اعزام دانشجو به ایتالیا

ایتالیا مقصدی بسیار مشهور و مطرح برای دانشجویان بین المللی است که آموزش عالی را به افراد پیشنهاد می کند چرا این دانشگاه ها در زمره برترین دانشگاه های جهان قرار دارند و مبلغ شهریه در آن ها مقرون به صرفه ترین است، به همین دلیل بسیاری از دانشجویان بین المللی کشور ایتالیا را برای تحصیل خود انتخاب می کنند. موسسه حقوقی توسعه گران مهر شیراز از موسسات اعزام دانشجو با نام ساختار پژوهش امید، اخذ پذیرش از دانشگاه های کشور ایتالیا همراه با ویزای تحصیلی این کشور را به صورت تضمینی برای موکلین خود به مرحله انجام می رساند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شرایط تحصیل و مهاجرت به ایتالیا می توانید با مشاورین موسسه تماس حاصل فرمایید. مقاله پیش رو پیرامون تحصیل و اعزام دانشجو به ایتالیا به همت همکاران موسسه مهیا شده است.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

در دانشگاه های ایتالیا 32000 دانشجو وجود دارد کسانی که به طور مستقلی عمل می کنند. کشور ایتالیا جز 4 کشوری است که برای اولین بار فرایند بولونیا را به اجرا در اورد. ناگفته نماند که اموزش عالی در ایتالیا دستخوش اصلاحات و تغییرات بسیاری در سراسر اروپا شده است. وجود تاریخی بسیار غنی، اموزش عالی سنتی و روشنفکران بسیار بزرگ، ایتالیا را به کشوری بسیار جذاب برای دانشجویان بین المللی تبدیل کرده است.

شرایط اعزام دانشجو به ایتالیا

دانشگاه های اولیه اروپا در حین دوره قرون وسطی و رنسانس ایتالیا تاسیس شدند، برای مثال دانشگاه بولونیا در سال 1088 تاسیس شد و به عنوان قدیمی ترین دانشگاه شناخته شد. در حال حاضر ایتالیا، خانه بسیاری از دانشگاه های معتبر و موسسات آموزش عالی می باشد. بسیاری از دانشگاه های ایتالیا عملکرد بسیار بالایی در جهت کسب رتبه جهانی داشته اند که از میان انها دانشگاه دی بولونیا (194)، دانشگاه ساپلنزا روم (216)، پلی تکنیک دی میلانو (244)، دانشگاه رم، دانشگاه دگلی استادی دی میلانو، دانشگاه دگلی استادی دی پادوا در پادا، دانشگاه دگلی استادی دی فیرنزه در فلورانس و دانشگاه دی پیزا در پیزا را می توان نام برد.

کشور ایتالیا نقش بسیار مهمی در اصلاح اموزش عالی در سال های اخیر که به عنوان فرایند بولونیا شناخته می شود داشته است. ایتالیا جز چهار کشوریست که  موسسات اموزش عالی را در مناطق اروپایی ایجاد کرده است و این امر در سال 1988 توسط دانشگاه سوربن به امضا رسید لذا این اولین قدم برداشتی در جهت اصلاح اموزش عالی محسوب می شد. ناگفته نماند که امروزه فرایند بولونیا در سراسر اروپا در حال اجراست.

شرایط دانشگاه های ایتالیا

کشور ایتالیا دارای 89 دانشگاه می باشد که به چندین گروه تقسیم می شوند این گروه ها عبارتند از :

  • دانشگاه های دولتی : این دانشگاه ها با بودجه های دولتی تاسیس شده اند و بسیاری از دانشگاه های ایتالیا به ویژه دانشگاه های بزرگ را در بر می گیرند.

 دیگر دانشگاه های دولتی که با بودجه دولت در استان ها تاسیس شده اند.

  • دانشگاه های خصوصی : این دانشگاه ها بدون بودجه دولت فعالیت می کنند.
  • دانشگاه های ممتاز ( دانشگاه ممتاز اسکولا ) : این ها موسسات اموزش عالی مستقلی هستند که اموزش های بسیار پیشرفته و مجوز تحقیقات گسترده در خصوص تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را در اختیار افراد قرار می دهند.

موسسات اموزش عالی غیر دانشگاهی خاصی مانند مدارس عالی طراحی شده اند تا مجموعه ای از اموزشات عالی را به افراد ارائه دهند.

کشور ایتالیا سطح اموزش عالی بسیار پیشرفته ای دارد چرا که امکان تحصیل و اعزام دانشجو به ایتالیا در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را در اختیار افراد قرار داده است. مقطع کارشناسی در ایتالیا سه تا چهار سال و کارشناسی ارشد یک تا دو سال به طول می انجامد. ناگفته نماند که در صورت اخذ مدرک کارشناسی ارشد، شما قادر به ادامه تحصیل در مقطع دکترای این کشور که سه سال به طول می انجامد خواهید بود.

بسیاری از دوره های تحصیلی ایتالیا به زبان ایتالیایی ارائه می شوند اما ناگفته نماند که برنامه های تحصیلی بسیاری هم وجود دارند که به زبان انگلیسی ارائه می شوند و این مورد در رابطه با تحصیل در مقطع کارشناسی صدق می کند. شرایط تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی و بدون مدرک زبان فراهم است و موسسه حقوقی توسعه گران مهر شیراز راه اعزام دانشجو به ایتالیا ، اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا بدون مدرک زبان را برای شما گشوده است. بنابراین در صورت قصد ادامه تحصیل و اعزام دانشجو به ایتالیا امکان  تحصیل در مناطقی که به زبان انگلیسی تدریس می کنند وجود دارد البته این امر برای افرادی که قصد ادامه تحصیل در ایتالیا را دارند یا مهارت کافی برای صحبت کردن به این زبان را ندارند بسیار عالی است.

هزینه تحصیل و زندگی در ایتالیا

 مبلغ شهریه در دانشگاه های ایتالیا متفاوت است اما این مبلغ نسبت به دیگر بخش های غربی اروپا یا امریکای شمالی پایین تر است. دانشگاه های ایتالیا به صورت شگفت انگیزی دانشجویان خارجی را به خود جذب می کنند. کسانی که علاقه مند به تحصیل در ایتالیا هستند شانس دریافت اموزش عالی با هزینه های مقرون به صرفه را دارند.

البته مبلغ شهریه دانشگاه های ایتالیا به عوامل مختلفی بستگی دارد، یکی از مهم ترین عوامل تحصیل در دانشگاه دولتی یا خصوصی می باشد. دانشگاه های دولتی که مبلغ شهریه بسیار پایینی دارند. ناگفته نماند که مبلغ شهریه شما تا حدودی بستگی به کشور مبدا دارد، لذا این هزینه ها برای دانشجویان اروپایی و حتی غیر اروپایی بسیار مقرون به صرفه تر از دیگر مناطق غربی اروپا و امریکای شمالی است.

علاوه بر موارد ذکر شده در فوق، مبلغ شهریه به دیگر عواملی مانند رشته و مقطع تحصیلی شما بستگی دارد، برای مثال شما می بایست مبلغ 680-800 یورو را برای تحصیل در مقطع کارشناسی بپردازید. البته دانشجویان برخی کشورها مثل ایرانی ها می توانند از بورسیه تحصیلی ایتالیا در مقاطع مختلف بهره مند شوند، نکته جالب این که این بورسیه ارتباطی با سطح علمی و معدل شخص ندارد. مبلغ بورسیه متفاوت است، معمولاً مبلغ بورسیه برای دانشجویان غیر دکترا حدود 3600 تا 5200 یورو در سال می باشد.

موضوع بسیار مهم دیگری که می بایست در ارتباط با تحصیل و اعزام دانشجو به ایتالیا به آن توجه داشت موضوع اقامت تحصیلی در ایتالیا است. بسیاری از دانشگاه های ایتالیا محلی برای سکونت ندارند به همین دلیل انان خدمات اقامتی بسیار عالی مانند اجاره اپارتمان، اتاق های شریکی را به افراد ارائه می دهند چرا که این موارد پیشنهادی مستلزم پرداخت هزینه کمتری می باشد.

حمایت های مالی بسیار مطلوب و متفاوتی در صورت تحصیل افراد در ایتالیا در نظر گرفته شده است. این حمایت ها به صورت بورسیه تحصیلی ، دادن وام و هدایا می باشند. فراموش نکنید که این حمایت های مالی بر اساس شایستگی یا ازمون مهارت که افراد در ان شرکت می کنند داده می شود. بنابراین برای انتخاب دانشگاه و اطلاع از شرایط بورسیه تحصیلی و هدایا به وب سایت دانشگاه مراجعه نمایید.

از دیگر مواردی که می بایست مد نظر داشت رسیدن به شغل دلخواه بعد از پایان تحصیل است. ناگفته نماند که حق کار یا اجازه کار دانشجویی برای دانشجویان حدود 20 ساعت در هفته می باشد و البته یادگیری زبان ایتالیایی در افزایش فرصت های شغلی شما بسیار موثر است.

برخی افراد پیرامون تحصیل و اعزام دانشجو به ایتالیا از طریق سفارت این کشور سوال می پرسند که باید توجه داشت، افراد متقاضی باید در مدرسه ایتالیایی شرکت کنند و دوره زبان ایتالیایی را طی کنند ولی باید توجه داشت که حضور در این کلاس ها تضمینی بابت صدور ویزای تحصیلی ایتالیا نیست.

شما میتوانید آخرین شرایط و قیمت دلار دانشجویی را در سایت اصطهباناتی مشاهده نمایید.

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا

تحصیل پزشکی در ایتالیا به دلیل هزینه بسیار کم تحصیل و همچنین امکان اخذ بورسیه تحصیلی برای دانشجویان پزشکی بسیار مورد تقاضا است، افراد متقاضی ادامه تحصیل پزشکی در ایتالیا باید ابتدا در آزمون ورودی پزشکی ایتالیا شرکت کنند این آزمون ها، آزمون IMAT و همچنین آلفاتست می باشند، معمولاً قبولی در این آزمون ها کار آسانی نیست ولی قطعاً غیرممکن است. این آزمون ها به زبان انگلیسی و ایتالیایی می باشد. رشته داروسازی، دندانپزشکی و به صورت کلی زیر مجموعه های پزشکی نیز شامل آزمون ورودی مذکور می شوند. موسسه حقوقی توسعه گران مهر شیراز اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی ایتالیا را برای متقاضیان با ضمانت بر عهده می گیرد. لازم به ذکر است همه دانشگاه های پزشکی ایتالیا مورد تایید وزارت بهداشت ایران می باشند.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا

برای ورود و تحصیل و اعزام دانشجو به ایتالیا شما می بایست قوانین و مقررات مربوط به اخذ ویزا را طی کنید لذا این اقدام بستگی به عوامل مختلفی دارد که اولین انها ملیت شماست.

مواردی که برای اخذ تابعیت و تحصیل در ایتالیا نیاز است عبارتند از :

  • اگر شما متعلق به اروپا هستید : اگر شما فردی اروپایی هستید ملزم به اخذ ویزای تحصیلی در ایتالیا نیستید.
  • اگر شما متعلق به کشوری غیر اروپایی هستید : با توجه به این شرایط شما میبایست ویزای تحصیلی خود را اخذ نمایید. لذا برای اطلاعات از جزئیات بیش تر به سفارت ایتالیا در کشور خود مراجعه کنید تا شما را نسبت به دانشگاه انتخابی و جزئیات مربوط به اخذ ویزا یاری نمایند.

توجه داشته باشید که الزامات مربوط به اخذ ویزا ممکن است با انچه که شما در ذهن دارید متفاوت باشد. لذا هر فردی که علاقه مند به تحصیل در خارج از کشور مانند ایتالیا است حتی اگر اروپایی باشد می بایست مجوز سکونت را دست داشته باشد. دانشجویان اروپایی میبایست در خواست اجازه سکونت خود را طی 3 ماه اقامت بدهند. برای دانشجویان غیر اروپایی شرایط مربوط به سکونت با توجه به ویزای تحصیلی متفاوت است.

از دیگر مواردی که نقش مهمی در تحصیل شما ایفا می کند مدت زمان کلاس  و برنامه های شماست. تمامی دانشجویان نیاز به ارائه جزئیات اقامت، ثبات مالی و بیمه بهداشت و درمان دارند. به همین دلیل پیشنهاد می شود افراد قبل از پذیرش در دانشگاه های ایتالیا، وضعیت اقامت خود را پی گیری نمایند.

از دیگر مواردی که می بایست در ذهن داشت میزان مهارت زبانی شما است. لذا اگر برنامه های درسی شما به زبان ایتالیایی ارائه می شوند می بایست نسبت به تکمیل دوره های زبان ایتالیایی خود هر چه سریع تر اقدام نمایید. لذا ممکن است دانشگاه های ایتالیا شرکت در ازمون های زبان یا ارائه مدرکی که نشان دهنده توانایی زبانی شما باشد را بخواهند.

در مورد ایتالیا

ایتالیا کشوری بسیار زیباست که در جنوب اروپا در منطقه اپنین پنیسولا واقع شده است ، این کشور سرزمین اصلی ایتالیا و جزایر اطراف را در بر می گیرد. این جذابیت ها نیز یکی دیگر از جاذبه های تحصیل و اعزام دانشجو به ایتالیا باشد. این کشور از سمت جنوب به سواحل شمال افریقا کشده شده است.

ایتالیا کشوری پر تضاد است چرا که دارای شهرهای قدیمی حیرت انگیز، مناظر طبیعی مدیترانه ای شگفت اور، مردم احساساتی و ساده و غذاهای دلپسندی می باشد. به علاوه این کشور جز هشت کشور صنعتی در جهان است که شرکت های بسیار بزرگ و امکانات بسیار زیادی را در بردارد. کشور ایتالیا فرهنگ و تاریخ غنی و دانشگاه های معتبر بسیاری دارد به همین دلیل این کشور به عنوان مقصد بسیاری از دانشجویان بین المللی و اقامت تحصیلی در نظر گرفته شده است.

تحصیل رایگان در ایتالیا

جاذبه های توریستی ایتالیا

جاذبه های توریستی و گردشگری ایتالیا عبارتند از :

  • سالن آمفی تئاتر : این سالن از بزرگ ترین و مشهورترین امفی تئاتر ها در کشور رم است که در قرن های اولیه بعد از میلاد ساخته شد.
  • کانال ونیز : این کانال که به شهر اب معروف است و بیش از 150 کانال ابی دارد. تعداد زیادی قایق های رمانتیک با معماری ایتالیایی بسیار زیبا در قسمت خارجی این کانال قرار گرفته اند. اگر شما قصد دیدن کانال ونیز را دارید از کلیسایی که در پیزای سن مارکو واقع شده است غافل نشوید.
  • پامپی : شهری که در سال 79 بعد از میلاد پس از تخریب اتشفشان وسوویوس تاسیس شد در ان زمان این شهر پوشیده از خاک و خاکستر شد و این شهر را زیر خاکستر قرار داد.
  • برج کج پیزا : این برج در اوایل سال 1173 تاسیس شد که سالانه افراد بسیاری برای دیدن ان به ایتالیا می روند.
  • دریاچه کومو : شکل این دریاچه بصورت Y است و به دلیل وجود ویلاهای بسیار زیبا، سالانه افراد بسیاری را به خود جذب کرده است.
  • کلیسا سانتا ماریا دل فیور: این کلیسا از مشهورترین کلیسا در فلورانس است که در سال 1296 پی ریزی و در سال 1436 تکمیل شد.
  • پیازا دل کامپو : این منطقه تاریخی در مرکز سینا، توسکانی واقع شده است و به عنوان بزرگترین میدان در طول قرون وسطی اروپا در نظر گرفته شده است.
  • برج سن گیمیگانو : که به عنوان چهاردهمین برج سنگی در توسکانی در نظر گرفته شده است.
  • مانارولا( پنج تیر) : مانارولا یکی از شهر های بسیار قدیمیست که در پنج تیر قرار دارد. منطقه پنج تیر، که پنج روستای بسیار زیبا را در خود جای داده است.

زبان

برای یک زندگی راحت یا تحصیل و اعزام دانشجو به ایتالیا شما می بایست توانایی صحبت به زبان ایتالیایی را داشته باشید چرا که این امر به بهتر شدن موقعیت روز افزون  شما کمک می کند و مسئله بسیار مهمی برای تحصیل شما می باشد. البته بسیاری از برنامه های تحصیلی به ویژه تجارت و دوره های مربوط به ان به زبان انگلیسی ارائه می شوند. این مسئله برای افرادی که قصد اخذ اقامت ایتالیا و در نتیجه اخذ تابعیت ، شهروندی یا پاسپورت ایتالیا را دارند بسیار مهم است.

شما می بایست قبل از ثبت نام و شروع تحصیل، در ازمون مهارت زبان شرکت کنید. اگر شما یک فرد ایتالیایی هستید نیازی به گذراندن این دوره ها نیست. لذا دوره های زبان بسیاری وجود دارند که به دانشجویان بین المللی پیشنهاد می شوند. بنابراین شما می توانید مهارت های زبانی خود را در حین تحصیل یا قبل از ورود به ایتالیا تکمیل نمایید.

امید است که مطلب فوق پیرامون اعزام دانشجو به ایتالیا به سوالات شما پاسخ گفته باشد. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاورین موسسه حقوقی توسعه گران مهر شیراز تماس حاصل فرمایید و از مشاوره همکاران ما بهره مند شوید. این موسسه خدمات اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی ایتالیا را به صورت تضمینی برای متقاضیان به مرحله انجام می رساند.

سوالات متداول در مورد اعزام دانشجو به ایتالیا

1- مزایای اعزام دانشجو به ایتالیا چیست؟

هزینه تحصیل پایین، هزینه پایین زندگی دانشجوئی، امکان استفاده از بورسیه های تحصیلی، امکان تحصیل به زبان انگلیسی

2- اعزام دانشجو به ایتالیا در چه مقاطعی انجام می شود؟

در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد ودکترا امکان پذیر است.

3- اعزام دانشجو به ایتالیا در چه زمان هایی انجام می شود؟

مهمترین بازه زمانی جهت اخذ پذیرش تحصیلی در ایتالیا در ماه ژانویه تا می می باشد.

4- جهت اعزام دانشجو به ایتالیا داشتن مدرک زبان الزامی است؟

بله، داشتن مدرک زبان ایتالیایی B2 جهت تحصیل به زبان ایتالیایی و مدرک زبان آیلتس جهت تحصیل به زبان انگلیسی الزامی است.

5- بهترین دانشگاه ها جهت اعزام دانشجو به ایتالیا کدامند؟

دانشگاه پلی تکنیک میلان، دانشگاه ساپینزا رم، دانشگاه بولونیا، دانشگاه ترنتو، دانشگاه پادوا، دانشگاه سنت آنا پیزا و غیره

6- مدارک لازم جهت اعزام دانشجو به ایتالیا چیست؟

مدرک تحصیلی مقاطع پیشین، ریز نمرات، مدرک زبان، پاسپورت معتبر، انگیزه نامه و غیره

7- آیا دانشجویان پس از اعزام به ایتالیا، حق کار دانشجویی دارند؟

بله، دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا در صورت دریافت مجوز کار می توانند حین تحصیل مشغول به کار شوند.

8- جهت اعزام دانشجو به ایتالیا، به چه نمره زبان انگلیسی نیاز است؟

جهت مقطع کارشناسی آیلتس 5.5 تا 6، کارشناسی ارشد آیلتس 6 تا 6.5 و دکترا آیلتس 7

9- آیا اعزام دانشجو به ایتالیا بدون مدرک زبان امکان پذیر است؟

تنها در صورتی که متقاضی مقطع پیشین خود را در یک دانشگاه انگلیسی زبان گذرانده باشد و یا زبان مادری وی انگلیسی باشد.

10- پس از اعزام دانشجو به ایتالیا، دانشجویان امکان استفاده از چه بورسیه هایی را دارند؟

بورسیه استانی، بورسیه طلایی، بورسیه نقره ای و غیره

11- آیا جهت اعزام دانشجو به ایتالیا داشتن تمکن مالی الزامی است؟

بله، ارائه تمکن مالی به جهت اثبات تامین هزینه زندگی و تحصیل در این کشور الزامی است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *