آزمون یوس

ترکیه، شبه جزیره ای بسیار زیبا و دیدنی در منطقه خاورمیانه پذیرای مهاجران زیادی از اقصی نقاط دنیا است.‌ این کشور با کشور های ایران، بلغارستان، یونان، ارمنستان، سوریه و عراق مرز مشترک دارد.‌ پایتخت کشور ترکیه شهر آنکارا است و بزرگترین شهر این کشور استانبول می باشد. از دیگر شهر های مهم این کشور می توان به ازمیر، آنتالیا، قونیه، بدروم، کوش آداسی، مارماریس و … اشاره نمود.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

با توجه به مناسب بودن هزینه های زندگی در ترکیه و همچنین هزینه تحصیل مناسب در ترکیه، افراد زیادی برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه اقدام می کنند. البته گروهی زیادی نیز برای کار در ترکیه یا سرمایه گذاری در ترکیه اقدام می کنند.‌
کسانی که قصد دارند برای ادامه تحصیلات خود به کشور ترکیه مهاجرت کنند قطعا باید با آزمون یوس آشنایی پیدا کنند.

در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که کدام یک از دانشگاه های کشور ترکیه در ایران ازمون یوس را برگزار می کنند؟ پس اگر قصد دارید در این آزمون مهم شرکت کنید تا انتهای مقاله با ما همراه شوید.

این مقاله به همت گروه کارشناسان موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی تهیه شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با سایر روش های مهاجرت به ترکیه، می توانید از طریق نمایندگی های موسسه اصطهباناتی در شهر های شیراز، اصفهان، مشهد، تهران و تبریز اقدام کنید.

آزمون یوس چیست؟

آزمون یوس یا همان YoS آزمونی است که برای پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه های کشور ترکیه از دانشجویان گرفته می شود.‌ متولی برگزاری این آزمون OSYM است و از سال ۱۹۸۱ این ازمون را برگزار می کرده است. این آزمون برای داوطلبانی است که قصد دارند در مقاطع کارشناسی و دکترای رشته های پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه های ترکیه درس بخوانند.

بیشتر دانشگاه های این کشور خود اقدام به طراحی سوال می کنند. این دانشگاه ها آزمون را خودشان برگزار می کنند. این آزمون برای افرادی است که خارج از کشور ترکیه درس خوانده اند. داوطلبانی که از کشور ایران قصد دارند برای تحصیل در ترکیه اقدام کنند، باید دارای مدرک دیپلم یا پیش دانشگاهی باشند و یا فارغ التحصیل سال چهارم متوسطه باشند. تعداد شرکت کنندگان این آزمون که از کشور های مختلف ایران، افغانستان، آلمان، بلغارستان، قرقیزستان، آفریقا، تانزانیا، مصر، کنیا، مالاوی، سوریه و تونس است بسیار زیاد می باشد. پیش بینی می شود این تعداد به صد هزار نفر هم برسد.

آزمون یوس چیست؟

آزمون یوس چیست؟

بررسی آزمون یوس

آزمون یوس دارای هشتاد سوال است و در کل از سه قسمت تشکیل شده. در این آزمون مباحثی مربوط به هوش، ریاضی و هندسه مورد سوال قرار می گیرد. از بین این هشتاد سوال، چهل سوال آن برای هوش، سی و پنج سوال برای ریاضی و پنج سوال برای هندسه اختصاص داده شده است.

توجه داشته باشید که تعداد سوالات در برخی از دانشگاه های ترکیه از هشتاد تا بیشتر می شود. در برخی نیز ممکن است از هشتاد سوال کمتر باشد.‌ سوالات این آزمون به انتخاب داوطلب می تواند به زبان‌ انکلیسی، ترکی استانبولی یا زبان دیگری باشد. برخی از دانشگاه ها این آزمون را به زبان فارسی هم برگزار می کنند. سوالات آزمون یوس تستی بوده و پنج گزینه دارد. برخی از دانشگاه ها برای آزمون خود نمره منفی اختصاص می دهند اما برخی دیگر نمره منفی را در این آزمون اعمال نمی کنند‌. اگر در این آزمون نمره منفی اعمال شود، هر چهار جواب غلط باعث از بین رفتن یک جواب درست خواهد شد.

شرایط شرکت در آزمون یوس

آزمون یوس هر ساله توسط دانشگاه های دولتی و خصوصی کشور ترکیه از متقاضیان گرفته می شود. همان طور که گفتیم بیشتر دانشگاه های ترکیه خود اقدام به گرفتن این آزمون می کنند. از این رو می توان گفت شرایط شرکت در آزمون یوس کشور ترکیه، به دانشگاه مورد نظر شما بستگی دارد.‌

اما در کل برخی شرایط برای حضور در این آزمون در کل دانشگاه ها یکسان است. اگر فردی قصد دارد در این آزمون‌شرکت کند باید دانش آموز سال آخر دبیرستان و یا فارغ التحصیل باشد. افرادی که بومی کشور ترکیه هستند نمی توانند در این آزمون شرکت کنند چرا که این آزمون صرفا برای اتباع خارجی داوطلب تحصیل در کشور ترکیه است. اگر فردی در ترکیه متولد شده و تبعه این کشور بوده و بعد ها به هر دلیلی از تابعیت این کشور خارج شده است، برای شرکت در این آزمون باید به وزارت کشور مراجعه نموده و برگه های خاصی دریافت کند. این برگه ها باید همراه با سایر مشخصات فرد به دانشگاه مورد نظر جهت آزمون یوس ارائه گردد.

شرایط شرکت در آزمون یوس

شرایط شرکت در آزمون یوس

اگر داوطلب این آزمون تبعه کشور ترکیه یا قبرس شمالی باشد ولی دوره دبیرستان خود را در خارج از کشورش گذرانده باشد، می تواند برای شرکت در آزمون یوس اقدام نماید.

هر فرد می تواند هر اندازه که بخواهد در این آزمون شرکت کند. شرکت در ازمون یوس محدودیت سنی هم ندارد. معمولا این آزمون هر سال در دومین یکشنبه ماه آوریل برگزار می شود.‌ مدت زمان آزمون یوس حدود دو ساعت و نیم است.

قوانین ثبت نام و شرکت در آزمون یوس

برای ثبت نام در آزمون یوس این نکته را به خاطر داشته باشید که روند ثبت نام در این آزمون چهار مرحله ای است. برای ثبت نام نیاز به مدارکی از قبلی عکس سه در چهار، عکس از گذرنامه یا کارت ملی، اسکن مدرک دیپلم یا پیش دانشگاهی، پر کردن فرم ثبت نام آزمون یوس و پرداخت هزینه آزمون دارید.

در مرحله اول که پیش ثبت نام است، باید ابتدا به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کنید، سپس فرم ثبت نام را تکمیل کرده و شهر مورد نظر تان را انتخاب کنید. حال باید اسکن شده صفحه اول پاسپورت خود را ارائه کنید. پس از تکمیل فرم مربوطه و ارسال آن یک ایمیل تایید برای شما ارسال می شود. پس از تایید ایمیل حساب کاربری شما با درخواست شماره ای در وب سایت دانشگاه فعال می گردد. در این مرحله باید نام کاربری و رمز عبور خود را انتخاب کنید. پس از تکمیل اطلاعات ایمیل تایید دوم ارسال می شود و ثبت نام آغاز می گردد.

در مرحله دوم باید در ADAY SYSTEM دانشگاه ثبت نام کرده، پاسپورت را آپلود کنید و شهر مورد نظرتان را انتخاب نمایید. سپس اطلاعات خود را وارد کرده و هزینه ازمون را پرداخت می کنید‌.‌ پس از تایید پرداخت ثبت نام شما تکمیل می شود. در مرحله سوم می توانید روند ثبت نام خود را پیگیری نمایید. مرحله اخر نیز برای دریافت کارت ورود به جلسه است.

کدام دانشگاه های ترکیه در ایران آزمون یوس برگزار می کنند؟

دانشگاه استانبول ترکیه برای آزمون یوس هزینه ۴۰۰ لیری دریافت می کند. بازه ثبت نام این ازمون از تاریخ ۱۶ دی نود و هشت آغاز شده و تا ۱۸ اسفند ماه ادامه دارد. این آزمون در بیست و سوم فروردین ماه سال ۹۹برگزار می گردد. نتایج این ازمون در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ماه سال ۹۹ اعلام می گردد. آزمون یوس این دانشگاه در شهر های استانبول، تهران، آدانا، ترازبون، قاضی انتپ، هاتای، شانلی اورفا و … برگزار می شود.

دانشگاه سلمان دمیرل شهر اسپارتا، بازه ثبت نام آزمون یوس را از تاریخ ۱۰ آذر ۹۸ تا اول فروردین ۹۹ اعلام کرده است. هزینه این آزمون ۳۲۵ لیر است و در تاریخ ۱۶ فروردین ماه ۹۹ برگزار می شود. نتایج این آزمون در تاریخ ۲۹ فروردین ماه اعلام می‌گردد. آزمون یوس این دانشگاه به زبان فارسی هم گرفته می شود چرا که این دانشگاه در تهران حوزه دارد.

دانشگاه قاضی انتپ نیز یکی از دتنشگاه های دیگر ترکیه است که این آزمون را برگزار می کند‌. زمان برگزاری این آزمون تا سیزدهم اسفند ماه سال ۹۸ بود. تاریخ برگزاری این آزمون ۱۶ فروردین ماه ۹۹ است و نتایج آن در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۹۹ اعلام می شود. هزینه این آزمون سیصد لیر است و در شهر های تهران، تبریز و … برگزار می گردد.

دانشگاه قاضی

دانشگاه قاضی

دانشگاه خصوصی آیدین استانبول در پنج مرحله این آزمون را برگزار می کند. آزمون اول در کشور آذربایجان و شهر باکو است. آزمون دوم در شهر استانبول گرفته می شود‌ آزمون سوم در شهر تاشکنت ازبکستان است. آزمون چهارم در تاریخ ۲۹ تیر ماه نود و نه در شهر قزوین ایران برگزار می گردد. آزمون پنجم ‌در تاریخ بیست و سوم مرداد ماه سال ۱۳۹۹ در شهر تهران کشور ایران برگزار می شود. هزینه این آزمون صد دلار است.

اما دانشگاه های دیگری در ترکیه هم وجود دارند که آزمون یوس را برگزار می کنند. این دانشگاه ها هنوز محل برگزاری آزمون را اعلام نکرده اند.

لیست این دانشگاه ها را برای شما آورده ایم تا بتوانید با بررسی آن ها محل دقیق آزمون را متوجه شوید. دانشگاه ۱۹ مایس ( هزینه ازمون یوس در این دانشگاه ۳۵۰ لیر و زمان برگزاری آن دهم خرداد ماه ۹۹ است. ثبت نام آزمون تا پنج اردیبهشت ماه باز است)

دانشگاه الوداغ بورسا ( تاریخ این آزمون شش اردیبهشت ماه است و هزینه آن سیصد لیر می باشد. ثبت نام این آزمون تا اول فروردین فرصت دارد. )

دانشگاه هاتای مصطفی کمال ( ازمون یوس این دانشگاه در تاریخ بیست اردیبهشت ماه برگزار می شود و ثبت نام آن از ۲۶ اسفند شروع شده تا پنج اردیبهشت ماه ۹۹ ادامه دارد. هزینه این آزمون هنوز مشخص نشده است.‌)

دانشگاه جمهوریت ( این دانشگاه که در شهر سیواس ترکیه قرار دارد برای این ازمون دویست و پنجاه لیر ترکیه دریافت می کند. ثبت نام این آزمون تا تاریخ هشت فروردین ماه نود و نه ادامه دارد و تاریخ برگزاری این آزمون سی فروردین ماه سال ۹۹ است. تاریخ اعلام نتایج این آزمون نوزده اردیبهشت ماه سال ۹۹ است.‌)

دانشگاه ساکاریا شهر ساکاریا ( آزمون یوس در این دانشگاه در تاریخ سی و یکم فروردین ماه سال ۹۹ برگزار می شود و هزینه آن چهار صد لیر است. ثبت نام آزمون یوس این دانشگاه تا تاریخ بیست و شش اسفند ماه سال نود و هشت ادامه دارد. نتایج این آزمون در تاریخ بیست و دوم اردیبهشت ماه سال نود و نه اعلام می شود. )

دانشگاه کارادنیز تکنیک ترابزون ( هزینه ازمون یوس در این دانشگاه سیصد لیر است. ازمون یوس در این دانشگاه به زبان های ترکی، عربی، انگلیسی، فارسی، آلمانی و روسی گرفته می شود. ثبت نام این آزمون تا تاریخ هفدهم فروردین ماه ادامه دارد. آزمون یوس این دانشگاه در تاریخ چهاردهم اردیبهشت ماه برگزار می شود و نتیج در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ماه اعلام می گردد.)

و دانشگاه آتاتورک (ثبت نام آزمون یوس در این دانشگاه تا تاریخ ششم فروردین ماه ادامه دارد. این آزمون در تاریخ سی فروردین سال ۹۹ برگزار می شود و نتیجه آن بیست و شش اردیبهشت ماه اعلام می گردد. هزینه این آزمون سیصد و پنجاه لیر ترکیه است. ) .

کدام دانشگاه های ترکیه در ایران آزمون یوس برگزار می کنند؟

کدام دانشگاه های ترکیه در ایران آزمون یوس برگزار می کنند؟

سایر دانشگاه های کشور ترکیه که این آزمون را برگزار می کنند مانند دانشگاه های ییلدیز تکنیک، پاموک کاله، آنادولو، یدی آرالک، قاضی عثمان پاشا، آنکارا، دوملو پینار، آک دنیز و … اطلاعات تکمیلی خود را در روز های آتی اعلام خواهند کرد.

سوالات متداول درباره محل برگزاری آزمون یوس ترکیه

  1.  آیا آزمون یوس ترکیه برای ورود به دانشگاه های این کشور اجباری است؟

    بله داوطلبان تحصیل در دانشگاه های ترکیه برای مقطع کارشناسی و پزشکی و دندانپزشکی باید این آزمون را بدهند.

  2.  آیا آزمون یوس ترکیه از دانش آموزان بومی ترکیه گرفته می شود؟

    خیر این آزمون صرفا از داوطلبان خارجی گرفته می شود.‌

  3.  هزینه ثبت نام در آزمون یوس ترکیه چقدر است؟

    هزینه ثبت نام این آزمون به دانشگاه مورد نظر بستگی دارد.

  4. آیا آزمون یوس ترکیه در ایران هم برگزار می شود؟

    بله برخی از دانشگاه های ترکیه این آزمون را در ایران برگزار می کند.

  5. آزمون یوس ترکیه به چه زبان هایی گرفته می شود؟

    زبان آزمون بستگی به دانشگاه دارد. برخی دانشگاه ها حتی به زبان های عربی، فارسی، انگلیسی، آلمانی و روسی هم این آزمون را برگزار می کنند.

  6.  آزمون یوس ترکیه در چه زمانی برگزار می شود؟

    زمان برگزاری این آزمون بستگی به دانشگاه مورد نطر شما دارد و برای هر دانشگاه متفاوت است.

  7.  ثبت نام آزمون یوس ترکیه در چه تاریخی و چگونه است؟

    ثبت نام آزمون به دانشکاخی بستگی دارد که شما قصد دارید ازمون آن را بدهید.‌ ثبت نام چهار مرحله دارد و هر مرحله نیاز به مدارکی دارد.

  8. آزمون یوس ترکیه کدام کشور ها در ایران برگزار می شود؟

    دانشگاه های استانبول، سلیمان دمیرل، قاضی انتپ و دانشگاه آیدین محل برگزاری ازمون خود در ایران را اعلام کرده اند.

  9. در کدام شهر های ایران آزمون یوس برگزار می شود؟

    طبق اعلام اولیه در شهر های تهران، قزوین، تبریز و … این آزمون برگزار می شود.

  10. آیا آزمون یوس دانشگاه آنکارا در ایران برگزار می شود؟

    دانشگاه آنکارا هنوز اطلاعات مورد نظر در ارتباط با محل برگزاری آزمون یوس را اعلام نکرده است.

  11. آیا دانشگاه اژه آزمون یوس را در ایران برگزار می کند؟

    خیر محل برگزاری آزمون یوس دانشگاه اژه شهرهای ازمیر، آنکارا، استانبول، قاضی انتپ و آنتالیا است.

1/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

28 دیدگاه برای “آزمون یوس کدام دانشگاه های ترکیه در ایران برگزار می شود؟

  1. Zari گفت:

    سلام
    کدام دانشگاه ها شانس بیشتری برای قبولی دارند ؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام و عرض ادب
      شانس پذیرش بستگی به شرایط خود متقاضیان دارد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به دفاتر ما حضوری مراجعه نمایید.

  2. سارا گفت:

    سلام….ببخشید با دیپلم ریاضی میشه برای رشته های پزشکی و دندان پزشکی اقدام کرد؟.

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      بله با دیپلم ریاضی هم می توانید برای رشته های پزشکی اقدام نمایید.

  3. الناز احمدی گفت:

    سلام
    برای شرکت در آزمون یوس باید کجا اقدام کنیم ؟ آیا کسانی که اتباع هستن در ایران هم میتوانن شرکت کنن ؟
    و در صورت قبولی چجوری میتونیم بریم ترکیه خود ترکیه آیا ویزا میدهد؟
    آیا دوره آموزشی برای آمادگی امتحان وجود دارد یا خیر ؟£

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      زمان و مکان برگزاری آزمون ورودی در ترکیه بسته به دانشگاه انتخابی شما دارد. تمامی افراد دنیا در این آزمون ها می توانند شرکت نمایند. در کشور ترکیه نیز دوره های آمادگی برگزار می شود. به شما توصیه می کنیم جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

  4. M.r گفت:

    سلام وقتتون بخیر، رشته های انسانی که هندسه و… ندارن باید چیکار کنن؟؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      به شما توصیه می کنیم یک دوره آمادگی و سپس در آزمون دانشگاه ها شرکت نمایید.

  5. aysoo گفت:

    سلام
    ازمون Yos سال 2021 توی شهر تبریز برگزار میشه ؟ و اگه اره تاریخش کی هست؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      اکثر آزمون های یوس در دانشگاه ها و موسسات ترکیه برگزار می شود. بسته به دانشگاه انتخابیتان ممکن است به صورت آنلاین نیز باشد.

  6. هستی گفت:

    سلام آزمون یوس سال ۲۰۲۰و۲۰۲۱کدوم دانشگاه ها توی ایران برگزار میشه ؟؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      به طور معمول آزمون دانشگاه ها در خود ترکیه برگزار می شود. برای امسال با توجه به شرایط کرونا هنوز تغییر وضعینی اعلام نشده است.

  7. اسرا گفت:

    سلام
    ازمون دانشگاه فنی یلدیز در ایران برگزار‌ میشه ؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام و احترام
      آزمون در کشور ترکیه برگزار می شود.

  8. An گفت:

    سلام
    ببخشید وقتی زبان ترکی بلد نیستیم چیکار باید بکنیم؟؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      به شما توصیه می کینم در صورتیکه به زبان ترکی تسلط ندارید، در دوره های زبان ترکیه شرکت نمایید.

  9. Mirel گفت:

    سلام
    اگه تو آزمون یوس برای پزشکی دانشگاه دولتی قبول شیم چه هزینه ای باید پرداخت کنیم ؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام و احترام
      هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه متفاوت است. هزینه تحصیل بسته به دانشگاه و زبان تحصیل شما دارد.

  10. Mobina گفت:

    سلام سال 2020ازمون يوس دانشگاه استانبول در تهران برگزار شد؟ايا امسال 2021برگزار ميشه؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      خط مشی دانشگاه های ترکیه برای سال 2021 هنوز اعلام نشده است.

  11. مهشید سلطانی گفت:

    سلام
    امیدوارم که حالتون خوب باشه
    میخواستم بدونم که من ” دیپلم انسانی ” دارم ،میتونم آزمون یوس رو شرکت کنم برای رشته مدیریت بازرگانی؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام و عرض ادب
      بله، می توانید در ازمون ورودی شرکت کرده و سپس برای تحصیل رشته مدیریت بازرگانی اقدام نمایید.

  12. پری گفت:

    سلام وقت بخیر. آیا پس از قبولی در آزمون یوس تحصیل رایگان هست یا مستلزم پرداخت شهریه ست؟ کلا هزینه هاش چطوره؟ واینکه امکان ثبت نام برای آزمون چه وقتی میسرهست؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام و عرض ادب
      پس از قبولی در آزمون هزینه بسیار پایینی پرداخت می کنید. هزینه ها بسته به دانشگاه شما دارد.

  13. merdas گفت:

    سلام ببخشید دانشگاه فنی استانبول(ITU) هم آزمون یوس و میگیره ؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      بستگی به رشته انتخابی شما دارد.

    2. محمد گفت:

      سلام، میبخشید برای گذراندن امتحان YOSدر کدام دانشگاه ها میتوان به زبان انگلیسی امتحان داد؟

      1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

        با سلام و احترام
        اکثر دانشگاه های ترکیه آزمون یوس رو به زبان انگلیسی نیز برگزار می کنند. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *