اقامت ترکیه از طریق ازدواج

یکی از رایج ترین راه های اخذ اقامت کشورهای مختلف، ازدواج با یکی از شهروندان آن کشور است که با توجه به کشور مقصد، قوانین متفاوت و خاص خود را دارد. در مقاله پیش رو که توسط کارشناسان مجرب موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی تهیه شده است، به شرح شرایط لازم جهت اخذ اقامت از طریق ازدواج در ترکیه پرداخته شده است و هزینه زندگی در ترکیه مورد بررسی ما قرار گرفته است. با ما همراه باشید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

ازدواج در ترکیه و اخذ اقامت

قانون خانواده در ترکیه، حقوق و تعهدات مختلفی را برای شهروندان این کشور و همچنین افراد مهاجر در نظر گرفته است که از آن می توان به موارد مربوط به ازدواج و طلاق اشاره کرد. ازدواج توسط شهروندان ترکیه، شهروندان خارجی که در ترکیه زندگی می کنند و یا یک شهروند ترکیه با یک شهروند خارجی نیز قابل انعقاد است. شرایط برای سه نوع روال ثبت ازدواج، از نظر مستندات کمی متفاوت است و توسط وکلا در ترکیه قابل انجام می باشد. همچنین سایر خدمات حقوقی مربوط به قانون خانواده توسط وکلا ارائه داده می شود.

شرایط ازدواج بیگانگان در ترکیه

یک فرد خارجی که می خواهد در ترکیه ازدواج کند، باید بداند که فقط ازدواج های داخلی، قانونی شناخته می شوند. علاوه بر این، هر شهروند خارجی یا محلی فقط در صورت تمایل می تواند یک مراسم مذهبی برگزار کند. افراد بیگانه که به طور قانونی مجاز به ازدواج در کشور محل اقامت خود نیستند، نمی تواند در ترکیه نیز ازدواج کند.

اگر دو فرد خارجی با ملیت یکسان تصمیم به ازدواج در ترکیه بگیرند، حق انجام ازدواج از طریق سفارت یا کنسولگری کشور خود در ترکیه و یا در مقابل مقامات ترکیه را خواهند داشت. در این صورت ابتدا نیاز است اثبات کنند که به آنها اجازه ازدواج داده شده است که مدارک مورد نیاز در این زمینه را می توانند از مقامات کشور محل اقامت خود و یا سفارت کشور خود در ترکیه دریافت نمایند.

شرایط ازدواج بیگانگان در ترکیه

شرایط ازدواج بیگانگان در ترکیه

اگر افراد خارجی دارای دو تابعیت متفاوت باشند، برای ازدواج باید به مقامات ترکیه مراجعه کنند. همین روال همچنین برای ازدواج بین یک شهروند خارجی و یک شهروند ترکیه نیز انجام می شود. این قانون تبعیض آمیز با عمل جدید قانون تابعیت ترکیه تغییر یافته است. علاوه بر این، گرفتن تابعیت ترکیه نیز به طور خودکار از طریق ازدواج با قانون جدید اصلاح می شود. معیارهای جدیدی برای اخذ تابعیت ترکیه از طریق ازدواج پیش بینی شده است که به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم.

  • اعتبار ازدواج: اگر همسران در کشور دیگری ازدواج کرده اند، ازدواج آنها در آن کشور باید معتبر باشد.
  • زندگی مشترک با خانواده
  • عدم انجام کارهایی که بر روی اتحاد خانواده، در طول ازدواج تاثیر گذارد. (روسپیگری، قاچاق و غیره)
  • اقدامات علیه امنیت ملی و امنیت عمومی
  • مدت زمان ازدواج 3 ساله
  • داشتن یک ازدواج سالم که در جریان درخواست شهروندی قرار گرفته است.
  • پس از درخواست شهروندی، این معیارها از طریق کمیسیون مستقر در نهاد اداری امور جمعیتی تعیین می شود. 

مدارک لازم برای اقامت ترکیه از طریق ازدواج

برای یک شهروند خارجی که در ترکیه زندگی می کند، امکان ازدواج با شهروندی اهل کشور ترکیه وجود دارد، به شرطی که سابقا در این کشور بر اساس اجازه اقامت یا اجازه کار زندگی کرده باشد. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که هر یک از شهرهای ترکیه دارای دفتر ثبت ازدواج مستقل هستند، بنابراین الزامات مربوط به اسنادی که باید توسط هر دو همسر ارائه شود، ممکن است متفاوت باشد.

نکته مهم دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که شهروندان خارجی باید هنگام درخواست ازدواج در ترکیه، دارای اقامت یا کار معتبر باشد. اگر این شرط برآورده نشود، ازدواج قابل ثبت شدن نمی باشد.

همچنین، از اتباع خارجی خواسته می شود که مدارک خاصی که می بایست به زبان ترکی ترجمه شده باشد را ارائه دهند. اگر در مورد اتباع خارجی، الزامات مواردی که در بالا ذکر شد احتیاج باشد، باید موارد زیر را به اداره ثبت ازدواج ارائه دهند:

  • 4 قطعه عکس پاسپورتی (ممکن است 6 عکس در موارد خاص لازم باشد.)
  • گذرنامه به صورت اصل و کپی (نسخه ترجمه شده قابل درخواست است.)
  • اجازه اقامت به صورت اصلی، اما کپی نیز در موارد خاص لازم است.
  • شناسنامه که باید به ترکی ترجمه شود.
  • اجازه نامه محضری برای ازدواج که توسط سفارت یا کنسولگری در ترکیه صادر می شود.
  • گواهی طلاق ترجمه شده و معتبر (در صورت وجود) و گواهی مراقبت های بهداشتی.

شرایط اقامت فرزندان پس از ازدواج والد در ترکیه

یک فرد خارجی که همسر یک شهروند ترکیه است، ممکن است در صورت تحقق شرایط خاص بتواند تابعیت ترکیه را بدست آورد. به عبارت دیگر ازدواج با یک شهروند ترکیه به طور خودکار تابعیت ترکیه را به فرد خارجی اعطا نمی کند. شخصی که حداقل 3 سال با یک شهروند ترکیه ازدواج کرده و ازدواج وی همچنان ادامه دارد، می تواند تقاضای تابعیت ترکیه را داشته باشد. متقاضیان موظفند:

  1. به عنوان یک خانواده زندگی کنند.
  2. از هر گونه فعالیتی که با خانواده ناسازگاری دارد خودداری کنند.
  3. در شرایطی قرار نگیرند که برای امنیت ملی و نظم عمومی مانعی ایجاد کند.
  4. اگر همسری که تابعیت ترکیه را دارد، در طی درخواست فوت کند، شرط زندگی مشترک به عنوان یک خانواده الزامی نخواهد بود.

ازدواج باید از نظر قانون اقامت دائم طرفین یا قوانین ترکیه معتبر باشد. متقاضی باید مدارکی را ارائه دهد که نشان از اعتبار ازدواج فعلی داشته باشد، که شامل مستنداتی است که نشان دهنده اعتبار طلاق قبلی است. (یعنی اگر یکی از همسران قبلاً با شخص دیگری ازدواج کرده باشد، یا از نظر روحی بیمار باشد یا توانایی درک آن را نداشته باشد، این ازدواج طبق قوانین ترکیه غیر قانونی تلقی می شود.)

باطل شدن ازدواج موجب از دست رفتن تابعیت ترکیه نمی شود، مشروط بر این که همسر خارجی هنگام ازدواج حسن نیت داشته باشد. در غیر این صورت وی در تاریخ تصمیم ابطال، تابعیت ترکیه را از دست می دهد.

شخصی که شرایط فوق را رعایت کرده باشد، به طور خودکار تابعیت ترکیه را به دست نمی آورد. کمیسیون هایی که در استان های مختلف تأسیس شده اند، بررسی می کنند که آیا متقاضی واجد شرایط دریافت تابعیت است یا خیر، که از راه هایی نظیر مصاحبه با همسران جهت اطمینان از اعتبار ازدواج صورت می پذیرد. افرادی که شرایط لازم را برآورده کنند، به وزارت امور داخله فرستاده می شوند و پس از بررسی انجام شده توسط وزارت، تصمیمی در مورد اعطای تابعیت گرفته می شود.

شرایط اقامت فرزندان پس از ازدواج والد در ترکیه

شرایط اقامت فرزندان پس از ازدواج والد در ترکیه

اجازه اقامت خانواده ممکن است اعطا شود به:

  1. همسر خارجی
  2. فرزندان خارجی یا فرزندان خردسال خارجی همسر
  3. در موارد ازدواج چند همسری، به موجب مقررات کشوری که تابعیت آن را دارد، فقط به یکی از همسران مجوز اقامت خانواده داده می شود، اما ممکن است اجازه اقامت خانواده به فرزندان بیگانه از سایر همسران نیز داده شود.

در مورد مجوزهای اقامت خانوادگی که به فرزندان داده می شود، در صورت وجود، رضایت مادر یا پدری که در خارج از کشور زندگی می کند و حضانت مشترک دارد، الزامی می باشد. اجازه اقامت خانواده به صاحب آن حق آموزش در مؤسسات آموزش ابتدایی و متوسطه تا سن 18 سالگی بدون اخذ مجوز اقامت دانشجویی را می دهد.

کشور ترکیه به واسطه همسایگی، فاصله کوتاه و تشابه فرهنگی با کشور ایران، بسیار مورد توجه هموطنان ما قرار گرفته است. اخذ اقامت این کشور و شرایط زندگی در ترکیه، از طریق راه های مختلفی به جز ازدواج نیز امکان پذیر است که جهت آگاهی از آنها و کسب اطلاعات مورد نیاز می توانید با شعب رسمی موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی در شهرهای شیراز، تهران، اصفهان و مشهد در ارتباط باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *