هزینه زندگی دانشجویی در کانادا

برای کمک به محاسبه هزینه زندگی در کانادا و همچنین هزینه تحصیلی خود و پیش بینی مجموع مبلغ سالانه، می توانید از راهنمایی مشاورین ارشد ما در موسسه توسعه گران مهر بهره ببرید که روشی مفید برای به دست آوردن مبلغ تقریبی است، استفاده کنید. شما می توانید جزییات بیشتر در مورد هزینه زندگی دانشجویی در کانادا را در وب سایت موسسه (توسعه گران مهر) بخوانید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

اقامت و هزینه زندگی دانشجویی در کانادا

بیشتر دانشگاه ها جهت تحصیل در کانادا به دانشجویان خود خوابگاه هایی درون محوطه ی دانشگاه ارائه می کنند و بعضی از این خوابگاه ها مخصوص دانشجویان خارجی هستند. پذیرفته شدن در یک دانشگاه کانادایی به این معنی نیست که به شما اتوماتیک وار یک خوابگاه تعلق می گیرد. دانشجویان باید برای خوابگاه های کمپ دانشگاه به صورت جداگانه درخواست دهند و هزینه ی این خوابگاه ها در موسسات متفاوت است و به این موضوع بستگی دارد که آیا برنامه ی غذایی مشخصی را می خواهید و یا به اتاق خصوصی نیاز دارید یا خیر.

هزینه های زندگی در کانادا

بعضی از دانشجویان خارجی ترجیح می دهند که خارج از کمپ دانشگاه و در آپارتمان های اجاره ای اقامت کنند. اجاره ی یک آپارتمان در کانادا می تواند بین 500 تا 1500 دلار کانادا متفاوت باشد. این مبلغ به شهر محل تحصیل، محله ی انتخابی شما و نوع خانه و خدمات آن بستگی دارد. ممکن است شما به عنوان مستاجر ناچار به پرداخت هزینه ای اضافی در هر ماه برای خدماتی مثل برق، خط تلفن خانگی، اینترنت و تلویزیون کابلی باشید و حتی هزینه هایی شخصی مثل بیمه ی مستاجر را هم بپردازید.

بعضی دانشجویان آپارتمان خود را با دانشجویان دیگر شریک می شوند یا یک خانه را به صورت گروهی اجاره می کنند تا هزینه های زندگی را کاهش دهند. همچنین گاهی دانشجویان در یک خانه ی شخصی اتاقی را اجاره می کنند و حتی برای استفاده از آشپزخانه هزینه ای را می پردازند.

هزینه حمل و نقل در کانادا

بسته به محل زندگی شما، ممکن است بتوانید تا کمپ دانشگاه قدم بزنید یا دوچرخه سواری کنید. بسیاری از دانشجویان، مخصوصا آنهایی که در شهرهای بزرگ زندگی می کنند حمل و نقل عمومی را به کار می گیرند. مثلا: اتوبوس، مترو، قطارهای شهری و قایق. حمل و نقل عمومی یک طرفه معمولا بیشتر از چند دلار نیست و هزینه ی ماهانه ی آن به 80 تا 110 دلار خواهد رسید هرچند که بسیاری از این سرویس های حمل و نقل عمومی به دانشجویان تخفیف می دهند.

بیمه ی سلامت در کشور کانادا

تمام دانشجویان خارجی جهت اقامت کانادا باید بیمه ی سلامت و خدمات درمانی پزشکی را داشته باشند. ایالت های آلبرتا، بریتیش کلمبیا، مانیتوبا، نیوبرونزویک، نیوفوندلند و لابرادور و همچنین ساسکاچوآن دانشجویان خارجی خود را تحت بیمه ی عمومی ایالتی قرار می دهند اما طول مدت تحت پوشش بودن بسته به طول دریافت اقامت کانادا دارد. از سوی دیگر، دانشجویان خارجی محصل در نواسکوچیا، اونتاریو، جزیره ی پرنس ادوارد و کبک باید بیمه ی سلامت خصوصی دریافت کنند.

هزینه و شهریه دانشگاه های کانادا

تحصیل در کانادا در مقایسه با بسیاری از کشورها بسیار مقرون به صرفه می باشد. برای تامین شهریه تحصیل و هزینه های زندگی به 20000 – 30000 دلار در سال نیاز دارید. با این حال این مبلغ، یک میانگین کلی است و هزینه های شما با توجه به موسسه انتخابی، رشته تحصیلی، محل و هزینه های زندگی متفاوت خواهد بود.

هزینه و شهریه دانشگاه های کانادا

هزینه و شهریه دانشگاه های کانادا

شهریه تحصیل :

شهریه تحصیل برای دانشجویان بین المللی با توجه به استان و رشته تحصیلی متفاوت می باشد. در جدول زیر می توانید متوسط شهریه تحصیل رشته های مختلف برای دانشجویان خارجی تمام وقت را مشاهده کنید:

شهریه تحصیلی دانشجویان بین المللی با توجه به رشته انتخابی در سال تحصیلی 2018 – 2019 :

شهریه تحصیلی دانشجویان بین المللی

شهریه تحصیلی دانشجویان بین المللی

توجه داشته باشید که منظور از دلار، دلار کانادا می باشد. علاوه بر شهریه تحصیل باید بودجه ای برای سایر موارد مانند کتاب، هزینه زندگی و مسکن نیز در نظر بگیرید.

شرایط کار دانشجویی در کانادا

به عنوان یک دانشجوی بین المللی در کانادا، ممکن است بتوانید در حین تحصیل بدون مجوز کار، مشغول به فعالیت شوید. سیاست مهاجرت کانادا این فرصت را برای کسب تجربه در اختیار دانشجویان بین المللی قرار می دهد.

کار در خارج از دانشگاه ( کار غیر دانشجویی )

دانشجویان بین المللی با ویزای تحصیلی معتبر می توانند در خارج از دانشگاه و یا موسسه آموزشی خود مشغول به فعالیت شوند. دانشجویان در صورت واجد شرایط بودن می توانند در حین تحصیل تا حداکثر 20 ساعت در هفته کار کنند و در تعطیلات مانند تعطیلات بین ترم یا تابستان می توانند به صورت تمام وقت مشغول به فعالیت باشند.

دانشجویان بین المللی برای کار غیر دانشجویی باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • دارا بودن مجوز تحصیلی معتبر،
  • دانشجویان باید به صورت تمام وقت در موسسه آموزش عالی انتخابی مشغول به تحصیل باشند.
  • دانشجویان باید تحصیلات خود را آغاز کرده و در جایگاه علمی رضایت بخشی در موسسه آموزشی قرار گرفته باشند.
  • حداقل 6 ماه در یک رشته آموزشی، عملی یا حرفه ای مشغول به تحصیل باشند تا در نهایت بتوانند دیپلم و یا گواهی تحصیلی خود را اتخاذ کنند. همچنین دارای شماره بیمه اجتماعی (SIN) نیز باشند.
  • اگر شرایط دانشجوی بین المللی تغییر کرد و یکی از شرایط فوق را نداشت، باید از انجام فعالیت و کار خودداری کند.
  • در برخی مواقع، دانشجویانی که از یک جایی دیگر به صورت تمام وقت مشغول به تحصیل نیستند، همچنان می توانند به کار غیر دانشجویی خود ادامه دهند. در صورتی که :
  • در زمان ثبت نام، نام او به عنوان یک دانشجوی تمام وقت ثبت شده باشد،
  • دانشجوی ترم آخر باشد و به برنامه تحصیلی تمام وقت نیاز نداشته باشد.

Study Hub:

CanadaVisa Study Hub یک پورتال منحصر به فرد است که به دانشجویان بین المللی و فارغ التحصیلان در کانادا این امکان را می دهد تا به موارد زیر دسترسی داشته باشند :

  • بررسی وضعیت شخصی
  • اطلاعیه های مهاجرتی
  • اخبار به روز
  • فرصت های شغلی

راه های اخذ اقامت دائم کانادا

بورسیه تحصیلی 500 دلاری (برای دانشجویان و فارغ التحصیلان بین المللی در کانادا) و غیره. دانشجویان بین المللی زیر قادر به انجام فعالیت و کارهای غیر دانشجویی نیستند :

  1. دانشجویانی که در دوره های زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم (ESL) و یا زبان فرانسوی به عنوان زبان دوم (FSL) ثبت نام کرده اند.
  2. دانشجویانی که در رشته های مربوط به علاقه مندی های عمومی ثبت نام کرده اند.
  3. دانشجویان مهمان و یا دانشجویان تبادلی.

سازمان مهاجرت پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) وضعیت یک دانشجوی تمام وقت را بر اساس تعداد ساعت های تحصیلی و اعتبارهای اتخاذ شده تعیین می کند.

کار دانشجویی ( کار در دانشگاه ) :

دانشجویان بین المللی در صورت واجد شرایط بودن، ممکن است بتوانند در دانشگاه مشغول به فعالیت و کار شوند. شرایط دانشجویان بین المللی برای کار دانشجویی بدون مجوز کار عبارتند از :

  • دارا بودن مجوز تحصیلی معتبر،
  • دارا بودن شماره بیمه اجتماعی (SIN )،
  • ثبت نام به عنوان دانشجوی تمام وقت در موسسات آموزش عالی مانند: دانشگاه یا کالج یا CEGEP در کبک، کالج خصوصی در کبک که قوانین مشابهی با کالج های عمومی دارد و حداقل 50 % از بودجه آن توسط دولت تامین می شود، یا کالج خصوصی کانادا که مدارک آن تحت قانون استان مربوطه اعطا می شود.
  • کار دانشجویی به این معناست که باید برای کارفرمایان دانشگاه یا موسسه آموزشی مربوطه کار کنید. کارفرمایان درون دانشگاه شامل مدرسه، اعضای هیئت علمی، سازمان دانشجویی، بیزنس خصوصی ( درون دانشگاهی)، پیمانکار خصوصی که خدماتی را به موسسه آموزش عالی ارائه می دهد و یا خود اشتغالی می باشد.

کار در کانادا به عنوان دانشجوی همکار یا کارآموز :

دانشجویان بین المللی که در رشته هایی با کارآموزی اجباری ثبت نام می کنند، برای کارآموزی یا همکاری باید علاوه بر مجوز تحصیلی معتبر، برای مجوز کار نیز درخواست دهند.

مجوز کار پس از تحصیل در کانادا

دانشجویان پس از فارغ التحصیلی در صورت واجد شرایط بودن، می توانند مجوز کار پس از تحصیل را دریافت نمایند. در برخی شرایط همسر و یا نامزد قانونی دانشجویان بین المللی تمام وقت واجد شرایط اخذ مجوز کار هستند.

درآمد کار دانشجویی در کانادا

کار هنگام تحصیل در کانادا، تجربه بسیار خوبی را در پیش دارد، به خصوص اگر قصد اقامت دائم در این کشور را داشته باشید. دانشجویان با ویزای تحصیلی کانادا می توانند 20 ساعت در هفته کار کنند. توجه داشته باشید که این حداکثر میزان ساعت کاری است و می توانید برای مدت زمان کمتری در هفته نیز کار کنید. معمولا به دانشجویانی که در رشته های سخت و فشرده مشغول به تحصیل هستند، پیشنهاد می شود حداکثر 12 ساعت در هفته کار کنند؛ زیرا کار کردن بیش از این اندازه بر عملکرد تحصیلی آنها تاثیر منفی می گذارد. بنابراین اگر قادر به حفظ تعادل بین کار، تحصیل و زندگی نیستید، می توانید ساعات کاری خود را کم کنید.

درآمد کار دانشجویی در کانادا

درآمد کار دانشجویی در کانادا

میزان حقوق :

معمولا دانشجویان برای مشاغل نیمه وقت، به صورت ساعتی حقوق دریافت می کنند. میانگین حقوق حدود 10 دلار در ساعت است. اگر هدف شما کسب تجربه باشد و به کار تحقیقاتی و پژوهشی با اساتید خود علاقه داشته باشید، به مجوز کار نیاز ندارید. این نوع کار، جز کارهای دانشجویی به حساب می آید و درآمد کمتری دارد و می توانید بیش از ساعت تعیین شده کار کنید. بنابراین تنها با داشتن ویزای دانشجویی می توانید در یک کار دانشجویی مشغول شوید.

اگر دانشجویان بین المللی بخواهند خارج از دانشگاه کار کنند، می توانند پس از 6 ماه تحصیل برای مجوز کار در خارج از دانشگاه درخواست دهند. دانشجویان با این مجوز می توانند تنها 20 ساعت در هفته کار کنند.

هزینه پوشاک و لباس در کانادا

  • شلوار جین ( مارک Levis 501 یا مشابه آن ) : 62.38 دلار
  • لباس تابستانه در فروشگاه های زنجیره ای : 43.69 دلار
  • یک جفت کفش اسپرت مارک نایک ( متوسط ) : 98.49 دلار
  • یک جفت کفش چرم مردانه : 123.80 دلار

منظور از دلار، دلار کانادا می باشد. اگر شما شرایط مهاجرت به کانادا را دارید می توانید با مراجعه به موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) با در دست داشتن مدارک نسبت به مهاجرت اقدام کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *