در این مطلب میخوانید

تحصیل در روسیه یکی از روش‌های مهاجرتی پرطرف‌دار بین دانشجویان است. با وجود اینکه هزینه تحصیل در این کشور نسبت به برخی دیگر از کشورها در سطح بالاتری قرار دارد، اما این کشور در حوزه‌های آموزشی مختلف مانند صنعت هوافضا، هنرهای زیبا و پزشکی به‌عنوان یکی از کشورهای پیشرو در جهان شناخته می‌شود. شرایط تحصیل نیز بسته به دانشگاه و شهر متفاوت است. جهت اخذ ویزا تحصیلی و پذیرش از برترین دانشگاه های روسیه، دانشگاه فنی لومونوسوف، داشنگاه سن پترزبورگ و فنی باومن میتوانید با شماره 09426001036 تماس بگیرید و با رزرو مشاوره تخصصی اقدامات لازم برای اخذ پذیرش و ویزا تحصیلی روسیه را انجام دهید .

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان
عنوانمقدار
تعداد کل دانشجویانحدود 4.5 میلیون نفر
تعداد دانشجویان بین المللیحدود 315.000 نفر
تعداد دانشگاه های رنکینگ دار در QS48
نرخ پذیرش کلی تحصیلاتبالا

مهاجرت تحصیلی به روسیه

تحصیل در روسیه یک تجربه هیجان‌انگیز و عالی برای دانشجویان ایرانی شناخته می‌شود. این کشور همواره مرکز برتر دانشگاهی در اروپا به‌شمار می‌آید و برخی از مشهورترین موسسات جهان در آن قرار دارند. در سال‌های اخیر، دولت روسیه سرمایه‌گذاری هنگفتی را در سیستم آموزشی خود انجام داده و همین موضوع باعث شده است تا این کشور به مقصدی جذاب برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل شود.

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های ادامه دادن تحصیلات در روسیه کیفیت بالای آموزش در این کشور است. روسیه برخی از بهترین دانشگاه‌های جهان از جمله دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو، دانشگاه ایالتی سن پترزبورگ و دانشگاه دولتی نووسیبیرسک را در اختیار خود دارد. به‌طور کلی، شرایط تحصیل در روسیه فرصتی فوق‌العاده برای دانشجویانی قلمداد می‌شود که به‌دنبال تحصیل در سطح جهانی و در عین حال تجربه زندگی در فرهنگی غنی به‌شیوهای جدید هستند.

چرا تحصیل در روسیه؟

ازآنجایی‌که شرایط تحصیل برای بسیاری از دانشجویان ایرانی مهیا است، گاهی اوقات این سوال برایشان پیش می‌آید که اصلا چرا باید مهاجرت تحصیلی به روسیه را انتخاب کنند؟ اگر قصد مهاجرت و ادامه تحصیل را دارید، بهتر است ابتدا با نکات مهمی که دررابطه‌با تحصیل در این کشور مطرح می‌شوند، آشنا شوید. در این بخش ما دلایلی را برای این انتخاب در اختیار شما قرار می‌دهیم.

سیستم آموزشی باکیفیت

روسیه یک سیستم آموزشی باکیفیت را برای مردم خود ارائه می‌دهد و بسیاری از دانشگاه‌های آن در بین برترین دانشگاه‌های جهان قرار می‌گیرند.

شهریه مقرون‌به‌صرفه

در مقایسه با سایر کشورها هزینه تحصیل نسبتا در سطح پایینی قرار دارد و همین دلیل آن را به گزینه‌ای جذاب برای دانشجویان تبدیل می‌کند.

بورسیه تحصیلی

فرصت‌های بورسیه تحصیلی به صورت‌‌های مختلف برای دانشجویان ایرانی در روسیه وجود دارد که بخش مالی تحصیل آن‌ها را از همان ابتدا پوشش می‌دهد.

فرصت‌های تحقیقاتی

بسیاری از دانشگاه‌ها در روسیه فرصت‌های تحقیقاتی فراوانی را با تمرکز بر زمینه‌هایی مانند علم، فناوری و مهندسی برای دانشجویان ارائه می‌دهند. به همین دلیل است که معمولا دانشجویان می‌توانند پس از اتمام تحصیل خود در همین کشور به‌کار مشغول شوند. زیرا شرایط کار در روسیه برای دانشجویانی بسیار مناسب است که پروژه‌های تحقیقاتی بسیاری را به‌ثمر رسانده‌اند.

کسب مدارک معتبر

مدارک تحصیلی دانشگاه‌های روسیه در سراسر جهان از اعتبار بالایی برخوردار هستند. به همین دلیل است که مهاجرت تحصیلی به روسیه علاوه‌بر اینکه فرصت حضور در دانشگاه‌های رده بالا را برای شما فراهم می‌کند، این زمینه را نیز مهیا می‌سازد تا با مدرکی که در دست دارید بتوانید در هر کشور اروپایی و آمریکایی مشغول به‌کار شوید.

به‌طور کلی، درس خواندن در روسیه می‌تواند تجربه‌ای ارزشمند باشد که فرصت‌های جدیدی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد.

شرایط تحصیل در روسیه

از جمله شرایط تحصیل در روسیه می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  1. مدرک تحصیلی دوره قبلی
  2. زبان روسیه یا زبان آموزشی مورد تایید
  3. مدارک تاییدیه و شناسنامه
  4. مقاله یا مصاحبه تحصیلی
  5. گواهی مالی و تایید امکان تامین هزینه‌ های تحصیل
  6. مدرک پزشکی
  7. مدارک مورد نیاز برای ویزای تحصیلی
  8. مدرک‌ های تحصیلی و رزومه
  9. توصیه‌ نامه
  10. مدارک اضافی مورد نیاز دانشگاه مورد نظر

در روسیه، شرایط سنی برای تحصیل بستگی به مقطع تحصیلی و دانشگاه مورد دارد. اما در حد کلی، معمولا تا سن 30-35 سال برای دوره‌ های کارشناسی و تا سن 40-45 سال برای دوره‌ های ارشد و دکتری می ‌توانید در روسیه تحصیل کنید.

اثبات تسلط بر زبان روسی یا انگلیسی برای تحصیل در روسیه مهم است

هزینه تحصیل در روسیه

هزینه تحصیل به‌طور کلی در مقایسه با سایر کشورها، به‌ویژه اروپای غربی و آمریکای شمالی مقرون‌به‌صرفه است. دانشگاه‌های روسیه برنامه‌های تحصیلی متنوعی را با شهریه نسبتا پایین ارائه می‌دهند. این ویژگی آن را به مقصدی جذاب برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل می‌کند که به‌دنبال تحصیل با کیفیت بالا و بدون پرداخت هزینه هستند. علاوه‌بر شهریه، هزینه‌های مربوط به مخارج زندگی مانند اقامت، غذا، بیمه درمانی و حمل‌و‌نقل نیز وجود دارد که بسته به مکان و ترجیحات شخصی می‌تواند متفاوت باشد.

با‌این‌حال و به‌طور کلی، هزینه‌‌‌های تحصیل در این کشور با در نظر گرفتن تمام شرایط، بسیار مناسب به نظر می‌رسد و به‌عنوان بهترین مقصد برای تحصیل با هزینه بسیار کم معرفی می‌شود.

در اینجا جدولی را در اختیار شما قرار می‌دهیم که هزینه‌های تخمینی تحصیل در کشور روسیه را نشان می‌دهد:

نوع خدماتهزینه تخمینی (به روبل روسیه)
شهریه150000 – 450000 در سال
اسکان10000 – 20000 در ماه
غذا10000 – 15000 در ماه
بیمه سلامت10000 – 15000 در سال
حمل‌و‌نقل1500 – 3000 در ماه

توجه داشته باشید که این موارد فقط هزینه‌های تخمینی هستند و هزینه‌های واقعی ممکن است بسته به دانشگاه، مکان و ترجیحات فردی دانشجو متفاوت باشد.

مقاطع تحصیلی در روسیه

در روسیه، مدارک دانشگاهی از احترام و ارزش بالایی برخوردار هستند. سیستم آموزش عالی با بیش از 700 دانشگاه و سایر موسسات آموزش عالی در سراسر این کشور به‌خوبی توسعه یافته‌ است و مقاطع تحصیلی مختلفی را در اختیار دانشجویان بین‌المللی قرار می‌دهد.

دوره‌های آموزشی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری

دوره‌های کارشناسی معمولا چهار سال طول می‌کشد، درحالی‌که دوره‌های کارشناسی ارشد ممکن است بین دو تا سه سال به‌طول بیانجامد. دوره‌های آموزشی دکترا نیز برای کسانی قابل دسترسی است که پس از اتمام دوره کارشناسی ارشد خود به‌دنبال مطالعات تحقیقاتی پیشرفته هستند.

فرصت‌های تحصیلی در مقاطع مختلف دانشگاه‌های روسیه

دانشگاه‌های روسیه طیف گسترده‌ای از برنامه‌های آموزشی را در زمینه‌های مختلف تحصیلی از جمله علوم طبیعی، علوم انسانی، علوم اجتماعی، مهندسی و فناوری ارائه می‌دهند. بسیاری از دانشگاه‌ها با موسسات بین‌المللی شراکت دارند و فرصت‌هایی برای تحصیل در خارج از کشور و شرکت در برنامه‌های مختلف را به دانشجویان ارائه می‌دهند. شرایط تحصیل در روسیه با توجه به این موارد برای بسیاری از دانشجویان مزایای زیادی را با خود به‌همراه خواهد داشت.

تحصیل در دانشگاه های روسیه

دانشگاه‌های روسیه یک تجربه آموزشی منحصربه‌فرد و غنی را برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند. این دانشگاه‌ها با سابقه طولانی در آموزش به‌دلیل کیفیت سطح آموزشی و دقت در سراسر جهان شناخته‌شده هستند.

دانشگاه‌های این کشور طیف گسترده‌ای از برنامه‌های تحصیلی و دانشکده‌های مختلف را در اختیار دارند که علایق و اهداف شغلی مختلف را برآورده می‌کنند. از مهندسی و فناوری گرفته تا تحصیل پزشکی در روسیه، تمام رشته‌های روز دنیا در دانشگاه‌های این کشور تدریس می‌شوند. بسیاری از دانشگاه‌ها نیز دوره‌هایی را ارائه می‌دهند که تدریس آن‌ها به زبان انگلیسی صورت می‌گیرد و این امر، سازگاری و ادغام با محیط دانشگاهی را برای دانشجویان بین‌المللی آسان‌تر می‌کند.

به‌طور کلی، تحصیل در این کشور می‌تواند یک تجربه متحول‌کننده در زندگی هر شخص هم ازنظر تحصیلات آکادمیک و هم از‌حیث زندگی شخصی وی باشد.

دانشگاه های متعددی در روسیه جزو دانشگاه های برتر دنیا هستندبهترین دانشگاه ها برای تحصیل روسیه

روسیه مرکز برخی از بهترین دانشگاه‌های جهان است که آموزش عالی را در سطح جهانی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند.

  • دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو: این دانشگاه که در سال 1755 تاسیس شد، به‌عنوان قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین دانشگاه روسیه معرفی می‌شود.
  • دانشگاه ایالتی سن پترزبورگ: دانشگاه مذکور در سال 1724 تاسیس شده و یکی از معتبرترین دانشگاه‌های جهان است.
  • دانشگاه دولتی نووسیبیرسک: یکی از دانشگاه‌هایی است که در سیبری قرار دارد و به‌دلیل برتری در علم و فناوری، به‌عنوان یکی از 250 دانشگاه برتر جهان به‌شمار می‌رود که تحصیل درکشور روسیه را برای علاقه‌مندان امکان‌پذیر می‌کند.
  • دانشگاه ایالتی تومسک: یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر سیبری، دانشگاه ایالتی تومسک است که با توجه بهاطلاعاتی که رنکینگ جهانی QS  آن‌ها را ارائه می‌کند، رتبه 400 به این دانشگاه تعلق می‌یابد.
  • مدرسه عالی اقتصاد: این دانشگاه در مسکو قرار دارد و به‌دلیل سطح کیفی آموزش‌های عالی آن در حوزه اقتصاد و علوم اجتماعی، رتبه 350 را از آن خود کرده است.

در زیر، لیستی از برترین دانشگاه های روسیه به همراه رتبه جهانی و متوسط شهریه تحصیلی آنها آورده شده است:

عنوان دانشگاهرتبه جهانیمتوسط هزینه شهریه (دلار)
دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو743000 تا 6000
دانشگاه ایالتی سن پترزبورگ2252000 تا 5000
دانشگاه ایالتی نووسیبیرسک2282000 تا 5000
دانشگاه ایالتی تومسک2501500 تا 5000
موسسه فیزیک و فناوری مسکو2903000 تا 6000
مدرسه عالی اقتصاد (HSE)2983000 تا 6000
دانشگاه فدرال کازان3702500 تا 4500
دانشگاه فدرال اورال541 – 5502000 تا 5000
دانشگاه ملی تحقیقات هسته ای (MEPhI)601 – 6502500 تا 6000
دانشگاه پلی تکنیک تومسک601 – 6502500 تا 6000
دانشگاه پلی تکنیک پتر کبیر سن پترزبورگ651 – 7002500 تا 6000
دانشگاه ایتمو751 – 8003000 تا 6000
دانشگاه فدرال سیبری801 – 10002000 تا 5000
دانشگاه رودن801 – 10003000 تا 6000
دانشگاه فدرال خاور دور1000+2000 تا 5000

دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو بهترین دانشگاه روسیه است.

تحصیل کارشناسی در روسیه

تحصیل در این کشور در مقطع کارشناسی به‌دلیل کیفیت و مقرون‌به‌صرفه بودن بسیار ارزشمند است. این کشور تعداد زیادی دانشگاه معتبر دارد که برنامه‌های کارشناسی متعددی را در زمینه‌های مختلف مانند مهندسی، پزشکی، علوم انسانی و علوم و فناوری ارائه می‌دهند.

طول دوره کارشناسی در روسیه به‌طور معمول چهار سال است و به دو زبان انگلیسی و روسی تدریس می‌شود. دانشگاه‌های روسیه برای ارائه آموزش با کیفیت بالا و با هزینه بسیار مناسب به دانشجویان بین‌المللی شهرت دارند.

هزینه تحصیل در روسیه در مقطع کارشناسی بسته به دانشگاه، برنامه تحصیلی و محل تحصیل متفاوت است. با‌این‌حال، دانشجویان بین‌المللی می‌توانند انتظار داشته باشند که به‌طور متوسط بین 2500 تا 6000 دلار در سال برای شهریه پرداخت کنند. علاوه‌بر این، آن‌ها باید هزینه‌های دیگری مانند خوابگاه، غذا، حمل‌و‌نقل و هزینه‌های متفرقه را نیز در نظر بگیرند.

در زیر جدولی خلاصه‌شده را می‌بینید که هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی را در کشور روسیه نشان می‌دهد:

نام دانشگاهشهریه دانشگاه

(در سال)

هزینه‌های جانبی

(در سال)

هزینه کل

(در سال)

دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو5000 – 6000 دلار1200 – 2000 دلار6200 – 8000 دلار
دانشگاه ایالتی سنت پترزبورگ3,500 – 4000 دلار800 – 1500 دلار4300 – 5500 دلار
دانشگاه ایالتی نووسیبیرسک2500 – 3000 دلار700 – 1200 دلار3200 – 4200 دلار

 

به‌طور کلی، ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی در روسیه یک گزینه عالی برای دانشجویان ایرانی است که به‌دنبال تحصیلاتی باکیفیت و با هزینه مقرون‌به‌صرفه هستند.

تحصیل کارشناسی ارشد در روسیه

ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور روسیه را باید به‌عنوان یک فرصت مغتنم برای آن دسته از دانشجویانی دانست که به تحصیل در سیستم آموزشی باکیفیت و با هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه فکر می‌کنند.

به‌طور کلی ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در این کشور ازنظر هزینه ارزان‌تر از بسیاری از کشورهای دیگر به نظر می‌رسد. هزینه شهریه بسته به دانشگاه، برنامه و محل آن متفاوت خواهد بود، اما معمولا بین 2000 تا 7000 دلار در سال متغیر است. علاوه‌بر این، هزینه‌های زندگی مانند مسکن، غذا، حمل‌و‌نقل و مراقبت‌های بهداشتی نیز نسبتا ارزان هستند و همین ویژگی تامین هزینه تحصیل در روسیه را برای دانشجویان به‌مراتب آسان‌تر می‌کند.

علاوه‌بر این، چندین فرصت بورسیه تحصیلی برای آن دسته از دانشجویان بین‌المللی وجود دارد که به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در این کشور مایل هستند؛ از جمله بورسیه‌های تحصیلی دولت روسیه، بنیادهای مختلف و بورسیه‌های خود دانشگاه‌ها.

به‌طور کلی، ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در روسیه می‌تواند یک تصمیم عالی برای کسانی باشد که به‌دنبال تحصیل با کیفیت بالا و ارزان قیمت هستند.

جدول هزینه‌های تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور روسیه به شرح زیر است:

خدماتمحدوده هزینه
شهریه2000 تا 7000 دلار در سال
اسکان150 تا 400 دلار در ماه
غذا100 تا 200 دلار (بسته به انتخاب سلف دانشگاه یا رستوران مجزا)
حمل و نقل20 تا 50 دلار در ماه
بهداشت و درمان (ضروری)15 تا 50 دلار در ماه
هزینه‌های متفرقه100 تا 200 دلار در ماه

این احتمال وجود دارد که شرایط تحصیل در روسیه تا حدی هزینه‌ها را تحت‌تاثیر قرار دهد. لذا لازم است که هر سال برای اطلاع از شرایط و هزینه‌های دقیق با کارشناسان موسسه مهاجرتی اصطهباناتی مشورت کنید.

تحصیل دکتری در روسیه

امکان ادامه تحصیل در مقطع دکترا آن هم در کشور روسیه را می‌توان به‌عنوان یک انتخاب عالی به کسانی پیشنهاد کرد که به‌دنبال پیشرفت علمی و حرفه‌ای خود هستند. ادامه تحصیل در مقطع دکترا در این کشور، امکان و فرصتی را در اختیار دانشجویان می‌گذارد که بتوانند با دانشمندان و محققان برجسته در رشته خود کار کنند و همچنین به امکانات تحقیقاتی پیشرفته‌ای دسترسی داشته باشند.

برنامه‌های تحصیلی دکترا در دانشگاه‌های روسیه معمولا 3 تا 4 سال تحصیلی و پس از تکمیل این دوره، انجام پایان‌نامه را در بر می‌گیرند. متقاضیان در بیشتر موارد برای تامین شرایط تحصیل به‌منظور انجام تحصیلات مقطع دکترا باید دارای مدرک کارشناسی ارشد یا مدرک معادل آن باشند. بسیاری از دانشگاه‌ها این مقطع را به‌طور کامل به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند، اما دانشگاه‌هایی نیز وجود دارند که به زبان روسی این مقطع را پیش می‌برند.

جدول هزینه‌های تحصیل در مقطع دکترا و هزینه زندگی در روسیه به‌صورت حدودی به‌هنگام تحصیل در این مقطع عبارت‌اند از:

خدماتمحدوده هزینه‌ها
شهریه2000 تا 10000 دلار در سال
اسکان300-700 دلار در ماه
غذا150-300 دلار در ماه
بیمه سلامت200-400 دلار در سال
کتاب‌های مربوط به تحصیل100-300 دلار در سال

تحصیل در کالج های روسیه با هزینه مناسب

آزمون های لازم برای پذیرش در دانشگاه های روسیه

آزمون ‌های لازم برای پذیرش در دانشگاه‌ های روسیه ممکن است بستگی به دوره تحصیلی و رشته مورد نظر داشته باشد. در ادامه، یک لیست از آزمون‌ های رایج ارائه شده است.

دورهآزمون
کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتراآزمون Test of Russian as a Foreign Language (TORFL) برای رشته های زبان روسی
آزمون زبان انگلیسی (تافل یا آیلتس) برای رشته های انگلیسی زبان
آزمون GRE  یا GMAT (بسته به رشته تحصیلی)

 

تحصیل در کالج های روسیه

تحصیل در کالج‌های روسیه می‌تواند یک تجربه هیجان‌انگیز و مفید برای افرادی باشد که یا به تازگی دوره دبیرستان خود را به پایان رسانده‌اند یا در هنرستان‌‌های ایران تحصیل کرده‌اند و دارای مدرک کاردانی هستند. کالج‌های روسیه طیف وسیعی از دوره‌ها را از مهندسی و علوم تجربی گرفته تا علوم انسانی و اجتماعی ارائه می‌دهند.

یکی از مزایای تحصیل در کالج‌های روسیه، هزینه‌های تحصیلی مقرون‌به‌صرفه نسبت به سایر کشورها است. هزینه زندگی در روسیه نیز نسبتا در سطح پایینی قرار دارد و همین ویژگی آن را به گزینه‌ای جذاب برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل می‌کند.

کالج‌های روسیه دارای سطح آکادمیک قوی هستند و به‌دلیل برتری خود در علم، فناوری و تحقیقات در سراسر جهان به‌عنوان بهترین‌ها معرفی می‌شوند. بسیاری از کالج‌های روسیه نیز فرصت‌هایی را برای آموزش عملی و کارآموزی ارائه می‌دهند که تجربه عملی و مهارت‌های حرفه‌ای را برای دانشجویان فراهم می‌کند.

بااین‌حال، یکی از چالش‌های تحصیل در کالج‌های روسیه را باید مقوله زبان دانست. اکثر دوره‌ها به زبان روسی تدریس می‌شوند. ازاین‌رو دانشجویان بین‌المللی باید تسلط خوبی به این زبان داشته باشند یا در برنامه‌هایی که کلاس‌های زبان ارائه می‌دهند، ثبت نام کنند. بنابراین از جمله‌مهم‌ترین شرایط تحصیل در روسیه و در دوره‌های کالج، داشتن مدرک زبان روسی و تسلط بر آن است.

تحصیل در مدارس کشور روسیه

سیستم آموزشی روسیه یکی از پیچیده‌ترین و مطرح‌ترین سیستم‌های آموزشی جهان است. در این سیستم، دوره‌های تحصیلی به دو دوره اصلی تقسیم می‌شود: دوره اولیه (ابتدایی) و دوره ثانویه (متوسطه).

در دوره اولیه، دانش‌آموزان از سن 6 سالگی شروع به تحصیل می‌کنند و تا سن 10 سالگی به مطالعه مباحث عمومی و پایه‌ای مانند ریاضیات، زبان، علوم و… می‌پردازند. در دوره ثانویه، دانش‌آموزان تغییر پایه می‌دهند و به یادگیری تخصصی‌ترین دروس مانند فیزیک، شیمی، ریاضیات، زبان‌های خارجی و … مشغول می‌شوند. درپایان دوره ثانویه، دانش‌آموزان از طریق کنکور برای ورود به دانشگاه‌های روسیه صلاحیت خود را اثبات می‌کنند.

به‌طورکلی، هزینه تحصیل در مدارس دولتی روسیه بسیار پایین است و بسیاری از دانش‌آموزان از جمله‌خانواده‌هایی با درآمد کم از این سیستم بهره‌مند می‌شوند. بااین‌حال، مدارس خصوصی از کیفیت و استانداردهای بالاتری برخوردارند و به همین دلیل هزینه‌های بالاتری نیز به خود اختصاص می‌دهند.

جدول هزینه تحصیل در روسیه در مدارس دولتی و خصوصی

سطح تحصیلهزینه دولتیهزینه خصوصی
ابتداییبه‌طور دقیق مشخص نیست، اما معمولا بین 100 تا 1000 روبل روسیه در سال است.۱۰۰۰۰-۴۰۰۰۰ روبل در سال
متوسطهبه‌طور دقیق نمی‌توان گفت، اما حدودا بین 100 تا 1000 روبل روسیه در سال خواهد بود.۶۰۰۰۰-۲۵۰۰۰۰ روبل در سال

توجه: این هزینه‌ها تقریبی هستند و می‌توانند با توجه به منطقه، شهر و نوع مدرسه تغییر کنند.

تحصیل پزشکی در روسیه

تحصیل پزشکی در روسیه یک فرصت عالی برای دانشجویانی است که علاقه زیادی به این رشته دارند و می‌خواهند تحصیلاتی با کیفیت عالی را پشت سر بگذارند که آن‌ها را به مهارت‌ها و دانش لازم برای تبدیل شدن به یک پزشک موفق مجهز کند. دانشجویانی که مایل به تحصیل در رشته پزشکی در روسیه هستند به انواع دانشگاه‌ها و دانشکده‌های پزشکی دسترسی دارند که شرایط تحصیل در سطح جهانی را ارائه می‌دهند.

یکی از مزایای تحصیل پزشکی در روسیه امکان استفاده از بورسیه‌هایی است که می‌تواند به پوشش هزینه‌های شهریه، هزینه‌های زندگی و سایر هزینه‌های مرتبط کمک کند. دولت روسیه و همچنین سازمان‌های خصوصی به دانشجویان بین‌المللی که مایل به تحصیل پزشکی در روسیه هستند، بورسیه تحصیلی روسیه را ارائه می‌دهند. این بورسیه‌ها در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دسترس هستند.

دریافت بورسیه تحصیلی پزشکی در روسیه بسیار رقابتی است و متقاضیان باید شرایط تحصیلی و زبانی خاصی را به‌همراه داشته باشند. بااین‌حال، برای کسانی که موفق به دریافت آن شده‌اند، تحصیل پزشکی در روسیه می‌تواند یک تجربه بی‌نظیر باشد که فرصت‌های شغلی بسیار خوبی را نیز در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. از مهم‌ترین شرایط تحصیل در روسیه با بورسیه در رشته‌های پزشکی، داشتن نمرات عالی و ارائه مدرک تسلط بر زبان روسی با نمرات بالا است.

عنوانمتوسط هزینه در سال (دلار آمریکا)متوسط درآمد پس از فارغ ‌التحصیلی (دلار آمریکا)
شهریهبین 1.500 تا 6.000
هزینه ‌های زندگیماهیانه بین 400 تا 800
درآمد پس از فارغ ‌التحصیلیبین 30,000 تا 60,000 یا بیشتر در سال

توجه داشته باشید که میزان هزینه ‌ها و درآمد‌ها ممکن است در دانشگاه ‌ها و شهرهای مختلف متغیر باشند. همچنین، برای تحصیل در پزشکی در روسیه، معمولا دوره تحصیلی طولانی ‌تری نسبت به دیگر رشته‌ها دارید و نیاز به تأمین هزینه‌ های زندگی خود در طول این دوره دارید.

تحصیل دندانپزشکی در روسیه

تحصیل در رشته دندان‌پزشکی در روسیه فرصتی فوق‌العاده برای دانشجویانی است که به فعالیت در این رشته علاقه‌مند هستند. دانشگاه‌های روسیه آموزش دندان‌پزشکی باکیفیتی را ارائه می‌دهند که بر دانش نظری، مهارت‌های عملی و تجربه بالینی تمرکز دارد. کیفیت آموزش دندان‌پزشکی در روسیه در سراسر جهان شناخته شده است و بسیاری از دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل این کشور را انتخاب می‌کنند.

روند شرایط تحصیل در روسیه و ارائه درخواست پذیرش در رشته‌های دندان‌پزشکی در دانشگاه‌های روسیه ساده است. دانشجویان بین‌المللی باید شرایط آکادمیک را داشته باشند و مدرکی دال بر مهارت انگلیسی یا روسی خود (بسته به نیاز دانشگاه) ارائه دهند. آن‌ها پس از پذیرش می‌توانند انتظار داشته باشند که دوره‌های آناتومی، فیزیولوژی، بیوشیمی، مواد دندان‌پزشکی، رادیولوژی و سایر موضوعات مرتبط با این رشته را مطالعه کنند. آن‌ها همچنین این شانس را خواهند داشت که در کلینیک‌ها زیر نظر دندان‌پزشکان مجرب کار کنند.

شرایط تحصیل دندانپزشکی در روسیهتحصیل دندان‌پزشکی در روسیه جدا از کیفیت آموزشی نسبت به سایر کشورها مقرون‌به‌صرفه است. هزینه تحصیل در روسیه در رشته دندان‌پزشکی نسبتا پایین‌تر تخمین زده می‌شود و همچنین بورسیه‌هایی توسط دولت یا دانشگاه‌ها برای کمک در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد.

عنوانمتوسط هزینه در سال (دلار آمریکا)متوسط درآمد پس از فارغ ‌التحصیلی (دلار آمریکا)
شهریهبین 2.500 تا 12.000
هزینه ‌های زندگیماهیانه بین 500 تا 1,000
درآمد پس از فارغ ‌التحصیلیبین 20,000 تا 50,000 یا بیشتر در سال

تحصیل داروسازی در روسیه

تحصیل داروسازی در روسیه یک انتخاب عالی برای کسانی است که به‌دنبال کردن شغلی در صنعت داروسازی علاقه‌مند هستند. دانشگاه‌های روسیه برنامه‌های داروسازی جامعی را ارائه می‌دهند که جنبه‌های مختلف توسعه، تولید، توزیع و شناخت داروها را پوشش می‌دهد. دانشجویان رشته داروسازی در روسیه مواردی از جمله یادگیری نظری و عملی از جمله‌کار آزمایشگاهی، کارآموزی و پروژه‌های تحقیقاتی را فرا می‌گیرند.

دانشجویان برای تحصیل داروسازی در روسیه ابتدا باید یک برنامه شش‌ساله را بگذرانند که شامل دوره‌های پیش‌بالینی و بالینی است. متقاضیان در طول سه سال اول، علوم پایه مانند شیمی، زیست‌شناسی و آناتومی را یاد می‌گیرند. سه سال آینده بر فارماکولوژی، توسعه دارو و مراقبت از بیمار تمرکز دارد. علاوه‌بر دروس، دانشجویان داروسازی در روسیه به گذراندن دوره کارآموزی یک‌ساله در بیمارستان یا داروخانه ملزم خواهند بود.

فارغ‌التحصیلان برنامه‌های داروسازی در روسیه دارای طیف گسترده‌ای از فرصت‌های شغلی هستند، از جمله کار در داروخانه‌های محلی، بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و شرکت‌های داروسازی. مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه تحصیل در روسیه و ارائه انواع بورسیه‌های تحصیلی، دو مورد از مهم‌ترین مزایایی هستند که با تحصیل در رشته داروسازی در کشور روسیه دریافت می‌کنید.

تحصیل مهندسی در روسیه

تحصیل در رشته مهندسی در روسیه می‌تواند یک تجربه چالش‌برانگیز اما ارزشمند باشد. این کشور، خانه برخی از برترین دانشگاه‌های فنی جهان مانند انستیتوی فیزیک و فناوری مسکو و دانشگاه فنی دولتی باومان مسکو است که تحصیلاتی با کیفیت بالا در زمینه‌های مهندسی را ارائه می‌دهند.

دانشگاه‌های روسیه یک برنامه درسی دقیق با تاکید زیادی بر ریاضیات، فیزیک و مهارت‌های عملی ارائه می‌دهند. دانشجویان در این رشته به امکانات و تجهیزات مدرن دسترسی خواهند داشت که آن‌ها را به انجام تحقیقات و آزمایشات پیشرفته قادر می‌کند. علاوه‌بر این، استادان در زمینه‌های تدریس خود واجد شرایط هستند و تجربیات بسیار ارزشمندی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند.

به‌طور کلی، تحصیل در رشته مهندسی در روسیه بستری عالی برای پیشرفت در حوزه تکنولوژیکی و رشد شخصی فراهم می‌کند. از مهم‌ترین شرایط تحصیل در روسیه در رشته مهندسی که باید توسط دانشجو رعایت شود، ارائه مدرک زبان و تمکن مالی را می‌توان نام برد.

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت روسیه

لیست دانشگاه‌ های مورد تایید وزارت بهداشت روسیه به منظور تحصیل پزشکی ممکن است تغییر کند و بستگی به تغییرات قوانین و مقررات دولتی داشته باشد. برای اطلاعات دقیق تر و به‌ روزتر، شما باید به وزارت بهداشت روسیه یا سفارت روسیه مراجعه کنید. در زیر لیستی از برخی از دانشگاه‌ های معتبر در زمینه تحصیل پزشکی در روسیه ارائه شده است:

  1. دانشگاه ایالتی مسکو (Moscow State Medical University)
  2. دانشگاه لومونوسوف مسکو (Lomonosov Moscow State University)
  3. دانشگاه سنت پترزبورگ (Saint Petersburg State University)
  4. دانشگاه پزشکی سنت پترزبورگ (Saint Petersburg State Medical University)
  5. دانشگاه پزشکی کورسک (Kursk State Medical University)
  6. دانشگاه پزشکی نوووسیبیرسک (Novosibirsk State Medical University)
  7. دانشگاه پزشکی آکادمی علوم پزشکی مسکو (Sechenov First Moscow State Medical University)
  8. دانشگاه پزشکی چارلز – شعبه مشترک در مسکو (Charité – Universitätsmedizin Berlin)
  9. دانشگاه پزشکی استانفورد – شعبه مشترک در مسکو (Stanford University)

توجه داشته باشید که این فهرست ممکن است تغییر کند و باید به تحقیقات و منابع رسمی وزارت بهداشت روسیه اعتماد کنید تا اطلاعات به ‌روزتری را بدست آورید. همچنین، برای ورود به هر دانشگاه و دریافت ویزای تحصیلی نیاز به مراجعه به سفارت روسیه دارید.

تحصیل در روسیه به زبان انگلیسی

تحصیل در این کشور می‌تواند یک فرصت فوق‌العاده برای دانشجویان بین‌المللی باشد که به‌دنبال تجربیات دانشگاهی منحصر‌به‌فرد هستند. این کشور با بیش از 800 دانشگاه و تجربیات قوی در زمینه‌های STEM، برنامه‌های متنوعی از مهندسی گرفته تا پزشکی و علوم انسانی را ارائه می‌دهد. دانشگاه‌های روسیه نیز دارای تاریخ و فرهنگ غنی هستند که قدمت بسیاری از آن‌ها به قرن 18 و 19 باز می‌گردد.

شرایط تحصیل در روسیه به زبان انگلیسی بسیار ساده است. اکثر دانشگاه‌ها ازنظر زبان دوره‌هایی را ارائه می‌دهند که به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند و این امر کمک می‌کند تا دانشجویان بین‌المللی راحت‌تر با محیط جدید سازگار شوند. بااین‌حال، یادگیری زبان روسی نیز می‌تواند یک مهارت ارزشمند باشد تا شما عزیزان بتوانید در خارج از محیط دانشگاه نیز با مردم روسیه ارتباط برقرار کنید.

هزینه تحصیل در روسیه و همچنین زندگی در این کشور به‌طور کلی کمتر از بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر است که آن را به گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه برای دانشجویان با بودجه کم تبدیل می‌کند. علاوه‌بر این، تنوع جغرافیایی و فرهنگی این کشور فرصت‌های زیادی را برای کاوش در خارج از دانشگاه فراهم می‌کند. به‌طور کلی، تحصیل در روسیه به زبان انگلیسی می‌تواند راه بسیار خوبی برای گسترش افق دید و به دست آوردن دیدگاه‌های جدید باشد.

تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان

تحصیل کردن در روسیه بدون مدرک زبان می‌تواند یک فعالیت چالش‌برانگیز باشد، اما غیرممکن نیست! توجه به این نکته مهم است که اکثر دانشگاه‌های روسیه دوره‌هایی را به زبان روسی ارائه می‌دهند. بنابراین داشتن تسلط بر زبان می‌تواند شانس شما را برای دریافت ویزای تحصیلی روسیه بیشتر کند.

با‌این‌حال، برخی از دانشگاه‌ها دوره‌هایی را به زبان انگلیسی به‌ویژه در مقطع کارشناسی ارشد، ارائه می‌دهند. در چنین مواردی، ممکن است از شما خواسته شود مدرکی مبنی بر تسلط به زبان انگلیسی مانند نمرات تافل یا آیلتس ارائه دهید.

اگر مدرک زبان ندارید، هنوز دانشگاه‌هایی هستند که می‌توانید در آن‌ها ثبت‌نام کنید. برخی از دانشگاه‌ها ممکن است دوره‌های زبان را به‌عنوان بخشی از برنامه‌های تحصیلی خود ارائه دهند که می‌تواند به شما در بهبود مهارت‌های زبانی در حین تحصیل کمک کند.

شرایط تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان کمی پیچیده است. شما باید اثبات کنید که به‌خوبی می‌توانید از پس زندگی خود و هزینه تحصیل در روسیه برآیید. از طرفی دیگر، باید این موضوع را نیز در نظر بگیرید که زمان ورود به روسیه، سریعا باید در یک کلاس زبان انگلیسی یا روسی در این کشور شرکت کنید. درواقع بسیاری از دانشگاه‌ها حضور در کلاس‌های زبان را اجباری می‌دانند.

تمکن مالی تحصیل در روسیه چقدر است؟

ویزای همراه دانشجویی

ویزای همراه (Visa for Accompanying Family Members) در روسیه برای افرادی صادر می‌ شود که می ‌خواهند به عنوان همراه خانوادگی (همسر یا فرزندان زیر 18 سال) دارنده ویزای دانشجویی یا ویزای کاری وارد روسیه شوند. این نوع ویزا به همسران و فرزندان زیر سن 18 سال دارنده ویزای اصلی (تحصیلی یا کاری) اجازه ورود به روسیه و اقامت در کنار خانواده را می‌ دهد.

برای دریافت ویزای همراه روسیه، معمولا باید مستندات زیر را تهیه و تقدیم کنید:

  1. دعوت ‌نامه از دارنده ویزای اصلی (تحصیلی یا کاری) در روسیه؛
  2. مدارک تاییدیه روابط خانوادگی مانند شناسنامه و شواهد ازدواج (برای همسران) یا شناسنامه (برای فرزندان)؛
  3. گواهی مالی که نشان دهد افراد همراه توانایی تامین هزینه‌ های زندگی خود را دارند؛
  4. پرواز رزرو یا بلیت پرواز برای تمام اعضای خانواده؛
  5. مدارک تخصصی دیگری که احتمالا مورد نیاز باشد (بستگی به موقعیت و مقررات ویزای همراه)؛

تمکن مالی برای تحصیل در روسیه

اگر قصد دارید به تحصیلات خود در روسیه ادامه دهید مهم است که ابتدا تمکن مالی خود را در نظر بگیرید. هزینه‌های تحصیل براساس نوع موسسه و برنامه‌ای که انتخاب می‌کنید متفاوت خواهد بود. برای تحصیل در مقطع کارشناسی، شهریه می‌تواند از 1760 تا 13600 دلار در سال متغیر باشد. برنامه‌های تخصصی می‌توانند بین 1760 تا 9300 دلار در سال هزینه داشته باشند درحالی‌که تحصیلات تکمیلی از 2100 تا 6700 دلار در سال متغیر است. برنامه‌های دکترا کمترین هزینه را دارند که از 1050 تا 5900 دلار را در سال شامل می‌شوند.

همچنین تعیین بودجه به جز هزینه‌های ادامه تحصیلات در روسیه برای هزینه‌های زندگی مانند اسکان، غذا، سفر و سایر خدمات اولیه بسیار مهم است. با برنامه‌ریزی دقیق و تحقیق درمورد گزینه‌های بودجه موجود می‌توانید رویای تحصیل در کشور روسیه را به واقعیت تبدیل کنید.

زندگی دانشجویی و هزینه زندگی در روسیه

زندگی دانشجویی در روسیه بسیار ساده است. زیرا تورم در این کشور درصد پایینی را به خود اختصاص می‌دهد و به‌طور کلی مدیریت هزینه‌ها در آن بسیار راحت صورت می‌پذیرد. با تامین هزینه تحصیل در کشور روسیه و داشتن بودجه مناسب برای گذراندن زندگی روزمره یک تحصیل عالی و مهاجرتی موفق را تجربه خواهید کرد.

در اینجا، جدول میانگین قیمت اقلام رایج در روسیه را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا بهتر بتوانید با هزینه‌های زندگی در این کشور آشنا شوید.

اقلامقیمت به روبل روسیه
گوشت500 – 800
آب30 – 50
تخم مرغ60 – 80
مرغ150 – 200
برنج70 – 100
میوه150 – 200
سبزیجات80-120
نوشابه50-80
کاپوچینو100-150

بورسیه تحصیلی روسیه

بورسیه تحصیلی در روسیه فرصتی استثنایی برای دانشجویان به‌شمار می‌آید تا تحصیلات عالی را بدون نگرانی از هزینه تحصیل در روسیه ادامه دهند. دولت روسیه برای دانشجویان بین‌المللی که به تحصیل در این کشور مایل هستند، چندین بورسیه تحصیلی را ارائه می‌دهد. این بورسیه‌ها هزینه‌های تحصیل، هزینه‌های اقامت و کمک هزینه ماهانه برای پوشش هزینه‌های زندگی را در بر می‌گیرند.

انواع مختلفی از بورسیه تحصیلی در روسیه وجود دارد، از جمله بورسیه‌هایی که توسط دانشگاه‌ها، دولت و سازمان‌های بین‌المللی اعطا می‌شود. دانشجویان می‌توانند براساس دستاوردهای تحصیلی، نیاز مالی یا رشته‌های تحصیلی خاص خود برای بورسیه تحصیلی اقدام کنند.

لیست رشته های بورسیه روسیه

لیست رشته ‌هایی که برای بورس ‌های تحصیلی در روسیه می ‌توانید در نظر بگیرید ممکن است متغیر باشد و بستگی به برنامه‌ های بورسیه و دانشگاه‌ های مورد نظر داشته باشد. اما در عمومی ‌ترین موارد، بورس‌ های تحصیلی برای تحصیل در دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در رشته‌ های مختلف علمی ارائه می ‌شود.

برخی از رشته ‌های معمولی که می ‌توانید برای بورس‌ های تحصیلی در روسیه در نظر بگیرید، عبارتند از:

  1. علوم پایه؛ ریاضیات، فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و …
  2. علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات؛ مهندسی کامپیوتر، علوم کامپیوتر، مهندسی نرم ‌افزار و …
  3. مهندسی؛ مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی مواد و …
  4. علوم پزشکی؛ پزشکی عمومی، دندانپزشکی، پرستاری و مامایی و …
  5. علوم اجتماعی و انسانی؛ اقتصاد، مدیریت، حقوق، روانشناسی و …
  6. علوم زبان و ادبیات؛ زبان‌ ها و ادبیات مختلف و …
  7. علوم هنری؛ هنرهای تجسمی، موسیقی و …
  8. علوم کشاورزی و محیط‌زیست؛ کشاورزی، محیط‌زیست و …

دوره‌های آمادگی برای تحصیل

دوره‌های آمادگی برای تحصیل در کشور روسیه برای کمک به دانشجویان بین‌المللی در جهت بهبود مهارت زبان و مهارت‌های علمی خود قبل از ورود به دانشگاه روسیه طراحی شده‌اند. این دوره‌ها معمولا بین 6 ماه تا یک سال به‌طول می‌انجامد و موضوعاتی مانند زبان روسی، ریاضیات، فیزیک و مطالعات اجتماعی را در بر می‌گیرند. دانش‌آموزان با گذراندن این دوره‌ها می‌توانند با سیستم آموزشی و فرهنگ روسیه سازگار شوند و دانش و مهارت‌های لازم را برای موفقیت در رشته تحصیلی انتخابی خود کسب کنند.

دور‌ه‌های آمادگی همچنین فرصتی را برای دانشجویان فراهم می‌کنند تا از طریق فعالیت‌ها و رویدادهای فرهنگی مختلف با فرهنگ مردم روسیه آشنا شوند. به‌طور کلی، دوره‌های آمادگی راهی عالی برای تطبیق دانشجویان با شرایط تحصیل در روسیه است.

دوره پادفک

مدرک پادفک در روسیه با مدرک پیش‌دانشگاهی در ایران معادل است و برای دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل به زبان روسی در رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی و پرستاری در روسیه برگزار می‌شود. در دانشگاه‌های برتر روسیه، تدریس به زبان‌های روسی و انگلیسی امکان‌پذیر است، اما در اکثر دانشگاه‌ها دوره کارشناسی به زبان روسی تدریس می‌شود و برای ورود به این دوره باید دوره پادفک روسی را گذرانده باشید.

به‌عنوان مثال، یکی از شرایط مورد نیاز برای تحصیل در مقطع کارشناسی در روسیه را که 4 سال طول می‌کشد، داشتن مدرک پادفک اعلام می‌کنند که ارائه آن توسط دانشجو قبل از حضور در امتحان ورودی دانشگاه الزامی خواهد بود.

حداقل معدل برای تحصیل در روسیه

به‌هنگام ورود به برخی از دانشگاه‌های روسیه مانند دانشگاه ملی سن پترزبورگ آزمون ورودی برگزار نمی‌شود، اما برای ورود باید حداقل معدل 18.4 و مدرک زبان روسی سطح ب2 را داشته باشید. این دانشگاه از جمله دانشگاه‌های برتر روسیه است که با بیش از 30 هزار دانشجو به‌عنوان یکی از معتبرترین دانشگاه‌های روسیه معرفی می‌شود. دانشگاه ملی سن پترزبورگ از زیرمجموعه‌های دانشگاه فدرال روسیه به حساب می‌آید که در حوزه‌های مختلفی از جمله علوم انسانی، دانش محیطی، فیزیک و ریاضیات فعالیت می‌کند.

مدارک لازم برای پذیرش

مدارکی که شرایط تحصیل در روسیه را برای شما مهیا می‌کنند، عبارت‌اند از:

  • نامه دعوت از دانشگاهی که دانشجوی بین‌المللی قصد حضور در آن را دارد.
  • ویزای دانشجویی و پاسپورت با اعتبار حداقل ۱۸ ماه.
  • مدارک تحصیلی شامل گواهی‌نامه یا نمرات دروس.
  • اثبات تسلط به زبان روسی یا انگلیسی (بستگی به زبان آموزش دانشگاهی دارد که انتخاب شده است).

دانشجوی بین‌المللی با ارائه این مدارک می‌تواند در دانشگاه‌های روسیه تحصیل کند.

شرایط سنی

شرایط سنی برای تحصیل در کشور روسیه متفاوت است. دانش‌آموزان برای ورود به مدارس باید حداقل ۶ سال سن داشته باشند و برای دانشگاه‌ها حداقل سن ۱۸ سال در نظر گرفته می‌شود. با‌این‌حال در برخی رشته‌ها ممکن است به سن بالاتری نیاز باشد. همچنین دانشجو برای تحصیل در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا باید حداقل ۲۱ سال سن داشته باشد. درکل، شرایط سنی برای تحصیل در روسیه بستگی به مقطع تحصیلی و رشته انتخابی دارد.

تحصیل در روسیه با مدرک دیپلم

دانش‌آموزانی که مدرک دیپلم خود را گرفته‌اند و قصد تحصیل در کشور روسیه را دارند، ابتدا باید مراحل ورود به دانشگاه را طی کنند. دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه در روسیه باید مدرک دیپلم خود را که توسط دارالترجمه رسمی ترجمه شده است، ارائه دهند. همچنین برخی دانشگاه‌ها ممکن است اعلام کنند که دانشجویان در امتحان ورودی شرکت کنند یا توصیه‌نامه ارائه دهند. شرایط تحصیل در روسیه با توجه به این که چه دانشگاهی را انتخاب می‌کنید متفاوت خواهد بود، اما مدرک دیپلم باید به هر دانشگاهی که قصد ثبت‌نام در آن را دارید، ارائه شود.

مزایا و معایب تحصیل در روسیه

تجربه تحصیل و درس خواندن در روسیه دارای مزایا و معایبی است که به‌طور خلاصه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایا

  • شهریه مقرون‌به‌صرفه نسبت به سایر کشورها
  • برنامه‌های حمایتی دولت برای دانشجویان بین‌المللی
  • دانشگاه‌های معروف در رشته‌های خاص
  • امکانات علمی و پژوهشی خوب
  • فرصت‌هایی برای تبادل فرهنگی و یادگیری زبان

معایب

  • وجود مانع زبان برای غیرروسی‌زبانان
  • چالش در یافتن محل اقامت مناسب
  • تفاوت‌های فرهنگی و مسائل سازگاری
  • نفوذ دولت بر برخی از دانشگاه‌ها
  • فرصت‌های شغلی محدود برای غیرروسی‌زبانان پس از فارغ‌التحصیلی

به‌طور کلی، پرداختن به امور تحصیلی و آموزشی در روسیه می‌تواند یک تجربه ارزشمند باشد، اما به بررسی دقیق و آمادگی نیاز دارد. موسسه مهاجرتی اصطهباناتی با سابقه‌ای درخشان در امور مهاجرت به روسیه در تمامی مراحل اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی روسیه همراه شما خواهد بود.

ویزای تحصیلی روسیه و مراحل اخذ آن

اخذ ویزای تحصیلی روسیه شامل چند مرحله اصلی است که به شرح زیر است:

  1. پذیرش از یک موسسه آموزشی در روسیه: اولین قدم برای دریافت ویزای تحصیلی، دریافت پذیرش از یک دانشگاه یا موسسه آموزشی در روسیه است.
  2. تکمیل فرم درخواست ویزا: پس از دریافت پذیرش، باید فرم درخواست ویزا را تکمیل کنید.
  3. ارائه مدارک لازم: مدارک لازم شامل پاسپورت معتبر، دعوتنامه از دانشگاه روسی، گواهی سلامت، بیمه درمانی، و اثبات تمکن مالی برای پوشش هزینه‌های اقامت در روسیه است.
  4. پرداخت هزینه ویزا: هزینه ویزای تحصیلی باید پرداخت شود.
  5. مصاحبه ویزا: در برخی موارد، ممکن است لازم باشد برای مصاحبه ویزا به سفارت یا کنسولگری روسیه مراجعه کنید.
  6. دریافت ویزا: پس از بررسی درخواست و تأیید آن، ویزای تحصیلی صادر می ‌شود.
  7. وارد شدن به روسیه و ثبت نام در دانشگاه: پس از ورود به روسیه، باید در دانشگاه ثبت نام کنید و مراحل قانونی اقامت خود را تکمیل کنید.

کار دانشجویی در روسیه

کار دانشجویی در روسیه می ‌تواند یک فرصت عالی برای دانشجویان بین ‌المللی باشد تا هزینه ‌های تحصیل و زندگی خود را تأمین کنند و همزمان با فرهنگ روسیه آشنا شوند.

به طور معمول، دانشجویان می ‌توانند تا 20 ساعت در هفته در دوران تحصیل و تمام وقت در تعطیلات کار کنند. دانشجویان اغلب در بخش‌ هایی مانند خرده فروشی، گردشگری، هتلداری، یا به عنوان کارآموز در شرکت ‌ها و سازمان‌ های مرتبط با رشته تحصیلی خود می توانند کار ‌کنند. برخی از دانشجویان ممکن است نیاز به اخذ اجازه کار داشته باشند. این شرایط بسته به قوانین کنونی روسیه و نوع ویزای دانشجویی متفاوت است. دانستن زبان روسی می ‌تواند برای یافتن کار در روسیه بسیار مفید باشد، هرچند که گاهی اوقات موقعیت ‌های کاری به زبان انگلیسی نیز وجود دارد. دستمزد برای کارهای دانشجویی ممکن است متفاوت باشد و بسته به نوع کار، مهارت‌ ها و موقعیت جغرافیایی متغیر است.

خوابگاه دانشجویی در روسیه

در روسیه، دانشگاه ‌ها عموما امکانات خوابگاه دانشجویی برای دانشجویان خارجی و داخلی فراهم می ‌کنند. خوابگاه‌ های دانشجویی در روسیه معمولا به صورت دولتی یا خصوصی اداره می‌ شوند و از نظر امکانات و شرایط مختلفی ممکن است تفاوت داشته باشند. اما عموما در خوابگاه ‌های دانشجویی امکانات زیر فراهم می ‌شود:

  1. اتاق‌ های خواب یک یا چند نفره و مبلمان ضروری
  2. حمام و توالت مشترک
  3. آشپزخانه مشترک
  4. اینترنت و امکانات مطالعه
  5. سرویس ‌های پشتیبانی

اقامت پس از تحصیل در روسیه

اقامت پس از تحصیل در روسیه برای دانشجویان بین ‌المللی می ‌تواند چالش ‌برانگیز باشد، اما با در نظر گرفتن چند مسیر مختلف، امکان مهاجرت تحصیلی به روسیه وجود دارد. در اینجا به برخی از روش ‌های ممکن برای اقامت پس از تحصیل در روسیه اشاره می‌ کنیم:

  • کار پس از تحصیل
  • کارآفرینی و تجارت
  • تحصیلات تکمیلی
  • ازدواج با شهروند روسیه
  • کار در موسسات بین ‌المللی یا شرکت ‌های خارجی
  • اقامت از طریق سرمایه‌گذاری

هر یک از این مسیرها دارای شرایط و مقررات خاص خود هستند و ممکن است به زمان، منابع مالی، و تلاش قابل توجهی نیاز داشته باشند. همچنین، قوانین و مقررات مربوط به مهاجرت و اقامت ممکن است تغییر کنند، بنابراین مشاوره با یک وکیل مهاجرتی معتبر یا مشاور دانشگاهی می ‌تواند برای درک بهتر گزینه‌ ها و فرآیندهای مربوطه مفید باشد.

کار پس از تحصیل در روسیه

کار کردن در روسیه پس از اتمام تحصیلات می ‌تواند برای دانشجویان بین ‌المللی یک گزینه جذاب و یکی از راه های اخذ اقامت دائم در روسیه باشد. این فرصت به آنها اجازه می ‌دهد تا از تجربیات تحصیلی خود بهره‌ برداری کرده و در محیط کاری روسیه پیشرفت کنند.

برای کار در روسیه پس از تحصیل، فارغ ‌التحصیلان بین ‌المللی باید اجازه کار دریافت کنند. دانشجویان می ‌توانند از طریق تابلوهای اعلانات دانشگاه، وب ‌سایت ‌های کاریابی، فرایندهای شبکه ‌سازی، و ارتباطات حرفه‌ای برای یافتن شغل استفاده کنند. همچنین، داشتن مهارت در زبان روسی می ‌تواند به شدت به افزایش شانس‌ های شغلی کمک کند.

دانشجویان باید تلاش کنند تا تجربیات تحصیلی و پروژه ‌های دانشگاهی خود را به مهارت ‌های عملی و قابل استفاده در بازار کار تبدیل کنند. تلاش برای یافتن کار در زمینه ‌های مرتبط با رشته تحصیلی می ‌تواند مزایای بیشتری داشته باشد، زیرا دانش و مهارت‌ های تخصصی اغلب مورد نیاز بازار کار هستند .به علاوه، آشنایی با فرهنگ کاری، اخلاق حرفه‌ای، و محیط کاری در روسیه برای ادغام موفقیت‌ آمیز در بازار کار این کشور ضروری است

جمع‌بندی

تحصیل در روسیه به‌دلیل هزینه‌های نسبتا مناسب، دانشگاه‌های معتبر و فرصت‌های یادگیری زبان متقاضیان بسیاری دارد. با‌این‌حال، شرایط تحصیل در روسیه به این صورت است که نیاز به تسلط به زبان روسی و تطابق با فرهنگ جزو ضروریات است. اما با‌این‌حال هزینه تحصیل در روسیه آنقدر مناسب است که تمامی افراد بتوانند با خیالی آسوده به این کشور مهاجرت کنند و زندگی تازه‌ای را برای خود رقم بزنند.

سوالات متداول 

در بخش زیر، پاسخ سوالات خود را در رابطه با تحصیل در روسیه بیابید.

آیا برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های روسیه گذراندن دوره پاتفک الزامی است؟

خیر، هیچ لزومی به گذراندن این دوره نیست، ولی در صورتی که تصمیم به گذراندن پاتفک نداشته باشید باید شرایط خاصی داشته باشید که دانشگاه‌های روسیه به شما پذیرش دهند.

امکان تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان وجود دارد؟

بله، اتفاقا روسیه از جمله کشورهایی است که بدون مدرک پذیرش و ویزا می‌دهد.

دانشگاه‌های روسیه مورد تایید وزارت بهداشت و علوم هستند؟

بله تعدادی از دانشگاه‌های این کشور مورد تایید وزارت علوم و بهداشت هستند ولی ممکن است سالانه لیست دانشگاه‌های مورد تایید عوض شود.

بهترین دانشگاه پزشکی روسیه کدام است؟

دانشگاه لومونوسف مسکو از دانشگاه‌های بسیار معتبر پزشکی این کشور به شمار می آید.

هزینه تحصیل پزشکی در روسیه چقدر است؟

هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است، حدود 5000 دلار به صورت سالانه به بالا.

آیا برای تحصیل در کشور روسیه به تسلط به زبان روسی نیاز دارم؟

بستگی به رشته تحصیلی شما دارد. در برخی رشته‌ها به تسلط بر زبان انگلیسی نیاز است و در برخی دیگر به زبان روسی نیاز خواهند داشت.

هزینه تحصیل در کشور روسیه چقدر است؟

هزینه تحصیل در کشور روسیه نسبت به دیگر کشورها مناسب‌تر است. برای دوره لیسانس، هزینه تحصیل بین ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار در سال خواهد بود و برای دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا، هزینه تحصیل تا حدود ۸۰۰۰ دلار در سال می‌رسد.

آیا دانشگاه‌های روسیه شناخته‌شده هستند؟

بله، برخی دانشگاه‌های روسیه در برخی رشته‌ها شناخته‌شده هستند. به‌عنوان مثال، دانشگاه لومونوسوف در رشته‌های فیزیک و ریاضیات شناخته شده است و دانشگاه مسکو در رشته‌های مهندسی صنایع و فناوری نام‌آور هستند.

آیا برای ورود به دانشگاه در روسیه امتحان ورودی باید بدهم؟

بستگی به دانشگاه و رشته تحصیلی شما دارد. برخی دانشگاه‌ها امتحان ورودی می‌گیرند و برخی دیگر خیر.

آیا پس از فارغ‌التحصیلی در روسیه می‌توانم در اروپا کار کنم؟

بستگی به شرایط قانونی و مهاجرتی هر کشور دارد. با‌این‌حال، داشتن مدرک تحصیلی از دانشگاه‌های معتبر روسیه شرایط کاری خوبی در اروپا برای شما به ارمغان می‌آورد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *