کار در سوئد برای ایرانیان

کشور سوئد با وجود شهرتی که در پرداخت دستمزد بالا، محیط کار ایده آل و مرخصی والدین دارد، برای بسیاری از ایرانیانی که به دنبال مهاجرت هستند، کشوری ایده آل به حساب می آید و اخیراً کشور سوئد با تقاضای زیاد خارجی هایی که می خواهند مجوز کار داشته باشند، مواجه شده است. شهروندان ایرانی که قصد کار در سوئد را دارند باید برای اجازه کار درخواست دهند. برای دریافت مجوز کار استاندارد لازم است بعضی از پیش نیاز ها را فراهم کنید و مسیر مشخصی را دنبال نمایید. این مقاله که به کوشش تیم موسسه حقوقی وکلای برجسته اصطهباناتی گردآوری شده است به شرح این روش ها می پردازد.آنچه در این مقاله می خوانیم:

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان
  • مزایای کار در کشور سوئد
  • پیشنیاز های دریافت اجازه کار در سوئد برای ایرانیان
  • به همراه آوردن خانواده از طریق اجازه اقامت کاری سوئد
  • مراحل ارائه درخواست اجازه کار در سوئد
  • تمدید اجازه کار در سوئد
  • اجازه اقامت کاری سوئد از طریق خود اشتغال
  • الزامات دریافت اجازه اقامت از طریق خود اشتغالی در سوئد
  • مدارک لازم جهت استفاده از سرویس الکترونیکی سوئد برای در خواست اجازه اقامت کاری
  • هزینه درخواست مجوز کار در سوئد
  • یافتن کار در سوئد
  • حداقل دستمزد و حقوق متوسط در سوئد
  • نکات مهم در مصاحبه کاری

مزایای کار در کشور سوئد

کار در سوئد مانند بسیاری از کشورهای اروپایی که حقوق و دستمزد بیشتری دارند و از کیفیت بالایی برای زندگی برخوردار هستند، رقابتی است. بسیاری از مشاغل نیاز به تسلط به زبان سوئدی دارند. مشاغلی که این نیاز را ندارند معمولاً شرکتهای بزرگ بین المللی مستقر در استکهلم هستند. با این حال حتی موقعیت هایی که تحت عنوان “انگلیسی” تبلیغ می شوند ممکن است به افرادی که حداقل دانش سوئدی را دارند، اولویت دهند.کشور سوئد به دلیل برابری جنسیتی و طبقاتی که به واسطه تأکید بر نام کوچک و عدم استفاده از عناوین رسمی به کارمندان نیز اتلاق می شود، مشهور است.علاوه بر این ، سوئد تأکید زیادی بر تعادل سالم کار و زندگی با روزها و ساعتهای قابل انعطاف دارد. ساعات کار عادی از 8:30 صبح تا 17:00 بعد از ظهر است و شما متوجه خواهید شد اکثر سوئدی ها دقیقا راس ساعت 17:00 از دفتر خارج می شوند. اضافه کاری در فرهنگ سوئد نه امری مرسوم است و نه به طور مطلوب مورد بررسی قرار می گیرد.متوسط حقوق در سوئد نسبتاً زیاد است: 26000 کرون در هر ماه (2600 دلار). با این حال به خاطر داشته باشید که این حقوق زیاد به د دلیل هزینه بالای زندگی در سوئد است. مهاجران می توانند انتظار داشته باشند نزدیک به 30٪ از درآمد خود را صرف اجاره كنند.شهروندان کشور ایران برای اشتغال با مدت اعتبار سه ماه باید ویزا و مجوز کار داشته باشند.

مزایای کار در کشور سوئد

مزایای کار در کشور سوئد

پیشنیاز های دریافت اجازه کار در سوئد برای ایرانیان

در اینجا برخی شرایط لازم برای دریافت موفقیت آمیز مجوز کار از کشور سوئد ذکر شده است:

  • شما باید دارای گذرنامه معتبر از کشور خود باشید،
  • باید یک نامه پیشنهادی رسمی از کارفرمای سوئدی خود دریافت کرده باشید،
  • شغل موردنظر باید یک در پورتال یوروز حداقل برای چند روز تبیلغ شده باشد،
  • شرایط اشتغال باید به گونه ای باشد که مطابق با شرایط مقرر در توافق نامه های جمعی سوئد و سایر نهادهای نظارتی در صنعت باشد. غالباً ممکن است کارفرمای شما موظف شود به عنوان بخشی از مراحل درخواست اجازه کار، درخواست شما را به این نهادهای نظارتی ارائه دهد.
  • دستمزد خالص ماهانه این شغل باید 13000 کرون ( 1381 دلار)، برابر با توافق نامه های جمعی سوئد، باشد.

به همراه آوردن خانواده خود در سوئد

اگر تمام شرایط لازم برای اخذ مجوز کار را داشته باشید می توانید هنگام مراجعه به سوئد خانواده خود را به همراه داشته باشید و همسر و فرزندان در سن 21 سال یا کمتر را با خود ببرید. فرزندان بالای 21 سال که مسئولیت امور مالی شما را بر عهده دارند نیز می توانند با شما همراه شوند. اما خانواده شما باید همانند شما برای اجازه اقامت سوئد درخواست دهند که بسته به نوع درخواست شما می تواند به طور جداگانه یا به عنوان بخشی از درخواست شما، انجام شود.

مراحل ارائه درخواست اجازه کار در سوئد برای ایرانیان:

در حالت ایده آل، درخواست شما باید قبل از آمدن به سوئد بررسی شود. با این حال اگر در حال حاضر به طور قانونی در سوئد اقامت دارید می توانید از داخل کشور درخواست دهید.

1-پیشنهاد کاری دریافت کنید

بعد از دریافت پیشنهاد کاری ، قدم بعدی شما این است که از کارفرمای خود بخواهید یک سند رسمی برای این پیشنهاد کاری تهیه کند که به طور واضح شرایط کار از جمله ساختار حقوق و دستمزد را بیان کند. این امر برای اطمینان از رعایت کامل شرایط هیئت مهاجرت است.همچنین کارفرمای شما موظف است جزئیات این پیشنهاد کاری را مستند سازد و برای تأیید به اتحادیه صنفی مربوطه ارسال کند. این سند پس از تأیید به کارفرمای شما ارسال می شود.در صورت تصویب سند ارسال شده به اتحادیه صنفی ، کارفرمای شما باید هر دو اسناد را به مقامامت مربوط به بررسی پروانه کار شما برگرداند.

2- درخواست خود را تکمیل و ارسال کنید

پس از دریافت تاییدیه برای هر دو سند، کارفرمای شما آنها را برای شما ارسال می کند. فقط در این صورت می توانید برای اجازه کار اقدام کنید.این کار می تواند بصورت آنلاین یا از طریق یک درخواست کاغذی انجام شود. در مورد درخواست آنلاین می توانید همزمان برای اجازه اقامت خانواده خود درخواست دهید. اما هنگام استفاده از درخواست کاغذی – ارسال به سفارت یا کنسولگری سوئد – باید جداگانه درخواست مجوز اقامت دهید.

برای تکمیل درخواست شما اسناد زیر مورد نیاز است. در صورت درخواست آنلاین باید این مدارک اسکن شده و به سند شما پیوست شوند. درغیر این صورت یک نسخه از هر سند را به سفارتخانه یا کنسولگری ارائه دهید. حتماً کپی اطلاعات شخصی را نیز ارائه دهید.

  • فرم درخواست آنلاین یا کاغذی تکمیل شده.
  • کپی صفحات گذرنامه که اطلاعات شخصی شما، اعتبار گذرنامه و اجازه اقامت در کشوری غیر از کشو خود را نشان می دهد.
  • کلیه اوراق تأیید کننده پیشنهاد کاری که توسط کارفرما برای شما ارسال شده است.
  • کپی گذرنامه های اعضای خانواده (که همراه شما هستند).

این موارد را می توان بصورت آنلاین و همراه با درخواست شما، یا به صورت جداگانه هنگام تحویل درخواست کاغذی ارائه داد. این نسخه ها با سایر مستندات مورد نیاز مربوط به خانواده شما، ارسال می شوند.در آخر ، هزینه درخواست خود را پرداخت کنید. در صورت درخواست آنلاین می توانید فوراً با کارت اعتباری این هزینه را پرداخت کنید. ممکن است در سفارت یا کنسولگری شرایط کمی متفاوت باشد، بنابراین باید درباره زمان و نحوه پرداخت آن سؤال کنید.قبل از ارسال مطمئن شوید که تقاضانامه شما کامل و صحیح است.

3-هیئت مهاجرت درخواست شما را بررسی کرده و تصمیم خود را به شما ابلاغ می کند

زمان بررسی درخواست شما با توجه به روش درخواست شما مشخص می شود. اگر به صورت آنلاین درخواست دهید، شورای مهاجرت بلافاصله بررسی را آغاز می کند، اما اگر از طریق سفارت یا کنسولگری سوئد درخواست دهید، ممکن است حدود یک ماه طول بکشد تا هیئت مهاجرت روند رسیدگی به درخواست شما را آغاز کند. این اختلاف زمان به دلیل زمانی است که صرف می شود سفارت یا کنسولگری درخواست شما را به سوئد ارسال کند.در وحله اول می توانید با ارائه یک تقاضانامه کامل، فرایند بررسی درخواست خود را سرعت بخشید چراکه شورای مهاجرت به سوئد فقط پس از تکمیل تمام مدارک مربوط به درخواست شما، پردازش را آغاز می کند. اگر برنامه شما کامل نباشد، از شما درخواست ارسال مجدد می کنند.زمان قبل از رسیدگی به درخواست شما و تصمیم گیری در مورد آن توسط اداره مهاجرت در نتیجه عوامل مختلفی متفاوت است. پس از اتخاذ تصمیم در مورد درخواستتان ، به شما اطلاع داده می شود. این ارتباط بسته به نوع درخواست شما از طریق ایمیل یا سفارت انجام می گیرد.

4- ارسال اطلاعات برای ویزا و اجازه اقامت

هنگامی که هیئت مهاجرت تصمیم خود را برای شما ارسال می کند، در همان زمان به شما گفته می شود که برای ورود به سوئد به ویزا احتیاج دارید یا خیر. در صورت نیاز، برای ارائه اثر انگشت خود باید به سفارت سوئد یا کنسولگری نزدیک به خود مراجعه کنید. اطلاعات گرفته شده برای پردازش کارت اجازه اقامت شما استفاده می شود – در صورتی که بیشتر از 3 ماه در سوئد اقامت داشته باشید.

تمدید اجازه کار در سوئد برای ایرانیان

اگر می خواهید به کار خود بیش از اولین دوره اجازه کار خود ادامه دهید، می توانید مجوز کار خود را تمدید کنید.برای انجام این کار، شما باید به طور رسمی درخواست تمدید دهید. اما می توانید طی دورانی که درخواست شما در حال بررسی است، به کار خود ادامه دهید.برای واجد شرایط تمدید اجازه کار بودن، شرایط اشتغال شما از جمله حقوق و دستمزدتان باید برابر یا بهتر از پیشنهادهای اولیه اشتغال شما باشد.در 24 ماه اول جواز کار خود ،کارفرمای و شغلی را که در پروانه کارتان ذکر شده است باید ثابت بماند. اگر قبل از پایان این 24 ماه مایل به تغییرکارتان هستید باید برای مجوز کار جدید درخواست دهید.چنانچه اجازه کارتان را تا پایان 24 ماه حفظ کنید و سپس آن را تمدید نمایید، مجاز به تغییر کارفرمای خود خواهید بود. اما توجه داشته باشید که این کارفرمای جدید باید در همان زمینه شغلی باشد که قبلاً کار کرده اید. در غیر این صورت برای تغییر شغلتان باید درخواست مجوز کار جدید دهید.بعد از اینکه موافقت هیئت مهاجرت را گرفتید، باید برنامه ریزی برای مهاجرت به سوئد را شروع کنید.

اجازه اقامت کاری در سوئد برای افراد خود اشتغال

اگر می خواهید بیش از سه ماه در این کشور مشغول به کا شوید و کار خود را شروع کنید ، یا اگر جزئی از مالکین یک شرکت باشید، باید اجازه اقامت داشته باشید. مجوز اقامت باید قبل از سفر به سوئد صادر شده باشد. می توانید از طریق کشور خود یا هر کشور دیگری در خارج از سوئد که در آن زندگی می کنید به صورت آنلاین برای این اجازه اقامت درخواست دهید.

الزامات دریافت اجازه اقامت از طریق خود اشتغالی در سوئد

جهت دریافت مجوز اقامت برای راه اندازی کسب و کار شخصی خود باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • یک گذرنامه معتبر داشته باشید (اگر گذرنامه شما به پایان رسیده است ، باید آن را تمدید کنید زیرا نمی توانید مجوز طولانی تر از اعتبار گذرنامه خود دریافت کنید)
  • شواهد مبنی بر داشتن تجربه قابل توجهی در صنعت و اداره کسب و کار خود ؛
  • شواهد مبنی بر داشتن دانش زبان سوئدی ویا انگلیسی
  • اثبات اداره شرکت توسط خودتان یا داشتن مسئولیت اجرایی و یا حداقل 50 درصد از شرکت
  • خدمات یا کالاهای شرکت شما باید در سوئد تولید و یا فروخته شود
  • شواهد مبنی بر داشتن پول کافی جهت تأمین هزینه خود و اعضای خانواده در دو سال اول ((معادل 200000 کرون ( 21250 دلار ) برای شما ، 100000 کرون ( 10625 دلار) برای همسر همراه خود و 50000 کرون ( 5312 دلار) برای هر فرزند همراه))
  • ارائه اسناد پشتیبان قابل قبول برای داشتن اثبات بودجه کافی برای کسب و کار
  • شواهدی مبنی بر داشتن مشتری و یا شبکه از مشتری ها از پیش
  • شواهدی مبنی بر اینکه پس از دو سال آزمایشی، شرایط مالی شرکت شما در حال تعادل است و شما می توانید از خود و اعضای خانواده حمایت کنید (مبالغ تعیین شده براساس استاندارد سوئدی برای حمایت از درآمد به علاوه هزینه مسکن، محاسبه می شود).
  • در بیشتر موارد شما باید هزینه ای بپردازید (هزینه های اجازه اقامت)

آژانس مهاجرت سوئد ارزیابی مالی برنامه های تجاری شما را انجام می دهد.برای آنکه به عنوان ساکن سوئد ثبت شوید، باید مجوزی داشته باشید که حداقل یک سال اعتبار داشته باشد و شما باید حداقل برای یک سال زندگی در سوئد برنامه ریزی کنید.شهروندان کشور ایران حتی برای کارهای خود اشتغالی که کمتر از سه ماه طول بکشد، باید ویزا داشته باشند.

مدارک لازم جهت استفاده از سرویس الکترونیکی سوئد برای در خواست اجازه اقامت کاری

برای استفاده از خدمات الکترونیکی شما باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • کپی از صفحات موجود در گذرنامه حاوی اطلاعات شخصی شما، عکس، امضا، شماره گذرنامه، کشور صادر کننده، مدت اعتبار و اگر اجازه زندگی در کشورهایی غیر از کشور اصلی خود را دارید،
  • گواهی های بانکی مبنی بر اینکه بودجه کافی برای حمایت از خود و خانواده خود برای دو سال اول را دارید ((معادل 200000 کرون ( 21250 دلار ) برای شما ، 100000 کرون ( 10625 دلار) برای همسر همراه خود و 50000 کرون ( 5312 دلار) برای هر فرزند همراه))
  • گواهی های بانکی مبنی براینکه شما پول کافی برای خرید شرکت و هزینه ها و سرمایه گذاری هایی که برای اجرای کسب و کار خود در نظر گرفته اید را دارید.
  • اگر شرکت و کسب و کاری خریداری کرده اید و یا خواهید، ارائه قرارداد خرید
  • توافق نامه شرکت تجاری یا ثبت سهام
  • اگر شرکت و کسب و کاری را خریداری کرده اید اسنادی مبنی بر اینکه هزینه این خرید و یا سهام خود را پرداخت کرده اید
  • قرارداد با مشتریان یا تهیه کنندگان و محلها
  • دو حساب سالانه اخیر یا صورتهای مالی (اگر شرکت فعالیت بوده است)
  • ترازنامه و صورت حساب سود و زیان برای سال مالی ماه قبل تا جاری
  • گواهی دوره یا مدرک دیگری مبنی بر اینکه در زبان سوئدی و یا انگلیسی مهارت دارید
  • گواهی های تحصیلی خود
  • گواهینامه از سوی کارفرمایان قبلی
  • یک گواهی ثبت شرکت هایی که در خارج از سوئد داشته اید یا دارید.

کلیه مدارک باید توسط یک مترجم مجاز به زبان سوئدی یا انگلیسی ترجمه شوند. همیشه باید یک نسخه از اسناد اصلی را ارسال کنید.

اگر اجازه تحصیل در سوئد را دارید و دوست دارید بدون خروج از کشور برای اجازه اقامت به عنوان شخص خود اشتغالی اقدام کنید باید قبل از اتمام اجازه اقامت تحصیلی خود، درخواستتان را ارسال نمایید. شما باید یک مدرک تحصیلی ارائه دهید که نشان دهد حداقل 30 واحد یا حداقل یک دوره کارشناسی ارشد یا دکترا در سوئد را پشت سر گذرانده اید.

هزینه درخواست مجوز کار در سوئد برای کارمندان

هزینه درخواست مجوز کار برای کارمندان ایرانی که پیشنهاد کاری دریافت کرده اند به شرح زیر است:

  • مجوز کار، بلو کارت اتحادیه اروپا، مجوز ICT، کار فصلی : 2000 کرون ( 212.5 دلار)
  • تمدید پروانه کار: 2000 کرون ( 212.5 دلار)
  • هزینه های خاص مربوط به مشاغل خاص در سوئد

هزینه های مربوط به مشاغل خاص متعلق به افراد ایرانی به شرح زیر است:

  • خویش فرما: 2000 کرون ( 212.5 دلار)
  • بازیگر: 1500 کرون ( 159 دلار )
  • ورزشکار یا مربی: 1500 کرون ( 159 دلار )
  • محقق: 1500 کرون ( 159 دلار )
  • کارآموز (از طریق برنامه یا توافق نامه مبادله بین المللی): 1500 کرون ( 159 دلار )
  • کار داوطلبانه: 1500 کرون ( 159 دلار )
  • جستجوی کار پس از اتمام تحقیقات: 1500 کرون ( 159 دلار )

هزینه اعضای خانواده ایرانیان شاغل در سوئد

هزینه ارائه درخواست برای اعضای خانواده اشخاصی که متقاضی دریافت مجوز کار هستند یا دارند به شرح زیر است:

  • افراد بزرگسالان: 1500 کرون ( 159 دلار )
  • کودک زیر 18 سال: 750 کرون ( 79.68 دلار)

به یاد داشته باشید که در صورت منصرف شدن از درخواست خود، هزینه درخواست شما بازپرداخت نمی شود.

پرداخت آنلاین هزینه درخواست اجازه کار در سوئد برای ایرانیان

هنگام درخواست آنلاین، هزینه را با کارت اعتباری در ارتباط با برنامه پرداخت می کنید. در صورت درخواست تمدید مجوز خود نیز به همین صورت پرداخت می کنید. کارتتان برای پرداخت اینترنتی باید فعال شود.

پرداخت هزینه درخواست اجازه کار در سوئد در سفارت یا کنسولگری برای ایرانیان

اگر توسط سفارت یا کنسولگری درخواست خود را ارائه می دهید، هزینه را در هنگام ارائه درخواست پرداخت می کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هزینه، با سفارت یا کنسولگری عمومی که از طریق آن درخواست داده اید،تماس بگیرید ، زیرا آنها هزینه و شرایط پرداخت یکسان با آژانس مهاجرت را ندارند.اگر هزینه تقاضانامه نادرست را پرداخت کرده باشید می توانید پولتان پس بگیرید. به عنوان مثال ، شما ممکن است دو بار هزینه را بطور تصادفی پرداخت کرده باشید. اگر به صورت آنلاین یا کاغذی تقاضا داده اید، باید با آژانس مهاجرت تماس بگیرید و پول را پس بگیرید. اگر درخواستی را به سفارتخانه یا كل كنسولگری ارائه داده اید، باید با آنها تماس بگیرید.

یافتن کار در سوئد برای ایرانیان

پس از آنکه تصمیم به مهاجرت به سوئد گرفتید مرحله بعد یافت شغل است، در ادامه چند مورد مفید برای شروع ذکر شده است:.

لیست مشاغل موجود در سوئد

آژانس اشتغال عمومی سوئد (Arbetsförmedlingen) از افرادی که به دنبال کار هستند پشتیبانی می کند و به آن ها اطلاعات، مشاوره و پشتیبانی ارائه می دهد. همچنین سایتهای شغلی بسیاری که به طور خصوصی اداره می شوند وجود دارد که معمولاً برای یافتن شغل در سوئد مورد استفاده قرار می گیرند. این وب سایت ها معمولاً شامل لیست های شغلی (اغلب به زبان سوئدی) و بخش هایی هستند که می توانید CV خود را در آن ها بارگذاری کنید. برخی از این سایت های شغلی عبارتند از:

  • careerbuilder.se
  • jobb.blocket.se
  • jobbmaskinen.se
  • jobbsafari.se
  • studentjob.se
  • metrojobb.se
  • monster.se
  • stepstone.se
لیست مشاغل موجود در سوئد

لیست مشاغل موجود در سوئد

لیست مشاغل موجود درسوئد به زبان انگلیسی:

  • gradateland.com
  • پرتابل جستجوی کار LinkedIn
  • Thelocal.se/jobs
  • neuvoo – global job source

آژانس های استخدامی با لیست مشاغل درسوئد:

  • Academic Work
  • Adecco ( به زبان سوئدی )
  • Incluso
  • Manpower ( به زبان سوئدی )
  • OnePartnerGroup ( به زبان سوئدی )
  • Randstad ( به زبان سوئدی )
  • TNG ( به زبان سوئدی )
  • Undutchables

پورتال جابه جایی کاری اروپا

این پورتال اطلاعاتی EURES یک نقطه شروع خوب دیگر برای افراد متقاضی کار است.در این پورتال مجموعه ای از لیست مشاغل از سوی سازمان های اشتغال عمومی کشورهای عضو اتحادیه اروپا آورده شده است و توسط سرویس استخدام عمومی اتحادیه اروپا اداره می شود. برای شهروندان ایرانی که به مجوز کار نیاز دارند ، EURES نیز بسیار مفید است. اگر شغلی به شما پیشنهاد شده است، کارفرمای شما باید حداقل ده روز در منطقه اقتصادی اروپا (EEA) و سوئد آن شغل را تبلیغ کرده باشد. این یکی از الزامات اساسی دریافت اجازه کار در سوئد است و EURES این کار را آسان تر می کند. شرایط شغلی که به شما پیشنهاد شده است باید مطابق با مواردی باشد که در توافق نامه های جمعی سوئد یا آنهایی که در حرفه یا صنعت هستند، تعیین شود.می توانید با EURES سوئد در فیس بوک در تماس باشید و یا با یک مشاور در EURES صحبت کنید.

لیست مشاغلی که درسوئد با کمبود نیروی کار روبه رو هستند

آژانس مهاجرت سوئد به همراه آژانس استخدام عمومی به طور مرتب لیستی از مشاغل مورد نیاز در سوئد، لیست کمبود نیروی کار (فقط به زبان سوئدی) را جمع آوری می کنند. آن را بررسی کنید – زیرا اگر یک شغل پرتقاضا (یکی از مشاغل موجود دراین لیست) به شما پیشنهاد شده باشد ، می توانید به جای اینکه مجبور شوید به کشور خود بازگردید و در خواست اجازه کار دهید، در کشور سوئد درخواست دهید. (متأسفانه ، این لیست فقط به زبان سوئدی موجود است.) برخی از حرفه های موجود در لیست 2019 شامل موارد زیر است:

  • داروساز
  • معلم ارشد دبیرستان
  • مهندسین عمران ، مکانیک و برق
  • شیمی دانان
  • معلمان حرفه ای
  • توسعه دهندگان نرم افزار و سیستم
  • دندانپزشکان ، پزشکان و پرستاران
  • اساتید دانشگاه

تماس مستقیم با یک شرکت

اگر شما علاقه مند به کار در یک شرکت خاص هستید، ممکن است درخواست مستقیم به آنها، ایده خوبی باشد. بسیاری از شرکت ها اطلاعات مربوط به موقعیت های کاری موجود را در وب سایت های خود درج می کنند. اگر اطلاعات شغلی را در وب سایت یک شرکت پیدا نمی کنید، می توانید مستقیماً با آنها تماس بگیرید تا بپرسید که آیا آنها می توانند درخواستتان را بپذیرند یا خیر.

تجربه کار / کارآموزی

راه دیگر برای ورود به نیروی کار سوئد شرکت در برنامه تجربه کار / گرفتن کارآموزی در یک محل کار است. این روش به شما تجربه حرفه ای ، جهت گیری حرفه ای و یا تجربه در زندگی کاری می دهد و می تواند در آینده نقطه شروعی برای درخواست یک شغل مناسب باشد.

لینک های مفید برای یافتن کار درسوئد برای ایرانیان

Korta vägen – برنامه ای در سطح كشور كه به آكادمی های خارجی امکان دسترسی سریع به بازار اشتغال سوئد را می دهد توسط آژانس اشتغال عمومی سوئد (مرتبط با Folkuniversitete ، یکی از انجمن های آموزشی درگیر) ترتیب داده شده است.
تجربه کاری از طریق آژانس مهاجرت – فرصتی برای پناهجویان برای دریافت تجربه کار در حالی که منتظر تصمیم پناهندگی هستند.

حداقل دستمزد و حقوق متوسط در سوئد

سوئد یکی از انگشت شمار کشورها در اروپا است که حداقل دستمزد مشخصی ندارد. با این حال متوسط حقوق در سوئد ماهانه حدود 46000 کرون (4700 دلار)، حداقل حقوق در حدود 6400 کرون (660 دلار) در هر ماه و حداکثر 210300 کرون (21600 دلار) است. شخصی که یک ساعت کار در صنعت خدمات شغلی کار می کند، می تواند انتظار داشته باشد که در حدود 100 تا 110 کرون (10 دلار) در ساعت کسب کند که حقوق سالانه متوسط آن معادل حدود 143000 کرون (14700 دلار) است.
ایرانیانی که به سوئد می روند می توانند انتظار داشته باشند که زندگی راحت داشته باشند، اما شاید نتوانند مبلغ زیادی را پس انداز کنند.یک خانواده چهار نفری که در مرکز شهر استکهلم، گرانترین شهر سوئد زندگی می کنند، می توانند به راحتی با حقوق حدود 23000 کرون (2400 دلار) در ماه زندگی کنند. برای مهاجران مجرد در همان شهر، حقوق ماهانه خوب 12800 کرون ( 1300 دلار) در ماه است. در دومین شهر گرانف گوتنبرگ، یک خانواده چهار نفره باید 19200 کرون (2000 دلار) و یک فرد مجرد حدود 10420 کرون در ماه (1100 دلار) درآمد داشته باشند.

بیشترین مشاغل درخواستی و میزان پرداختی آنها درسوئد

مشاغل برنامه نویسی و فناوری اطلاعات در سوئد از تقاضای بالایی برخوردار هستند و بیشتر فرصت های شغلی موجود در این زمینه به سطح دانش بالای زبان سوئدی احتیاج ندارند. همانطور که قبلاً گفته شد کشور سوئد سالانه گزارشی از مشاغل مواجه با کمبود نیرو ارائه می دهد. ایرانیانی که مایل به مهاجرت به سوئد هستند باید به این لیست نگاه کنند تا ببینند که آیا آنها واجد شرایط هستند یا خیر چراکه این کار یکی از بهترین راه برای موفیت در بازار کار رقابتی سوئد خواهد بود.

متوسط حقوق ماهیانه سایر مشاغل محبوب در سوئد

متوسط حقوق ماهیانه مشاغل محبوب در سوئد به شرح زیر است:

  • معلم 30000 – 37000 کرون ( 3100 -3800 دلار)
  • پرستار 37000 کرون ( 3،800 دلار )
  • مهندس نرم افزار 38000 کرون ( 3900 دلار)
  • معمار 39900 کرون ( 4100 دلار )

نکات مهم در مصاحبه کاری برای ایرانیان

اگرچه سوئد فرهنگ غیررسمی را ترویج می کند ، مصاحبه های شغلی باید با نهایت تشریفات انجام شود. در حالی که ممکن است افراد مصاحبه کننده با شلوار جین و تی شرت باشند، مهاجران که برای مصاحبه می آیند باید لباس رسمی بپوشند، زنان پیراهن و دامن یا کت و شلوار زنانه و مردان شلوار و پراهن مردانه. خیلی زود یا خیلی دیر رسیدن در سوئد بی ادب تلقی می شود، بنابراین فقط پنج تا ده دقیقه زودتر در محل حاضرشوید. همچنین ایده خوبی است که با یک کپی از CV، کاور لتر و هرگونه اسناد اضافی که فکر می کنید ممکن است لازم باشد به محل مصاحبه بروید.

سوالات متداول در مورد کار در سوئد برای ایرانیان

1- از چه طریقه هایی ایرانیان می توانند در کشور سوئد کار کنند؟ایرانیان می توانند تحت حمایت کارفرمای سوئدی در صورت داشتن دعوت نامه و یا خود اشتغالی و تاسیس شرکت در این کشور، اجازه کار سوئد را کسب کنند.

2- راه های یافت شغل در کشور سوئد برای ایرانیان کدام است؟شما می توانید از طریق آژانس استخدامی یا سایت های مختلف هاوی مشاغل مورد نیاز ، شغل مورد نظر خود رابیابید.

3- آیا حقوق و دستمز متوسط کشور سوئد برای زندکی در این کشور مناسب است؟متوسط حقوق کشور سودذ نسبت به سایرکشور ها نسبتا بیشتر است اما باید به یاد داشت که پس انداز زیادی نمی توان داشت به واسطه این حقوق.

4- هزینه درخواست اجازه اقامت کاری درسوئد برای ایرانیان چقدر است؟به طور متوسط این هزینه برابر با 2000 کرون می باشد.

5- چه مشاغلی در کشور سوئد با کمبود نیرو مواجه است؟مشاغلی همچون داروساز، معلم ارشد دبیرستان، مهندسین عمران ، مکانیک و برق، شیمی دانان، معلمان حرفه ای، توسعه دهندگان نرم افزار و سیستم، دندانپزشکان ، پزشکان و پرستاران، اساتید دانشگاه با کمبود نیروی ماهر مواجه هستند.

6- اولین اقدام ایرانیان برای کار در سوئد چه باید باشد؟ ساکنان کشور حای خارج از اتحادیه اروپا از جمله ایران برای ورود و کار در کشور سوئد پیش از ورود به این کشور باید اجازه کار دریافت کنند.

7- آیا ایرانیان می توانند پس از اتمام قرار داد کاری خود در سوئد شغلشان را تغییر دهند؟ پس از اتمام قرار داد در صورت تمایل به تغییر کار باید مجددا درخواشت اجازه کار داده شود.

8- آیا تمدید اجازه کار در سوئد برای ایرانیان امکان پذیر است؟ بله پس از اتمام اعتبار می توان آن را مجدد تمدید کنند.

9- حداقل حقوق در کشور سوئد چقدر است؟ حداقل دستمزد برای این کشور تایین نشده است.

10- متوسط حقوق درکشور سوئد چقدر است؟متوسط حقوق درکشور سوِئد 2400 کرون می باشد

11- برای یک مصاحبه کاری درسوئد به چه مواردی باید توجه کنیم؟دریک مصاحبه کاری در کشور سوئد باید لباس رسمی پوشیده شود و 15 دقیقه قبل از قرار تایین شده در محل حاضر شوید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *