دانشگاه پالاکی اولموک

کشور چک یکی از دو کشوری است که در سال ۱۹۹۳، از تقسیم کشور چکسلواکی پدیدار شد. در این سال کشور چکسلواکی به دو کشور چک و اسلواکی تقسیم شد و حال حدود ۲۷ سال از تاسیس این کشور نو بنیاد می گذرد.‌ این کشور در مرکز اروپا قرار دارد و جمعیت آن بیش از ده میلیون نفر می باشد.‌ پایتخت کشور چک، شهر پراگ‌ می باشد. این کشور توسعه یافته در اتحادیه اروپا عضو است و واحد پولی آن کرونا می باشد. این کشور خوش آب و هوا مقصد مهاجرت افراد زیادی شده است. مهاجرت به چک در زمره برنامه های شخصی افراد زیادی قرار گرفته است. مهاجرت تحصیلی به چک، مهاجرت کاری به چک، سرمایه گذاری در چک و … می تواند راه های مهاجرتی به این کشور باشد. کشور چک مقصدی مورد اعتماد و عالی برای افرادی است که قصد دارند برای ادامه تحصیلات خود به کشور چک مراجعه کنند. حدود چهل و چهار هزار دانشجوی بین المللی در این کشور مشغول تحصیل هستند و به دلیل اعتبار بالای دانشگاه های آن و شهریه مناسب و کم بودن هزینه زندگی در چک، روز به روز به علاقه مندان آن اضافه می شود. ما در این مقاله قصد داریم در ارتباط با دانشگاه پالاکی اولوموک چک نکاتی را بیان کنیم. دانشگاهی که به تازگی و برای سال تحصیلی جدید ۲۰۲۰ میلادی مورد تایید وزارت بهداشت و درمان کشور ایران قرار گرفته است. رتبه این دانشگاه معمولا در رنکینگ جهانی بین رتبه های ۶۰۱ تا ۶۶۰ متغیر است.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

معرفی دانشگاه پالاکی اولوموک چک

دانشگاه پالاکی اولموک چک قدیمی ترین دانشگاه در موراویا و دومین دانشگاه قدیمی در جمهوری چک است. این دانشگاه در سال ۱۵۷۳ به عنوان یک دانشگاه دولتی پایه گذاری شد و در ابتدا فقط به ارائه کورس های تحصیلی در زمینه الهیات می پرداخت اما بعد ها در زمینه های فلسفه، حقوق و پزشکی هم شروع به فعالیت نمود. در حال حاضر این دانشگاه نمونه موفقی از یک دانشگاه قدیمی در یک شهر کوچک است. شهر اولموک بالاترین میزان تراکم دانشجویان در اروپای مرکزی را دارد. اولموک شهری زیبا و قدیمی، با طبیعت احاطه شده و پذیرای دانشجویان بسیاری از سرتاسر دنیا است.

تاریخچه این دانشگاه بسیار پیچیده است و داستان های زیادی را به خود دیده. در سال های ۱۵۹۹ و ۱۶۲۳ به دلایل مختلف این دانشگاه برای مدتی بسته شد. در سال ۱۵۹۹ به دلیل بروز بیماری طاعون و در سال ۱۶۲۳ به دلیل شورش بوهمیان در جنگی سی ساله در های دانشگاه به روی دانشجویان بسته شد.

این دانشگاه در سال ۱۵۶۴ توسط اسقف مارک خوون ز اولوموس بازسازی شد و تا سال ۱۵۶۷ یهودیان اداره دانشگاه اولموک را به عهده داشتند. دانشجویان این دانشگاه در گذشته ای پر سوز و گداز و همراه با ارتش و جنگ های این کشور سهیم هستند. حال که کمی از تاریخچه این دانشگاه خواندیم، به معرفی دانشگاه پلاکی اولموک می پردازیم.

دانشکده های دانشگاه پالاکی اولموک چک

قبل از ارائه هر بحثی، دانشکده های دانشگاه پالاکی اولموک چک را معرفی می کنیم. این دانشگاه دارای هشت دانشکده است. این دانشکده ها عبارتند از الهیات، فلسفه، حقوق، پزشکی و دندانپزشکی، آموزش، علوم پایه، فرهنگ جسمی و علوم تاریخی. ترتیب این دانشکده ها به ترتیب تاریخی بودن و افتتاح آن ها است.

قدیمی ترین این دانشکده ها الهیات است که باعث افتتاح این دانشگاه شد و در سال ۱۷۱۸ به شکل فعلی اش بازسازی شد. دانشکده فلسفه و مرکز هنر این دانشگاه در محلی زیبا و جذاب قرار دارد که دیدی زیبا به منظره پارکی دارد. این دانشکده در سال ۱۸۵۱ به نابودی کشیده شد و دوباره در سال ۱۹۴۶ تاسیس شد ولی بازگشایی آن تا سال ۱۹۵۸ به طول انجامید. امروزه دانشجویان این دانشکده با ادغام بیش از ۶۰۰ ترکیب از موضوعات در طیف گسترده علوم انسانی ، علوم اجتماعی ، زبانشناسی و هنر به تحصیل می پردازند. دانشکده فلسفه دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته فلسفه چینی ، چک ، هلندی ، انگلیسی ، فرانسوی ، آلمانی ، ایتالیایی ، ژاپنی ، لاتین ، لهستانی ، پرتغالی ، روسی ، اسپانیایی و اوکراینی را ارائه می دهد. در زمینه زبان های مختلف، انگلیسی ، فرانسوی ، هلندی ، لهستانی ، روسی ، اوکراینی و ژاپنی را نیز ارائه می دهد که همگی دارای تخصص در اقتصاد کاربردی هستند. مطالعات دیگری در زمینه تاریخ ، موسیقی شناسی ، روانشناسی ، نظریه و تاریخ هنر های دراماتیک ، نظریه و تاریخ هنر های تجسمی ، علوم سیاسی و مطالعات اروپایی و … در این دانشکده انجام می شود. این دانشکده دارای مرکز آموزش از راه دور بسیار قوی ای می باشد. مرکز آموزش از راه دور به همراه سایر بخش ها فعالیت های گسترده ای را برای عموم مردم ارائه می دهد. این دانشکده همچنین دوره هایی را برای دانشجویان بین المللی فراهم می کند مانند مدارس تابستانی مختلف. اما دانشکده حقوق که داستان های زیادی در پی خود دارد، در سال ۱۹۹۶ به عنوان اولین دانشکده حقوق در اروپای مرکزی بود که انواع کلینیک های حقوقی را معرفی کرد و هم اکنون این دانشکده تنها دانشکده در جمهوری چک است که طیف گسترده ای از آموزش های بالینی را به دانشجویان خود ارائه می دهد.

دانشگاه پالاکی در اولموک

دانشگاه پالاکی در اولموک

پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه پالاکی اولموک کشور چک

دانشکده پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه پالاکی اولموک چک، فعالیت خود را به طور مستقل از سال ۱۸۴۹ شروع کرد. آموزش های عملی در این دانشکده بیشتر در بیمارستان دانشگاه اولموک انجام می شود. این بیمارستان با ۱۴۰۷ تخت خواب و چهل و نه بخش و کلینیک در سال دو هزار و ده میلادی، بزرگترین بیمارستان در منطقه اولموک شد. این بیمارستان در سال ۱۸۹۲ تاسیس شد و چهار سال بعد افتتاح گردید. کلینیک چشم این بیمارستان مکان اولین پیوند موفقیت امیز بافت در جهان توسط ادوارد کنراد زیرم است. در سال های ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۴ میلادی این بیمارستان به طور مداوم، یکی از مدرن ترین بیمارستان های کل کشور چک بود. تحقیقات و پیشرفت های اساسی دانشکده پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه اولموک بر چهار مسیر علمی استوار است‌. تمرکز علمی بیشتر بر روی: آنکولوژی، بیماری های قلبی و اختلالت رگ، سم شناسی تجربی و ایمونولوژی و اپیدمیولوژی است.
روش تدریس در دانشکده پزشکی و دندان پزشکی دانشگاه پالاکی اولموک چک مانند بیشتر دانشکده ها و مراکز پزشکی در کل اروپای مرکزی است. تمام برنامه های مطالعاتی از سیستم معتبر اروپا یعنی ECTS پیروی می کند به همین دلیل دانشجویان می توانند بخشی از مطالعات خود را در خارج از کشور چک بگذرانند. این دانشکده، برنامه های معتبر علمی و بین المللی را ارائه می دهد و تحصیل به زبان انگلیسی در چک را ارئه می نماید. این برنامه ها به دو قسمت یک برنامه شش ساله پزشکی عمومی و یک برنامه پنج ساله دندان پزشکی تقسیم بندی می شود. در این کورس های بین المللی تمام فعالیت ها، سمینار ها، سخنرانی ها، کلاس ها و … به زبان انگلیسی انجام می شود و برنامه های دو سال اول تحصیل پزشکی عمومی و دندان پزشکی همانند دانشجویان پزشکی چک است. تمام این دروس مطابق با استاندارد اتحادیه اروپا هستند. این برنامه پزشکی شش ساله توسط امریکا و کانادا به تصویب رسیده است و اخیرا از طرف انجمن دانشکده های پزشکی اروپا یعنی AMSE اعتبار دریافت کرده. همین نکته به تنهایی تایید کننده کیفیت بالا و استاندارد اروپایی مطالعات مزشکی در پالاکی اولموک است. دوره های پنج ساله نیز از سال ۲۰۱۰/ ۲۰۱۱ میلادی به دانشجویان ارائه شده است. هر ساله حدود ۶۵ دانشجوی جدید در رشته پزشکی عمومی و بین پانزده تا بیست دانشجو در رشته دندان پزشکی شرکت می کنند. به دلیل سطح بالای آموزش و شرایط عالی می توان گفت که از بیش از پانزده کشور دنیا داوطلب و دانشجوی بین المللی گرفته است. چهار ترم اول عمدتا مباحث نظری را در بر می گیرد و ترم های بالا تر برای ارائه دروس بالینی و عملی هستند. کلیه رشته ها و دروس مختلف در ساختمان های دانشکده و واقع در پردیس بیمارستان دانشگاه ارائه می شود. دروس عملی در بیمارستان دانشگاه تدریس می شود و همین امر هزینه حمل و نقل دلنشجویان را به صفر می رساند. همه تدریس ها در یک مکان است و تنها نیاز به چند دقیقه پیاده روی است. تجهیزات بیمارستان مطابق با استاندارد های روز دنیا برای آموزش با کیفیت پزشکی است. در این مرکز کلیه امکانات مورد نیاز تحصیل مانند کتابخانه، کافه تریا، ناهار خوری و … را ارائه می دهد. فارغ التحصیلان مدرک دکتری پزشکی یا MUDr و دکتری دندان پزشکی یا MDDr ارائه می شود.‌ علاوه بر آن دانشکده تحصیلات تکمیلی برنامه های مطالعاتی پیشرفته ای را ارائه می دهد. همین امر باعث می شود تا متخصصان برای مطالعه و کار های تحقیقاتی خلاق آماده شوند. دانشجویان تحصیلات تکمیلی برنامه مطالعه فردی خود را تحت نطر استادشان دنبال می کنند. مطالعات این افراد با امتحان و دفاع از پایان نامه به اتمام خواهد رسید. سال تحصیلی در ماه اکتبر شروع می شود و سالیانه حدود یازده هزار یورو هزینه تحصیل دانشجویی خارجی و بین المللی خواهد شد.

پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه پالاکی اولوموک

پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه پالاکی اولموک

از جمله دپارتمان های مختلف این دانشگاه می توان به دپارتمات بیوفیزیک پزشکی، دپارتمان آناتومی، دپارتمان شیمی پزشکی و بیو شیمی، دپارتمان زیست شناسی، دپارتمان میکروبیولوژی و … اشاره نمود.

هزینه تحصیل و زندگی در چک

پس از بررسی دقیق نکات مهم دانشگاه پالاکی اولموک قصد داریم به بررسی هزینه تحصیل در چک و هزینه زندگی در کشور اروپایی و زیبای چک بپردازیم. دقت کنید که در حین تحصیل می توانید کار داشته باشید. به عبارتی کار در زمان تحصیل در کشور چک امکان پذیر است. معمولا برای هر دانشجو چهل ساعت زمان کاری در نظر گرفته می شود و بابت هر ساعت کاری به این افراد، حداقل ۶۶ کرون چک داده خواهد شد. بورسیه تحصیلی نیز در دانشگاه های این کشور ارائه می شود و بسته به نوع دانشگاه و رشته تحصلی متفاوت خواهد بود. شما برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با بورسیه تحصیلی دانشگاه پالاکی اولموک می توانید به وب سایت این دانشگاه مراجعه نمایید. هزینه زندگی در چک نیز متفاوت است و به خود دانشجو بستگی دارد.‌ به طور مثال هزینه برای اپارتمان یک خوابه کوچک در مرکز شهر به طور میانگین سیزده هزار کرون چک است. بلیط یک طرفع حمل و نقل عمومی نیز ۱۷ کرون چک می باشد و بنزین در این کشور لیتری سی کرون است. برای خوردن غذا در یک رستوران یا فست فود معمولی بین صد تا صد و پنجاه کرون باید هزینه کرد. هزینه سه وعده غذایی در روز برای یک نفر چیزی بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ کرون است.‌ می توان گفت هزینه زندگی و تحصیل در این کشور مناسب است و افراد می توانتد با راحتی خاطر در کشور چک زندگی کنند.

سوالات متداول درباره دانشگاه پالاکی اولموک چک

  1. آیا دانشکده پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه پالاکی اولموک چک اعتبار دارد؟

    بله این دانشگاه با امکانات بی نظیر و به روز جهانی و اتحادیه اروپا همیشه در رنکینگ دانشگاه های برتر جهان رتبه بالایی داشته و اعتبار زیادی دارد.

  2. آیا مدرک دانشکده پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه پالاکی اولموک چک مورد تایید وزات بهداشت ایران است؟

    بله از سال تحصیلی جدید مدرک پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه پالاکی اولموک چک مورد تایید ایران قرار گرفته است.

  3.  هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه پالاکی اولموک چک چقدر است؟

    هزینه تحصیل متفاوت و بین ۱۱ هزار تا ۱۲ هزار یورو در سال است.

  4. آیا رشته های پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه پالاکی اولموک چک به زبان انگلیسی هم ارائه می شود؟

    بله این دانشگاه برای دانشجویان علاقه مند به پزشکی و دندان پزشکی که از کشور های دیگر به این کشور مهاجرت کرده اند این رشته ها را به زبان انگلیسی ارائه می کند.

  5. تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در دانشگاه پالاکی اولموک چک چند سال به طول می انجامد؟

    برای پزشکی شش سال و دندان پزشکی پنج سال

  6.  چه رشته های دیگری در دانشگاه پالاکی اولموک چک ارائه می شود؟

    دانشگاه پالاکی اولموک چک از تنوع رشته های بالایی برخوردار است و دانشکده هایی مانند الهیات، فلسفه، حقوق و … در این دانشگاه مشغول به فعالیت هستند.

  7.  آیا در حین تحصیل در دانشگاه پالاکی اولموک چک می توان کار کرد؟

    بله فعالی کاری در حین تحصیل در دانشگاه دانشگاه پالاکی اولموک چک امکان پذیر می باشد و بسته به نوع کار هزینه های متفاوتی به فرد داده خواهد شد.

  8.  هزینه زندگی در کشور چک برای دانشجویان چگونه است؟

    هزینه زندگی در کشور چک که شامل مسکن، خورد و خوراک، حمل و نقل و … می باشد در این کشور بسیار مناسب خواهد بود.

  9.  آیا امکان ادامه تحصیل در دانشگاه پالاکی اولموک چک وجود دارد؟

    بله دپارتمان های مختلف دانشگاه پالاکی اولموک چک در مقاطع تحصیلات تکمیلی با شرایظ خاص و نوع تدریس ویژه ای دانشجویان زیادی را تربیت می کنند.

  10. آیا دانشجویان دانشگاه پالاکی اولموک چک می توانند در خارج از این دانشگاه به تحصیل بپردازند؟

    بله به دلیل سیستم یکپارچه آموزشی که جمهوری چک با سایر کشور های اروپایی دارد دانش جویان می توانند بخشی از تحصیل خود را در خارج از چک بگذرانند.

  11. آیا دانشجویان بین المللی می تواند در رشته های پزشکی و دندان پزشکی دانشگاه پالاکی اولموک چک پذیرش بگیرند؟

    بله این دانشگاه یکی از افتخارات خود را اخذ و پذیرش دانشجو از بیش از پانزده کشور دنیا معرفی کرده است.

1/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *