تحصیل در مدارس ترکیه در سال 2023-2024

در این مطلب میخوانید

بسیاری از متقاضیان ایرانی که به ترکیه مهاجرت می کنند همسر و فرزندان خود را نیز در این کشور به همراه دارند. اصولا این متقاضیان برای زندگی بهتر و آرامش بیشتر مهاجرت می کنند. اما مهاجرت سختی های خودش را به همراه دارد. یکی از دغدغه اصلی این متقاضیان ادامه تحصیل فرزندان است. فرزندان آن ها در ترکیه چه نوع مدارسی تحصیل خواهند کرد؟ میزان هزینه و شهریه مدارس، محیط مدرسه، ملیت دانش آموزان و سوالاتی از این دست برای همه متقاضیان پیش می آید. بر این اساس در مقاله پیش رو به قلم مشاوران موسسه مهاجرتی اصطهباناتی همه اطلاعات لازم در مورد شرایط تحصیل در مدارس ترکیه در سال 2023-2024 ارائه می شود. با ما همراه باشید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

مرور کلی بر آموزش در مدارس ترکیه در سال 2023-2024

در چند سال اخیر با توجه به افزایش مهاجرت از طریق تحصیل در مدارس ترکیه و خرید ملک در ترکیه، سیستم آموزشی این کشور بسیار پیشرفت کرده است. دولت ترکیه بخش بزرگی از بودجه این کشور را به آموزش اختصاص داده است. دولت ترکیه معتقد است که آموزش و پرورش دانش آموزان برای توسعه بیشتر ترکیه ضروری و مهم است. سیستم آموزشی در مدارس ترکیه 4+4+4 است و به طور کلی دانش آموزان باید 12 سال تحصیل کنند. در مدارس دولتی ترکیه، تحصیل در هر 12 سال رایگان است. با این حال، تحصیل دبیرستان در ترکیه از نوع خصوصی و بین المللی با پرداخت شهریه همراه است. دولت ترکیه آموزش رایگان را در اختیار همه قرار داده است و خانواده ها می توانند تحصیل رایگان یا غیر رایگان را به دلخواه خود انتخاب کنند. از 12 سال تحصیل، 4 سال تحصیلات پایه اول ابتدایی یا دبستان، 4 سال تحصیلات پایه دوم ابتدایی یا راهنمایی و 4 سال آموزش دبیرستان می باشد. همه کودکان در ترکیه باید تحصیلات ابتدایی خود را از سن 7 سالگی شروع کنند. پس از گذراندن 8 سال تحصیلات ابتدایی، به دانش آموزان دیپلم آموزش ابتدایی اعطا می شود. پس از این دوره دانش آموزان وارد دبیرستان می شوند. پس از اتمام تحصیلات متوسطه، به دانش آموزان مدرک Lise Diplomasi یا دیپلم فارغ التحصیلی دبیرستان داده می شود. دانشجویان با این مدرک می توانند در آزمون ورودی دانشگاه شرکت کرده و تحصیلات عالی خود را آغاز کنند.

سیستم تحصیلی مدارس ترکیه در سال 2023-2024

سیستم تحصیلی مدارس در کشور ترکیه سیستم اروپایی و آمریکایی است. کشور ترکیه سالانه بودجه زیادی را صرف توسعه سیستم آموزش و پرورش، بالابردن کیفیت آموزشی مدارس و هماهنگی و مطابقت سیستم آموزشی با استانداردهای جهانی می کند. شرایط تحصیل در مدارس ترکیه و تحصیل در ترکیه در مقطع دبیرستان در مقایسه با مدارس دیگر کشورهای اروپایی با سطح بالای کیفیت آموزشی و هزینه های مقرون به صرفه همراه است. مدارس ترکیه با کاربرد سیستم اراسموس موندوس دانش آموزان را برای تحصیل در دانشگاه های کشورهای اروپایی آماده می کنند. علاوه بر این مدارس ترکیه با استفاده از سیستم بولونیای اتحادیه اروپا شرایط عالی را برای دانش آموزانی فراهم می کنند که بر اساس این سیستم فارغ التحصیل می شوند و می توانند در دانشگاه های کشورهای اروپایی ادامه تحصیل دهند و یا در این کشورها مشغول کار و اشتغال شوند. سیستم آموزشی اروپایی و آمریکایی در مدارس و دانشگاه های ترکیه موجب شده است تا بسیاری از والدین به جای صرف هزینه های کلان برای تحصیل فرزندانشان در مدارس و دبیرستان های کشورهای اروپایی راهی کشور ترکیه شوند و شرایط را برای تحصیل فرزندانشان در مدارس و دبیرستان های ترکیه فراهم کنند.  سیستم آموزش و پرورش ترکیه مطابق با اصلاحات آتاتورک اداره می شود. مدت زمان تحصیل اجباری در مدارس و دبیرستان های ترکیه 12 سال است و هزینه های تحصیل در مقطع ابتدایی و متوسطه توسط دولت تامین می شود. در واقع هزینه های مدارس دولتی از 6 تا 19 سال به طور رایگان است. تحصیل دبیرستان در ترکیه اجباری نمی باشد، اما دانش آموزانی که قصد تحصیل در دانشگاه های ترکیه را دارند، باید در دو مقطع متوسطه و دبیرستان تحصیل کنند.

هزینه های مدارس دولتی ترکیه

هزینه های مدارس دولتی ترکیه

قوانین تحصیل در مدارس و دبیرستان های ترکیه

دبستان ها و دبیرستان های ترکیه دارای قوانین آموزشی مختلفی هستند که همه دانش آموزان چه دانش آموزان بومی و چه دانش آموزان مهاجر ملزم به اجرای این قوانین می باشند. از مهم ترین قوانین آموزشی مدارس ترکیه موارد زیر را می توان نام برد:

اولین قانون و شرایط تحصیل در این کشور در مقطع دبیرستان، راهنمایی و دبستان آشنایی با زبان ترکی یا انگلیسی است. زبان تحصیل در مدارس دولتی ترکیه زبان ترکی استانبولی و در مدارس بین المللی زبان انگلیسی است. زبان های فرانسوی، اسپانیایی و آلمانی نیز به عنوان زبان های خارجی در برخی از مدارس ترکیه تدریس می شوند.

سال تحصیلی مدارس ترکیه در حدود 180 روز است و مدارس از روز دوشنبه تا روز جمعه فعالیت آموزشی دارند و در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل می باشند.

ساعت آموزش مدارس ترکیه از 8 صبح تا 4 بعداظهر و تعطیلات رسمی مدارس ترکیه شامل تعطیلات زمستانی، اعیاد مذهبی و رسمی کشور است.

دروس ریاضیات ، سواد خوانداری و نوشتاری، هنر و زبان خارجی و تعلیمات دینی از دروس مقطع دبستان در ترکیه است.

 دانش آموزان در مقطع متوسطه مدارس ترکیه باید دروس تاریخ، جغرافیا، علوم، ریاضیات، زبان خارجی، موسیقی، تعلیمات دینی، هنر، فیزیک، زبان ترکی و کامپیوتر را فراگیرند.

دروس مهم در مقطع دبیرستان در ترکیه دروس ریاضیات، هندسه، ادبیات ترکی استانبولی، تاریخ، جغرافیا، شیمی، زیست شناسی و زبان خارجی می باشد.

دانش آموزان در همه مدارس ترکیه به صورت مختلط (دختر و پسر) تحصیل می کنند و هر مدرسه بر اساس قوانین و شرایط خود لباس فرم مخصوص دارند.

مدارس ترکیه کتاب های درسی را به طور رایگان به دانش آموزان ارائه می دهند.

مدارس ایرانی در ترکیه

ایرانی های مقیم ترکیه برای تحصیل فرزندان خود در این کشور مدارس ایرانی را انتخاب می کنند. مدارس ایرانی و فارسی زبان ترکیه بیشتر در شهرهای استانبول و آنکارا قرار دارند. مدارس ایرانی ترکیه تحت نظارت سیستم آموزش و پرورش ایران و با تبعیت از قوانین آموزشی کشور ایران می باشند. مدارس ایرانی ترکیه دارای هزینه های تحصیلی مقرون به صرفه و کیفیت آموزشی بالا می باشند. مجتمع آموزشی فجر استانبول در شهر استانبول و مجتمع آموزشی 22 بهمن در شهر آنکارا از بهترین مدارس ایرانی در ترکیه برای ایرانی های مقیم ترکیه است. هزینه های تحصیل در این دو مدرسه بر اساس مقطع تحصیلی سالانه از حدود 500 تا 900 دلار است.

هزینه تحصیل در مدارس ترکیه در سال 2023-2024 در یک نگاه

نوع مدرسه در ترکیه هزینه های نقدی در سال 2023-2024هزینه های اقساطی در سال 2023-2024
دبستان خصوصی در ترکیهسالانه در حدود 100.000 لیر ترکیه + 8% مالیاتماهانه 12.000 لیر ترکیه در 8 قسط
مدرسه راهنمایی خصوصی در ترکیهسالانه در حدود 103.000 لیر ترکیه + 8% مالیاتماهانه 13.000 لیر ترکیه در 8 قسط
دبیرستان خصوصی در ترکیهسالانه در حدود 107.000 لیر ترکیه + 8% مالیاتماهانه 14.000 لیر ترکیه در 8 قسط
هزینه های سلف سرویس و غذاسالانه 10.000 تا 14.000 لیر ترکیه
مدرسه بین المللی بریتیش کلمبیا در ترکیهسالانه 250.019 تا 631.020 لیر ترکیه معادل 13.400 تا 33.850 دلار آمریکا
مدرسه بین المللی MEFسالانه 191.712 تا 570.565 لیر ترکیه معادل 10.275 تا 30.580 دلار آمریکا

آموزش در پیش دبستانی ها در ترکیه

آموزش پیش دبستانی در ترکیه شامل آموزش اختیاری کودکان است. در واقع آموزش پیش دبستانی در ترکیه برای کودکان اجباری نیست اما کودکان 36 تا 72 ماهه می توانند در موسسه های آموزشی برای کودکان پیش دبستانی و مهدکودک ‌های مستقل آموزش های لازم را فرا گیرند. کودکان از 3 سالگی می توانند در آموزش های مهد کودک های دولتی و خصوصی ترکیه شرکت کنند. زبان آموزش در مهد کودک های ترکیه زبان ترکی و انگلیسی است. کودکان مهاجری که به زبان ترکی یا انگلیسی آشنا نیستند؛ با آموزش در مهد کودک های ترکیه در مدت زمان حداکثر 6 ماه این دو زبان را فرا می گیرند. متوسط هزینه های آموزش در مهد کودک های ترکیه ماهانه از 400 لیر تا 800 لیر است. والدین ایرانی که قصد ثبت نام کودک زیر 3 سال خود را در مراکز پیش دبستانی ترکیه دارند، باید دارای مجوز اقامت قانونی این کشور باشند. یکی از بهترین پیش دبستانی های ایرانی مناسب کودکان مهاجر مجتمع آموزشی فجر ایرانیان در استانبول است. هزینه های آموزش در این مهد کودک ایرانی سالانه 450 دلار می باشد.

تحصیل در مدارس ابتدایی در ترکیه

تحصیل در دوره دبستان در ترکیه مختص کودکان 6 تا 14 سال است و مدارس در این مقطع به صورت رایگان و اجباری می باشد. مدت زمان تحصیل در مقطع دبستان یا ابتدایی به ترکی İlköğretim Okulu در حدود 4 سال می باشد. دبستان و مقطع متوسطه در ترکیه 8 سال آموزش بدون وقفه به دانش آموزان ارائه می دهند و فارغ التحصیلان در پایان این دو دوره مدرک تحصیلی ابتدایی دریافت می کنند. در 4 سال اول دبستان که به عنوان «مدرسه اول، سطح اول» به ترکی İlkokul 1. Kademe شناخته می شود، دانش آموزان در پایه های اول تا چهارم به فراگیری درس زبان ترکی، ریاضیات، حیات بیلگیسی (دانش زندگی) و زبان خارجی می پردازند. در کلاس چهارم دبستان، علوم و مطالعات اجتماعی جایگزین حیات بیلگیسی می شود. در هر دبستان ترکیه یک زبان خارجی تدریس می شود که بیشتر زبان انگلیسی و در برخی دیگر زبان آلمانی، اسپانیایی یا فرانسوی است. علاوه بر این برخی از دبستان ها همزمان به تدریس 2 زبان خارجی به دانش آموزان می پردازند.

تحصیل در مدارس راهنمایی در ترکیه

مدرسه راهنمایی یا به زبان ترکی ortaokul قبلاً برای تحصیل به مدت 3 ساله به دنبال 5 سال تحصیل اجباری در دوره دبستان بوده است. در حال حاضر 4 سال دوم آموزش دوره دبستان به عنوان “مدرسه اول، سطح دوم” به ترکی İlkokul 2. Kademe می باشد. مدارس راهنمایی در ترکیه به دو صورت دولتی یا خصوصی می باشند. برای تحصیل در مدارس راهنمایی دولتی نیاز به پرداخت هزینه های تحصیلی نمی باشد اما برای پذیرش در مدارس راهنمایی خصوصی باید هزینه های تحصیلی را پرداخت کرد. زبان‌ های خارجی که در مدارس راهنمایی خصوصی تدریس می ‌شوند، معمولاً در سطح بالاتری نسبت به مدارس دولتی هستند، زیرا بیشتر مدارس خصوصی ترجیح می‌ دهند افراد بومی را به عنوان معلم استخدام کنند. در پایه های 6 و 7 مدارس راهنمایی دانش آموزان باید دروس زبان ترکی، ریاضیات، علوم، مطالعات اجتماعی و زبان خارجی را فراگیرند. در کلاس هشتم مطالعات اجتماعی با «تاریخ ترکی انقلاب و کمالیسم» به ترکی T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük جایگزین می شود.

تحصیل در مدارس دولتی ترکیه برای دانش آموزان ایرانی

دانش آموزان ایرانی برای تحصیل در بهترین مدارس دولتی استانبول و یا شهرهای دیگر این کشور در مقطع ابتدایی و متوسطه نیاز به پرداخت هزینه های تحصیلی و شهریه ندارند. دبیرستان های دولتی ترکیه دارای شاخه های مدارس عمومی و مدارس حرفه ای و فنی است  که هر کدام دارای آموزش متفاوتی می باشند. از دیگر نکات مهم برای تحصیل در مدارس دولتی استانبول و دیگر شهرهای ترکیه موارد زیر را می توان نام برد:

پس از پایان تحصیلات دبیرستان به دانش آموزان دیپلم Lise Diplomasi یا مدرک دیپلم دبیرستان اعطا می شود که با این مدرک می توانند در امتحانات سراسری ورود به دانشگاه های ترکیه شرکت کنند.

دانش آموزان ایرانی برای تحصیل در مدارس و دبیرستان های دولتی ترکیه باید به زبان ترکی مسلط باشند.

از دیگر شرایط تحصیل در دبیرستان های ترکیه از نوع دولتی دارا بودن نمره های مناسب در مقطع تحصیلی متوسطه می باشد.

مدارس دولتی استانبول و دیگر شهرهای ترکیه اهمیت زیادی برای آموزش دانش آموزان قائل هستند و با اینکه دارای امکانات پیشرفته آموزشی نمی باشند، اما سطح کیفیت آموزشی این مدارس بر طبق سیستم آموزشی اروپایی است.

مدارس دولتی ترکیه از لحاظ قوانین آموزشی و سیستم تحصیلی به مدارس دولتی ایران شباهت دارند.

تحصیل دانش آموزان ایرانی در مدارس دولتی ترکیه با دارا بودن ویزای توریستی ترکیه امکان پذیر است.

ذکر این نکته ضروری است که از شرایط تحصیل در دبیرستان های ترکیه و همچنین مدارس ابتدایی از نوع دولتی برای دانش آموزان ایرانی با مجوز اقامت قانونی هزینه های تحصیلی رایگان است.

شرط مهم تحصیل در بهترین مدارس دولتی استانبول و دیگر شهرهای ترکیه برای دانش آموزان ایرانی تسلط به زبان ترکی است.

تسلط به زبان ترکی

تسلط به زبان ترکی شرط مهم تحصیل در مدارس دولتی ترکیه

شرایط تحصیل در مدارس دولتی ترکیه برای دانش آموزان ایرانی

دانش آموزان ایرانی مقیم ترکیه برای تحصیل در بهترین مدارس دولتی استانبول و دیگر شهرهای ترکیه باید دارای شرایط لازم و مدارک مورد نیاز باشند. از شرایط تحصیل در مدارس و دبیرستان های دولتی ترکیه موارد زیر را می توان نام برد:

والدین دانش آموزان ایرانی برای ثبت نام در مدارس دولتی ترکیه باید بر اساس آدرس محل اقامت و اجاره نامه و یا سند خانه به نزدیکترین مدرسه دولتی در محله خود مراجعه کنند.

برای ثبت نام و تحصیل در دبیرستانهای ترکیه از نوع دولتی دارا بودن کارت کیملیک و اجاره نامه تایید شده از شهرداری منطقه محل سکونت ضروری است.

دانش آموزان ایرانی با دارا بودن ویزای تحصیلی ترکیه برای دبیرستان های دولتی می توانند بدون پرداخت شهریه در این مدارس ثبت نام کنند.

دانش آموزان ایرانی که قصد ثبت نام در کلاس اول دبستان مدارس دولتی ترکیه را دارند، باید دارای برگه نفوس از شهرداری محله اقامت والدین و مجوز اقامت دانش آموز در ترکیه باشند.

دانش آموزانی که با زبان ترکی آشنایی ندارند، باید تا یادگیری زبان ترکی در مدارس ایرانی تحصیل کنند. در صورتی که والدین دانش آموزان مهاجر دارای مجوز اقامت و مجوز شهروندی ترکیه باشند، اما فرزند آن ها با زبان ترکی آشنا نباشد، مجاز به ثبت نام در مدارس دولتی ترکیه نمی باشند.

از شرایط تحصیل دبیرستان در ترکیه از نوع دولتی شهریه رایگان و با پرداخت هزینه تحصیلی سالانه 200 تا 500 لیر به عنوان کمک و حمایت مدرسه می باشد.

دانش آموزان برای تحصیل در پایه دهم دبیرستان های ترکیه باید دارای ریزنمره های تحصیلی مناسب در پایه نهم باشند.

تحصیل در مدارس خصوصی ترکیه برای دانش آموزان ایرانی

سیستم تحصیلی مدارس خصوصی در ترکیه آموزش تحصیلی ملی و زبان آموزشی آن ترکی است، اما در برخی از مدارس خصوصی معتبر ترکیه تدریس به 2 زبان ارائه می شود. از آنجایی که مدارس خصوصی در ترکیه در مقایسه با مدارس دولتی دارای کلاس ‌های کم جمعیت ‌تر، معلمان با سابقه تر و طیف وسیع تری از فعالیت‌ های فوق‌ درسی و ورزشی است، بسیاری از شهروندان ترکیه فرزندان خود را به این مدارس می فرستند. از دیگر نکات مهم شرایط تحصیل دبیرستان در ترکیه از نوع خصوصی برای دانش آموزان ایرانی مقیم ترکیه موارد زیر را می توان نام برد:

تحصیل دوره دبیرستان در ترکیه از نوع مدارس خصوصی دو زبانه یک گزینه مناسب برای دانش آموزان ایرانی است که قصد اقامت از طریق تحصیل در مدارس ترکیه را دارند.

دانش آموزان ایرانی نا آشنا به زبان ترکی و انگلیسی با تحصیل در مدارس خصوصی ترکیه و ارتباط با کودکان ترک زبان بهتر و سریع تر زبان ترکی و انگلیسی را فرا می گیرند.

سیستم آموزشی مدارس خصوصی ترکیه به مدارس غیرانتفاعی ایران شباهت های زیادی دارند.

مدارس خصوصی در ترکیه دارای امکانات آموزشی پیشرفته، تجهیزات مدرن و سیستم آموزشی مطابق با سیستم آموزشی مدارس آمریکا و اروپا می باشد.

مدارس خصوصی ترکیه مدارس مقاطع پیش دبستانی تا دبیرستان را شامل می شود و دارای امکاناتی مانند سالن موسیقی، استخر، آزمایشگاه، کلاس های فوق برنامه علمی و آموزشی و اردوهای دانش آموزی می باشند.

زبان تحصیل در مدارس خصوصی ترکیه زبان ترکی و همه کتاب ها به زبان ترکی است و تسلط دانش آموزان به زبان ترکی برای تحصیل در مدارس خصوصی ترکیه الزامی است.

تدریس زبان های دیگر در مدارس خصوصی ترکیه به صورت دروس فوق العاده و یا زبان های خارجی است.

شرایط تحصیل در مدارس خصوصی ترکیه برای دانش آموزان ایرانی

دانش آموزان ایرانی برای تحصیل در مدارس خصوصی ترکیه باید دارای شرایط و مدارک لازم باشند. شرایط و مدارک لازم برای تحصیل دانش آموزان ایرانی در مدارس خصوصی ترکیه عبارت است از:

از مدارک مهم برای تحصیل در مدارس خصوصی ترکیه می توان به آخرین مدرک تحصیلی دانش آموز، اصل و کپی پاسپورت ترجمه شده به ترکی و مدرک آزمون زبان تومر اشاره کرد.

والدین دانش آموزن ایرانی باید مدارک تحصیلی قبلی دانش آموز را به اداره آموزش و پرورش محل اقامت در ترکیه تحویل دهند و برای معادل سازی مدارک تحصیلی یا دنکلیک برای ثبت نام در مدارس خصوصی ترکیه درخواست دهند.

با دریافت مدارک معادل سازی شده و تاییدیه های مدارک، والدین باید با دارا بودن برگه نفوس و مجوز اقامت قانونی به مدرسه مورد نظر مراجعه کنند و روند ثبت نام را طی کنند.

علاوه بر مدارک فوق ارائه کیملیک کارت و نامه پذیرش در آزمون های ورودی، آزمون تعیین سطح و آزمون تومر برخی از مدارس خصوصی ترکیه الزامی است.

هزینه های تحصیل در مدارس خصوصی ترکیه بر اساس نوع مدرسه، امکانات و خدمات آموزشی سالانه در حدود 30.000 تا 100.000 لیر می باشد.

هزینه تحصیل در مدارس غیرانتفاعی ترکیه سالانه در حدود 15.000 لیر تا 40.000 لیر می باشد.

تحصیل در مدارس بین المللی ترکیه برای دانش آموزان ایرانی

تحصیل در مدرسه یکی از دغدغه های اصلی خانواده ها در هنگام مهاجرت به کشور ترکیه است. بیشتر والدین ایرانی می خواهند فرزندان خود را در مدارس بین المللی این کشور ثبت نام کنند. در ترکیه طیف گسترده ای از مدارس بین المللی وجود دارد و بیشتر این مدارس در شهرهای آنکارا و استانبول قرار دارند. از نکات مهم در مورد تحصیل دوره دبیرستان در ترکیه از نوع مدارس بین المللی برای دانش آموزان ایرانی موارد زیر را می توان نام برد:

زبان تحصیل دبیرستان در ترکیه از نوع مدارس بین المللی به زبان های انگلیسی، آلمانی و فرانسوی است.

برخی از مدارس دبیرستان های بین المللی ترکیه مدرک بین المللی (IB) به فارغ التحصیلان اعطا می کنند.

تحصیل در دبیرستانهای ترکیه از نوع مدارس بین المللی فرصت بسیار خوبی است تا دانش آموزان ایرانی زبان ترکی را یاد بگیرند و با شرکت در اردوها، سفرهای علمی و فعالیت های فرهنگی بهتر با فرهنگ و جامعه ترکیه ادغام شوند.

به دلیل وجود سفارت خانه های مختلف در شهرهای آنکارا و استانبول مدارس بین المللی بیشتر در این شهرها قرار دارند.

ظرفیت مدارس بین المللی در ترکیه محدود و شهریه مدارس بین المللی در ترکیه بسیار بالا است.

مدارس بین المللی ترکیه شعبه ای از مدارس بین المللی جهان می باشند و بر اساس سیستم آموزشی مدارس آمریکایی و اروپایی اداره می شوند.

زبان تحصیل در دبیرستان های ترکیه از نوع مدارس بین المللی زبان های انگلیسی، آلمانی و یا فرانسه است و زبان ترکی نیز به صورت یک درس فوق برنامه تدریس می شود.

وجود دانش آموزان با نژادها و ملیت های مختلف در مدارس بین المللی ترکیه موجب ارتقا روابط اجتماعی دانش آموزان و سازگاری بیشتر می شود.

هزینه تحصیل در مدارس بین المللی استانبول در سطح بالایی است.

شرایط تحصیل در مدارس بین المللی ترکیه برای دانش آموزان ایرانی

مدارس بین المللی ترکیه دارای کارگاه های آموزشی و مهارت آموزی می باشند و با برگزاری اردوهای تفریحی و ورزشی و جشن های سنتی ترکیه دانش آموزان ایرانی را با فرهنگ و تاریخ این کشور آشنا می کنند. از شرایط تحصیل در دبیرستان های ترکیه از نوع مدارس بین المللی موارد زیر را می توان نام برد:

خدمات آموزشی و امکانات تحصیلی در مدارس بین المللی در مقایسه با مدارس دولتی ترکیه از سطح بسیار بالایی برخوردار است.

فارغ التحصیلان از مدارس بین المللی ترکیه با اخذ مدرک دیپلم بین المللی می توانند برای ادامه تحصیل در دانشگاه های برتر اروپا و آمریکا اقدام کنند.

از شرایط تحصیل دوره دبیرستان در ترکیه از نوع مدارس بین المللی می توان به ارائه گواهی تمکن مالی کافی برای اثبات توانایی تامین هزینه های تحصیل در کشور ترکیه و ارائه سوابق و ریز نمره های تحصیلی سال قبل اشاره کرد.

ارائه کپی پاسپورت دانش آموز با اعتبار کافی و عکس در اندازه پاسپورت نیز الزامی است. دانش آموزان باید انگیزه نامه تحصیلی، توصیه نامه از معلم های سال قبل و همچنین گواهی سلامت را نیز ارائه دهند.

از دیگر مدارک لازم برای تحصیل در این کشور در مقطع دبیرستان از نوع مدارس بین المللی ارائه مدرک زبان انگلیسی یا ترکی و جوایز بین المللی تحصیلی می باشد.

شهریه مدارس بین المللی در ترکیه سالانه در حدود 15.000 تا 30.000 دلار است که شامل کلاس های فوق برنامه، وعده های غذایی، کتاب های آموزشی و شهریه تحصیل می باشد.

تحصیل در مدارس بین المللی ترکیه

تحصیل در مدارس بین المللی ترکیه

مزایای تحصیل در مدارس بین المللی ترکیه

دانش آموزان ایرانی مقیم ترکیه بیشتر تمایل دارند در مدارس بین المللی این کشور تحصیل کنند. در کل سطح یادگیری بهتری در این نوع مدارس وجود دارد. با وجود هزینه های بالای مدارس بین المللی در ترکیه، تحصیل در این مدارس مزایای فراوانی برای دانش آموزان دارد. برخی از مهم ترین مزایای تحصیل در دبیرستان های بین المللی ترکیه عبارت است از:

سیستم آموزشی در این مدارس دو زبانه و زبان اصلی آموزش هر مدرسه متفاوت است. با این حال، زبان انگلیسی زبان اصلی در بسیاری از مدارس برای پذیرش دانش ‌آموزان از هر ملیت و کشوری است.

هر مدرسه بین المللی با برنامه های درسی متفاوتی در سطح جهانی به رسمیت شناخته شده است. این سیستم مدارس بین المللی مشابه دیگر مدارس بین المللی در سراسر جهان است.

مدارس بین المللی محیطی جهانی و چندفرهنگی را فراهم می کنند و دانش آموزان زیادی از کشورهای مختلف در این فضای متنوع با تاریخ و زبان و آداب و رسوم کشورهای دیگر آشنا می شوند.

برخی از مدارس بین المللی اعتبارنامه های محلی و بین المللی را ارائه می دهند. علاوه بر این والدین می توانند برنامه درسی مورد نظر خود را برای فرزندان خود انتخاب کنند.

تعداد دانش آموزان در یک کلاس کم است، بنابراین هر دانش آموز در کلاس مورد توجه فراوانی قرار می گیرد.

دانش آموزان می توانند از امکانات با کیفیت برخوردار شوند و با فعالیت های فوق برنامه انگیزه خود را حفظ کنند.

مدارس بین المللی در ترکیه بیشتر در شهر استانبول و شهرهای دیگر مانند آنکارا، بورسا و آنتالیا وجود دارند. همه این مدارس بین المللی توسط سازمان های شناخته شده معتبر مانند سازمان های اصلی NEASC (انجمن مدارس و کالج های نیوانگلند) یا ECIS (کمیسیون اروپایی مطالعات بین المللی) به رسمیت شناخته شده اند.

اعتباربخشی مدارس بین المللی در ترکیه

مدارس بین المللی در کشور ترکیه دارای دو اعتبار جهانی هستند که موجب می شود در میان مدارس بین المللی در جهان در رتبه های بالا باشند. دو اعتبار جهانی دبیرستان های بین المللی ترکیه عبارت است از:

برنامه مدرک بین المللی (IB)

برنامه مدرک بین المللی IB بر اساس یک مدل آموزشی و یادگیری منحصر به فرد است که هدف آن ایجاد انگیزه در دانش آموزان برای تفکر و مسئولیت پذیری است. در این برنامه زبان های دوم برای آگاهی فرهنگی آموزش داده می شود. دانش آموزان بر اساس این مدل آموزشی گواهینامه هایی دریافت می کنند که آن ها را برای تحصیل در بهترین دانشگاه های ترکیه و اروپا آماده می کند. در ترکیه 95 مدرسه IB وجود دارد که به آموزش زبان های انگلیسی، آلمانی، ترکی و دیگر زبان ها می پردازند. مدل اعتباربخشی IB دارای 4 برنامه است که این برنامه ها به دانش آموزان اجازه می دهد تا هویت فرهنگی خود را کشف کنند. برنامه های مدل اعتباربخشی IB شامل موارد زیر است:

برنامه مقطع ابتدایی: برای کودکان 3 تا 12 ساله

برنامه مقطع متوسطه: برای دانش آموزان 11 تا 16 ساله

برنامه مقطع دبیرستان و اخذ دیپلم و آمادگی برای شغل: برای دانش آموزان 16 تا 19 ساله

شورای مدارس بین المللی (CIS)

CIS بزرگترین سازمان عضویت در مدارس بین المللی در جهان است. شورای مدارس بین المللی موجب ترویج و تشویق تنوع جامعه، تحقیق، بحث و اقدام شخصی در مورد مسائل محلی و جهانی می شود. آمادگی شهروندی جهانی عمده اقدامات مهم انجام شده در CIS است. هدف این اقدامات تجهیز دانش آموزان به دانش و مهارت هایی است که برای تبدیل شدن به شهروند جهانی لازم است. شورای مدارس بین المللی CIS یادگیری زبان های دوم را ترویج می کند. 733 مدرسه CIS در سراسر جهان وجود دارد. وجود این تعداد CIS برای دانش آموزانی که والدینشان در سطح جهان در حال رفت و آمد هستند، کار آموزش را راحت تر می کند. ترکیه دارای 27 مدرسه دارای شورای مدارس بین المللی CIS است که این تعداد 15 مدرسه در استانبول، یک مدرسه در بورسا، 3 مدرسه در آنکارا، 5 مدرسه در ازمیر و 3 مدرسه در آدانا وجود دارد.

شهریه مدارس بین المللی در ترکیه در سال 2023-2024

نرخ شهریه و هزینه تحصیل در مدارس بین المللی استانبول با مدارس بین المللی شهرهای دیگر متفاوت است. به طور کلی هزینه تحصیل در مدارس ترکیه از نوع بین المللی بر اساس برنامه درسی و سطح تحصیلات بسیار متغیر است و از حدود 12.000 لیر ترکیه تا 250.000 لیر در نوسان می باشد. شهریه مدارس بین المللی معمولی در ترکیه در سال 2023-2024 تقریباً به صورت زیر تخمین زده می شود:

آموزش در مهدکودک: سالانه در حدود 25.000 لیر

مقطع دبستان: سالانه در حدود 35.000 لیر

مقطع راهنمایی: سالانه در حدود 45.000 لیر

مقطع دبیرستان: سالانه در حدود 55.000 لیر

بهترین مدارس بین المللی در ترکیه در سال 2023

شرط ورود به مدارس دولتی و رایگان ترکیه اخذ اقامت یا تابعیت و همچنین تسلط به زبان ترکی استانبولی می باشد. دانش آموزان ایرانی می توانند در مدارس بین المللی ترکیه ثبت نام کنند. در این مدارس اکثر دانش آموزان از ملیت های مختلف تحصیل می کنند. همچنین بسیاری از دیپلمات ها فرزندان خود را در مدارس بین المللی ترکیه ثبت نام می کنند. البته بسیاری از دانش آموزان این مدارس نیز ترک هستند. سیستم آموزشی در مدارس بین المللی ترکیه با یکدیگر متفاوت است، اما اکثر مدارس بر اساس سیستم آموزشی مدارس آمریکایی، بریتانیایی و فرانسوی اداره می شوند. زبان آموزشی در مدارس بین المللی بیشتر انگلیسی است، اما در برخی از مدارس می توان زبان آموزشی را انتخاب کرد. معمولاً علاوه بر زبان انگلیسی، زبان های خارجی دیگری نیز به دانش آموزان آموزش داده می شود.

ویژگی های مدارس بین المللی در ترکیه

اکثر مدارس بین المللی در ترکیه با تمام استانداردهای بین المللی مطابقت دارند، به همین دلیل است که در پایان دوره به دانش آموزان یک دیپلم بین المللی اعطا می شود. دانش آموزان با این مدرک بین المللی می توانند تحصیلات خود را در هر مدرسه بین المللی دیگری در دیگر کشورها ادامه دهند. مراحل ثبت نام و پذیرش دانش آموزان در مدارس بین المللی متفاوت است. هزینه تحصیل نیز بر اساس امکانات و خدمات قابل ارائه در این گونه مدارس متفاوت و به طور کلی گران است. امکانات، خدمات آموزشی و کلاس های آموزشی به بهترین شکل ممکن در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد. همچنین تعداد دانش آموزان یک کلاس بسیار کم است و کلاس به صورت نیمه خصوصی برگزار می شود. در برخی از مدارس بین المللی در ترکیه، دانش آموزان بر اساس ملیت طبقه بندی می شوند تا دانش آموزانی که به یک زبان صحبت می کنند در یک کلاس قرار گیرند.

آیا مدارس بین المللی ترکیه تحت نظارت دولت ترکیه هستند؟

شاید این سوال پیش بیاید که چه کسانی مدارس بین المللی ترکیه را اداره می کنند و چه کسانی استانداردهای آنها را تایید می کنند؟ آیا این مدارس تحت نظارت دولت ترکیه هستند؟ در پاسخ باید گفت که سازمان ها و نهادهای زیر مدارس بین المللی ترکیه را نظارت می کنند:

CoIS شورای مدارس بین المللی

یک انجمن غیر انتفاعی از مدارس و مؤسسه های بین المللی است که مأموریت آن ارائه معلمان، خدمات و امکانات آموزشی و ارائه گواهینامه های پایان دوره در مدارس بین المللی است. این انجمن باید استانداردهای لازم را در مدارس بین المللی ارائه، بررسی و تصویب کند.

انجمن NEASC

انجمن مدارس و کالج های نیوانگلند که وظیفه نظارت بر مدارس و کالج های بین المللی را بر عهده دارد که توسط سیستم آموزشی آمریکا اداره می شوند.

ECIS

شورای مدارس بین المللی اروپا، مسئول نظارت و تایید استانداردهای لازم مدارس بین المللی است که بر اساس سیستم آموزشی اروپا مدیریت می شوند.

خدمات موسسه اصطهباناتی برای تحصیل در مدارس کشور ترکیه

بسیاری از شما متقاضیان ایرانی که قصد کار و یا سرمایه گذاری در ترکیه را دارید، با دغدغه مهمی برای تحصیل فرزندانتان در ترکیه مواجه هستید و نمی دانید که کدام مدارس برای فرزند شما بهتر است و کلاً از شرایط تحصیل در مدارس و دبیرستان های ترکیه اطلاع ندارید. به همین دلیل ما مشاوران موسسه مهاجرتی اصطهباناتی لازم می دانیم اطلاعات مربوط به این موضوع را در اختیار شما قرار دهیم. پیشنهاد ما این است که برای مشاوره رایگان با وکلا و مشاوران موسسه ما تماس بگیرید. در واقع پیشنهاد می کنیم با دارا بودن شرایط تحصیل فرزندانتان در مدارس و دبیرستان های ترکیه، روند اخذ ویزای تحصیلی ترکیه برای دبیرستان یا مدارس ابتدایی را به یک موسسه مهاجرتی حرفه ای بسپارید، در این صورت مطمئن خواهید بود که کارها به خوبی پیش خواهد رفت. در بسیاری از موارد شاهد هستیم که افراد سودجو از این موقعیت سوء استفاده کرده و با وعده های توخالی بسیاری از متقاضیان را فریب می دهند. به همین دلیل کمک گرفتن از یک موسسه معتبر و متخصص و با دارا بودن تجربه کاری درخشان حائز اهمیت فراوانی است. موسسه ما در کنار شماست و کمک می کند تا اقامت از طریق تحصیل در مدارس ترکیه و ویزای تحصیلی ترکیه برای دبیرستان را برای فرزندانتان به راحتی دریافت کنید. به شما اطمینان می دهیم که این موسسه به صورت قانونی ثبت شده و فعالیت های آن در چارچوب قانون انجام می شود، بنابراین موسسه معتبری است و به راحتی می توانید به آن اعتماد کنید. وکیل و مشاور موسسه ما با آگاهی از قوانین مهاجرت از طریق تحصیل در مدارس ترکیه مشاوره های سودمندی به شما ارائه می دهند.

بهترین مدارس بین المللی در شهرهای ترکیه در سال 2023-2024

مدارس بین المللی مختلفی در مقاطع تحصیلی دبستان، راهنمایی و دبیرستان در شهرهای بزرگ ترکیه وجود دارد. در این بخش از مقاله تحصیل در مدارس و دبیرستان های ترکیه به ارائه بهترین مدارس بین المللی ترکیه در شهرهای استانبول، آنتالیا و بورسا می پردازیم.

بهترین مدارس بین المللی در شهر استانبول

مدرسه بین المللی استانبول ترکیه

مدرسه بین المللی استانبول Istanbul International School یکی از بهترین مدارس بین المللی ترکیه و مناسب برای تحصیل دانش آموزان بین المللی 3 تا 18 سال است. این مدرسه دارای امکانات پیشرفته، کلاس های فوق برنامه، کلاس های فوتبال، والیبال، فعالیت های هنری و فرهنگی است. زبان تحصیل در این مدرسه زبان انگلیسی و زبان خارجی آن نیز زبان فرانسه است. بیشتر دانش آموزان مشغول تحصیل در مدرسه بین المللی استانبول از کشورهای آمریکا، آلمان، انگلستان و کره جنوبی می باشند. مدرک تحصیلی این مدرسه مورد تایید دانشگاه های کشورهای اروپایی، انگلستان و آمریکا می باشد. در هر کلاس این مدرسه در حدود 20 دانش آموز تحصیل می کنند. شهریه مدارس بین المللی در ترکیه برای این مدرسه بر اساس مقطع تحصیلی سالانه تا حدود 100.000 لیر است.

مدرسه بین المللی بریتانیا استانبول ترکیه The British International School Istanbul Turkey

این مدرسه در Zekeriyaköy در منطقه Sarıyer استانبول برنامه های درسی را به زبان انگلیسی ارائه می دهد. علاوه بر زبان انگلیسی دروس در این مدرسه به زبان های آلمانی، اسپانیایی و فرانسوی نیز تدریس می شود. از جمله برنامه های درسی موجود در این مدرسه می توان به برنامه درسی ملی انگلیسی اصلاح شده، IGCSE و برنامه IB اشاره کرد.

مدرسه جامعه بین المللی استانبول  Istanbul International Community School

مدرسه جامعه بین المللی استانبول فقط مختص دانش آموزان مهاجر و خارجی مقیم ترکیه است. از زبان انگلیسی به عنوان تنها زبان آموزشی در این مدرسه استفاده می شود. IICS دو پردیس دارد که یکی در روملی حصار Rumeli Hisar در نزدیک تنگه بسفر برای تحصیل کودکان 3 تا 9 ساله است و دیگری در پردیس مرمره در Büyükçekmece، برای تحصیل کودکان 3 تا 18 ساله می باشد.

آکادمی آمریکایی Uskudar American Academy

این آکادمی یک مدرسه بین المللی آمریکایی در ترکیه است که از زبان انگلیسی به عنوان رسانه اصلی آموزش استفاده و از برنامه درسی به سبک آمریکایی پیروی می کند. آکادمی آمریکایی Uskudar American Academy یکی از برجسته ترین و قدیمی ترین مدارس بین المللی در کشور ترکیه است.

مدارس بریتانیایی ترابیا (TBS)  Tarabya British Schools

مدارس بریتانیایی ترابیا از جمله اولین مدارس ترکیه است که برنامه های درسی ملی ترکیه و بریتانیا را با هم ترکیب می کند. تمامی دروس در این مدارس به جز دوره های زبان ترکی و فرهنگی به زبان انگلیسی تدریس می شوند. مدارس بریتانیایی ترابیا در ترکیه دارای 4 پردیس است.

انواع مدارس بین المللی بریتانیایی روسی و فرانسوی

انواع مدارس بین المللی بریتانیایی روسی و فرانسوی

مدرسه بین المللی سفیر Safir International School

مدرسه بین المللی سفیر شناخته شده ترین مدرسه در بین شهروندان عرب است. برنامه بین المللی مدرسه بین المللی سفیر بر اساس استانداردهای آمریکایی طراحی شده است. آموزش در حوزه های موضوعات اسلامی در این مدرسه به دو زبان عربی و انگلیسی انجام می شود. در این مدرسه به دانش آموزان سه زبان انگلیسی، عربی و ترکی آموزش داده می شود.

مدرسه بین المللی الفایز Alfayez International School

مدرسه بین المللی الفایز در ژوئیه 2015 تاسیس شد. این مدرسه اولین مدرسه عربی در استانبول است که وزارت آموزش ملی ترکیه مجوز آن را صادر کرده است. این مدرسه دانش آموزانی از بیش از 24 کشور مختلف دارد و انگلیسی و عربی زبان های آموزشی در این مدرسه می باشند.

مدارس خصوصی ALKEV

مدارس خصوصی ALKEV از جمله مدارس آلمانی در استانبول می باشند که زبان اصلی آموزش آن ها زبان آلمانی است. البته تدریس به زبان انگلیسی نیز در این مدارس انجام می شود.

مدارس بین المللی MEF

مدرسه بین المللی MEF یک مدرسه روزانه مشترک برای دانش آموزان پیش دبستانی تا پایه دوازدهم است. این مدرسه شامل دانش آموزانی از بیش از 57 کشور مختلف است. این مدرسه در محوطه ای به مساحت 40 هکتار دارای امکانات چند منظوره است. ترکی و انگلیسی زبان اصلی تحصیلی این مدارس است. همچنین زبان های فرانسوی و اسپانیایی نیز در این مدرسه تدریس می شوند.

دبیرستان فرانسوی نوتردام د سیون  Notre-Dame de Sion French High School

Lycée Notre Dame de Sion Istanbul یک دبیرستان خصوصی فرانسوی در منطقه Harbiye استانبول است. برنامه درسی کاربردی این مدرسه بین المللی شبیه به یک دبیرستان معمولی فرانسوی است. دو زبان مورد استفاده در این مدرسه زبان های ترکی و فرانسوی می باشد و به دانش آموزان زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی آموزش داده می شود.

مدرسه بین المللی روسی پوشکین Pushkin International Russian School

هدف اصلی مدرسه بین المللی پوشکین حفظ زبان و فرهنگ روسی است. علاوه بر این، برای درک دیگر حوزه های دانش و هنر در میان دانش آموزان روسی زبان ساکن خارج از کشور آموزش های این مدرسه به زبان های ترکی، روسی و انگلیسی با کیفیت بالا ارائه می شود.

بهترین مدارس بین المللی در شهر آنتالیا ترکیه

کالج TED

کالج TED آنتالیا به عنوان یک مدرسه ابتدایی در سال 2006 شروع به کار کرد. در حال حاضر این کالج دوره های مهدکودک، ابتدایی و دبیرستان را به دانش آموزان مقیم ترکیه ارائه می دهد. زبان های آموزشی در این مدرسه زبان های ترکی، انگلیسی و آلمانی است. از جمله سازمان های بین المللی که این کالج با آن ها همکاری می کند، سازمان های IBO، CIS، ECIS و Eco-Schools را می توان نام برد.

مدارس ISTEK آنتالیا

مدارس ISTEK در سال 2008 تاسیس شد و زبان های ترکی، انگلیسی و آلمانی در این موسسه ها آموزش داده می شود. معلمان بومی ترکی و معلمان بومی زبان انگلیسی در کلاس های درس ترکی و انگلیسی این مدارس تدریس می کنند.

توپلوم کولجی آنتالیا Antalya Toplum Koleji

در مدرسه توپلوم کولجی آنتالیا Antalya Toplum Koleji برنامه های درسی در مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در هر دو برنامه مدارس ترکی و بین المللی ارائه می شود. دانش آموزان باید در کلاس های 9 و 10 دروس IGCSE و در کلاس های 11 و 12 دروس (IBDP) را فراگیرند.

مدرسه بین المللی آلفایز Alfayez International School شعبه آنتالیا

مدرسه بین المللی الفایز در جولای 2015 در آنتالیای ترکیه تاسیس شده است. در این مدرسه دانش آموزانی از 24 کشور مختلف در حال تحصیل هستند. انگلیسی و عربی زبان های آموزشی این مدرسه می باشد.

کولجی آنتالیا Antalya Koleji

مدرسه آنتالیا کولجی در سال 2009 در آنتالیای ترکیه تاسیس شد. این مدرسه که دارای سه پردیس مختلف در آنتالیا است، آموزش در مقاطع مهدکودک، ابتدایی، متوسطه و دبیرستان را ارائه می دهد. ترکی و انگلیسی زبان های آموزشی این مدرسه هستند. این مدرسه عضو PASCH می باشد و برنامه های کمبریج بین المللی مقدماتی، کمبریج بین المللی متوسطه، و IGCSE از برنامه های درسی در دسترس دانش آموزان در این مدرسه می باشد.

مدارس بین المللی شهر بورسا

مدارس بین المللی شهر بورسا

بهترین مدارس بین المللی در شهر بورسا ترکیه

کالج TED بورسا

کالج TED در شهر بورسا دارای مقاطع تحصیلی مهدکودک، ابتدایی و دبیرستان است. زبان های تدریس شده در این مدرسه زبان های ترکی، انگلیسی و آلمانی است. IBO، CIS، ECIS و Eco-Schools از جمله سازمان های بین المللی هستند که این کالج با آن ها همکاری می کند.

مدارس چاکر Cakir Schools

مدارس Cakir Schools در بورسا دارای مقاطع تحصیلی ابتدایی و متوسطه می باشند. این مدرسه اولین و تنها مدرسه در بورسا است که مجوز فعالیت آموزشی آن از طرف IBO برای مدیریت برنامه سال های ابتدایی (PYP) و برنامه سال های میانی (MYP) صادر شده است.

مدرسه خصوصی اگبرک Private Egeberk School

مدرسه خصوصی اگبرک مدرسه دیگری در بورسا است که مجوز آموزشی را از طرف IB دریافت کرده است و برنامه تحصیلی مقطع ابتدایی (PYP) را ارائه می دهد. ترکی زبان اصلی تدریس در این مدرسه است. در هر گروه سنی با افزایش دروس، زبان خارجی انگلیسی نیز به دانش آموزان تدریس می شود.

سخن آخر

در این مقاله در مورد تحصیل در مدارس ترکیه در سال 2023-2024 اطلاعات جالبی ارائه شد و به این پرسش ها پاسخ داده شد که آیا امکان تحصیل در دبیرستانهای ترکیه با ویزای اقامت دانش آموزی وجود دارد؟ و آیا اقامت از طریق تحصیل در مدارس ترکیه برای دانش آموزان ایرانی امکان پذیر است؟ علاوه بر این در مورد شرایط تحصیل در مدارس دولتی استانبول، شرایط تحصیل در مدارس ترکیه از نوع بین المللی و شرایط تحصیل دبیرستان در ترکیه توضیحات لازم ارائه شد. دانش آموزان ایرانی برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه برای دبیرستان های کشورهای خارجی می توانند با مشاوران موسسه اصطهباناتی مشاوره کنند. مشاوران موسسه ما با ارائه خدمات مشاوره ای رایگان شما را در مسیر تحصیل در دبیرستان ها و سپس تحصیل در دانشگاه های علوم پزشکی، مهندسی و علوم انسانی خارج از کشور تنها نمی گذارند.

5/5 - (3 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *