تحصیل داروسازی در هند

تحصیل داروسازی در هند برخلاف تحصیل در کشورهای پیشرفته بیشتر حالت صنعتی دارد و فارغ التحصیلان این رشته بعد از اتمام تحصیل بیشتر مایلند وارد صنعت داروسازی شوند. جهت کسب مهارت در هند بعنوان یک داروساز، حداقل مدرک دیپلم داروسازی با 2 سال واحد تئوری و 500 ساعت کار عملی الزامی می باشد. برای دیپلمه های داروسازی گذراندن واحدهای عملی بسیار حائز اهمیت است. در هند دانشکده های خصوصی متعددی وجود دارد که هریک در مقاطع متفاوت مدرک داروسازی را ارائه می دهند. برخی از این موسسات فعالیت خود را از سال 2008 آغاز کرده اند. در این مقاله مشاورین موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) اطلاعات مختصری در مورد داروسازی ارائه شده است و هدف فقط آشنایی اجمالی با این رشته می باشد.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شرایط تحصیل رشته داروسازی در هند

شرایط گزینش برای تحصیل در هند در مقطع داروسازی، دیپلم داروسازی:

  • تکمیل کلاس 1 ام
  • کالج های خصوصی مقررات خود را مطابق با PCI (انجمن داروسازی هند) دارند.

کارشناسی داروسازی:

  • پذیرش به نمرات دانشجویان در تحصیلات عالی متوسطه بستگی دارد.
  • استان های مختلف برای دروس مورد نیاز قوانین متفاوتی دارند. فیزیک و شیمی در تمامی استان ها لازم است، بعضی از استان ها نیز زیست و یا ریاضی را نیاز دارند.
  • امتحان ورودی ممکن ایت برای تمامی مؤسسات لازم باشد

کارشناسی ارشد داروسازی:

  • بایستی کارشناسی یا معادل آن را در داروسازی داشته باشند
  • امتحان ورودی برای پیوستن به کالج های خصوصی برای کارشناسی ارشد داروسازی، M.Pharm ASSO-CET می باشد.
  • انگلیسی تنها زبان مورد استفاده در تمامی مؤسسات دارای دوره های داروسازی می باشد

دانشگاه هایی که مدرک داروسازی ارائه می دهند:

  • دانشگاه بنارس هند
  • مؤسسه ملی تحصیلی و تحقیق دارویی (NIPER).
  • کارشناسی ارشد دانشگاه بارودا (ماهاراج سایاییرائو)
  • دانشگاه ساغر دکتر حریصینگ گور. دانشگاه ساغر ـ ساغر.
  • دانشگاه پنجاب (PU) ـ چندی گر
  • دانشگاه گورو غازی هندو (ترمی/ 50.000 روپیه)
  • جمیا همدرد (بخش داروسازی)
  • موسسه علم و فنلوری بیرلا (BITS) در دانشگاه های پیلانی و رانچی 9. L.M. دانشگاه داروسازی احمدآباد
  • دانشگاه دبروغار
  • کالج داروسازی بمبئی
  • دیپسار(DIPSAR) ، دهلی نو
  • دکترای پزشکی دانشگاه روتک
  • دانشگاه براتی ویدیاپسش (Bharati Vidyapeeth)

شرایط و‌ مدارک اخذ پذیرش رشته داروسازی در هند

داروسازی شامل مدرک دیپلم، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می باشد. دیپلم داروسازی:

  • نیاز به 500 ساعت کار هفتگی
  • 3 ماه آموزش عملی در بیمارستان یا انجمن

کارشناسی داروسازی:

  • سال اول: آناتومی انسان و فیزیولوژی، داروشناسی، شیمی آلی 1، داروپردازی، شیمی غیر آلی
  • سال دوم: آسیب شناسی، داروشناسی فیزیکی، شیمی آلی 2، میکروب شناسی، بیوشیمی
  • سال سوم: فارموکولوژی، مهندسی داروسازی، شیمی دارویی، حقوق دارویی، داروپردازی و فیتو شیمی (شیمی گیاه)
  • سال چهارم: فارموکولوژی و سم شناسی، فناوری دارویی، شیمی دارویی 2، داروپردازی و فیتوشیمی (شیمی گیاه) 2، فارماکوکینتیک، تجزیه و تحلیل دارویی، داروخانه بیمارستان، داروخانه بالینی، بازاریابی دارویی

شرایط و‌ مدارک اخذ پذیرش رشته داروسازی در هند

صلاحیت ورود به برنامه های داروسازی در سراسر و در داخل کشورها و مهم تر از همه بین مؤسسات عمومی و خصوصی متفاوت است. شرایط لازم ورودی نیز بسته به مدرک متفاوت می باشد. روند در خواست رسمی در بیشتر مؤسسات خصوصی به صورت مستقیم صورت نمی گیرد. هیچ منبع اطلاعات متمرکزی برای نمایش تعداد متقاضیان در مؤسسات خصوصی و عمومی هند وجود ندارد.

پذیرش سال اول کارشناسی داروسازی به صورت مستقیم از طریق دبیرستان، بر اساس نمرات حاصل از امتحانات دبیرستان یا بر اساس لیست رتبه بندی جوایز صورت می گیرد که بر اساس نمرات امتحانات ورودی توسط دولت یا مؤسسه فردی ارائه می شود. برگزاری آزمون ورودی به عنوان شرایط لازم پذیرش بیشتر توسط مؤسسات عمومی به کار می رود. برای مثال، پذیرش سال اول کارشناسی داروسازی دانشگاه بنارس هندو (BHU) از طریق آزمون ورودی مشترک (JEE) توسط برنامه کارشناسی ارشد داروسازی مؤسسات فناوری هندی (IITs) صورت می گیرد.

معیار ورود به برنامه کارشناسی ارشد داروسازی عملکرد تحصیلی در کارشناسی داروسازی یا آزمون ورودی یا هر دو می باشد. در حال حاضر تقاضا برای برنامه کارشناسی ارشد داروسازی بیشتر از مکان های موجود در کشور می باشد. آزمون توانمندی تحصیلات عالی برای نمرات مهندسی (GPAT)، معیار مهمی برای صلاحیت برخورداری یک دانشجو جهت دریافت کمک هزینه تحصیلی دولتی در طول دوره تحصیل کارشناسی ارشد داروسازی می باشد.

این معیار برای پذیرش سال اول برنامه کارشناسی ارشد داروسازی انتخابی می باشد. با این حال، بسیاری از مؤسسات عمومی به عملکرد تحصیلی گذشته و نمرات GPAT جهت درخواست برنامه کارشناسی ارشد داروسازی نیاز دارند.

دانشگاه های داروسازی معتبر مورد تایید وزارت بهداشت در هند

دانشگاه هندی Banaras، قبلا کالج مرکزی هندو نامیده میشد، یک دانشگاه مرکزی عمومی واقع در واراناسی، اوتار پرادش است. این دانشگاه در سال 1916 توسط مادان محمد ملاویا تاسیس شدوبیش از 30000 دانش آموز ساکن در محوطه دانشگاه دارد، دانشگاه بنارس ،به عنوان بزرگترین دانشگاه مسکونی در آسیا شناخته شده است.

دانشگاه آلیگار یک دانشگاه مرکزی عمومی هند است. این دانشگاه ،در ابتدا توسط سید احمد خان به عنوان کالج آمریکایی انگلستان شرقی در سال 1875 تأسیس شد. پردیس اصلی AMU در شهر آلیگار واقع شده است. دانشگاه دهلی که به طور غیر رسمی به عنوان دانشگاه دهلی شناخته می شود، یک دانشگاه مرکزی ،دانشگاهی کالج مانند است که واقع در دهلی نو، هند واقع شده است. این قانون در سال 1922 توسط قانون مجلس قانونگذاری مرکزی تاسیس شد.

دانشگاه پنجاب یک دانشگاه عمومی دانشگاهی است که در چندیگر هند واقع شده است. این دانشگاه در سال 1882 تاسیس شد و یکی از قدیمی ترین دانشگاه های هند است.دانشگاه پنجاب، مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، گواهی دیپلم و دوره های حرفه ای را در زمینه های متعددی مانند مطالعات کسب و کار و مدیریت، حسابداری و بازرگانی، هنر (زیبا / بصری / انجام)، طراحی، مهندسی، علوم انسانی و علوم اجتماعی، علوم پزشکی و علوم ارائه می دهد.

گروه آموزشی Manipal، با میراثی عالی در زمینه تحصیلات عالی برای بیش از 60 سال، در سال 2011 دانشگاه منیپال جیپور (MUJ) را راه اندازی کرد. دارای زیرساخت های کلاس جهانی، از جمله امکانات مجهز و دارای پیشرفته ترین منبع تحقیقات و کتابخانه ی مدرن است.

دانشگاه کلکته یکی از سه دانشگاه در اوایل دهه مدرن هند است. دانشگاه در سال 1955 تاسیس شد، یک موسسه تحقیقاتی عمومی است که در منطقه شهری کلکته – در بنگال غربی واقع شده است.از 36 اداره با 21 مدرسه بین رشته ای و 40 مرکز تحصیلی تشکیل شده است که تقریبا 10،000 دانش آموز دارد. دارای 39 زمینه در خصوص مقطع کارشناسی و57 دوره کارشناسی ارشد است و دوره های کارشناسی ارشد فلسفه،دکترا و دیپلم را ارائه می دهد.

شهریه و هزینه تحصیل داروسازی در هند

هزینه تحصیل در رشته ی داروسازی کشور هند:

  • مقطع کارشناسی : بین 31000 روپی تا 92000 روپی ( معادل 439.37 دلار تا 1303.95 دلار ) در سال
  • کارشناسی ارشد داروسازی: 70000 روپی تا 85000 روپی ( معادل 992.13 دلار تا 1204.73 دلار) در سال

در کشور هند، داستان خانه و مسکن با سایر کشور ها متفاوت است. در این کشور خیلی از دانشگاه های معتبر و معروف به دانشجویان خود در دانشگاه خوابگاه می دهند. با این وجود برخی از دانشگاه ها از این امکان بهره مند نیستند. در این موارد دانشجویان می توانند از گزینه های دیگر مثل اجاره ی یک اتاق در یک هاستل، یا اجاره یک اتاق مستقل و یا اجاره ی یک آپارتمان های مبله استفاده کنند.

شهریه و هزینه تحصیل داروسازی در هند

هر کدام از این موارد را دانشجویان انتخاب کنند از مزایای به خصوصی بهره مند می شود. یک دانشجو می توانند اقامت راحت، خوب و امنی را، با ماهیانه 10000 روپی ( معادل 141.73 دلار) و بالطبع 120000 روپی ( معادل 1700.80 دلار ) در سال، برای خود فراهم کنند. سایر هزینه زندگی در هندوستان به شکل زیر تخمین زده شده است:

  • غذا و رستوران : بین 1500 تا 4500 روپی در هفته ( معادل 21.26 تا 63.78 دلار )
  • قبض خدمات شهری ( برق و گاز و آب) : بین 200 تا 500 روپی در هفته ( معادل 2.83 تا 7.09 دلار )
  • حمل و نقل با وسیله نقلیه عمومی : بین 70 تا 100 روپی در هفته ( معادل 0.99 تا 1.42 دلار )
  • تفریح و ورزش : بین 300 تا 800 روپی در هفته ( 4.25 تا 11.34 دلار )

آزمون ورودی رشته داروسازی در هند

ثبت نام برای سال اول لیسانس داروسازی در دانشگاه های عمومی به وسیله ی آزمون ورودی مشترک (JEE) صورت می گیرد که این آزمون توسط موسسه تکنولوژی هند IITs اداره می شود. یک گروه 13 از آموزشگاه های تحصیلات عالیه عمومی مستقل که بر محور مهندسی و تکنولوژی تاسیس شده اند و به عنوان موسسه های با اهمیت ملی توسط دولت هند شناخته می شوند.

تهیه لیستی از صلاحیت متقاضیان با توجه به تمرینات آن ها نیز متفاوت می باشد. برخی مراکز و موسسه ها بر نمره آزمون ورودی تاکید دارند و از آن به عنوان تنها ملاک در فرایند انتخاب استفاده می کنند. تعدادی از دانشگاه های خصوصی و حداقل یک ایالت در هند (Tamilnadu), دیگر از متقاضیان آزمون ورودی نمی گیرند و به جای آن از نمرات مقطع دبیرستان استفاده می کنند. بسیاری از موسسات دولتی یک حد وسط را برای ثبت نام انتخاب کرده اند و تلفیقی از نمره دبیرستان و نمره آزمون ورودی را برای ثبت نام در روند انتخاب شده در نظر می گیرند.

تهیه لیست رتبه بندی صلاحیت یا آزمون ورودی انجام شده برای ثبت نام در سال اول BPharm و لیسانس برنامه های تحصیلی مهندسی به صورت مشترک در تمامی ایالت های هند به جز (Tamilnadu) و Karnataka انجام می گیرد, که این دو ایالت همراه با برنامه های تحصیلی پزشکی نیز می باشد. به طور کلی متقاضیانی که رتبه آنها در لیست پایین تر است به برنامه تحصیلی BPharm وارد می شوند. در سال 2008، بیش از 35000 دانشجو در آزمون ورودی در بنگال غربی، ایالتی در شمال شرق هند، شرکت کردند.

25000 تا از دانشجویانی که رتبه ی آن ها در لیست جزو بیشترین ها بوده است، برای ورود به برنامه تحصیلی مهندسی انتخاب می شوند، در صورتی که دانشجویانی که رتبه ی آنها زیر این رتبه است برای برنامه ی تحصیلی BPharm در دانشگاه های خصوصی متقاضی می شوند. در سال 2008 گزارش شده است که موسسات دارای مشکلاتی برای جذب متقاضیان مناسب هستند تا بتوانند برنامه های تحصیلی داروسازی را پر کنند.
برنامه ی تحصیلی کارشناسی ارشد داروسازی

ملاک های ورود به برنامه تحصیلی MPharm به عملکرد تحصیلی در مقطع BPharm و امتحان آزمون ورودی و یا هر دوی آنها بستگی دارد. در حال حاضر، تقاضای بیشتری برای برنامه تحصیلی MPharm نسبت به مکان های در دسترس برای این مقطع در کشور وجود دارد. یک معیار بسیار مهم، نمره آزمون استعداد فارغ التحصیلی مهندسی می باشد (GPAT), که دانشجو را برای بورسیه ی تحصیلی دولتی در طول مدت تحصیلی MPharm می سنجد. این معیار برای ثبت نام سال اول برنامه ی تحصیلی MPharm اختیاری می باشد. اگرچه بسیاری از موسسات دولتی عملکرد تحصیلی گذشته و همچنین نمره ی (GPAT) را برای ثبت نام در برنامه تحصیلی MPharm درخواست می کنند.

آزمون (GPAT) شامل 100 سوال چند گزینه ای می باشد که دارای 100 نمره است. آزمون حدودا 3 ساعت طول می کشد. سوال های آزمون (GPAT) به گونه ای هست که استعداد و دانش متقاضی را برای تحصیل در رشته ی دارو سازی ارزیابی می کند. که دربرگیرنده اصول اساسی، عمل ها، فرمول ها یا قوانین، درک ایده های بنیادی و عملکرد یا طراحی مشاهده اصول بنیادی قوانین داروسازی می باشد. (GPAT) تمامی موضوعات داروسازی را شامل می شود که متشکل از محصولات طبیعی، عطاری ,شیمی دارویی، دارو شناسی، داروشناسی تحلیلی، داروشناسی قضایی، شیمی زیستی، میکروب شناسی، داروسازی بالینی می باشد.

تحصیل دکترای داروسازی در هند

مراحل تحصیل داروسازی در هند:

  • دیپلم داروسازی: 2 سال
  • لیسانس داروسازی: 4 سال
  • فوق لیسانس داروسازی: 2 سال
  • دکتر داروسازی

تخصص های زیر در خصوص دکترای داروسازی وجود دارند: فارماکوگنوزی، شیمی دارویی، بیوشیمی، مهندسی داروسازی و غیره. فرد فارغ التحصیل از B.Pharm اکنون می تواند وارد دوره 6 ساله Pharm.D شود که تازگی معرفی شده است. اما فارغ التحصیل B.Pharm باید 2 سال تحصیلات داشته و 1 سال در بیمارستان کار آموزشی کند تا به یک دکتر داروسازی تبدیل شود.

دوره های 6 ساله Pharm.D و 3 ساله Pharm.D پس از لیسانس به عنوان دوره های حرفه ای در هندوستان پیشنهاد می شوند که بیشتر روی جنبه های کلینیکی و اجتماعی این حرفه ودوره های عملی اجباری در سایت های آموزش تجربی تمرکز داشته اند. دوره PharmD از 6 سال تحصیلی تشکیل شده که 5 سال آن تحصیلات تئوری بوده و 1 سال آن به صورت کارآموز و رزیدنت در سایت های آموزش تجربی می گذرد.

شش ماه از کارآموزی و رزیدنسی در حوزه های عمومی بود و سه دوره دو ماهه در حوزه های تخصصی سپری می شود. علاوه بر این کارهای اداری و منشی گری و کارهای پروژه ای با تمرکز بر مصرف داروها، فارماکواپیدمیولوژی ، مراقبت‌های دارویی یا اقتصاد و مدیریت دارو نیز سر جای خود قرار دارند. علوم پایه، شیمی و مباحث داروسازی، به نوعی گسترش دوره های D.Pharm و B.Pharm هستند.

با اینکه سیستم آموزشی عالی در هند روی جنبه های کلینیکی و بیماری این رشته تمرکز دارد، اما تمرکز زیادی روی علوم پایه (مانند شیمی و آنالیز) دارد، این در حالی است که موضوعاتی چون فناوری دارویی و سیاست های سلامت مورد چشم پوشی واقع شده اند. اجرای دوره های Pharm.D در هند جرقه مباحثه های زیادی بین فرهیختگان و سیاست گذاران را زده است. 47 موسسه (46 خصوصی و 1 دولتی) دوره Pharm.D را ارائه می دهند که سالانه ظرفیت پذیرش 1410 دانشجو را دارند. تنها 20 موسسه از میان آن ها دوره های بعد از لیسانس Pharm.D را ارائه می دهند که تنها 200 صندلی می شود.

تمام این موسسات به غیر از یکی از آن ها به صورت خصوصی بوده و 45 تای آن ها در کارناتاکا (Karnataka) ، تامیل نادو (Tamil Nadu) و آندرا پرادش (Andhra Pradesh) بوده و در ایالت های مادیا پراش (Madhya Pradesh) و مهاراشترا (Maharashtra) از هر کدام یکی وجود دارد. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر پیرامون هزینه تحصیل پزشکی هند با موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) تماس حاصل نموده و از تجربیات مشاورین مجرب بهره مند شوید.

سوالات متداول در مورد تحصیل داروسازی در هند

1- زبان ارائه شده در دانشگاه های هند برای رشته ی داروسازی چیست؟

تماما به زبان انگلیسی میباشد.

2- شرایط تحصیل دیپلم داروسازی در هند چیست؟

مجموع 500 ساعت کار به صورت هفتگی- 3ماه آموزش علمی در بیمارستان یا انجمن

3- آیا پذیرش رشته ی داروسازی در هند آزمون ورودی دارد؟

بله-اکثر موسسات آزمون ورودی دارند.

4- هزینه ی مقطع کارشناسی داروسازی درهند چقدر است؟

در حدود 439.37 تا 1303.95 دلار در سال میباشد.

5- هزینه ی مقطع کارشناسی داروسازی در هند چقدر است؟

در حدود 992.13 تا 1204.73 دلار سالانه میباشد.

6- آیا خوابگاه دانشجویی به دانشجویان در هند داده میشود؟

معمولا دانشگاه های معتبر و معروف از خوابگاه های دانشجویی برخوردارند.

7- هزینه های زندگی دانشجویی در هند چقدر است؟

معمولا در حدود ماهانه 200 تا 300 دلار میباشد.

8- تحصیل دکتری داروسازی در هند چند سال است؟

مجموع دوره ها در حدود 8 سال است.

9- نام آزمون ورودی کارشناسی ارشد داروسازی چیست؟

M.Pharm/ASSO-CET

10- دانشگاه های معتبر داروسازی هند کدامند؟

دانشگاه های بنرس-آلیگار-پنجاب-مانیپل-کلکته.

11- هزینه ی خورد و خوراک دانشجویان در هند چقدر است؟

در حدود 22 تا 64 دلار به صورت هفتگی میباشد.

4.5/5 - (2 امتیاز)

مطالب مرتبط

2 دیدگاه برای “تحصیل داروسازی در هند

  1. Ashkan Sadri Fard گفت:

    سلام خسته نباشد
    در رابطه با نیاز به 500 ساعت کار هفتگی اگه بیشتر توضیح بدید ممنون میشم

    1. مشاور تحصیلی و مهاجرت گفت:

      منظور شما از 500 ساعت کار هفتگی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *