مهاجرت به سوئد از طریق کار

جهت کار در سوئد تا زمانی که اجازه کار به شما داده نشود، نمی توانید وارد سوئد شوید. شما نمیتوانید با اجازه کار به دنبال کار بگردید. وقتی به صورت آنلاین درخواست می کنید، دستورالعمل های مشخصی در مورد چگونگی پر کردن درخواست خود و آنچه که باید با درخواست نامه ارسال کنید، داده می شود. هنگامی که شما برای تمدید اجازه کار خود درخواست می دهید، اداره مهاجرت به سوئد بررسی می کند که آیا شرایط اجازه کار در طول مدت اعتبار هر یک از دوره های قبلی شما برآورده شده است یا خیر. پیشنهاد می کنم برای اطلاعات بیشتر، مطالب زیر را از موسسه حقوقی توسعه گران مهر مطالعه کنید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

مهاجرت به سوئد از طریق کار

اگر شما اتباع یکی از کشور های غیر اروپایی باشید و قصد کار کردن در کشور سوئد را داشته باشید در اکثر موارد داشتن مجوز کاری ضروریست. تمامی متقاضیان کار در این کشور که از شهروندان کشورهای غیر اروپایی هستند می بایست برای درخواست مجوز کار درخواست دهند. سریع ترین و ساده ترین راه درخواست مجوز کار، ثبت درخواست به صورت آنلاین است. درخواست هایی که به صورت اینترنتی ثبت می شوند به طور مستقیم برای آژانس مهاجرت کشور سوئد ارسال می گردند و به آنها رسیدگی می شود.

قانون کشور سوئد به این شکل است که قبل از ورود به این کشور می بایست برای درخواست مجوز کار اقدام کرده باشید و این مجوز را دریافت کرده باشید. هنگامی که از طریق اینترنت درخواست خود را ثبت می نمایید، اطلاعات و آموزش کاملی در خصوص نحوه ی پر کردن فرم درخواست و مدارکی که لازم است همراه با فرم خود ارسال نمایید دریافت خواهید کرد. این کار باعث می شود که راحت تر بتوانید به طرز صحیح درخواست خود را ثبت کنید و شانس شما را برای تصمیم گیری سریع تر افزایش خواهد داد.

برای دریافت مجوز کاری کشور سوئد، می بایست ابتدا یک پیشنهاد کاری در این کشور داشته باشید. کارفرمای شما می بایست آگهی استخدامی کار مد نظر خود را در محدوده ی کشور های عضو اتحادیه اروپا، سوئد و سوئیس منتشر کند و حداقل ده روز قبل از اینکه به شما پیشنهاد کار بدهد صبر کند.

کارفرمای شما در سوئد فرایند درخواست مجوز کاری را از طریق دادن پیشنهاد کاری به شما آغاز خواهد کرد. این فرم به اطلاعاتی نظیر نام، تاریخ تولد، ملیت، تحصیلات و آدرس ایمیل شما نیاز خواهد داشت.  یکی از مسائلی که خیلی اهمیت دارد این است که به آدرس ایمیلی که به کارفرمای خود می دهید تا زمان دریافت نتیجه ی درخواستتان دسترسی داشته باشید. پل ارتباطی شما با آژانس مهاجرت کشور سوئد طی مدت زمان انجام فرایند صدور مجوز کاری این ایمیل خواهد بود. هنگامی که کارفرمای شما مراحل مربوط به خود را به اتمام برساند، شما یک ایمیل حاوی اطلاعاتی در خصوص چگونگی ثبت درخواست برای مجوز کار دریافت خواهید کرد.

در فرایند درخواست شما اطلاعاتی در مورد خودتان باید ارائه دهید. در صورتی که خانواده شما نیز قصد دارند همراه با شما به سوئد مهاجرت کنند می بایست هم زمان برای آنها نیز درخواست مجوز نمایید. همچنین می بایست اطلاعات مربوط به شرایط کاری خود را بررسی کنید و از صحیح بودن آن اطمینان حاصل نمایید.

در اکثر مواقع لازم است شما مبلغی را بابت ثبت درخواست خود بپردازید. این هزینه می تواند توسط کارت Visa و یا MasterCard پرداهت شود. هنگامی که این هزینه پرداخت شد می توانید درخواست خود را ثبت نمایید. هم شما و هم کارفرما ایمیلی دریافت خواهید کرد که در آن ثبت درخواست شما تایید شده است. در صورتی که به اطلاعات بیشتری نیاز باشد آژانس مهاجرتی کشور سوئد با شما تماس خواهد گرفت.

الزامات دریافت مجوز کار برای مهاجرت به سوئد

پیش از اخذ مجوز کار باید شغلی به شما پیشنهاد شده باشد. تا زمانی که مجوز را دریافت نکرده اید، نمی توانید به سوئد مهاجرت کنید. همچنین نمی توانید مجوز کار را برای رفتن به سوئد دریافت کنید و در آنجا به دنبال کار باشید.

برای دریافت مجوز کار شرایط زیر لازم است:

  1. داشتن پاسپورت معتبر؛
  2. پیشنهاد شغلی که مطابق با توافقنامه های سوئدی یا صنایع این کشور باشد را داشته باشید.
  3. حداقل حقوق مطابق با توافق نامه های سوئدی یا صنایع این کشور، به شما پیشنهاد شده باشد.
  4. باید شغلی به شما پیشنهاد شود که با حقوق آن توانایی تامین هزینه های خود را داشته باشید و برای آن حقوق پیشنهادی ناخالص شما باید حداقل 1210 یورو در ماه باشد.
  5. باید کارفرمایی داشته باشید که از زمان شروع کار شما را تحت پوشش بیمه سلامت، اشتغال و بازنشستگی قرار دهد.
  6. برخی از مشاغل خاص و شهروندان برخی از کشورها شرایط به خصوص، اضافه و متفاوتی دارند.
  7. برای اخذ مجوز کار باید شرایط لازم آن شغل را داشته باشید و نمی توانید به طور همزمان شرایط دو یا چد شغل متعدد را برآورده سازید.
الزامات دریافت مجوز کار برای مهاجرت به سوئد

الزامات دریافت مجوز کار برای مهاجرت به سوئد

در شرایط زیر باید برای کار در سوئد مجوز کار داشته باشید:

  • خواه در سوئد و خواه در خارج از کشور بر سر کار باشید،
  • توسط آژانس کاریابی استخدام شده باشید،
  • یا از یک سازمان منتقل شده باشید.

اگر مجوز کار با اعتباری کمتر از یک سال را دریافت کردید، در اداره ثبت جمعیت نام شما ثبت نخواهد شد و حق استفاده از مزایای اجتماعی را نخواهید داشت. به همین دلیل داشتن بیمه برای پوشش هر مسئله هزینه بر مانند بیماری یا تصادف بسیار مهم است.

مهاجرت به سوئد از طریق خود اشتغالی

اگر قصد کار کردن بیش از سه ماه در سوئد را دارید و می خواهید استارتاپ یا بیزینس خود را راه اندازی کنید و یا سهامدار یک شرکت باشید، باید برای اخذ مجوز اقامت اقدام کنید. تا زمانی که مجوز را دریافت نکرده اید، نمی توانید به این کشور مهاجرت کنید. هر فرد خود اشتغال نمی تواند توسط کارفرمای دیگر استخدام شود.

شرایط لازم برای اخذ مجوز اقامت از طریق خود اشتغالی:

  1. دارا بودن پاسپورت معتبر
  2. داشتن سابقه کار در زمینه تخصصی و سابقه راه اندازی بیزنس در گذشته
  3. مدارکی که مهارت زبان انگلیسی یا سوئدی شما را اثبات کند.
  4. باید ثابت کنید که به طور کامل مسئولیت بیزینس راه اندازی شده را بر عهده می گیرید و اگر صاحب نیمی از بیزینس باشید، باید نشان دهید که خرید یا فروش کالا و یا ارائه خدمات به خوبی در سوئد انجام می شود.
  5. داشتن تمکن مالی برای تامین هزینه های خود و خانواده ( در صورت وجود) در طول دو سال اول ( معادل 18626 یورو برای متقاضی، 9313 یورو برای همسر و 4656 یورو برای هر فرزند)
  6. وجود منبع موثق برای اثبات بودجه مالی
  7. باید مشخص شود که یک شبکه ای برای ارتباط با مشتریان در سوئد ایجاد کرده اید.
  8. باید نشان دهید که شرکت شما در دو سال آزمایشی تعادل بین تامین هزینه های خود و خانواده ( در صورت وجود) و سود آوری را برقرار کرده است.
  9. اداره مهاجرتی سوئد برنامه های بیزنسی شما را از دیدگاه مالی ارزیابی خواهد کرد.
  10. برای مجوز اقامت می توانید به صورت آنلاین از کشور خود درخواست دهید و ممکن است مشمول هزینه درخواست شوید.

مدارک لازم که باید با فرم درخواست ضمیمه شوند، عبارتند از:

  • کپی صفحات پاسپورت که اطلاعات شخصی شما، عکس، امضا، شماره پاسپورت، کشور صادر کننده پاسپورت، مدت اعتبار پاسپورت، مهرهای ورود و خروج از کشور و مجوزهایی که به شما امکان زندگی در کشورهایی غیر از کشور اصلی خود را می دهد، را نشان دهد.
  • صورت حساب بانکی که بودجه کافی برای تامین هزینه های زندگی خود و خانواده در دو سال اول وجود داشته باشد ( معادل 18626 یورو برای متقاضی، 9313 یورو برای همسر و 4656 یورو برای هر فرزند)
  • وجود صورتحساب بانکی که بودجه کافی برای خرید یک بیزینس و پوشش هزینه های آن را ثابت کند، همچنین باید سرمایه کافی برای راه اندازی بیزنس را داشته باشید. ( در صورت وجود)
  • قرارداد فروش ؛ اگر بیزینسی یا سهامی را خریداری کرده اید و یا قصد خرید آن را دارید.
  • صورت حساب بانکی که نشان دهد سهم بیزینس یا شرکت خریداری شده را پرداخت کرده اید.
  • قرار داد با مشتریان و تولید کنندگان
  • گزارش حساب های سالیانه دو سال اخیر ( در صورتی که بیزنس از پیش راه اندازی شده باشد.)
  • ترازنامه و گزارشی از درآمدها برای سال مالی جاری و ماه های گذشته
  • گواهی مهارت زبان انگلیسی یا سوئدی
  • مدارک تحصیلی که سوابق تحصیلی شما را نشان دهد
  • گواهی های کارفرمای پیشین
  • گواهی ثبت شرکت های خارج از سوئد که متعلق به شماست.

مدارک مورد نیاز مهاجرت به سوئد از طریق کار

  • کپی صفحات پاسپورت که اطلاعات شخصی شما، عکس، امضا، شماره پاسپورت، کشور صادر کننده پاسپورت، مدت اعتبار پاسپورت، بارکد شناسایی و مجوزهایی که به شما امکان زندگی در کشورهایی غیر از کشور اصلی خود را می دهد، را نشان دهد.
  • وکالت نامه؛ در صورتی که نماینده متقاضی باشید.

اگر قصد تمدید مجوز کار را دارید، مدارک بیشتری مورد نیاز است.

اشتغال به عنوان دستیار شخصی (personal assistant):

اگر برای مجوز کار به عنوان دستیار شخصی درخوست می دهید، باید کپی حکم صادر شده توسط اداره بیمه اجتماعی سوئد (Försäkringskassan) در مورد مزایای دستیاری را با سایر مدارک ضمیمه کنید. این حکم نشان می دهد که شما با فردی کار خواهید کرد و آن فرد حق استفاده از مزایای دستیاری را دارد.

آژانس مهاجرتی سوئد فرم های درخواست را به روز رسانی می کند تا امکان ارسال کپی حکم آنلاین اداره امنیت اجتماعی فراهم شود. تا زمانی که فرم درخواست آنلاین به روز شود، می توانید پاسپورت خود رآپلود کنید.

وکالت نامه:

اگر قصد دارید پروسه اخذ مجوز کار را در آژانس مهاجرتی به شخص دیگری بسپارید، باید به او وکالت نامه ای بدهد. با این وکالت نامه، نماینده شما اختیاراتی از جمله حق تکمیل فرم درخواست، بیان علت مهاجرت و درخواست حکم از جانب شما را خواهد داشت. وکالت نامه باید کتبی باشد و توسط متقاضی امضا شود و در صورت نیاز باید اصل آن به آژانس مهاجرتی ارائه شود. اگر بیش از 18 سال سن دارید و تمایل دارید یکی از اعضای خانواده این مسئولیت را به عهده بگیرد، باید به او نیز وکالت نامه ای بدهید.

مدارک مورد نیاز مهاجرت به سوئد از طریق کار

مدارک مورد نیاز مهاجرت به سوئد از طریق کار

برای اعطای وکالت نامه به شخصی دیگر باید از فرم ” وکالت نامه” استفاده کنید. این فرم برای کسانی است که قصد درخواست مجوز اقامت در زمینه های کار، تحصیل، روابط خویشاوندی یا بازدید را دارند. اگر قصد مهاجرت با خانواده را دارید و به طور همزمان درخواست می دهید باید مدارک زیر را ارسال کنید:

  1. کپی صفحات پاسپورت که اطلاعات شخصی شما، عکس، امضا، شماره پاسپورت، کشور صادر کننده پاسپورت، مدت اعتبار پاسپورت، بارکد شناسایی و مجوزهایی که به شما امکان زندگی در کشورهایی غیر از کشور اصلی خود را می دهد، را نشان دهد.
  2. کپی سند ازدواج یا معادل آن ( برای زوج های متاهل یا نامزدان رسمی)
  3. مدارکی که نشان دهد در کشور خود با یکدیگر زندگی می کردید ( برای نامزدان رسمی)
  4. شناسنامه فرزندان
  5. رضایت نامه از والدینی که به سوئد مهاجرت نمی کند.
  6. مدارکی که نشان دهد فرزندان بالای 21 سال از لحاظ مالی به والدین وابسته هستند.
  7. مدارک فرزند خواندگی ( در صورت داشتن فرزند خوانده)
  8. وکالت نامه، اگر شما نماینده تمام اعضای خانواده که بیش از 18 سال سن دارند، هستید.
  9. مدارک فوق باید به زبان انگلیسی یا سوئدی توسط یک مترجم معتبر ترجمه شوند. شخص متقاضی باید کپی مدارک و کپی ترجمه مدارک را ارسال کند.

رضایت نامه:

رضایت نامه، نامه ای است که توسط والدی که به سوئد مهاجرت نمی کند نوشته و امضا می شود و به فرزند خود این اجازه را می دهد تا مجوز اقامت سوئد را دریافت و در آن کشور زندگی کند. متن رضایت نامه باید شامل موارد زیر باشد:

  • نام، تاریخ تولد و آدرس والدی که رضایت نامه را نوشته است.
  • نام، تاریخ تولد فرزند
  • در رضایت نامه باید موافقت والد برای اخذ مجوز اقامت و زندگی فرزندش در سوئد قید شود.
  • رضایت نامه پرینت شده باید توسط والد امضا شود.

مشاغل با قوانین خاص برای مهاجرت به سوئد از طریق کار

برخی مشاغل پیش از آنکه آژانس مهاجرتی بتواند مجوز کار را تهیه کند مشمول کنترل سخت گیرانه تری می شوند. در این بین کارفرما هم باید ثابت کند که توانایی پرداخت حقوق کارمند را دارد. شما بدر صورتی که بخواهید فردی را برای کار در یکی از صنایع زیر استخدام کنید باید شرایطی را داشته باشید:

  1. تمیزکاری
  2. هتل و رستوران
  3. ساخت و ساز
  4. تجارت
  5. کشاورزی و جنگلداری
  6. تعمیر خودرو
  7. خدمات
  8. کاریابی
  9. دستیار شخصی

حتی کسانی هم که کسب و کار جدیدی را راه انداخته اند که به مدت کمتر از یک سال فعال بوده است و یا کار خود را مجددا شروع کرده اند تحت کنترل شدید تری قرار می گیرند.

کد SNI

کد SNI صنتعی را مشخص می کند که کسب کار شما تحت آن مشغول به فعالیت است. شماره های درون پرانتز های بالا رقم های ابتدایی کد SNI برای صنایع تحت پوشش هستند. گواهی ثبت نام آژانس مالیاتی کد SNI را مشخص می کند.

کار به عنوان دستیار شخصی

برای دریافت مجوز کار به عنوان دستیار شخصی کارفرما باید یک کپی از نظریه ی صادر شده توسط آژانس بیمه ی اجتماعی سوئد در رابطه با مزایای دستیار ارسال نماید. این نظریه به کارفرما این امکان را می دهد که کسی را دارند که با او کار می کنند و اینکه این فرد از مزایای دستیاری بهره مند است.

آنچه باید گزارش کنید

اگر قصد به کار گرفتن شهروندی از کشورهای خارج از اتحادیه ی اروپا را داشته باشید شما باید علاوه بر شرایت مندرج در مجوز کاری اطلاعات زیر را هم ارائه کنید:

ثابت کنید که کسب و کار شما توانایی پرداخت حقوق فردی که برای مجوز کار اقدام کرده است را دارد. بر مبنای اظهارنامه ی بانکی و اظهارنامه های درآمدی فعلی و پیشین و ترازنامه ها، شما باید بتوانید ثابت کنید قادر به پرداخت حداقل سه ماه حقوق هستید. اظهارنامه های مالیاتی سه ماه آخر کسب و کارتان. این شرط تنها در صورتی مورد نیاز است که کسب و کار مذکور قبلا از کشورهای خارج از اتحادیه ی اروپا کارمندانی داشته که مجوز کار برای کار در آن شرکت را دریافت کرده باشند.

استثناهایی برای کنترل سختگیرانه تر

استثناهایی هم وجود دارند که ایجاب می کنند شما، به عنوان یک کارفرما نیازی ندارید اطلاعات فهرست شده ی فوق را به منظور دریافت مجوز کار ارسال نمایید، حتی اگر جزء صنایعی باشید که مشمول نظارت بیشتری هستند. مثلا در شهرداری ها، شورای شهر و دولت که تعداد کارمندان 50 نفر یا بیشتر است و یا اگر کسب و کار شما در کشوری خارج از اتحادیه ی اروپا ثبت شده باشد و در سوئد فعالیت کند.

اگر کسب و کار شما در کشوری خارج از اتحادیه ی اروپا ثبت شده باشد و در سوئد و در یکی از صنایع فوق فعالیت کند، باید شعبه ای در سوئد داشته باشد. این شعبه باید مفاد کارگزینی را در بیانیه ی دعوت به کار تشریح نماید و همچنین به آژانس مهاجرتی اطلاعاتی در مورد موقعیت کاری مورد نیاز ارائه نماید. این شعبه هم باید در فهرست شرکت های سوئدی به ثبت رسیده باشد. جهت کسب اطلاعات از شرایط مهاجرت به سوئد می توانید با مشاورین ما در موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) به گفت و گو بنشینید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

8 دیدگاه برای “مهاجرت به سوئد از طریق کار

  1. توران اسانی گفت:

    سلام روز بخیر
    من سی و شش سالمە فوق لیسانس روانشناسی بالینی. می خواستم برای کار بە سوئد برم ولی راهشو نمی دونم خواهش می کام راهنمایی بفرمایید. با تشکر از شما

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام
      با توجه به رشته تحصیلی خود می توانید برای ویزای کاری گروه درمان سوئد اقدام نمایید.

  2. حمید میرزآاقا یی پور گفت:

    سلام من تکنسین بیهوشی با۲۲سال سابقه کار و ۴۷سال سن وهمسرم کارشناس ااتاق عمل با ۲۲سال سابقه کار با۴۶ سال سن دارای فرزند دو قلوی پسر ۶ ساله آی امکان مهاجرت کاری برای من وهمسرم در سوئد یا کشور دیگر وجود دارد

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام و احترام
      بلهف می توانید برای اخذ ویزای کاری گروه درمان سوئد اقدام نمایید.

  3. حميد گفت:

    با سلام
    همسر بنده سابقه 24 ساله در پرستاري دارد و مدرك پرستاري . در حال حاضر در بيمارستان نفت مشغول بكار است و 50 سال سن دارد . داراي دو فرزند 16 ساله دختر و 8 ساله پسر هستيم . بنده هم 51 سال سن و فوق ليسانس كشاورزي و مشغول كار ميباشم با سابقه 25 سال . آيا امكان مهاجرت كاري داريم . خواهر زن بنده ساكن سوئد ميباشد

    1. مشاور تحصیلی و مهاجرت گفت:

      سلام
      با توجه به سن شما، بهترین گزینه، مهاجرت از طریق سرمایه گذاری می باشد. به این دلیل که شرایط کار در کشور مقصد ( هر کشوری) محدودیت هایی دارد که مهمترین آن سن می باشد.
      برای اخذ اقامت فرزندتان نیز می توانید از طریق ویزای تحصیلی در کشور هایی سطح بالایی که مشاورین ما بر اساس شرایطتان پیشنهاد می کنند، اقدام کنید.

  4. حسین گفت:

    با سلام
    من میخوام ویزای کاری بگیرم از سوئد .ولی نمیدونم کارفرما رو چطوری پیدا کنم . ونیاز به کمک دارم . خوشحال می شم ایمیلی از شما دراین خصوص دریافت کنم.
    با تشکر

    1. مشاور مهاجرت کاری گفت:

      با سلام
      مکاتبه با مجموعه ها و کارفرمایانی که فعالیت های مرتبط با تخصص شما دارند, بسیار موثر است و احتمال یافتن کار توسط خودتان را فراهم میکند.
      لطفا اطلاعات بیشتری از خود اعم از سن و تحصیلات و سابقه ی کار و میزان تسلط به زبان های دیگر و تمکن مالی را بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *