیه و تحصیل در دانشگاه های این کشور از مزیت های فراوان اقامت و تحصیل در این کشور برخوردار می شوند.

مزایای اخذ پذیرش و تحصیل در دانشگاه های ترکیه

مزایای اخذ پذیرش و تحصیل در دانشگاه های ترکیه

از جمله مزیت های اخذ پذیرش و تحصیل در ترکیه موارد زیر را می توان نام برد:

  • بالا بودن کیفیت آموزشی در دانشگاه های ترکیه
  • برخورداری از بورسیه های تحصیلی
  • استفاده از سیستم تبادل دانشجو با کشورهای اروپایی و آمریکا
  • مطابقت سیستم آموزشی ترکیه با نظام آموزشی آمریکا
  • معتبر بودن مدارک تحصیلی دانشگاهی ترکیه در دیگر کشورهای جهان
  • مورد تایید بودن بسیاری از دانشگاه ها توسط وزارت علوم و بهداشت ایران
  • امکان اشتغال در ایران پس از فارغ تحصیلی
  • برخورداری از کمک هزینه و وام های دانشجویی
  • ارائه تخفیف ویژه به دانشجویان
  • امکان صدور مجوز کار پاره وقت دانشجویی
  • وجود دانشگاه های مجهز و مدرن و وسیع
  • وجود رشته های متنوع دانشگاهی
  • بالا بودن سطح علمی دانشگاه های ترکیه
  • سهولت رفت و آمد به ایران
  • پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی در ترکیه
  • تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی
  • امکان کار و تحصیل در کشورهای اروپایی
  • امکان اخذ ویزای همراه در طول تحصیل
  • امکان ادامه تحصیل در رشته های تخصصی در دانشگاه های برتر اروپایی

خدمات موسسه اصطهباناتی

متقاضیان برای اخذ پذیرش تحصیلی ترکیه و آگاهی از شرایط پذیرش دانشجو در ترکیه و انجام مراحل مهاجرت تحصیلی نیازمند کمک و مشاوره های مهاجرتی موسسه های مهاجرتی می باشند. یکی از برترین موسسه های مهاجرتی در سطح کشور موسسه مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی می باشد.

متخصصان این موسسه برتر با آگاهی از آخرین قوانین و شرایط پذیرش دانشجو در ترکیه و اطلاع از ظرفیت پذیرش دانشگاه های ترکیه بهترین گزینه مهاجرتی را به متقاضیان ارائه می دهند. کمک به متقاضیان در تهیه و تنظیم انگیزه نامه های تحصیلی و بررسی مدارک و ارسال آن ها برای اخذ پذیرش تحصیلی ترکیه از جمله خدمات کارشناسان این موسسه به متقاضیان است.

سخن آخر

در این مقاله پذیرش دانشگاه های ترکیه، شرایط پذیرش دانشجو در ترکیه، ظرفیت پذیرش دانشگاه های ترکیه، اخذ پذیرش تحصیلی ترکیه و شرایط پذیرش دانشگاه های ترکیه مورد بررسی قرار گرفت.

اگر در مورد شرایط پذیرش دانشگاه های ترکیه نیازمند اطلاعات بیشتر می باشید، می توانید از  مشاوره های مهاجرتی موسسه حقوقی و مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی برخوردار شوید. مشاوران برجسته و مجرب موسسه ما در شعبه های تهران، شیراز، اصفهان، تبریز، رشت و مشهد به صورت حضوری، آنلاین و تلفنی همه موارد مهم در مورد مهاجرت تحصیلی و چگونگی اخذ پذیرش از دانشگاه های مختلف جهان را در اختیار متقاضیان عزیز قرار می دهند.

سوال های متداول در مورد پذیرش دانشگاه های ترکیه

  1. آیا با اخذ پذیرش تحصیلی ترکیه امکان تحصیل رایگان وجود دارد؟

    بله، با برخورداری از بورسیه های تحصیلی و کمک هزینه های دانشجویی و وام های تحصیلی این امکان به وجود می آید.

  1. ارائه چه مدارکی برای اخذ پذیرش مقطع کارشناسی ارشد ترکیه الزامی است؟

    آزمون های بین المللی مانند GRE و GMAT و SAT که به عنوان یک امتیاز مثبت در نظر گرفته می شود.

  1. آیا امکان اخذ مجوز کار دانشجویی در ترکیه وجود دارد؟

    بله، دانشجویان در حدود 20 تا 30 ساعت در هفته اجازه کار دارند.

  1. آیا امکان اخذ اقامت با اخذ پذیرش تحصیلی ترکیه امکان پذیر است؟

    بله، دولت ترکیه با ارائه فرصت یک ساله جست و جوی کار پس از تمام شدن دوره تحصیلی به متقاضیان کمک می کند تا با یافتن کار ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنند.

  1. مراحل اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی ترکیه چیست؟

    انتخاب دانشگاه و رشته تحصیلی، انتخاب زبان تحصیل، ارسال مدارک تحصیلی به دانشگاه مورد نظر و اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه ترکیه

  1. چه متقاضیانی باید در آزمون یوسYOS شرکت کنند؟

    متقاضیان تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی و متقاضیان تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد، دکترا و رشته های مهندسی

  1. آیا بدون مدرک زبان ترکی می توان در ترکیه تحصیل کرد؟

    بله، متقاضی می تواند پس از گذراندن دوره های آمادگی زبان و کسب نمره لازم تحصیل خود در دانشگاه های دولتی را شروع کند.

  1. آیا تحصیل در ترکیه بدون آزمون ورودی امکان پذیر است؟

    بله، دارا بودن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی رشته ریاضی یا علوم تجربی (معدل ۱۸ تا ۲۰) و همچنین دارا بودن مدرک زبان انگلیسی آیلتس با نمره ۶ یا تافل با نمره ۸۰

  2. شرایط اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ترکیه چیست؟

    دارا بودن مدرک دیپلم و مدرک زبان و اینکه متقاضی دارای نمره آزمون های یوس (YOS) و یا ست (SAT)  باشد.

  3. مهم ترین مزیت های اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه چیست؟

    عدم نیاز به پرداخت شهریه دانشگاه، برخورداری از بیمه سلامت دانشجویی و امکان استفاده از خوابگاه های دانشجویی رایگان

  4. مزایای اخذ پذیرش تحصیلی ترکیه چیست؟

    پایین بودن شهریه کلاس های آمادگی زبان ترکی، پایین بودن هزینه های زندگی در ترکیه، پذیرش نسبتا راحت و آسان دانشگاه های این کشور و سرعت اخذ ویزای دانشجویی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *