بازار کار رشته آی تی در کانادا

از زمان آخرین تحولات در صنعت تکنولوژی در کانادا و تقاضا برای مهارت های حوزه فناوری اطلاعات باید گفت که بازار کار رشته آی تی در کانادا با رشد چشمگیری مواجه بوده است. طبق آمار ها، در سال 2021 حدود 200.000 استخدام در حوزه فناوری اطلاعات در کانادا صورت گرفته است. پیش بینی می شود با توجه به رشد اشتغال و افزایش تعداد بازنشسته ها در این حوزه ، بازار کار خوبی برای متخصصان این رشته در کانادا وجود داشته باشد . در ادامه به بررسی کامل بازار کار IT در کانادا و میزان درآمد مهندس IT در کانادا می پردازیم.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

معرفی رشته IT در کانادا

یکی از راه های مهاجرت کاری به کانادا IT می باشد. متخصصان رشته IT در کانادا وظیفه ارزیابی، طراحی، پیاده سازی، توسعه و پشتیبانی مدیریت سیستم های اطلاعاتی مبتنی بر کامپیوتر شامل نرم افزارها و سخت افزارها کامپیوتری را بر عهده دارند. متخصصان آی تی تقریبا در تمام جنبه های محاسبات مدرن ، از طراحی سیستم های کامپیوتری تا شبکه های کامپیوتر و کمک به کاربران برای حل مشکلات فنی سیستم درگیر هستند. مهندسین آی تی در کانادا وظیفه انجام امور زیر را بر عهده دارند :

 

  • آنالیز مشکلات فنی و تشخیص الزامات سیستم برای حل مشکلات آن با ارائه راهکارهای مناسب IT
  • طراحی، اجرا و ارزیابی سیستم ها، فرایندها، برنامه ها و اجزای سیستم های مبتنی بر کامپیوتر
  • تشخیص ، آنالیز و پاسخگویی به نیازهای کاربران برای انتخاب، ایجاد، ارزیابی و مدیریت سیستم های کامپیوتر محور
  • مدیریت سیستم های فناوری اطلاعات از جمله سیستم های کامپیوتری، اطلاعات شرکت ها و شبکه های داخلی
  • مدیریت و نظارت بر سیستم IT شرکت ها ، عیب یابی مشکلات و بروز رسانی و ارتقاء نرم افزار ها و سخت افزارها
  • اطمینان از عملکرد و کارآمدی سیستم های اطلاعاتی
  • اطمینان از امنیت سیستم ها و حریم خصوصی کاربران
  • ارزیابی بودجه و هزینه های لازم برای بروزرسانی و ارتقاء برنامه ها
  • نظارت بر گواهی های امنیتی و اطمینان از انطباق سازمان ها با الزامات امنیتی

 

فارغ التحصیلان رشته  IT می توانند تحت عناوین شغلی زیر در کانادا مشغول به کار شوند:

  • محقق علوم کامپیوتر و اطلاعات
  • معمار شبکه کامپیوتری
  • آنالیزور سیستم های کامپیوتری
  • مدیر پایگاه اطلاعات
  • مهندس سخت افزار
  • آنالیزور سیستم های اطلاعاتی
  • مدیر سیستم های اطلاعاتی
  • آنالیزور عملیات
  • توسعه گر نرم افزار
  • توسعه گر وب

 

متخصصان آی تی برای ورود به بازار کار کانادا باید مهارت ها و توانایی های لازم را داشته باشند. مهندس IT باید دارای مهارت های تخصصی در زمینه اپلیکیشن ها، سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری باشد. آنها همچنین باید توانایی بالایی در خصوص برنامه نویسی، محاسبه، پیکربندی، طراحی و عیب یابی سیستم ها داشته باشند. بسته به نوع شرکتی که متخصصان آی تی مشغول به کار می شوند، ممکن است به دانش اولیه در شبکه، امنیت شبکه، سرورها و مدیریت اطلاعات نیاز داشته باشند. از دیگر مهارتهای متخصصان  IT در کانادا عبارتند از :

  • مهارت تفکر انتقادی و حل مسئله
  • توجه به جزییات
  • توانایی اولویت بندی و مدیریت زمان
  • توانایی بالا در عیب یابی
  • مهارتهای برقراری ارتباط ( به صورت کلامی و نوشتاری)
  • علاقه به پیشرفت ها و تحولات صنعت تکنولوژی
  • توانایی ارائه مشاوره و پیشنهادات کارآمد

 

بازار کار رشته آی تی در کانادا

بازار کار رشته  IT  در کانادا

صنعت تکنولوژی یک بخش رو به رشد در کانادا است که موجب ایجاد فرصت ها و اشتغال در حوزه IT شده است. طبق آمارها با حدود 37000 هزار شرکت و درآمد 160 میلیار دلاری ، انجمن فناوری اطلاعات کانادا ( ITAC) این صنعت را یک موتور متحرک  برای این کشور می داند. از همین رو بازار کار رشته  IT در کانادا همواره با فرصت های جدیدی رو به رو است.  در میان شهرهای کانادا، تورنتو را قطب IT در کانادا می نامند و بسیاری این شهر را با نام دره سیلیکون شمال(  Silicon Valley ) می شناسند. بازار کار رشته  IT در کانادا یکی از سریع ترین بخش های در حال رشد در طی سالهای اخیر در این کشور بوده است.

تکنولوژی با سرعت باورنکردنی در سراسر جهان در حال گسترش و پیشرفت است . کانادا به عنوان یکی از قطب های تکنولوژی که در سالهای اخیر فعالیت خود را در زمینه هوش مصنوعی، سرویس های ابری، آنالیز شبکه و سیستم های اطلاعاتی چابک شروع کرده است، مکان خوبی برای سرمایه گذاری در بخش فناوری است. سیاست و اقتصاد مناسب کانادا باعث جذب غول های فناوری همچون گوگل، مایکروسافت، آمازون و فیسبوک به این کشور شده است.

با توجه به پیشرفت سریع صنعت فناوری در کانادا، این بخش عناون سریع ترین صنعت در حال رشد کانادا را کسب کرده است. در سال 2022، به دلیل پیش بینی تحولات شگفت انگیز در حوزه تکنولوژی ، رشته فناوری اطلاعات توجه زیادی را به خود جلب کرده است، زیرا مهارتهای برنامه نویسی و توسعه به طور ویژه ای مورد تقاضا هستند. بازار کار رشته آی تی در کانادا برخی از پردرآمدترین مشاغل را ارائه می کند. در سالهای اخیر، بازار کار رشته IT تورنتو بیش از شهرهای سانفرانسیسکو، سیاتل و واشنگتن شغل ایجاد کرده است. همچنین شهر تورنتو در رده بندی  Talent Market از نیویورک پیشه گرفته است.

 

درآمد مهندس  IT در کانادا

متوسط حقوق سالانه در کانادا بر اساس هزینه مسکن، بیمه، حمل و نقل و سایر هزینه ها محاسبه می شود. متوسط درآمد مهندس IT در کانادا 70.000 دلار در سال یا به عبارتی 35 دلار در ساعت است. مهندسین تازه کار تقریبا 49.000 دلار در سال دریافت می کنند در حالیکه میانگین درآمد مهندس IT با تجربه سالانه 100.000 دلار است. باید به این نکته توجه داشته باشید که میزان درآمد مهندس IT در کانادا بسته به میزان تحصیلات، موقعیت شغلی، تجربه کاری و استانی که در آن کار می کنید، متفاوت است.

 

درآمد مهندس IT در استان های مختلف کانادا

یکی از عوامل تاثیر گذار در میزان درآمد مهندس IT در کانادا، استانی است که برای فعالیت انتخاب می کنید. با در نظر گرفتن این نکته که در برخی از استان های کانادا تقاضای زیادی برای مهندس IT وجود دارد، بنابراین دستمزد بیشتری برای متخصصان در نظر می گیرند. در جدول زیر میزان درآمد مهندس IT در استان های مختلف کانادا را مشاهده می کنید:

اسامی استان هامیزان درآمد سالانه
انتاریو74.000 دلار
آلبرتا72.000 دلار
بریتیش کلمبیا71.000 دلار
ساسکاچوان70.000 دلار
مانیتوبا68.000 دلار
جزیره پرنس ادوارد68.000 دلار
نوا اسکوشیا67.000 دلار
کبک51.000 دلار
نیوبرانزویک37.000 دلار

 

حقوق مهندس آی تی در کانادا

افرادی که به عنوان مهندس آی تی در کانادا کار می کنند به طور متوسط 120.000 دلار در سال درآمد دارند. میزان حقوق مهندس آی تی در کانادا بین 62.000 دلار ( حداقل حقوق ) تا 196.000 دلار ( حداکثر حقوق ) در سال است. حال با توجه به اینکه متوسط حقوق سالانه در کانادا برای مهندسین آی تی 113.000 دلار است ، نتیجه می گیریم که تقریبا 50 درصد افرادی که به عنوان مهندس آی تی در کانادا کار می کنند کمتر از متوسط حقوق در کانادا دریافت می کنند، درحالیکه نیمه دیگر بیشتر از آن کسب می کنند. در جدول زیر حقوق مهندس آی تی در کانادا با مشاغل دیگر مقایسه شده است:

مشاغل مختلفمیزان درآمد سالانه
مدیر IT93.000  دلار
مهندس پروژه87.000 دلار
مهندس سیستم85.000 دلار
مدیر برنامه84.000 دلار
مهندس طراحی80.000 دلار
مهندس79.000 دلار
آنالیزور سیستم75.000 دلار
آنالیزور برنامه70.000دلار
تکنسین خدمات48.000 دلار
تکنسین فیلد46.000 دلار

درامد مهندس it در کانادا

 

بهترین شهرها برای مهندسین  IT  در کانادا

برای همگان این ثابت شده است که کانادا قلب فرصت ها برای متخصصان در تمام زمینه ها است. افرادی که به دنبال کار در بازار کار رشته آی تی در کانادا هستند، گزینه های بسیار زیادی برای آنها وجود دارد. در ادامه بهترین شهرهای کانادا برای متخصصین آی تی معرفی شده است:

  • تورنتو

تورنتو عملکرد خارق العاده ای در زمینه جذب متخصصان آی تی از خود نشان داده است. این شهر به تنهایی در طول پنج سال گذشته، 25 درصد از کل مشاغل حوزه تکنولوژی را ایجاد کرده است. در طی سالهای گذشته، کلان شهر تورنتو بخش تکنولوژی را 36.5 درصد افزایش داده است. از همین رو ، تورنتو مقصد اول بسیاری از متخصصان رشته آی تی است که می خواهند در کانادا کار کنند.

  • کیچنر/ واترلو

بسیاری از افراد شهر کیچنر انتاریو را یکی از بهترین شهرها برای متخصصان  IT می دانند. این شهر بدون داشتن شلوغی ها و ترافیک تورنتو، موقعیت های شغلی زیادی را برای مهندسین آی تی ارائه می کند. در پنج سال گذشته، این شهر با رشد 40 درصدی در بخش تکنولوژی و استخدام تقریبا 20000 نیروی کار، در رتبه چهارم شهرهای فناوری کانادا قرار دارد.

  • مونترال

بخش فناوری در مونترال با رشد سریعی در حال گسترش است. این شهر با استخدام بیش از 13000 متخصص در حوزه تکنولوژی و نرخ رشد تقریبا 14 درصدی ، در رتبه پنجم شهرهای فناوری کانادا قرار دارد. با جذابیت های فرهنگ فرانسوی مونترال، جای تعجب نیست که افراد زیادی بخواهند در این شهر زندگی کنند. اگرچه موقعیت های شغلی دو زبانه زیادی نیز برای متخصصان آی تی دراین شهر وجود دارد.

  • اوتاوا

اوتاوا با استخدام بیش از 64000 نیروی کار در بخش تکنولوژی که ده درصد از کل متخصصان صنعت فناوری را تشکیل می دهد، رتبه دوم شهرهای فناوری در کانادا را به خود اختصاص داده است. این یکی از بالاترین نرخ ها در کانادا از نظر تمرکز نیروی کار است. به دلیل نرخ جمعیت و جرم و جنایت پایین در اوتاوا افراد زیادی خواستار کار در این شهر هستند. اوتاوا در رتبه اول هزینه زندگی و رتبه دوم میانگین حقوق مشاغل در کانادا قرار دارد.

  • ونکوور

ونکوور با داشتن آب و هوای مناسب و مناظر طبیعی شگفت انگیز یکی از بهترین شهرهای کانادا برای زندگی است. ونکوور با داشتن 75.000 نیروی کار بخش تکنولوژی و رشد 42 درصدی و داشتن شرکت های بزرگ تکنولوژی  از جمله آمازون، فیس بوک و مایکروسافت در رتبه سوم شهرهای فناوری کانادا قرار دارد.

  • شهر کبک

شهر کبک با داشتن جذابیت های معماری قدیمی و فرهنگ فرانسوی مقصد بسیاری از مهاجران است. برای اینکه بتوانید در این شهر کار کنید باید بتوانید به زبان فرانسه بنویسید و صحبت کنید. کبک با استخدام 25000 نفر و رشد 4 درصدی در بخش تکنولوژی در رتبه هشتم شهرهای فناوری کانادا قرار دارد.

  • کلگری

کلگری که به عنوان شهر نفت خیز کانادا شناخته می شود، با استخدام حدود 40000 نیروی کار  در بخش تکنولوژی امتیاز بالایی در کیفیت نیروی کار کسب کرده است. کلگری در رتبه اول میانگین حقوق در کانادا قرار دارد.

  • ادمونتون

ادمونتون بعد از کلگری دومین شهر بزرگ آلبرتا است که با استخدام حدود 28000 نیروی کار و رشد 25 درصدی در رتبه دهم شهرهای فناوری کانادا قرار دارد. این شهر با توجه به نرخ جرم و جنایت و تراکم جمعیتی پایین نسبت  به بقیه شهرها، هنوز نرخ اشتغال بالایی را در بخش فناوری تجربه می کند.

 

حقوق مهندس ای تی در کانادا

 

مهاجرت مهندس IT به کانادا

صنعت تکنولوژی در کانادا به سرعت در حال رشد است. این صنعت همواره متقاضی متخصصان آی تی از سراسر جهان بوده است. شما با داشتن مدرک تحصیلی معتبر، تجربه کار، مهارت زبان می توانید از طریق روش های مختلفی برای اقامت دائم کانادا درخواست دهید. خبر خوب این است که با توجه به اینکه تقاضا برای این مشاغل زیاد است ، بسیار آسان درخواست آنها پذیرفته می شود. در ادامه بهترین مسیرها برای مهاجرت مهندس IT به کانادا را بررسی می کنیم:

افرادی که در بخش فناوری اطلاعات کار می کنند ، از سخت افزارها، نرم افزارها شبکه ها، سرورها و دیگر تکنولوژی ها برای مدیریت و ذخیره اطلاعات استفاده می کنند. مشاغل IT به طور قابل توجهی میتواند از یک شرکت به شرکت دیگر متفاوت باشد . عناوین شغلی زیادی تحت عنوان متخصص  IT وجود دارند که تعاریف شغلی متفاوتی دارند. در اینجا تمام ناک های شغلی در زمینه  IT ارائه شده است:

کد ناکعنوان ناک شغلیعناوین شغلی
2171آنالیزور و مشاور سیستم های اطلاعاتیآنالیزور بیزینس های  IT، مشاوره IT ، مدیر اکانت  IT ، معمار ابری، آنالیزور سیستم های کنترل کیفیت، معمار حل مسئله
2172آنالیزور و مدیریت دیتابیسآنالیزور دیتابیس، مدیر دیتابیس، معمار دیتابیس
2173مهندس و طراح نرم افزارمهندس نرم افزار، طراح نرم افزار، معمار نرم افزار
2174برنامه نویس کامپیوتر و توسعه گر رسانهتوسعه گر نرم افزار، برنامه نویس نرم افزار، توسعه گر چند رسانه ای
2175طراح و توسع گر وبطراح وب، توسعه گر وب، وب مستر
2281تکنسین شبکه های کامپیوتریاپراتور دیتا سنتر، مدیریت  LAN ، تکنسین  LAN ، مدیر شبکه، تکنسین شبکه، مدیر سیستم
2282تکنسین های پشتیبانی کارگرکارمند مرکز تماس، کارمند بخش پشتیبانی ، تکنسین نصب نرم افزار
2283تکنسین آزمایش سیستم های اطلاعاتی آزامایشگر نرم افزار ، تکنسین تست سیستم ها،
0213مدیر و مسئول سیستم های اطلاعاتی و کامپیوتریمسئول IT ، مدیر توسعه گر  IT ، مدیر ادغام سازی  IT ، مدیر اجرای IT ، مدیر مهندسی نرم افزار، مدیر سیستم های کنترل کیفیت

برای اکثر مشاغل بخش فناوری اطلاعات ، متقاضیان به مدرک لیسانس نیاز دارند، اما برخی مشاغل نیز به مدرک فوق لیسانس علوم کامپیوتر، علوم اطلاعات و رشته های مرتبط نیاز خواهند داشت.  علاوه بر این متخصصان باید سه سال سابقه کار در زمینه فناوری اطلاعات داشته باشند( برای مشاغل سطح بالاتر به پنج تا ده سال تجربه کار نیاز است).

 

سیستم اکسپرس اینتری ( Express Entry )

اکسپرس اینتری محبوبترین روش برای اخذ اقامت دائم کانادا برای نیروهای کار متخصص است. سه برنامه تحت سیستم اکسپرس اینتری عمل می کنند. این برنامه ها عبارتند از برنامه کارگر ماهر فدرال ( FSWP )،  برنامه مهاجرتی کارکنان مشاغل فنی ( FSTP  ) و کلاس تجربه کانادایی ( CEC ). افرادی که تجربه کار در زمینه  IT را دارند می توانند امیدوار باشند که از طریق سیستم اکسپرس اینتری ، اقامت دائم کانادا را کسب کنند.

 

برنامه نامزد استانی ( Provincial Nominee Program )

برنامه نامزد استانی یا همان   PNP، دسته ای دیگر از برنامه اکسپرس اینتری است، که با هدف جذب نیروی متخصص برای استان یا منطقه ای خاص طراحی شده است. دو جریانی که بسیار مورد توجه متخصصان  IT قرار گرفته است برنامه تک پایلوت بریتیش کلمبیا و انتاریو هستند. اگر امتیاز برنامه نامزد استانی را کسب کنید، شانس زیادی برای انتخاب شدن در سیستم اکسپرس اینتری دارید.

 

ویزای استارت آپ ( Start-up Visa )

دولت کانادا ویزای استارت آپ را با هدف جذب کارآفرینان برای ایجاد کسب و کار جدید در این کشور راه اندازی کرده است. این برنامه با توجه به داشتن  الزامات متفاوت نسبت به برنامه اکسپرس اینتری، یک گزینه جذاب برای متخصصان آی تی خواهد بود. به منظور واجد شرایط بودن برای این برنامه ، به یک کسب و کار مناسب، نامه پشتیبانی از نهاد تعیین شده، مهارتهای زبان و توانایی مالی نیاز دارید.

 

جریان استعداد جهانی ( Global Talent Stream )

آخرین گزینه برای متخصصان IT که به دنبال مهاجرت به کانادا هستند، جریان استعداد جهانی است. هر چند که این روش برای دریافت اقامت موقت کانادا است، اما افراد پس از دریافت تجربه کار در کانادا می توانند برای اقامت دائم درخواست دهند.  تحت برنامه استعداد جهانی ، کارفرمایان می توانند در مدت چهار هفته نیروی کار خود را وارد کانادا کنند. به منظور واجد شرایط بودن، افراد باید در بخش های مورد نظر مهارت داشته باشند، درآمدی بالاتر از میانگین درآمد کانادا برای آنها در نظر گرفته شده باشد و به تازگی با معدل بالا در سطح فوق لیسانس ،دکترا و فوق دکترا  فارغ التحصیل شده باشند.

بازار کار it در کانادا

تحصیل در رشته  IT در کانادا

هر ساله افراد زیادی به منظور تحصیل در کانادا به این کشور مهاجرت می کنند. تحصیل در رشته آی تی در دانشگاه های کانادا مزایای زیادی به همراه دارد. در کانادا به عنوان یک کشور پیشرفته با شرکت های چند ملیتی، تقاضای زیادی برای مهندسان IT وجود دارد. پس از فارغ التحصیلی شما می توانید با داشتن مهارت های مورد نیاز وارد بازار کار رشته آی تی در کانادا شده و از مزایای زندگی و کار در این کشور بهره مند شوید. در ادامه لیست 57 موسسه کانادا که رشته IT را ارائه می دهند مشاهده می کنید:

  • کالج سنت کلر ( Clair College )
  • دانشگاه فنی انتاریو ( Ontario Tech University )
  • دانشگاه کارلتون ( Carleton University )
  • موسسه فناوری آلبرتا شمالی (Northern Alberta Institute of Technology )
  • کالج رد ریور ( Red River College )
  • کالج لمبتون (Lambton College )
  • دانشگاه پلی تکنیک ساسکاچوان ( Saskatchewan Polytechnic University )
  • دانشگاه مک ایوان ( MacEwan University )
  • کالج کانستوگا ( Conestoga College )
  • دانشگاه آلبرتا ( University of Alberta)
  • دانشگاه پلی تکنیک کوانتلن ( Cwantlen Polytechnic University )
  • دانشگاه اوتاوا ( University of Ottawa )

 

سخن پایانی

هر ساله بازار کار رشته آی تی در کانادا با فرصت های شغلی بی شماری همراه است. با توجه به تقاضای زیادی که برای متخصصان آی تی در این کشور وجود دارد، همواره درآمد مهندس IT در کانادا جز مشاغل پردرآمد محسوب می شود. شهر تورنتو به عنوان قلب تکنولوژی در کانادا با پیشه گرفتن از شهرهای بزرگی مثل نیویورک به دره سیلیکون شهرت پیدا کرده است. برای اطلاع کامل از بازار کار رشته  IT در کانادا و مراحل مهاجرت مهندس آی تی به کانادا با مشاوران ما در موسسه حقوقی اصطهباناتی تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

 

 1- آیا بازار کار رشته آی تی در کانادا از شرایط مطلوبی برخوردار است؟ بله، تقریبا در سراسر کانادا تقاضا برای مهندسین این رشته وجود دارد.

2- به عنوان مهندس IT از چه طریق می توان به کانادا مهاجرت کرد؟ شما می توانید از طریق سیستم اکسپرس اینتری، برنامه نامزد استانی ، برنامه استعداد جهانی و استارت آپ ویزا  برای اقامت کانادا درخواست دهید.

3- امکان دریافت ویزا برای مهندس IT بدون جاب آفر  وجود دارد؟ بله در سیستم اکسپرس اینتری امکان درخواست بدون جاب آفر وجود دارد.

4- آیا رشته IT در کانادا از درآمد خوبی برخوردار است؟ بله متوسط درآمد مهندس IT در کانادا 120.000 دلار در سال است.

5- مهندسین IT تحت چه ناک شغلی می توانند درخواست دهند؟ ناک های شغلی 2171،2172، 2173، 2174 و 2175 متعلق به مهندسین آی تی است.

6- کدام دانشگاه های کانادا رشته آی تی را ارئه می دهند؟ رشته مهندسی IT در کانادا توسط 57 دانشگاه از جمله دانشگاه آلبرتا، دانشگاه اوتاوا، دانشگاه ساسکاچوان، دانشگاه سنت کلر، دانشگاه مک ایوان و کالج رد ریور ارائه می شود.

7- درآمد مهندس آی تی با تجربه در کانادا چقدر است؟ مهندس آی تی با تجربه در کانادا حدود 150.000 دلار در سال درآمد دارند.

8- حداقل الزامات مهاجرت مهندس آی تی به کانادا چیست؟ داشتن مدرک لیسانس  رشته آی تی و یا رشته های مرتبط و حداقل سه سال تجربه کار الزامی است.

9- بهترین شهرهای کانادا برای مهندسان IT کدام هستند؟ شهر های تورنتو، کیچنر ، مونترال، اوتاوا ، ونکوور و کلگری بهترین شهرها برای مهندسان آی تی هستند.

10-  هزینه تحصیل در رشته  IT در کانادا چقدر است؟ هزینه این دوره بین 15.000 تا 25.000 دلار در سال متغیر است.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

1 دیدگاه برای “بازار کار رشته آی تی در کانادا + درامد it (شهرهای مختلف)

  1. کدرلایف گفت:

    ممنون از این مقاله کاربردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *