تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

تحصیل دندانپزشکی در یک کشور پیشرفته اروپایی که دارای مزایای تحصیلی رایگان است، آرزوی هر کسی است. اکثر دانشجوهای ایرانی امروزه برای تحصیل دندانپزشکی در کشورهای اروپایی اپلای می‌کنند. یکی از این کشورها که متقاضیان زیادی دارد، کشور ایتالیا است. این کشور به دلیل ارزان بودن، داشتن رنکینگ جهانی بالا ، داشتن بورسیه‌ها و فاندیشن‌های عالی، بازار کار خوب برای رشته‌های پیراپزشکی و کیفیت آموزشی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اگر شما هم به تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا علاقه‌مندید و می‌خواهید به این کشور زیبا مهاجرت تحصیلی کنید در ادامه‌ی این مطلب با ما همراه باشید. جهت اخذ ویزا تحصیلی و پذیرش از برترین دانشگاه‌های پزشکی ایتالیا، دانشگاه ساپینزا، بولونیا، بالگونا و … میتوانید با شماره 09426001036 تماس بگیرید و با رزرو مشاوره تخصصی اقدامات لازم برای اخذ پذیرش و ویزا تحصیلی ایتالیا را انجام دهید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

تعداد دانشگاه ‌های دندانپزشکی

35

تعداد دانشجویان بین‌المللی در رشته های دندانپزشکی در ایتالیاحدود 7000 نفر
تعداد دانشجویان دندانپزشکی در ایتالیاحدود 22000نفر
متوسط درآمد دندانپزشک در ایتالیا60000 تا 100000 یورو

مزایای تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

از جمله مزایای تحصیل در ایتالیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه‌های ایتالیا جزء قدیمی‌ترین مراکز آموزشی جهان هستند که همواره در زمینه‌های پیراپزشکی پیشرو بوده‌اند.
  • ایتالیا از حیث هزینه‌های زندگی و تحصیل به صرفه است.
  • دروسی که در دانشگاه‌های ایتالیا ارائه می‌شوند بسیار با کیفیت و مطابق استاندارد روز اروپا هستند.
  • فرصت‌های شغلی خوبی برای متخصصان دندانپزشکی در این کشور وجود دارد.
  • مدرک تحصیلی دانشگاه‌های ایتالیا بسیار معتبر است.

دانشگاه های دندانپزشکی ایتالیا

نام دانشگاهجایگاه در رنکینگ ایتالیاجایگاه در رنکینگ جهانی
دانشگاه ساپینزا رم197
دانشگاه بالگونا2108
دانشگاه پادوا3148
دانشگاه پلی تکنیک میلان4156
دانشگاه پیزا5162
دانشگاه میلان6203
دانشگاه ناپولی فدریکو7234
دانشگاه تورین8238
دانشگاه فلورانس9263
دانشگاه جنوا10312

دانشگاه های مورد تآیید وزارت بهداشت و علوم ایران در ایتالیا

خوشبختانه بخش زیادی از دانشگاه‌های دندانپزشکی در ایتالیا مورد تایید وزارت بهداشت و علوم هستند. برخی از این دانشگاه‌ها در زیر آورده شده‌اند.

  • دانشگاه آمدئو آووگادرو پیدمونت
  • دانشگاه کاتولیک قلب مقدس
  • دانشگاه Gabriele d’Annunzio
  • دانشگاه مگنا گروشیا
  • دانشگاه پلی تکنیک مارکه
  • دانشگاه پروجا
  • دانشگاه تحصیلات تکمیلی سنت آنا پیزا
  • دانشگاه ساپینزا رم
  • دانشگاه کاتولیکا
  • دانشگاه لاکوییلا
  • دانشگاه باری
  • دانشگاه برشا
  • دانشگاه کالیاری

هزینه تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

در کشور ایتالیا به دانشجویان اجازه‌ی کار داده می‌شودهزینه‌های هر یک سال تحصیل در دانشگاه‌های معروف ایتالیا در زیر قرار داده شده‌اند.

نام دانشگاههزینه سالانه
دانشگاه علوم بهداشتی سنت کامیلوس۲۱,۰۰۰ یورو
دانشگاه سیه‌نا۳,۱۰۶ یورو
دانشگاه تورین۶,۵۰۰ یورو
دانشگاه میلان۳,۹۰۴ یورو

هزینه تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا بدون آزمون

متاسفانه تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی در کشور ایتالیا بدون کنکور امکان پذیر نیست و متقاضیان ملزم به شرکت در آزمون‌های مربوطه هستند.

شرایط تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

اگر متقاضیان تمایل داشته باشند که به زبان ایتالیایی تحصیل کنند، باید مدرک زبان معتبر داشته داشته باشند و یا در آزمون زبان مربوطه شرکت کنند. شما با هر مدرک دیپلمی و با هر پیش زمینه‌ای می‌توانید در آزمون IMAT شرکت کنید و دانشگاه‌های ایتالیا مانع شما نخواهند شد.

مراحل مختلف تحصیل در رشته دندانپزشکی:

  • دریافت دیپلم متوسطه
  • ارائه مدرت مهارت زبان (آیلتس با حداقل نمره ۶ و تافل با حداقل نمره۷۸ درصورت تحصیل به زبان انگلیسی و مدرک زبان ایتالیایی درصورت تحصیل به زبان ایتالیایی)
  • داشتن اطلاعات عمومی بالا و دانش بالا
  • پذیرش در آزمون IMAT

شرایط سنی تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

در کشور ایتالیا محدودیت سنی خاصی برای تحصیل دندانپزشکی وجود نداردعلی رغم این‌که برای تحصیل در کشور ایتالیا محدودیت سنی خاصی عنوان نشده است، اما برای تحصیل در برخی از مقاطع اولویت سنی لحاظ شده است. می‌شود گفت که بهترین سن برای اخذ پذیرش فاصله بین 18 تا 22 سالگی است.

شرط معدل برای تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

برخی از دانشگاه‌های ایتالیا برای پذیرش در رشته‌های پیراپزشکی علاوه بر نتایج آزمون IMAT شرط معدل هم قرار می‌دهند.

توجه کنید که با توجه به میزان تقاضای بالا برای تحصیل رشته‌های پزشکی در ایتالیا قطعا معدل‌های بالاتر از 17 بررسی می‌شوند و این معدل‌ها شانس بیشتری برای پذیرش دارند.

مدت زمان تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

  • دوره کارشناسی پیوسته دندانپزشکی در این کشور شامل ۶ سال تحصیل است که در طول این مدت، دانشجویان دروس تئوری و عملی مرتبط با دندانپزشکی را فرا می‌گیرند.
  • در دو سال اول، تمرکز بر روی دروس تئوری مانند علوم پایه و بیماری‌شناسی بدن انسان است.
  • از سال سوم به بعد، دانشجویان به تجربه عملی و تئوری در تشخیص و درمان بیماری‌های دهان و دندان می‌پردازند.

آزمون ورودی دندانپزشکی در ایتالیا

آزمون IMAT در ایتالیا

آزمون IMAT یک آزمون بین‌المللی است که برای ورود به دانشگاه‌های پزشکی در ایتالیا الزامی است. این آزمون شباهت زیادی به کنکور ورودی دانشگاه در ایران دارد و با همان ساختار و نوع سوال مطرح می‌شود. در IMAT برای هر سوال، 5 گزینه وجود دارد و شرکت‌کنندگان برای پاسخ به آزمون 100 دقیقه زمان دارند. این آزمون هر سال در هفته دوم سپتامبر برگزار می‌شود و داوطلبان باید قبل از آن در مراکز مشخصی ثبت‌نام کنند و حضوری در آزمون شرکت کنند. IMAT یکی از مراحل مهم در مسیر تحصیل پزشکی در ایتالیا است و نتیجه این آزمون تعیین‌کننده برای قبولی در دانشگاه‌های پزشکی می‌باشد.

مدل سوالات این آزمون به شکل زیر است:

  • بخش اول شامل 12 سوال دانش عمومی و 10 سوال تست هوش
  • بخش دوم شامل 18 سوال بیولوژی
  • قسمت سوم شامل 12 سوال شیمی
  • قسمت چهارم شامل 8 سوال فیزیک و ریاضی

هر فرد باید در رقابت با سایرین، نمره بیشتری دریافت کند که در جدول زیر ارائه شده است.

نوع پاسخدرستغلطبدون پاسخ
نمره1.50.4-0

یکی از معایب آزمون آیمت، عدم برگزاری آن در ایران است و برای شرکت در این آزمون متقاضیان باید به کشورهای خارجی برگزار کننده سفر کنند.

شرایط ویژه آزمون IMAT

شرکت در آزمون IMAT برای شرکت در دوره‌های دندانپزشکی در ایتالیا همواره الزامی نیست. برخی از دانشگاه‌های ایتالیا مشترک شرکت در این آزمون را الزامی کرده‌اند، اما برای دانشگاه‌های دیگر این الزام وجود ندارد. با این حال، نمره این آزمون می‌تواند به شما کمک کند تا به راحتی پذیرش از دانشگاه‌های دیگر در ایتالیا را دریافت کنید. در حالتی که ظرفیت غیر اتحادیه اروپا را محاسبه می‌کنید، شرکت در این آزمون برای دانشگاه‌ها الزامی است.

بورسیه دندانپزشکی در ایتالیا

داوطلبانی که تصمیم به شروع به تحصیل در رشته دندانپزشکی در یکی از دانشگاه‌های ایتالیا را گرفته‌اند، در صورت داشتن شرایط معین شده، این امکان را دارند که مثل تحصیل در سایر رشته‌ها از بورسیه‌های تحصیلی کشور ایتالیا برخوردار شوند.

همچنین شما به عنوان یک ایرانی این شانس را دارید که از بورسیه استانی یا جهان سومی ایتالیا بهره‌مند شوید. غیر از موارد اشاره شده هر دانشگاه بورسیه‌های منحصر به فرد خود را نیز دارد.

در کنار بورسیه‌ها و کمک هزینه‌های تحصیلی، یکی از مزایای تحصیل در ایتالیا، بورسیه‌های اجاره خانه است که توسط بعضی از دانشگاه‌ها و استان‌ها ارائه می‌شود. این بورسیه‌ها به دانشجویان کمک می‌کنند تا هزینه‌های اجاره خانه خود را پرداخت کنند و از این طریق برای آنها محیطی مناسب و امن برای زندگی در طول دوره تحصیلی فراهم می‌کنند. البته باید توجه داشت که این نوع بورسیه تنها در بعضی از دانشگاه‌ها و استان‌ها ارائه می‌شود.

تحصیل رایگان دندانپزشکی در ایتالیا

با اخذ بورسیه فول فاند شما می‌توانید به صورت رایگان در ایتالیا تحصیل کنیددر ایتالیا، برای تحصیل رشته دندانپزشکی به صورت رایگان، می‌توان از بورسیه‌های تحصیلی مختلف دانشگاه‌های ایتالیا بهره‌برد.

حتی در صورت عدم دریافت بورسیه یا رد شدن آن، هنوز هم امکان تحصیل رایگان در رشته دندانپزشکی در کشور ایتالیا وجود دارد. هزینه‌های تحصیلی رشته دندانپزشکی به دو بخش شهریه و هزینه تحصیل تقسیم می شوند. شهریه رشته دندانپزشکی در موسسات و دانشگاه‌های مختلف متفاوت است و تحصیل رایگان در این رشته وجود ندارد. اما با شرکت در آزمون‌های ورودی و کسب نمره قبولی، دانشجویان می‌توانند از بورسیه‌های تحصیلی استفاده کنند که در صورتی که موفق به اخذ بورسیه فول فاند ایتالیا شوند، می‌توانند به تحصیل رایگان دندانپزشکی در این کشور دست یابند. موسسه مهاجرتی اصطهباناتی با کادری مجرب و کاربلد ترتیب بهترین بورسیه‌ها و فاندیشن‌ها را برای تحصیل شما می‌دهد و در این راه شما را همراهی می‌کند.

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا بدون آزمون

با توجه به تقاضای بسیار زیاد برای رشته‌های پیراپزشکی در ایتالیا متاسفانه امکان تحصیل بدون آزمون در این رشته‌ها وجود ندارد. متقاضیان برای ثبت نام در این رشته‌ها ملزم به شرکت در آزمون های مختلف پیراپزشکی هستند و برای تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی و دولتی ایتالیا به نمره‌ بالای این آزمون‌ها نیازمند هستند.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش دندانپزشکی در ایتالیا

  • اصل مدرک دیپلم یا پیش دانشگاهی یا گواهی موقتی که از آموزش و پرورش می‌گیرید.
  • ریزنمرات دیپلم یا پیش دانشگاهی که شامل نمرات سال‌های دبیرستان باشد.
  • تاییدیه تحصیلی که می‌توانید از دفاتر پیشخوان دریافت کنید.
  • گواهی سلامتی که توسط اداره بهداشت تایید شده باشد.
  • داشتن پاسپورت معتبر

تحصیل تخصص دندانپزشکی در ایتالیا

تحصیل تخصص برای پزشکان به عنوان یک شغل در نظر گرفته می‌شود و آ‌ن‌ها در طول تحصیل حقوق دریافت می‌کنند. البته، روند و شرایط اقدام برای تخصص در ایتالیا بستگی به کشوری که مدرک تحصیلی از آن دریافت شده است، دارد و ممکن است نیاز به تطبیق و ارزیابی تحصیلی داشته باشد. با این حال، متقاضیانی که در ایتالیا یا دیگر کشورهای اروپایی تحصیل کرده‌اند، روند ساده تری را تجربه خواهند کرد.

کار حین تحصیل در رشته دندانپزشکی در ایتالیا

دانشجویان پس از اتمام تحصیل خود می‌توانند در دوره‌های عملی و کارورزی دندانپزشکی، شرکت کنند. در این دوره‌ها، در بعضی مواقع می‌توانند حقوق نیز دریافت کنند و در صورت رضایت کارفرما، می‌توانند درخواست تمدید اقامت را داده و در این کشور حضور داشته باشند. شرایط کار در ایتالیا نسبت به سال‌های قبل بهتر شده است و اقتصاد این کشور نیز رشد خوبی داشته است. درآمد هر فرد در ایتالیا نیز بستگی به نوع کار و ساعت کاری دارد.

مقطع تحصیلیاجازه کار قانونی
مقطع لیسانس20 ساعت
مقطع فوق لیسانس20 ساعت

درآمد دندانپزشکان در ایتالیا

شغل دندانپزشکی در ایتالیا از رونق بسیار خوبی برخوردار است و تعداد بیش از ۸۰۰ کلینیک تخصصی دندانپزشکی در این کشور فعالیت می‌کنند. با این وجود، استخدام در سازمان‌های دولتی برای این شغل محدود است و اکثر متخصصان دندانپزشکی در مطب‌های خصوصی مشغول به کار می‌شوند. درآمد متخصصان دندانپزشکی نیز متناسب با سابقه کار آن‌ها است و متخصصانی که ۱ تا ۴ سال سابقه کار دارند سالیانه حدود ۴۹.۰۰۰ یورو درآمد دارند. در حالی که متخصصانی با ۱۰ تا ۱۹ سال سابقه کار می‌توانند حدود ۹۰.۰۰۰ یورو درآمد کسب کنند و متخصصانی با بیش از ۲۰ سال سابقه کار می‌توانند حدود ۱۳۰.۰۰۰ یورو درآمد داشته باشند.

دندانپزشکانی که در ایتالیا فعالیت می‌کنند، عموماً حقوق ماهیانه‌ای در حدود ۸,۷۳۰ یورو دریافت می‌کنند. البته این رقم می‌تواند بین ۴,۰۲۰ یورو تا ۱۳,۹۰۰ یورو متغیر باشد، به ویژه بر اساس تجربه، مهارت، جنسیت و موقعیت مکانی فرد. این درآمد ماهانه شامل حق مسکن، حمل‌ونقل و سایر مزایا نیز می‌شود. به همین دلیل، دستمزدهای دندان‌پزشکان در ایتالیا به شدت متفاوت است و بسته به عوامل مختلف متغیر می‌شود.

اقامت ایتالیا از طریق تحصیل دندانپزشکی

افرادی که به دنبال تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا و کار به عنوان پزشک در ایتالیا هستند، معمولاً به دنبال اقامت دائم در این کشور هستند. شرایط اقامت در ایتالیا بسته به شیوه مهاجرت متفاوت است. برای افرادی که قصد دارند در ایتالیا تحصیل کنند، معمولاً نیاز است تا در یک دانشگاه ایتالیایی پذیرفته شوند و سپس برای اقامت تحصیلی اقدام کنند. در صورتی که می خواهند به عنوان پزشک در ایتالیا کار کنند، نیاز دارند تا مدرک دانشگاهی خود را تأیید کنند و به یکی از دانشگاه‌های ایتالیایی مربوطه درخواست دهند. در هر دو حالت، پس از اقامت در ایتالیا، افراد می‌توانند به سرعت از زندگی در این کشور لذت ببرند و اقامت دائم خود را بدست آورند.

نوع اقامتمدت زمان
اجازه اقامت تحصیلیتا پایان دوره تحصیل
اجازه کاریابیتا یک سال پس از اخذ مدرک
اقامت کاریتا پایان قرارداد کاری با قابلیت تمدید
اقامت دائم از طریق کار5 سال
اقامت از طریق اجاره ملک رسمی در شهرداری2 سال
اقامت دائم بدون محدودیت

سخن آخر

ایتالیا یکی از مقاصد بسیار محبوب برای تحصیل رشته‌های پیراپزشکی است. همچنین دانشگاه‌های دندانپزشکی در ایتالیا خدمات و امتیازات فوق‌العاده‌ای به دانشجویان بین‌الملل ارائه می‌دهند. علاوه بر این موضوع هزینه و شرایط زندگی در ایتالیا نسبت به کشورهای اروپایی دیگر بهتر است و برای دانشجوهای ایرانی مقصدی فوق‌العاده است. موسسه مهاجرتی اصطهباناتی یکی از بهترین موسسه‌ها برای انجام امور مهاجرتی شما و گرفتن پذیرش از بهترین دانشگاه‌های اروپا است. با کمک مشاوران این موسسه شما می‌توانید رویاهای خود را واقعیت بخشید.

سوالات متداول در مورد تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

1- آیا تحصیل دندانپزشکی بدون ازمون در ایتالیا ممکن است؟

خیر با توجه به این‌که این رشته از رشته‌های پرمتقاضی است، امکان تحصیل بدون آزمون در آن وجود ندارد.

2- آیا تحصیل رایگان در ایتالیا ممکن است؟

خیر تحصیل رایگان در این رشته وجود ندارد اما با برخورداری از بورسیه یا فول فاندیشن می‌توان تا حدودی به صورت رایگان تحصیل کرد.

3- کار هنگام تحصیل در ایتالیا ممکن است؟

بله، در هنگام تحصیل در ایتالیا شما می‌توانید برای تامین هزینه‌های خود مشغول به کار دانشجویی باشید.

4- بهترین سن برای دریافت پذیرش در رشته‌های پزشکی در ایتالیا چیست؟

بهترین سن برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌های ایتالیا سنین 18 تا 22 سال است.

5- قبولی در چند آزمون برای پذیرفته شدن در رشته دندانپزشکی در ایتالیا نیاز است؟

برای پذیرفته شدن در رشته‌ دندانپزشکی فقط کافی است که در ازمون IMAT قبول شوید.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *