تحصیل در نروژ

آیا قصد تحصیل در نروژ 2022 را دارید؟ در این مقاله به صورت جامع و تخصصی به بررسی شرایط تحصیل در نروژ، اخذ ویزای تحصیلی نروژ، شرایط تحصیل رایگان در نروژ و درآمد کار دانشجویی در نروژ می‌پردازیم. مهاجرت تحصیلی به نروژ نیازمند مدارکی چون رزومه تحصیلی، مدرک زبان و گواهی سلامت است. مدارک لازم دیگر به صورت کامل در این مقاله بررسی شده‌اند. همچنین ما به تمامی سوالاتی که ممکن است برای افراد متقاضی تحصیل در نروژ، پیش بیاید، پاسخ داده‌ایم. معمولا دانشجویانی که قصد تحصیل در کشور نروژ را دارند، دغدغه‌هایی چون هزینه زندگی در نروژ، کار در نروژ، شرایط اخذ اقامت و تابعیت نروژ و کار پس از تحصیل در نروژ را در ذهن دارند. برای اینکه بتوانید اطلاعات تخصصی و کامل را در حوزه مهاجرت تحصیلی به نروژ کسب کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

تحصیل در نروژ 2023

تحصیل در نروژ 2023

ما در این مطلب به شرایط تحصیل در نروژ، تحصیل در این کشور بدون مدرک زبان و غیره می پردازیم، پس از مطالعه این مطلب، جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون تحصیل در نروژ به مشاوران تماس حاصل فرمایید و از شرایط اعزام دانشجو به نروژ و ویزای تحصیلی این کشور اطلاعات کسب کنید.

چرا تحصیل در نروژ؟ همانگونه که مستحضر هستید، کشور نروژ از حیث آب و هوا، کشوری سردسیر به حساب می آید، با این وجود چنان مناظر زیبای توریستی و گردشگری و همچنین امکانات رفاهی دارد، که اکثر افراد این کشور را ترجیح می دهند. مهاجرت به نروژ از طریق تحصیل و اخذ اقامت نروژ از مواردی است که در کنار دیگر روش های مهاجرت به این کشور مثل سرمایه گذاری در نروژ یا ویزای کار در نروژ مورد تقاضا می باشد. افراد پس از مهاجرت به این کشور از یکی از طرق موجود، می توانید اقامت نروژ را کسب کنند و در صورت حصول شرایط لازم نسبت به اخذ تابعیت نروژ اقدام کنند.

شرایط اعزام دانشجو و تحصیل در نروژ

با توجه به اینکه امکان تحصیل در نروژ به زبان انگلیسی در اکثر رشته ها و در تمام مقاطع وجود دارد، در نتیجه این شرایط اعزام دانشجو به نروژ یک مزیت برای این کشور به حساب می آید. دومین مزیت تحصیل در نروژ این است که با وجود اینکه هزینه ی تحصیل در نروژ در هر ترم بین 300 تا 600 کرون می باشد، با این وجود هزینه تحصیل برای دانشجویان خارجی رایگان می باشد. یعنی همه افراد خارجی می توانند از تحصیل رایگان در نروژ بهره مند شوند.

اعزام دانشجو و تحصیل در نروژ

تحصیل در مقطع لیسانس یا کارشناسی

از شرایط اعزام دانشجو و تحصیل در نروژ در مقطع لیسانس این است که تحصیل به هر دو زبان نروژی و انگلیسی می باشد. برای تحصیل در مقطع لیسانس به زبان انگلیسی الزامی است که فرد مدرک زبان انگلیسی آیلتس حداقل 5 آکادمیک یا مدرک زبان انگلیسی تافل 500 داشته باشد؛ البته مدرک زبان انگلیسی تافل 60 به صورت اینترنتی نیز مورد قبول می باشد، که هر دانشگاه با توجه به نوع رشته و مقطع تحصیلی ممکن است هر کدام را مورد قبول داشته باشد. نکته ای که در همین جا باید ذکر شود این است که ارائه مدرک زبان برای دانشگاه های معتبر نروژ الزامی است و تحصیل در نروژ بدون مدرک زبان عملاً زیاد مورد تایید نیست و این موسسه پذیرش از دانشگاه های نروژ بدون مدرک زبان را توصیه نمی کند.

برای اخذ پذیرش در دانشگاه های نروژ در مقطع لیسانس، فرد باید مدرک دیپلم 12 ساله همراه با حداقل یکسال تحصیل در دانشگاه و یا مدرک دیپلم 11 ساله همراه با حداقل دو سال تحصیل در دانشگاه (فوق دیپلم در رشته مربوطه) داشته باشد. مدت دوره تحصیل در نروژ در مقطع لیسانس 3 سال می باشد. در این دوره دانشجو می تواند 20 ساعت در هفته کار دانشجویی انجام دهد. ممکن است دانشگاه از فرد دانشجو بخواهد که یک دوره زبان نروژی را به مدت یکسال بگذراند که البته هزینه این دوره رایگان می باشد.

تحصیل در مقطع فوق لیسانس یا کارشناسی ارشد

تحصیل در مقطع فوق لیسانس یا کارشناسی ارشد نروژ

تحصیل در نروژ در مقطع فوق لیسانس نیز به هر دو زبان نروژی و انگلیسی می باشد. برای تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع فوق لیسانس، الزامی است که فرد مدرک زبان انگلیسی آیلتس حداقل 5/5 تا 6 آکادمیک یا مدرک زبان انگلیسی تافل حداقل 525 تا 550 داشته باشد؛ البته مدرک زبان انگلیسی تافل 72 تا 80 به صورت اینترنتی نیز مورد قبول می باشد ، و باز هم هر دانشگاه با توجه به نوع رشته تحصیلی، ممکن است هر کدام را بخواهد؛ و اگر نیاز باشد که فرد دوره ی زبان نروژی را بگذراند، به مدت یکسال و به صورت رایگان می باشد.

برای اخذ پذیرش در این مقطع از کشور نروژ، فرد باید حداقل مدرک لیسانس داشته باشد. دوره تحصیل در مقطع فوق لیسانس در کشور نروژ 2 سال می باشد. و از شرایط اعزام دانشجو به نروژ این است که در این دوره فرد دانشجو، اجازه ی 20 ساعت کار در هفته دارد.

تحصیل در مقطع دکترا یا phdتحصیل در مقطع دکترا یا phd نروژ

تحصیل در نروژ در مقطع دکترا به زبان انگلیسی برای هر رشته ای امکان پذیر است. دوره ی تحصیل در مقطع دکترا در این کشور 3 سال است؛ و با توجه به اینکه دوره دکترا در هر کشوری نوعی کار به حساب می آید، به فرد دانشجو fund یا کمک هزینه ی تحصیلی تعلق می گیرد. برای تحصیل در این دوره به زبان انگلیسی شخص باید حداقل مدرک زبان انگلیسی آیلتس 7 را داشته باشد. البته امکان گرفتن پذیرش به صورت مستقیم برای این دوره وجود ندارد و فرد دانشجو باید مجدد برای اخذ پذیرش در دوره ی فوق لیسانس اقدام کند. در مقطع دکترا نیز دانشجو می تواند 20 ساعت در هفته به صورت پاره وقت کار کند.

هزینه های تحصیل در نروژ بیشتر بستگی به شهر محل تحصیل دارد و ماهانه بین 7000 تا 10000 کرون متغیر می باشد. البته معمولاً به اینچنین هزینه هایی در اروپا ، تحصیل رایگان اطلاق می شود. در ضمن تحصیل رایگان علاوه بر نروژ در اتریش ، فرانسه ، فنلاند و آلمان نیز وجود دارد. با توجه به اینکه ویزای تحصیلی نروژ ، از نوع شینگن می باشد، در نتیجه دانشجو می تواند در کشورهای عضو شینگن به راحتی تردد کنند.

تحصیل در نروژ

توجه داشته باشید که تطابق مدارک تحصیلی در کشور نروژ برای اخذ پذیرش از دانشگاه های نروژ باید مورد تایید آژانس NOKUT قرار بگیرد. از شهرهای مهم کشور نروژ می توان به چند شهر اسلو، تروندهایم، استاوانگر و برگن اشاره کرد.

در انتها به این می پردازیم که یکی از بهترین راه های مهاجرت به نروژ از طریق تحصیل است، البته با توجه به الزامی بودن مدرک زبان و شرایط آب و هوایی بهتر، معمولاً افرادی که قصد بهره مندی از تحصیل رایگان را دارند، تحصیل در اتریش را انتخاب می کنند که ضمن استفاده از فضای کسب و کار بهتر در اتریش از مزایای اقامت در یکی از بهترین شهرهای دنیا نیز برخوردار شوند.

وکلای حقوقی ما در موسسه توسعه گران مهر، این تضمین را به شما می دهند که مرحله به مرحله ویزای شما را توسط یک وکیل پایه یک به صورت کاملا حقوقی پیش برده و همه مراحل اخذ پذیرش تحصیل در نروژ تا مرحله اخذ ویزای تحصیلی نروژ به راحتی برای شما متقاضی محترم اخذ گردد.

دانشگاه های معتبر نروژ

دانشگاه های معتبر این کشور

در اینجا لیستی از دانشگاه های معتبر و برتر کشور نروژ را ارائه کرده ایم؛

  • دانشگاه اسلو (University of Oslo)
  • موسسه آموزش عالی علم و صنعت نروژ (Norwegian University of Science and Technology)
  • دانشگاه برگن University of Bergen
  • UiT دانشگاه قطب شمال نروژ (UiT The Arctic University of Norway)
  • کالج دانشگاهی اوستفلد (Ostfold University College)
  • BI دانشکده بیزنس نروژ (BI Norwegian Business School)
  • دانشگاه اگدر (University of Agder)
  • کالج دانشگاهی جنوب شرقی نروژ (University College of Southeast Norway)
  • دانشگاه استاونگر (University of Stavanger)
  • کالج علوم زیستی نروژ (Norwegian University of Life Sciences)
  • دانشگاه کلانشهر اسلو (Metropolitan University of Oslo)
  • کالج دانشگاهی غرب نروژ (Western Norway University College)
  • دانشکده معماری و طراحی اسلو (Oslo School of Architecture and Design)
  • دانشکده اقتصاد نروژ (Norwegian School of Economics)
  • دانشگاه نورد (Nord University)
  • دانشگاه هدمارک (Hedmark University College)
  • کالج دانشگاهی کریستیانا (Kristiania University College)
  • دانشگاه مولد (Molde University College)
  • کالج دانشگاهی ولدا (Volda University College)
  • مرکز دانشگاهی اسوالبارد (The University Centre in Svalbard)
  • آکادمی ملی هنر اسلو (Oslo National Academy of the Arts)
  • آکادمی موسیقی نروژ (Norwegian Academy of Music)
  • دانشکده علوم ورزشی نروژ (Norwegian School of Sport Sciences)
  • دانشکده هنر، ارتباطات و فناوری وستردالز (Westerdals Oslo School of Arts, Communication and Technology)
  • MF دانشکده الهیات نروژ (MF Norwegian School of Theology)
  • دانشگاه تخصصی وی آی دی (VID Specialized University)
  • دانشکده مذهب ، مطالعات فرهنگی و آموزشی (NLA – School of Religion, Education and Intercultural Studies)
  • دانشگاه کویین مود (Queen Maud University College)
  • دانشگاه سامی (Sámi University College)
  • کالج لوزینبرگ دیاکنال (Lovisenberg Diaconal College)

هزینه تحصیل در نروژ

هزینه تحصیل در نروژ

تحصیل در دانشگاه های عمومی نروژ حتی برای دانشجویان بین المللی رایگان است. با توجه به دانشگاه انتخابی، ممکن است هر ترم ملزم به پرداخت هزینه کمی باشید که معمولا بین 35 _ 70 دلار می باشد. این هزینه پرداختی در هر ترم برای عضویت در اتحادیه دانشجویی، دسترسی به خدمات بهداشت و درمانی، مشاوره، امکانات ورزشی و صدور کارت دانشجویی می باشد.
با کارت دانشجویی می توان هزینه های حمل و نقل عمومی را کاهش داد و بلیط موزه ها و گالری های هنری را با تخفیف خریداری کرد.

برخی از دوره ها در دانشگاه های عمومی مشمول هزینه می شوند. اما این دوره ها بسیار کم و در مقطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد یا دکترا) ارائه می شوند. در صورتی که قصد تحصیل در دانشگاه های خصوصی داشته باشید، باید شهریه آن را پرداخت کنید. شهریه هر دانشگاه خصوصی با یکدیگر متفاوت می باشد. بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان اروپایی و بین المللی وجود دارد. می توانید به سایت هر دانشگاه مراجعه و از شرایط آن با خبر شوید.

هزینه زندگی در نروژ به محل زندگی شما بستگی دارد. هزینه زندگی در شهرهای بزرگتر نسبت به شهرهای کوچک و شهرک ها بیشتر است. می توانید برای تامین هزینه های زندگی از وام های دانشجویی ارائه شده توسط دانشگاه استفاده کنید. به طور میانگین، هزینه زندگی در نروژ بین 1110 _ 2337 دلار در ماه می باشد. دانشجویان اروپایی می توانند بدون مجوز کار به صورت نیمه وقت مشغول به کار شوند. سایر دانشجویان باید پیش از شروع یک کار نیمه وقت برای اخذ مجوز کار اقدام کنند. تمام دانشجویان تنها می توانند 20 ساعت در هفته در طول ترم کار کنند ، اما در تعطیلات می توانند به صورت تمام وقت کار کنند.

ویزای تحصیلی نروژ

شرایط اخذ ویزای دانشجویی و تحصیلی نروژ

تمام دانشجویانی که قصد تحصیل در دانشگاه های نروژ را دارند، باید برای اخذ ویزای تحصیلی نروژ اقدام کنند که به عنوان مجوز اقامت تحصیلی صادر می شود.

دانشجویان اروپایی می توانند طی سه ماه پس از ورود به نروژ برای مجوز اقامت تحصیلی درخواست دهند. سایر دانشجویان پیش از ورود به نروژ باید در سفارت یا کنسولگری نروژ در کشور خود برای اخذ مجوز اقامت درخواست دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مجوز اقامت به سایت اداره مهاجرت نروژ (UDI) مراجعه کنید.

نکته دیگری که دانشجویان باید به آن توجه کنند بیمه درمانی می باشد. تمام افراد غیر نروژی به طور اتوماتیک در طرح بیمه درمانی ملی نروژ در طول دوره اقامت یک ساله و یا بیشتر ثبت نام می شوند. در صورتی که قصد اقامت کمتر از یک سال در نروژ را دارید ، داشتن یک بیمه درمانی معتبر ضروری است. خدمات درمانی در برخی از موسسات و دانشگاه ها ارائه می شود که در صورت پرداخت هزینه ترم ، می توانید به صورت رایگان به این خدمات دسترسی داشته باشید.

برای اخذ ویزای تحصیلی نروژ ، باید در یک رشته تحصیلی در کالج و یا دانشگاه پذیرش شده باشید. برخی از دانشجویان می توانند به صورت آنلاین برای ویزای تحصیلی درخواست دهند، اما اکثر دانشجویان باید فرم درخواست را به نزدیک ترین سفارت و یا کنسول گری نروژ ارسال کنند. متقاضیان برای دریافت ویزا در برخی از کشورها باید شخصا فرم درخواست را به سفارت سوئدی یا دانمارکی ارائه دهند. با ارائه فرم درخواست باید پاسپورت و سایر مدارک ضروری را نیز ارائه دهید.

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای دانشجویی

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای دانشجویی

  • فرم درخواست
  • فیش پرداخت هزینه درخواست
  • پاسپورت معتبر
  • یک قطعه عکس اخیر
  • نامه پذیرش در یک رشته تمام وقت در دانشگاه
  • داشتن تمکن مالی برای تامین هزینه های خود و همراه (در صورت وجود) در طول دوره اقامت
  • اثبات وجود مسکن مناسب
  • وجود مدارکی که نشان دهد پس از اتمام اعتبار مجوز اقامت، کشور نروژ را ترک می کنید. (مانند بلیط برگشت)

پروسه زمانی برای صدور مجوز اقامت تحصیلی متفاوت می باشد، بنابراین پیشنهاد می شود هر چه سریع تر برای دریافت آن اقدام کنید.

بورسیه تحصیلی نروژ

باتوجه به اینکه کشور نروژ، کشوری محبوب برای تحصیل در سراسر جهان است، مقدمات هرچه بیشتر تحصیل دانشجویان بین‌المللی، فراهم می‌شود. یکی از امکانات و امتیازات تحصیل در نروژ نیز، بورسیه تحصیلی است. بورسیه تحصیلی علاوه بر دانشجویان اتحادیه اروپا، برای دانشجویان بین‌المللی و خارجی نیز ارائه می‌شود. یکی از بورسیه‌های مرسوم و مهم که معمولا به دانشجویان خارجی به خصوص کشورهای در حال توسعه تعلق می‌یابد، The Norwegian State Educational Loan Fund یا ” صندوق وام آموزشی دولتی نروژ” نام دارد. این بورسیه برای افرادی صادر می‌شود که دارای یکی از شرایط زیر باشند:

  1. خانواده درجه یک افراد در نروژ
  2. استخدام در کار تمام وقت به مدت 2 سال
  3. تحصیل تمام وقت به مدت 3 سال
  4. خانواده درجه یک شهروند ناحیه اقتصادی اروپا(دارای مجوز اقامت)
  5. همراه یا خانواده شخصی مقیم در نروژ(اقامت ایشان باید در زمینه‌ای جز تحصیل باشد.)
  6. پناهنده کشور نروژ

بورسیه‌های تحصیلی که در هر مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به افراد تعلق می‌گیرد، متفاوت است. شما می‌توانید هر بورسیه را در جدول زیر بررسی کنید:

مقطع تحصیلینام بورسیه
کارشناسیNorway Grants / Nordplus Higher Education
کارشناسی ارشدNorway Grants / Nordplus Higher Education / Erasmus + Scheme / The Norwegian State Educational Loan Fund
دکتراNorway Grants / Erasmus + Scheme /  The Anglo-Norse Society in London

معرفی انواع بورسیه

Norway Grants: این بورسیه در تمامی مقاطع تحصیلی، به دانشجویان ناحیه اقتصادی اروپا تعلق می‌گیرد. در این نوع کمک هزینه تحصیلی، از 600 الی 1200 یورو ماهیانه به دانشجویان پرداخت می‌شود.

Nordplus Higher Education: این کمک هزینه تحصیلی تمامی دانشجویان در حوزه شمال اروپا و بالتیک را برای تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، مورد حمایت قرار می‌دهد.

Erasmus + Scheme: این کمک هزینه و بورسیه تحصیلی نیز، به خصوص دانشجویان مقیم در ناحیه کشورهای اروپایی است.

The Norwegian State Educational Loan Fund: این نوع بورسیه در حالت کلی، به دانشجویان کشور نروژ اعطا می‌شود؛ اما افراد بین‌المللی نیز می‌توانند تحت شرایط به خصوصی، این بورسیه را دریافت کنند.

The Anglo-Norse Society in London: این بورسیه تنها و تنها مخصوص دانشجویان مقیم بریتانیا است که در کشور نروژ تحصیل می‌کنند.

در صورتی که قصد تحصیل در نروژ را دارید؛ اما نگران این هستید که ممکن است نتوانید از پس هزینه‌های تحصیل در این کشور برآیید، باید به شما بگوئیم این بورسیه‌ها بیشتر در حوزه کمک هزینه‌های زندگی هستند. تحصیل در دانشگاه‌های دولتی عموما برای افراد به صورت رایگان است.

سوالات متداول درباره تحصیل در نروژ

در بخش زیر پاسخ سوالات خود را در رابطه با تحصیل در نروژ بیابید.

آیا دانشجویان در نروژ اجازه کار حین تحصیل دارند؟ 

بله، ممکن است دانشجویان مجاز به کار حداکثر 20 ساعت در هفته باشند. محدودیت های خاصی نیز اعمال می شود.

آیا برای تحصیل در نروژ به ویزا نیاز دارم؟

کلیه دانشجویانی که قصد دارند بیش از سه ماه در نروژ بمانند به اجازه اقامت دانشجویی احتیاج دارند. الزامات و رویه ها به کشور محل اقامت فعلی شما بستگی دارد.

آیا واجد شرایط دریافت بورسیه های تحصیلی در نروژ هستم؟

بورس های تحصیلی و طرح های مالی متعددی برای دانشجویان خارجی در دسترس است. واجد شرایط بودن به کشور محل اقامت فعلی و سطح تحصیلات شما بستگی دارد.

شهریه در دانشگاه های نروژ چقدر است؟

به طور کلی دانشگاه ها و دانشکده های دولتی نروژ شهریه دریافت نمی کنند. این امر در مورد دانشجویان بین المللی نیز صدق می کند. با این حال، برخی از برنامه ها و دوره های تحصیلی ممکن است هزینه داشته باشند. موسسات خصوصی در نروژ بطور معمول شهریه را دریافت می کنند.

هزینه های زندگی در نروژ چقدر است؟

هزینه های زندگی در نروژ نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر بالاتر است. شما باید انتظار داشته باشید که ماهانه 8900 کرون نروژ(816.83 یورو) در ماه برای هزینه های معیشت کنار بگذارید. 

در کجا می توانم درخواست خود را ارسال کنم؟

فرم های درخواست را باید از موسسه مورد نظر و وب سایت دانشگاه دریافت کنید. کلیه درخواست ها نیز باید مستقیماً به موسسات ارسال شود.

آیا برای تحصیل در نروژ به بیمه درمانی احتیاج دارم؟

مقررات مربوط به بیمه درمانی در نروژ بستگی به کشور محل اقامت فعلی شما دارد.برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین ما در ارتباط باشید تا راهنمایی های لازم را به شما دهند.

هزینه اخذ ویزای تحصیلی نروژ چقدر است؟

هزینه صدور ویزای تحصیلی نروژ 5300 کرون نروژ(486.43 یورو) در نظر گرفته شده است. علاوه بر این فرد باید 28 یورو به عنوان خدمات VFS نیز پرداخت کند.

زمان دریافت ویزای تحصیلی نروژ چه زمانی است؟

زمان شروع دانشگاه های نروژ به طور معمول ماه سپتامبر می باشد. باید قبل از شروع دانشگاه برای دریافت ویزای تحصیلی نروژ اقدام نماید.

آیا زمان تحصیل در نروژ می توان برای اخذ ویزای همراه اقدام کرد؟

بله، زمان تحصیل در نروژ می توان برای ویزای همراه اقدام کرد.

آیا مدارک تحصیلی نروژ به رسمیت شناخته شده است؟

سیستم آموزشی دانشگاه های نروژ با کیفیت خوبی دوره های تحصیلی را به دانشجویان بین المللی ارائه می دهد. این دانشگاه ها رتبه و رنکینگ خوبی دارند. مدارک اعطا شده توسط این دانشگاه ها در سراسر جهان به رسمیت شناخته شده است.

شبه جزیره اسکاندیناوی در شمال اروپا قرار دارد و شامل چند کشور از جمله : دانمارک، نروژ، سوئد و فنلاند و همچنین جزایر فارو و ایسلند می باشد. همچنین از لحاظ زبانی، می بینیم که زبان سوئدی ها و نروژی ها به هم نزدیک می باشند. این کشورها از لحاظ امکانات رفاهی جزء کشورهای مطرح جهان هستند و در نتیجه جزء اولین گزینه های انتخابی برای مهاجرت می باشند؛ در نتیجه در رابطه با تحصیل در نروژ نیز که در حال حاضر مد نظر ماست، بسیاری از افراد کشورهایی نظیر دانمارک، نروژ و سوئد را ترجیح داده و موسسه حقوقی توسعه گران مهر در دفاتر تهران، شیراز، مشهد و اصفهان نیز در این راستا برای شما متقاضی محترم ویزای تحصیلی نروژ و غیره اخذ می نماید.

4.2/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *