در این مطلب میخوانید

آلمان با دارا بودن آموزش و پرورش متمرکز بر تحقیقات و پژوهش، استانداردهای بالای کیفیت آموزشی و رایگان بودن آموزش از مقاصد مهاجرت تحصیلی بسیاری از متقاضیان بین المللی است جهت اخذ ویزا تحصیلی و پذیرش از برترین دانشگاه‌های آلمان، دانشگاه فنی‌مونیخ، داشنگاه موییخ و هایدلبرگ میتوانید با شماره 09426001036 تماس بگیرید و با رزرو مشاوره تخصصی اقدامات لازم برای اخذ پذیرش و ویزا تحصیلی آلمان را انجام دهید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شرایط تحصیل در آلمان نسبت به بسیاری از کشور های اروپایی مناسب‌تر است و افراد می توانند با هزینه های پایین در دانشگاه های این کشور مشغول به تحصیل شوند. هزینه تحصیل در آلمان و زندگی دانشجویی بسیار پایین است و دانشجویان می توانند با قیمت مناسب اتاق و یا آپارتمان اجاره کرده و هزینه های خورد و خوراک و رفت و امد را پرداخت نمایند. دانشجویان با تحصیل در این کشور، آینده شغلی درخشانی خواهند داشت و می توانند از موقعیت های کاری فراوانی برخوردار شوند، چرا که آلمان همواره به دنبال نیروی کار متخصص می باشد.

آلمان، دارای برترین دانشگاه ها در جهان

بیش از 400 دانشگاه و موسسه آموزش عالی در لیست دانشگاه های آلمان وجود دارد که 59 دانشگاه در رتبه بندی دانشگاه های جهانی قرار دارند. دانشگاه های کشور آلمان نه تنها در این کشور بلکه در میان کشورهای اروپایی همواره مورد توجه زیادی هستند. در واقع سیستم آموزشی آلمان از سال 1386 که اولین دانشگاه را در هایدلبرگ تاسیس کرد تاکنون به همان اندازه به آموزش عالی اهمیت می دهد؛ آلمان هر سال به طور متوسط 14.200 دلار برای تحصیل هر دانشجو هزینه می کند (مبلغی بالاتر از میانگین OECD که 11.800 دلار است).

این کشور یکی از بهترین کشورهای اروپایی و حوزه شینگن از نظر اقتصاد و بازار کار است. بررسی‌های صورت گرفته و پیش بینی کارشناسان نشان می‌دهد که تا چند سال آینده میلیون‌ها پوزیشن و پیشنهاد کاری در این کشور ایجاد خواهد شد. این در حالی است که تنها در حدود ۴ تا ۵ میلیون از این پوزیشن‌ها توسط افرادی که در این کشور زندگی می‌کنند، تکمیل خواهد شد. به همین خاطر برای پر کردن سایر پوزیشن‌ها نیاز است تا کشور آلمان اقدام به جذب نیروهای بین المللی از سایر کشورها کند.

چرا تحصیل در آلمان

شرایط تحصیل در آلمان

دانشگاه های آلمان در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رایگان هستند و افراد هزینه تحصیل در آلمان در این مقاطع پرداخت نمی کنند. به جز چند دانشگاه که به زبان انگلیسی تدریس می کنند، دوره های کارشناسی در این کشور به زبان آلمانی ارائه می شوند و دانشجویان باید مدرک زبان آلمانی سطح B1 ارائه دهند. برای تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان آلمان دانشجویان باید مدرک زبان آیلتس با نمره حداقل 6.5 داشته باشند.

بهتر است تمام اقدامات برای تحصیل در آلمان را با وکیل مهاجرت به آلمان طی کنید تا با مشکلی روبرو نشوید.

شرایط تحصیل در آلمان

فاکتورهای مهم در انتخاب نوع دانشگاه در آلمان

فاکتورهای مهم در انتخاب نوع دانشگاه در آلمان

اولین چیزی که هنگام فکر کردن به انتخاب دانشگاه در آلمان باید بدانید این است که 4 نوع موسسه آموزش عالی و دانشگاه در آلمان وجود دارد که هر کدام دارای ویژگی ها و امکانات خاص خود هستند:

انواع دانشگاه ها در آلمانویژگی های دانشگاه ها
دانشگاه ها  Universitiesدانشگاه ها تمرکز زیادی بر دانش نظری و تحقیق دارند.
دانشگاه های علمی کاربردی Universities of applied sciencesدانشگاه های علمی کاربردی دارای سیستم رویکرد کاربردی هستند. رایج ترین رشته های تحصیلی در این دانشگاه ها در آلمان رشته های فناوری، تجارت، خدمات اجتماعی و رسانه است.
کالج های هنر، فیلم و موسیقی Colleges of Art, Film, and Musicاین کالج ها به طور کامل به آموزش و تمرین هنر، فیلم و موسیقی اختصاص دارند. به طور معمول، در این کالج ها آزمون پذیرش مبتنی بر استعداد وجود دارد و متقاضیان با استعداد خاص حتی با دارا نبودن همه شرایط لازم باید در این آزمون ها شرکت کنند.
دانشگاه های تعاونی Cooperative universitiesاین دانشگاه ها یادگیری آکادمیک را با کار عملی در یک صنعت یا شرکت ترکیب می کنند و برنامه های مطالعاتی دوگانه- duale hochschulen ارائه می دهند.

تصمیم گیری در مورد دانشگاهی که می خواهید در آن تحصیل کنید، یک انتخاب شخصی است، اما چند ایده کلی وجود دارد که باید در نظر بگیرید، مانند تمکن مالی، مدرک زبان مورد نیاز هر دانشگاه یا محل دانشگاه.

بهترین دانشگاه های آلمان

تحصیل در یک دانشگاه خوب و معتبر باعث می شود فرصت های شغلی بهتر و بیشتری پیش روی فارغ التحصیلان قرار گیرد و به راحتی وارد بازار کار شده و همچنین درآمد بالایی نیز کسب کنند. اگر شما هم قصد تحصیل در آلمان را دارید، پیشنهاد می کنیم لیست دانشگاه های برتر آلمان را مطالعه کنید. در ادامه به برخی از بهترین دانشگاه های این کشور برای تحصیل اشاره می کنیم:

دانشگاه هارتبه جهانی (QS)
دانشگاه فنی مونیخ37
دانشگاه LMU مونیخ54
دانشگاه هایدلبرگ87
دانشگاه فرای (آزاد) آلمان98
دانشگاه RWTH آخن106
دانشگاه کارلسروهه آلمان119
دانشگاه هومبولت برلین120
دانشگاه فنی برلین154
دانشگاه آلبرت لودویگ فرایبورگ192
دانشگاه هامبورگ205
دانشگاه ابرهارد کارلس توبینگن213
دانشگاه فردریش الکساندر ارلانگن-نورنبرگ229
دانشگاه گوتینگن232
دانشگاه بن239
دانشگاه فنی دارمشتات246
دانشگاه فنی درسدن آلمان246
دانشگاه کلن آلمان268
دانشگاه گوته فرانکفورت302
دانشگاه اشتوتگارت آلمان312
دانشگاه رور بوخوم375

دیگر دانشگاه های آلمان:

  1. دانشگاه فرایبورگ – https://uni-freiburg.de/
  2. مدرسه بازرگانی – https://www.studying-in-germany.org/gisma-business-school/
  3. مدرسه تجارت و نوآوری برلین – https://www.studying-in-germany.org/berlin-school-of-business-and-innovation/
  4. دانشگاه علوم کاربردی اروپا – https://www.studying-in-germany.org/university-of-applied-sciences-europe/
  5. دانشگاه بین المللی علمی کاربردی IU –
  6. https://www.iu.org/?clickref=1100ljiBxsTE&utm_source=private-network&utm_medium=koop&utm_campaign=partner1100l60410&utm_content=
  7. دانشگاه فنی مونیخ – https://www.tum.de/
  8. دانشگاه آزاد برلین – https://www.studying-in-germany.org/universities-germany/freie-universitat-berlin/
  9. دانشگاه بین المللی علوم کاربردی برلین – https://www.berlin-international.de/en/
  10. دانشگاه جیکوبز – https://www.jacobs-university.de/
  11. گئورگ-اگوست گوتینگن دانشگاه – https://www.studying-in-germany.org/universities-germany/georg-august-universitaet-goettingen/
  12. آکادمی حرفه ای راونسبورگ – http://www.ba-ravensburg.de/
  13. دانشگاه اقتصاد و جامعه لودویگشافن – https://www.hwg-lu.de/
  14. دانشگاه دورتموند – https://www.tu-dortmund.de/en/
  15. دانشگاه فنی درسدن – https://tu-dresden.de/
  16. دانشگاه ارنست موریتز آرنت گرایفسوالد – https://www.uni-greifswald.de/universitaet/geschichte/ernst-moritz-arndt/IUBH
  17. آموزش از راه دور – https://www.studying-in-germany.org/de/fernstudium/iu-fernstudium/
  18. دانشگاه اروپایی ویادرینا فرانکفورت (اودر) – https://www.europa-uni.de/en/index.html
  19. دانشگاه علمی کاربردی فولدا – https://www.hs-fulda.de/en/home
  20. دانشگاه علوم کاربردی کارلسروهه – https://www.h-ka.de/
  21. دانشگاه علوم کاربردی روتلینگن، دانشگاه فناوری و اقتصاد – https://www.reutlingen-university.de/home/

برترین شهرهای دانشجویی در آلمان کدامند؟

وقتی به تحصیل یا مهاجرت تحصیلی به آلمان فکر می کنید، اولین جایی که به ذهنتان خطور می کند ممکن است شهر برلین باشد. شهری فعال، پرجنب و جوش و به سرعت در حال تحول که مطمئناً مقصدی ارزشمند برای تحصیل و زندگی است. اما کشور آلمان شهرهای دانشجویی بسیار متنوعی دارد که برای انتخاب یک شهر دانشجویی مناسب باید آن ها را نیز در نظر بگیرید. به طور کلی، هر یک از شهرهای دانشجویی در آلمان تجربه ‌ای منحصر به فرد و متمایز را برای دانشجویان بین المللی با جاذبه ‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی متفاوت  رقم می زند. برترین شهرهای دانشجویی آلمان در سال 2024 عبارت است از:

برلین (Berlin): پایتخت و شهر جهانی آلمان که هر ساله پذیرای دانشجویان بین ‌المللی و مهاجران خارجی است و دارای هزینه های زندگی کمتری در مقایسه با دیگر پایتخت ‌های اروپای مرکزی و غربی است. دانشگاه های معتبر و جهانی از جمله دانشگاه هومبولت، دانشگاه فنی برلین و دانشگاه آزاد برلین در این شهر قرار دارند.

مونیخ (München): مونیخ، سومین شهر بزرگ آلمان و میزبان جشن جهانی Oktoberfest است. این شهر مرکز فناوری، هنر، فرهنگ و تجارت آلمان محسوب می شود. علاوه بر این، فرصت های زیادی برای انجام فعالیت های غیر درسی در فضای باز این شهر وجود دارد. بر اساس آخرین رتبه بندی در سال 2023 دو دانشگاه برتر کشور، دانشگاه فنی مونیخ و دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان در این شهر قرار دارد.

هایدلبرگ (Heidelberg): در هایدلبرگ می توانید کهن ‌ترین دانشگاه کشور آلمان، دانشگاه هایدلبرگ را پیدا کنید که در قرن چهاردهم تاسیس شده است. این شهر با ویرانه‌ های قلعه، پل قدیمی، کلیساهای گوتیک Gothic و راه‌آهن فونیکولار funicular بین یک رودخانه و جنگل قرار گرفته است. شهر تاریخی هایدلبرگ یکی از زیباترین شهرهای آلمان می باشد.

(راین Rhine): راین در منطقه روهر، بزرگترین منطقه شهری آلمان واقع شده است که یک مرکز بین المللی، صنعتی و آموزشی می باشد. این منطقه در غرب کشور آلمان قرار دارد و شامل شهرهای بزرگی مانند دوسلدورف، کلن و دورتموند است. فقط در منطقه روهر، 22 دانشگاه وجود دارد که آن را به منطقه ای با بیشترین تعداد دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی در آلمان تبدیل کرده است.

مقاطع تحصیلی و رشته های مختلف در آلمان

دوره های تحصیلی در دانشگاه های این کشور در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می شوند. هر کدام از این مقاطع دارای شرایط مخصوص به خود می باشند که در این قسمت می خواهیم به توضیح هر کدام بپردازیم.

تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی

هزینه تحصیل در آلمان در مقطع لیسانس برای دانشجویان بومی و بین المللی رایگان است و تنوع رشته ها در این مقطع بسیار زیاد است به طوری که تقریبا تمامی دوره ها در این مقطع ارائه می شوند. تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان بین 6 تا 8 ترم (3.5 تا 4 سال) زمان می برد. اکثر دوره ها به جز موارد محدودی، در این مقطع به زبان آلمانی ارائه می شوند. پس از تحصیل در مقطع کارشناسی، افراد می توانند وارد بازار کار شوند و یا در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل بدهند. از بهترین رشته ها برای تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی می توان به علوم کامپیوتر، اقتصاد، زیست شناسی، مهندسی مکانیک و زیست شناسی اشاره کرد.

برای تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی دو راه برای ما ایرانیان وجود دارد:

یکی از شرایط تحصیل در آلمان مربوط به متقاضیانی است که دارای مدرک دیپلم و یا پیش دانشگاهی هستند که برای ورود به رشته مورد نظر در دانشگاه های این کشور باید دیپلم مرتبط با این رشته را داشته باشند تا بتوانند وارد دانشگاه شوند. این دسته از متقاضیان قبل از ورود به دانشگاه، بایستی یک دوره یک ساله در کالج های آلمان بگذرانند. این کالج ها بر اساس رشته تحصیلی متفاوت هستند که شامل کالج های مهندسی، پزشکی، هنر و … می شوند.

راه دوم برای افرادی است که حداقل یک سال در دانشگاه های ایران در رشته مربوطه تحصیل کرده اند و بیش از 38 واحد پاس نموده اند. این افراد باید معدل بالای 16 داشته باشند و برای ورود به دانشگاه های آلمان نیازی به گذراندن دوره های کالج نخواهند داشت.

پیش نیاز تحصیل در این مقطع، داشتن مدرک زبان B1 آلمانی است. با داشتن این پیش نیاز می‌توانید درخواست خود را برای اپلای دانشگاه‌های کشور آلمان ثبت کنید. اثبات تمکن مالی شرایط دیگری است که برای تحصیل در این مقطع داشته باشید. البته شما می‌توانید با قبولی در این دوره، در حین تحصیل در آلمان کار نیز کنید.

هزینه تحصیل در آلمانتحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان حدودا یک سال و نیم تا دو سال طول می کشد که بسته به تعداد واحد های پاس شده توسط دانشجو متغیر می باشد. در این مقطع رشته های متنوعی ارائه می شود، اما دانشجویان نمی توانند در رشته های غیر مرتبط با رشته کارشناسی خود تحصیل کنند. یکی از بهترین شرایط تحصیل در آلمان در دانشگاه های دولتی برای مقطع کارشناسی ارشد این است که هزینه ای ندارد و حتی دانشجویان می توانند کمک هزینه های تحصیلی و بورسیه نیز از دانشگاه دریافت کنند. در مقطع کارشناسی ارشد امکان تحصیل به دو زبان انگلیسی و آلمانی وجود دارد و افراد بنا به نوع زبانی که در دانشگاه تدریس می شود، باید مدرک زبان ارائه دهند.

متقاضیان باید برای تحصیل در آلمان در دانشگاه های دولتی مدرک زبان آلمانی سطح B2 ارائه دهند. همچنین برای تحصیل در دانشگاه های خصوصی ارائه مدرک آیلتس با نمره 6.5 و یا تافل با نمره حداقل 90 الزامی می باشد. برای تحصیل ارشد در آلمان متقاضیان باید دارای حداقل معدل 15 در دوره کارشناسی باشند، اما برخی دانشگاه ها معدل 13 را نیز پذیرش می کنند. همچنین درست مثل دوره کالج و دوره کارشناسی، برای ثبت نام در مقطع ارشد نیز باید تمکن مالی خود را اثبات کنید. دولت آلمان به دانشجویان این مقطع اجازه کار در حین تحصیل را نیز می‌دهد. در کشور آلمان چهار نوع مدرک کارشناسی ارشد وجود دارد که شامل موارد زیر می شود:

  • کارشناسی ارشد در رشته های حقوقی
  • کارشناسی ارشد در رشته های هنر
  • کارشناسی در رشته های طبیعی مثل زیست شناسی
  • کارشناسی ارشد در رشته های مهندسی

تحصیل در آلمان در مقطع دکتری

بالاترین مقطع تحصیلی که امکان حضور در آن در کشور آلمان وجود دارد، مقطع دکتری است. یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که برای تحصیل در این مقطع پیش روی شما وجود دارد، داشتن مدرک زبان سطح B3 زبان آلمانی است. به خاطر سختی یادگیری زبان آلمانی، دریافت این مدرک چالش‌های بسیار زیادی دارد. علاوه بر این مسئله، به منظور تحصیل در مقطع دکتری در آلمان نیاز است تا تمکن مالی خود را نیز به دولت آلمان اثبات کنید. در صورت داشتن تمامی این شرایط و دریافت قبولی دانشگاه‌های آلمان در مقطع دکتری، می‌توانید در حین تحصیل در این کشور کار نیز کنید و درآمد داشته باشید.

تحصیل دکترا در آلمان در آلمان 3 تا 4 سال زمان می برد و دارای استاندارد های جهانی می باشد. به طور کلی دو نوع دوره دکترا در آلمان ارائه می شود: دکترای سنتی و دکترای ساختار یافته.

دکترای سنتی

دوره دکترای سنتی معمولا 4 سال زمان می برد و در این دوره ممکن است از دانشجو خواسته شود پایان نامه خود را به زبان آلمانی نگارش کند، که لازمه آن تسلط افراد بر این زبان می باشد. افراد از طریق شرکت در آزمون زبان TestDaf و یا DSH می توانند مدرک زبان آلمانی دریافت نمایند. در دوره دکترای سنتی دانشجو یک پروژه را با کمک استاد راهنما انجام می دهد و می تواند تحقیقات خود را در یک دانشگاه و یا شرکت آلمانی انجام دهد.

تحصیل آلماندکترای ساختار یافته

در دکترای ساختار یافته افراد در کنار پایان نامه خود یک سری دوره های اضافه نیز می گذرانند که گاهی این دوره ها شامل همکاری با موسسات خارجی خواهد بود. در دکترای ساختار یافته معمولا برنامه ها به زبان انگلیسی ارائه می شوند و حدودا 3 سال زمان می برد. دانشجویان برای تحصیل در آلمان در دوره دکترای ساختار یافته باید نمره آیلتس حداقل 6.5 تا 7.5 و نمره تافل 90 تا 100 کسب کنند.

تحصیل در کالج های آلمان

آلمان بیش از 400 دانشگاه (کالج) دارد که با فراهم نمودن شرايط زير، باعث شده است که بسیاری از دانشجویان به دنبال تحصیل خود در دانشگاه های آلمان باشند.

  • برگزاري دوره ها به زبان انگليسي: حدود 220 کالج دولتي در آلمان دوره هاي خود را به زبان انگلیسی ارائه می دهند. به علاوه بیش از 200 دوره لیسانس و 1700 برنامه کارشناسی ارشد در آلمان به زبان انگلیسی است.
  • معتبر بودن مدارک فارغ التحصيلي: مدرکي که دانشجو در کالج هاي آلمان در يافت مي کند،‌در سرتاسر جهان معتبر است.
  • امکان تحصيل رايگان: تمام دانشجویان شامل دانشجویان بین المللی و غیر اتحادیه اروپا، می توانند به صورت رایگان در کالج ها و دانشگاه های دولتي آلمان تحصیل کنند

انواع کالج در آلمان شما می‌توانید از طریق تحصیل در کالج‌های پزشکی آلمان، مهندسی، مدیریت و اقتصاد، علوم انسانی و زبان شناسی روند تحصیلی خود در این کشور را آغاز کنید. پیش نیاز تحصیل در کالج‌های آلمان زبان B1 است. همچنین باید مبلغی را به عنوان اثبات تمکن مالی به همراه خود به خاک آلمان بیاورید. این مبلغ پس از ورود شما به کشور آلمان بلوکه خواهد شد. در واقع تحصیل در کالج پل ورود شما به دانشگاه‌های این کشور است و شما با طی کردن دوره کالج، می‌توانید با شرکت در آزمون دانشگاه‌های این کشور، وارد مقطع کارشناسی شوید. اگر قصد تحصیل در رشته‌های پزشکی را دارید، حضور در دوره کالج M Kurs اجباری است و تنها در صورتی می‌توانید در رشته‌های پزشکی تحصیل کنید که این دوره را در کالج‌های آلمان با موفقیت بگذرانید. به منظور معرفی انواع کالج‌های کشور آلمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • M Kurs: کالج پزشکی
  • T Kurs: کالج مهندسی
  • W Kurs: کالج مدیریت و اقتصاد
  • G Kurs: کالج رشته‌های علوم انسانی
  • S Kurs: کالج زبان شناسی

مدرک تحصيلي مورد پذيرش، مدرک زبان انگليسي معتبر،‌‌ از معیارهای اصلی واجد شرایط بودن برای تحصیل در کالج هاي آلمان به حساب مي آيند.

فاکتورهاي انتخاب بهترين دانشگاه (کالج) آلمان عبارتند از:

رتبه بين المللي کالج: در حال حاضر آلمان رتبه سوم برترين دانشگاه هاي جهان را دارد.

هزينه تحصيل: بسياري از کالج ها در آلمان شهريه اي دريافت نمي کنند. به استثنا، دانشگاه های دولتی بادن-وورتمبرگ که در آن دانشجویان غیر اتحادیه اروپا باید هزینه ای معادل 1500 یورو در هر ترم بپردازند.

تنوع آموزشي: در محيط هاي آموزشي آلمان، رشته هاي مطالعاتي متنوع وجود دارد.

قوي بودن در رشته هاي موضوعي خاص: برخي از دانشگاه ها به رغم عملکرد بالا، در يک سري از رشته ها ضعيف هستند. پس لازم است جستجو کنيد که دانشگاه مورد نظر در شاخه مد نظر هم قوي باشد.

برترين کالج ها برای تحصيل داروسازي در آلمان

در ادامه ليست کالج ها بر اساس معيارهاي رتبه برتر و ‌پرطرفدار بودن، آورده شده است:

کالج هايي با رتبه برتر
1دانشگاه فنی مونیخ
2LMU – دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ
3دانشگاه روپرشت کارل هایدلبرگ
4دانشگاه آزاد برلین
5دانشگاه هومبولت برلین
6دانشگاه RWTH آخن
7دانشگاه بن
8دانشگاه فریبورگ
9دانشگاه توبینگن
کالج های پرطرفدار
1Hochschule Fresenius – دانشگاه علمی کاربردی
2دانشگاه بین المللی علمی کاربردی IU
3دانشگاه لوفانا لوئنبورگ

در صورتي که قصد داريد همزمان تحصيلات عالي را در کالج بگذرانيد و در محل کار خود نيز آموزش ببينيد، مي توانيد دانشکده مدیریت بازرگانی هامبورگ (HSBA) را انتخاب کنيد.

در نظر داشته باشيد که اصطلاح “کالج” در آلمان استفاده نمی شود و معمولا معادل آن يعني همان “دانشگاه” رايج است. در واقع موسسات آموزشي در آلمان، دانشگاه، دانشگاه علمي کاربردي،‌آکادمي و مدارس ناميده مي شوند.

تحصیل پزشکی در کشور آلمان

 

دریافت پذیرش تحصیل پزشکی در آلمان بسیار سخت و رقابتی است. اصلی‌ترین شرایط پذیرش دانشگاه های پزشکی آلمان، در دست داشتن دیپلم دبیرستان و گواهی مهارت در زبان آلمانی می‌باشد. برای تحصیل پزشکی در آلمان به صورت رایگان، کشور آلمان بهترین گزینه است و دانشجویان بین المللی بسیاری از سراسر جهان، آلمان را یکی از بهترین مقاصد تحصیلی می دانند. دانشگاه های این کشور کیفیت آموزشی بالایی در رشته پزشکی دارند و علاوه بر این، پذیرش دانشجوی پزشکی نیز در این کشور نسبتا آسان است. رشته های علوم پزشکی بهترین رشته تحصیلی در آلمان می باشند، چرا که امکان تحصیل رایگان در آلمان وجود دارد، همچنین دانشجویان پس از فارغ التحصیلی از فرصت های شغلی مناسبی برخوردار خواهند شد.

دوره های پزشکی در آلمان به زبان آلمانی برگزار می شوند، که البته دانشجویان می توانند با تحصیل در دانشگاه های خصوصی، به زبان انگلیسی نیز تحصیل کنند. در رشته پزشکی در آلمان هیچ نوع بورسیه و کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان بین المللی ارائه نمی شود، چرا که در این رشته رقابت زیادی بین دانشجویان وجود دارد. دوره پزشکی در آلمان حدود 6 سال (12 ترم) زمان می برد. به طور کلی دلایلی که سبب محبوبیت تحصیل پزشکی در آلمان می شود به شرح زیر می باشد:

  • دانشگاه های کشور آلمان کیفیت بالایی در آموزش دارند و از استاندارد های جهانی برخوردارند که سبب محبوبیت این رشته در میان دانشجویان بین المللی شده است.
  • وجود امکانات دانشگاهی و آزمایشگاه های مجهز و مدرن در دانشگاه های کشور آلمان، سبب شده که دانشجویان بتوانند به راحتی تحقیقات خود را در این محیط انجام دهند و از امکانات مناسبی برخوردار باشند.
  • دانشگاه های آلمان طیف گسترده ای از رشته های علوم پزشکی را به دانشجویان ارائه می کنند و افراد در انتخاب رشته و زیر شاخه های پزشکی دستشان باز است، به طوری که به راحتی می توانند در شاخه مورد نظر خود تحصیل کنند.
  • یکی از مهم ترین دلایل تحصیل پزشکی در آلمان، اعتبار مدرک تحصیلی آن است که برای کارفرمایان ارزش بالایی دارد. در واقع افراد با داشتن مدرک پزشکی آلمان می توانند موقعیت های شغلی مناسبی را اتخاذ کرده و درآمد بالایی نیز در این کشور داشته باشند.
  • از دیگر شرایط تحصیل در آلمان این است که دانشجویان بین المللی با تحصیل پزشکی می توانند با فرهنگ های بسیاری آشنا شده و با اتباع کشورهای مختلف در دنیا ارتباط برقرار کنند.

تحصیل تخصص پزشکی در کشور آلمان

دانشجویان پزشکی می توانند پس از تحصیل در دوره 6 سال پزشکی، اقدام به تحصیل تخصص پزشکی نمایند. برای ادامه تحصیل در تخصص پزشکی، متقاضیان باید مدرک پزشکی قبل از تخصص داشته باشند، که در این حالت می توانند برای تخصص پزشکی از دانشگاه های این کشور پذیرش دریافت کنند. ادامه تحصیل دوره تخصص پزشکی در آلمان به دو حالت تقسیم می شود:

در حالت اول متقاضیان دوره پزشکی عمومی خود را در آلمان گذرانده اند و اکنون اقدام به تحصیل تخصص در دانشگاه های این کشور نموده اند. در حالت دوم افراد، دوره پزشکی عمومی خود را در کشوری خارج از آلمان پشت سر گذاشته اند و قصد تحصیل تخصص در دانشگاه های این کشور را دارند. در این حالت مدرک متقاضیان باید ابتدا معادلسازی شود، به این صورت که دانشجویان پزشکی باید در دوره های تخصصی ای که در کالج های آلمان برگزار می شود شرکت کنند. همچنین دانشجویان در پایان دوره باید در آزمون Aprobation قبول شوند تا مدرک آن ها معادلسازی شود.

افراد پس از معادلسازی مدرک باید از یک بیمارستان برای رزیدنتی پذیرش دریافت نموده و و دوره های مقدماتی را طی کنند و به عنوان یک پزشک طبابت کنند. بعد از آن می توانند دوره های تخصص خود را در دانشگاه های کشور آلمان سپری کنند. در مقطع تخصص پزشکی دانشجویان فقط می توانند به زبان آلمانی تحصیل کنند و امکان تحصیل به زبان انگلیسی در این مقطع وجود ندارد. حداقل سطح مورد نیاز برای ورود به دوره های تخصص پزشکی درآلمان، سطح B2 می باشد. این سطح در نهایت برای گرفتن تمام مدارک لازم، نیاز است ولی برای اخذ پذیرش و اقدام اولیه مدرک زبان آلمانی در سطح B1  هم کفایت می کند.

لازم به ذکر است که شرایط تحصیل در آلمان برای شرکت دردوره های تخصص پزشکی، محدودیت سنی خاصی ندارد و افراد با هر سنی می توانند تخصص بگیرند. اما این بدین معنی نیست که برای مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل تخصص، با هر سنی بتوان ویزای تحصیلی آلمان را دریافت کرد. در واقع برای اخذ ویزای تحصیلی داشتن سن مناسب یکی از شروط است که باید رعایت شود.

تحصیل دندانپزشکی در آلمان

اصلی‌ترین انگیزه متقاضيان تحصيل دندانپزشکی در آلمان،‌ درآمد بالا و آينده شغلي خوب اين رشته در آلمان است. 2 راه براي ورود به رشته دندانپزشکي آلمان وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره شده است:

  • روش مستقيم: قبولي در آزمون ورودي (حداقل سطح شرکت در اين آزمون، ‌سطح B2 است )
  • روش غير مستقيم: گذراندن دوره هاي يکساله کالج که به صورت رايگان و براي آموزش درس هاي شيمي،‌ زبان و زيست شناسي که در دو ترم برگزار مي شود. (حداقل سطح شرکت در اين دوره، ‌سطح B1 است )

با اينکه محدوديت سني تحصيل در آلمان وجود ندارد اما افرادي که بالاتر از 26 سال سن دارند به دليل فاصله گرفتن از دوره تحصيلي شان،‌ سخت تر پذيرش مي شوند. به علاوه بايد در نظر داشت که دانشگاه های دولتی آلمان، در رشته دندانپزشکی تنها یکبار در سال و آن هم در سپتامبر،‌ پذيرش دارند.

دوره عمومی دندانپزشکي در این کشور حدود 5 الي 6 سال (10-12 ترم) مي باشد. دوره تخصص دندانپزشکی در آلمان نيز بسته به تخصص بين 3 تا 6 سال، زمان مي برد.

از جمله بهترین دانشگاه های آلمان در رشته دندانپزشکي که تحصيل در آنها رايگان است،‌ مي توان به موارد زير اشاره کرد:

نام دانشگاه دندانپزشکي
1آخن  RWTH  دانشگاه
2دانشگاه مونستر
3دانشگاه مینه سوتا فرانکفورت
4دانشگاه ابرهارد کریل تایتینگن
5دانشگاه هایدلبرگ
6دانشگاه هومبولت زو برلین
7لودویگ ماکسیملیانس مونیخ
8دانشگاه گوتینگن
9دانشگاه اولم
10آلبرت لودویگز فریبورگ
11دانشگاه هامبورگ
12دانشگاه آزاد برلین
13دانشکده پزشکی هانور
14دانشگاه بن
15دانشگاه کلن

محدوديت سني براي ادامه تحصيل در آلمان

تحصیل داروسازی در آلمان

آلمان در واقع مرکز تحقیقات و تولید صنعت داروسازی است. در حال حاضر اين کشور، ‌شرکت‌های بزرگ دارویی نظير بایر و بوهرینگر اینگلهایم را در خود جا داده است. شهرهاي برلين،‌هامبورگ، اشتوتگارت، اسن، کلن، مونیخ، هانوفر، برمن، از جمله شهرهاي پردرآمد و مورد علاقه داروسازان از سراسر جهان به حساب مي آيند.

مدت تحصيل داروسازي در آلمان، 8 ترم يعني حدود چهار سال به طول مي انجامد. طي تحصيل داروسازي، 2 دوره آموزشي، هر کدام به مدت 4 هفته حتما بايد گذرانده شود. براي گرفتن مدرک داروسازي و اخذ مجوز فعاليت، بايد يک سال دوره آموزشي عملي زیر نظر یک داروساز دارای مجوز کارآموزی، گذارنده و در آزمون دولتي اين رشته موفق شده باشيد. از مزيت هاي تحصيل داروسازي در آلمان مي توان به آزمایشگاه های به روز و قابل دسترس، محیط های مطالعاتی عالی، اساتید و محققان فرهيخته و باتجربه و همينطور شهریه پايين اشاره کرد.

در ادامه، 8 دانشگاه برتر تحصيل داروسازي در آلمان آورده شده است:

نام دانشگاه داروسازي
1دانشگاه ماربورگ
2دانشگاه گریفسوالد
3دانشگاه فرانکفورت
4دانشگاه فرایبورگ
5دانشگاه کیل
6دانشگاه وورزبورگ
7دانشگاه فراي برلين
8دانشگاه فنی برانزویک

دوره های زبان آلمانی در آلمان

دانشجویان ایرانی برای شرکت در دوره های آموزش زبان در آلمان، نمی توانند ویزا دریافت کنند. برای این کار باید ابتدا برای یکی از دانشگاه های کشور آلمان پذیرش تحصیلی دریافت کنند و از طریق ویزای تحصیلی بتوانند به آلمان مهاجرت کرده و در دوره های زبان این کشور شرکت کنند. دانشجویان برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان باید یک سطح مقدماتی از زبان آلمانی را گذرانده باشند، اما برای رسیدن به سطوح بالا تر می توانند در دوره های زبان کشور آلمان شرکت کنند. متقاضیان پس از ورود به آلمان در دوره های زبان که در دانشگاه ها و کالج های این کشور برگزار می شود، شرکت می کنند و پس از یادگیری و تسلط به زبان آلمانی مدرک زبان آلمانی را دریافت کرده و مشغول به تحصیل در دانشگاه های این کشور خواهند شد.

دوره های زبانی که در دانشگاه ها و کالج های آلمان برگزار می شوند، شامل شش سطح زبان آلمانی خواهند بود. این سطوح عبارتند از:  A1، A2، B1، B2، C1 و C2 که از ساده به پیشرفته دسته بندی می شوند. همان طور که گفته شد، حداقل سطح مورد نیاز زبان در دانشگاه های این کشور B1 می باشد. افراد پس از گذراندن دوره های زبان آلمانی بایستی در آزمون هایی همچون DHS و یا Test DAF شرکت کرده و مدرک دریافت نمایند.

ادامه تحصیل در کشور آلمان

اگر دانشجوی بین المللی هستید که از یک دانشگاه یا کالج آلمان فارغ التحصیل می شوید و قصد ادامه تحصیل در المان را دارید، چندین گزینه برای شما وجود دارد:

ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشداگر در حال حاضر مدرک کارشناسی خود را از یک دانشگاه آلمان دریافت کرده اید، می توانید برای تحصیلات رایگان در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد بدون پرداخت شهریه درخواست دهید. البته با این شرط که در همان رشته تحصیلی در یک دانشگاه دولتی تحصیل کنید. بیش از 1800 رشته کارشناسی ارشد در آلمان وجود دارد.
ادامه تحصیل در مقطع دکترااگر علاقه مند به ادامه تحصیل در یک دوره مبتنی بر تحقیق هستید و در حال حاضر مدرک کارشناسی ارشد دارید، می توانید برای برنامه دکترای فلسفهPhD) در آلمان) درخواست دهید. بر این اساس می توانید برنامه individual doctorate (تحقیقات خودگردان زیر نظر یک استاد) یا برنامه structured PhD (دکترای ساختاریافته) را انتخاب کنید که در آن نظارت گروهی و دوره های آموزشی وجود دارد و برای دوره تحصیلی کمک هزینه دریافت می کنید.
درخواست برای دیپلم یا مدرک تحصیلات تکمیلیگواهینامه ها و مدارک تحصیلات تکمیلی در آلمان را می توان از دانشگاه ها، کالج های فنی و موسسه های آموزشی خصوصی دریافت کرد. این ها معمولاً برنامه های بدون مدرک را ارائه می دهند و بر آموزش عملی و شغل-محور تمرکز می کنند و اغلب شامل ترکیبی از دوره های آموزشی و تجربه عملی هستند.
درخواست برای صلاحیت حرفه ایکار در مشاغلی مانند حقوق، پزشکی آلمان یا تدریس به مدارک اضافی مانند صلاحیت های حرفه ای جدا از مدرک تحصیلی نیاز دارند. برای دریافت این صلاحیت های حرفه ای می توانید از طریق سازمان های حرفه ای یا موسسه های نظارتی اقدام کنید.

رشته های برتر مقطع کارشناسی ارشد آلمان

دانشگاه های کشور آلمان رشته های متنوعی را برای مقطع کارشناسی ارشد به دانشجویان بومی و بین المللی ارائه می دهند. در ادامه به معرفی رشته های برتر مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های کشور آلمان و تعداد گرایش های هر رشته تحصیلی در سال 2023-2024 می پردازیم:

کشاورزی و جنگلداری45 گرایش
علوم و حرفه های کاربردی34 گرایش
هنر، طراحی و معماری103 گرایش
مدیریت کسب و کار655 گرایش
علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات299 گرایش
آموزش و پرورش32 گرایش
فناوری مهندسی348 گرایش
مطالعات محیطی و علوم زمین200 گرایش
توریسم، اوقات فراغت و ورزش35 گرایش
رشته های علوم انسانی176 گرایش
روزنامه نگاری و رسانه37 گرایش
حقوق و قوانین قضایی54 گرایش
پزشکی و سلامت133 گرایش
علوم طبیعی و ریاضی404 گرایش
رشته های علوم اجتماعی426 گرایش

شرط معدل برای تحصیل در آلمان

اکثر دانشگاه هاي برجسته آلمان براي مقاطع کارشناسي ارشد،‌ معدل 2.5به بالا را مي پذيرند. البته برخي از بهترین دانشگاه های آلمان، معدل 2.0 تا 2.4 را نيز معدل پايين در نظر مي گيرند و براي دانشجويي با اين معدل،‌ ویزای تحصیل آلمان صادر نمي کنند. با اين حال دانشجوياني که معدل پايين تر از  دارند )به عنوان مثال معدل 2.5 تا  (3.0، همچنان می توانند برای ویزای تحصیل آلمان و پذيرش در دانشگاه هاي المان با معیارهای نمره پایین درخواست دهند.

در ادامه سيستم نمره دهي دانشگاه هاي المان را مشاهده مي کنيد:

توضيحتوصيفنمره
تمامي الزامات را برآورده مي کند.عالي1
بخش زيادي از الزامات را برآورده مي کند.خوب2
برخي از الزامات را برآورده مي کند.رضايت بخش3
الزامات کمتري را برآورده مي کند.کافي4
الزامات را برآورده نمي کند.غير رضايت بخش5

تحصیل در آلمان با معدل پایین

تحصیل با مدل پایین در کشور آلمان غیرممکن نیست. با آماده‌سازی مدرک زبان یا سابقه کاری می‌توانید کسری معدل خود جبران کنید. پذیرش در برخی رشته‌های خاص نیز از این طریق امکان‌پذیر خواهد بود. شاید متعجب شوید، اما شانس پذیرش در رشته پزشکی با معدل پایین نیز وجود دارد. شرط معدل یکی از مهم‌ترین مراحل برای پذیرش از دانشگاه‌های این کشور به‌حساب می‌آید.

در نظام آموزشی آلمان از یک سیستم نمره دهی استفاده می‌شود که دارای پنج نمره (یک تا پنج) است. نمره یک بالاترین نمره برای تعیین معدل به‌حساب می‌آید. کسب معدل ۱۵ به معنی دریافت نمره 5/2 در این مقیاس است. اگر یکی از متقاضیان دریافت ویزای تحصیلی معدلی پایین‌تر از ۱۵ داشته باشید باید از طریق ارائه مدارک زیر شانس اپلای خود را افزایش دهید.

  • ارائه انگیزه‌نامه
  • کپی تمام مدارک تحصیلی و ارائه آخرین مدارک تحصیلی
  • مدرک زبان به ویژه زبان آلمانی
  • رزومه قوی
  • ارائه سابقه کاری

در انتها باید بدانید تنها بخشی از دانشگاه‌های Germany شرایط برای پذیرش دانشجویان با معدل پایین را فراهم کرده‌اند. این دانشگاه‌ها عبارتند از:

  • دانشگاه فردریش الکساندر
  • دانشگاه فنی دارمشتات
  • دانشگاه گوته
  • دانشگاه اشتوتگارت
  • دانشگاه مونستر
  • دانشگاه‌مانهایم
  • دانشگاه جوناس گوتنبرگ

مدارک لازم برای تحصیل در آلمان

  • خلاصه سوابق کاری
  • توصیه نامه ها (حداقل دو عدد)
  • عکس های به اندازه گذرنامه
  • کپی گذرنامه شما
  • گواهینامه های آزمون GMAT / GRE (در صورت درخواست)
  • گواهی پزشکی
  • نامه بیمه
  • اسنادی که بیانگر تجربه کاری هستند (در صورت وجود)
  • پرسشنامه خاص دوره (در صورت پرسش)
  • امتحان TestAS
  • ترجمه گواهینامه ها و مدارک (در صورت درخواست)
  • اثبات توانایی مالی (در صورت درخواست)

درخواست اجازه اقامت برای تحصیل در آلمان

مدارک مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در آلمان

اولین گام در تهیه و ارائه مدارک مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در آلمان، دانش زبان آلمانی می باشد که باید آن را با نمره قوی در آزمون هایی مانند TestDaF یا DSH اثبات کنید.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در آلمان

سایر مدارک مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در آلمان عبارتند از:

  • مدرک ورود به دانشگاه/ گواهی ترک تحصیلات متوسطه؛
  • دانش قوی انگلیسی (به منظور درک ادبیات تخصصی، همچنین دانستن زبان لاتین بسیار مفید است اما ضروری نیست)؛
  • دانش گسترده دبیرستان در مورد زیست شناسی، شیمی و فیزیک؛
  • برخی از دانشگاه ها ممکن است دانشجویان غیر اتحادیه اروپا را نیز ملزم به ارائه نتایج آزمون TestAS کنند.

شرایط پذیرش تحصیلی در دانشگاه‌های آلمان

برای تحصیل در دانشگاه های کشور آلمان، دانشجویان ابتدا باید پذیرش شوند. از این رو متقاضیان باید از شرایط لازم برای پذیرش دانشگاه های این کشور، با مراجعه به سایت هر دانشگاه مطلع شوند. شرایط پذیرش دانشجو برای هر دانشگاه متفاوت است، اما به طور کلی می توان گفت شرایط تحصیل در آلمان بین تمام دانشگاه ها مشترک هستند. این شرایط عبارتند از:

  • شرکت در آزمون های ورودی
دانشجویان برای این که بتوانند وارد دانشگاه های کشور آلمان شوند باید در یک سری آزمون ها شرکت کرده و قبول شوند.
  • آزمون TestAS
آزمون استعداد تحصیلی یا TestAS، آزمونی است برای سنجش استعداد دانشجویان بین المللی که به دانشگاه های کشور المان اجازه می دهد تا قبل از پذیرش دانشجویان، مهارت های شناختی آن ها را ارزیابی نمایند. این آزمون به دو زبان انگلیسی و آلمانی برگزار می شود و ارائه مدرک آن برای همه دانشگاه ها اجباری نمی باشد. بنابراین قبل از پذیرش برای دانشگاه مورد نظر، ابتدا جویا شوید که نیاز به دریافت این مدرک هست یا خیر.
  • آزمون TMS
آزمون ورودی پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه های کشور آلمان که به اختصار TMS نامیده می شود، دانش پزشکی متقاضیان را مورد ارزیابی قرار می دهد. قبولی در آزمون TMS به دانشگاه های پزشکی ثابت می کند که فرد در آینده دانشجوی پزشکی خوبی خواهد بود. متقاضیان تنها یک بار می توانند در این آزمون شرکت کنند و این آزمون قابلیت تکرار مجدد را ندارد. این آزمون سالانه دو بار در شهر های مختلف آلمان برگزار می گردد.
  • مدرک زبان آلمانی
برای دریافت پذیرش از دانشگاه های کشور آلمان، متقاضیان باید مدرک زبان آلمانی در سطح B2 ارائه دهند که یکی از اصلی ترین شروط ورود به دانشگاه های این کشور می باشد. دانشجویان می توانند با ارائه مدرک زبان آلمانی در سطح B1 نیز پذیرش مشروط دریافت کنند و سپس با تقویت زبان المانی از طریق شرکت در دوره های زبان، سطح خود را به B2 برسانند. بعد از آن افراد می توانند وارد دانشگاه شوند.
  • بیمه درمانی
متقاضیان برای تحصیل در آلمان و  پذیرش در دانشگاه های این کشور لازم است بیمه درمانی دریافت کرده باشند و به همراه مدارک لازم برای پذیرش، به دانشگاه مورد نظر ارسال کنند.
  • ارائه تمکن مالی
افراد برای این که بتوانند وارد دانشگاه های کشور آلمان شوند، باید ثابت کنند توانایی لازم برای تامین هزینه های زندکی در آلمان را دارند. مبلغ مورد نیاز تمکن مالی برای یک سال حدود 10 هزار یورو می باشد که متقاضیان باید در حساب بانکی خود داشته باشند.
  • ویزای دانشجویی
دانشجویانی که قصد تحصیل در آلمان را دارند و اهل کشور های خارج از اتحادیه اروپا می باشند، باید برای تحصیل در دانشگاه های کشور آلمان اقدام به دریافت ویزای دانشجویی نمایند. این افراد باید به کنسولگری و سفارت آلمان در کشور خود مراجعه کرده و ویزا دریافت کنند.

تحصیل در آلمان

هزینه های تحصیل در آلمان

یکی از ابهاماتی که همواره دانشجویان به منظور تحصیل در کشور آلمان با آن مواجه هستند، هزینه تحصیل در این کشور است. به صورت دقیق نمی‌توان مبلغی را به عنوان هزینه تحصیل در آلمان اعلام کرد. سبک زندگی شما، نحوه مدیریت دخل و خرج، شهری که در آن تحصیل می‌کنید و… از مهم‌ترین عواملی هستند که هزینه تحصیل در آلمان را مشخص می‌کنند. با این حال به صورت میانگین این هزینه در ماه بین 800 تا 1200 یورو خواهد بود.

هزینه تحصیل در آلمان به نوع دانشگاه، دولتی یا خصوصی و به مقطع تحصیلی،  کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا بستگی دارد. هزینه های تحصیل در آلمان برای دانشگاه های خصوصی و دولتی در سال 2023 عبارت است از:

مقطع تحصیلی و نوع دانشگاه هزینه های تحصیلی در سال 2023
مقطع کارشناسی در دانشگاه های دولتیدانشگاه های دولتی برای همه دانشجویان مقطع کارشناسی رایگان هستند، در واقع هیچ شهریه ای از دانشجویان بین المللی دریافت نمی کنند و دانشجویان بین المللی فقط ملزم به پرداخت هزینه اندک خدمات اداری در حدود 265 یورو در سال هستند.
مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های دولتیتحصیل در مقطع کارشناسی ارشد فقط در صورتی رایگان است که دانشجویان مقطع کارشناسی خود را در دانشگاه های کشور آلمان گذرانده باشند و همچنین رشته کارشناسی ارشد آن ها با رشته کارشناسی مرتبط باشد.
مقطع دکترا در دانشگاه های دولتیرایگان و بدون پرداخت شهریه
مقطع کارشناسی در دانشگاه های خصوصیسالانه از حدود 10.000 تا 15.000 یورو
مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های خصوصیسالانه از حدود 10.000 تا 20.000 یورو
شهریه دانشگاه خصوصی بارد Bard Universityسالانه از حدود 50.000 تا 60.000 یورو

پادکست هزینه‌ تحصیل در آلمان چقدر است؟

 

طبق قوانین وضع شده در کشور آلمان، تحصیل در دانشگاه های این کشور رایگان می باشد، حتی دانشجویان بین المللی نیز برای تحصیل در آلمان هزینه ای پرداخت نمی کنند. دانشجویان ممکن است فقط حدود 200 یورو در هر ترم به دانشگاه پرداخت کنند که صرف ارائه برخی خدمات دانشجویی و ثبت نام و دریافت کارت دانشجویی خواهد شد. تنها هزینه ای که دانشجویان لازم است آن را تامین کنند، هزینه های زندگی ان ها خواهد بود که شامل هزینه خورد و خوراک، رفت و آمد و … خواهد شد. به طور میانگین برای گذراندن یک زندگی دانشجویی معمولی در آلمان حدود هزار یورو در ماه کفایت می کند. دانشجوبان می توانند در کنار تحصیل به انجام کار های پاره وقت مشغول شوند و هزینه تحصیل در آلمان و زندگی خود را از این طریق تامین کنند.

هزینه زندگی در آلمان

به طور کلی، آلمان کشور مقرون به صرفه تری برای زندگی در مقایسه با دیگر کشورهای اروپای غربی است. هزینه زندگی دانشجویی در آلمان کمتر از 1000 یورو در ماه می باشد که اگر این هزینه ها را با هزینه های تحصیل رایگان در آلمان ترکیب کنید، یک مقصد تحصیلی بسیار مقرون به صرفه خواهید داشت. هزینه زندگی دانشجویی در آلمان شامل هزینه های محل اقامت دانشجویی، خورد و خوراک و دیگر هزینه های ضروری زندگی است.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در آلمانهزینه های اقامت دانشجویی در آلمان

هزینه های اقامت دانشجویی بزرگترین هزینه زندگی در آلمان برای دانشجویان بین المللی است. هزینه اجاره محل اقامت بر اساس موقعیت و متراژ آپارتمان یا اتاق متغیر می باشد.

  • هزینه های اجاره یک اتاق یک نفره در یک آپارتمان اشتراکی در شهرهای بزرگتر مانند برلین، مونیخ یا هامبورگ ماهانه از حدود 300 تا 600 یورو است.
  • هزینه اجاره برای یک آپارتمان یک خوابه در برلین، مونیخ یا هامبورگ از حدود 600 تا 1000 یورو است.
  • هزینه خرید کارت عبور و مرور برای حمل و نقل عمومی ماهانه در حدود 70 تا 100 یورو است.

هزینه های خورد و خوراک در آلمان

هزینه های خورد و خوراک در آلمان نسبتا مقرون به صرفه است و یک وعده غذایی ساده در یک رستوران معمولی بین 8 تا 15 یورو هزینه دارد. اگر دانشجویان مواد غذایی خود را از فروشگاه های تخفیف دار مانند  Lidl، Aldi  یا Netto خریداری کنند، می توانند در هزینه های خود صرفه جویی کنند. برخی از برآوردهای کلی از هزینه های خورد و خوراک در آلمان در سال 2023 عبارت است از:

یک لیتر شیر10.70 تا 1.20 یورو
یک قرص ناناز 1 تا 3 یورو
12 عدد تخم مرغاز 1 تا 2 یورو
یک کیلو سیباز 1 تا 2 یورو
یک کیلو موزاز 1 تا 2 یورو
یک کیلو موزاز 1 تا 2 یورو
یک کیلو گوشت مرغاز 8 تا 15 یورو
یک کیلو گوشت گاواز 8 تا 15 یورو
یک بطری 0.5 لیتری آباز 0.50 تا 1 یورو
یک بطری آبجو معمولی در بار یا رستوراناز 1.50 تا 3 یورو
یک بطری شراب 750 میلی لیتریاز 5 تا 15 یورو
صرف غذا در فست فوداز 5 تا 8 یورو
صرف غذا در رستوران معمولیاز 12 تا 52 یورو
صرف غذا در رستوران لوکساز 40 تا 100 یورو

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان

کمک های مالی و بورسیه های تحصیلی آلمان

از آنجایی که تحصیلات عالی در آلمان بیشتر رایگان و بدون پرداخت شهریه است، بورسیه تحصیلی چندانی در دسترس نیست. سازمان اصلی ارائه دهنده بورسیه ها و جوایز تحصیلی بورسیه Begabtenförderungswerke  است که بورسیه تحصیلی را به دانشجویان مستعد و واجد شرایط اعطا می کند. این سازمان متشکل از 13 گروه ارائه دهنده بورسیه است که توسط وزارت آموزش و تحقیقات فدرال آلمان پشتیبانی می شود.

نکات مهم در مورد بورسیه های تحصیلی آلمان

انواع مختلفی از کمک های مالی و بورسیه های تحصیلی رایگان المان وجود دارد. برای انتخاب بهترین نوع کمک هزینه تحصیلی و بورسیه باید چند مورد مهم را در نظر بگیرید:

  • آیا دارای شرایط بورسیه تحصیلی آلمان هستید؟
  • آیا دارای مدارک لازم برای بورسیه تحصیلی المان هستید؟
  • چه نوع حمایتی ارائه می شود؟
  • آیا این حمایت مالی نیازهای شما را برآورده می کند؟
  • روند درخواست چقدر دشوار است؟
  • بورسیه چقدر رقابتی است؟

انواع بورسیه های تحصیلی آلمان

بورسیه تحصیلی رایگان المان در انواع مختلفی ارائه می شود که برخی از مهم ترین آن ها عبارت اند از:

انواع بورسیه تحصیلی در آلمانویژگی ها
بورسیه های  DAADبورسیه های DAAD (خدمات تبادل علمی آلمان) طیف گسترده ای از بورس های تحصیلی را برای دانشجویان و محققان بین المللی برای تحصیل یا انجام تحقیقات در آلمان ارائه می دهد.
بورسیه Deutschlandstipendiumبورسیه تحصیلی مبتنی بر شایستگی مختص دانشجویان بسیار مستعدی است که در یک برنامه تحصیلی در یک دانشگاه المان در حال تحصیل هستند.
بورسیه های  Erasmus+برنامه Erasmus+ بورسیه هایی را برای دانشجویان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای تحصیل یا انجام تحقیقات در آلمان فراهم می کند.
بورسیه Stipendium Plusاین یک برنامه بورسیه تامین شده توسط وزارت آموزش و تحقیقات فدرال (BMBF)  آلمان است که از دانشجویان مستعد و متعهدی که با شرایط اجتماعی یا شخصی چالش برانگیز روبرو هستند، حمایت مالی می کند.
بورسیه سازمان ها و بنیادهای خصوصی آلمانبسیاری از بنیادها و سازمان های خصوصی در آلمان بر اساس شایستگی تحصیلی، نیاز مالی یا دیگر ملاک ها به دانشجویان بورسیه اعطا می کنند.

چگونه برای تحصیل در دانشگاه معتبر آلمان درخواست دهیم؟

ساده ترین راه برای درخواست اخذ پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه معتبر آلمانی برای یک دانشجوی بین المللی از طریق Uni-Assist است. این سرویس با ارائه راهنمایی های گام به گام به شما در جمع آوری مدارک لازم، ارائه درخواست، ارزیابی گواهینامه های تحصیلی و ارسال درخواست به دانشگاه مورد نظر کمک می کند.

هزینه ارائه درخواست پذیرش دانشگاه چقدر است؟

هزینه ارائه درخواست پذیرش تحصیلی آلمان از طریق این سرویس برای اولین درخواست 75 یورو و برای برنامه های بعدی 15 یورو است.

آیا می توانیم مستقیماً برای یک دانشگاه درخواست دهیم؟

روش دیگر برای ارائه درخواست پذیرش تحصیلی به جای سرویس Uni-Assist این است که مستقیماً به دانشگاه مورد نظر درخواست دهید و برای کمک با دفتر بین المللی آن ها تماس بگیرید. بین ارائه درخواست برای یک دانشگاه دولتی و یک دانشگاه خصوصی تفاوت هایی وجود دارد. در دانشگاه‌ های دولتی، پذیرش از طریق «numerus clausus» مدیریت می‌شود؛ یک سیستم مبتنی بر اعداد که تعداد ظرفیت ‌های موجود در یک برنامه را تعیین می ‌کند. مهم نیست که دانشجویان چقدر واجد شرایط لازم باشند، این سیستم بر اساس شماره تعیین شده عمل می کند. معیار دیگر در این نوع پذیرش در دانشگاه های دولتی بر اساس نمره های دبیرستان است. بنابراین دوباره اعداد تعیین می کنند که آیا دانشجویان واجد شرایط پذیرش هستند یا خیر. اما از آن جا که تقاضا برای اخذ پذیرش از دانشگاه های خصوصی آلمان به دلیل شهریه بالای آن ها زیاد نیست، اخذ پذیرش تحصیلی این دانشگاه بسیار آسان تر است.

ساختار سال تحصیلی آلمان چگونه است؟

سال تحصیلی در آلمان به طور کلی از اول اکتبر شروع می شود و تا 30 سپتامبر سال بعد ادامه دارد و به دو ترم اصلی تقسیم می شود:

ترم های تحصیلی آلمان توضیحات
ترم زمستانی: از 1 اکتبر تا 31 مارسدوره های درس گفتار و کنفرانس ها معمولاً از اواسط اکتبر شروع می شوند و در اواسط فوریه به پایان می رسند. امتحان ها معمولاً از اواخر فوریه تا اواسط مارس برگزار می شوند. یک ترم استراحت معمولاً از اواسط فوریه تا اواسط آوریل وجود دارد.
ترم تابستانی: از 1 آوریل تا 30 سپتامبردوره های درس گفتار و کنفرانس ها معمولاً از اواسط آوریل شروع می شوند و در اواخر جولای به پایان می رسند.  امتحان ها از اواخر جولای تا اواسط آگوست برگزار می شوند. تعطیلات ترم از اواسط آگوست تا اواسط اکتبر است.

تعطیلات در طول سال تحصیلی در آلمان

دانشگاه های کشور آلمان مانند دیگر کشورهای جهان دارای تعطیلات رسمی و در اصطلاح استراحت کوتاه بین ترم های تحصیلی خود هستند. البته، بر اساس هر دانشگاه، ممکن است تغییراتی در برنامه های تعطیلی وجود داشته باشد، بنابراین همیشه بهتر است وب سایت دانشگاه مورد نظر را بررسی کنید:

تعطیلات بین ترم های تحصیلیمدت زمان
تعطیلات کریسمس Christmas breakاواخر سال نو در ماه دسامبر و شروع ماه ژانویه سال جدید
تعطیلات عید پاک Easter breakبر اساس زمان عید پاک، اما معمولاً در ماه مارچ یا اپریل
تعطیلات Pentecost breakدر ماه می یا ژوئن به مدت یک هفته

چه زمانی برای درخواست دانشگاه های آلمان اقدام کنیم؟

بر اساس زمان شروع دوره و ترم تحصیلی در آلمان، دو مهلت درخواست وجود دارد:

  • 15 جولای اگر برنامه تحصیلی در ترم زمستان شروع می شود.
  • 15 ژانویه اگر برنامه تحصیلی در ترم تابستان شروع می شود.

پذیرش تحصیلی آلمان

تحصیل در کشور آلمان به زبان انگلیسی

همان طوری که بیان کردیم، برای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان، نیاز است تا مدرک زبان آلمانی داشته باشید. این امکان برای دانشجویان مسلط به زبان انگلیسی نیز فراهم شده تا بتوانند در این کشور به انگلیسی تحصیل کنند. البته موضوع مهم این است که اگر چنین شرایطی دارید، باید برای حضور در دانشگاه‌های اینترنشنال و خصوصی اقدام کنید که هزینه بالایی دارند. به صورت میانگین هزینه تحصیل در این دانشگاه‌ها 12 هزار یورو شروع می‌شود. همچنین امکان تحصیل پزشکی در کشور آلمان به زبان انگلیسی وجود ندارد و تنها باید به زبان آلمانی در مقاطع تحصیلی مختلف در رشته‌های پزشکی تحصیل کنید.

مدرک زبان مورد نیاز تحصیل در دانشگاه های کشور آلمان

برای تحصیل در دانشگاه ها و کالج های آلمان باید به زبان آلمانی یا انگلیسی تسلط داشته باشید. بیشتر برنامه های تحصیلی آلمان به زبان آلمانی تدریس می شوند، به ویژه برنامه ها و رشته هایی که در دانشگاه های دولتی ارائه می شوند.

مدرک زبان آلمانی مورد نیاز دانشگاه های کشور آلمان

اگر برای تحصیل در یکی از دانشگاه‌ های دولتی آلمان درخواست پذیرش تحصیلی ارسال می‌ کنید، احتمالاً زبان اصلی تدریس آلمانی خواهد بود. بنابراین باید با شرکت در یکی از این آزمون ‌ها، مدرکی دال بر مهارت‌ های زبان آلمانی خود ارائه دهید:

DSH (Deutsche Sprachprüfung für den Hochschulzugang)این آزمون توسط دانشگاهی که در آن درخواست پذیرش می دهید، سازماندهی می شود، اما همه دانشگاه ها این آزمون را ارائه نمی دهند. بررسی کنید که کدام دانشگاه DSH را ارائه می دهد.
TestDaF (Deutsche Sprachprüfung für den Hochschulzugang)این آزمون را می توان به صورت کاغذی و دیجیتال در یکی از مراکز آزمون ثبت شده در سراسر جهان انجام داد. بنابراین پیدا کردن مراکز موجود برای گرفتن TestDaF ضروری است.

مدرک زبان انگلیسی مورد نیاز دانشگاه های کشور آلمان

اگر برای تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان درخواست پذیرش تحصیلی ارسال می کنید، باید مدرکی دال بر دارا بودن مهارت زبان انگلیسی ارائه دهید. در این صورت نیازمند ارائه نتیجه این آزمون ها و مدارک زبان انگلیسی هستید. گرچه بهتر است وب سایت دانشگاه مورد نظر را بررسی کنید تا مطمئن شوید که کدام آزمون ها را می پذیرند.

آزمون آیلتس  IELTSبرای مهارت های  Listening، Reading، Writing  و  Speakingنمره کلی امتیاز 0 تا 9 لحاظ می شود. دانشگاه های کشور آلمان به نمره 6.0 یا 6.5 آیلتس نیاز دارند.
آزمون تافل TOEFLهر کدام از 4 مهارت Reading، Listening، Speaking و Writing  از 0 تا 30 نمره و نمره کلی حداکثر 120 است. بسیاری از دانشگاه های کشور آلمان برای پذیرش به نمره 90 تافل نیاز دارند.
آزمون آیلتس آکادمیک PTE Academicدر 3 مهارت Speaking & Writing، Reading و Listening می توان بین 10 تا 90 نمره کسب کرد. برای تحصیل در مقطع کارشناسی به نمره بین 51 تا 60 و برای مقطع کارشناسی ارشد به نمره بین 57 تا 67 نیاز دارید
آزمون دولینگو Duolingo English testاین آزمون روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می کند و در حال حاضر توسط هزاران دانشگاه در سراسر جهان پذیرفته شده است. نمره ها بین 10 تا 160 است که نمره 95 تا 100 معادل نمره 6.0 آیلتس است.

ویزای تحصیلی کشور آلمان

دانشجویان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و  EEAبرای تحصیل یا کار در آلمان نیازی به اخذ ویزای دانشجویی ندارند. در حالی که دانشجویان از کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا و EEA برای تحصیل در دانشگاه ها و کالج های آلمان باید ویزای دانشجویی دریافت کنند. منبع رسمی اطلاعات در مورد ویزا و مجوزهای اقامت برای دانشجویان بین المللی در آلمان، وب سایت وزارت امور خارجه فدرال است. دانشجویان بین المللی بر اساس شرایط خود می توانند برای یکی از 4 نوع ویزاي تحصیلي آلمان اقدام کنند:

  • ویزای تحصیلی با اخذ پذیرش در یک دانشگاه معتبر آلمان: اگر نامه پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه معتبر آلمان دریافت کرده اید.
  • ویزای تحصیلی بدون اخذ پذیرش: اگر قصد دارید برای ارائه درخواست پذیرش دانشگاه به آلمان سفر کنید.
  • ویزای تحصیلی برای شرکت در یک دوره کارآموزی یا آموزشی زبان: اگر قبل از تحصیل در دانشگاه قصد شرکت در یک دوره زبان یا یک دوره کارآموزی دارید.
  • ویزای تحقیقاتی یا دکترا: اگر در حال تحصیل در مقطع دکترا در آلمان هستید.

مدارک لازم برای اخذ ویزا دانشجویی آلمان

دانشجویان بین المللی برای اخذ ویزا تحصیل آلمان باید دارای شرایط ویزای تحصیلی آلمان باشند و مدارک لازم را ارائه دهند. از مهم ترین مدارک لازم برای اخذ ویزا دانشجویی آلمان موارد زیر را می توان نام برد:

  • پاسپورت معتبر: پاسپورت باید حداقل 6 ماه پس از اقامت در آلمان اعتبار داشته باشد.
  • عکس بیومتریک پاسپورت: دو عکس در اندازه پاسپورت از جمله مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی المان است.
  • فرم درخواست ویزا: باید فرم درخواست ویزا را تکمیل و همراه با سایر مدارک مورد نیاز ارسال کنید.
  • اثبات تمکن مالی: باید با ارائه گواهی تمکن مالی اثبات کنید که توانایی تامین هزینه های زندگی در مدت زمان تحصیل در کشور آلمان و بودجه کافی برای حمایت از خود در طول اقامت خود در آلمان را دارید. گواهی تمکن مالی می تواند شامل صورتحساب های بانکی، نامه های بورسیه تحصیلی یا نامه ضمانت مالی از یک حامی باشد.
  • نامه پذیرش: باید یک نامه پذیرش تحصیلی از دانشگاه معتبر آلمان ارائه دهید که تأیید می کند برای تحصیل در آن دانشگاه پذیرفته شده اید.

جدا از این مدارک کلی، ممکن است مدارک زیر نیز درخواست شود:

  • بیمه درمانی: باید مدرکی مبنی بر بیمه درمانی ارائه دهید که با شرایط بیمه ای کشور آلمان مطابقت داشته باشد.
  • مدرک مهارت زبان: ممکن است لازم باشد مدرکی دال بر مهارت خود در زبان تدریس (آلمانی یا انگلیسی) دانشگاه مورد نظر در آلمان ارائه دهید.

نحوه درخواست ویزای دانشجویی آلمان

دانشجویان بین المللی با دارا بودن شرایط ویزای دانشجویی آلمان می توانند برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان برای متاهلین و یا دانشجویان مجرد درخواست دهند. نحوه درخواست ویزای تحصیل آلمان عبارت است از:

  • فرم درخواست اخذ ویزای دانشجویی المان https://videx-national.diplo.de/videx/ را به صورت آنلاین تکمیل و پرینت کنید.
  • وب سایت و آدرس سفارت یا سرکنسولگری آلمان در کشور محل اقامت خود را با مراجعه به این صفحه پیدا کنید: http://www.diplo.de/addresses
  • یک وقت ملاقات رزرو کنید و بررسی کنید که آیا به غیر از مدارک ذکر شده در بالا مدارک و شرایط دیگری وجود دارد یا خیر.

هزینه ویزا دانشجویی آلمان

هزینه درخواست ویزای تحصیل آلمان 75 یورو است. با این حال، در برخی از کشورها، اگر از یک دانشگاه دولتی آلمان مانند DAAD بورسیه تحصیلی دریافت کنید، نیازی به پرداخت هیچ هزینه ای برای پردازش ویزا نخواهید داشت.

زمان پردازش ویزای دانشجویی آلمان

زمان رسیدگی و پردازش ویزاي تحصیلي آلمان بر اساس عوامل مختلفی مانند سفارت یا کنسولگری که در آن درخواست می دهید، زمان سال و پیچیدگی پرونده متفاوت است. به طور کلی، حدود 4 تا 12 هفته طول می کشد تا درخواست ویزا بررسی شود. با این حال، در دوره های اوج پذیرش تحصیلی، مانند ماه های تابستان، زمان پردازش ممکن است طولانی تر باشد. توصیه می شود هر چه زودتر برای اخذ ویزای دانشجویی آلمان اقدام کنید. بهترین زمان 3 ماه قبل از سفر به آلمان است.

مسکن دانشجویی در آلمان

یافتن محل اقامت دانشجویی و مسکن مناسب و مقرون به صرفه برای دانشجویان بین المللی در آلمان می تواند چالش برانگیز باشد، به ویژه در شهرهای بزرگ که تقاضا در آن بالا است. به طور کلی دانشجویان بین المللی در آلمان می توانند از گزینه های مسکن دانشجویی زیر یکی را انتخاب کنند:

انواع مسکن های دانشجویی در آلمانویژگی ها
خوابگاه های دانشجوییبیشتر دانشگاه ها خوابگاه های دانشجویی به دانشجویان بین المللی ارائه می دهند. گرچه امکانات این خوابگاه ها کمی ساده و ابتدایی است، اما مقرون به صرفه هستند و فرصتی عالی برای زندگی در کنار دیگر دانشجویان از کشورهای مختلف را فراهم می کند.
آپارتمان های مسکونی دانشجوییبسیاری از دانشجویان در آلمان در آپارتمان های مشترک به نام “WG” (Wohngemeinschaft)  اقامت دارند. این آپارتمان ها دارای آشپزخانه و حمام مشترک هستند، اما هر دانشجو اتاق خصوصی خود را دارد.
آپارتمان های خصوصیآپارتمان های دانشجویی خارج از محوطه دانشگاه یا آپارتمان های خصوصی برای دانشجویانی است که ترجیح می دهند به تنهایی یا با خانواده زندگی کنند. با این حال، پیدا کردن این آپارتمان ها به خصوص در شهرهای بزرگ مانند برلین، مونیخ یا هامبورگ سخت تر و با هزینه بالاتر همراه است.
  • هزینه های مسکن دانشجویی در آلمان

به طور کلی هزینه های مسکن دانشجویی در آلمان بر اساس شهری که انتخاب می کنید و دوری یا نزدیکی به مرکز شهر متغیر است. شهرهای مونیخ و اشتوتگارت گران ترین شهرهای آلمان برای اقامت دانشجویی محسوب می شوند. برخی از دانشجویان بین المللی با اشتراک آپارتمان خود با دیگر دانشجویان مبلغ اجاره کمتری را پرداخت می کنند. هزینه های اجاره آپارتمان یک خوابه در آلمان به طور متوسط بین 500 تا 1000 یورو در ماه است.

  • منابع معتبر برای یافتن مسکن دانشجویی در آلمان

دانشجویان بین المللی از روش های مختلف می توانند مسکن مناسب دانشجویی را پیدا کنند. از مهم ترین منابع معتبر که می توانید محل اقامت دانشجویی مناسب خود را در آلمان پیدا کنید، موارد زیر را می توان نام برد:

  • Amber

می توانید در Amber به دنبال یک آپارتمان مناسب با شرایط خود بگردید. این یک پلتفرم خصوصی است که از طریق آن می توانید به راحتی خوابگاه دانشجویی را در 9 کشور رزرو کنید.

  • Studentenwerk

Studentenwerk  یک سازمان دانشجویی است که گزینه های مسکن دانشجویی ارزان و مقرون به صرفه را برای دانشجویان فراهم می کند. این سازمان کار اجاره خوابگاه ها، آپارتمان های مشترک و آپارتمان های مجردی را با قیمت های مقرون به صرفه مدیریت می کند.

زمان درخواست برای مسکن دانشجویی در آلمان

به طور کلی برای یافتن مسکن دانشجویی در آلمان باید در اسرع وقت و چند ماه قبل از تاریخ برنامه ریزی شده برای سفر به آلمان اقدام کنید. البته دانشجو زمانی می تواند به فکر یافتن محل اقامت دانشجویی باشد که از دانشگاهی که برای آن درخواست داده، نامه پذیرش تحصیلی دریافت کرده باشد. بسیاری از دانشگاه‌ ها در آلمان دارای تسهیلات مسکن دانشجویی و یا مشارکت با ارائه‌ دهندگان مسکن محلی هستند. بنابراین بهتر است برای کسب اطلاعات در مورد گزینه‌ های موجود و مهلت‌ های درخواست با دفتر بین ‌المللی دانشگاه یا بخش خدمات دانشجویی تماس بگیرید.

کار دانشجویی حین تحصیل در آلمان

دانشجویان بین المللی با دارا بودن شرایط خاص مجاز به کار و اشتغال در حین تحصیل دانشجویی در آلمان هستند. دانشجویان بین المللی از کشورهای غیر اتحادیه اروپا با اخذ مجوز کار دانشجویی می توانند 120 روز کامل یا 240 نیم روز در سال کار کنند. در تعطیلات ترم، دانشجویان بین المللی مجاز به کار تمام وقت هستند. اگر دانشجویان قصد کار و اشتغال بیشتر از زمان تعیین شده را دارند، باید از آژانس کار فدرال و اداره اتباع خارجی Federal Employment Agency  مجوزهای لازم را دریافت کنند. البته دانشجویان بین المللی اجازه ندارند به عنوان خوداشتغالی یا کار آزاد در آلمان به کار و اشتغال بپردازند. علاوه بر این برخی از رشته ها و برنامه های تحصیلی آلمان ممکن است دارای محدودیت های خاص در ساعات کاری برای دانشجویان بین المللی باشند. بنابراین، دانشجویان بهتر است با دفتر بین المللی دانشگاه یا مرکز شغلی خود برای دستورالعمل های خاص در مورد استخدام برای دانشجویان بین المللی مشاوره کنند. دانشجویان بین المللی از کشورهای اتحادیه اروپا یا شهروندان کشورهای ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ یا سوئیس می توانند بدون هیچ محدودیتی در آلمان کار کنند.

کار دانشجویی در آلمان

  • کجا می توانم شغل مناسب را پیدا کنم؟

مراجعه به پورتال های شغلی خاص برای یافتن مشاغل دانشجویی در آلمان از بهترین روش های یافتن کار مناسب دانشجویی است. دانشجویان بین المللی می توانند در این پورتال ها کار پاره وقت دانشجویی، فرصت کار در المان بدون مدرک تحصیلی و فرصت های کاری انعطاف پذیر و کوتاه مدت را پیدا کنند. برخی از پورتال های شغلی محبوب دانشجویی در آلمان عبارت اند از:

  • Jobmensa
  • StudentJob
  • Nebenjob
  • Unicorns

علاوه بر این، بسیاری از دانشگاه ها و کالج های آلمان دارای مراکز شغلی هستند که می توانند به دانشجویان در یافتن فرصت های کاری کمک کنند. این مراکز می توانند اطلاعاتی در مورد فرصت های شغلی، کارآموزی و رویدادهای شغلی را به دانشجویان بین المللی ارائه دهند. همچنین به دانشجویان در تهیه رزومه کاری و تحصیلی و کسب آمادگی برای مصاحبه های شغلی کمک می کنند. جدا از این مراکز شغلی، انجمن ‌ها و گروه‌ های آنلاینی مانند InterNations و Meetup در کشور آلمان وجود دارد که در آن دانشجویان و شاغلان حرفه ای فرصت ‌های شغلی و مشاوره های شغلی را به اشتراک می‌ گذارند.

فرصت های شغلی پس از تحصیل در آلمان

کشور آلمان دارای پایین ترین نرخ بیکاری در میان کشورهای اتحادیه اروپا است، در حالی که بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا را دارد. این بدان معناست که کشور آلمان نیاز دائمی به کارگران ماهر و متقاضیان تحصیل کرده برای تحقق نیازهای نیروی کار در این کشور دارد. جدا از دارا بودن فرصت های شغلی فراوان، وجود تعادل میان کار و زندگی در آلمان عالی است و متوسط حقوق ناخالص ماهانه در حدود 4.105 یورو است. اگر تصمیم دارید پس از تحصیل در المان در این کشور اقامت کنید و به دنبال شغل مناسب باشید، چند نقطه شروع وجود دارد که عبارت اند از:

  • Expatica : فرصت های شغلی عالی در آلمان برای دانشجویان بین المللی که به زبان انگلیسی تسلط دارند.
  • پورتال EURES (خدمات اشتغال اروپا، بخشی از کمیسیون اروپا): پورتال مناسب برای یافتن کار برای فارغ التحصیلان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا یا سوئیس است.
  • آژانس استخدام فدرال The Federal Employment Agency: بزرگترین ارائه دهنده خدمات بازار کار در آلمان و شامل ZAV (خدمات بین المللی کاریابی) که بخش ویژه ای را به فرصت های شغلی در آلمان برای فارغ التحصیلان خارجی اختصاص داده است
  • English jobs مشاغل انگلیسی: مشاغل نیاز مند به مهارت زبان انگلیسی
  • Jobooh : مشاغل در استارتاپ ها
  • Academics دانشگاهیان: مشاغل علمی و پژوهشی
  • Staufenbiel : مشاغل در آلمان برای فارغ التحصیلان و دانشجویان
  • Stepstone : دوره های کارآموزی و مشاغل برای فارغ التحصیلان
  • Monster
  • Kununu
  • MeineStellenboersen
  • JobStairs
  • The Local
  • Kimeta

اگر می خواهید در مورد کار در آلمان پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های این کشور بیشتر بدانید، به وب سایت های زیر مراجعه کنید:

  • Expatica با راهنمای جامع خود در مورد چگونگی یافتن کار در آلمان اطلاعات زیادی ارائه می دهد.
  • EXpatrio که اطلاعات مفید زیادی در مورد محیط کار آلمان ارائه می دهد.

بیمه دانشجویی برای تحصیل در آلمان

همه مهاجران و شهروندانی که در آلمان زندگی می کنند باید از بیمه مراقبت های بهداشتی دولتی یا خصوصی برخوردار باشند. دانشجویان بین المللی که باید در ابتدای ترم تحصیلی در دانشگاه های آلمان ثبت نام کنند نیز به بیمه درمانی معتبر آلمان نیاز دارند. بر این اساس دانشجویان بین المللی از روش های زیر می توانند بیمه درمانی معتبر در آلمان تهیه کنند:

  • از بیمه درمانی کشور خود استفاده کنید. این شرایط برای دانشجویان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا (باید کارت بیمه سلامت اروپاCard – EHIC را از کشور خود درخواست کنند) و چند کشور دیگر که با آلمان چنین توافقی دارد، صدق می کند.
  • از آلمان بیمه درمانی دولتی تهیه کنید که ماهانه حدود 110 یورو هزینه دارد.
  • بیمه درمانی را از یک ارائه دهنده بیمه خصوصی در آلمان تهیه کنید.
  • شرکت بیمه ای را انتخاب کنید که در ارائه بیمه دانشجویی تخصص دارد، مانند شرکت بیمه تخصصی دانشجویی AON. این شرکت بیمه، بیمه های دانشجویی دندانپزشکی، کمک اضطراری، اموال شخصی و بیمه مسافرت دانشجویی را نیز پوشش می دهد.
  • بیمه درمانی ارائه شده توسطDAAD (سرویس تبادل دانشگاهی آلمان) را تهیه کنید.

مشکلات اصلی تحصیل در آلمان

 

سه مشکل اصلی و مهم برای تحصیل دانشجویان خارجی در آلمان وجود دارد:

یافتن محل اقامتیادگیری زبان آلمانی
برقراری ارتباط مسئله مهم دیگری در بین دانشجویان بین المللیآشنایی سیستم آموزشی
احساس بیگانگی از مشکلات تحصیل در آلماناحساس بیگانگی از مشکلات تحصیل در آلمان
مورد تمسخر قرارگرفتن از مشکلات تحصیلهزینه های تحصیل و زندگی از مشکلات تحصیل

مزایای تحصیل در آلمان

متقاضیان با تحصیل در دانشگاه‌های آلمان، می‌توانند از بسیاری از مزیت‌های اقامت، زندگی و تحصیل در این کشور برخوردار شوند. از مهم‌ترین مزیت‌های تحصیل در این کشور، می‌توان موارد زیر را ذکر کرد:

  • تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های خصوصی
  • تحصیل در این کشور به زبان رسمی در دانشگاه‌های دولتی
  • اخذ اقامت دائم و تابعیت و شهروندی آلمان پس از فارغ‌التحصیلی
  • امکان یافتن کار مناسب و مرتبط با رشته تحصیلی در فرصت 18 ماهه جستجوی کار
  • دریافت مجوز کار پاره وقت دانشجویی و کار و اشتغال و کسب درآمد
  • امکان کار و اشتغال و سفر به کشورهای حوزه شینگن بدون اخذ ویزا
  • تحصیل پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی

آیا آلمان کشوری امن است؟

به طور کلی کشور آلمان از کشورهای امن اروپایی محسوب می شود. با این حال، به عنوان یک دانشجوی بین المللی باید از همان اقدامات ایمنی شخصی عقل سلیم استفاده کند که در هر کشور دیگر جهان استفاده می کند:

  • مطمئن شوید که شماره های اضطراری را می دانید:
  • 110 برای موارد اضطراری که نیاز به پلیس دارید (شماره اورژانس ملی)
  • 112 برای فوریت های پزشکی و آتش نشانی (شماره اورژانس اروپایی)
  • 117 116 در مورد موضوعات پزشکی که نیاز به مراقبت پزشکی دارند، اما آنقدر فوری نیستند که نیاز به مراجعه به بیمارستان داشته باشید، اما نمی ‌توانید منتظر بمانید تا بتوانید پزشک عمومی خود را ببینید.
  • از رفت و آمد در کوچه های خلوت یا خیابان های تاریک در شب پرهیز کنید.
  • هنگام بیرون آوردن پول از دستگاه های خودپرداز توجه و مراقبت بیشتری داشته باشید.
  • سعی کنید شب ها تنها به پیاده روی نروید.
  • مراقب جیب برها باشید.

کارت دانشجویی در آلمان چه امتیازاتی دارد؟

تحصیل در آلمان رایگان است و دانشجویان هزینه ای دراین خصوص پرداخت نمی کنند. تنها هزینه هایی که دانشجویان در حین تحصیل دارند، مربوط به تامین مخارج زندگی خواهد بود. دولت آلمان برای دانشجویان امتیازاتی در نظر گرفته است که بتوانند بدون داشتن دغدغه های مالی و با خیالی آسوده به تحصیل بپردازند. یکی از این تمهیدات دولت امتیازات کارت دانشجویی می باشد که دانشجویان با استفاده از آن ها می توانند هزینه های زندگی دانشجویی را کاهش داده و از رفاه بیشتری برخوردار شوند. دانشجویان می توانند به کمک امتیازات کارت دانشجویی، تفریح کنند، به سینما بروند و در رستوران غذا بخورند و از تخفیف های ویژه دانشجویی بهره مند شوند. از دیگر امتیازات کارت دانشجویی می توان به تخفیف در کتابخانه ها، موزه ها، خرید کالا و مواد غذایی اشاره کرد. ناگفته نماند دانشجویان با داشتن کارت دانشجویی نیازی به پرداخت هزینه های حمل و نقل عمومی نخواهند داشت. با استفاده از امتیازات کارت دانشجویی، هزینه های افراد به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد و در کنار آن می توانند از تفریحات مختلف بدون نگرانی از هزینه های مربوطه برخوردار شده و لذت ببرند.

خدمات بانکی و مالی دانشجویان در آلمان

دانشجویان برای این که در آلمان تحصیل کنند، ملزم به افتتاح یک حساب بانکی در این کشور هستند. بانک های مختلف آلمان خدمات متفاوتی را به دانشجویان ارائه می دهند. به طور مثال بعضی از بانک ها فاقد شعبه فیزیکی می باشند و فقط می توان به صورت اینترنتی از آن ها استفاده کرد. بعضی از بانک های آلمان خدمات ویژه ای به دانشجویان ارائه می کنند که برای آگاهی از شرایط آن ها می توان به سایت مربوط به هر کدام از بانک ها مراجعه کرد. دانشجویان باید برای افتتاح حساب جاری در کانادا یک سری مدارک را به بانک ارائه کنند که این مدارک عبارتند از: پاسپورت یا کارت شناسایی، تائیدیه ثبت نام از دفتر ثبت نام بیگانگان و نامه پذیرش دانشگاه یا شناسه دانشجویی.

شرایط سنی تحصیل در آلمان

خوشبختانه در کشور آلمان، هيچگونه محدوديت سني براي ادامه تحصيل وجود ندارد. متقاضيان تحصيل در اين کشور فارغ از سني که دارند خواه 20،‌30 ساله يا حتي بالاتر و مثلا 40 ساله مي توانند براي ویزای تحصیل آلمان در مقاطع کارشناسي يا ‌کارشناسي ارشد درخواست دهند. اما بايد در نظر داشت که سن بالاتر امکان دريافت ويزا را کمي دشوارتر مي کند. جالب است بدانيد آلمان به داشتن سن بالاترين فارغ التحصيلان در قاره اروپا، مشهور است. متوسط سن دانشجويان در اين کشور 28 سال است.

اقامت پس از تحصیل در آلمان

کشور آلمان بنا به دلایلی همچون پایین بودن نرخ بیکاری و وجود فرصت‌های شغلی فراوان، یکی از برترین کشورها برای اخذ اقامت دائم و تابعیت می‌باشد. علاوه بر این، تقاضای فراوان این کشور برای جذب نیروی کار متخصص و حرفه‌ای و بالا بودن میانگین سنی جمعیت این کشور را نیز، می‌توان از دیگر دلایل متقاضیان مهاجرت به این کشور برشمرد. اقامت تحصیلی آلمان به خودی خود امکان پذیر نیست، اما شما می‌توانید از 6 راه به اقامت پس از تحصیل در کشور آلمان بپردازید که شامل اخذ اقامت از طریق کار و اخذ ویزای کار، ادامه تحصیل، سرمایه‌گذاری، ثبت شرکت، ازدواج، اخذ بلوکارت و پناهندگی می‌شوند. یکی از بهترین راه‌ها برای اخذ اقامت کشور آلمان پس از تحصیل، دریافت جاب آفر است.

در روش دریافت جاب آفر، متقاضی باید از یک کارفرمای آلمانی دارای دعوت‌نامه کاری باشد. متقاضی باید سوابق کاری و رزومه حرفه‌ای خود را برای کارفرمای آلمانی ارسال کند. کارفرمای آلمانی نیز باید در ابتدا، آگهی استخدام نیروی کار را به مدت ۳ ماه در کشور آلمان و سپس به مدت ۳ ماه در کشورهای اتحادیه اروپا آگهی کند. در صورتی کارفرمای آلمانی می‌تواند با متقاضی خارجی قرارداد کاری امضا کند، که در طی این ۶ ماه نیروی کاری برای پر کردن این فرصت شغلی در کشور آلمان و کشورهای اتحادیه اروپا یافت نشود.

مجوز اقامت دانشجویی در آلمان

دانشجویان از کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا و EEA به غیر از ویزای دانشجویی برای ورود به کشور آلمان، اگر دوره آموزشی یا تحصیلی بیش از 90 روز باشد، به اخذ مجوز اقامت دانشجویی نیز نیاز دارند. نحوه درخواست برای اخذ مجوز اقامت دانشجویی آلمان برای دانشجویان بین المللی از کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا عبارت است از:

  • آدرس و محل اقامت در آلمان را ارائه دهید.
  • در اداره ثبت نام ساکنان محلی local residents’ registration office ثبت نام کنید.
  • در بازه زمانی 3 ماه درخواست اخذ مجوز اقامت را به اداره ثبت اتباع خارجی foreigners’ registration office در هر شهر آلمان ارائه دهید.
  • فرم درخواست را تکمیل و ارسال کنید و یک وقت ملاقات تعیین کنید

نحوه تغییر وضعیت مهاجرت به آلمان پس از فارغ التحصیلی

پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های کشور آلمان، اگر از کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا هستید، مهمترین چیزی که تغییر می کند، این است که دیگر دارای شرایط ویزا و اقامت تحصیلی در آلمان نیستید و بنابراین باید نوع دیگری از ویزا را برای اقامت در کشور آلمان دریافت کنید. بر اساس وضعیت خود، چندین گزینه مختلف برای اخذ ویزای اقامت آلمان دارید. ذکر این نکته ضروری است که فرآیند مهاجرت به آلمان می تواند پیچیده و با پرداخت هزینه هایی همراه باشد. هزینه رسیدگی و پردازش درخواست ویزای مهاجرت آلمان در حدود 75 یورو است. علاوه بر این، ممکن است متقاضیان نیاز به ارائه مدارک اضافی و شرکت در مصاحبه حضوری داشته باشند که هزینه های دیگری دارد.

ویزا تحصیل در آلمان

انواع ویزای اقامت پس از فارغ التحصیلی در آلمان

نوع ویزای مورد نیاز پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های کشور آلمان به کاری که می خواهید در مورد کار و اشتغال در این کشور انجام دهید، بستگی دارد. انواع ویزاهای آلمان برای پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های این کشور عبارت اند از:

ویزای جستجوی کار Job seeker visaاین ویزا به فارغ التحصیلان اخیر دانشگاه و کالج آلمان اجازه می دهد تا حداکثر 6 ماه در آلمان به دنبال کار مناسب باشند. اگر کار مناسب در این مدت پیدا شود، فارغ التحصیل می تواند برای اخذ ویزای کار اقدام کند.
ویزای دوره زبان Language course visaاین ویزا به فارغ التحصیلان اجازه می دهد تا زمانی که در دوره های زبان آلمانی تحصیل می کنند، تا یک سال در آلمان اقامت کنند. این ویزا می تواند یک راه عالی برای بهبود مهارت های زبانی و افزایش قابلیت استخدام در آلمان باشد.
ویزای خوداشتغالی Visa for the self-employedاین نوع ویزا برای متقاضیانی است که در حرفه های آزاد مانند هنر، علم یا آموزش فعال هستند و به صورت خوداشتغال کار می کنند و همچنین برای متقاضیانی مناسب است که قصد راه اندازی کسب و کار خود در آلمان را دارند.
ویزای کار Work visaاین نوع ویزا شرایط مختلف کاری را پوشش می دهد:

کارت آبی Blue Card

کار با قرارداد کاری از طرف کارفرمای آلمانی.

کار با مدرکی که تا حدی شناخته شده است.

کار به عنوان یک متخصص IT با تجربه کاری.

جستجوی کار (کار برای فارغ التحصیلان دانشگاهی جویای کار ).

جستجوی کار (کار برای متقاضیان دارای مدرک فنی حرفه ای جویای کار).

کار در آلمان بدون مدرک تحصیلی.

 زمان پردازش ویزای اقامت آلمان

زمان پردازش ویزای اقامت آلمان می تواند از چند هفته تا چند ماه متغیر باشد. برای مثال، رسیدگی و پردازش ویزای جستجوی کار آلمان ممکن است تقریباً 4 تا 6 هفته طول بکشد، در حالی که مدت زمان پردازش ویزای اتحاد خانواده ممکن است چندین ماه باشد.

مدارک لازم برای اخذ مجوز اقامت آلمان

دانشجویان بین المللی برای اخذ مجوز اقامت آلمان پس از اخذ ویزا دانشجویی آلمان باید مدارک لازم را ارائه دهند. مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز اقامت آلمان عبارت است از:

  • پاسپورت با اعتبار کافی
  • ویزاي تحصیلي آلمان
  • نامه تایید ثبت نام در دانشگاه
  • گواهی بیمه درمانی و سلامت
  • گواهی ثبت نام در دانشگاه
  • اثبات منابع مالی و تمکن مالی کافی
  • گواهی بورسیه تحصیلی (در صورت وجود)
  • گواهی سلامت
  • قرارداد اجاره محل اقامت
  • عکس بیومتریک پاسپورت
  • مدرک مهارت زبان انگلیسی و آلمانی
  • اصل گواهی تحصیلات قبلی

هزینه اخذ مجوز اقامت آلمان

هزینه اولین درخواست برای اخذ مجوز اقامت آلمان در حدود 50 تا 60 و برای درخواست های بعدی تا 110 یورو و برای تمدید مجوز اقامت آلمان 100 یورو است. مجوز اقامت آلمان در مدت زمان 2 تا 3 هفته پس از ارائه درخواست صادر می شود. مجوز اقامت تحصیلی آلمان برای تمام مدت برنامه تحصیلی در آلمان معتبر خواهد بود.

وقت ویزامتریک

گرفتن وقت از ویزامتریک برای سفارت آلمان

برای گرفتن وقت از ویزامتریک برای حضور در سفارت آلمان و انجام انگشت‌نگاری، باید مراحلی طی کنید. اولین قدم پرداخت هزینه ویزامتریک است که این هزینه بر اساس نوع ویزای شما متفاوت خواهد بود. سپس باید از طریق سایت ویزامتریک مراحل ثبت‌نام را طی کرده و اطلاعات مورد نیاز را وارد و بارگذاری کنید تا نوبت شما رزرو شود. با توجه به اینکه وقت‌های ویزامتریک به صورت تصادفی و بدون اطلاع قبلی باز می‌شوند و در مدت زمان کوتاهی تمامی وقت‌ها به اتمام می‌رسند، پیشنهاد می‌کنیم تا تعیین وقت ویزامتریک را به موسسه مهاجرتی اصطهباناتی بسپارید.

کارشناسان ما در سریع‌ترین زمان ممکن مراحل ثبت‌نام را انجام داده و نوبت ویزامتریک شما را برای سفارت آلمان دریافت خواهند کرد. به این ترتیب نگرانی از بابت نادرست وارد کردن اطلاعات یا از دست دادن وقت جهت دریافت ویزا به علت جا ماندن از نوبت سفارت آلمان نخواهید داشت.

ویزای تحصیلی آلمان و خدمات موسسه اصطهباناتی

متقاضیانی که قصد تحصیل در دانشگاه های آلمان را دارند، برای اخذ پذیرش تحصیلی آلمان، اخذ ویزای تحصیلی، اخذ ویزای تحصیلی برای متاهلین، اخذ ویزای تحصیلی بدون مدرک زبان و دیگر شرایط تحصیل و اقامت در این کشور اروپایی باید از طریق یک موسسه مهاجرتی مجرب اقدام به این کار کنند.

از آن جا که متقاضیان برای مهاجرت به کشورهای برتر جهان خود به تنهایی نمی توانند اقدام کنند و بدون کمک و مشاوره با متخصصان مهاجرت این کار بسیار دشوار، زمان بر و پر هزینه خواهد بود، مشاوره با متخصصان مهاجرت موسسه حقوقی و مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی روند مهاجرت را سهل و راحت می کند.

حرف آخر

در این مطلب نگاهی به روند تحصیل در کشور آلمان انداخته و شما را با مقاطع مختلف تحصیلی در این کشور آشنا کردیم. سعی ما در این مطلب آن بود تا در مورد پیش نیازهای لازم برای تحصیل در هر مقطع در کشور آلمان صحبت کنیم و همچنین شما را با هزینه‌های تحصیل در این کشور به صورت تقریبی آشنا کنیم.

افراد می توانند با کار کردن در این کشور اقامت دائم دریافت کنند و پس از مدتی اقدام به اخذ تابعیت آلمان نمایند. افراد بسیاری علاقمند هستند که با ویزای تحصیلی آلمان مهاجرت کرده و پس از تحصیل، مشغول به کار شوند و برای زندگی نیز همان جا بمانند، چرا که زندگی در این کشور از استاندارد های بالایی برخوردار است. امیدواریم مطالب این نوشته به شما اطلاعات لازم در زمینه تحصیل در آلمان را انتقال داده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تحصیل درآلمان، ویزای تحصیل آلمان و دیگر موارد می توانید با کارشناسان ما در موسسه حقوقی اصطهباناتی تماس بگیرید.

سوالات متداول در رابطه با تحصیل در آلمان

شما می‌توانید در بخش زیر، به صورت خلاصه و مفید پاسخ سوالات خود را در زمینه تحصیل در آلمان بیابید.

 آیا امکان تحصیل در آلمان وجود دارد؟

بله، آلمان از معدود کشورهایی است که امکان تحصیل را فراهم کرده است.

آیا مدرک خاصی جهت نیاز است؟

بله، مدرک زبان مورد نیاز در صورت تحصیل به زبان انگلیسی آیلتس و در صورت تحصیل به زبان آلمانی سطح B2 می‌باشد.

هزینه تحصیل و زندگی در آلمان چقدر است؟

دانشجویان در زمان تحصیل در این کشور، برای پوشش هزینه‌های زندگی خود ماهانه به حدوداً 850 یورو نیاز خواهند داشت.

آیا مدرک اخذ شده پس از تحصیل معتبر است؟

بله، مدرک اخذ شده پس از تحصیل در آلمان معتبر است و در تمام دنیا به رسمیت شناخته می‌شود.

آیا امکان تحصیل برای ایرانیان وجود دارد؟

بله، تمام افراد اعم از آلمانی‌ها، اروپایی‌ها و همه غیر اروپایی‌ها می‌توانند در آلمان به صورت رایگان تحصیل کنند.

شرایط تحصیل در آلمان چیست؟

دانشجویان بین‌المللی برای پذیرش در دانشگاه‌های آلمان، باید نمرات آزمون ACT یا SAT را با حداقل امتیاز 28 و 1300 ارائه دهند.

آیا امکان تحصیل در مقطع دبیرستان وجود دارد؟

بله، دانش‌آموزانی که موفق به اخذ ویزای تحصیلی این کشور شدند، می‌توانند در مدارس دولتی به رایگان تحصیل کنند.

آیا امکان دریافت بورسیه در زمان تحصیل در دبیرستان وجود دارد؟

خیر، با توجه به سیستم آموزشی موجود در آلمان، تحصیل در مدارس دولتی این کشور رایگان می‌باشد. به همین دلیل امکان اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع دبیرستان امکان‌پذیر نیست.

تحصیل در مقطع کارشناسی چگونه است؟

تمام دانشجویان از سراسر دنیا می‌توانند پس از اخذ مدرک دیپلم به کشور آلمان مهاجرت کنند و در این کشور به تحصیل بپردازند.

بهترین شهرها برای مقطع کارشناسی ارشد کدامند؟

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد که می خواهند به تحصیل در این کشور مشغول شوند، می‌توانند در شهرهایی مانند برلین، مونیخ، هامبورگ، فرانکفورت، کلن، هایدلبرگ و فرایبورگ به ادامه تحصیل بپردازند.

آیا امکان تحصیل به زبان انگلیسی وجود دارد؟

بله، فرصتی مهیا شده است تا دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد فرصت تحصیل به زبان انگلیسی در این کشور را داشته باشند.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد چگونه است؟

در مقطع کارشناسی ارشد اکثر رشته‌ها هم به زبان آلمانی و هم به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. مدرک زبان قابل قبول در این مقطع آیلتس و تافل در زبان انگلیسی و سطح B1 در زبان آلمانی خواهد بود.

رشته‌هایی که امکان تحصیل به زبان انگلیسی را فراهم می‌کنند، کدامند؟

رشته‌هایی مانند: علوم ریاضی و طبیعی، اقتصاد، مهندسی، علوم اجتماعی و حقوق از جمله رشته‌هایی هستند که امکان تحصیل به زبان انگلیسی را ارائه می‌دهند.

4.1/5 - (16 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *