اجاره مسکن در اروپا

نحوه اجاره مسکن در اروپا برای بسیاری از افراد دغدغه مهمی است. اولین گام برای مهاجرت، توانایی تامین نیازهای اولیه مانند مسکن است. اروپا به دلیل اقتصاد قوی، سیستم بانکی قدرتمند، امنیت بالا، نظام آموزشی هدفمند و نرخ بیکاری پایین به مقصد اصلی اغلب مهاجران تبدیل شده است. چالش اصلی مهاجران، تهیه مسکن است. در اغلب کشورهای اروپایی صاحبخانه شدن تا چند سال اول اقامت آنها، غیرممکن است.  قوانین مهاجرتی سخت‌گیرانه، مالیات­های سنگین و مخارج تقریبا بالای زندگی عمده ­ترین موانع بر سر راه صاحب‌خانه شدن هستند. آگاهی از نحوه اجاره مسکن در اروپا می­تواند کمکی بسیار ارزشمند به متقاضیان مهاجرت باشد.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

مقاله پیشنهادی: قوانین وام مسکن در کانادا

اجاره مسکن در اروپا

خرید خانه در اروپا به سرمایه نسبتا بالا نیاز دارد. اغلب مهاجران نیز توانایی لازم برای خرید مسکن را ندارند. قوانین مهاجرتی کشورهای منطقه اقتصادی اروپا نیز بسیار سختگیرانه است. در اغلب کشورهای اروپایی به مهاجران اجازه خرید مسکن تا چند سال پس از اقامت داده نمی­‌شود. به همین دلیل، اجاره مسکن در اروپا با وضعیت مهاجران تناسب بیشتری دارد. البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که اجاره مسکن مزیت‌­های خاصی دارد. عمده­‌ترین مزایای اجاره مسکن در اروپا عبارتند از:

  • صرفه جویی در هزینه زندگی: اغلب آپارتمان­های اجاره­ای اروپا، امکانات اولیه مانند مبلمان، تلویزیون و … را دارا هستند. پس نیاز نیست صاحبخانه هزینه­‌ای صرف خرید این لوازم کند. از سوی دیگر، امکان اجاره مسکن به صورت مشترک نیز وجود دارد. به همین دلیل، افراد مجرد می­‌توانند به صورت دو یا سه نفری خانه را اجاره کنند. در این حالت، هزینه زندگی نسبت به اقامت در هتل و مهمان‌سرا بسیار کمتر خواهد بود.
  • ارتباط با افراد بومی: مزیت دیگر اجاره مسکن در اروپا، برقراری ارتباط با افراد بومی است. اگر شما در یکی از محله‌­ها اقامت داشته باشید، مانند سایر افراد از امکاناتی مانند نانوایی، فروشگاه­‌ها، پارک و رستوران­‌ها استفاده کنید. در نتیجه، ارتباط و تعامل بیشتری با افراد بومی خواهید داشت.
  • تخفیف هزینه اجاره: در اروپا اگر فردی بخواهد خانه­ای را برای مدتی نسبتا طولانی اجاره کند، شامل تخفیف اجاره خواهد شد.

نحوه اجاره مسکن در اروپا

راه­های مختلفی برای اجاره مسکن در اروپا وجود دارد. شما می­توانید با توجه بودجه و نیاز خود، روش مناسب را انتخاب کنید. برخی افراد تمایل دارند به صورت مستقیم با صاحب خانه صحبت کرده و خانه را اجاره کنند. اما برخی دیگر، تمایل دارند از طریق آژانس­ها خانه را دریافت کنند. همانطور که مشخص شد نحوه اجاره مسکن در اروپا به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم انجام می­شود. در ادامه به بررسی این روش­ها می­پردازیم:

اجاره مسکن مستقیم (از طریق صاحبخانه)

دراولین گام برای بررسی نحوه اجاره مسکن در اروپا به سراغ روش مستقیم خواهیم رفت. در برخی سایت­‌ها، آگهی­‌های اجاره مسکن تبلیغ می­‌شوند. شما می‌­توانید ازطریق این سایت­ها به اطلاعات تماس صاحبخانه دسترسی پیدا کنید. در ملاقات حضوری شرایط خانه را بررسی کرده در صورت توافق، کلید را تحویل بگیرید. امکان اجاره آپارتمان و خانه­‌های ویلایی دریان سایت­ها وجود دارد. مهمترین سایت­های ارائه دهنده آگهی­‌های اجاره مسکن عبارتند از:

اجاره مسکن از سایت Airbnb

نحوه اجاره مسکن در اروپا

افراد محلی می‌­توانند با استفاده از این سایت، آگهی­‌های اجاره مسکن خود را منتشر کنند. خانه­‌هایی با شرایط و امکانات مختلف در این سایت برای اجاره در دسترس هستند. امکان اجاره یک اتاق، یک واحد آپارتمانی مجزا، خانه­‌های روستایی ویلایی در این سایت وجود دارد. استفاده از خدمات این مجموعه رایگان نیست. در این سایت، تصاویر هر خانه قرارداده شده است. شما می­‌توانید خانه­‌ها را مشاهده و بررسی کنید.

مقاله پیشنهادی: قیمت خرید مسکن در سوئد

مزیت اصلی استفاده از این سایت، امنیت در پرداخت اجاره مسکن است. زیرا پس از انتخاب خانه را از طریق سایت می­توانید با صاحب‌خانه ملاقات حضوری داشته باشید تا شرایط را از نزدیک بررسی کنید. اما در نهایت، پرداخت پول از طریق همین سایت انجام می‌­شود. پس هیچ نگرانی و دغدغه­‌ای در مورد پرداخت پول نخواهید داشت.

سایت VRBO

این مجموعه بزرگترین سایت اجاره مسکن در اروپا است. فعالیت اصلی این سایت اجاره مسکن به روش مستقیم است. حدود سه دهه (1990-2021) است که این سایت در حوزه اجاره مسکن در اروپا فعالیت می­‌کند. بیش از 150000 خانه در این مجموعه برای اجاره قرار داده شده است. با توجه به سرمایه خود می­‌توانید مسکن مناسب را انتخاب کنید.

اجاره مسکن از سایت Craigslist

یکی از راه های نحوه اجاره مسکن در اروپا سایت Craigslist است. در این سایت امکان اشتراک پست برای صاحبخانه‌­ها و آژانس‌­ها فراهم است. اجاره مستقیم از طریق صاحبخانه ارزان­تر از اجاره مسکن از آژانس است. زیرا در اجاره مستقیم هیچ نوع واسطه­‌ای وجود ندارد. اما بهتر است در اجاره مستقیم حتما از سایت­‌های معتبر استفاده کنید تا اسیر کلاهبردارها نشوید.

اجاره مسکن غیر مستقیم (از طریق آژانس­ها)

در اغلب کشورهای اروپایی، سایت­‌های مختلف برای اجاره مسکن توسط آژانس­ها وجود دارد. می­توانید با توجه به کشور محل اقامت، از طریق این سایت­‌ها اقدام به اجاره مسکن کنید. علی‌رغم اینکه، هزینه اجاره مسکن از طریق آزانس کمی بالا است اما امنیت آن بیشتر است. زیرا شما پول را به مدیر بخش اجاره مسکن آژانس می‌­پردازید. پس هرگونه مشکل یا کوتاهی در این مسیر قابل پیگیری خواهد بود.

مقاله پیشنهادی: هزینه مسکن در لهستان

مهم‌ترین موارد برای انتخاب مسکن در اروپا

پس از آشنایی با نحوه اجاره مسکن در اروپا، باید با مهم‌ترین نکات در حین انتخاب نیز آشنا شوید. این امر کمک می­‌کند مسکنی مناسب با شرایط اقتصادی خود اجاره کنید.

  • اگر برای اجاره مسکن از سایت استفاده می­کنید، سعی کنید به نظرات و دیدگاه مستاجران قدمی نگاهی بیندازید. با بررسی نظرات آنها می­توانید دیدگاه درست در مورد خانه و امکانات آن داشته باشید.
  • اگر خوابتان سبک است بهتر است آپارتمان یا خانه‌­ای اجاره کنید که مشرف به خیابان نباشد.
  • همه آپارتمان‌ها، آسانسور ندارند. پس بهتر است قبل از اجاره، پله را بررسی کنید. پله‌­ها نباید زیاد تنگ و باریک باشند.
  • با توجه به مدت اقامت خود، خانه را انتخاب کنید. اگر اقامت کوتاه مدت دارید بهتر است خانه را در مرکز شهر اجاره کنید. در این صورت، دسترسی به تمام امکانات و مراکز خرید برای شما راحت‌­تر خواهد بود.

شما می‌توانید جهت دریافت مشاوره برای مهاجرت کاری و تحصیلی به خارج از کشور، با موسسه اصطهباناتی با شماره 02191017272 تماس حاصل فرمائید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *