تحصیل در فرانسه

در این مطلب میخوانید

تحصیل در فرانسه فرصتی مناسب برای کسب اعتبار در دانشگاه‌های برتر جهان و تحصیل ارزان است. فرانسه یکی از بهترین مقصدهای مهاجرت تحصیلی در دنیا است که شرایط بسیار خوبی برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی دارد و امکانات آموزشی و رفاهی مطلوبی برای دانشجویان در این کشور فراهم شده است. فرانسه دارای بیش از 100 دانشگاه است که از این بین حدود 14 دانشگاه دارای رتبه‌های جهانی هستند. علاوه بر این اگر مدرک زبان ندارید امکان پذیرش در دانشگاه‌های فرانسه بدون مدرک زبان وجود دارد.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

این مقاله توسط موسسه مهاجرتی اصطهباناتی آماده و ارائه شده است. در صورتی که تمایل دارید اطلاعات بیشتری در خصوص مهاجرت تحصیلی به فرانسه کسب نماید می‌توانید با کارشناسان مجرب ما در موسسه تماس حاصل فرمایید و شرایط خود را ارزیابی کنید.

کشور فرانسه در یک نگاه

فرانسه کشوری زیبا در اروپای غربی است. این کشور از نظر تحصیلی یکی از کشورهای مطرح در جهان است و دانشجویان زیادی از سراسر دنیا برای پذیرش در دانشگاه‌های فرانسه تلاش می‌کنند. در این بین ایرانیان زیادی نیز متقاضی اخذ ویزای تحصیلی فرانسه هستند. فرانسه با کشورهای بلژیک، آلمان، لوکزامبورگ، سوئیس، ایتالیا، موناکو، اسپانیا و آندورا همسایه بوده و یکی از کشورهای موسس اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد است. فرانسه از نظر گردشگری در جهان بسیار شناخته شده است و کمتر کسی است که آوازه شهر پاریس را نشنیده باشد. سایر اطلاعات کلی در مورد فرانسه در جدول زیر ارائه شده است:

اطلاعات کشور فرانسه

نام رسمیجمهوری فرانسه (République française)
پایتختشهر پاریس
جمعیتحدود 68 میلیون نفر
مساحت551,695
نوع حکومتجمهوری
زبان رسمیفرانسوی
زبان‌های رایجبرتون، آلزاسی، انگلیسی
دین رسمیمسیحیت
واحد پولیورو
پیش شماره+33
پسوند دامنه وبسایت‌ها.fr

دلایل تحصیل در فرانسه

دلایل بسیاری برای انتخاب فرانسه به عنوان مقصد تحصیلی وجود دارد که از بین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرانسه دارای دانشگاه‌های بسیار معتبری است و فرصت تحقیق و توسعه در این کشور وجود دارد.
  • سیستم آموزشی فرانسه بسیار پیشرفته است و امکانات بسیار خوبی متناسب با نیاز دانشجویان در اختیار آنها قرار می‌گیرد.
  • فرانسه یکی از قدرتمندترین اقتصادهای جهان را دارد و شرایط زندگی در این کشور مناسب است.
  • امکان تبدیل ویزای تحصیلی فرانسه به ویزای کاری پس از اتمام تحصیل وجود دارد.
  • دانشجویانی که استعداد بالایی از خود نشان دهند به سرعت در بازار کار فرانسه جذب خواهند شد.
  • تحصیل در فرانسه به شما فرصت کسب اعتبار و رزومه‌ای درخشان برای آینده شغلی بهتر را خواهد داد.
  • برای پذیرش در دانشگاه‌های فرانسه الزامی به ارائه مدرک زبان نیست.

پاسخ برخی از سوالات و دغدغه های شما

آیا تحصیل در فرانسه رایگان است؟

تحصیل در دانشگاه‌های دولتی رایگان است و امکان تحصیل ارزان با دریافت بورسیه تحصیلی در دانشگاه‌های خصوصی و بین‌المللی وجود دارد.

آیا بدون فرا گرفتن زبان فرانسه می‌توانم در فرانسه تحصیل کنم؟

فرانسه از جمله کشورهایی است که دوره‌های تحصیلی را به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌کند اما یادگیری زبان فرانسه مورد نیاز است.

آیا می‌توان از دانشگاه‌های فرانسه بورسیه گرفت؟

امکان دریافت بورسیه در مقاطع تحصیلی ارشد و دکتری وجود دارد. برای دریافت بورسیه باید مدرک زبان با نمره بالا، رزومه قوی و معدل بسیار خوبی داشته باشید.

آیا با ویزای توریستی می‌توان در فرانسه تحصیل کرد؟

خیر برای تحصیل در این کشور باید حتما ویزای تحصیلی فرانسه را دریافت کنید.

فرهنگ کشور فرانسه

مردم فرانسه بسیار روی کشور و فرهنگ خود تعصب دارند؛ به طوری که اگر شخصی در مورد فرهنگ این کشور نظر منفی دهد این نظر را یک توهین تلقی می‌کنند. فرانسوی‌ها برای تحصیلات، لباس، غذا و هنر اهمیت زیادی قائل هستند، ساده و خوش‌پوش هستند و به مد و فشن علاقه زیادی دارند. از این رو هر ساله فستیوال‌های مد در این کشور برگزار می‌شود و خانه برندهای معروفی مانند دیور، شنل، هرمس و لویی ویتون است. به علاوه بر روی زبان فرانسوی نیز تعصب زیادی دارند و اگر به عنوان یک مهاجر زبان فرانسوی را بلد باشید، بسیار خونگرم‌تر با شما برخورد خواهند کرد. مردم فرانسه در سلام و عذرخواهی کردن همیشه پیشقدم هستند و با ادب با مسافران برخورد می‌کنند. غذا و نوشیدنی نقش بسیار مهمی در معاشرت‌های اجتماعی مردم دارد و سبک سنتی آشپزی فرانسوی بسیار پیچیده و سنگین است.

دانشگاه های برتر فرانسه

فرانسه بیش از 100 دانشگاه و 3500 موسسه آموزشی دارد که از این بین بیش از 70 مورد آنها دولتی هستند و تحصیل در آنها به شرطی که به زبان فرانسوی تسلط داشته باشید رایگان است. حدود 14 دانشگاه در فرانسه دارای رتبه زیر 500 در جهان هستند که در صورت پذیرش در هر یک از این دانشگاه‌ها مدرکی بسیار معتبر به دست خواهید آورد. لیست برترین دانشگاه‌های فرانسه در جدول زیر ارائه شده است:

دانشگاه‌های برتر فرانسه

نام دانشگاهشهررتبه جهانی
دانشگاه PSLپاریس47
دانشگاه سوربنپاریس90
دانشگاه پاریس-ساکلیپاریس93
دانشگاه پلی تکنیک پاریسپاریس95
دانشگاه پاریس سیتهپاریس114
دانشگاه پاریس تکپاریس251-300
دانشگاه اکس مارسیمارسی301-350
دانشگاه بوردوبوردو301-350
دانشگاه اکول نرمال سوپریور لیونلیون301-350
دانشگاه مونپلیهمونپلیه301-350

فرانسه 3500 موسسه آموزشی دارد که از این بین بیش از 70 مورد آنها دولتی هستند و در صورتی که به زبان فرانسوی تسلط داشته باشید تحصیل در آنها رایگان استنظام آموزشی فرانسه

در حال حاضر بیش از 15 میلیون دانش‌آموز و دانشجو در فرانسه مشغول به تحصیل هستند که این میزان با در نظر گرفتن کل جمعیت فرانسه رقم قابل توجهی است. این موضوع نشان‌دهنده اهمیت دولت فرانسه به تحصیل و کیفیت بسیار خوب سیستم آموزشی این کشور است. به طور کلی آموزش در فرانسه برای شهروندان آن از مدرسه تا دانشگاه رایگان است و بر آموزش سکولار و فارغ از مذهب تأکید می‌شود. کشور فرانسه از سال 1999 از معاهده بولونیا پیروی می‌کند و مدارک دانشگاهی این کشور در کشورهایی که عضو این پیمان هستند مورد پذیرش است و نیاز به معادلسازی ندارد.

زبان تحصیل در فرانسه به خصوص در مقطع کارشناسی فرانسوی است و تمام دانشجویان باید در این زبان مهارت کافی داشته باشند. دوره آموزش عالی در فرانسه شامل چهار مدرک دانشگاهی از جمله کارشناسی، تکنسین، کارشناسی ارشد و دکتری است. سیستم نمره‌دهی در دانشگاه‌ها و مدارس از 0 تا 20 است و مدارک تحصیلی از سوی وزارت آموزش عالی فرانسه صادر و تأیید می‌شوند.

حال و هوای تحصیل در فرانسه چگونه است؟

دانشجویان در فرانسه عموماً شاد و سرزنده هستند و جنب و جوش زیادی در محیط دانشگاه دارند. مردم فرانسه بسیار اجتماعی هستند و از دانشجویان استقبال می‌کنند. بنابراین فرصت‌های زیادی برای شرکت در جمع‌های دوستانه برای دانشجویان خارجی وجود دارد. بیشتر دانشگاه‌های فرانسه دارای سازمان‌ها و گروه‌های دانشجویی هستند که به انجام کارهای داوطلبانه و یا کار دانشجویی در زمینه مورد علاقه خود مشغولند که روشی بسیار عالی برای آشنایی با دیگر دانشجویان، پیدا کردن دوست و یادگیری مهارت‌های جدید است.

اگرچه اساتید در مورد آموزش دانشجویان سخت‌گیری دارند اما به تعادل بین کار، تحصیل و تفریح نیز اهمیت می‌دهند و در تلاش هستند تا با مشارکت دادن دانشجویان در پروژه‌های درسی به رشد آنها کمک کنند. دانشجویان در فرانسه ملزم به پوشیدن لباس فرم خاصی نیستند و می‌توانند لباس غیررسمی نیز به تن کنند.

بهترین رشته ها برای تحصیل در فرانسه

همانطور که اشاره شد فرانسه دارای کیفیت آموزش بالایی است. بنابراین شما هر رشته تحصیلی که در این کشور انتخاب کنید می‌توانید اطمینان داشته باشید که در آن مهارت لازم را پیدا خواهید کرد و مدرکی معتبر به دست خواهید آورد. اما با این وجود بعضی رشته‌ها در این کشور طرفداران بیشتری دارند. از رشته‌های محبوب برای تحصیل در فرانسه می‌توان به رشته مدیریت، IT، مالی و حسابداری، علوم کامپیوتر، مهمانداری، هنر، طراحی مد، فیلمسازی، علوم سیاسی و اقتصاد اشاره کرد. همچنین بهترین رشته‌‌های تحصیلی در فرانسه عبارتند از هوش مصنوعی و آنالیز داده، علوم زیستی، بانکداری، رشته‌های مهندسی و مدیریت کسب و کار.

هزینه تحصیل در فرانسه

هزینه تحصیل بخش زیادی از هزینه مهاجرت تحصیلی به فرانسه را در برمی‌گیرد و این هزینه در شهرهای بزرگ به خصوص پاریس بیشتر است. همچنین بسته به مقطع تحصیلی، رشته و دانشگاه میزان شهریه و هزینه متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال هزینه در دانشگاه‌های دولتی فرانسه بسیار پایین‌تر از دانشگاه‌های خصوصی و بین‌المللی است و یا هزینه تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی با سایر رشته‌ها متفاوت است. شهریه دانشگاه‌ها در فرانسه به طور میانگین و بر اساس مقطع عبارت است از:

مقطع

شهریه سالانه

کارشناسی در دانشگاه دولتی170 یورو
کارشناسی ارشد در دانشگاه دولتی260 یورو
دکتری دانشگاه دولتی396 یورو
پزشکی دانشگاه دولتی450 یورو
مهندسی دانشگاه دولتی620 یورو
دانشگاه‌های خصوصی صرف نظر از مقطع11 هزار تا 80 هزار یورو

هزینه زندگی در فرانسه

هزینه زندگی در فرانسه با توجه به محل زندگی شما متفاوت است. علاوه بر این سبک زندگی و نوع تفریحات شما در میزان هزینه تأثیرگذار است. بنابراین نمی‌توان به صورت دقیق در این خصوص اظهار نظر کرد اما به طور میانگین هزینه زندگی در فرانسه بدون در نظر گرفتن اجاره خانه برای یک نفر 913 یورو در ماه است. همچنین شما باید حدود 250 تا 300 یورو در ماه برای هزینه خرید اقلام مورد نیاز خود از سوپرمارکت در نظر بگیرید. شرح جزئیات مخارج زندگی در کشور فرانسه به صورت زیر است:

شرح هزینه

هزینه (یورو در ماه)

1 وعده غذا در یک رستوران معمولی15
1 بطری آب1.85
1 لیتر شیر1.06
1 عدد نان1.5
1 کیلوگرم برنج2
12 عدد تخم مرغ3.2
1 کیلو فیله گوشت19
1 کیلو فیله مرغ11
شارژ 1 ماهه بلیط وسایل حمل و نقل عمومی62
1 لیتر بنزین1.9
هزینه قبض آب، برق، گاز و …165
هزینه 1 ماهه باشگاه ورزشی32
اجاره ماهانه آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر720
اجاره ماهانه آپارتمان یک خوابه دور از مرکز شهر590

به طور میانگین هزینه زندگی در فرانسه بدون در نظر گرفتن اجاره خانه برای یک نفر 913 یورو در ماه استتحصیل در فرانسه در مقاطع مختلف

تحصیلات عالی در فرانسه به طور رایج به 3 مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری انجام می‌شود و برای هماهنگی بیشتر مدارک تحصیلی کشورهای اروپایی و نقل و انتقال راحت‌تر دانشجویان، چارچوبی به نام معاهده بولونیا ایجاد شده است که فرانسه نیز این چارچوب را به رسمیت می‌شناسد. در مقاطع مختلف تحصیلی فرانسه امکان پذیرش دانش‌آموزان و دانشجویان خارجی فراهم شده است. پذیرش در هر مقطع شرایط، هزینه و مدارک مورد نیاز خاص خود را دارد. همچنین شرایط آموزشی در هر مقطع تحصیلی متفاوت است.

تحصیل در فرانسه در مقطع کارشناسی

دوره تحصیلی در مقطع کارشناسی فرانسه 3 تا 4 ساله است و دانشجویان باید حدود 180 تا 240 واحد درسی را بر اساس رشته خود در این مقطع سپری کنند. دوره کارشناسی اکثراً به زبان فرانسه ارائه می‌شود و دانشجویان ملزم به یادگیری زبان فرانسوی و ارائه مدرک زبان در سطح B2 هستند. برای پذیرش در مقطع کارشناسی میتوانید با مدرک دیپلم 12 ساله خود اقدام کنید. سال تحصیلی معمولا از سپتامبر تا ماه ژوئن سال بعد ادامه دارد. دانشجویانی که قصد تحصیل در دوره کارشناسی را دارند باید حداکثر تا 2 ماه پیش از شروع ترم تحصیلی برای پذیرش درخواست دهند. معمولا برای مقطع کارشناسی در فرانسه بورسیه تحصیلی ارائه نمی‌شود اما ممکن است کمک هزینه‌ رفت و آمد، اسکان و بیمه به دانشجو تعلق گیرد.

اطلاعات تحصیل در مقطع کارشناسی فرانسه

طول دوره3 تا 4 سال
حداقل معدل برای پذیرش15
زبان مورد نیاز برای تحصیلفرانسوی و یا انگلیسی
سطح زبان مورد نیازB2 فرانسوی یا آیلتس 6 انگلیسی
هزینه تحصیل2 تا 3 هزار یورو در سال دانشگاه دولتی و 3 تا 8 هزار یورو دانشگاه خصوصی
زمان شروع ترم تحصیلیماه سپتامبر (شهریور)
امکان اقامت در خوابگاهدارد
امکان دریافت بورسیهندارد
امکان کار حین تحصیل40 ساعت در ماه
بهترین دانشگاه برای تحصیلدانشگاه PSL، دانشگاه سوربون، دانشگاه پاریس، دانشگاه اکول نرمال سوپریور لیون، دانشگاه مونپلیه، دانشگاه اکس مارسی

تحصیل در فرانسه در مقطع کارشناسی ارشد

بعد از پایان دوره کارشناسی می‌توانید برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه در مقطع کارشناسی ارشد اقدام کنید. دوره کارشناسی ارشد در فرانسه به طور معمول 2 ساله است که شامل دوره مستمر 1 و دوره مستمر 2 می‌شود. در دوره مستمر 1 تمرکز روی درس‌های تئوری و در دوره مستمر 2 تمرکز روی پروژه‌های پژوهشی است و در ادامه کارآموزی و پروژه پایان‌نامه نیز وجود دارد. برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد فرانسه بسته به نوع دوره نیاز به مدرک زبان آیلتس یا مدرک زبان فرانسوی دارید اما بیشتر دوره‌های تحصیلی در این مقطع به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند و الزامی برای دانستن زبان فرانسه وجود ندارد. دانشجویان در این مقطع امکان 20 ساعت کار در طول هفته را دارند.

اطلاعات تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد فرانسه

طول دوره2 سال
حداقل معدل برای پذیرش15
زبان مورد نیاز برای تحصیلفرانسوی در دانشگاه های دولتی و انگلیسی در دانشگاه خصوصی
سطح زبان مورد نیازB2 فرانسوی یا آیلتس 6.5 انگلیسی
هزینه تحصیل3 تا 4 هزار یورو در سال دانشگاه دولتی و 3 تا 8 هزار یورو دانشگاه خصوصی
زمان شروع ترم تحصیلیماه سپتامبر (شهریور)
امکان اقامت در خوابگاهدارد
امکان دریافت بورسیهدارد
امکان کار حین تحصیل80 ساعت در ماه
بهترین دانشگاه برای تحصیلدانشگاه PSL، دانشگاه سوربون، دانشگاه پاریس، دانشگاه اکول نرمال سوپریور لیون، دانشگاه مونپلیه، دانشگاه اکس مارسی

تحصیل دکترا در فرانسه

حدود 12 درصد از جمعیت دانشجویان جهان در کشور فرانسه قرار دارند که از این بین 25 هزار نفر در مقطع دکترا تحصیل می‌کنند. اگر به مهاجرت تحصیلی به فرانسه در مقطع دکترا علاقه‌مند هستید لازم است بدانید که این مقطع 3 تا 5 سال طول می‌کشد و امکان دریافت بورسیه تحصیلی نیز وجود دارد. علاوه بر این دانشجویان حین تحصیل از طرف دانشگاه حدود 1200 تا 2500 یورو در ماه حقوق دریافت می‌کنند و مالیات نیز پرداخت می‌نمایند. دوره دکتری فرانسه در واقع یک دوره تحقیقاتی است و به زبان انگلیسی ارائه می‌شود.

دوره کارشناسی در فرانسه اکثراً به زبان فرانسوی ارائه می‌شود و دانشجویان ملزم به یادگیری زبان فرانسوی و ارائه مدرک زبان در سطح B2 هستند.دانشجویان برای ورود به دوره دکتری فرانسه باید دارای رزومه تحصیلی و تحقیقاتی قوی باشند و نمره زبان آنها بین 6.5 تا 7.5 آیلتس باشد. همچنین داشتن مقالات ISI و فارغ‌التحصیلی از دانشگاه‌های دولتی برتر در ایران تأثیر زیادی در پذیرش و دریافت بورسیه تحصیلی دارد. در پایان دوره دکترا دانشجویان موظف به ارائه پایان‌نامه هستند.

اطلاعات تحصیل در مقطع دکتری فرانسه

طول دوره3 تا 5 سال
حداقل معدل برای پذیرش14
زبان مورد نیاز برای تحصیلفرانسوی در دانشگاه دولتی و انگلیسی در دانشگاه خصوصی
سطح زبان مورد نیازC1 فرانسوی یا آیلتس 6.5 تا 7.5 انگلیسی
هزینه تحصیل760 یورو در سال دانشگاه دولتی و 3 تا 8 هزار یورو دانشگاه خصوصی
زمان شروع ترم تحصیلیماه سپتامبر (شهریور)
امکان اقامت در خوابگاهدارد
امکان دریافت بورسیهدارد
امکان کار حین تحصیل120 ساعت در ماه با حداقل حقوق 800 یورو
بهترین دانشگاه برای تحصیلدانشگاه PSL ، دانشگاه سوربون، دانشگاه پاریس، دانشگاه اکول نرمال سوپریور لیون، دانشگاه مونپلیه، دانشگاه اکس مارسی

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مهاجرت تحصیلی به فرانسه در مقاطع و رشته‌های مختلف با کارشناسان مجرب موسسه مهاجرتی اصطهباناتی تماس حاصل فرمایید تا شرایط شما ارزیابی شود و اطلاعات لازم به صورت اختصاصی در اختیارتان قرار گیرد.

آزمون های مورد نیاز پذیرش در فرانسه

برای اخذ پذیرش و تحصیل در فرانسه، دانشجویان باید در برخی آزمون‌های مهم، نمره قبولی را کسب کنند. نمره در آزمون‌ها می‌تواند باتوجه به رشته تحصیلی و دانشگاه متفاوت باشد. اما به‌طور کلی، حداقل نمره موردنیاز برای بیشتر دانشگاه‌های فرانسه در جدول زیر آورده شده است.

نام آزمونحداقل نمره قبولی
TOEFL80 به بالا
TOEIC600 به بالا
TCF100 به بالا
Le TEF100 به بالا
DELF50 به بالا
GMAT600 به بالا
GRE150 به بالا برای استدلال کمی و کلامی
DALF50 به بالا

تحصیل پزشکی در فرانسه

دوره پزشکی در فرانسه 9 ساله است و به چند دوره تقسیم می‌شود. در پایان هر دوره آزمونی برگزار می‌شود که در صورت پذیرش می‌توانید وارد دوره بعد شوید. بنابراین پذیرش در دوره پزشکی فرانسه آزمون ورودی اولیه نداشته و شما مستقیما وارد سال اول پزشکی می‌شوید. سال اول شامل دوره آموزشی علوم پایه است که در آن دروسی مانند شیمی، بیوشیمی، زیست و بیولوژی تدریس می‌شود. در سال دوم شما به صورت رسمی وارد رشته پزشکی خواهید شد و دروس تخصصی پزشکی به شما تدریس می‌شود. پس از پایان تحصیل نیز باید مدتی را به صورت کارآموزی در بیمارستان‌های فرانسه کار کنید اما اجازه صدور نسخه ندارید.

اطلاعات تحصیل پزشکی در فرانسه

طول دوره9 سال
حداقل معدل برای پذیرش18
زبان مورد نیاز برای تحصیلفرانسوی در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی
سطح زبان مورد نیازC1 فرانسوی
هزینه تحصیل11 تا 25 هزار یورو در سال
زمان شروع ترم تحصیلیماه سپتامبر (شهریور)
امکان اقامت در خوابگاهدارد
امکان دریافت بورسیهدارد
امکان کار حین تحصیل80 ساعت در ماه
شرایط سنی متقاضیحداکثر 24 سال
بهترین دانشگاه برای تحصیلدانشگاه سوربن، دانشگاه پاریس، دانشگاه پاریس سود، دانشگاه مونپلیه، دانشگاه لورن، دانشگاه پاریس-سالکلی

تحصیل دندانپزشکی در فرانسه

دوره دندانپزشکی عمومی در فرانسه یک دوره 6 ساله است. تحصیل در این دوره فقط به زبان فرانسوی انجام می‌شود و ارائه مدرک زبان در سطح C1 ضروری است. دانشجویانی که موفق به ارائه مدرک زبان نشوند تنها کافیست که در سطح A1 یا A2 به زبان فرانسوی آشنا باشند و در دوره‌های زبان فرانسوی پیش از شروع تحصیل در این کشور شرکت کنند و سپس مدرک زبان خود را ارائه کنند. دوره دندانپزشکی فرانسه آزمون ورودی ندارد و مانند دوره پزشکی پس از سپری کردن دوره علوم پایه از دانشجویان آزمون گرفته خواهد و در صورت قبولی می‌توانند تحصیل خود را در رشته دندانپزشکی ادامه دهند.

اطلاعات تحصیل دندانپزشکی در فرانسه

طول دوره6 سال
حداقل معدل برای پذیرش18
زبان مورد نیاز برای تحصیلفرانسوی در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی
سطح زبان مورد نیازC1 فرانسوی
هزینه تحصیل5 تا 30 هزار یورو در سال
زمان شروع ترم تحصیلیماه سپتامبر (شهریور)
امکان اقامت در خوابگاهدارد
امکان دریافت بورسیهدارد
امکان کار حین تحصیل80 ساعت در ماه
شرایط سنی متقاضیحداکثر 24 سال
بهترین دانشگاه برای تحصیلدانشگاه سوربن، دانشگاه پاریس، دانشگاه پاریس سود، دانشگاه مونپلیه، دانشگاه لورن، دانشگاه پاریس-سالکلی، دانشگاه اکس مارسی، دانشگاه بوردو

تحصیل در سایر رشته های پزشکی در کشور فرانسه

پیشینه تحصیل در رشته‌های پزشکی در فرانسه بسیار درخشان و در جهان معروف است. بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشته‌های پیراپزشکی و پزشکی در فرانسه جوایز بسیار ارزنده جهانی دریافت کرده‌اند و تحقیقات مهمی از جمله کشف واکسن هپاتیت B، بیماری سندوم دان، ویروس HIV و … انجام داده‌اند. بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی فرانسه مورد تأیید وزارت بهداشت و درمان ایران هستند. تمامی دانشجویانی که علاقه‌مند به تحصیل در فرانسه در رشته‌های پیراپزشکی و پزشکی هستند باید وارد دوره علوم پایه شوند و پس از سپری کردن آزمون این دوره و قبولی می‌توانند در رشته‌های مورد علاقه خود تحصیل کنند.

دوره پزشکی در فرانسه 9 ساله است و به چند دوره تقسیم می‌شود. در پایان هر دوره آزمونی برگزار می‌شود که در صورت پذیرش می‌توانید وارد دوره بعد شوید.تحصیل پرستاری در فرانسه

رشته پرستاری در فرانسه در 3 مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدریس می‌شود. برای پذیرش در دوره کارشناسی می‌توانید با مدرک دیپلم 12 ساله خود اقدام کنید. تحصیل در این مقطع به زبان فرانسوی انجام می‌شود و ارائه مدرک C1 ضروری است. در پایان دوره کارشناسی نیاز به ارائه پایان‌نامه است. مقطع ارشد نیز شامل گرایش‌های مختلفی از جمله پرستاری کودکان، پرستاری بیهوشی، پرستاری بزرگسالان، پرستاری خانواده و غیره است که 2 سال طول می‌کشد و بعد از آن فارغ‌التحصیلان می‌توانند وارد بازار کار شوند.

اطلاعات تحصیل در رشته پرستاری در فرانسه

حداقل معدل برای پذیرش15
زبان مورد نیاز برای تحصیلفرانسوی در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی
سطح زبان مورد نیازC1 فرانسوی
هزینه تحصیل2 تا 3 هزار یورو در سال دانشگاه دولتی و 3 تا 8 هزار یورو دانشگاه خصوصی
زمان شروع ترم تحصیلیماه سپتامبر (شهریور)
امکان اقامت در خوابگاهدارد
امکان دریافت بورسیهندارد
امکان کار حین تحصیلدارد
بهترین دانشگاه برای تحصیلدانشگاه سوربن، دانشگاه پاریس، دانشگاه پاریس سود، دانشگاه مونپلیه، دانشگاه لورن، دانشگاه پاریس-سالکلی، دانشگاه اکس مارسی، دانشگاه بوردو

تحصیل داروسازی در فرانسه

رشته داروسازی از جمله رشته‌های بسیار خوب و تاپ در گروه پزشکی به شمار می‌رود و کشور فرانسه در تدریس این رشته سابقه بسیار درخشانی دارد. اگر در فکر مهاجرت تحصیلی به فرانسه برای تحصیل در رشته داروسازی هستید، باید بدانید که دوره داروسازی در فرانسه به مدت 5 تا 6 سال طول می‌کشد. از آنجایی که فرانسه در تولید دارو و محصولات آرایشی و بهداشتی یکی از کشورهای برتر در جهان است، فارغ‌التحصیلان این رشته موقعیت‌های شغلی بسیار خوبی در فرانسه خواهند داشت. داروسازان در فرانسه تنها در صورتی اجازه کار دارند که مجوز کار دریافت کنند. تحصیل داروسازی در دانشگاه‌های فرانسه به زبان فرانسوی صورت می‌گیرد و داوطلبان باید به این زبان مسلط باشند.

اطلاعات تحصیل در رشته داروسازی فرانسه

حداقل معدل برای پذیرش18
زبان مورد نیاز برای تحصیلفرانسوی در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی
سطح زبان مورد نیازC1 فرانسوی
هزینه تحصیل3 تا 10 هزار یورو در سال
زمان شروع ترم تحصیلیماه سپتامبر (شهریور)
امکان اقامت در خوابگاهدارد
امکان دریافت بورسیهدارد
امکان کار حین تحصیلدارد
شرایط سنی متقاضیحداکثر 24 سال
بهترین دانشگاه برای تحصیلدانشگاه سوربن، دانشگاه پاریس، دانشگاه پاریس سود، دانشگاه مونپلیه، دانشگاه لورن، دانشگاه پاریس-سالکلی، دانشگاه اکس مارسی، دانشگاه بوردو

تحصیل در رشته مهندسی در فرانسه

تحصیل رشته‌های مهندسی در کشور فرانسه در دانشگاه‌های دولتی به زبان فرانسوی و در دانشگاه‌های خصوصی به زبان انگلیسی امکان‌پذیر است. دوره تحصیلی رشته‌های مهندسی عموماً 3 ساله است اما دوره 5 ساله مهندسی هم در بعضی رشته‌ها ارائه می‌شود که مدرک این دوره معادل مدرک کارشناسی ارشد اروپا و مدرک علوم مهندسی آمریکا است. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی در مقطع لیسانس حدود 2700 یورو در سال، در مقطع ارشد 3700 یورو در سال و در مقطع دکتری 380 یورو در سال است. شهریه در دانشگاه‌های خصوصی سالانه بین 3 تا 12 هزار یورو برای مقطع کارشناسی و 10 تا 20 هزار یورو در مقطع ارشد است.

اطلاعات تحصیل در رشته مهندسی فرانسه

طول دورهبسته به رشته و مقطع متفاوت است.
حداقل معدل برای پذیرش14
زبان مورد نیاز برای تحصیلفرانسوی و یا انگلیسی
سطح زبان مورد نیازB2 فرانسوی یا آیلتس 6 انگلیسی
هزینه تحصیلبسته به مقطع متفاوت است.
زمان شروع ترم تحصیلیماه سپتامبر (شهریور)
امکان اقامت در خوابگاهدارد
امکان دریافت بورسیهدر مقطع ارشد و دکتری دارد
امکان کار حین تحصیلدارد
بهترین دانشگاه برای تحصیلدانشگاه PSL، دانشگاه پلی تکنیک، دانشگاه سوربن، دانشگاه اکول نرمال سوپریور لیون، دانشگاه پاریس، دانشگاه پاریس ساکلی ENS، دانشگاه پانتئون-سوربن پاریس

تحصیل در مدارس فرانسه

اگر موفق به اخذ ویزای تحصیلی فرانسه شوید، فرزند شما مجاز به تحصیل در مدارس فرانسه خواهد بود. مدارس فرانسه از استانداردهای بالایی برخوردار هستند و به 3 گروه مدارس دولتی، خصوصی و شبانه‌روزی و مدارس بین‌المللی تقسیم می‌شوند. تحصیل در مدارس دولتی به زبان فرانسوی صورت می‌گیرد و رایگان است. اما معمولا خانواده‌های خارجی ترجیح می‌دهند تا با پرداخت هزینه فرزندانشان در مدارس بین‌المللی و به زبان انگلیسی تحصیل کنند. تحصیل در مدارس فرانسه از سن 6 تا 16 سالگی اجباری است و به 3 مقطع دبستان، راهنمایی و دبیرستان تقسیم می‌شود.

دوره تحصیلی رشته‌های مهندسی در فرانسه عموماً 3 ساله است اما دوره 5 ساله مهندسی هم در بعضی رشته‌ها ارائه می‌شود تحصیل دبستان در فرانسه

کودکانی که در مدارس فرانسه تحصیل کنند می‌توانند آینده‌ای بسیار درخشان داشته باشند. کودکان فرانسوی از سن 6 تا 11 سال در دبستان تحصیل می‌کنند. البته پیش از ورود به دبستان می‌توانند به مدت 3 سال در دوره مهدکودک و پیش‌دبستانی آموزش ببینند ولی این دوره‌ها اجباری نیست. در دوره ابتدایی آموزش خواندن و نوشتن، ادبیات، جغرافیا، تاریخ و یک زبان خارجی تدریس می‌شود. بهترین مدارس فرانسه در این سطح عبارتند از:

نام مدرسه

شهریه

مدرسه بین‌المللی گرنلشهریه در مدارس دولتی رایگان است. شهریه در مدارس خصوصی 400 یورو در سال است و در مدارس بین‌المللی هزینه تحصیل از 5 هزار تا 20 هزار یورو در سال متغیر است.
مدرسه بین‌المللی هاتمر
مدرسه خصوصی ICS Côte D’Azur
مدرسه بین‌المللی موگینز

تحصیل دوره راهنمایی در فرانسه

بعد از دوره ابتدایی تحصیل در دوره راهنمایی شروع می‌شود. دانش‌آموزان 11 تا 15 سال در این دوره مشغول به تحصیل هستند. ساعات مدرسه حداکثر 26 ساعت در هفته است و در این دوره دو زبان خارجی به دانش‌آموزان تدریس می‌شود. سایر ساعات درسی بین دروس اصلی، دروس پشتیبانی و پروژه‌های عملی تقسیم می‌شود. تکالیف در این دوره جدی گرفته می‌شوند و سیستم نمره‌دهی سختگیرانه است. لیست بهترین مدارس فرانسه و شهریه‌ها در جدول زیر ارائه شده است:

نام مدرسه

شهریه

مدرسه دولتی  Lycée Saint Josephشهریه در مدارس دولتی رایگان است. در مدارس خصوصی شهریه 700 یورو در سال است و در مدارس بین‌المللی هزینه تحصیل از 5 هزار تا 20 هزار یورو در سال متغیر است.
مدرسه بین‌المللی PRUNELLE SCHOOL MONTESSORI BILINGUAL
مدرسه دولتی Lycée Sainte Marie
مدرسه بین‌المللی LENNEN BILINGUAL SCHOOL
مدرسه دولتی Lycée Blanche de Castille

تحصیل دوره دبیرستان در فرانسه

دوره دبیرستان یک دوره 3 ساله آکادمیک است که از سن 15 تا 18 سالگی طول می‌کشد. در سال دوم دبیرستان دانش‌آموزان باید 3 موضوع تخصصی را برای تحصیل از بین یک لیست انتخاب کنند و در کنار این موضوعات دروس اختیاری مانند هنر، ورزش و آثار باستانی نیز تدریس می‌شود. همچنین در زمینه شغلی نیز به دانش‌آموزان راهنمایی داده خواهد شد. دبیرستان‌های فرانسه به 3 نوع عمومی، تکنیکی و حرفه‌ای تقسیم می‌شوند. بهترین دبیرستان‌های فرانسه عبارتند از:

نام مدرسه

شهریه

مدرسه دولتی  Lycée Sainte Agnèsشهریه در مدارس دولتی رایگان است. در مدارس خصوصی شهریه 800 یورو در سال بوده و در مدارس بین‌المللی هزینه تحصیل از 5 هزار تا 20 هزار یورو در سال متغیر است.
مدرسه بین‌المللی موگینز
مدرسه دولتی Lycée Louis Querbes
مدرسه بین‌المللی OPEN SKY INTERNATIONAL
مدرسه دولتی Lycée Bourg Chevreau St Anne

ویزای همراه برای تحصیل در فرانسه

کشور فرانسه از معدود کشورهایی است که امکان اخذ ویزای همراه به صورت همزمان را فراهم کرده است. بنابراین متقاضیانی که ویزای تحصیلی فرانسه را دریافت کنند می‌توانند برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود نیز ویزای همراه بگیرند. لازم به ذکر است که شخص همراه اجازه کار در فرانسه را ندارد و تنها همراه متقاضیانی که در مقطع دکتری موفق به دریافت ویزا شوند می‌توانند در فرانسه کار کنند. میزان تمکن مالی لازم برای اخذ ویزای همراه حدود 8 هزار یورو است که باید به نسبت تعداد افراد ارائه شود. همچنین والدین دانش‌آموزان زیر 18 سال که برای تحصیل در مدارس فرانسه به این کشور مهاجرت می‌کنند، می‌توانند همراه فرزندان خود وارد فرانسه شده و تا پایان مدت تحصیل کنار فرزندان خود در فرانسه زندگی کنند.

شرایط تحصیل در فرانسه

یکی از موارد مهم پیش از مهاجرت تحصیلی به فرانسه اطلاع از شرایط تحصیل در این کشور است. بر اساس مقطع، رشته و مدرسه یا دانشگاه مورد نظر شرایط تحصیل در کشور فرانسه متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی معمولا در ماه سپتامبر هر سال پذیرش دانشجویان و دانش‌آموزان آغاز می‌شود. بنابراین درخواست برای پذیرش در دانشگاه‌ها باید در ماه ژانویه یا بهمن ماه باشد و جواب پذیرش در ماه ژوئن یا تیر ماه برای متقاضی ارسال خواهد شد. پس از دریافت جواب در صورت قبولی متقاضی می‌تواند برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه اقدام کند. ارائه مدرک زبان برای تحصیل در دانشگاه‌ها و مدارس فرانسه الزامی نیست ولی در صورتی که مدرک زبان ارائه نکنید باید در دوره زبان فرانسوی پیش از شروع تحصیل شرکت نمایید.

متقاضیانی که ویزای تحصیلی فرانسه را دریافت کنند می‌توانند برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود به صورت همزمان ویزای همراه بگیرند.شرایط سنی تحصیل در فرانسه

هیچ کدام از دانشگاه‌های فرانسه شرط سنی خاصی برای پذیرش تحصیلی اعلام نکرده‌اند. بنابراین در این خصوص نمی‌توان نظر قطعی داد. اما طبق تجربه برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه در مقطع کارشناسی تا حداکثر سن 23 تا 25 سال می‌توان امیدوار بود. در مقطع ارشد محدوده سنی 27 تا 30 سال و در مقطع دکتری تا 35 سال سن مناسب برای اخذ ویزای تحصیلی بدون ریسک رد شدن است. برای مقطع ارشد و دکتری انعطاف بیشتری وجود دارد و در صورتی که سن شما بیشتر از این مقدار باشد، نیز احتمال پذیرش وجود دارد.

تمکن مالی برای ویزای تحصیلی فرانسه

گواهی تمکن مالی با ارائه گردش حساب بانکی انجام می‌شود و یکی از موارد مهمی است که برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه مورد نیاز است. تمکن مالی نشان‌دهنده توانایی شما برای پرداخت هزینه‌های تحصیل و زندگی در فرانسه است. برای ویزای تحصیلی فرانسه میزان تمکن لازم 615 یورو در ماه به تعداد ماه‌های تحصیل شما در این کشور است. یعنی اگر دوره تحصیل شما یک ساله باشد باید حدود 7400 یورو در حساب بانکی خود ارائه کنید. همچنین هزینه بیمه درمانی در فرانسه نیز به این مبلغ اضافه خواهد شد.

تحصیل رایگان در فرانسه

یکی از کشورهای اروپایی با امکان تحصیل رایگان، فرانسه است. به همین دلیل، این کشور مقصد محبوب دانشجویان بین‌المللی به شمار می‌رود. در حال حاضر، حدود 400,000 دانشجوی بین‌المللی در فرانسه مشغول به تحصیل هستند و سالانه به این رقم اضافه می‌شود.

تحصیل در دانشگاه‌های دولتی کشور پهناور فرانسه رایگان است. علاوه بر این، بورسیه‌های تحصیلی که به دانشجویان ارائه می‌شوند، هزینه‌های زندگی یا هزینه تحصیل در دانشگاه‌های غیردولتی را پوشش می‌دهند. البته باید گفت تحصیل رایگان در کشور فرانسه بدون شهریه نیست. اما شهریه آنقدر ناچیز است که اصطلاحا به آن رایگان می‌گویند.

کشور فرانسه شرایط لازم برای تحصیل رایگان دانشجویان بین‌المللی را فراهم کرده استمهم‌ترین شرط تحصیل در فرانسه به‌صورت رایگان، تسلط به زبان فرانسوی است. اما جای نگرانی نیست! دانشجویان می‌توانند با اخذ پذیرش از کالج‌های فرانسه و شرکت در دوره‌های زبان فرانسوی، حین یادگیری زبان، برای دانشگاه‌های برتر فرانسه هم اقدام کنند.

شرایط ادامه تحصیل در فرانسه

برای ادامه تحصیل در فرانسه در مقطع مورد نظرتان می‌توانید با مدرک تحصیلی قبلی خود اقدام کنید. به عنوان مثال اگر دارای مدرک دیپلم 12 ساله هستید و سن شما زیر 25 سال است، این امکان را دارید تا برای شرکت در یک برنامه در مقطع کارشناسی اقدام کنید. همچنین ارائه مدرک زبان به دانشگاه الزامی است و اگر مدرک زبان ندارید می‌توانید دوره‌های زبان را در این کشور سپری کرده و سپس مدرک خود را ارائه کنید. ارائه پاسپورت معتبر و تکمیل فرم درخواست پذیرش از دانشگاه نیز ضروری است.

شرایط گرفتن ویزای تحصیلی فرانسه

پس از دریافت پذیرش از دانشگاه در گام بعدی باید برای دریافت ویزای تحصیلی فرانسه اقدام کنید. مدت زمان پاسخ به درخواست ویزا حدود 70 روز به طول می‌انجامد. بنابراین بهتر است 3 ماه پیش از شروع ترم تحصیلی برای دریافت ویزای خود اقدام کنید تا به مشکلی برنخورید. برای دریافت ویزا داشتن نامه پذیرش از دانشگاه و پاسپورت معتبر یکی از موارد بسیار مهم است. همچنین باید میزان تمکن مالی لازم برای زندگی و تحصیل در فرانسه را نیز در با دریافت گواهی از بانک ارائه دهید.

نحوه و شرایط اخذ پذیرش تحصیلی فرانسه

در سال‌های اخیر امکان پذیرش آنلاین از دانشگاه‌ها فراهم شده است. بنابراین دانشجویان می‌توانند با مراجعه به سایت دانشگاه مورد نظر شرایط و مدارک لازم را بررسی کرده و به آماده‌سازی مدارک لازم بپردازند. بعضی رشته‌ها نیاز به سپری کردن آزمون‌هایی مانند GRE، GMAT و LSAT دارند که باید نمره قبولی در آنها به دانشگاه ارائه شود. متقاضیان ادامه تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه باید ریزنمرات و مدرک تحصیلی مقاطع قبلی خود را دریافت و ترجمه کنند و برای دانشگاه‌های مد نظر خود در فرانسه ارسال کنند. پیشنهاد می‌شود برای افزایش شانس پذیرش، مدارک خود را برای 3 تا 5 موسسه آموزشی در فرانسه ارسال کنید. فرآیند پذیرش دانشجویان دکتری از طریق پیدا کردن استاد راهنما انجام می‌گیرد. همچنین در مقطع کارشناسی ارشد ممکن است نیاز به انتخاب یک استاد راهنما داشته باشید.

مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در فرانسه

دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه به سطح زبان فرانسوی بین B2 تا C1 نیاز دارند. دانشجویان این امکان را دارند تا در کالج‌های زبان در فرانسه ثبت نام کرده و دوره‌های زبان را سپری کنند و سپس درخواست ورود به دانشگاه دهند. برخی دانشگاه‌های خصوصی امکان تحصیل بدون مدرک زبان را نیز با دریافت پول بیشتر فراهم کرده‌اند اما پذیرش از این دانشگاه‌ها ریسک دریافت ویزای تحصیلی را بالا خواهد برد. آزمون‌های رسمی زبان فرانسوی شامل آزمون DELF، DALF، TCF یا TEF هستند که مدرک دریافت شده از هر یک از آنها معتبر و قابل قبول است. دانشجویانی که دیپلم زبان از کالج‌های آموزش زبان فرانسه در خارج از ایران دریافت کرده‌اند، از ارائه مدارک این آزمون‌ها معاف هستند.

تحصیل در فرانسه بدون مدرک زبان انگلیسی

امکان تحصیل در فرانسه با مدرک زبان انگلیسی در دانشگاه‌های بین‌المللی و خصوصی وجود دارد. متقاضیانی که زبان اول آنها انگلیسی نیست و تمایل دارند با زبان انگلیسی درخواست پذیرش دهند، باید در یکی از آزمون‌های TOEIC، TOEFL، IELTS نمره قبولی کسب کنند و به دانشگاه ارائه دهند. حداقل نمره قبولی بر اساس رشته مقطع متفاوت است اما معمولا حداقل نمره برای آزمون آیلتس 6 و برای تافل 80 تا 90 در نظر گرفته می‌شود.

دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه به سطح زبان فرانسوی بین B2 تا C1 و یا حداقل نمره آیلتس 6 و تافل حداقل 80 تا 90 نیاز دارندنحوه اقدام و مدارک لازم برای ویزای تحصیلی فرانسه

برای مهاجرت تحصیلی به فرانسه ابتدا باید وارد سایت دانشگاه مورد نظرتان شده و لیست مدارک لازم برای پذیرش دانشگاه را تهیه کنید. این مدارک باید تا قبل از ددلاین پذیرش دانشگاه آماده و ارسال شوند. همچنین ممکن است از شما رزومه شغلی، شرکت در آزمون ورودی و مصاحبه ویدئویی نیز درخواست شود. پس از ارسال مدارک و تکمیل فرم درخواست پذیرش باید هزینه بررسی مدارک یا اپلیکیشن فی را پرداخت نمایید. در صورتی که پذیرش شما تأیید شود، می‌توانید با ارائه مدارک لازم برای ویزای تحصیلی خود اقدام کنید. مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی فرانسه عبارتند از:

  • نامه پذیرش از یک موسسه آموزشی در فرانسه
  • فرم درخواست ویزا
  • رسید پرداخت هزینه ویزا
  • پاسپورت معتبر
  • چند عدد عکس جدید پاسپورتی
  • گواهی تمکن مالی
  • گواهی عدم سوءپیشینه
  • مدرک زبان معتبر زبان
  • پرداخت هزینه بیمه درمانی
  • گواهی سلامت پزشکی

گپ تحصیلی فرانسه

مدت زمانی که از دریافت آخرین مدرک تحصیلی شما گذشته باشد گپ تحصیلی نام دارد. یکی از دلایلی که باعث ریجکت شدن ویزای تحصیلی فرانسه خواهد شد، گپ تحصیلی زیاد است. میزان گپ تحصیلی مجاز برای هر مقطع متفاوت است اما معمولا این گپ تا حدود 4 الی 5 سال مشکلی ایجاد نخواهد کرد و بعد از آن شانس دریافت ویزا را کاهش خواهد داد. گپ تحصیلی را می‌توان با مواردی مانند خواندن زبان، خدمت سربازی برای آقایان، شغل مرتبط با رشته و … توجیه کرد.

راه هایی برای بالابردن شانس پذیرش تحصیل در فرانسه

با توجه به افزایش رقابت بر سر پذیرش در دانشگاه‌های فرانسه، بسیاری از افراد به دنبال راهی برای بالا بردن شانس پذیرش خود برای تحصیل در فرانسه هستند. یکی از مهمترین اقدامات، تقویت رزومه تحصیلی است. بنابراین مواردی مانند گذراندن دوره‌های معتبر بین‌المللی، داشتن سابقه پژوهشی، ارائه مقالات چاپ شده در مجلات معتبر، تقویت زبان و ارائه مدرک زبان معتبر با نمره بالا شانس پذیرش شما را افزایش خواهد داد. همچنین شما می‌توانید با کار کردن در شغل مرتبط با رشته مورد نظر خود رزومه شغلی خود را تقویت کرده و شانس دریافت پذیرش خود را بالا ببرید.

هزینه خوابگاه در فرانسه

دانشگاه‌های فرانسه معمولاً به دانشجویان امکاناتی برای اسکان اعطا خواهند کرد که از آن جمله می‌توان به آپارتمان، اتاق، سوئیت و … اشاره کرد. حدود 13 درصد از دانشجویان بین‌المللی در خوابگاه‌های دانشجویی اقامت دارند و تقاضا برای اقامتگاه‌های دانشجویی بسیار بالا است. اقامتگاه‌ها و گزینه‌های اسکان دانشجویی بر اساس نوع آنها هزینه متفاوتی دارند که این هزینه در جدول زیر ارائه شده است:

نوع اقامتگاه

هزینه

سالن‌های اقامت دانشجویان200 تا 400 یورو در ماه
آپارتمان اشتراکی400 تا 700 یورو در ماه
زندگی با خانواده میزبان200 تا 800 یورو در ماه
اجاره آپارتمان خصوصی در مرکز شهر700 تا 1000 یورو
اجاره آپارتمان خصوصی دور از مرکز شهر500 تا 600 یورو

کار دانشجویی در فرانسه در حین تحصیل

فرانسه اجازه کار حین تحصیل را به دانشجویان داده است. بنابراین دانشجویان بر اساس مقطع تحصیلی می‌توانند ساعاتی را به صورت پاره‌وقت در طول هفته و به صورت تمام‌وقت در ایام تعطیلات کار کنند. میزان حقوق کار دانشجویی بالا نیست و می‌تواند به صورت کمک هزینه در نظر گرفته شود. همچنین دانشجویان می‌توانند برای کار در دانشگاه درخواست دهند و به اموری مانند دستیار تدریس، فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی و کمک به دانشجویان معلول مشغول شوند. نکته مهم این است که کار دانشجویی نباید به تحصیل دانشجو لطمه بزند و باید با برنامه کلاسی او هماهنگ باشد.

کار در فرانسه پس از فارغ التحصیلی

دانشجویان که اقامت تحصیلی بلندمدت فرانسه را دریافت کرده‌اند، در صورت تمایل می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی در فرانسه مشغول به کار شوند و ویزای کاری دریافت کنند. یکی از مواردی که پیش از برنامه‌ریزی برای دریافت ویزای کاری باید در نظر داشته باشید میزان موقعیت‌های شغلی در این کشور برای رشته تحصیلی شما است. خوشبختانه نرخ بیکاری در فرانسه بالا نیست و میزان فرصت‌های شغلی مناسب است. بنابراین اگر مدت تحصیل شما در این کشور بالای 12 ماه است می‌توانید بعد از اتمام تحصیل مدتی در فرانسه بمانید و به دنبال شغل مناسب باشید. در صورتی که شغلی مرتبط با رشته خود پیدا کنید می‌توانید برای اخذ ویزای کاری درخواست دهید.

اگر مدت تحصیل شما در فرانسه بالای 12 ماه است می‌توانید بعد از اتمام تحصیل به دنبال شغل مناسب در فرانسه باشید و ویزای کاری دریافت کنیدمزایای تحصیل در فرانسه

فرانسه یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری و تحصیلی در جهان است که ساختار آموزشی پیشرفته و کارآمد آن میلیون‌ها دانشجو را به خود جذب کرده است. اگر بخواهیم به مهمترین مزایای تحصیل در فرانسه اشاره کنیم می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

  • امکان تحصیل مقرون به صرفه و با کیفیت
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی
  • امکان تحصیل بدون ارائه مدرک زبان
  • امکان کار حین تحصیل
  • امکار کار پس از تحصیل
  • امکان سفر به 26 کشور در حوزه شینگن
  • تحصیل در دانشگاه‌های معتبر
  • تحصیل در یکی از بهترین کشورهای اروپایی

شهرهای دانشجویی فرانسه

تحصیل در فرانسه به دلیل شهرهای زیبا و پویای آن، توجه جوانان را برای مهاجرت به این کشور جلب کرده است. از جمله شهرهای دانشجویی این کشور باید به موارد زیر اشاره کرد.

شهر Rouen روئن

روئن در امتداد رود سن و در شمال غرب پاریس واقع شده است. از نظر تاریخی، این شهر به عنوان پایتخت منطقه نرماندی شناخته می‌شود. امروزه هزاران دانشجو در این شهر مشغول به تحصیل هستند. بنابراین روئن یکی از شهرهای دانشجویی فرانسه با شخصیتی کاملا دانشجو محور و جوان پسند است.

محل عکس: شهر تاریخی روئن محلی زیبا برای تحصیل جوانان در فرانسه است

شهر Montpelier مون‌پلیه

یکی از بهترین شهرهای تحصیل در فرانسه و پایتخت منطقه هرالو است. در این شهر جوان و دانشجویی، همیشه فعالیتی برای انجام وجود دارد. از جمله این فعالیت‌ها باید تفریحات شبانه، کنسرت در فضای باز و رویدادهای دانشگاهی خاص اشاره کرد. حدود 70,000 دانشجو در شهر مون‌پلیه در حال تحصیل هستند.

شهر Grenoble گرونوبل

یک شهر دانشجویی و عجیب آلپی در نزدیکی رشته کوه‌های آلپ وجود دارد که با نام گرونوبل شناخته می‌شود. یک سوم جمعیت این شهر را دانشجویان تشکیل می‌دهند و بنابراین به عنوان یکی از شهرهای مناسب جهت تحصیل در فرانسه برای جوانان است. دانشجویان برای تفریح می‌توانند به کافه‌ها و رستوران‌های این شهر بروند و از این اماکن به عنوان محلی برای اجتماع خود بهره ببرند.

مهاجرت تحصیلی به فرانسه

دولت فرانسه به تحصیل اهمیت بسیاری می‌دهد و از ورود دانشجویان خارجی استقبال زیادی می‌کند. به همین دلیل شرایط تحصیل در این کشور بسیار مطلوب است. از همین جهت سالانه هزاران دانشجو مهاجرت تحصیلی به فرانسه را انتخاب می‌کنند. فرانسه امکان تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی را علاوه بر شهروندان فرانسوی برای دانشجویان بین‌المللی نیز فراهم کرده و از مقصدهای مهاجرتی منحصر به فرد در دنیا محسوب می‌شود. تحصیل در هر 3 مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در این کشور ممکن است اما معمولا برای پذیرش در دوره کارشناسی سختگیری وجود دارد. بنابراین به متقاضیانی که دارای مدرک دیپلم هستند، پیشنهاد می‌شود ابتدا در کالج‌های زبان فرانسه ثبت‌نام کنند و سپس وارد دانشگاه‌های این کشور شوند.

اخذ تابعیت فرانسه پس از تحصیل

برای بسیاری از متقاضیان اخذ تابعیت فرانسه پس از تحصیل اهمیت دارد. تحصیل در فرانسه به صورت مستقیم باعث دریافت تابعیت این کشور نمی‌شود اما به شما این فرصت را می‌دهد تا بعد از تحصیل ویزای کاری دریافت کنید و وارد پروسه دریافت اقامت دائم شوید. طبق قانون اتحادیه اروپا چنانچه به مدت 5 سال در فرانسه کار کنید و مالیات بپردازید، می‌توانید اقامت دائم دریافت کنید. بعد از دریافت اقامت دائم چنانچه زبان فرانسوی را کاملا فرا گرفته باشید، سوءپشینه در کشور فرانسه نداشته باشید و با فرهنگ مردم این کشور سازگار شده باشید، می‌توانید پاسپورت فرانسوی خود را اخذ نمایید.

موسسه اعزام دانشجو به فرانسه

مهاجرت تحصیلی به فرانسه فرآیند طولانی است که نیاز به کسب اطلاعات، مشاوره و تحقیق دارد. بنابراین توصیه می‌کنیم برای پیشرفت بهتر و سریع‌تر فرآیند اخذ ویزای تحصیلی فرانسه از کارشناسان مهاجرتی مشاوره دریافت نمایید. موسسه مهاجرتی اصطهباناتی یکی از برترین موسسات مهاجرتی کشور در زمینه اخذ ویزای تحصیلی فرانسه و دارای سال‌ها تجربه در زمینه اعزام دانشجو به فرانسه است. کارشناسان و وکلای مجرب موسسه مهاجرتی اصطهباناتی شرایط شما را طی یک جلسه مشاوره به طور دقیق ارزیابی کرده و در تمامی مراحل آماده‌سازی مدارک و اخذ اقامت تحصیلی در کنار شما خواهند بود.

سخن پایانی

در این مقاله تحصیل در فرانسه، شرایط و مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه و هزینه مهاجرت تحصیلی به فرانسه را بررسی کردیم. فرانسه کشوری زیبا و پیشرفته در اروپای غربی است که تحصیل در آن آرزوی بسیاری از دانشجویان در سراسر جهان است. با دریافت اقامت تحصیلی فرانسه می‌توانید از مزایای بسیاری مانند امکان تحصیل ارزان در بهترین دانشگاه‌های جهان استفاده کنید و با فرهنگ و تاریخ این کشور آشنا شوید. چنانچه مایل به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مهاجرت تحصیلی به فرانسه هستید، می‌توانید با کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی اصطهباناتی تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول در مورد تحصیل در فرانسه

1- دلایل ریجکت شدن ویزای تحصیلی فرانسه چیست؟

ارائه مدرک نامعتبر و جعلی، گپ تحصیلی زیاد و داشتن نقص در مدارک از مهمترین دلایل رد شدن ویزای تحصیلی فرانسه است.

2- آیا تحصیل در فرانسه رایگان است؟

اگر به زبان فرانسوی تسلط داشته باشید می‌توانید در دانشگاه‌های دولتی فرانسه به صورت رایگان و یا ارزان تحصیل کنید.

3- آیا می‌توان بدون مدرک زبان در فرانسه تحصیل کرد؟

در صورتی که مدرک زبان ندارید می‌توانید ابتدا در یک کالج زبان در فرانسه ثبت‌نام کنید و سپس وارد دانشگاه شوید.

4- هزینه زندگی در فرانسه چقدر است؟

هزینه زندگی ماهانه برای هر نفر به صورت حدودی 1600 یورو در پاریس و 1200 یورو در شهرهای دیگر فرانسه خواهد بود.

5- آیا امکان تبدیل ویزای دانشجویی فرانسه به ویزای کار وجود دارد؟

بله، یکی از مزایای تحصیل در فرانسه امکان تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری بعد از فارغ‌التحصیلی است.

5/5 - (5 امتیاز)