موسسه کاریابی در سوئد

ماموریت موسسات کاریابی این است که به افراد جویای کار در سوئد برای پیدا کردن شغل مناسب و همچنین به کارفرمایان برای یافتن کارکنان با مهارت و تجربیاتی که برای موفقیت نیازمندند، کمک کنند. ما در این مقاله از موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی به معرفی سریع و کارآمد موسسه کاریابی در سوئد برای استخدام مهاجران تازه وارد در بازار کار را پرداخته ایم و شیوه های درست حضور در جوامع کاری این کشور را ترویج می کنیم.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

مرکز جستجوی کار در کشور سوئد

لیست های شغلی آژانس استخدام عمومی سوئد Arbets Formedling از افرادی که به دنبال کار هستند پشتیبانی میکند. اطلاعات, مشاوره و پشتیبانی را ارائه میدهد. سپس بسیاری از سایتهای شغلی که به طور اختصاصی اداره می شوند وجود دارد که معمولا برای یافتن شغل در سوئد مورد استفاده قرار میگیرند. این وب سایت ها معمولا شامل لیست های شغلی اغلب به زبان سوئدی و کارکردهایی هستند که میتوانید رزومه خود را بارگذاری کنید. برخی از این سایت های شغلی عبارتند از:

  1. Careerbuilder.se
  2. Job. Blocket.se
  3.  Jobbsafari.se
  4. Studentjob.se
  5. Monster.se
  6. Stepstone.se
  7. Job listings in English
  8. Graduateland.com
  9. Linkedin’s job search portal
  10. Thelocal.se/jobs
  11. Neuvoo-global job source
  12. Recruitment agencies with job listings
  13. Academic work
  14. Adecco in Swedish
  15. Incluso
  16. Manpower in Swedish
  17. Onepartner Group
  18. Randstad in Swedish
  19. TNG in Swedish
  20. Undutchables

پیدا کردن کار در سوئد

شرح کوتاهی از زندگی یا CV ( به عنوان رزومه نیز شناخته می شود) شرح کوتاهی از تجربیات و تحصیلات شما است. CV شما باید شامل دو صفحه باشد و یک نمای کلی از تجربه کاری، تحصیلی، دستاوردها و جوایز، مهارت های خاص و ماخذ ها را ارائه دهد. اطلاعات شخصی شما همیشه باید در بالای صفحه سمت راست نوشته شود.

پیدا کردن کار در سوئد

پیدا کردن کار در سوئد

چیزهایی که در کاور لتر (COVER LETTER) باید نوشته شود

کاور لتر (PERSONLIGT BREV) نباید بیش از یک صفحه باشد. در کاور لتر باید توضیح دهید که چرا شما شخص مناسبی برای آن کار هستید. به جای استفاده از یک CV ساده، سعی کنید بین چیزهایی که شرکت برای استخدام در نظر دارد و تجارب و مهارت های خود ارتباط برقرار کنید. این شانسی برای نشان دادن خودتان به کارفرما است که ثابت کنید شما بهترین شخص برای آن کار هستید.

دیگر مدارک مورد نیاز

برخی از زمینه های کاری ممکن است به مدارک دیگر یا نمونه کار نیاز داشته باشند. اگر شما در مورد مواردی که از شما درخواست می شود مطمئن نیستید می توانید مستقیما با کارفرما ارتباط برقرار کنید و بخواهید که برای شما توضیح مختصری بدهد یا برای مشاوره با اتحادیه مربوطه تماس بگیرید

  • کنفدراسیون اتحادیه کارگری سوئد (LO)
  • کنفدراسیون انجمن حرفه ای های سوئد (SACO)
  • کنفدراسیون کارکنان سوئد ( TCO)

چگونه برای مصاحبه آماده شوید

شرکت درخواست شما را بررسی می کند و اگر شما وارد مرحله مصاحبه ( INTERVJU ) پروسه استخدام شوید با شما تماس می گیرند. کارفرما از قبل با مهارت های اصلی شما آشنایی دارد. در طول مصاحبه شما شانس این را دارید که شور و اشتیاق خود را برای کار نشان دهید و به کارفرما این حس را بدهید که شما همان فردی هستید که او نیاز دارد. تعجب نکنید اگر با برخی از سوالاتی مواجه شدید که مربوط به کار نیستند. برای صحبت کردن در مورد خانواده و اینکه در اوقات فراغت چه کارهایی انجام می دهید آماده باشید.

اگر شما برای شغلی در سوئد از خارج از کشور درخواست می دهید ممکن است اولین مصاحبه شما از طریق تلفن یا ویدئو کنفرانس ( مثلا SKYPE) انجام شود. اگر برای مصاحبه از شما دعوت شد که به سوئد بروید توجه داشته باشید که شهروندان برخی از کشورها به ویزا نیاز دارند.

در طول مصاحبه کارفرما در مورد بقیه پروسه استخدام به شما اطلاعاتی می دهد. بسته به نوع و زمینه کاری ممکن است حضور در چندین مصاحبه یا تکمیل آزمون مورد نیاز باشد.

بعد چه اتفاقی می افتد؟

بعد از مصاحبه اگر برای کار انتخاب شده باشید کارفرما با شما تماس می گیرد. بعد از دریافت پیشنهاد شغلی کشوری که شهروند آن هستید بقیه مراحل را مشخص می کند. 

مزایای کار در سوئد

  • کارمندان از حقوق بسیار قوی ای برخوردارند.

حقوق کارمندان یکی از اولین و بنیادی ترین شالوده های بازار کار مدرن سوئد به شمار می رود. اتحادیه های کاری در این کشور بسیار قدرتمند هستند. تصمیم گیری در خصوص درآمد کارمندان طی جلساتی که میان کارفرما و تیم کاری وی برگزار می شود باعث ایجاد و توسعه محیطی شده است که در آن سلامت و امنیت کارمندان حرف اول را می زند. علاوه بر حمایت های اتحادیه، یک سازمان دولتی، سازمان محیط کاری سوئد، وظیفه اطمینان حاصل کردن از صحت و سلامت کارمندان در حین انجام کار را بر عهده دارد.

  • برابری کلید همه چیز است

قوانین و مقررات ضد تبعیضی سوئد باعث شده است که با تمامی افراد صرف نظر از نژاد، دین، جنسیت، تمایلات جنسی، ناتوانی حرکتی به یک شکل رفتار شود.

  • اعضای خانواده شما می توانند مجوز اقامت بگیرند.

سیاست های خانواده محور به قوانین مهاجرتی نیز تعمیم داده شده اند. هنگامی که برای اخذ مجوز کار درخواست می دهید می توانید برای همسر و فرزندان مجرد زیر 21 سال خود نیز درخواست مجوز اقامت بدهید. اعضای خانواده شما می توانند بلافاصله پس از رسیدن به سوئد شروع به تحصیل یا کار کنند.

  • نوآوری و خلاقیت بسیار ارزشمند است.

در کشور سوئد از نوآوری بسیار استقبال می شود. شرکت هایی که در بخش های مختلف، از فناوری اطلاعات گرفته تا بخش نیرو کار می کنند در خط مقدم توسعه پایدار و پیشرفت تکنولوژی فعالیت می کنند. شرکت های سوئدی مانند IKEA، اریکسون و اسپاتیفای چندین بار زمینه فعالیت خود را تغییر داده اند و ممکن است در آینده نیز این کار را انجام دهند. شاخص های بین المللی رنکینگ کشورهای دنیا سوئد را به عنوان یکی از خلاق ترین کشورهای دنیا می داند. با کار کردن در کشور سوئد می توانید در بالا بردن سطح کاری در زمینه اشتغال خود سهیم باشید.

  • سیستم سلامت و پزشکی این کشور منحصر به فرد است

هنگامی که در این کشور به کار مشغول شوید علاوه بر اینکه به عنوان یک فرد زمینه رشد شما فراهم میشود، شامل مزایای اجتماعی متعددی نیز خواهید شد که با وجود آنها دیگر نیازی به نگرانی برای تامین هزینه های پزشکی، مراقبت از کودکان و آموزش فرزندان خود نخواهید داشت. یارانه های دولتی موارد ذکر شده و برخی دیگر از جنبه های زندگی را برای شما بسیار ارزان و حتی در برخی از مواقع رایگان میکند.

18 ماه مرخصی زایمان برای هر دو والد همراه با امنیت شغلی پس از اینکه به کار خود بر میگردید و مرخصی بابت بیماری از جمله مواردی هستند که به شما این اطمینان را می دهند که در صورت نیاز می توانید بدون نگرانی بر سلامتی خود تمرکز کنید.

اخذ اقامت از طریق کار در سوئد

اخذ اقامت از طریق کار در سوئد

اخذ اقامت از طریق کار در سوئد

اگر قصد دارید به منظور کار کردن به کشور سوئد مهاجرت کنید اولین چیزی که لازم دارید این است که نیاز یا عدم نیاز خود به اخذ مجوز کاری را بررسی کنید. بسته به کشوری که در آن زندگی می کنید و مدت زمانی که قصد دارید در کشور سوئد اقامت داشته باشید و همچنین نوع کاری که قصد انجام دادن آن را در این کشور دارید، مجوزهای کاری متعددی وجود دارند.

مجوز کاری شهروندان کشور های غیر اروپایی:

به طور کلی، باید گفت که شهروندان کشورهای غیر اروپایی برای کار کردن در سوئد به مجوز کاری نیاز خواهند داشت. در مورد این قانون، چند مورد استثنا نیز وجود دارد. شهروندان استرالیا، نیوزلند، و کره جنوبی که بین 18 تا 30 سال سن داشته باشند نیز میتوانند برای مدت یک سال درخواست ویزای کار در تعطیلات بدهند.

برای مشاغلی که انجام آنها کمتر از سه ماه طول می کشد، شهروندان برخی از کشورها علاوه بر مجوز کاری به ویزا نیز نیاز خواهند داشت. همچنین می بایست به این نکته توجه داشته باشید که برخی از مشاغل از قوانین مربوط به مجوز کاری معاف هستند.

مدارک لازم برای اخذ مجوز کاری

برای اینکه واجد شرایط اخذ مجوز کاری به شمار روید می بایست از جانب یکی از کارفرمایان کشور سوئد، رسما از شما دعوت به کار شود. این شغل می بایست:

  1. برای مدت حداقل ده روز در کشورهای اروپایی تبلیغ شده باشد.
  2. شغل مورد نظر شما، شرایط استخدامی ای داشته باشد که با قوانین و مقررات این کشور هم خوانی داشته باشد و قوانین آن در راستای حرفه یا صنعتی باشد که قصد دارید در آن به فعالیت بپردازید
  3. حداقل درآمد شما از این کار 13000 کرون یا 1215 یورو قبل از پرداخت مالیات باشد.
  4. پاسپورت معتبر کشور محل زندگی خود را داشته باشید.

ویزا برای اعضای خانواده

اگر شما تابع یکی از کشورهای غیر اروپایی هستید و شرایط اخذ مجوز کاری کشور سوئد را دارید، همسر شما ( همسر رسمی و یا پارتنر ثبت شده) و فرزندان زیر 21 سال شما ( و همچنین فرزندان بالای 21 سال که از لحاظ مالی به شما وابسته اند) این حق را دارند که در کشور سوئد به شما ملحق شوند. به عنوان بخشی از درخواست خود و یا به صورت جداگانه می توانید برای آنها نیز درخواست اخذ مجوز اقامت دهید.

زبان لازم برای کار در سوئد

شاخص Bloomberg Innovation در سال 2018، کشور سوئد را به عنوان دومین شهر خلاق دنیا شناخته است. تقریبا 95 درصد از مردم سوئد به اینترنت دسترسی دارند که این میزان در مقایسه با آمار 84 درصدی آمریکا، قابل توجه است. علاوه بر آن شرکت های فناوری میلیارد دلاری unicorn نیز در این کشور فعالیت می کنند که مجموع ارزش شبکه آنها به 36 میلیارد دلار می رسد. کشور سوئد به کمک به رشد کسب و کارهای استارت آپی نیز شهرت دارد.

کشورهای اسکاندیناویایی نیز استانداردهای بالایی برای زندگی دارند. مردم این کشور یارانه خدمات عمومی دریافت می کنند و در تعطیلات به آنها هزینه های قابل توجهی پرداخت می شود. طبق شاخص “زندگی بهتر OECD کشور سوئد در تمامی زمینه ها از میانگین جهانی امتیاز بالاتری دارد من جمله کیفیت محیطی، درآمد، امنیت فردی.

شرایط زبانی

با اینکه زبان رسمی این کشور سوئدی است، اکثر مردم به عنوان زبان اول خود به سوئدی صحبت میکنند. یادگیری زبان انگلیسی برای تمامی دانش آموزان سوئدی اجباریست. به خصوص در شهرهای بزرگتر این کشور مانند استکهلم و گوتنبرگ نیازی به تسلط به زبان سوئدی نخواهید داشت.

با همه این تفاسیر، بهتر است مقداری با این زبان آشنایی داشته باشید چرا که به شما کمک می کند که بیشتر با مردم محلی ارتباط برقرار کنید. قبل از اینکه به کشور سوئد سفر کنید می توانید در کلاس های رایگان آموزش زبان سوئدی مبتدی شرکت کنید.

بازار کار سوئد

بازار کار سوئد یکی از بالاترین استانداردهای زندگی در جهان را ارائه می دهد و یک اقتصاد کوچک، باز و رقابتی را با یک کشور رفاهی خوب تأمین می کند که از سطح نسبتاً بالایی از مالیات پشتیبانی می شود. انگلیسی به طور گسترده ای صحبت می شود، هرچند داشتن مکالمه سوئدی احتمالاً مزیتی در محیط کار محسوب می شود. تمایلات شغلی در جنوب متمرکز است، کلبه هایی نیز در شمال با جمعیت کم جمعیت و در شهرها و شهرهایی که در امتداد ساحل بالتیک به سمت شرق پراکنده هستند نیز وجود خواهد داشت.

اقتصاد سوئد به شدت به تجارت خارجی متکی است و نیروی محرکه آن در حال تولید است. موتورها و سایر ماشین ها، وسایل نقلیه موتوری و تجهیزات ارتباطات از راه دور همگی صادرات کلیدی هستند. سوئد دارای تعدادی از مشاغل نوآورانه در زمینه فناوری و ارتباطات از جمله راه اندازی ها می باشد و همچنین به دلیل نقاط قوت در طراحی مشهور است (مبلمان IKEA برای اکثر شکارچیان شغلی مستقر در انگلستان آشنا خواهد بود) و صحنه موسیقی شکوفا آن است.

اگرچه سوئد در سال 1995 به اتحادیه اروپا (اتحادیه اروپا) پیوست، اما از آنجا كه گزینه پیوستن در رفراندوم 2003 توسط مردم رد شد، خارج از یورو باقی ماند. این عضو ناتو نیست و در تاریخ اخیر سیاست بی طرفی از جمله در هر دو جنگ جهانی را دنبال کرده است. در نتیجه، اغلب از دولتمردان سوئدی خواسته می شود تا مواضع اصلی را در سازمان ملل متحد پر کنند. 

سوئد به طور سنتی سیاست باز بودن در برابر پناهجویان را دنبال کرده است و در سالهای 2010 تا 2016 تعداد افرادی که به دنبال پناهندگی در سوئد هستند به صورت نمایی رشد کرد و در سال 2016 به بیش از 160000 رسید. بسیاری از این افراد در حال فرار از جنگ داخلی سوریه بودند. از آن زمان سوئد الزامات ورود دقیق تر را معرفی کرده است.

بازار کار سوئد

بازار کار سوئد

کجا می توانید کار کنید؟

چشم اندازهای خوبی برای مهندسین، کارگران ساختمانی و متخصصان فناوری اطلاعات و همچنین برای متخصصان مراقبت های بهداشتی از جمله پزشکان و پرستاران وجود دارد. چوب، نیروگاه آبی و سنگ آهن منابع طبیعی مهمی در سوئد هستند و در صنایع مرتبط فرصت های شغلی وجود دارد.

صنایع اصلی:

  1. فناوری اطلاعات و ارتباطات
  2. داروسازی
  3. تجهیزات دقیق از قبیل یاتاقان های رادیویی و تلفن و یا اسلحه
  4. وسایل نقلیه موتوری
  5. کالاهای خانگی
  6. آهن و فولاد
  7. خمیر چوب و محصولات کاغذی
  8. غذاهای فراوری شده

در موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی اطلاعاتی در مورد کار، موسسه کاریابی در سوئد، بازار کار این کشور و همچنین بهترین شهر سوئد برای زندگی و کار در اختیار شما می گذاریم که خود تکمیل کننده نیاز شما به دانستن در مورد محیط کاری و زندگی در این کشور است، برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنم حتما با ما در تماس باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *