دانشگاه ساینس پو فرانسه

فرانسه یکی از کشورهای اروپایی است که به دلیل برخورداری از استاندارد های عالی آموزش به یکی از قطب های جذب دانشجو تبدیل شده است. به همین منظور مشاورین ارشد موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) در این مقاله به معرفی دانشگاه ساینس پو فرانسه می پردازند، دانش ­آموزانی که موفق به اخذ دیپلم یک دبیرستان خارجی یا دیپلم فرانسوی شوند، واجد شرایط ثبت درخواست پذیرش از طریق روند پذیرش بین­ المللی در این دانشگاه خواهند بود.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

درباره دانشگاه ساینس پو فرانسه

مؤسسه تحصیلات سیاسی پاریس (فرانسه: Institut d’Études Politiques de Paris، تلفظ فرانسوی: [ɛs.ti.ty de.tyd pɔ.li.tik də pa.ʁi])، معمولا به نام Sciences Po (تلفظ فرانسوی : sjɑs po) موسسه‌ی اصلی آموزش عالی جهت تحصیل در فرانسه برای نخبگان سیاسی و اجرایی فرانسوی و یکی از معتبر ترین و محبوب ترین دانشگاه اروپایی در علوم اجتماعی است.

این دانشگاه در سال 1872 برای ترویج طبقه‌ی جدیدی از سیاستمداران فرانسوی پس از شکست فرانسه در جنگ فرانکو-پروس در سال 1871 تاسیس شد و از آن زمان به بعد 32 رئیس دولت، 7 نفر از 8 رئیس جمهور فرانسه، 3 رئیس صندوق بین المللی پول، روسای سازمان های بین المللی (از جمله سازمان ملل متحد، یونسکو، سازمان جهانی تجارت، صندوق بین المللی پول، EP و ECB) و 6 نفر از مدیران اجرایی CAC 40 فارغ‌ التحصیل این دانشگاه هستند. این دانشگاه، همچنین دارای شخصیت های متعدد و روشنفکرانه و فرهنگی مانند مارسل پروست، رنه رموند، پل کلودل و ریموند آرون است.

در سال 2018، به عنوان چهارمین دانشگاه برتر جهان در رشته‌ی سیاست و روابط بین المللی رتبه بندی شد. دانشگاه ساینس پو دستخوش تغییرات بلند پروازانه‌ای شد که در اواسط دهه 1990 آغاز شده بود و تمرکز آن، آماده سازی دانشجویان برای بخش خصوصی بود و تاکید زیادی بر بین المللی کردن برنامه‌های درسی و دانشجویان دانشگاه و ایجاد یک پروسه‌ی پذیرش ویژه برای متقاضیان محروم بود. این امر همچنین در خارج از پاریس با ایجاد محوطه های اضافی در دیژون، لوه هاور، مندون، نانسی، پوایتیر و ریمز گسترش یافت. این موسسه عضو انجمن دانشگاه‌های حرفه ای بین المللی است.

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه ساینس پو فرانسه

دانشگاه ساینس پو فرانسه، به ­منظور جذب متغیر­ترین محدوده­ی ممکن داوطلبان فرانسوی و بین ­المللی با هر پیش­زمینه، تجربه، دبیرستان یا کشور مبدا، چندین رویه پذیرشی برای کالج مقطع لیسانس برقرار کرده ­است. این گوناگونی دانشجویان، بخش کلیدی است که که کالج دوره لیسانس را بسیار غنی و منحصر ­به­ فرد می ­کند. چندین راه جهت اخذ پذیرش در کالج مقطع لیسانس وجود دارد. کاندیداها پیش از آغاز آماده­ سازی برای ارسال درخواست پذیرش، باید تصمیم بگیرند که کدام راه برای شرایط آن­ها مناسب­تر است.

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه ساینس پو فرانسه

آزمون ورودی عمدتا برای داوطلبانی است که مدرک دیپلم عمومی یا تکنولوژی را از نظام آموزشی فرانسوی، در فرانسه اخذ کرده ­اند. اگر داوطلبانی که مدرک دیپلم فرانسوی را در خارج از کشور اخذ کرده یا افرادی که برای آزمون تعیین صلاحیت ترک تحصیل کنندگان آماده می­شوند، معادل گروه اول تشخیص داده ­شوند ممکن است بتوانند از طریق این روند، درخواست اخذ پذیرش دهند. روند بین­ المللی منحصرا برای داوطلبانی است که مدرک دیپلم فرانسوی را در خارج از کشور اخذ کرده یا برای شرکت در آزمون معادل تعیین صلاحیت ترک تحصیل­ کنندگان آماده می ­شوند. پذیرش دانشجویان در سال 2019 هم اکنون آغاز شده ­است.

دانش ­آموزانی که موفق به اخذ دیپلم یک دبیرستان خارجی یا دیپلم فرانسوی شوند، واجد شرایط ثبت درخواست پذیرش از طریق روند پذیرش بین­ المللی خواهند بود. پذیرش بین ­المللی در مقطع لیسانس، یک پروسه دو مرحله­ای است: متقاضیان باید ابتدا براساس فرم درخواست اخذ پذیرش، تایید صلاحیت شوند. داوری پذیرش، بر اساس مصاحبه­ ای که در چندین شهر در سراسر جهان سازماندهی شده ­است انجام می­گیرد.

لطفا توجه داشته باشید که تنها در صورتی که تمایل داشته­ باشید در یکی از شش پردیس منطقه­ ای دانشگاه ساینس پو تحصیل کنید، قادر به ثبت درخواست از طریق روند پذیرش بین ­المللی هستید. اگر می­ خواهید در پردیس دانشگاه در پاریس پذیرفته ­شوید، باید در آزمون ورودی که صرف­ نظر از اینکه مدرک دیپلم تان را کجا اخذ کرده ­باشید، منحصرا در فرانسه برگزار می­گردد شرکت کنید.

رتبه و رنکینگ دانشگاه ساینس پو فرانسه

رتبه در فرانسه 2019 / رتبه WUR 2019/ دانشگاه/ شهرستان / شهر:

  • 1 41 ساینس پاریس و لترس- دانشگاه تحقیقاتی PSL پاریس
  • 2 73 دانشگاه سوربن پاریس
  • 3 108 پلی تکنیک اکول پاریس
  • 4 = 194 دانشگاه پاریس دیدروت – پاریس 7 پاریس
  • 5 201-250=اکول دس پونتس پاریس تک
  • 5 201-250= اکول نرمال سوپریور لیون لیون
  • 5 201-250= دانشگاه پاریس ساد پاریس
  • 8 301-350= دانشگاه اکس مارسیل مارسیل
  • 8 301-350= دانشگاه فدرال تولوز میدی پیرینیس تولوز
  • 8 301-350=دانشگاه گرنوبل آلپس گرنوبل
  • 8 301-350 =دانشگاه مونت پلییر
  • 8 301-350= دانشگاه ورسایلس سینت کوئنتین ان یلینز
  • 13 351-400= دانشگاه کوته دازور نایس
  • 13 351-400 =آی ام تی آتلانتیک برست
  • 15 401-500 =دانشگاه بوردوکس بوردوکس
  • 15 401-500 =نانتس مرکزی نانتس
  • 15 401-500=سوپلس مرکزی
  • 15 401-500= دانشگاه کلود برنارد لیون 1 لیون
  • 15 401-=500 دانشگاه لیل لیل
  • 15 401-500= رتبه بندی دانشگاه های جهان پاریس-ساینس پو 2019

رتبه بندی جهانی دانشگاه‌های تحصیلات عالی تایمز 2019 شامل بیش از 1250 دانشگاه است که این آمار، آن را به  بزرگترین جدول لیگ بین المللی موجود تبدیل کرده است. این تنها جدول جهانی از عملکرد دانشگاه‌ها برای داوری دانشگاه های تحقیقاتی از نظر کیفیت اجرای تمام مسئولیت‌های اصلی آن‌ها است: تدریس، تحقیق، انتقال دانش و چشم انداز بین المللی. از 13 شاخص عملکرد با دقت بالا استفاده شده تا مقادیر جامع تر و متعادل تری به دانشجویان، دانشگاهیان، روسای دانشگاه ها، صنعت و دولت ها ارائه شود.

محاسبه‌ی رتبه بندی در سال 2019 توسط شرکت‌های  حرفه ای (Price water house Coopers) انجام شده است و این تنها رتبه بندی دانشگاه های جهان است که به بررسی کامل و مستقل می پردازد و ماهیتی کاملا طبیعی دارد. فهرست امسال شامل بهترین دانشگاه های دنیا بود که در راس آن، دانشگاه آکسفورد و دانشگاه کمبریج برای دومین سال متوالی در این لیست به رشته تحریر درآمده است.

دانشگاه یال تنها دانشگاه تازه وارد در بین 10 دانشگاه برتر امسال بود، که از جایگاه 12 به رتبه‌ی هشتم رسید. در همین حال، ETH Zurich سوئیس از این گروه نخبه خارج شده و از رتبه‌ی 10 به رتبه‌ی 11 نزول پیدا کرده است. دانشگاه شینگهوا پس از اینکه هشت رتبه را پشت سر گذاشت و به رتبه‌ی 22 رسید دانشگاه برتر آسیا در حال حاضر شد، و در این روش رتبه بندی (از سال 2011) به اولین موسسه چینی برتر در این قاره تبدیل شد. جایگاه چین به طور کلی بهبود یافته و این امر در نتیجه‌ی بهبود تاثیر استناد است.

در دیگر نقاط آسیا، ژاپن انگلستان را مغلوب کرده و به عنوان دومین کشور مطرح در جهان با 103 دانشگاه معرفی شده است (انگلستان 98 موسسه دارد). خبرهای خوبی برای فرانسه وجود دارد که برای نخستین بار از سال 2011 تاکنون جزء 50 دانشگاه برتر است، در حالی که چندین دانشگاه در ایتالیا، اسپانیا و کانادا افزایش یافته است. به طور کلی 86 کشور از جمله عراق، جامائیکا، نپال، تانزانیا و قزاقستان برای اولین بار در این رتبه بندی شرکت کردند. تجزیه و تحلیل کامل نتایج این رتبه بندی دانشگاه‌های جهان در سال 2019 را در این سایت بخوانید.

رشته های دانشگاه ساینس پو فرانسه

جهت مهاجرت به فرانسه باید یدانید که دانشگاه ساینس پو، یک مقطع تحصیلی کارشناسی دارای دوره سه ساله با پایه چند رشته ای در علوم انسانی و علوم اجتماعی را ارائه می نماید و بر آموزش مدنی، زبان شناسی، علوم هنری و دیجیتال تأکید می نماید. برنامه آموزشی در دانشکده کارشناسی ساینس پو (Sciences Po) ، شامل یک هسته مشترک اجتماعی در مورد دوره های علوم اجتماعی، حقوق، اقتصاد، تاریخ، علوم سیاسی، علوم انسانی و جامعه شناسی، اقتصاد و جامعه کلان، علوم انسانی یا سیاست و حکومت، و همچنین دوره های تخصصی با توجه به تمرکز منطقه ای خاص می باشد.

ساینس پو یک دانشگاه تخصصی دررشته های حقوق اقتصاد ،علوم اجتماعی وسیاسی تاریخ و رشته های مرتبط است.این دانشگاه در حدود 13هزار دانشجو از 150 ملیت گوناگون داشته که تقریبا نیمی از انها بین المللی هستند.

هزینه و شهریه تحصیل در دانشگاه ساینس پو فرانسه

دانشجویانی که در سال تحصیلی 2009-2008 یا قبل از آن در دانشگاه ساینس پو (Sciences Po) ثبت نام کرده اند، بدون توجه به مقطع تحصیلی آنها (مقطع تحصیلی لیسانس یا فوق لیسانس)، برای سال تحصیلی 2019-2018 تحت 8 سطح کاهش هزینه تحصیلی به میزان 540 تا 550 یورو قرار می گیرند. درآمد سالانه به ازای هر وابستگی مالی (بخش هزینه ها):

  • 20043   6550 یورو و بیشتر
  • 25036  5500 تا 43249 یورو
  • 25030   4780 تا 36249 یورو
  • 25025   3860 تا 30249 یورو
  • 25021   2920 تا 25249 دلار
  • 25018  1980 تا 21249 یورو
  • 25016   1100 تا 18249 یورو

هزینه تحصیل در دانشگاه ساینس پو (Sciences Po) چقدر می باشد؟ این اعتقاد در مسئولین دانشگاه ساینس پو (Sciences Po) وجود دارد که موانع مالی هرگز نباید در مسیر آموزش دانشجویان قرار بگیرند. به دلیل سیاست های اجتماعی فعالانه مسئولین این دانشگاه مبنی بر اینکه دانشگاه ساینس پو (Sciences Po) باید یک دانشگاه آزاد و جامع باشد، هزینه های تحصیلی این دانشگاه نسبتاً پایین تر از دانشگاههای دیگر مشابه با این دانشگاه در سطح جهان می باشد.

هزینه تحصیلی برای دانشجویان منطقه اقتصادی اروپا، از سال 2005، دانشگاه ساینس پو (Sciences Po) برای کلیه دانشجویانی تأسیس شده است که هزینه تحصیلی آنها در منطقه اقتصادی اروپا، یک معیار متناسب ساز است که در آن هزینه های تحصیلی بر اساس درآمد خانواده محاسبه می گردد.

دامنه معیار متناسب ساز 0 یورو تا 14،270 یورو در سال برای رشته های تحصیلی کارشناسی می باشد. همچنین این دانشجویان می توانند از ماشین حساب آنلاین برای برآورد هزینه های خود به طور مستقیم استفاده کنند. در نتیجه، میانگین هزینه های تحصیلاتی که توسط دانشجویان فرانسوی و دانشجویان اتحادیه اروپا برای سال تحصیلی 2018-2017 در دانشگاه ساینس پو (Sciences Po) پرداخت می شود، به شرح زیر می باشد:

  • 4،560 یورو برای تحصیل در رشته های کارشناسی
  • 5،990 یورو برای تحصیل در رشته های کارشناسی ارشد

در این مقاله سعی کردیم شما را با شرایط تحصیل در فرانسه به طور مختصر آشنا کنیم تا بلکه بتوانیم شما را برای تصمیم گیری هرچه بهتر برای مهاجرت تحصیلی یاری کنیم. مشاورین موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) می توانند شما را نیز در راستای هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه یاری رسانند، با ما در تماس باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *