تولد فرزند در گرجستان

شهروندی گرجستان، پیوندی قانونی یک فرد با کشور گرجستان است. بر اساس شرایط زندگی در گرجستان یک شهروند نمی تواند همزمان شهروند یک کشور دیگر نیز باشد، به جز موارد استثنایی که در قانون اساسی گرجستان مشخص شده است. شهروندی گرجستان ممکن است در زمان تولد فرزند در گرجستان و قبول تابعیت کسب شود. در برخی از موارد دیگر بر اساس گفته کارشناس موسسه حقوقی توسعه گران مهر و برای اخذ اقامت با تولد فرزند در گرجستان ، متقاضی می بایست به سفارت و یا کنسولگری کشور گرجستان مراجعه نماید تا شناسنامه که مدرکیست که توسط مسئولین دولتی صادر شده و اطلاعات شخصی نوزاد در آن ذکر میشود را دریافت کند.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

تولد فرزند در گرجستان

پس از به دنیا آمدن یک نوزاد می بایست تولد وی را ثبت کرد. این خدمات تنها در صورتی به شما ارائه می شوند که تولد نوزاد شما پیش از این ثبت نشده باشد. پس از ثبت تولد نوزاد، برای او شناسنامه صادر میشود و زمان تولد وی در آن ذکر میشود. بلافاصله پس از به دنیا آمدن کودک، مسئولین مربوط و صلاحیت دار در کشور های خارجی، تولد وی را ثبت می کنند و برای وی شناسنامه صادر می کنند.

شناسنامه تنها برای کودکان تابع این کشور و یا کودکان افراد بدون تابعیتی که در این کشور متولد شده اند صادر می شود. در صورتی که مسئولین و مراجع مربوط در یکی از کشورهای خارجی تولد نوزادی را به ثبت برساند، کنسولگری نمی تواند مجددا آن را ثبت کند مگر در موارد استثنا برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید ” قوانین و مقررات ثبت مجدد وضعیت مدنی” را مطالعه نمایید. حداکثر یک روز پس از زمان پر کردن درخواست و ثبت آن، تولد نوزاد ثبت می شود.

لیست مدارکی که می بایست ارائه دهید:

  • گواهی پزشکی از بخش زایمان بیمارستان
  • کارت شناسایی والدین
  • گواهی ازدواج در صورتی که ازدواج والدین به ثبت رسیده باشد.
  • درخواست یکی از والدین در صورتی که ازدواج به ثبت رسیده باشد.

در صورتی که ازدواج والدین به ثبت نرسیده باشد هر دو والد می بایست درخواست مشترکی با نام کودک، نام خانوادگی وی و رضایت نامه رسمی و محضری والدین در خصوص ثبت اطلاعات مربوط به والدین کودک

نکته: هر مدرکی که توسط مسئولین یکی دیگر از کشورها صادر شده باشد می بایست به صورت رسمی به تایید این کشور برسد و توسط دفتر اسناد رسمی تایید شده و یا صلاحیت آن ثابت شود. تصمیم گیری در خصوص اقدامات لازم برای انجام این کار به عهده مسئولین کشور خارجی است. برخی از موارد به خصوص نیاز به تصمیم دادگاه در یکی از کشور های خارجی دارد که در این صورت، پس از صدور حکم دادگاه عالی گرجستان آن را خواهد پذیرفت.

نکته: هر مدرکی که توسط مسئولین یکی از کشورهای خارجی صادر شده باشد می بایست به یکی از زبانهای گرجی، انگلیسی و یا روسی ترجمه شود. در صورتی که ترجمه توسط یکی از مترجمین مورد تایید انجام شده باشد مدرک شما مورد قبول خواهد بود.

در صورت وقوع هر یک از موارد زیر با درخواست شما مخالفت خواهد شد:

  • مجوز اقامت دائم و یا موقت فرد متقاضی در حوزه استحفاظی کنسولگری گرجستان قرار نمیگیرد
  • درخواست متقاضی توسط یکی از مسئولین صلاحیتدار برای انجام این امر ثبت نشده باشد.
  • متقاضی تمامی مدارک لازم را ارائه نداده باشد.
  • گواهی پزشکی شامل اطلاعات لازم برای ثبت تولد نوزاد نباشد و امکان تشخیص هویت از طریق آن وجود نداشته باشد.
اقامت گرجستان از طریق تولد فرزند

اقامت گرجستان از طریق تولد فرزند

اقامت گرجستان از طریق تولد فرزند

تابعیت گرجستان با تولد به صورت زیر کسب می شود:

  1. شخصی که هنگام تولد یکی از والدینش، شهروند گرجستان است؛
  2. شخص متولد در قلمرو گرجستان از طریق لقاح مصنوعی (رحم اجاره ای) است، اگر کشور تابعیت هر یک از والدینش این شخص را به عنوان شهروند خود به رسمیت بشناسد؛ 
  3. کودک متولد در قلمرو گرجستان از والدینی است که دارای وضعیت فاقد ملیت در گرجستان هستند؛
  4. شخصی که در قلمرو گرجستان متولد شده است، یکی از آن والدین دارای وضعیت یک فرد بدون ملیت در گرجستان و والد دیگر مشخص نیست. 
  5. صغیری که در گرجستان زندگی می کند و والدینش ناشناخته اند، به عنوان شهروند گرجستان شناخته می شود مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

جدا از موارد ذکر شده در بالا، افراد زیر نیز شهروند گرجستان هستند:

  • افراد متولد قبل از 31 مارس 1975 که حداقل 5 سال در گرجستان اقامت داشته اند، تا 31 مارس 1993 در قلمرو گرجستان اقامت داشتند و تابعیت کشور دیگری را به دست نیاورده اند؛
  •  افراد متولد بعد از 31 مارس 1975 که تا 31 مارس 1993 در قلمرو گرجستان زندگی می کردند و تابعیت کشور دیگری را به دست نیاورده اند؛
  •  اشخاص متولد در گرجستان که پس از 21 دسامبر 1991 گرجستان را ترک کرده اند و بنابراین الزامات مندرج در بند 1 و 2 را برآورده نمی کنند، مشروط بر اینکه تابعیت کشور دیگری را به دست نیاورده باشند.

درخواست نامه برای تعیین شهروندی گرجستان را می توان به صورت شخصی یا از طریق نماینده قانونی به دفتر شعبه آژانس توسعه خدمات عمومی، یا شعبه ای از سالن خدمات عمومی، یا یکی از مراکز انجمن ارایه کرد. افرادی که در خارج از گرجستان زندگی می کنند می توانند به یک هیئت دیپلماتیک یا دفتر کنسولگری گرجستان در خارج از کشور مراجعه کنند یا به صورت آنلاین از طریق خدمات از راه دور آژانس توسعه خدمات عمومی درخواست کنند.

هزینه های تولد فرزند در گرجستان

تولد در گرجستان به صورت رایگان است اما نهایتا تولد کودک ممکن است از 250 تا 600 دلار آمریکا در گرجستان هزینه داشته باشد (Interpressnews). دیمیتری خاندادزه، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، روز دوشنبه گفت: هزینه های تولد فرزند کاملاً تحت پوشش صندوق بیمه مشترک (common insurance fund) قرار خواهد گرفت، که به زودی تاتسیس خواهد شد.

متوسط هزینه برای بخش سزارین حدود 600 دلار آمریکا و برای زایمان طبیعی 250- 300 دلار آمریکا است. وی ضمن بازدید از زایشگاه که توسط کلیسای گرجستان، Patriarchy، اداره می شود گفت؛ کمک هزینه برای خانواده های آسیب پذیر اجتماعی نیز افزایش می یابد. این نماینده مجلس گفت: دولت جدید در حال آماده سازی برای ایجاد صندوق بیمه ای است که همه بیماران این کشور را تحت پوشش خود قرار دهد و دولت وظیفه خود را نسبت به همه شهروندان اتخاذ می کند تا سلامت خود را بیمه کنند.

خطرات و چالش های تولد فرزند در گرجستان

گرجستان دارای یکی از بالاترین میزان مرگ و میر در کودکان زیر پنج سال، طفل یا نوزاد و مادران در اروپا و پس از شوروی سابق است. بر اساس داده های بانک جهانی در سال 2015 درباره گرجستان، برآورد شده است که برای هر 1000 تولد زنده، 12 کودک بعد از رسیدن به سن 5 سالگی می میرند، در حالی که میزان مرگ ومیر اطفال (زیر یک سال) و نوزادان (زیر 28 روز)، به ترتیب 11 و 7 مرگ در 1000 تولد است. در سال 2013، یک سازمان حقوق کودکان غیر دولتی بین المللی – Save the Children – اعلام کرد که میزان مرگ و میر در کودکان زیر 5 سال، 13.1 در 1000 تولد در گرجستان بود.

خطرات و چالش های تولد فرزند در گرجستان

خطرات و چالش های تولد فرزند در گرجستان

همچنین در سال 2013، بانک جهانی تخمین زده است که نسبت مرگ و میر در مادران (زنانی که از عوارض مربوط به زایمان در هنگام حاملگی یا در 42 روز از پایان حاملگی می میرند)، 23 در 100000 تولد کودک بود. در شاخص مادران سازمان Save the Children در سال 2015، مرگ و میر زیر 5 سال در اتحادیه اروپا به میزان 5 در 1000 تولد کودک بود. علاوه بر این، بر اساس داده های 2012، کشورهای پس از شوروی سابق قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان و ازبکستان تنها کشورهای با میزان بالاتری از مرگ و میر کودک قبل از گرجستان بودند. هنگام مقایسه میزان مرگ و میر کودکان و مادران رویه مشابهی در نظر گرفته شد.

باید اشاره شود که، برگرفته از تحقیقات گوناگون، مراکز تولد با سابقه کمتری از تولد نوزاد، مانند زیر 500، دارای توانایی و حفظ تخصص و تجهیزات برای ارائه خدمات با کیفیت بالا و شرایط ایمن برای مراقبت بعد از تولد نیستند. در طی 5 سال گذشته، 63 موسسه پزشکی در گرجستان دارای میانگین سالانه کمتر از 500 تولد نوزاد بودند. برای مثال در سال 2017، از 101 موسسه پزشکی که ارائه کننده این خدمات بودند، کمتر از 500 کودک توسط 60 موسسه به دنیا آمدند. در نتیجه، تجربه بین المللی بیان کننده این امر است که 60% این امکانات دارای تجهیزات کافی برای ارائه خدمات با کیفیت بالا نیستند. آنچه محتمل تر است، کمتر از 100 تولد نوزاد به میزان تقریبی 20 – 25% این موسسات، به طور میانگین، در سال های 2010 – 2018 رخ داد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تابعیت گرجستان میتوانید با مشاوران موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) تماس حاصل فرمایید و باقی اطلاعات مورد نیاز در جهت قوانین تولد فرزند در گرجستان را کسب کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

2 دیدگاه برای “تولد فرزند در گرجستان

  1. آتنا محمدی پور گفت:

    سلام وقتتون به خیر.بنده و همسرم هر دو ملیت و تابعیت ایرانی داریم و بنده ۴ ماهه باردارم. زایمان بنده در کدوم کشورها برای فرزندم باعث حق شهروندی و تحصیل میشه؟؟

    1. مشاور مهاجرت های عمومی گفت:

      با سلام
      کشور های قاره آمریکا، از جمله: آمریکا، کانادا، برزیل، آرژانتین و مکزیک و کشور پاکستان در ایران، قانون خاک را برای اعطای تابعیت، لحاظ می کنند.
      ناگفته نماند از تولد فرزندتان تا اعطای تابیعیت در برخی کشور ها ممکن است بیش از 18 سال طول بکشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *