ارزش پاسپورت اوکراینی

یکی از کشور های اروپای شرقی، کشور اوکراین است. کشور اوکراین با کشور های روسیه، بلاروس، لهستان، اسلوواکی، مجارستان، رومانی و مولداوی هم ‌مرز است. در جنوب کشور اوکراین می توان دریا های سیاه و آزوف را دید. پایتخت کشور اوکراین شهر کی اف می باشد و مردم این کشور به زبان اوکراینی صحبت می کنند. اوکراین دارای بیست و چهار استان است و چهل و چهارمین کشور بزرگ دنیا به شمار می رود. مهاجرت به کشور اوکراین به دلایل مختلفی، از جمله اعتیار پاسپورت اوکراین افزایش یافته است. مهاجرت تحصیلی به اوکراین، مهاجرت کاری به اوکراین، مهاجرت سرمایه گذاری به اوکراین و … جز انواع راه های مهاجرتی به این کشور است. ما در این مقاله قصد داریم در ارتباط با ارزش پاسپورت اوکراین برای افرادی که قصد زندگی در اوکراین دارند نکاتی را بیان کنیم.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

پاسپورت اوکراین و ارزش آن

گذرنامه سندی است که توسط دولت برای شناسایی شهروندانش صادر شده است. پاسپورت به طور قانونی مجوز عبور از مرز و تعیین تابعیت صاحب آن است. معمولاً گذرنامه شامل اطلاعات اولیه در مورد نام شهروند ، سن ، تاریخ تولد ، جنس و … می شود. گذرنامه‌های جدید تصویر عکاسی از دارنده گذرنامه را دارند. برخی از کشورها (از جمله اوکراین از سال ۲۰۱۵)گذرنامه‌های بیومتریک جدید را با سطح بالای حفاظت از جعل و اطلاعات بیشتر در مورد شهروندان اعمال می‌کنند.

پاسپورت اوکراین

پاسپورت اوکراین

در برخی کشور ها به جز پاسپورت بین المللی که در هنگام عبور از مرز های ملی به عنوان گواهی نامه عمل می کند، یک گذرنامه داخلی یا همان کارت شهروندی دولتی مانند کارت ملی و شناسنامه در ایران وجود دارد. از این سند های معتبر برای کنترل حرکت افراد در داخل کشور و محل زندگی آن ها استفاده می شود. در بسیاری از کشور ها، گذرنامه ها دارای فرم بین المللی هستند و اکثرا در صفحه اصلی با اطلاعات انگلیسی پر شده اند.

انواع پاسپورت در اوکراین

در کشور اوکراین پاسپورت های متنوعی وجود دارد که در این بخش به توضیح درباره آن می پردازیم. در حقیقت دو نوع پاسپورت اوکرانی وجود دارد. یکی پاسپورت شهروندی و دیگری پاسپورت بین المللی. دریافت هر کدام از این پاسپورت ها منوط به شرایط خاصی است. اولین پاسپورت شهروندی در سال ۱۹۹۴ ارائه شد و اولین پاسپورت بیومتریک در سال ۲۰۱۵ به مردم ارائه شد.

پاسپورت شهروندی اوکراین

پاسپورت شهروندی، سندی است که هویت و تابعیت صاحب خود را تایید می کند. این مدرک به هر شهروند اوکراینی از سن شانزده سالگی داده می شود. اما برای عبور از مرز های این کشور، شهروندان اوکراینی باید پاسپورت بین المللی داشته باشند که برای افراد از هجده سالگی صادر می شود. در بخش بعد در ارتباط با این مدل پاسپورت صحبت خواهیم کرد.

پاسپورت اوکراین برای خروج از این کشور

پاسپورت یا گذرنامه بین المللی اوکراینی، سندی است که هویت شهروندان اوکراین را هنگام عبور از مرز های دولتی اوکراین و اقامت در خارج از این کشور تایید می کند. از آنجایی که کشور اوکراین در عرصه بین المللی کشوری مستقل است، مقامات رسمی این کشور، برای تضمین حق عبور از مرز های دولتی شهروندان خود، به آن ها برای بازدید از کشور های دیگر جهان سندی معتبر ارائه می کند. این سند معتبر مطابق با قانون و آیین نامه مربوط به سفر های خارجی شهروندان اوکراینی در بیست و هشت اکتبر سال ۱۹۹۳ میلادی به تصویب رسید.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ پاسپورت اوکراینی برای سفر های خارجی شهروندان اوکراینی

برای اخذ پاسپورت اوکراینی، مردم این کشور باید مدارکی را ارائه دهند. این مدارک در این بخش از مقاله آورده شده است و عبارتند از: فرم درخواست ( این فرم درخواست توسط وزارت امور خارجه تهیه شده است. ) ، رسید پرداخت مالیاتی ( یا سندی که حق معافیت را تایید می کند. ) ، سند شهروندی اوکراین و برای افراد زیر شانزده سال، شناسنامه اوکراینی ( پس از دریافت مدارک و انجام روند های اداری، به فرد متقاضی بازگردانده حواهد شد. ) ، کپی و اصل شماره شناسایی و سندی که در مورد گم شدن پاسپورت توسط مراجع امور داخلی صادر شده باشد. ( فقط در صورت گم شدن گذرنامه به این مدرک نیاز است. ) .

زمان استاندار برای تهیه گذرنامه، سی روز کاری است.

اما حال که مدارک دریافت پاسپورت را فهمیدیم، نحوه دریافت پاسپورت اوکراینی برای سفر های خارجی را بررسی می کنیم. نحوه دریافت به ترتیب روند امور اداری به شرح زیر است:
ارسال اسناد و مدارک مربوط به سرویس مهاجرتی ایالتی و در صورت زندگی در خارج از اوکراین، مراجعه به موسسات دیپلماتیک مربوطه ، اسکن انگشتان اشاره فرد ( اسکن انگشتان کودکان بعد از رسیدن به سن دوازده سالگی و فقط با اجازه والدین یا نمایندگان قانونی صورت می گیرد. ) ، تایید صحت اطلاعات فرد متقاضی در فرم درخواست و امضای فرد متقاضی و در نهایت پس از انجام امور اداری، دریافت پاسپورت این کشور انجام می شود.

ارزش پاسپورت اوکراین

در این بخش از مقاله قصد داریم نکاتی در ارتباط با پاسپورت اوکراین و ارزش آن ارائه کنیم‌.
این پاسپورت با جلدی آبی رنگ با اعتبار ده ساله برای بزرگسالان و با اعتبار چهار ساله برای افراد زیر هجده سال صادر خواهد شد. پاسپورت اوکراینی در کل دنیا دارای اعتبار بسیار بالایی است و با داشتن آن می توان به صد و شش کشور دنیا مهاجرت نمود‌. ارزش پاسپورت این کشور به حدی بالاست که در رتبه بیست و دوم جهان قرار گرفته است. هزینه اخذ گذرنامه برای شهروندان اوکراینی در سال ۲۰۲۰ باید هزینه بیشتری برای اخذ پاسپورت داشته باشند چرا که این هزینه ها از اول ژانویه سال دو هزار و نوزده میلادی افزایش یافت. آماده سازی فوری این پاسپورت در مدت زمان ۷ روز انجام خواهد شد و البته هزینه مالیات آن دو برابر خواهد شد. هزینه مالیات دولت ۳۴۰ کرونا، هزینه خدمات حدود ۱۷۵ گرونا و هزینه فروم بدون تراشه ۲۳۹ گرونا است. همان طور که گفتیم پاسپورت این کشور بسیار معتبر است. از جمله کشور هایی که می توان بدون ویزا از اوکراین با داشتن پاسپورت اوکراینی سفر کرد، عبارتند از: آرژانتین، ارمنستان، اتریش، بلژیک، برزیل، بلغارستان، دانمارک، جمهوری چک، فنلاند، فرانسه، یونان، مجارستان، ایتالیا، مالزی، هلند، نروژ، پرتغال، لهستان و … . هر کدام از این ویزا ها برای مدت زمان خاصی صادر خواهند شد. از دیگر مزیت های پاسپورت اوکراین می توان به اقامت دایم در این کشور بدون هیچ گونه محدودیتی در خاک اوکراین، استفاده از خدمان و حقوق و مزایای تامین اجتماعی، دریافت وام یا تسهیلات مالی از بانک های اوکراین، حق رای، حفاظت کنسولی در خارج از این کشور و … اشاره نمود.

زمینه های امتناع از صدور گذرنامه شهروندان اوکراینی

یک لیست از شرایط خاص توسط دولت اوکراین ارائه شده است که با دارا بودن این شرایط، فرد نمی تواند پاسپورت ببن المللی دریافت نماید. این لیست به شرح زیر است: در اختیار داشتن اطلاعاتی که به منزله راز و اطلاعات دولتی است. ( تا پایان دوره تعیین شده توسط قانون اوکراین. ) ، نفقه حل نشده، اقدامات پیشگیرانه علیه فرد که بر اساس آن سفر وی به خارج از اوکراین ممنوع شده باشد، محکومیت برای ارتکاب جرم، فرار از انجام تعهدات دادگاهی، ارائه اطلاعات نادرست، دادخواست مدنی علیه شهروند و … .

حال که در ارتباط با صدور گذرنامه یا پاسپورت بین المللی برای شهروندان اوکراینی صحبت کردیم، اجازه دهید تا ببینیم چطور می توان به عنوان شهروند اوکراین از کشوری دیگر مانند ایران، شناخته شد و پاسپورت اوکراینی گرفت؟

نحوه اخذ پاسپورت اوکراینی برای افراد خارجی

قطعا افراد زیادی جهت مهاجرت و ادامه زندگی خود با بررسی هزینه های زندگی در اوکراین و شرایط مهاجرت به اوکراین، این کشور را انتخاب می کنند و قصد دارند برای اقامت دائم این کشور اقدام کنند. حال در این بخش قصد داریم بررسی کنیم که چطور می توان به عنوان قردی مهاجر پاسپورت اوکراینی دریافت نمود.

بر اساس قانونی که با عنوان قانون تابعیت اوکراین در بیست و ششم جولای سال ۱۹۹۰ میلادی تصویب شد، به عنوان فردی غیر اوکراینی می توان با داشتن شرایطی تابعیت اوکراینی و ویزای این کشور را دریافت نمود. از جمله روش های اخذ پاسپورت برای افرادی که شهروند کشور اوکراین نیستند، می توان به اخذ پاسپورت از طریق ارث یا والدین، اخذ پاسپورت از طریق رجیستری، اخذ پاسپورت از طریق قبول تابعیت اوکراینی و … اشاره نمود. حالت اول یعنی اخذ پاسپورت والدین به این معنا است که صرف متولد شدن کودک در اوکراین، او را شهروند این کشور نخواهد کرد و حتما یکی از اعضای والدین باید اوکراینی باشند. روش ثبت یا رجیستری هم مخصوص افرادی است که به عنوان کودکان بی سرپرست به فرزند خواندگی اتباع اوکراینی در می آیند و در روش قبول تابعیت، فرد باید پنج سال در این کشور زندگی کرده باشد و دو سال نیز با همسر اوکراینی خود در این کشور حضور داشته باشد. البته روش های دیگری هم برای اخذ پاسپورت اوکراینی وجود دارد، به طور مثال اخذ پاسپورت اوکراین از طریق مهاجرت کاری. برای مهاجرت به اوکراین از طریق کار باید از سوی یک کارفرما یا شرکت اوکراینی، دعوت نامه کاری داشته باشید. در این حالت پس از حصور پنج ساله در کشور اوکراین به صورت موقت و داشتن شرایط لازم می توانید اقامت دائم و شهروندی اوکراین را دریافت کنید که نتیجه آن اخذ پاسپورت اوکراینی است. توجه داشته باشید که تحصیل در اوکراین، باعث گرفتن اقامت دائم و شهروندی این کشور نخواهد شد. تنها در صورتی این اتفاق می افتد که شما پس از اتمام تحصیل خود ویزای تحصیلی را به ویزای کاری تبدیل نموده و با شرایط ویزای کاری، اقدام به فعالیت و سپس اخذ شهروندی کنید. اما از طریق سرمایه گذاری هم با داشتن شرایطی خاص می توانید به اقامت دائم کشور اوکراین و در نهایت اخذ پاسپورت اوکراینی برسید. در این حالت شما باید حداقل صد هزار یورو سرمایه گذاری در کشور اوکراین داشته باشید. این سرمایه باید منجر به ایجاد یک شرکت جدید یا سرمایه گذاری در شرکتی اوکراینی شود. در این حالت پس از گذراندن مدت زمان مشخصی می توانید پاسپورت اوکراینی دریافت کنید.

اخذ پاسپورت اوکراین

اخذ پاسپورت اوکراین

برای دریافت پاسپورت اوکراین به عنوان فردی خارجی نیاز به مدارک زیر دارید: پاسپورت، هشت قطعه عکس رنگی پاسپورتی، فرم درخواست برای اخذ تابعیت اوکراین، مدرک سکونت در کشور اوکراین مانند اجاره نامه یا سند، اظهارنامه عدم وجود تابعیت خارجی، تعهد نامه برای ابطال تابعیت خارجی، گواهی وضعیت پناهندگی و شناسنامه. البته برای اخذ اقامت دائم کشور اوکراین و دریافت پاسپورت اوکراینی نباید در این کشور مرتکب خطا شده باشید.

 

سوالات متداول در ارتباط با پاسپورت اوکراین

  1. هزینه دریافت پاسپورت اوکراین چقدر است؟

    قیمت رسمی گذرنامه بیومتریک بین المللی در اوکراین در حدود بیست تا سی دلار است ، زمان لازم برای دریافت آن متفاوت است (از ۷ روز (فوری) تا بیست روز) ، اگرچه گاهی اوقات تاخیر ، تا  یک ماه هم خواهد داشت.

  2. آیا می توان به عنوان فردی مهاجر گذرنامه یا پاسپورت اوکراینی دریافت نمود؟

    بله شما می توانید از روش های مختلف مهاجرتی برای مهاجرت به اوکراین اقدام نموده و پس از بررسی شرایط مختلف برای تابعیت این کشور درخواست دهید.

  3. ارزش پاسپورت اوکراین چگونه است؟

    پاپورت اوکراین جزو یکی از با ارزش ترین پاسپورت های مختلف دنیا محسوب می شود و  از این حیث در رتبه بیست و دوم قرار دارد.

  4. با داشتن پاسپورت اوکراینی به چه کشور هایی می توان  بدون ویزا سفر کرد؟

    با داشتن پاسپورت با ارزش اوکراینی می توانید به صد و شش کشور دنیا از جمله : فرانسه، پرتغال، مالزی، ارمنستان، لهستان، قطر، روسیه، صربستان، اسپانیا و … سفر نمود.

  5. آیا شهروندان اوکراینی به ویزا برای سفر به آمریکا احتیاج دارد؟

    بله. شهروندان اوکراینی برای ورود به ایالات متحده به ویزا نیاز دارند.

  6. چگونه می توان شهروندی اوکراین یا پاسپورت اوکراینی را اخذ نمود؟

    برای این مسئله روش های مختلفی وجود دارد. ازجمله اقامت کاری در اوکراین به مدت پنج سال، ازدواج و زندگی با فردی اوکراینی به مدت دو سال، سرمایه گذاری در کشور اوکراین و … .

  7. آیا تولد فرزند در کشور اوکراین باعث اخذ پاسپورت اوکراین یا اقامت دائم این کشور می شود؟

    خیر در این کشور حتما باید برای اخذ اقامت دائم یکی از والدین کودک اوکراینی باشند و به صرف دنیا آمدن کودک در اوکراین، او شهروند این کشور نخواهد شد.

  8. آیا اوکراین تابعیت دوگانه دارد؟

    قانون اوکراین در حال حاضر تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی شناسد. با این حال ، برخی از شهروندان اوکراین وجود دارند که تابعیت دوگانه دارند.

  9. چه مدت می توانید بدون ویزا در اوکراین بمانید؟

    شهروندان برخی از کشور ها می توانند بدون دریافت ویزا به مدت نود روز در کشور اوکراین بمانند.

  10. آیا می توان از طریق مهاجرت تحصیلی به اوکراین برای دریافت پاسپورت اوکراینی اقدام نمود؟

    خیر با داشتن ویزای تحصیلی نمی توان برای اقامت در این کشور اقدام نمود بلکه پس از پایان تحصیل با تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری و زندگی به مدت پنج سال در این کشور، می توان اقامت دائم اوکراین را دریافت نمود.

  11. چند مدل پاسپورت در اوکراین وجود دارد؟

    در کشور اوکراین برای شهروندان آن دو مدل پاسپورت اوکراینی صادر می شود. یک مدل پاسپورت شهروندی است و از سن شانزده سالگی به فرد اعطا می شود و مدل دیگر پاسپورت بین المللی که از سن ۱۸ سالگی به فرد متقاضی اعطا خواهد شد.

سخن آخر

مهاجرت به کشور اوکراین از روش های مختلفی امکان پذیر است و می توان با استفاده از این روش ها برای اخذ پاشپورت اوکراینی و دریافت تابعیت این کشور اقدام نمود. پاسپورت کشور اوکراین یکی از معتبر ترین پاسپورت های دنیا است. برای راهنمایی درباره شرایط مهاجرتی می توانید با مراجعه به موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی اطلاعات بسیاری کسب کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *