اعزام دانشجو به لهستان

اعزام دانشجو به لهستان، موضوع مورد بحث ما در این مقاله است. دانشجویان زیادی برای ادامه تحصیلات خود، علی الخصوص در مقاطع تحصیلات تکمیلی به کشور های مختلفی مهاجرت می کنند. شرایط مهاجرتی برای هر دانشجو و هر رشته تحصیلی می تواند متفاوت باشد.‌ اما در واقع می توان این را گفت که روند مهاجرت و اعزام دانشجو یک بحث اساسی و کلی دارد. در این مقاله ما به بررسی همین مباحث کلی می پردازیم.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

لهستان که با نام‌ جمهوری لهستان شناخته می شود، کشوری است که در مرکز اروپا قرار دارد. مساحت این کشور سیصد و دوازده هزار و ششصد و نود و شش کیلومتر مربع است. با توجه به مساحت کشور لهستان توانسته در جایگاه شصت و نهم جهان و نهم قاره اروپا قرار گیرد. کشور لهستان با کشور های آلمان، جمهوری چک، اسلوواکی، لیتوانی و روسیه مرز مشترک دارد. جمعیت این کشور بیش از سی و هشت میلیون نفر است و ششمین کشور پر جمعیت در اتحادیه اروپا می باشد.‌ پایتخت کشور لهستان، شهر ورشو می باشد که البته بزرگ‌ ترین شهر این کشور نیز است. زبان رسمی مردم در این کشور، لهستانی است‌. واحد پول در کشور لهستان، زوتی می باشد.

برای مهاجرت به لهستان می توان از روش هایی همچون مهاجرت کاری به لهستان، سرمایه گذاری در لهستان، تحصیل در لهستان و … استفاده نمود. برای دریافت اطلاعات در زمینه های مهاجرتی می توانید به موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی در شهر های شیراز، تهران، اصفهان، مشهد و تبریز مراجعه نمایید.

اعزام دانشجو به لهستان

آیا دوست دارید در طبیعتی زیبا و در دل تاریخ قدم بزنید؟! آیا تمایل دارید در یک کشور اروپایی با امکاناتی به روز تحصیل کنید!؟ اگر جواب شما به این سوالات مثبت باشد، باید گفت که لهستان انتخابی مناسب است. تحصیل در لهستان می تواند پاسخگوی تمامی سوالات شما باشد. سنت تحصیلات آکادمیک در لهستان به سال هزار و سیصد و شصت و چهار میلادی باز می گردد. هنگامی که پادشاه کازیمیر بزرگ فهمید که داشتن یک گروه تحصیل کرده چقدر مهم است. از این رو آکادمی کراکوف که امروزه با عنوان دانشگاه یاگیلونین شناخته می شود، تاسیس گردید.

لهستان با روند تحصیلی جذاب خود به ارامی باعث ایجاد شهرت برای دانشجویانی شد که به دنبال دریافت یک تجربه تحصیلی فراموش نشدنی و مدرک بین المللی معتبر بودند. فقط در سال گذشته هفتاد و دو هزار و هفتصد چهل و سه دانشجوی بین المللی از صد و هفتاد کشور جهان، در لهستان مشغول به تحصیل بودند. این تعداد روز به روز پیشرفت می کند. از این رو می توان گفت اعزام دانشجو به لهستان روندی رو به رشد و مثبت است. به همین دلیل در ادامه مقاله به عنوان اولین قدم در زمینه تحصیل در لهستان، به معرفی دانشگاه های این کشور می پردازیم.

دانشگاه های لهستان برای اعزام دانشجو

روند مهاجرت تحصیلی به لهستان و اعزام دانشجو به این کشور، مراحل مختلفی دارد. در اولین مرحله لازم است تا دانشجو با کمک مشاوران برجسته موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی، به انتخاب دانشگاه مورد نظر خود بپردازد. انتخاب دانشگاه به رشته شما و موقعیت و مقطع تحصیلی تان بستگی دارد. از این رو با توجه به تمام جزئیات و با در دست داشتن لیست دانشگاه های لهستان می توانید انتخابی مناسب داشته باشید.

در کل در کشور لهستان چهارصد و پنجاه و هفت دانشگاه و کالج و موسسه آموزشی برای تحصیل وجود دارد که هر کدام جهت پذیرش ضوابط و قوانین خاص خود را دارند. برخی از دانشگاه های این کشور در رنکینگ‌ جهانی رتبه بسیار بالایی دارند و می توانند در روند تحصیلی شما تاثیر مثبتی بگذارند.

از جمله دانشگاه های لهستان می توان به دانشگاه BAIALSTOK، دانشگاه کاسیمیر، دانشگاه GDANSK، دانشگاه جاگلونیان، دانشگاه کاتولیک جان پاول II، دانشگاه ماری کوری، دانشگاه لودز، دانشگاه وارمیا و مازوری، دانشگاه اوپول، دانشگاه آدام میکیویکز، دانشگاه RZESZOW ، دانشگاه سیلسیا، دانشگاه SZCZECIN، دانشگاه نیکولاس کوپرنیک، دانشگاه ورشو، دانشگاه وروسلاو، دانشگاه کوچینووسکی و … اشاره نمود. شما می توانید در لیست وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران، دانشگاه های مورد تایید کشور لهستان در ایران را ملاحضه کنید. این لیست هر ساله توسط وزارت علوم به روز رسانی می شود و برای اطلاع دانشجویان اعلام می گردد.‌

از جمله دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران می توان به دانشگاه های زیر اشاره نمود. این دانشگاه ها عبارتند از :‌ آکادمی موسیقی کراکوو، دانشگاه جاگلونیان، دانشگاه ورشو، دانشگاه سیلسیا، آکادمی علوم، دانشگاه نیکلاس کوپرنیک، دانشگاه لازارسکی، دانشگاه لودز و … . دقت کنید که برخی از این دانشگاه ها فقط در مقاطعی مورد تایید هستند. به طور مثال در دانشگاه هنر های پوزنان صرفا مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد مورد تایید هستند. برخی دانشگاه ها نیز صرفا در برخی رشته ها مورد تایید هستند.

دانشگاه ها در کشور لهستان بر مبنای وضعیت قانونی و مجوز هایشان بررسی می شوند. از این رو می توان گفت طبق دسته بندی دولت لهستان، چهل دانشگاه با بودجه عمومی و دو دانشگاه خصوصی در این کشور وجود دارد. این دانشگاه ها تحصیلات را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتر ارائه می دهند. باقی دانشگاه ها بر اساس مشخصات خود تقسیم بندی می شوند‌. به طور مثال می توان با اکادمی هنر های زیبا اشاره کرد. در بین برترین دانشگاه های دولتی لهستان می توان به ورشو، کراکوو، پوزناچ و وروکلاو اشاره نمود. تمام دانشگاه ها در لهستان، اهداف و معیار های تعیین شده توسط فرایند بولونیا را دنبال می کنند.‌ بنابراین مدارک اخذ شده از دانشکاه های لهستان، از نظر بین المللی کاملا شناخته شده هستند.

شرایط تحصیلی در لهستان جهت اعزام دانشجو

حال که با دانشگاه های لهستان آشنا شدیم، ببینیم شرایط تحصیل در لهستان چگونه است؟! آیا می توان در زمان تحصیل مشغول به کار در لهستان شد؟! برنامه های درسی در دانشگاه های لهستان چگونه است؟! در ادامه این مقاله به بررسی این سوالات و پاسخ دقیق ان ها می پردازیم.

اولین نکته در زمینه تحصیل در لهستان این است که دانشجویان می توانند در برنامه های تمام وقت و نیمه وقت شرکت کنند. در حالت تمام وقت که به آن ها مطالعات ثابت نیز گفته می شود، کلاس ها در روز های هفته برگزار می شوند. اما برای کسانی که مایل به تحصیل در کلاس های نیمه وقت هستند یا قصد دارند در جلسات خاصی شرکت کنند، دانشگاه های لهستان، جلساتی را در روز های جمعه، شنبه و یکشنبه و برای چندین بار در طول ترم برگزار می کنند.

شرایط تحصیلی در لهستان جهت اعزام دانشجو

شرایط تحصیلی در لهستان جهت اعزام دانشجو

اگر تصمیم دارید به عنوان دانشجوی پاره وقت در این دانشگاه تحصیل کنید، می توانید در روشی موسوم به تحصیلات عصرانه شرکت کنید. کلاس ها در این حالت از دوشنبه تا جمعه و بعد از ظهر ها هستند. در کشور لهستان، سال تحصیلی از اول اکتبر آغاز می شود و از اواسط ژوئن به پایان می رسد. هر سال تحصیلی در لهستان دارای دو ترم است: زمستات و تابستان. هر یک ترم دانشگاهی حدودا چهار تا پنج ماه به طول می انجامد.

دانشجویان باید در هر ترم، نمره قبولی برای کلاس خود را به دست آورند. در کشور لهستان با وجود روش های خوب سازماندهی شده و اموزش های مطالعاتی این کار بسیار آسان خواهد بود. پس از فارغ التحصیلی و اخذ مدرک خود در مقاطع مختلف تحصیل و قبولی در امتحانات نهایی به شما یک مدرک دانشگاهی حرفه ای داده می شود. همان طور که قبلا ذکر شد، لهستان از استاندارد های بولونیا پیروی می کند و به همین ترتیب ایت مدرک بین المللی کاملا شناخته شده و معتبر خواهد بود. با این حال ساختار سیستم اموزشی در لهستان، کمی متفاوت تر از سایر کشور های اروپایی است.‌

دوره کارشناسی ارشد در دانشکاه های لهستان بین یک و نیم سال تا دو سال به طول می انجامد و مطالعات خاصی را دنبال می کند. این مدرک بر دانش نظری و همچنین کاربرد و توسعه مهارت های خلاقانه متمرکز خواهد بود. پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد، می توانید رو به جلو حرکت کرده و برای ورود به یک برنامه دکتری پیش بروید.

دقت کنید که در لهستان یازده رشته نیز در حالت تحصیلی پیوسته وجود دارد. این رشته ها عبارتند از: حفاظت و مرمت از آثار هنری، قانون، دندانپزشکی، قانون دینی، انالیز پزشکی، داروسازی، عکاسی، روانشناسی، دامپزشکی و … . با ورود به دوره تحصیلاتی در این رشته ها باید به چهار و نیم تا شش سال مشغول به تحصیل شوید و پس از آن می توانید مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت نمایید. برای کسب این مدرک باید در روند ECTS اعتباری بین سیصد و شصت تا دویست و هفتاد کسب کنید. این نوع مطالعات مبتنی بر یک برنامه مطالعاتی یکپارچه است.

شرایط تحصیلی دکتری در لهستان برای اعزام دانشجو

همان طور که گفتیم در کشور لهستان و دانشگاه های این کشور می توان برای تحصیلات در مقاطع مختلف از جمله در مقطع دکتری اقدام نمود. تحصیل در مقطع دکتری در ساختار تحصیلی به عنوان چرخه سوم مطالعاتی شناخته می شود. تحصیل در این مقطع برای سه تا چهار سال به طول می انجامد و دانشجویانی که از مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شده اند، می توانند برای تحصیل در این مقطع اقدام نمایند.

از آنجا که دکتری یک مدرک پژوهشی است، توسط دانشگاه ها و همچنین برخی از موسسات تحقیقاتی به عنوان مثال بخش های اکادمی علوم لهستان ارائه می شود. برای دریافت این مدرک لازم است تا قبل از فارع التحصیلی از پایان نامه خود دفاع کنید و یک آزمون دکتری را پشت سر بگذارید.‌

شرایط کار در زمان تحصیل در لهستان

یکی از چالش های مهمی که دانشجویان در کشوری جدید با آن مواجه می شوند، هزینه های زندگی و تحصیل می باشد. برای پرداخت هزینه های زندگی در لهستان و هزینه های تحصیل در لهستان، می توان از راه های مختلفی اقدام نمود‌. اول این که بورسیه های تحصیلی بسیاری توسط دانشگاه های لهستان برای دانشجویان ارائه می شود و اگر دانشجویان رزومه های قوی و مناسبی داشته باشند، می توانند به راحتی بورسیه تحصیلی لهستان را دریافت کنند. البته در کل هزینه تحصیل در لهستان و زندگی در این کشور بسیار مناسب و کم است.

علاوه بر آن دانشجویان می توانند با کار پاره وقت در زمان تحصیل، هزینه تحصیل خود را پرداخت کنند. دانشمویان بین المللی حق دارند ضمن تحصیل در لهستان، در این کشور کار کنند‌.‌ اما نکته مهم و قابل توجه این است که دانشجویانی که تابعیت کشور های عصو اتحادیه اروپا را ندارند باید دارای اقامت معتبر باشند که بتوانند در این کشور مشغول به کار شوند. حق کار برای همه دانشجویان از جمله دانشجویانی که برای اولین بار اقامت لهستان را گرفته اند و برای دانشجویان سال اول دانشگاه نیز اعمال می شود‌.

کار در زمان تحصیل در لهستان

کار در زمان تحصیل در لهستان

بیست ساعت کار مجاز در زمان تحصیل و همچنین سه ماه کار تمام وقت در طول تعطیلات برای دانشجویان مجاز خواهد بود‌. کار تمام وقت برای دانشجویان دارای کارت اقامت مجاز است. همه افراد پس از تحصیل خود ر لهستان می توانند برای دریافت کارت آبی اقدام کنند‌. کارت آبی یا بلو کارت با یافتن یک کارفرما صادر می شود و در ابتدا دو سال اعتبار دارد. این کارت برای سه سال دیگر نیز تمدید می شود. پس از پنج سال می توان برای اقامت دائم لهستان اقدام نمود.

سوالات متداول در ارتباط با اعزام دانشجو به لهستان

  1. آیا لهستان کشوری مناسب برای تحصیل است؟

    بله لهستان با شیوه تحصیلی مناسب و شرایط بسیرا خوب دانشگاه ها مکانی مناسب برای تحصیل است.

  2. آیا مدرک تحصیلی دانشگاه های لهستان معتبر است؟

    بله با توجه به فرایند بولونیا مدرک تحصیلی دانشگاه های لهستان بسیار معتبر هستند.

  3. آیا دانشگاه های لهستان مورد تایید وزارت علوم لهستان هستند؟

    بله بسیاری از دانشگاه های لهستان مورد تایید وزارت علوم می باشند. نام دانشگاه های هر ساله در لیستی توسط وزارت علوم منتشر می شود.

  4. آیا امکان دریافت بورسیه های تحصیلی در لهستان وجود دارد؟

    بله دانشگاه های لهستان بورسیه های تحصیلی مختلفی بسته به رشته ارائه می دهند.

  5. آیا لهستان کشوری گران است؟

    خیر لهستان جزو کشور های است که هزینه زندگی در آن بسیار مناسب می باشد.

  6. آیا می تواند در زمان تحصیل در لهستان مشغول به کار شد؟

    بله کلیه دانشجویان می توانند در زمان تحصیل بیست ساعت در هفته کار کنند. در زمان تعطیلات امکان کار تمام وقت وجود دارد.

  7. آیا می توان پس از تحصیل در لهستان برای اقامت این کشور درخواست داد؟

    اقامت لهستان مستقیما از روش تحصیلی امکان پذیر نیست و لازم است پس از تحصیل در لهستان مشغول به کار شد.

  8. مدت زمان تحصیل در مقطع دکتری در لهستان چقدر است؟

    تحصیل در مقطع دکتری در لهستان چهار تا پنج سال طول می کشد.

  9. آیا امکان تحصیلات پیوسته تا مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد؟

    بله برخی رشته ها در لهستان هستند که پس از پایان تحصیل مستقیما مدرک کارسناسی ارشد خواهند داشت.

  10. آیا برای تحصیل در لهستان نیاز به مدرک آیلتس است؟

    لزوما نه. هر دانشگاه شرایط خاصی دارد ولی بیشتر دانشگاهها با مصاحبه های از راه دور پذیرش را انجام می دهند و نیازی به مدرک زبان نخواهد بود.

  11. هزینه تحصیل در لهستان چقدر است؟

    متوسط شهریه دانشگاه در لهستان برای برنامه های کارشناسی ارشد حدود 3000-4000 یورو در سال است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *