سازمان یوک ترکیه

زمانی که قصد دارید برای کار یا تحصیل وارد کشوری شوید می بایست در ارتباط با شرایط آن کشور اطلاعات مناسبی اخذ نمایید. در این راستا با تلاش نویسندگان به بررسی موضوع خاصی پرداتخته ایم و سازمان یوک ترکیه را برای شما به طور کامل معرفی نمودیم. سازمان های بسیاری در کل دنیا و کشور های مختلف هستند که مسائل بسیاری را تحت نظارت خود دارند. فعالیت این سازمان ها بر مبنای شرایط و به منظور بررسی قوانین موجود در جامعه می باشد. از این رو لازم است تا درباره آن ها اطلاعات بسیاری را کسب نمود.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

برای مهاجرت به ترکیه می توان اقدامات ویژه ای را با توجه به شرایط انجام داد. شرایط هر فرد با دیگری متفاوت است. از این رو هر شخص می تواند بر مبنای نوع روش انتخابی و با توجه به دیدگاه شخصی خود اقدام نماید. مهاجرت به ترکیه از راه های بسیاری همچون مهاجرت کاری به ترکیه، مهاجرت سرمایه گذاری به ترکیه، مهاجرت تحصیلی به ترکیه، مهاجرت از طریق ازدواج در ترکیه، مهاجرت از طریق تولد فرزند در ترکیه و … امکان پذیر است. برای کسب اطلاعات درباره شرایط موجود می توانید بع موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی مراجعه نمایید. نمایندگی های موسسه در شهر های شیراز، تهران، اصفهان، مشهد و تبریز فعال هستند.

سازمان یوک ترکیه

اموزش عالی در کشور ترکیه، شامل کلیه برنامه هایی است که پس از پایان دوران مدرسه صورت می گیرد و حداقل دو سال زمان نیاز دارد. سال تحصیلی برای تحصیل در کشور ترکیه از ماه اکتبر آغاز می شود و در ماه جولای به پایان می رسد. زبان های آموزشی در این کشور انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و ترکی هستند. سیستم آموزش عالی در کشور ترکیه شامل پنجاه و سه دانشگاه دولتی و نوزده دانشگاه خصوصی و موسسات آموزش عالی غیر دانشگاهی مانند آکادمی ها، کالج ها و … می باشد. تا سال هزار و نهصد و هشتاد و چهار میلادی هیچ دانشگاه خصوصی در کشور ترکیه وجود نداشت.

قانون آموزش عالی شماره بیست و پنج، چهل و هفت به بنیاد های غیر انتفاعی اجازه داد تا دانشگاه هایی تاسیس کرده و معتبر شوند. اما ارتباط یوک با این ها چیست؟! شورای آموزش عالی یا همان YOK برای نظارت و تنظیم فعالیت های دانشگاه های خصوصی تاسیس شده است‌. پس می توان گفت که اهمیت سازمان یوک ترکیه برای تحصیل در ترکیه بسیار بالا است. البته این سازمان وظایف دیگری نیز دارد که در ادامه به آن می پردازیم. ما تمام نکات موجود در ارتباط با سازمان یوک ترکیه را برای شما بیان می کنیم.

تاریخچه سازمان یوک ترکیه

در این بخش از مقاله قصد داریم در ارتباط با تاریخچه سازمان یوک ترکیه صحبت کنیم. شورای آموزش عالی (YÖK) با قانون شماره 2547 مورخ 6 نوامبر هزار و نهصد و هشتاد و یک میلادی تأسیس شد. با این قانون ، در فرآیند آموزش عالی ترکیه، بازسازی جنبه های دانشگاهی ، نهادی و اداری در آموزش عالی آغاز شده است. با این قانون ، تمام موسسات آموزش عالی در ترکیه تحت نظارت سازمان YÖK فعالیت نموده و جمع شده اند. در این راستا تمام آکادمی ها، دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی به شرایط حرفه ای نزدیک شده اند و هنرستان ها و دبیرستان های حرفه ای (VHS) وابسته به دانشگاه ها هستند.

اهداف سازمان یوک ترکیه

سازمان YÖK مسئولیت کلیه مؤسسات آموزش عالی را به عنوان نهادی که دارای استقلال و هویت عمومی است در چارچوب اختیارات و وظایفی که با ماده صد و سی و صد و سی و یک قانون اساسی و احکام مذکور در قانون به وی اعطا شده است تحت نظارت دارد. به همین دلیل سازمان YÖK با این هدف ویژه متمرکز شده است که عمدتاً مسئول برنامه ریزی استراتژیک آموزش عالی ، هماهنگی بین دانشگاه ها و از همه مهم تر ایجاد و حفظ مکانیسم های تضمین کیفیت دانشگاه ها در کشور ترکیه باشد.

به همین دلیل است که اغلب مسائل مرتبط با روند علمی به این موسسه ربط پیدا می کند. در حقیقت برای کار در ترکیه برای پزشکان و تحصیل در ترکیه این بخش نقش اساسی را ایفا می کند. گرچه برای کار باید حقوق پزشکان در ترکیه را نیز در نظر گرفت. چه افرادی که خارج از ترکیه تحصیل کرده اند و چه افرادی که تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه داشته اند تحت نظارت این سازمان هستند.

سازمان یوک برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت را برای ایجاد و توسعه مؤسسات آموزش عالی و آموزش کارمندان آموزشی مورد نیاز در ترکیه یا خارج از کشور آماده می کند. یکی از اهداف اصلی این شورا ، سازماندهی مجدد سیستم آموزش عالی فعلی و رهایی آن از یک ساختار متمرکز و بوروکراتیک است. توجه داشته باشید همان طور که گفتیم یکی از فعالیت های بسیار مهم سازمان یوک ترکیه در زمینه معادل سازی مدارک می باشد. اما ببینیم این فعالیت ها به چه صورت خواهد بود.

اهداف سازمان یوک ترکیه

اهداف سازمان یوک ترکیه

شرایط معادل سازی مدرک تحصیلی در سازمان یوک ترکیه

در سازمان یوک ترکیه برای معادل سازی مدرک تحصیلی نیاز به شرایطی است. در ابتدا لازم است تا بدانیم چه مدارکی برای این کار لازم است. این مدارک عبارتند از:

  • فرم آنلاین قبل از معادل سازی مدرک
    در حقیقت پس از انجام درخواست اولیه آنلاین باید فرم درخواست را چاپ کرده و به مدارک متصل گردد.
  • رضایت نامه
    فرم اظهارنامه رضایت نامه باید کاملاً پر شده و به مدارک درخواست وصل شود.
  • کپی شناسنامه و شناسنامه معتبر
  • مدارک تحصیلی مربوط به دوران دیپلم و دوران قبل از این مدرک تحصیلی همراه با مدرکی که قصد معادل سازی دارید
  • سندی که می گوید کسانی که برای سال تحصیلات عالی مشمول آموزش های مقدماتی هستند ، آموزش های مقدماتی دریافت کرده و در آن موفق شده اند.
  • اصل گذرنامه هاي مورد استفاده در دوره آموزش عالي
  • کارت اقامت ترکیه یا سند ورود شما از پلیس ایالت ترکیه
  • رسید مربوط به هزینه های پرداخت شده
  • کپی رنگی از تمام درخواست های ارائه شده

دقت داشته باشید که در صورت نیاز به هرگونه سندی که در بالا ذکر نشده باشد ، پس از تهیه برنامه هم ارزی ، اطلاعات و اسناد اضافی توسط شورای آموزش عالی قابل درخواست است.

شرایط سازمان یوک برای ساکنان کشور های در حال جنگ

سازمان یوک به منظور خدمت رسانی های بین المللی و کمک به افراد بسیاری که در جنگ ها درگیر هستند، در این زمینه برای کار در ترکیه و یا اخذ فعالیت های تحصیلی در ترکیه امکاناتی را فراهم نموده است. در این قیمت از مقاله به توضیح این مورد بسیار مهم می پردازیم. دوره جنگ یا اتفاقات فاجعه آمیز مربوط به کشور های متقاضیانی که در آن درگیر هستند و قادر به ارائه مدارک خود در چارچوب آینن نامه های تشخیص نمی باشند، این افراد را با چالش هایی مواجه کرده است. زیرا کشور هایشان در حال جنگ هستند. اما در این حال برای این افراد شرایطی در نظر گرفته شده است.

کسانی که گواهینامه های اصلی یا نسخه ای از آن را ندارند می توانند یک گواهی معتبر یا ترجمه شده ارائه دهند. در این راستا مقرر شده است که با در نظر گرفتن ایده های کمیسیون های مشورتی در حوزه های علمی، نظرات دانشگاه و عقیده کمیته تشخیص و برابر، روش های معادل سازی مربوطه برای این افراد انجام شود. کشور هایی که با شرایط پیش فرض جنگی می توانند در این گروه قرار بگیرند عبارتند از: سوریه، عراق، لیبی، یمن، فلسطین، سومالی، سودان جنوبی و کریمه کنگو. کمیسیون های تعیین معادل مدرک و درجه برای مراحل هم ارزی افرادی که معتقدند رشته و مدرک مربوطه را ندارند ، خاتمه می یابد.

این افراد می توانند در هنگام ارائه اسناد مجدداً درخواست کنند. پروسه حقوقی درباره اشخاصی آغاز می شود كه گفته می شود اظهارات دروغین مبنی بر مفقود شدن اسناد و مدارك خود را ارائه داده اند و در این صورت هم مراحل معادل سازی آن ها لغو خواهد شد. در ادامه این افراد می توانند تصمیمات و تغییرات اساسی را در هر مرحله یا آیین نامه های جدید را در مورد فرایند های معادل سازی مدرک توسط این موسسه از طریق وب سایت آن پیگیری نمایند.

چه کسانی می توانند برای معادل سازی مدرک در ترکیه درخواست کنند؟

گواهی معادل سازی در واقع سندی است که رشته و سطح معادل آن مدرک را نشان می دهد که معادل آن در سیستم آموزش عالی ترکیه خواسته شده است. حال می خواهیم ببینیم که کسانی می توانند برای دریافت این مدرک معادل درخواست خود را ارائه نمایند. این افراد عبارتند از:

  • شهروندان ترکیه که فارغ التحصیل برنامه های کاردانی ، کارشناسی یا کارشناسی ارشد یا زیر شاخه های پزشکی دانشگاه های خارج از کشور ترکیه  هستن.
  • اتباع خارجی که فارغ التحصیل برنامه های کاردانی ، کارشناسی یا کارشناسی ارشد دانشگاه های خارج از کشور ترکیه هستند و مایل به انجام  تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد یا دکترا در زمینه های بهداشت و درمان و یا کار در زمینه ای هستند که از آن فارغ التحصیل شده اند.
معادل سازی مدرک در ترکیه

معادل سازی مدرک در ترکیه

گواهی فارغ التحصیلی ارائه شده توسط سازمان یوک ترکیه

یکی دیگر از گواهی هایی که سازمان پوک ترکیه ارايه می دهد، گواهی تشخیص فارغ التحصیلی است. در واقع این سندی است که نشان می دهد درجه مربوطه فارغ التحصیل از یک موسسه و برنامه آموزش عالی عالی خارجی شناخته شده ، اما به عنوان گواهی برابری واجد شرایط نیست.

در حقیقیت در این حالت صرفا یک گواهی فارغ التحصیلی به شخص داده خواهد شد. به طور مثال مدرک داروسازی اخذ شده با داروسازی در ترکیه معادل نمی شود. اما سوال این است که هدف از این گواهی چیست و چه تاثیری دارد؟ هدف از صدور سند تشخیص فارغ التحصیلی:

  • فارغ التحصیل شدن از یک موسسه آموزش عالی در خارج از کشور ، اما گذراندن دوره برای معادل سازی در رشته ای که فارغ التحصیل شده است یا شرکت در یک آزمون برای دریافت مدرک نهایی معادل. این گزینه برای افرادی است که صرفا قصد دارند اعلام کنند که این مدرک را دارند و نمی خواهند در زمینه مدرک خود مشغول به کار شوند.
  • مدرک فارغ التحصیلی برای رشته هایی که در دانشگاه های ترکیه معادلی ندارند و یا برای آن ها معادل سازی تعریف نشده است.
  • برای جلوگیری از مشکلاتی که ممکن است برای فرد پیش بیاید و اثبات این مسئله که شخص در این زمینه تحصیلات عالی داشته است.

گواهی تشخیص موسسه ارائه شده توسط سازمان یوک ترکیه

سازمان یوک ترکیه علاوه بر این گواهی فارغ التحصیلی گواهی تشخیص موسسه هم دارد. این یک سند تشخیص موسسه است که نشان می دهد آیا یک موسسه آموزش عالی بین المللی در لیست های بین المللی موجود تحت ریاست شورای عالی آموزش عالی درج شده است یا نه! در این صورت شخص می داند که با دریافت مدرک از این موسسه می تواند معادل هم ارز شده مدرک خود را در کشور ترکیه دریافت کند و یا نه. زمانی این گواهی لازم است که :

  • دانش آموز یا دانشجویی بخواهد تحصیلات خود را در خارج از ترکیه ادامه دهد.
  • دانشجویانی بخواهند برای ادامه تحصیلات خود وارد ترکیه شوند.
  • دانشجویان خارجی که دوره کارشناسی ارشد را در ترکیه می گذرانند.
  • افرادی که می خواهند اطلاعاتی را برای هیئت های کشوری یا بین المللی ارائه دهند.

سوالات متداول در ارتباط با سازمان یوک ترکیه

  1. سازمان یوک ترکیه در چه سالی تاسیس شد؟

    این سازمان در ششم نوامبر هزار و نهصد و هشتاد و یک میلادی تأسیس شده است.

  2. سازمان یوک ترکیه چه رابطه ای با سیستم آموزش عالی در ترکیه دارد؟

    از زمان تاسیس تا به اروز سیستم آموزش عالی ترکیه با نظارت این سازمان پیش می رود.

  3. هدف از تاسیس سازمان یوک ترکیه چه بوده است؟

    این سازمان مسئول برنامه ریزی استراتژیک آموزش عالی ، هماهنگی بین دانشگاه ها و ایجاد و حفظ مکانیسم های تضمین کیفیت دانشگاه ها می باشد.

  4. سازمان یوک ترکیه در چه شهری از ترکیه قرار داد؟

    این سازمان در شهر آنکارا قرار دارد.

  5. آیا پزشکان نیاز به تاییدیه از سازمان یوک ترکیه برای کار در این کشور دارند؟

    بله پزشکان می بایست برای کار در ترکیه اقدام به معادل سازی مدرک تحصیلی خود کنند و در این راستا باید مدارک خود را به سازمان یوک ارسال نمایند.

  6. آیا معادل سازی مدرک توسط سازمان یوک ترکیه صورت می گیرد؟

    بله معادل سازی تمام مدارک توسط این سازمان صورت می گیرد.

  7. شرایط عادی برای معادل سازی مدرک توسط سازمان یوک ترکیه چیست؟

    در این حالت فرد می بایست مدارکی را برای ارائه شرایط هم ارزی همراه با رسید هزینه ها به این سازمان ارسال نماید.

  8. منظور از گواهی فارغ التحصیلی ارائه شده توسط سازمان یوک ترکیه  چیست؟

    این گواهی برای افرادی است که نمی خواهند در زمینه تحصیلی خود کار کنند و یا می خواهند داشتن مدرک خود را اثبات نمایند.

  9. گواهی تشخیص موسسه که توسط سازمان یوک ارائه می شود به چه منظوری است؟

    این گواهی به منظور شناخت موسسات بین المللی و کار های اداری خاص صادر می شود.

  10. معادل سازی مدرک توسط سازمان یوک برای چه افرادی قابل درخواست است؟

    معادل سازی برای شهروندانی که در خارج از ترکیه درس خوانده اند و برای خارجی هایی که در ترکیه می خواهند مشغول به کار یا ادامه تخصیل شوند صورت می گیرد.

  11. آیا سازمان یوک ترکیه برای کشور های در خال جنگ اقداماتی داشته است؟

    بله این سازمان اقدامات مهمی را برای متقاضیان اهل کشور های جنگی ایجاد کرده است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *