اعزام دانشجو به هند

کشور هند طی سال های گذشته با برنامه ریزی های دقیقی که داشته، توانسته است در زمینه جذب دانشجویان بین المللی بسیار موفق باشد. سیستم آموزشی هند، بر اساس سیستم آموزشی کشور انگلستان طراحی و اجرا شده است. از دیگر دلایل استقبال دانشجویان بین المللی جهت تحصیل در هند، امکان تحصیل در این کشور به زبان انگلیسی و اعتبار مدارک اخذ شده از دانشگاه های آن در سطح دنیا است. در این مقاله که به تلاش همکاران ما در موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی نگاشته شده است، شرایط اعزام دانشجو به هند و مهاجرت تحصیلی به این کشور مورد بررسی قرار گرفته است.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

اعزام دانشجو به هند

موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی با داشتن شعب رسمی در شهرهای شیراز، تهران، مشهد، اصفهان و تبریز و همچنین داشتن سابقه طولانی و درخشان در تمامی امور مهاجرتی، از جمله اعزام دانشجو به خارج از کشور، راهی مطمئن جهت مهاجرت تحصیلی است.

متقاضیان تحصیل در هند، ممکن است در ابتدا با سوالاتی در این زمینه روبرو باشند، مانند:

  1. زمان اخذ پذیرش از دانشگاه های هند چه زمان است؟
  2. مدارک لازم جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های هند چیست؟
  3. هزینه های تحصیل در هند چه میزان است؟
  4. اخذ ویزای تحصیلی هند به چه طریق امکان پذیر است؟

همکاران پر تلاش ما در موسسه اصطهباناتی، آماده اند تا جوابگوی تمامی سوالات شما در زمینه اعزام دانشجو به هند، اخذ پذیرش و شرایط تحصیل در این کشور باشند.

اعزام دانشجو به هند در مقاطع مختلف

تحصیل در دانشگاه های هند در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا امکان پذیر است. مقطع کارشناسی در هند بین سه تا پنج سال به طول می انجامد. علت متغییر بودن سال تحصیل این است که مدت زمان تحصیل در رشته های مختلف با یکدیگر متفاوت است. متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی می بایست حتما مدرک دیپلم 12 ساله خود را اخذ کرده و در زبان انگلیسی مهارت داشته باشند. البته نکته قابل ذکر این است که متقاضیانی که در زبان انگلیسی دارای مهارت نیستند، این امکان را خواهند داشت که قبل از دوره اصلی تحصیل خود، دردوره های آمادگی زبان شرکت نمایند.

دوره تحصیل در هند در مقطع کارشناسی ارشد، معمولا بین یک تا دو سال است. متقاضیان تحصیل در این مقطع می بایست مدرک کارشناسی خود را در رشته مورد نظر اخذ کرده باشند. از آن جایی که بیشتر رشته ها در این مقطع به زبان انگلیسی تدریس می شوند، دانشجویان می بایست در یکی از آزمون های تافل یا آیلتس شرکت کرده و مهارت خود در این زبان را به اثبات برسانند. باید اضاف کنیم که جهت متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نیز، دوره های آمادگی زبان در دسترس می باشد.

اعزام دانشجو به هند در مقاطع مختلف

اعزام دانشجو به هند در مقاطع مختلف

اما شرایط اخذ پذیرش و تحصیل در مقطع دکترا، کمی متفاوت است. متقاضیان تحصیل دکترا در هند می بایست ابتدا یک استاد راهنما، جهت ارائه پایاننامه خود انتخاب کنند.یکی از الزامات اخذ پذیرش، مکاتبه با استاد مورد نظر، ارسال پروپوزال و گرفتن تاییدیه از وی می باشد.همچنین ارائه مدرک زبان و ریز نمرات مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد نیز لازم است. تحصیل مقطع دکترا در هند بین چهار الی پنج سال به طول می انجامد.

اعزام دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی به هند

با توجه به کنکور سخت ایران جهت ورود به رشته های پزشکی و دندان پزشکی، بسیاری از علاقمندان این رشته ها به فکر تحصیل در خارج از کشور هستند. کشور هند به واسطه مزایایی که دارد به یکی از مقاصد خوب جهت تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در هند تبدیل شده است. ورود به رشته های پزشکی در کشور هند نیز با آزمون های ورودی به نام meet همراه است، اما آزمون های ورودی در کشور هند به مراتب نسبت به آزمون های مشابه در کشورهای اروپایی و سایر کشورهای انگلیسی زبان راحت تر است و در اکثر موارد مربوط به دروس پایه از جمله زیست شناسی، فیزیک، شیمی و غیره می باشد.شورای پزشکی چین برگزار کننده آزمون های ورودی در این کشور است و هدف از برگزاری آنها را انتخاب متقاضیانی که صلاحیت بیشتری دارند، عنوان کرده است.از شرایط لازم جهت تحصیل رشته پزشکی و دندان پزشکی در هند، داشتن 17 تا 25 سال سن و همچنین داشتن دیپلم 12 ساله است و متقاضیان می بایست دروس زیست شناسی، فیزیک و شیمی را در دوران تحصیل خودگذرانده باشند.

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های هند

دقت داشته باشید جهت تحصیل در هند در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، ابتدا می بایست از یکی از دانشگاه های این کشور پذیرش تحصیلی دریافت کنید که جهت این امر، متقاضیان موظف هستند که تمامی مدارک مقطع تحصیلی پیشین خود را به صورت آنلاین به سایت دانشگاهی که قصد تحصیل در آن را دارند، ارسال نمایند.مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های هند عبارتند از:

  • تکمیل فرم درخواست پذیرش
  • مدارک تحصیلی مقطع پیشین(دوره موسطه) و ریز نمرات
  • مدرک زبان(آیلتس یا تافل)
  • انگیزه نامه
  • گواهی تمکن مالی
  • اسکن مدارک شناسایی
  • اسکن صفحات پاسپورت

بهترین دانشگاه ها جهت تحصیل در هند

در کشور هند دانشگاه های خوب بسیاری وجود دارد که از این بین، 44 دانشگاه در رده 250 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته اند و مدارک اخذ شده از آنان کاملا معتبر است. در این بخش از مقاله به معرفی 10 دانشگاه برتر هند بر اساس رتبه بندی QS)) اشاره خواهیم کرد.

  1. Indian Institute of Technology Bombay (IITB) در شهر Mumbai
  2. Indian Institute of Science (IISC) Bangalore در شهر Bangalore
  3. Indian Institute of Technology Delhi (IITD) در شهر Delhi
  4. Indian Institute of Technology Madras (IITM) در شهر Chennai
  5. Indian Institute of Technology Kharagpur (IITKGP) در شهر Kharagpur
  6. Indian Institute of Technology Kanpur (IITK) در شهر Kanpur
  7. University of Delhi در شهر Delhi
  8. University of Hyderabad در شهر Hyderabad
  9. Indian Institute of Technology Roorkee (IITR) در شهر Roorkee
  10. Indian Institute of Technology Guwahati (IITG) در شهر Guwahati

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در هند

متقاضیان تحصیل رشته های پزشکی باید دقت داشته باشند که اگر پس از پایان تحصیلات و فارغ التحصیل شدن، قصد بازگشت و کار در ایران را دارند، می بایست تحصیلات خود را در داشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران سپری نمایند. به دلیل اهمیت این موضوع در این قسمت به معرفی دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در هند خواهیم پرداخت.

  • Banaras Hindu University
  • Jamia hamdard, new delhi (فقط داروسازی و طب سنتی)
  • Aligarh Muslim University
  • University of Delhi
  • Manipal Academy of higher education
  • Panjab University
  • Jadavpur University
  • Indian Institute Technology Madras
  • All India Institute Med Sciences New Delhi
دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت هند

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت هند

هزینه تحصیل در هند

همان طور که می دانید هزینه تحصیل در خارج از کشور،مانند کشور هند شامل شهریه دانشگاه ها و هزینه زندگی در هند که کشور مقصد می باشد، شامل می شود. در کشور هند نیز مانند سایر کشورها، شهریه دانشگاه ها با توجه به مواردی چون دولتی یا خصوصی بودن دانشگاه و همچنین رشته و مقطع تحصیلی مورد نظر متفتوت خواهد بود. اما اگر بخواهیم شهریه دانشگاه ها در مقاطع مختلف را به طور میانگین ذکر کنیم، به شرح زیر خواهد بود:

  • مقطع کارشناسی: 1000 تا 3500 دلار در سال
  • مقطع کارشناسی ارشد: 2000 تا 5000 دلار در سال
  • مقطع دکترا: 3000 تا 5000 دلار در سال

هزینه زندگی دانشجویی در هند نیز مانند شهریه دانشگاه ها، نسبت به سایر نقاط جهان کمتر است و به طور میانگین 4000 دلار در سال خواهد بود که این هزینه شامل هزینه اقامت، خورد و خوراک، رفت و آمد و غیره خواهد بود.

مزایای تحصیل در هند

تحصیل در کشور هند مزایای بسیاری دارد که از مهم ترین آنها می توان به فاصله کوتاه این کشور تا ایران اشاره کرد. به این ترتیب دانشجویان می توانند به راحتی به کشور رفت و آمد داشته باشند. از دیگر مزایای تحصیل در هند پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی دانشجویی نسبت به سایر نقاط آسیا و جهان می باشد و متقاضیان نگرانی زیادی بابت پرداخت شهریه دانشگاه و هزینه زندگی نخواهند داشت. نکته قابل ذکر دیگر اعتبار جهانی دانشگاه های هند است که مدارک اخذ شده از آن ها در بیشتر کشورهای جهان مورد تایید می باشد. همچنین امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز از دلایل استقبال جهت تحصیل در این کشور می باشد.کشور هند به واسطه وجود اقوام و فرهنگ های مختلف در آن، یک کشور چند ملیتی است و این امر خود از مزایای آن به شمار می آید. دانشجویان بین المللی به واسطه تحصیل در این کشور می توانند با اقوام و فرهنگ های متفاوت آشنا شوند و خاطرات شیرین و لذت بخشی از تحصیل در هند داشته باشند. به علاوه مردم هندوستان بسیار اجتماعی و خونگرم هستند و دانشجویان به راحتی و بدون هیچ مشکلی می توانند با آن ها ارتباط برقرار نمایند.

حال که با مطالعه این مقاله از شرایط تحصیل در هند آگاه شدید، اگر قصد ادامه تحصیل در این کشور زیبا را دارید، می توانید با مشاوران مجرب موسسه وکلای برگزیده اصطهباناتی در ارتباط باشید و انجام تمامی مراحل، از اخذ پذیرش تحصیلی تا حضور در کشور هند را به آنان بسپارید.

سوالات متداول اعزام دانشجو به هند

1- شروع و اتمام سال تحصیلی در هند چه زمانی است؟شروع سال تحصیلی از ماه آگوست و یا سپتامبر(مرداد یا شهریور) می باشد که با توجه به دانشگاه مقصد متفاوت است و پایان سال تحصیلی نیز ماه می(اردیبهشت) خواهد بود.

2- شرط ورود به مقطع کارشناسی در هند چیست؟مدرک دیپلم 12 ساله

3- شرط ورود به مقطع کارشناسی ارشد در هند چیست؟داشتن مدرک کارشناسی مورد تایید از وزارت علوم ایران

4- شرط ورود به مقطع دکترا در هند چیست؟داشتن مدارک مورد تایید مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد

5- آیا تحصیل در هند به زبان انگلیسی امکان پذیر است؟بله، اکثر دانشگاه های هند رشته های تحصیلی مختلف را به زبان انگلیسی ارائه می دهند.

6- آیا در کشور هند امکان کار حین تحصیل برای دانشجویان وجود دارد؟خیر، با توجه به جمعیت بسیار زیاد کشور هند، مردم بومی این کشور بیشتر به کار احتیاج دارند.

7- آیا دانشگاه های کشور هند به متقاضیان، خوابگاه های دانشجویی ارائه می دهند؟برخی از دانشگاه ها خدمات خوابگاهی و محل اقامت را به متقاضیان ارائه می دهند که در این بین دانشگاه های خصوصی عملکرد بهتری نسبت به دانشگاه های دولتی دارند و از لحاظ تعداد خوابگاه ها و امکانات موجود در آن ها برتری چشمگیری دارند.

8- امنیت کشور هند به چه صورت است؟در کشور هند امنیت نسبی وجود دارد، اما جهت اطمینان به دانشجویان توصیه می شود که تنها به فکر تحصیل باشند و خود را در مسیر های پر خطر قرار ندهند.

9- آیا دانشگاه های هند مورد تایید وزارت بهداشت ایران می باشند؟بله، 9 دانشگاه در هند مورد تایید وزارت بهداشت ایران است که متقاضیان تحصیل رشتههای پزشکی می توانند در آن ها به تحصیل بپردازند.

10- آیا جهت تحصیل در هند، همسر متقاضی امکان اخذ ویزای همراه دارد؟بله، اما فقط در مقطع دکترا این امکان وجود دارد و جهت سایر مقاطع، همسر متقاضی می بایست خود نیز ویزای تخصیلی دریافت کند.

11- شرایط استفاده از بیمه درمانی، حین تحصیل در کشور هند چگونه است؟دانشجویان این امکان را دارند که با پرداخت بهای بیمه، در طول دوره تحصیل خود، از خدمات درمانی در این کشور استفاده نمایند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *