کار در آلمان

در این مطلب میخوانید

آلمان کشوری با اقتصاد بسیار قدرتمند است که همواره نیز در حال رشد می‌باشد. با توجه به اینکه آلمان در زمینه‌ها و رشته‌های بسیاری با کمبود نیروی کار رو به رو است، از مهاجرت کاری افراد استقبال می‌کند. کار در آلمان راه‌های بسیاری دارد که متقاضیان می‌توانند از طریق آن‌ها اقدام کنند. شما می‌توانید با بررسی لیست مشاغل مورد نیاز و مراجعه به مراکز و وبسایت‌های کاریابی آلمان، شغل مورد نظر خود را بیابید. موفقیت جهت کار در آلمان نیازمند شرایطی است که باید آن‌ها را دارا باشید. هر فرد که دارای تخصص، سابقه کار لازم و دانش زبان آلمانی باشد می‌تواند در مدت زمان کم ویزای کار آلمان را دریافت کند.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شرایط کار در آلمان چیست؟

جمهوری فدرال آلمان در مرکز اروپا، با جمعیتی بالغ بر هشتاد و چهار میلیون نفر از کشورهای اتحادیه اروپا و عضو پیمان شینگن است. این کشور از شرق با جمهوری چک و لهستان، از جنوب با اتریش و سوییس، از شمال با دانمارک، از غرب با فرانسه، بلژیک، هلند و لوگزامبورگ همسایگی دارد. به قطع این کشور با 9 کشور اروپایی هم مرز می‌باشد.

زبان اصلی مردم این کشور آلمانی، واحد پول این کشور یورو و از شهرهای بزرگ آن می توان به هامبورگ، مونیخ، برلین و فرانکفورت اشاره کرد. آلمان به عنوان قطب اقتصاد اروپا، ثروتمندترین و هفتمین کشور بزرگ اتحادیه اروپا، همیشه درهای خود را به روی متخصصین گشوده است. آلمان بعد از کشور ژاپن و امریکا سومین صنعت بزرگ دنیا و تولید کننده خودرو در جهان محسوب میشود، بنابراین از صنایع بسیار پر رونق در این کشور صنعت خودرو سازی و ماشین آلات سنگین است. قابل ذکر است که نرخ بیکاری در این کشور پنج در صد می‌باشد. قوانین اقامتی در آلمان دو قانون اقامت موقت و اقامت دایم را برای شما مصوب میکند که در زیر به تفصیل در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

نکته حایز اهمیت آن است که شما با اخذ ویزای کار آلمان و کار در این کشور، پرداخت مالیات و دریافت کارت آبی آلمان می‌توانید به اقامت دایم این کشور دست یابید. موسسه حقوقی توسعه گران مهر که در صدر موسسات حقوقی کشور قرار دارد هدفی جز ارائه خدماتی با تضمین، در جهت اخذ ویزای کار در کشورهایی چون آلمان، اتریش، دانمارک و غیره ندارد. این موسسه دارای مجوز از وزارت علوم و بهره مندی از مشاورین آگاه به امور حقوق بین الملل شما هموطن عزیز را در جهت ویزای کار کشورهای سطح بالا، از جمله آلمان و مشاوره جهت کاریابی در آلمان تا ویزا شدن در سفارت آلمان و سفر به این کشور همراهی می کند.

مهاجرت به آلمان از روش بلوکارت یا کارت آبی یکی از روش های مهاجرت به این کشور مثل روش تحصیل در آلمان یا سرمایه گذاری یا ثبت شرکت در آلمان است. شخص باید ضمن اخذ ویزا، نسبت به اخذ اقامت آلمان و گرفتن تابعیت این کشور اقدام کند. ما در مطلب به بررسی جامع ویزای کار آلمان می‌پردازیم.

با مشاغل محبوب رشته پزشکی آلمان آشنا شوید

پرستاری، ارتوپدی، توانبخشی و شنوایی سنجی به عنوان چهار رشته پیراپزشکی پرطرفدار در کشور آلمان شناخته می شوند. این رشته‌ها بازار کار بسیار مناسبی را برای فارغ التحصیلان فراهم کرده‌اند. فعالیت در رشته پرستاری‌ کشور آلمان امکانات و مزایای بسیار
زیادی را در اختیار فرد قرار می‌دهد. حیطه کاری پرستاری در کشور آلمان خانه های سالمندان، بیمارستان های خصوصی، بیمارستان‌های دولتی، پرستار شخصی، بخش های مراقبت بهداشتی و غیره را نیز شامل می‌شود.

مشاغل پر طرفدار مهندسی

مهندسی و توسعه نرم‌افزار، مهندسی خودرو و فلزات، مهندسی ساخت و ساز و مدل، مهندسی فلزات و جوش کاری، مهندسی مکانیک و خودرو، مهندسی آی تی، مهندسی ساختمان، مهندسی وب سایت و برنامه نویسی، مهندسی برق و مهندسی فناوری اطلاعات به عنوان مشاغلی شناخته می‌شوند که در کشور آلمان از بازار کار مناسبی برخوردار هستند‌.

چه مواردی امکان اشتغال ما در آلمان را افزایش می‌دهد؟

نوشتن انگیزه نامه قوی، داشتن سابقه شغلی مرتبط، دارا بودن مدرک تحصیلی در راستای فعالیت شغلی، توانایی و استعداد ذاتی فرد، داشتن ایده‌های خلاقانه و جالب توجه از مهم‌ترین عواملی است که امکان اشتغال شما در این کشور را افزایش می‌دهد. 

چگونه با شرکت‌های کاریابی در آلمان ارتباط برقرار کنیم؟

چنانچه قصد مهاجرت شغلی به کشور آلمان را دارید باید مرتّباً سایت‌ها و شرکت‌های کاریابی این کشور را پیگیری کنید تا در صورت اعلام نیاز برای جذب نیرو مراحل لازم جهت استخدام را انجام دهید. توجه داشته باشید که اشخاص و سازمان های مرتبط با استخدام، مدارک متقاضیان را با دقت و توجه بسیار خاصی بررسی می کنند، بنابراین توصیه می‌شود تا از ارائه مدارک جعلی و غیر واقعی خودداری کنید.

اطلاعات مفید در خصوص ویزای جاب سیکر

در این قسمت از مقاله پنج نکته مهم در خصوص ویزای جاب سیکر به شما عزیزان ارائه می‌شود:

  • چنانچه بتوانید به دولت کشور آلمان ثابت کنید دارای شرایط خاص، ایده‌های خلاقانه و یا تخصص ویژه ای هستید ویزای جاب سیکر توسط سفارت آلمان با مدت زمان تقریبی ۶ ماه به شما تعلق می‌گیرد.
  • شما با در دست داشتن این ویزا می‌توانید برای ثبت قرارداد کاری و جستجوی شغل مورد نظر خود اقدامات لازم را انجام دهید.‌
  • از شرایط دریافت ویزای جاب سیکر اثبات تمکن مالی و داشتن مدرک زبان b1 می‌باشد.
  • حداقل داشتن مدرک تحصیلی فوق دیپلم یا یک مدرک معادل برای دریافت این ویزا لازم و ضروری می‌باشد.
  • فرد در مرحله ابتدایی دریافت ویزای جاب سیکر به تنهایی می تواند وارد خاک کشور آلمان شود؛ اما چنانچه در مدت زمان ۶ ماهه بتواند قرارداد کاری خود را به ثبت برساند مجوز ورود خانواده و فرزندان خود را نیز به دست می‌آورد.

شرایط کار در آلمان و ویزای کار در آلمان

شرایط کار در آلمان و ویزای کار در آلمان

کشور آلمان با داشتن نرخ بیکاری ۳.۲ درصدی به عنوان مقصد نهایی بسیاری از متقاضیان جویای کار انتخاب می‌شود. این کشور علاوه بر نرخ بیکاری پایین، شاخص های مطلوب زندگی مثل امنیت، کیفیت زندگی، نرخ کنترل شده تورم و ثبات اقتصادی را به شهروندان و مهاجران هدیه می‌دهد. عموما میانگین ساعت کاری در طول هفته برای شاغلین کشور آلمان حدود ۴۰ ساعت و حداکثر ۴۸ ساعت می‌باشد. شاغلین این کشور می‌توانید حدود ۲۸ روز در سال از مراکز شغلی خود مرخصی دریافت کنند. جالب است بدانید که تعطیلات رسمی این کشور سالانه حدود ۲۶ روز بوده و عمدتا این تعطیلات رسمی با دریافت حقوق محاسبه می‌شود. حال سوال مطرح شده آن است که چه افرادی می توانند جهت ویزای کاری آلمان اقدام کنند؟ فرد با داشتن ویزای کار در آلمان، بایستی حایز چه شرایطی باشد تا موقعیت شغلی مناسبی را در این کشور برای خود بیابد؟

کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا می‌باشند تقریبا قوانین کار مشترکی دارند، به این صورت که شما برای کار در اروپا نیازمند داشتن یک پیشنهاد شغلی می باشید، در همین راستا بایستی آگهی به مدت سه ماه در کشور آلمان درج گردد و اگر شخصی متقاضی شغل مطرح شده در آگهی نبود مجددا این آگهی به مدت سه ماه دیگر در اتحادیه اروپا تکرار شود، حال اگر شخصی در کشور آلمان و اتحادیه اروپا متقاضی شغل مورد نظر نباشد این دعوت نامه به افراد خارجی می رسد که در واقع امر محال و سختی به نظر می آید. راه دیگری که شما را سریعتر به اخذ ویزای کار در آلمان نزدیک می کند، روشی است که فرصت شش ماهه ای را به شما اعطا می کند که جهت جستجوی کار در آلمان وارد این کشور شوید.

مزایای کار در آلمان

مزایای کار در آلمان

در سال‌های اخیر بسیاری از کشورهای اروپایی گریبان‌گیر رکود اقتصادی می‌باشند. در این حین، کشور آلمان استثنایی است که با کمبود نیروی متخصص جوان مواجه است. این کشور نیازمند نیروهای متخصص در رشته‌هایی چون برق، کامپیوتر، الکترونیک، صنایع، مکانیک، الکتروتکنیک، شیمی، فیزیک، آی تی، گروه پزشکان، داروسازان و پرستاران و غیره می‌باشد.

این افراد از شانس بیشتری در اخذ ویزای کار در آلمان برخوردار هستند. سن زیر 40 سال، داشتن سابقه کار نسبتا خوب و طولانی، مدارک فنی و حرفه‌ای، داشتن مدرک زبان آلمانی، آیلتس یا تافل در ویزا شدن فرد برای دریافت ویزای کار در آلمان بسیار موثر است. بسیاری از کمپانی‌ها، کارخانجات و شرکت‌های معتبر در کشور آلمان، نیازمند به نیروهای متخصص خارجی جهت تامین نیروهای مهندس و متخصص خود می‌باشند. حتی این امکان وجود دارد که بتوان برای فردی که ویزای کار کشور آلمان را دریافت کرده است، در بعضی از رشته‌های خاص، شغل مناسب و مرتبط با رشته تحصیلی وی را یافت. البته این خود نیازمند آن است که فرد در ابتدای امر، اقدامات لازم جهت اخذ ویزای کار در آلمان را انجام دهد و سپس در مراحل بعدی پیگیر بقیه پروسه خویش باشد.

شما پس از اخذ ویزای کار در آلمان وارد این کشور شده و فرصت شش ماهه‌ای جهت یافتن کار مورد نظر را دارید. اگر پیشنهاد شغلی مناسب را اخذ نمایید، ویزای شما به مدت شش ماه دیگر تمدید خواهد شد و شما موفق به دریافت Blue card کشور آلمان می‌شوید. موارد زیر، از مزایای کار در کشور آلمان هستند که افراد می‌توانند از آن‌ها بهره‌مند شوند:

  • درآمد سالانه حداقل 35000 یورو
  • امکان اخذ اقامت دائم بعد از 3 سال کار
  • استخدام شدن با مدرک تحصیلی کارشناسی
  • رفت و آمد بدون محدودیت به کشورهای حوزه شنگن
  • دریافت بلوکارت آلمان
  • امکان دریافت ویزای کار بدون دعوت‌نامه کاری

قوانین اصلاح کار 2023 در آلمان

قبل از تعدیل و اصلاح قوانین کار در کشور آلمان کارفرمایان موظف بودند تا ابتدا به مدت سه ماه در آلمان و پس از آن سه ماه در کشورهای عضو اتحادیه اروپا آگهی استخدام پخش کنند و پس از آن چنانچه موفق به یافتن نیروی کار مورد نظر خود نشدند اجازه داشتند تا در کشورهای خارجی نیز برای پیدا کردن نیرو ثبت‌ اگهی کنند.
اکنون قوانین اصلاح کار این شرایط را تغییر داد و کارفرمایان آلمانی می توانند بدون هیچ محدودیتی از همان ابتدا پیشنهاد کار خود را در سراسر کشور های جهان مطرح کنند. به طور کلی کشور آلمان در پی آن است تا قوانین سختگیرانه را از میان برداشته و افراد متخصص و توانمند را در کشور خود به کار گیرد تا در رشد و توسعه اقتصادی گام های بلندتری را بردارد.

رابطه محدودیت سنی و اشتغال در آلمان

همانند بسیاری از کشورهای جهان مسئله محدودیت سنی برای اشتغال در کشور آلمان مطرح است و افراد با سن پایین تر شانس اشتغال بیشتری در این کشور را خواهند داشت. چنانچه فرد متقاضی بیش از ۴۵ سال داشته باشد باید اثبات کند تا حقوق دریافتی او بیش از ۳ هزار و ۳۸۵ یورو در ماه خواهد بود و از تخصص و توانایی لازم برخوردار می‌باشد.

پر درآمد ترین شغل های کشور آلمان

در این قسمت از مقاله میانگین حقوق دریافتی پنج شغل برتر در کشور آلمان به شما عزیزان ارائه خواهد شد.‌ همانطور که در جدول زیر مشاهده می کنید حقوق و دستمزد پزشکان و رشته‌های پیراپزشکی در شمار پردرآمدترین ها قرار دارد.

نام شغلمیانگین درآمد
جراح و متخصص۱۹۶۰۰۰ یورو
پزشک عمومی۱۲۱۰۰۰ یورو
مدیریت فروش۹۴۰۰۰ یورو
مدیر بازرگانی۹۰۰۰۰ یورو
مدير فناوری اطلاعات۸۸۰۰۰ یورو

میزان حقوق و درآمد در آلمان

متوسط حقوق سالانه در آلمان بر اساس هزینه مسکن، بیمه، مالیات، حمل و نقل و سایر هزینه ها محاسبه می شود. میزان درآمد در آلمان بسته به میزان تحصیلات، موقعیت شغلی، تجربه کاری و استانی که در آن کار می کنید، متفاوت است. حداقل درآمد در آلمان 900 یورو و حداکثر درآمد 15000 یورو در ماه است. در جدول زیر میزان حقوق و درآمد در آلمان را ارائه شده است:

 

مشاغلمیزان درآمد سالانهمشاغل میزان درآمد سالانه
پزشک70.000 دلارمدیر فروش41.000 دلار
متخصص IT65.000 دلارمدیر مارکتینگ41.000 دلار
وکیل55.000 دلارمهندس مکانیک40.000 دلار
آنالیزور کسب و کار53.000 دلارمدیر منابع انسانی39.000 دلار
آنالیزور مالی52.000 دلارتوسعه گر وب39.000 دلار
مهندس تضمین کیفیت51.000 دلارمحقق فوق دکترا38.000 دلار
مدیر فروش51.000 دلارمهندس شیمی37.000 دلار
مهندس نرم افزار49.000 دلارمهندس برق37.000 دلار
متخصص علوم داده49.000 دلارطراح وب37.000 دلار
مدیر پروژه42.000 دلاردندانپزشک41.000 دلار
توسعه گر بیزینس42.000 دلاردستیار اجرایی24.000 دلار
طراح داخلی23.000 دلارآشپز21.000 دلار
مسئول پذیرش21.000 دلارگارسون18.000 دلار
مهندس عمران36.000 دلارحسابدار28.000 دلار
معلم31.000 دلاردستیار مدیر27.000 دلار
طراح گرافیک31.000 دلارمهندس سخت افزار26.000 دلار
معمار30.000 دلارپرستار26.000 دلار
طراح مد30.000 دلاربازاریاب26.000 دلار
مدیر دفتر30.000 دلارطراح صنعتی25.000 دلار
داروساز48.000 دلارمدیر اجرایی45.000 دلار
مدیر مالی47.000 دلارمدیر مالی43.000 دلار
آنالیزور داده46.000 دلارفیزیکدان42.000 دلار

فیلم کوتاهی درباره شرایط ویزای جستجوی کار آلمان

در این ویدئو به ارائه توضیحاتی درباره شرایط اخذ ویزای جستجوی کار آلمان می‌پردازیم، می‌توانید این فیلم کوتاه را مشاهده و سپس به مطالعه ادامه مقاله بپردازید.

شرایط لازم جهت دریافت کارت آبی آلمان یا بلو کارت یا “blue card” آلمان

شرایط برای افرادی که خارج از اتحادیه اروپا زندگی می کنند به قرار زیر می‌باشد:

  • شما بایستی فارغ التحصیل دانشگاه معتبری باشید که مورد تایید کشور آلمان باشد.
  • شما بایستی قرارداد کاری مرتبط با رشته تحصیلی، با شرکت یا کمپانی آلمانی در دست داشته باشید. قابل ذکر است که شما بدون پیشنهاد کاری نمی‌توانید اقدام جهت دریافت کارت آبی آلمان نمایید.
  • بایستی حقوق دریافتی شما در قرارداد منعقد شده با شرکت ذکر شده در آلمان حداقل سالی 45000 یورو باشد. حال اگر شما فارغ التحصیل رشته‌های علوم پایه و ریاضیات، رشته آی تی و گروه مهندسین، اقشار پزشک _ بجز دندان پزشکان_ باشید کفایت می کند که حقوق شما سالی 35000 یورو باشد. متذکر می‌شوم رشته‌های ذکر شده جز مشاغل خاص و مورد نیاز در کشور آلمان می‌باشد.

مدت اعتبار کارت آبی یا Blue card آلمان

مدت اعتبار کارت آبی آلمان از زمان صدور، بسته به قرارداد کاری شما دارد، اگر این قرارداد 4 ساله باشد که کارت شما اعتباری 4 ساله دارد و نهایتا موفق به دریافت PR یا همان اقامت دائم آلمان خواهید شد. اگر مدت زمان قرارداد شما کوتاه تر باشد اعتبار کارت شما به همان میزان بعلاوه سه ماه بیشتر خواهد بود. در ضمن نگران نباشید چون تمدید مجدد این کارت بسیار ساده می‌باشد.

میانگین تعداد ساعات کار در آلمان 41 ساعت در هفته است، که نسبت به ساعات کار بسیاری از کشورهای اروپایی بیشتر می‌باشد. در آمد یک فرد مهندس در کشور آلمان حداقل از سالی 35000 یورو شروع شده و بسته به سابقه کاری و تخصص وی تا سالی 80000 یورو قابل زیاد شدن می‌باشد. این میزان در آمد برای گروه پزشکان و داروسازان به مراتب بسیار بالاتر است.

ویزای پیشنهاد کار در آلمان

از بزرگترین مشکلات کار در آلمان، یافتن کارفرما در این کشور است. برای دریافت این ویزا شخص متقاضی ملزم به پیدا کردن کارفرما است. پیش از سال 2022، کارفرما باید شغل مورد نظر را 3 ماه در خود آلمان و سپس 3 ماه دیگر در اتحادیه اروپا آگهی کند. در صورتی کارفرما اقدام به دعوت شخص خارج از اتحادیه می‌کرد که فردی برای تصاحب این موقعیت شغلی در اتحادیه اروپا وجود نداشت.

از قوانین ویزای کار در سال 2022 به حذف این قانون می‌توان اشاره کرد. همچنین دیگر نیروی کار اروپایی نسبت به افراد خارجی اولویت ندارد. در نتیجه فردی با داشتن تخصص کافی و پیشنهاد کار می‌تواند شانس خود را برای اخذ ویزا امتحان کند.

شرایط کار در آلمان

ممکن است کاریابی برای ایرانیای در آلمان، آسان نباشد. یکی از مشکلات کار در آلمان، فراگرفتن زبان آلمانی است. برای بسیاری از ایرانیان، یادگیری زبان آلمانی بسیار دشوار است. باید بدانید که تنها زبان انگلیسی به شما هیچ کمکی نمی‌کند و برای کار در آلمان حداقل نمره B1 را باید فرد متقاضی، داشته باشد.

از دیگر معایب کار در آلمان شرایط سنی است. در صورتی که فرد متقاضی بیش از 45 سال سن داشته باشد، باید شغل اکتسابی فرد در هر ماه، بالای 3.685 یورو باشد.

کار در آلمان با مدرک دیپلم

کشور آلمان مسیرهای مختلف و زیادی را برای متقاضیان کار قرار داده است. با تحلیل این مسیرها می توان به یک نتیجه قطعی رسید که کار در آلمان بدون مدرک تحصیلی امکان پذیر نمی باشد.

ناگفته نماند که افرادی با مدرک فنی و حرفه‌ای، صادره از کشور آلمان و یا موسسات مختلف غیر آلمانی، می‌توانند درخواست کار بدون مدرک دانشگاهی بدهند. افراد با ارائه این مدارک که مورد تایید کشور آلمان هستند، در بسیاری از مشاغل می‌توانند مشغول به کار شوند. همچنین برای مشاغلی با اهمیت بیشتر نظیر رشته‌های مهندسی و تکنولوژی، مدرک فوق دیپلم قابل قبول است.

فرد متقاضی، برای اخذ ویزای جست و جوی کار باید مدرک تحصیلات دانشگاهی و یا فنی حرفه ای ارائه دهد تا بتواند در آلمان به جست و جوی کار بپردازد. پس اخذ این ویزا و در نهایت کار در آلمان بدون مدرک تحصیلی نیز امکان پذیر نمی باشد.

نرخ بیکاری آلمان

زمانی که کشوری را برای مهاجرت کاری انتخاب می کنید، توجه به نرخ بیکاری در آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد. نرخ بیکاری در آلمان در سال 2019 به میزان 3.2 درصد بوده است که بیان گر این است که تعداد افراد بیکار در این کشور بسیار پایین است و فرصت های شغلی فراوانی برای افراد وجود دارد. پیش بینی شده است که نرخ بیکاری در آلمان در سال های آینده نیز روندی رو به کاهش داشته باشد و در سال 2024 به میزان 3.1 درصد برسد.

لیست مشاغل مورد نیاز آلمان

هر ساله دولت آلمان لیستی از مشاغل مورد نیاز کشور را تحت عنوان Whitelist منتشر می کند. این لیست مجموعه ای از مشاغلی است که با کمبود نیرو مواجه هستند. در جدول زیر لیست شغل های مورد نیاز آلمان را مشاهده می کنید:

لیست مشاغل مورد نیاز آلمان
متخصص IT مشاور و آنالیزور IT
آنالیزور و متخصص اطلاعاتتوسعه گر نرم افزار
پزشکمهندس
مهندس خودرو و مکانیکمهندس الکترونیک
مهندس عمرانریاضیدان
پرستار و کارکنان بخش درمانتکنسین برق
مکاترونیکمهندس کشاورزی
حسابدارمدیریت بازرگانی
مدیریت صنعتیطراح صنعتی
مهندس شیمیمهندس صنایع
مترجم و مدرس زبانمهندس هوافضا
فیزیوتراپمتخصص علوم بهداشت
طراح داخلیروانشناس
روانشناس بالینیراننده حمل و نقل ریلی
مدیر اجراییآرایشگر
رانندهلوله کش
نجارمعمار
بازاریابمدیر فروش
مهندس اتوماسیونمشاوران ساخت و ساز

نگاهی به مزایای اخذ کارت آبی یا Blue card آلمان 

  • Blue card آلمان که از سال 2012 به اجرا در آمده است در واقع یک اجازه ورود برای افراد متخصص است که به راحتی در اتحادیه اروپا بجز انگلستان، ایرلند و دانمارک زندگی و کار کنند.
  • Blue card آلمان یک ویزای کاریست که قابلیت تمدید شدن دارد و همچنین امکان تغییر از اقامت موقت به اقامت دایم کشور آلمان را نیز میسر می کند. این کارت به دارندگان خود اجازه زندگی و کار در کشور آلمان را می‌دهد. با داشتن کارت آبی آلمان فرزند و همسر شما اجازه مهاجرت به آلمان را دارند، آنها حق اقامت و کار در آلمان را نیز در مدتی که Blue card شخص اصلی دارای اعتبار است را دارا می‌باشند.
  • بواسطه داشتن Blue card آلمان تسهیلاتی برای کارفرمایان قرار داده می‌شود که دیگر قوانین، شرایط و اولویت بندی هایی که در مراتب استخدامی در نظرفته می‌شود حذف گردد و نیازی به این نیست که ابتدا شهروندان آلمانی برای استفاده در پست های خالی ادارات به کار گماشته شوند و می توان بدون در نظر گرفتن اولویت، از متخصصان خارجی استفاده نمود.
  • شما با داشتنBlue card آلمان و مدرک زبانB-1 آلمانی بسیار زودتر از موعد مقرر حتی در کمتر از 3 سال موفق به دریافت اقامت دایم کشور آلمان می شوید و پس از گذشت سه سال از اقامت دایم خود می‌توانید در خواست پاسپورت آن کشور را دهید. ( عنایت فرمایید شما با داشتن اقامت دایم کشور آلمان اگر بیشتر از شش ماه خارج از این کشور زندگی کنید اقامت دایم شما باطل می گردد و این نکته ای است که باید افرادی که قصد مهاجرت به آلمان از این طریق را دارند مدنظر داشته باشند.)

دوره آوسبیلدونگ آلمان

دوره آوسبیلدونگ آلمان

این دوره مهارت آموزی به منظور آموزش مهارت‌های تخصصی لازم و افزایش کارکرد عملی کارآموزان برگزار می‌شود. طول دوره اوسبیلدونگ عموماً 2 تا 3 سال است و فرد شرکت کننده در طی آن، نیمی از زمان خود را صرف آموزش مهارت‌های تئوری و نیم دیگر را برای آموزش مهارت‌های عملی و در محل کار آزمایشی صرف می‌کند. یکی از نکات مهم و اساسی در خصوص کارآموزان دوره اوسبیلدونگ این است که آنان حقوق ماهیانه 600 تا 1200 یورو در ماه را از موسسات مربوطه دریافت می‌کنند. اگر قصد دارید تا در این دوره کار آموزی شرکت کنید باید به زبان آلمانی تسلط کافی داشته باشید؛ چرا که موسسات فنی حرفه‌ای کشور آلمان درس‌های تئوری این دوره را با زبان آلمانی به متقاضیان ارائه می‌دهند.

شرایط اقدام برای آوسبیلدونگ

برخی از شرایط شرکت در آوسبیلدونگ آلمان، شرایط مناسب سنی، مدرک تحصیلی، مدرک زبان و همچنین سن افراد است. در ادامه هر یک را به جزئیات بررسی نموده‌ایم. مدرک تحصیلی افراد متقاضی باید حداقل دیپلم باشد. همچنین مدرک دوره‌های فنی و حرفه‌ای که با رشته مورد نظر شما در ارتباط هستند، می‌توانند تاثیر مثبتی بر روند مهاجرت بگذارند. البته توجه داشته باشید که این مدارک باید توسط مرجع مربوطه در آلمان تایید شوند. شایان ذکر است که، مدرک تحصیلی مقطع دبیرستان و هنرستان ایران، جهت ثبت‌نام در دوره‌های آوسبیلدونگ مورد قبول هستند. مدرک زبان مورد تایید برای شرکت در دوره، A2 آلمانی است. البته برای موفقیت بیشتر، سهولت شرکت در امتحانات و آموزش‌ها بهتر است که مدرک زبان آلمانی پیشرفته‌تری به طور مثال در حد B2 داشته باشید. البته توجه کنید که سطح زبان مورد نیاز، به رشته مورد نظر شما نیز بستگی دارد.

یکی دیگر از شرایط مهم و تاثیرگذار جهت شرکت در آوسبیلدونگ، شرایط سنی افراد است. معمولا کارآموزان بین سنین 18 تا 25 سال شانس پذیرفته شدن بیشتری دارند. این مورد نیز به رشته و حرفه شما بستگی دارد و گاها نیز افراد با سن بیش از 25 سال نیز می‌توانند در برخی از حرفه‌ها شرکت کنند. در نهایت، بهتر است اگر هنوز برای آموزش زبان آلمانی اقدامی نکرده‌اید، 2 سال قبل از رسیدن به سن مورد قبول یعنی 25 سال، در این راستا اقدام کنید.

معرفی چند سایت کاریابی در آلمان

در زیر به چند سایت برای جستجوی کار در آلمان اشاره خواهیم کرد:

  • www.monster.de
  • www.stepstone.de
  • www.jobware.de
  • www.academicjobseu.com
  • www.xing.ed
  • www.ingenieurkarriere.de

یکی از نکات حایز اهمیت در دریافت ویزای کار آلمان توجه به این مطلب است که، این کشور نیازمند ارایه سابقه کار طولانی از فرد نمی‌باشد و شما با تکمیل نمودن رزومه خود، می‌توانید امیدوار به پیشنهاد شغلی مناسب از سوی کارفرمایان باشید. پروسه دریافت ویزای کار آلمان توسط موسسه حقوقی توسعه گران مهر با گارانتی کامل در کمتر از شش ماه امکان پذیر است.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای کار در آلمان

  • تکمیل نمودن فرم تقاضای کار
  • ارایه اصل شناسنامه و پاسپورت و کپی از صفحات آن
  • ارایه دو قطعه عکس
  • پرینت ساپورت مالی جهت ارایه به سفارت
  • ترجمه کلیه مدارک تحصیلی به آلمانی یا انگلیسی
  • گواهی عدم سو پیشینه
  • رزومه کامل شخص متقاضی
  • سوابق کاری شخص متقاضی و ترجمه آن
  • بیمه نامه
  • مدارک رزرو کردن هتل یا مکان اسکان و داشتن بلیط هواپیما

دریافت ویزای کار در آلمان

مطمینا یکی از دغدغه های فکری بسیاری از افراد پس از دریافت ویزای کار در آلمان یافتن شغل مناسب است. دوست عزیز در نظر داشته باشید که مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد برای دریافت شغل در کشور آلمان تفاوت خاصی ندارد مد نظر داشته باشید که حداقل مدرک لازم جهت اقدام برای ویزاهای کار، مدرک لیسانس می‌باشد و آنچه بسیار مهم است این است که فرد تخصص لازم را داشته باشد و کار خود را به خوبی بداند، در ضمن ما در مورد کشوری چون آلمان سخن میگوییم که هیچگاه مستعمره انگلستان نبوده است، پس اینقدر که دانستن زبان آلمانی به شما کمک می کند داشتن آیلتس یا تافل مهم نمی‌باشد. مگر آنکه در کمپانی ها و شرکت‌هایی به شما پیشنهاد کار دهند که با زبان انگلیسی مرتبط است و این مزیتی برای شما به حساب می آید.

 

 

قابل ذکر است که هزینه زندگی در آلمان این کشور صنعتی جهان، برای یک نفر در ماه حدودا 700 تا 800 یورو متغیر است که شامل هزینه های خوراک، رفت و آمد، اجاره مسکن و پوشاک می‌شود. البته این هزینه ها بسته به نوع زندگی روزانه هر فردی در هر کشوری امر مسلم هست که متغیر می‌باشد.

شایان ذکر است که در ویزای کاری فرد نمی تواند همسر و فرزندان زیر 18 سال خود را از همان ابتدا همراه ببرد، این امکان بعد از 3 تا 6 ماه پس از دریافت شغل مورد نظر امکان پذیر می‌باشد. شما می‌توانید با ارسال دعوت نامه، و سپس همسرتان با داشتن مدرک زبان A- 1 آلمانی برای اخذ ویزا به سفارت آلمان مراجعه کند.

واضح است که اگر شما فارغ التحصیل دانشگاه های اروپایی از جمله دانشگاه های کشور آلمان باشید شرایط بهتری جهت دریافت کار پیش روی شما قرار دارد. حال با شرایط مطرح شده، پیشنهاد ویژه ما در موسسه حقوقی توسعه گران مهر برای شما دوست محترم که شرایط لازم جهت اخذ ویزای کار در آلمان را از کشور ایران ندارید، ورود به واسطه ی ویزای تحصیلی کشورهایی چون آلمان یا اتریش است. با توجه به رایگان بودن تحصیل در کشور آلمان و اتریش، شما و خانواده تان از شرایط مناسبی بهره مند خواهید شد.

فرد در حین تحصیل در دانشگاه های این کشور اجازه کار پارت تایم حدودا 10 تا 20 ساعت در هفته را دارد . همچنین پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های آلمان فرصت سه تا شش ماهه ای به شخص داده می‌شود تا جهت یافتن کار مناسب مرتبط با رشته تحصیلی اقدام کرده و در صورت دریافت کار مناسب اقدام جهت اخذ ویزای کار در آلمان نماید. سطح دانشگاه ها و هزینه ها در کشور اتریش و آلمان تفاوتی با هم ندارد، تنها موردی که ورود به این دو کشور را از هم متمایز می کند داشتن مدرک زبان است. شما برای اخذ ویزای تحصیلی کشور آلمان نیازمند داشتن مدرک B-2 آلمانی می باشید، این در حالیست که جهت دریافت ویزای تحصیلی کشور اتریش می توان بدون ارایه مدرک زبان اقدام جهت پذیرش و ویزا برای شما متقاضی محترم نمود.

مهاجرت کاری به آلمان

آلمان در رتبه پنجم بهترین کشورهای جهان برای مهاجرت قرار دارد. عملکرد اقتصادی عالی، فرصت های شغلی نامحدود و کیفیت بالای زندگی، آلمان را در این جایگاه قرار داده است. از همین رو، مهاجرت کاری به آلمان یک انتخاب عالی برای افرادی است که به دنبال موقعیت های نامحدود هستند. بسیاری از اشخاص بر این باورند که شرایط ویزای کار آلمان و اخذ اقامت کاری آلمان بسیار پیچیده است؛ اما باید گفت که مهاجرت به آلمان از طریق کار دارای مراحل و پروسه های مشخصی است که هر فردی می تواند برای ویزای کار المان درخواست دهد.

در صورتی که معیارهای واجد شرایط بودن ویزای کار آلمان را داشته باشید، می توانید در آلمان زندگی و کار کنید. نکته مثبت در خصوص مهاجرت کاری به آلمان این است که برخلاف برخی از کشورها، شما نیاز نیست جدای از ویزای کار آلمان برای مجوز اقامت درخواست دهید. شما می توانید هر دو را از طریق یک درخواست به اداره مهاجرت آلمان (Ausländerbehörde    ) ارسال کنید. برای اخذ اقامت کاری آلمان، مجوزهای کاری مختلفی بر اساس شرایط و نوع شغل وجود دارد. در ادامه لیست انواع مجوزهای کاری آلمان را مشاهده می کنید:

  • مجوز کار عمومی آلمان ( General Work Permit)

افرادی که بتوانند شغلی در آلمان پیدا کنند که هیچ یک از اتباع و شهروندان اتحادیه اروپا مناسب آن شغل نباشند، می توانند برای مجوز کار عمومی آلمان درخواست دهند. افراد تا زمانی که واجد شرایط شغل مورد نظر باشند، نیازی به مهارت های فوق العاده ای ندارند.

  • مجوز کار افراد ماهر (Highly Skilled Worker Permit)

افرادی که دارای مهارت و تجربه کاری بالایی هستند، واجد شرایط درخواست برای مجوز کار اسکیلد وورکر آلمان خواهند بود.

  • مجوز کارت آبی اتحادیه اروپا برای آلمان ( The EU Blue Card for Germany)

اگر بتوانید در آلمان کاری پیدا کنید که در لیست مشاغل مورد نیاز آلمان قرار دارد و متوسط درآمد آن 57.000 یورو یا 44.000 یورو در سال است، می توانید برای کارت آبی اتحادیه اروپا درخواست دهید.

  • مجوز کار مستقل (Work Permit for Freelancers)

مجوز کار فریلنسر آلمان در اختیار اشخاصی قرار می گیرد که می خواهند به صورت مستقل و خود اشتغال در آلمان کار کنند و یا به صورت آزاد استخدام شوند.

نحوه مهاجرت به آلمان از طریق کار

شهروندان کشورهای غیر اروپایی به منظور اخذ اقامت کاری آلمان باید شرایط و الزامات زیر را برآورده کنند:

  • پیدا کردن کار در آلمان
  • درخواست برای ویزای ورود به آلمان از طریق سفارت برای مقاصد کاری
  • سفر به آلمان و درخواست برای ویزای کار و اقامت از طریق اداره مهاجرت آلمان (Ausländerbehörde)

شما همچنین می توانید برای دریافت ویزای کار آلمان از طریق زیر اقدام کنید:

  • درخواست برای ویزای جاب- سیکر آلمان
  • پیدا کردن کارفرما
  • ارسال درخواست مجوز کار برای ادراه مهاجرت آلمان (Ausländerbehörde )

به این نکته توجه داشته باشید که شما با ویزای شینگن یا از طریق توافق نامه کاری بدون ویزا نمی توانید وارد آلمان شوید و برای ویزای کار آلمان درخواست دهید. در این صورت درخواست شما به صورت کامل رد خواهد شد. افرادی که قصد مهاجرت کاری به آلمان را دارند باید به اداره مهاجرت آلمان ثابت کنند که قصد کار در آلمان را دارند نه گردشگری.

انواع ویزای کاری آلمان

انواع ویزای کاری آلمان

مراحل اخذ اقامت آلمان از طریق کار

آلمان به عنوان چهارمین اقتصاد بزرگ جهان، این فرصت را در اختیار بسیاری از افراد قرار می دهد که در آلمان کار پیدا کرده و به این کشور مهاجرت کنند. ویزای کار آلمان به اشخاص این امکان را می دهد که در ابتدا برای دو سال در آلمان اقامت داشته باشند و مشغول به کار شوند و در صورت واجد شرایط بودن، مجددا ویزای خود را تمدید و برای کارت آبی اتحادیه اروپا و سایر ویزاهای اقامتی آلمان درخواست دهند. مراحل گام به گام  اخذ اقامت آلمان از طریق کار به صورت زیر است:

مرحله اول – دریافت پیشنهاد کاری در آلمان

به عنوان یک شهروند غیر اروپایی، دانستن اینکه از کجا باید جستجوی کار در آلمان را شروع کرد، به شما در تسریع مهاجرت کاری به آلمان بسیار کمک می کند. شما می توانید از طریق سایت های کاریابی یا سایت خود شرکت ها و موسسات در آلمان برای مشاغل مورد نیاز آلمان درخواست دهید. افرادی که دارای سطح تحصیلات بالا، تجربه کاری مرتبط و مهارت زبان آلمانی هستند، شانس بیشتری برای پیدا کردن شغل در آلمان دارند.

شما می توانید برای درخواست کار، مدارک و رزومه خود را از طریق ایمیل برای کارفرمای آلمانی ارسال کنید. معمولا کارفرمایان آلمانی از شما می خواهند مدارک زیر را ارسال کنید:

  • رزومه (CV)
  • نامه پشتیبانی
  • نمونه کار
  • مدارک تحصیلی

شما باید مدارک خود را در قالب یک فایل PDF آماده کنید. دقت داشته باشید که در تمام نامه ها مشخصات شخصی شما شامل نام و نام خانوادگی ذکر شده باشد. کارفرما قرار است ده ها رزومه را بررسی کند، بنابراین رزومه خود را طوری بنویسید که از بقیه متمایز باشد. بسیاری از شرکت ها و موسسات ترجیح می دهند به صورت آنلاین با متقاضیان صحبت کنند. در این صورت یک مصاحبه کاری از طریق اسکایپ را ترتیب می دهند.

مرحله دوم – درخواست برای ویزای کار آلمان از طریق سفارت

پس از دریافت پیشنهاد کاری( Job-Offer) می توانید برای ویزای کار آلمان درخواست دهید. در صورتی که موفق به دریافت پیشنهاد کاری از طرف کارفرمای آلمانی نشدید می توانید برای ویزای جاب سیکر (Job-Seeker ) آلمان درخواست دهید و پس از ورود به آلمان به دنبال شغل بگردید. مدت اعتبار ویزای جاب سیکر آلمان شش ماه است و در این مدت شما فرصت دارید کار پیدا کنید. در صورت پیدا کردن شغل، می توانید برای ویزای کار آلمان و اقامت درخواست دهید.

ویزای کار آلمان و ویزای جاب سیکر به عنوان ویزای بلند مدت در آلمان ( Long-Term Visa) شناخته می شوند. شما به یکی از این دو ویزا برای کار در آلمان نیاز دارید. توجه داشته باشید قبل از اتمام اعتبار ویزا، باید برای مجوز اقامت درخواست دهید. تمامی افراد برای کار در آلمان، باید از طریق سفارت یا کنسولگری آلمان در کشور درخواست دهند.

مرحله سوم- ثبت آدرس محل زندگی در ادراه ثبت شهروندان محلی (Bürgeramt)

زمانی که محل اقامتی در آلمان پیدا کردید، پس از مهاجرت به آلمان باید آدرس محل زندگی خود را اداره ثبت شهروندان محلی ثبت کنید. پروسه ثبت محل سکونت به صورت زیر است:

  • تماس با اداره Bürgeramt و تعیین قرار ملاقات ( در صورتی که آدرس اداره ثبت را ندارید به راحتی با وارد کردن نام محل سکونتتان می توانید آدرس را پیدا کنید.)
  • تکمیل فرم ثبت نام ( شما می توانید به صورت کتبی یا آنلاین فرم را پر کنید)
  • ارائه مدارک ( مدارک قرار داد اجاره خانه، تاییدیه صاحبخانه و پاسپورت )
  • ارسال مدارک به اداره ثبت در روز قرار ملاقات
  • دریافت مدارک ثبت اقامت ( زمانی که برای ویزای کار آلمان و اقامت از اداره مهاجرت آلمان درخواست می دهید به این مدارک نیاز دارید)

مرحله چهارم- دریافت بیمه درمانی

بعد از اخذ مجوز اقامت برای کار در آلمان، می توانید برای دریافت بیمه درمانی ثبت نام کنید. البته باید گفت که زمان ارسال درخواست برای ویزای کار المان نیز به ارائه بیمه نامه نیاز دارید. در صورتی که مجوز اقامت مناسب را دریافت نکرده باشید، بیمه گران عمومی شما را تحت پوشش بیمه قرار نمی دهند. در این حالت بهترین گزینه استفاده از بیمه های خصوصی است.

مرحله پنجم- قرار ملاقات با ادره مهاجرت آلمان (Ausländerbehörde)

بعد از ثبت آدرس محل سکونت و دریافت بیمه نامه، باید قرار ملاقاتی را با اداره مهاجرت آلمان در نظر بگیرید. دفاتر Ausländerbehörde در مناطق مختلف قرار دارد. بنابراین الزامات دفتری که باید برای قرار ملاقات به آن رجوع کنید را بررسی کنید. زمانی که وقتی را رزرو کردید، ایمیلی شامل تاریخ، ساعت و مکان مصاحبه دریافت خواهید کرد.

البته ممکن است بتوانید مستقیما به اداره مهاجرت رجوع کنید و زمان مصاحبه را مشخص کنید؛ اما پس از همه گیری کرونا اکثر دفاتر امکان مراجعه حضوری را لغو کردند و به صورت آنلاین وقت تعیین می کنند.

مراحل مهاجرت به آلمان از طریق کار

مراحل مهاجرت به آلمان از طریق کار

مرحله ششم- جمع آوری مدارک مورد نیاز برای اقامت در آلمان از طریق کار

مدارکی که برای اخذ اقامت کاری آلمان نیاز دارید شامل موارد زیر می شود:

  • پاسپورت
  • دو قطعه عکس پاسپورتی ( باید الزامات عکس ICAO را داشته باشد)
  • تکمیل فرم درخواست مجوز اقامت (به زبان آلمانی : Antrag auf Erteilung eines Aufenthaltstitels)
  • تکمیل اظهارنامه روابط کاری توسط کارفرمای آلمانی (Erklärung zum Beschäftigungsverhältnis)
  • قرارداد یا پیشنهاد کاری ( قرارداد باید شامل موقعیت شغلی، مدت زمان استخدام و میزان حقوق باشد)
  • گواهی ثبت (Meldebescheinigung)
  • قرارداد اجاره محل سکونت و نامه تایید اقامت از صاحبخانه
  • اصل مدرک تحصیلی
  • اثبات بیمه نامه ( در صورت داشتن بیمه قانونی باید کارت الکترونیک سلامت و و تاییدیه بیمه سلامت را ارائه کنید. اگر دارای بیمه خصوصی هستید باید گواهی از ارائه کننده بیمه در اختیار داشته باشید تا ثابت کنید بیمه را پرداخت کرده اید)
  • رزومه شغلی
  • صورت حساب بانکی
  • نامه پشتیبانی ( در نامه پشتیبانی یا کاور لتر باید خود را معرفی کنید و دلایل خود برای درخواست کاری که می خواهید انجام دهید را بیان کنید)

( ممکن است به مدارک دیگری برای اداره مهاجرت آلمان نیاز باشد)

مرحله هفتم- ارسال درخواست به اداره مهاجرت آلمان برای اقامت و کار در آلمان

زمانی که تمام مدارک مورد نیاز را جمع آوری کردید، می توانید درخواست خود را برای ویزای کار المان ارسال کنید. در قرار مصاحبه خود با اداره مهاجرت آلمان بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

  • لباس رسمی بپوشید.
  • مدارک خود را به صورت مرتب در پوشه یا کلاسور قرار دهید.
  • ممکن است نیاز باشد هزینه درخواست را پرداخت کنید، بنابراین کارت اعتباری به همراه خود داشته باشید.

از زمانی که درخواست خود را ارسال می کنید، چند هفته طول می کشد تا جواب اخذ ویزای کاری آلمان را دریافت کنید.

ارسال درخواست ویزای کار آلمان

ارسال درخواست ویزای کار آلمان

 بهترین شهرهای آلمان برای کار

با توجه به اینکه نرخ بیکاری در آلمان کمتر از 5 درصد است، می توان نتیجه گرفت که اکثر شهرهای آلمان دارای شرایط خوبی برای پذیرش نیروی کار هستند. اما برخی از شهرهای آلمان هستند که فرصت های شغلی متنوع با حقوق بالاتر و مزایای اضافی برای اتباع خارجی فراهم می کنند. بر اساس معیارهایی همچون موقعیت های شغلی، میزان حقوق، هزینه سالانه زندگی و چشم انداز شغلی می توان ده شهر زیر را به عنوان بهترین شهرهای آلمان برای کار معرفی کرد:

برلین

برلین به عنوان پایتخت آلمان میزبان بسیاری از شرکت ها و موسسات بزرگ و مشهور بین المللی است. با وجود موقعیت های شغلی نامحدود در برلین، افراد زیادی خواستار مهاجرت کاری به آلمان و زندگی در این شهر هستند. اگر چه هزینه زندگی در برلین بالا است، اما میزان حقوق و در آمد مناسب در این شهر، آینده امن و روشنی را برای شما فراهم می کند.

بخش های ICT، رسانه و فناوری اطلاعات قوی ترین بخش های اشتغال در برلین هستند. برلین در زمینه انرژی و فناوری زیست محیطی در آلمان پیشرو است. بخش تولید با ترکیبی از صنایع مدرن و سنتی باعث جذب افراد زیادی برای مهاجرت به آلمان از طریق کار شده است.

فرانکفورت

فرانکفورت به عنوان پنجمین شهر بزرگ آلمان با جمعیت حدود 717624 نفری و به عنوان بزرگترین شهر ایالت هِسِن آلمان یک مرکز مالی پیشرو در جهان است. بانک مرکزی اروپا، بانک فدرال آلمان و دیگر مجموعه های بزرگ مالی در این شهر قرار دارند. افرادی که به کار در آلمان فکر می کنند و امور مالی و بانکداری مهارت دارند، فرانکفورت برای آنها بهترین گزینه است.

مونیخ

مونیخ بزرگترین شهر ایالت باواریای آلمان دارای چشم انداز شغلی شگفت انگیز برای افرادی است که به دنبال کار در آلمان هستند. مونیخ در بخش صنعتی به خصوص در حوزه مهندسی، تکنولوژی و صنایع بهداشتی از قدرت بین المللی برخوردار است. هر چند که هزینه زندگی در مونیخ بیشتر از سایر شهرهای آلمان است، اما باید گفت که میزان درآمد در این شهر بسیار بالاتر از متوسط حقوق در آلمان است.

 

مونیخ یکی از بهترین شهرهای آلمان برای کار

مونیخ یکی از بهترین شهرهای آلمان برای کار

اشتوتگارت

اشتوتگارت با جمعیت حدود 312441 نفری، به عنوان یکی از قوی ترین مناطق تجاری در آلمان شناخته می شود. صنایع مهندسی و تکنولوژی در سراسر این شهر گسترده شده اند و شرکت های بزرگی همچون بوش و پورش در اشتوتگارت مستقر هستند. بنابراین می توان گفت شما نه تنها می توانید شهر اشتوتگارت را برای کار در المان در نظر بگیرید، بلکه می توانید شانس بالایی برای دستیابی به اهداف زندگی خود داشته باشید.

هامبورگ

هامبورگ دومین شهر بزرگ آلمان است که دارای بنادر تجاری با ارزشی است. بخش خدمات از جمله بخش تجارت، گردشگری، آموزش و سلامت قوی ترین بخش های اقتصادی در هامبورگ هستند.

کلن

کلن با بیش از یک میلیون جمعیت و داشتن بسیاری از صنایع تولیدی و تجاری به یکی از بهترین شهرها برای کاریابی در آلمان تبدیل شده است. صنعت خودرو بخش اصلی اقتصاد کلن را تشکیل می دهد. علاوه بر این، بخش های دیگری همچون بیمه و رسانه نرخ اشتغال بالایی را به خود اختصاص داده اند. مناظر طبیعی بی نظیر و محیطی ترکیب از زندگی مدرن و سنتی شما را اقامت کاری در آلمان ترغیب می کند.

دوسلدورف

دوسلدورف با بیش از 85000 شرکت به مرکز کسب و کار و علوم ملی و جهانی تبدیل شده است. اصلی ترین صنایع توسعه یافته در این شهر، بخش های خدمات سلامت و تکنولوژی هستند. فرصت های شغلی نامحدود، درآمد بالا و کیفیت بالای زندگی باعث شده بسیاری از افراد دوسلدورف را برای مهاجرت کاری به آلمان انتخاب کنند.

بُن

شهر بن از لحاظ معیارهایی همچون حقوق و تنوع شغلی، در میان بهترین شهرهای آلمان برای کار قرار دارد. تعداد زیادی مشاغل و کسب و کارهای کوچک و متوسط در بن وجود دارد که شانس شما را برای کاریابی آلمان افزایش می دهد. بن یکی از بهترین شهرهای آلمان برای افراد با تحصیلات بالا است زیرا این شهر دارای محیط های تحقیقاتی مدرن و پیشرفته ای است. محیط چند ملیتی و فرهنگی این شهر را به یک انتخاب خوب برای کار در آلمان تبدیل کرده است.

لایپزیک

لایپزیک یک شهر صنعتی است که دارای بازار کار خوبی برای مهاجران است.  با وجود شرکت های BMW  و PORSCHE بزگترین صنعت این شهر، خودروسازی محسوب می شود. علاوه بر این، صنعت تکنولوژی زیست محیطی نیز در سالهای اخیر در این شهر رشد یافته است. نرخ پایین بیکاری و میزان درآمد بالا، لایپزیک را به یک شهر ایده آل برای مهاجرت به آلمان از طریق کار تبدیل کرده است.

دارمشتات

دارمشتات یکی از شهرهای ایالت هِسِن است که حدود 160000 نفر جمعیت دارد. در کنار صنایع بیوتکنولوژی، مهندسی، رسانه و ارتباطات ، صنعت شیمی و داروسازی قوی ترین صنایع در شهر دارمشتات هستند. بسیاری از افراد این شهر را به دلیل حقوق بالا و هزینه های زندگی پایین برای مهاجرت کاری به آلمان در نظر می گیرند.

 

هزینه پایین زندگی در دارمشتات

هزینه پایین زندگی در دارمشتات

کار سیاه در آلمان چیست؟

ممکن است با واژه کار سیاه در برخی از مقالات برخورد کرده باشید اما شناخت درستی ازین مشاغل در کشورهایی همچون آلمان نداشته باشید. کار سیاه به مشاغل غیر قانونی گفته می شود که افراد هیچ گونه مالیاتی برای آن پرداخت نمی کنند. کار سیاه در آلمان یک جرم محسوب می شود و و دارای مجازات های قانونی است. در آلمان کارفرمایانی که به صورت غیر قانونی نیروی کار استخدام می کنند، ممکن است تا 500 هزار یورو جریمه شوند و حتی به زندان بفتند.

برخی از پناهندگان بدون اطلاع از غیر قانونی بودن کار سیاه در آلمان، به انجام اینکارها مشغول می شوند و رنج بی مزدی را متحمل می شوند. اگر پناهندگان و پناهجویانی که به صورت غیر قانونی کار می کنند دستگیر شوند، مبالغ زیادی برای مجازات آنها در نظر گرفته می شود. بنابراین برای کار در آلمان بهتر است راه های قانونی را در نظر بگیرید.

نحوه دریافت جاب آفر یا پیشنهاد شغلی از کارفرمای آلمانی

آیا تا به حال به این فکر کردید که شانس خود را برای دریافت جاب آفر آلمان امتحان کنید. شانس شما برای اخذ ویزای جاب آفر آلمان چقدر است؟ با ما همراه باشید تا شما را با گام به گام دریافت ویزای کار آلمان از طریق پیشنهاد شغلی آشنا کنیم:

1- شانس خود را امتحان کنید

از طریق برخی از وب سایت ها ( مثل Make it in Germany) می توانید مشخص کنید که چقدر شانس پیدا کردن کار در آلمان را دارید. برخی از مشاغل همچون پزشکی، پرستاری، مهندسی و فناوری اطلاعات مشاغل مورد نیاز در آلمان هستند . بنابراین می توان گفت این افراد شانس بالایی برای دریافت جاب آفر آلمان را دارند.

2- الزامات شغلی خود را بررسی کنید

تمامی مشاغل در آلمان دارای الزامات و شرایط مشخصی هستند. اکثر مشاغل در این کشور به مدرک دانشگاهی نیاز دارند. قبل از اینکه برای جاب آفر آلمان اقدام کنید، باید مدارک شغلی و تحصیلی را بررسی کنید و مطمئن شوید که کشور آلمان مدارک شما را به رسمیت می شناسد.

3- به دنبال شغل بگردید

لیست مشاغل آلمان را می توانید از وب سایت های کاریابی این کشور پیدا کنید. اگر به استخدام در شرکت خاصی علاقه مند هستید می توانید مستقیما در وب سایت شرکت ها به دنبال موقعیت های شغلی باشید. موسسه حقوق اصطهباناتی با ارائه مشاوره های تخصصی در خصوص مهاجرت کاری به آلمان و اخذ ویزای کار المان شما را تا رسیدن به اهدافتان همراهی می کند.

4- درخواست خود را بنویسید

زمانی که مشاغل مورد نظرتان را پیدا کردید، باید درخواست خود را ارسال کنید. معمولا شرکتها و موسسات آلمانی از شما می خواهند که رزومه به همراه عکس، نامه پشتیبانی و مدارک تحصیلی خود را ارسال کنید.

5- برای ویزا اقدام کنید

در صورتی که کارفرمای آلمانی شما را برای موقعیت شغلی انتخاب کرد قرارداد کاری را برای شما ارسال می کند. پس از دریافت قرارداد کاری معتبر شما باید برای اخذ ویزای کار به سفارت یا کنسولگری آلمان مراجعه کنید و مراحل مهاجرت کاری به آلمان را تکمیل کنید. ممکن است مدت زمان دریافت ویزا کمی طولانی شود پس حتما کارفرمای خود را در جریان بگذارید.

دریافت ویزای جاب آفر آلمان

دریافت ویزای جاب آفر آلمان

دعوت نامه کاری آلمان

افرادی که موفق به دریافت جاب آفر آلمان می شوند، باید با انواع قراردادهایی که در آلمان در زمان استخدام نوشته می شود، آشنا باشند. شما تنها در صورت داشتن قرارداد معتبر می توانید برای دریافت اقامت کاری آلمان اقدام کنید. به عنوان یک اصل مهم درآلمان، کارفرمایان و کارمندان آزداند در مورد قراردادهای کاری با یکدیگر مذاکره کنند. دعوت نامه کاری آلمان باید شامل موارد زیر باشد:

  • شرح وظایف شغل پیشنهادی
  • مدت زمان قرارداد کاری
  • دوره آموزشی یا کارآموزی
  • ساعت کاری توافق شده
  • میزان حقوق
  • مزایای اضافی
  • مرخصی روزهای تعطیل
  • شرایط فسخ قرارداد
  • محل کار

آیا کار در آلمان بدون مدرک تحصیلی امکان پذیر است؟

افرادی که بدون مدرک تحصیلی قصد مهاجرت به آلمان را دارند، برای کاریابی آلمان با چالش هایی مواجه هستند. به طور معمول ، پیدا کردن شغل در آلمان برای شهروندان کشورهای غیر اروپایی بدون مدرک تحصیلی آسان نیست. در صورتی که به یکی از گروه های زیر تعلق داشته باشید امکان مهاجرت کاری به آلمان بدون مدرک تحصیلی را دارید:

  • داشتن حداقل پنج سال تجربه کار حرفه ای در شغل مربوطه
  • دریافت پیشنهاد کاری از لیست مشاغل مورد نیاز آلمان
  • درخواست برای دوره کارآموزی آوسبیلدونگ آلمان
  • تحصیل و دریافت مدرک تحصیلی در آلمان

برای پذیرش نیروی کار در آلمان، کارفرمایان باید ثابت کنند که هیچ شهروند آلمانی یا اروپایی مناسب شغل پیشنهادی نیست. از همین رو شرایط برای افرادی که مدرک تحصیلی ندارند، دشوار می شود. بهترین راه این است که برای مشاغلی اقدام کنید که با کمبود نیرو در آلمان مواجه هستند. بسیاری از شرکت ها در آلمان ترجیح می دهند افراد با تجربه را استخدام کنند و تنها به داشتن مدرک تحصیلی اکتفا نمی کنند.

نحوه استخدام در شرکت های آلمانی

برای استخدام در شرکت های آلمانی باید تمامی الزامات و شرایط شغل پیشنهادی را داشته باشید.  معمولا شرکت های آلمانی به دنبال استخدام افرادی هستند که در چندین زمینه مهارت دارند. در بازار کار آلمان حدود 1.2 میلیون جایگاه شغلی خالی وجود دارد. این فرصت فوق العاده برای افرادی است که دارای تخصص و تجربه در زمینه های مختلف شغلی هستند.

معمولا شرکت های آلمانی،  مشاغل مورد نیاز خود را در سایت شرکت قرار می دهند. در مرحله اول استخدام در شرکت های آلمانی باید مشاغل بلاتصدی را در سایت شرکت ها پیدا کنید. سپس می توانید با ارسال مدارک مورد نیاز که شرکت مشخص کرده است، درخواست خود رسمی کنید. در صورتی که شما مناسب شغل پیشنهادی باشید، ایمیلی از طرف شرکت دریافت خواهید کرد. معمولا پس از پذیرش اولیه شرکت آلمانی یک مصاحبه کاری را با شما ترتیب می دهد. در صورت قبولی در مصاحبه، قرارداد کاری برای شما ارسال می شود و شما می توانید برای مهاجرت کاری به آلمان اقدام کنید.

کار در آلمان برای پناهندگان

در مورد کار در آلمان برای پناهندگان چقدر اطلاع دارید؟ آیا امکان کار در آلمان برای پناهندگان وجود دارد؟  در اواسط سال 2021 آلمان اعلام کرد که حدود 1.24 میلیون پناهنده در این کشور زندگی می کنند. بر اساس این گزارشات، آلمان به بزگترین کشور پناهجو در اروپا تبدیل شده است. اکثر پناهجویان در آلمان از کشور سوریه هستند. علاوه بر این آلمان میزبان بیش از 27000 افراد بدون تابعیت است. آمارها نشان می دهد که حدود 49 درصد از پناه جویانی که از سال 2013 وارد آلمان شده اند، توانسته اند بعد از پنج سال ورود به آلمان، شغل ثابتی پیدا کنند.

موسسه مهاجرتی اصطهباناتی به علت خطرات موجود در این روش هیچ گونه خدماتی را در زمینه پناهندگی ارائه نمی دهد و این بخش تنها برای آگاهی شما عزیزان می باشد.

استخدام کارگر ساده در آلمان

در جواب این سوال که آیا امکان استخدام کارگر ساده در آلمان وجود دارد یا خیر؟ باید گفت در لیست مشاغل مورد نیاز آلمان، مشاغلی هستند که به مدرک دانشگاهی نیاز ندارند. البته باید به این نکته توجه کنید که به دلیل تقاضای زیادی که برای این مشاغل وجود دارد ظرفیت پذیرش به سرعت تکمیل می شود. به منظور درخواست برای مشاغل ساده در آلمان داشتن شرایط زیر الزامی است:

  • داشتن جاب آفر آلمانی
  • داشتن حداقل 18 و حداکثر 40 سال سن
  • مدرک زبان آلمانی( سطح b2)
  • داشتن حداقل سه سال تجربه کار معتبر
استخدام کارگر ساده در آلمان

استخدام کارگر ساده در آلمان

کاریابی در آلمان برای ایرانیان

برخی از هموطنان به منظور دریافت اقامت کاری آلمان، تصمیم میگیرند ابتدا به آلمان سفر کنند و سپس جستجوی کار را شروع می کنند. ویزای جستجوی کار آلمان ( Job-Seeker) به شما این امکان را می دهد که شش ماه در آلمان اقامت کنید و به دنبال کار بگردید. اگر در پایان این شش ماه، موفق به پیدا کردن کار شدید، می توانید ویزای کار آلمان را دریافت کنید و در این کشور زندگی و کار کنید. به این نکته توجه داشته باشید که با ویزای جاب سیکر آلمان بلافاصله پس از ورود به آلمان اجازه کار ندارید و شما تنها می توانید در مدت اقامت خود به دنبال کار بگردید. به منظور دریافت ویزای جاب سیکر آلمان باید الزامات زیر را داشته باشید:

  • پاسپورت معتبر ( در 10 سال گذشته صادر شده باشد و حداقل 12 ماه بعد از بازگشت اعتبار داشته باشد)
  • کپی صفحات پاسپورت
  • سه قطعه عکس پاسپورتی
  • نامه پشتیبانی( شما باید هدف خود از سفر به آلمان، برنامه ریزی خود برای پیدا کردن شغل و برنامه های شغل جایگزین در صورتی که نتوانستید کار پیدا کنید را توضیح دهید)
  • رزومه کاری
  • اثبات داشتن محل اقامت در آلمان ( مکانی که در طول سفر اقامت خواهید داشت)
  • داشتن مدرک کارشناسی/کارشناسی ارشد معتبر
  • داشتن حداقل پنج سال کار مرتبط با رشته تحصیلی
  • اثبات داشتن تمکن مالی برای پوشش هزینه های دوره اقامت در آلمان
  • ارائه بیمه درمان یا بیمه سفر برای طول دوره اقامت

 کار دانشجویی در آلمان

امکان کار در طول تحصیل، آلمان را به یکی از جذابترین گزینه های مهاجرت برای بسیاری از  دانشجویان تبدیل کرده است. دانشجویانی که تصمیم دارند برای تکمیل هزینه های خود در آلمان کار کنند، در کنار تحصیل می توانند به مدت 120 روز کامل در سال کار کنند. این موضوع را در نظر بگیرید که مشاغلی همچون استادیار یا دستیار پژوهشی جزو مشاغل دانشجویی حساب نمی شود.

اگر در طول تعطیلات ترم بخواهید دوره های کارآموزی را بگذرانید، این دوره ها جزو یک کار عادی محسوب می شوند و از 120 ساعت کار مجاز دانشجویی کم می شوند. البته دوره های کارآموزی اجباری شامل کار دانشجویی در آلمان نمی شود. دانشجویان در آلمان حدود 450 یورو در ماه بدون پرداخت مالیات حقوق دریافت می کنند. صندوقدار، پیک، پرستار بچه، تدریس خصوصی و ژورنالیسم از مشاغل پرطرفدار دانشجویی در آلمان هستند.

ویزای کار آلمان با مدرک فنی و حرفه ای

با توجه به نیاز کشور آلمان به مشاغل فنی باید گفت که امکان دریافت ویزای کار آلمان با مدرک فنی و حرفه ای وجود دارد. افراد دارای مدرک فنی برای مهاجرت کاری به آلمان باید الزامات سنی، تجربه کاری مرتبط، مدرک زبان آلمانی و گواهی تمکن مالی را ارائه دهند. علاوه بر این، مدارک مربوطه باید توسط سازمان های ارزیابی آلمان اعتبار سنجی شوند.

افرادی که موفق به دریافت ویزای کار آلمان با مدرک فنی حرفه ای می شوند، در اکثر موارد پس از ورود به آلمان باید دوره های کارآموزی و تکمیلی را بگذرانند. معمولا این دوره ها توسط کارفرما ارائه می شود. علاوه بر تکمیل دوره های تخصصی، ممکن است به شرکت در آزمون های تشخیص مهارت در آلمان نیاز باشد.

مصاحبه کاری در آلمان

افرادی که موفق به دریافت جاب آفر آلمان می شوند، معمولا از طریق اسکایپ یا به صورت حضوری باید در یک مصاحبه شغلی با کارفرما شرکت کنند. برای برخی از افراد مصاحبه کاری چالش برانگیزترین قسمت مهاجرت است. در صورتی که کارفرما از شما بخواهد که به صورت حضوری در مصاحبه شرکت کنید، باید برای سفر به آلمان در موعد مقرر آماده شوید. برخی از کارفرمایان هزینه مصاحبه را پرداخت می کنند. حتما از کارفرما در این خصوص سوال کنید. در غیر این صورت کارفرمایان آلمانی از طریق ایمیل تاریخ و ساعت مصاحبه را به شما اعلام می کنند و از شما می خواهند که در مصاحبه آنلاین حاضر شوید.

در طول مصاحبه کاری شما باید بتوانید تاثیر خوبی بر کارفرما بگذارید و ثابت کنید که بهترین گزینه برای شغل پیشنهادی هستید. به دقت به سوالات گوش دهید و ذهن خود را برای پاسخگویی آماده کنید. شما باید وقت شناس باشید، لباس مرتب بپوشید، کپی رزومه و نامه پشتیبانی خود را ارائه دهید و از توانایی ها و قابلیت های خود صحبت کنید.

هزینه ویزای کار آلمان

هزینه درخواست ویزای کار آلمان 75 یورو یا به عبارتی 90 دلار است. به منظور دریافت ویزای کار المان شما باید فرم درخواست(Antrag auf Erlaubnis einer Beschäftigung) را تکمیل کنید و مجوز اقامت (Antrag auf Erteilung eines Aufenthaltstitels) خود را دریافت کنید. با این وجود، افرادی که برای مقاصد فرهنگی، سیاسی و بشر دوستانه متقاضی مهاجرت به آلمان هستند، از پرداخت این هزینه ها معاف خواهند بود. در صورتی که بخواهید درخواست خود لغو کنید و یا درخواست شما به هر دلیلی رد شود، بازپرداختی دریافت نخواهید کرد.

علاوه بر هزینه درخواست ویزا، شما باید هزینه های دیگری از جمله هزینه ترجمه مدارک ( 230 یورو)، هزینه تایید مدارک تحصیلی و مدارک شناسایی( حدود 400 یورو)، هزینه مصاحبه سفارت ( 75 یورو) و هزینه پرواز و اقامت ( حدود 1400 یورو) را پرداخت کنید. به این نکته توجه داشته باشید که مبلغ 5000 یورو در حساب بانکی خود برای اثبات تمکن مالی داشته باشید.

اداره کار آلمان

اداره کار آلمان با نام رسمی ( Bundesagentur für Arbeit یا BA ) وظیفه اشتغال اتباع خارجی، رسیدگی به مراکز کاریابی و ارائه آمار نرخ بیکاری و نیروی کار در آلمان را بر عهده دارد. اداره BA با بررسی مدارک تشخیص می دهد که آیا شما واجد شرایط مهاجرت کاری به آلمان هستید یا خیر. در صورت تایید مدارک، اداره کار آلمان تاییدیه اولیه (vorabzustimmung) برای درخواست ویزا صادر می کند. پس از دریافت تاییدیه، شما می توانید برای اقامت کاری آلمان اقدام کنید.

دریافت تاییدیه اداره کار آلمان برای دریافت اقامت آلمان

دریافت تاییدیه اداره کار آلمان برای دریافت اقامت آلمان

راه اندازی کسب و کار در آلمان

آلمان میزبان بسیاری از شرکت ها و کسب و کارهای کوچک و متوسط از سراسر جهان است. اقتصاد پویای آلمان کارآفرینان زیادی را جذب خود کرده است. دولت آلمان از ایجاد هر نوع کسب و کاری صرفنظر از آلمانی یا غیر آلمانی بودن، استقبال می کند.  هر ساله بیش از دو میلیون کسب و کار در آلمان ثبت می شود که طیف وسیعی از تخصص ها را در بر میگیرد.

آیا واقعا راه اندازی کسب و کار در آلمان سخت است؟ باید گفت خیر. راه اندازی کسب و کار در آلمان از ایجاد حساب بانکی در آلمان، دریافت ویزای مناسب و اخذ مجوز اقامت شروع می شود. کارآفرینان باید به اداره مالیات آلمان (Finanzamt ) مراجعه کنند و نام خود را به عنوان فریلنسر (Freiberufler ) یا یک تاجر (Gewerbetreibender) ثبت کنند. البته به این مسئله توجه کنید که مراحل ایجاد کسب و کار در آلمان بسته به نوع کسب و کاری که می خواهید شروع کنید متفاوت است.  اکثر افراد برای ثبت نام تجاری در اداره مالیات آلمان به مجوز کسب و کار (Gewerbeschein ) نیاز دارند. کارآفرینان پس از تایید بیمه سلامت ، می توانند کار خود را در آلمان شروع کنند.

هزینه راه اندازی کسب و کار در آلمان بسته به شغلی که انتخاب می کنید متفاوت است. به طور کلی هزینه راه اندازی کسب و کار در آلمان 400 یورو است. افرادی که قصد ثبت شرکت در آلمان را دارند به حداقل 25000 یورو سرمایه نیاز دارند.

 

میزان حقوق و درآمد در آلمان

متوسط حقوق سالانه در آلمان بر اساس هزینه مسکن، بیمه، مالیات، حمل و نقل و سایر هزینه ها محاسبه می شود. میزان درآمد در آلمان بسته به میزان تحصیلات، موقعیت شغلی، تجربه کاری و استانی که در آن کار می کنید، متفاوت است. حداقل درآمد در آلمان 900 یورو و حداکثر درآمد 15000 یورو در ماه است. در جدول زیر میزان حقوق و درآمد در آلمان را ارائه شده است:

 

متوسط درآمد در آلمان

متوسط درآمد در آلمان

حقوق کارگری در آلمان

در سال جاری، حداقل دستمزد در آلمان 1000 یورو در ماه یا به عبارتی 19.000 یورو در سال تعیین شده است. بر این اساس، حداقل حقوق کارگری در آلمان نسبت به سال گذشته 2.23 درصد افزایش داشته است. در ادامه لیست مشاغلی که پایین ترین درآمدها در آلمان را دارند مشاهده می کنید:

مشاغلمیزان درآمد سالانه
آرایشگر17.000 دلار
آرایشگر مو17.000 دلار
پیشخدمت18.000 دلار
باربر19.000 دلار
دستیار دندانپزشک20.000 دلار
کارمند کال سنتر21.000 دلار
مسئول پذیرش21.000 دلار
آشپز21.000 دلار
مشاور املاک22.000 دلار

 

بازنشستگی در آلمان

سن بازنشستگی در آلمان65 سال و ده ماه تعیین شده است؛ اما ممکن است در سالهای آینده این سن به67 سال برسد. افرادی که می خواهند برای ویزای بازنشستگی آلمان اقدام کنند، می توانند این فرایند را از سفارت آلمان در کشور شروع کنند. برای اقامت بازنشستگی آلمان برای اتباع کشورهای غیر اروپایی، معمولا مجوز اقامت موقت (  Aufenthaltserlaubnis) صادر می شود. اعتبار ویزای بازنشستگی آلمان یک ساله است که قابل تمدید است. افراد پس از پنج سال اقامت در آلمان می توانند مجوز اقامت دائم (Niederlassungserlaubnis) دریافت کنند. البته ممکن است بسته به شرایط، قبل از درخواست تابعیت، نیاز باشد به مدت هشت سال در آلمان زندگی کنند.

سخن پایانی

چنانچه تمایل دارید اطلاعات جامع و کامل تری جهت اخذ ویزای تحصیلی آلمان و اتریش، کار در آلمان و اتریش، نحوه انجام پروسه ویزای کار در آلمان یا اتریش بدانید متخصصین و مشاورین کاردان و مجرب ما با همکاری وکیل مهاجرت به آلمان، آماده پاسخگویی تلفنی و مشاوره حضوری شما دوست عزیز می‌باشند. از اینکه صبورانه مطالب این سایت را مطالعه می نمایید بسیار سپاسگزار هستیم و بدانید که همیشه برای ورود به کشورهای اروپایی نیازمند پرداخت هزینه های گزاف نیستید. امر مشاوره به شما هموطن فهیم کمک خواهد کرد که بهترین تصمیم را اخذ کرده، موسسات حقوقی و معتبر را شناسایی نموده و جهت مهاجرت قانونی و صحیح اقدام نمایید.

سوالات متداول در زمینه کار در آلمان

شما می‌توانید پاسخ سوالات خود را در زمینه کار در آلمان و مهاجرت کاری به آلمان در بخش زیر بیابید.

در صورتی که پس از شش ماه، موفق به کاریابی نشدیم، امکان تمدید ویزا هست؟

خیر، پس از پایان شش ماه، امکان تمدید ویزا و یا تعویض به ویزاهای دیگر وجود ندارد.

امکان بردن همراه مثل همسر، همزمان با نفر اصلی هست؟

خیر، در ویزای جاب سیکر آلمان، امکان داشتن همراه مثل فرزندان و همسر نیست، البته پس از پیدا کردن کار می‌توانید نسبت به اخذ اقامت خانواده اقدام فرمایید.

برای مهاجرت کاری به آلمان از طریق ویزای جستجوی کار، مدرک زبان لازم است؟

بهتر است، مدرک زبان برای اخذ ویزا و کاریابی داشته باشید.

وقت سفارت آلمان برای ویزای جاب سیکر، چقدر است؟

الان وقت های سفارت زمانبر و در حدود یکسال است. البته امکان اقدام از طریق کشورهای دیگر و با اخذ اقامت آنها وجود دارد.

امکان پیدا کردن کار در آلمان برای رشته‌هایی مثل حقوق، مدیریت و رشته‌هایی در این خصوص هست؟

برای این رشته‌ها شانس خوبی برای پیدا کردن در آلمان ندارید. رشته‌های فنی مهندسی الان وضعیت خوبی برای پیدا کردن کار دارند.

3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *