تحصیل در گرجستان

کشور گرجستان به پایتختی شهر تفلیس کشوری زیبا با تمدنی کهن است که در منطقه قفقاز واقع شده است. قرار گرفتن در دو قاره اروپا و آسیا به این کشور موقعیتی ویژه بخشیده است. دولت این کشور تلاش های بسیاری در راستای پیوستن به اتحادیه اروپا انجام داده است و گرجستان هم اکنون در صف پیوستن به اتحادیه اروپا قرار دارد. همین امر یکی از دلایل علاقه مندی دانشجویان برای تحصیل در گرجستان و کار در این کشور است. پایین بودن هزینه ها از دیگر عواملی است که تحصیل در گرجستان را برای متقاضیان تحصیل جذاب نموده است. آیا شما نیز مایلید در کشور گرجستان تحصیل کنید؟ ایا میدانید چگونه ویزا و اقامت تحصیلی گرجستان را اخذ نمایید؟ با ما تماس بگیرید. مشاورین و کارشناسان برجسته ما در موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) شیراز با آگاهی از بروزترین قوانین مهاجرتی شما را در راه تحصیل در گرجستان و اخذ ویزای تحصیلی این کشور راهنمایی مینمایند.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شرایط اعزام دانشجو و تحصیل در گرجستان

بسیاری افراد جهت مهاجرت به گرجستان معمولا از طریق تحصیل در گرجستان اقدام می کنند، که پس از اخذ اقامت تحصیلی و اخذ پذیرش تحصیل در گرجستان نسبت به اخذ تابعیت یا شهروندی گرجستان میتوانند اقدام کنند، البته شایان ذکر است این روش یکی از روش های مهاجرت به گرجستان می باشد روش های دیگر نظیر ویزای کار در گرجستان و سرمایه گذاری در گرجستان نیز وجود دارند. تابعیت گرجستان از طریق تولد فرزند در گرجستان از این قاعده در این کشور وجود ندارد.

سابقه فرهنگ و تمدن در کشور گرجستان به بیش از 2500 سال پیش باز می گردد. این کشور سالها به عنوان یکی از جمهوری های اتحادیه جماهیر شوروی شناخته می شد تا آنکه در سال 1990 به طور کلی به استقلال رسید. واحد پول کشور گرجستان لاری می باشد که نسبت برابری آن با دلار حدودا 2.3 است. یعنی هر دلار آمریکا معادل 2.3 لاری می باشد.

جمعیت این کشور در حدود 5000000 (5 میلیون نفر) است و دین اکثریت مردم کشور گرجستان مسیحیت ارتودوکس است. مردم گرجستان به زبان گرجی که از زبان های قفقازی است تکلم می نمایند و زبان گرجی زبان رسمی این کشور است.

تحصیل در گرجستان

اموزش و پرورش و تحصیل در گرجستان از سن 6 سالگی آغاز می شود. دانش آموز ابتدا باید یک دوره 6 ساله تحصیلات ابتدایی را تا سن 12 سالگی بگذراند. بعد از گذراندن این دوره دانش آموزان وارد دوره ای  3 ساله می شوند که از 13 سالگی آغاز و در 15 سالگی به پایان می رسد. هر فردی در کشور گرجستان ملزم است این دوره 9 ساله تحصیلی را پشت سر بگذراند و آموزش و پرورش تا 15 سالگی در این کشور الزامی است. دانش آموزان این امکان را دارند که تا سال نهم تحصیلی, از آموزش و پرورش رایگان استفاده کنند. در نهایت اگر شخصی بخواهد مدرک دیپلم متوسطه را کسب نماید باید دوره 3 ساله دبیرستان را ( از سن 15 تا 18 سالگی ) در یکی از دبیرستان ها یا مدارس فنی کشور گرجستان به پایان برساند. این شخص پس از پشت سر گذاشتن امتحانات پایان دوره متوسطه موفق به اخذ مدرک دیپلم کشور گرجستان می شود. سال تحصیلی در تمام مقاطع از سپتامبر آغاز می شود و تا ماه جون ادامه پیدا می کند.

حال به بررسی چگونگی ادامه تحصیل در دانشگاه های این کشور می پردازیم. به طور کلی دو دسته دانشگاه در کشور گرجستان وجود دارد. دانشگاه های دولتی و دانشگاه های خصوصی. تنها شهروندان کشور گرجستان این امکان را دارند که در بسیاری از رشته های دانشگاه های دولتی بدون پرداخت شهریه تحصیل نمایند اما تحصیل دانشجویان کشورهای خارجی در این کشور مشمول پرداخت شهریه می باشد. برای ادامه تحصیل در دانشگاه های خصوصی نیز فرد متقاضی در هر حال باید شهریه در نظر گرفته شده را پرداخت نماید و در اینحا تفاوتی میان شهروند, مقیم و غیر آن نیست.

دانشگاه های معتبر گرجستان مورد تایید وزارت علوم

وزارت علوم ایران در لیست دانشگاه های مورد تایید خود نام 5 دانشگاه از کشور گرجستان را نیز آورده است:

  1. Apolon Kutateladze State Academy of Arts
  2. Ivane Javakhishvili Tbilisi State University
  3.  SarajishviliTbilis State Conservatoire در رشته‌هاي مربوط به هنر موسيقي
  4. Technical Uniuversity
  5. Tbilisi Teaching University

تحصیل در گرجستان در مقطع کارشناسی

طول دوره تحصیل در مقطع کارشناسی در این کشور عموما 4 ساله است. زبان تحصیل در اکثر رشته ها به زبان گرجی و گاها به زبان روسی است و رشته های بسیار محدودی به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی در این کشور و در این دانشگاه ها ارائه می شود. معمولا رشته هایی که مربوط به ادبیات, تاریخ و فرهنگ دیگر کشورهای جهان است امکان ارائه به زبان انگلیسی را دارند. هر زبانی را که دانشجو به عنوان زبان تحصیل خود انتخاب می نماید باید بتواند مدرکی دال بر توانایی خود در آن زبان ارائه نماید. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور گرجستان در حال حاضر حدودا 3000 یورو می باشد.

تحصیل در گرجستان در مقطع کارشناسی ارشد

طول دوره این مقطع در تحصیل در گرجستان یک سال و نیم تا 2 سال است. گرچه زبان رسمی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در این کشور زبان گرجی است اما رشته های بسیار متنوعی نیز به زبان انگلیسی در دانشگاه های دولتی و خصوصی گرجستان ارائه می شوند. این امر موجب شده علاقه مندان تحصیل در گرجستان زبان را به عنوان مانعی برای تحصیلات خود پیش رو نداشته باشند. در عین حال شما نیاز دارید دانش زبان خود را به گونه ای اثبات نمایید. اصولا ارائه مدرک زبان در کشور گرجستان جزء ملزومات محسوب نمی گردد اما دانش زبان دانشجو در ابتدای ورود به دانشگاه با آزمون های زبان سنجیده می شود. دانشجویانی که بتوانند مدرکی معادل آیلس 5.5 و یا تافل 80 ارائه نمایند از آزمون زبان معاف خواهند بود. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در گرجستان و در دانشگاه های مختلف آن 3000 تا 4000 یورو است.

تحصیل در گرجستان در مقطع دکتری

طول دوره تحصیل در مقطع دکتری در این کشور 3 تا 5 سال است. دانشگاه های کشور گرجستان این امکان را فراهم کرده اند که در مقطع دکتری تحصیل در گرجستان در بسیاری از رشته های علوم مهندسی, مالی, حقوق و ادبیات به زبان انگلیسی و دیگر زبان هایی چون آلمانی, فرانسوی و روسی فراهم باشد. اگر فرد مدرک زبانی همچون آیلس 6 و یا تافل 90 و یا معادل آن در زبان های دیگر دارد نیازی به شرکت در آزمون تعیین سطح زبان ندارد در غیر این صورت باید دانش زبان خود را در هنگام ورود به دانشگاه با شرکت در آزمون تعیین سطح زبان به اثبات برساند. هزینه تحصیل در گرجستان در این مقطع عموما 4000 تا 5000 یورو می باشد.

هزینه های زندگی در گرجستان

هزینه زندگی در کشور گرجستان به طور متوسط 25% ارزانتر از متوسط هزینه های زندگی در ایران است. اگر شما به عنوان یک دانشجو و با قصد ادامه تحصیل وارد کشور گرجستان شوید مطمئنا امکان استفاده از خوابگاه های دانشجویی را دارید که موجب می شود هزینه های شما تا حد زیادی کاهش پیدا کند. بر اساس آمار های اداره ملی گرجستان هزینه های زندگی یک فرد در سال 2015 ماهانه در این کشور 150 لاری و برای یک خانواده دو نفره 240 لاری (1 دلار= 2.3 لاری) بوده است. این برآورد هزینه بدون احتساب هزینه مسکن است. با احتساب هزینه مسکن می توان گفت هزینه زندگی ماهانه در شهر تفلیس پایتخت کشور گرجستان  برای یک نفر حدودا 500 لاری خواهد بود.

 اگر شما نیز مایل به ادامه تحصیل در  گرجستان و دریافت اقامت تحصیلی در این کشور هستید با ما تماس بگیرید. وکلا و کارشناسان برجسته ما در موسسه حقوقی توسعه گران مهر شیراز این امکان را برای هموطنان عزیز فراهم نموده اند تا بتوانند در بهترین دانشگاه های این کشور به ادامه تحصیل بپردازند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *