Cost of living in Turkey

ما در این مقاله به بررسی ریز هزینه زندگی در ترکیه می پردازیم. هزینه زندگی در ترکیه، مهم‌ترین عامل موثر برای تصمیم گیری متقاضیان برای مهاجرت به این کشور است. اطلاع از این مسئله برای افرادی که قصد تحصیل در ترکیه و یا مهاجرت و اخذ اقامت ترکیه را دارند مهم به نظر می‌رسد. کشور ترکیه، واقع در قسمت شمال غربی ایران و منطقه ی خاورمیانه است. این کشور در حال حاضر، جزء کشور‌های اروپایی به حساب می‌آید. زبان رسمی کشور ترکیه، زبان ترکی استانبولی می‌باشد.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

پایتخت ترکیه، شهر بزرگ و زیبای آنکارا و بزرگ‌ترین شهر آن استانبول است. کشور ترکیه در واقع یک شبه جزیره است با آب و هوای متنوع و به طور کلی با توجه به موقعیت جغرافیایی‌اش آب و هوایی مرطوب و معتدل دارد. کشور ترکیه از سمت شمال با کشورهای بلغارستان، گرجستان، ارمنستان، یونان و همچنین دریای سیاه همسایه است. این کشور، از سمت جنوب نیز با کشورهای سوریه، عراق، دریای مدیترانه و از سمت شرق با کشور ایران و از سمت غرب با دریای اژه مرز مشترک دارد.

درباره کشور ترکیه

بیشتر اقتصاد کشور ترکیه، تا حد زیادی وابسته به بخش کشاورزی است. از محصولات کشاورزی این کشور می‌توان مرکبات، چغندرقند، تنباکو، زیتون و کتان را نام برد. از مهم‌ترین شهر‌های ترکیه می‌توان به چند شهر: آنکارا، استانبول، ازمیر، آنتالیا، بدروم، کوش آداسی، مارماریس و قونیه(شهر مولانا) اشاره کرد. هزینه زندگی در ترکیه در شهرهای مختلف متفاوت است و در این مقاله، به بررسی ریز میانگین یا متوسط هزینه زندگی در ترکیه پرداخته‌ایم.

از جمله عوامل موثر بر هزینه‌های زندگی در ترکیه می‌توان به نرخ تورم، میزان درآمد خانواده، قدرت خرید خانواده، روش زندگی فرد و محل زندگی اشاره کرد. شما می‌توانید از طریق کنترل هزینه‌ها و مدیریت زندگی، هزینه‌های زندگی در ترکیه را کاهش دهید. بنابراین سعی کنید پیش از اطلاع از هزینه زندگی در ترکیه درباره میزان درآمد در ترکیه، با یک وکیل و مشاوره حقوقی برای مهاجرت به کشور خارجی مشورت کنید.

واحد پول در کشور ترکیه لیر می‌باشد. در ادامه مقاله، ریز هزینه‌های زندگی در این کشور زیبا را در سال 2021 بررسی می‌کنیم. این اطلاعات، بر اساس آمار‌های رسمی و نظرات کارشناسان موسسه مهاجرتی اصطهباناتی جمع آوری شده است. بر این اساس میانگین هزینه‌ زندگی ماهیانه یک فرد در ترکیه، بین TRY2500 الی TRY3000 است؛ اما هزینه زندگی یک خانواده دو نفره در ترکیه TRY5000 در ماه است.

البته هزینه بلیط ترکیه و غیره مرتبط با این مقاله نمی‌شود. مهاجرت به ترکیه از روش کار، سرمایه گذاری در ترکیه و همچنین تحصیل امکان پذیر است.

Cost of living in Turkey

مزایای اخذ اقامت کشور ترکیه

مهاجرت به ترکیه، همیشه طرفداران زیادی از ایران و سراسر دنیا داشته است. فاکتور‌های اقتصادی و اجتماعی، مهم‌ترین دلایل تمایل زیاد افراد برای مهاجرت به ترکیه است. دلایل زیر به عنوان دلایل اصلی و مهم‌ترین دلایل مهاجرت به کشور ترکیه  هستند:

  • وضعیت اقتصادی در حال افزایش و رو به رشد کشور ترکیه
  • کیفیت بالا و عالی سیستم آموزشی در کشور ترکیه
  • سطح بالای زندگی مطابق با استاندارد‌ها
  • روند سریع و راحت تبدیل اقامت موقت به اقامت دائم

یکی از مهم‌ترین دلایل مهاجرت به این کشور، پایین بودن هزینه زندگی در ترکیه نیز می‌باشد. موارد مذکور نیز، دلایل بسیار خوبی برای مهاجرت و زندگی در یک کشور هستند. با توجه به تاثیر مستقیم وضعیت اقتصادی بر روند زندگی افراد، این مورد بهترین دلیل برای مهاجرت به کشور ترکیه است.

امروزه کیفیت بالای آموزشی به ویزه در مقاطع دانشگاهی برای افراد بسیار اهمیت دارد. از این رو با توجه به سیستم با کیفیت آموزشی و همچنین امکان تحصیل رایگان در کشور ترکیه، افراد زیادی برای تحصیل در ترکیه اقدام می‌کنند. موسسه مهاجرتی اصطهباناتی متشکل از تیمی خبره از وکلای مهاجرتی، می‌توانند شما در زمینه تحصیل در ترکیه راهنمایی کنند.

از جمله معیار‌های اصلی برای مهاجرت به سایر کشور‌ها، می‌توان به رفاه بیشتر در زندگی اشاره کرد. کشور ترکیه با سطح بالای رفاه اجتماعی و اقتصادی می‌تواند بهترین شرایط زندگی را برای شما فراهم کند. به همین علت مقصد بسیاری از افراد برای مهاجرت است.

دغدغه بسیاری از مهاجران به همه کشور‌ها دنیا، اخذ اقامت دائم است. به طور معمول افراد برای اقامت دائم در هر کشوری، باید زمان و مسیری طولانی را طی کنند. یکی از بهترین مزیت‌های کشور ترکیه تبدیل سریع اقامت موقت به اقامت دائم است.

روش‌های مهاجرت به ترکیه

5 روش رایج مهاجرت به ترکیه، شامل مهاجرت کاری به ترکیه، خرید ملک در ترکیه، اخذ اقامت از طریق سرمایه گذاری در ترکیه، مهاجرت تحصیلی به ترکیه و مهاجرت به ترکیه از طریق اخذ شهروندی است.

ایرانیان علاقه زیادی به خرید ملک در ترکیه دارند و این روش یکی از بهترین روش‌های اخذ اقامت این کشور است. البته شما باید پیش از خرید ملک در ترکیه با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید و همچنین همه چیز درمورد انواع سند ملکی در ترکیه را بدانید تا هر گونه ریسک جدی در این زمینه به حداقل برسد.

شما می‌توانید با مراجعه به وکلا و مشاوره‌های مهاجرتی، درباره انواع روش‌های سرمایه گذاری مطمئن در کشور ترکیه اطلاعاتی کسب کنید. شما می‌توانید با یک سرمایه گذاری خوب و مطئن، سود بسیار خوبی کسب کنید.

بهترین ویژگی تحصیل در کشور ترکیه، امکان تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی این کشور است. به همین علت، کشور ترکیه هدف بسیاری از ایرانیان برای تحصصیل در مقاطع دانشگاهی است. شما باید پیش از مهاجرت تحصیلی به کشور ترکیه، درباره شرایط تحصیل در این کشور از جمله لیست بهترین دانشگاه‌های کشور ترکیه تحقیق کنید.

شما می‌توانید پس از خرید ملک در ترکیه و بعد از گذشت دو ماه اقامت در این کشور، شهروندی کشور ترکیه را کسب کنید. با توچه به کیفیت خوب و همچنین پایین بودن هزینه زندگی در ترکیه، می‌توانید نسبت به شرایط خود بهترین روش مهاجرت به این کشور را انتخاب کنید.

Cost of living in Turkey

بررسی کیفیت زندگی در ترکیه

سوال بیشتر مهاجران پیش از مهاجرت به ترکیه، در خصوص کیفیت زندگی در کشور ترکیه است. این سوال کاملا درست و منطقی است، زیرا همه افراد برای داشتن زندگی بهتر به کشوری دیگر مهاجرت می‌کنند. البته شما برای اطلاع دقیق و مطمئن از این مسئله باید آمار‌های دقیق را بررسی کنید؛ اما بر اساس یک آمار کلی کیفیت زندگی در ترکیه از سایر کشور‌های خاورمیانه‌ای بسیار بهتر و از کشور‌های پیشرفته اروپایی بسیار پایین‌تر است.

در ادامه، می‌توانید با عوامل موثر بر کیفیت زندگی افراد و شرح هر کدام در کشور ترکیه آشنا شوید:

  • قدرت خرید مردم: بسیار پایین
  • امنیت: بالا
  • بهداشت و درمان: بالا
  • کیفیت آب و هوا: خیلی بالا
  • هزینه زندگی: خیلی پایین
  • بررسی قیمت خانه نسبت به درآمد: متوسط
  • اتلاف زمان در ترافیک: متوسط
  • آلودگی: بالا
  • کیفیت زندگی: بالا

جزئیات و ریز هزینه زندگی در ترکیه

کشور ترکیه نسبت به کشور ما ایران از کیفیت زندگی بسیار بهتر و هزینه‌های زندگی بسیار کمتر برخوردار است. در سال 2021، هزینه زندگی در ترکیه نسبت به ایران، 10.87% کمتر از کشور ایران است. همچنین هزینه اجاره منزل در ترکیه در سال 2021 نسبت به ایران، 49.29% کمتر از کشور ایران است. همچنین حقوق کارگر ساده در ترکیه کفاف اداره یک زندگی را می‌دهد.

در این قسمت به بررسی ریز و جزئیات متوسط هزینه زندگی در ترکیه پرداخته‌ایم، این مقاله به کوشش همکاران ما در موسسه حقوقی توسعه گران مهر شیراز تهیه شده است.

عنوانهزینه به لیر
یک وعده غذا در رستوران ارزان قیمتTRY27.00
شیر یک لیتریTRY5.55
یک عدد نان 500 گرمیTRY2.67
یک کیلو سینه مرغTRY20.32
یک کیلو گوشت گاوTRY68.10
بطری آب یک و نیم لیتریTRY2.30
هزینه ایاب و ذهاب ماهانهTRY200.00
یک لیتر بنزینTRY6.79
خدمات شهری برای آپارتمان 85 متر مربعیTRY481.81
یک دقیقه مکالمه تلفنیTRY0.79
اینترنت پر سرعت ADSLTRY106.49
آپارتمان یک خوابه درون شهرTRY1594.21
یک خوابه بیرون از شهرTRY1005.64

هزینه اجاره خانه یا منزل در ترکیه ماهانه

خرید و اجاره منزل در ترکیه، یکی از روش‌های اخذ اقامت در این کشور است که طرفدران زیادی در ایران دارد. هزینه خرید و اجاره منزل در ترکیه، نسبت به محل اقامت و همچنین شرایط مالی متقاضی متفاوت است. همچنین هزینه قبوض منزل اعم از برق، آب، اینترنت، تلفن و… جزو هزینه‌های اجاره منزل هستند که مستاجر موظف به پرداخت این هزینه‌ها می‌باشد. شما می‌توانید علاوه بر اجاره منزل در ترکیه، از طریق خرید خانه در این کشور پاسپورت کشور ترکیه را دریافت کنید.

هزینه حمل و نقل در ترکیه

نرخ بنزین در کشور ترکیه، نسبت به برخی از کشور‌های اروپایی مانند یونان و پرتغال بسیار زیاد است. به همین نسبت، نرخ بنزین در آمریکا و روسیه دو برابر کشور ترکیه می‌باشد. یکی از روش‌های کاهش هزینه‌های حمل و نقل در کشور ترکیه، استفاده از ماشین‌های گازوئیلی است. هزینه لازم مربوط به ماشین در کشور ترکیه، سالانه 4000 لیر است، این هزینه‌ها صرف بیمه ماشین، سوخت و تعمیرات ماشین می‌شود.

  • بلیط یک طرفه(حمل و نقل داخلی): 20 لیر
  • بلیط عبور ماهانه(قیمت ثابت): 170.00 لیر
  • مبداء تاکسی(تعرفه ی معمولی): 3.20 لیر
  • تاکسی 1 کیلومتری(تعرفه ی معمولی): 2.00 لیر
  • تاکسی انتظار 1 ساعته(تعرفه ی معمولی) : 21.00 لیر
  • بنزین(1 لیتری): 4.58 لیر

در کشور ترکیه، وسایل نقلیه شامل تاکسی، مترو، تاکسی مترو، اتوبوس‌های تندرو و هواپیما هستند که روزانه به شهروندان داخلی و اتباع خارجی سرویس ارائه می‌دهند. بیشتر افراد برای تردد درون شهری از کارت‌های مترو و کارت‌های اتوبوس استفاده بیشتری دارند. میانگین هزینه حمل و نقل ماهیانه در کشور ترکیه حدودا 200 لیر است که هزینه نسبتا زیادی است.

هزینه‌های درمانی در کشور ترکیه

طبق قوانین موجود در کشور ترکیه، در صورتی که قصد اقامت بیش از 90 روز در کشور ترکیه داشته باشید باید ویزای ترکیه را دریافت کنید. همچنین افرادی که قصد اقامت کمتر از 65 روز در کشور ترکیه دارند، موظف به دریافت مراقبت درمانی اجباری هستند. هزینه لازم برای دریافت اقامت یک زوج در ترکیه، 7000 لیر می‌بشد.

در کشور ترکیه یکی از پوشش‌های تامین اجتماعی افراد، بیمه و پوشش درمانی است. افراد باید برای بیمه تامین اجتماعی، ماهیانه هزینه‌ای مشخص و یکسان پرداخت کنند. کشور ترکیه، در طی سالیان اخیر در حوزه بهداشت و درمان پیشرفت‌های بسیار زیادی داشته است. همین امر موجب ارائه خدمات درمانی بسیار خوب به افراد است.

در کشور ترکیه، افرادی که قصد دارند تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرند، باید 20 درصد از هزینه‌های درمان خود را پرداخت کنند. هزینه‌های درمان نیز جزو هزینه زندگی در ترکیه هستند که به علت پایین بودن آن‌ها یکی از مزیت‌های کشور ترکیه هستند.

هزینه خدمات شهری در ترکیه

خدمات شهری در کشور ترکیه از جمله دیگر هزینه‌های کشور ترکیه هستند که شامل قبض‌های آب، برق، گاز، تلفن و اینترنت هستند. دولت این کشور برای کاهش هزینه زندگی در ترکیه، سیاست‌های خاصی در خصوص ارائه خدمات شهری دارد. گاز مصرفی خانه‌ها باید از فروشگاه‌ها خریداری شود. این گاز در کپسول‌های مخصوصی موجود است. هزینه سالیانه گاز مصرفی هر خانواده در ترکیه، 100 لیر است.

در خصوص برق مصرفی خانوار‌ها در طول یک ماه، این هزینه 150 لیر در ماه است. کشور ترکیه، برای کاهش مصرف برق شهری، اقدام به محدودسازی مصرف دستگاه‌های تهویه هوا کرده است. هزینه ماهیانه آب و فاضلاب برای هر خانواده در کشور ترکیه، 40 لیر می‌باشد.

Cost of living in Turkey

بررسی گران‌ترین و ارزان‌ترین شهر‌ها در کشور ترکیه

یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر هزینه زندگی در کشور ترکیه، شهر محل اقامت است. گران‌ترین و ارزان‌ترین شهر‌های کشور ترکیه برای اقمت شامل استانبول، آنکارا، بورسا، ازمیر و آنتالیا هستند.

مقایسه هزینه‌های لازم برای زندگی در ایران و ترکیه

بر اساس آمار‌های رسمی و دقیق، تورم در کشور ترکیه در سال 2021 نسبت به کشور ایران بسیار کمتر است و این تورم 12.6% درصد است. با وجود افزایش هزینه زندگی در ترکیه، نسبت به نرخ تورم همچنان هزینه زندگی در این کشور نسبت به ایران بسیار کمتر است. همانطور که پیشتر نیز گفتیم، هزینه کلی زندگی در ترکیه و همجنین اجاره منزل در این کشور نسبت به ایران بسیار کمتر است.

هزینه اجاره ماهیانه منزل در کشور ترکیه و ایران بر اساس دلار آمریکا به صورت زیر است:

  • هزینه اجاره آپارتمان یک خوابه در ایران: 456 دلار
  • اجاره ماهیانه آپارتمان سه خوابه در ایران: 944 دلار
  • هزینه اجاره آپارتمان یک خوابه در ترکیه: 233 دلار
  • اجاره آپارتمان یک خوابه در ترکیه: 407 دلار

بررسی تورم در ترکیه

نرخ تورم در کشور ترکیه، هر ساله رو به افزایش است. این افزایش نرخ، مشاغل زیادی را تحت تاثیر قرار داده است. برخی از مشاغل به ویژه در حوزه گردشگری، صاحبان مشاغل درآمد خود را به یورو و دلار دریافت می‌کنند. این مشاغل، خیلی تحت تاثیر افزایش تورم قرار نمی‌گیرند.

هزینه ورزش و فراغت

  • باشگاه بدنسازی، شهریه‌ی ماهانه برای 1 بزرگسال: 116.19 لیر
  • اجاره‌ی زمین تنیس ( 1 ساعت آخر هفته): 52 لیر
  • سینما، هر 1 صندلی : 15.00 لیر

قیمت پوشاک و کفش در ترکیه

  • 1 عدد شلوار(لویس 501 یا سیمیلار): 133.34 لیر
  • یک عدد لباس تابستانی در یک فروشگاه زنجیره‌ای(زارا، اچ اند ام): 59 لیر
  • 1 جفت کفش ورزشی نایک(سایز متوسط): 183.08 لیر
  • یک جفت کفش کاری چرم مردانه: 185.97 لیر

حقوق و دستمزدها

  • میانگین دستمزد مصرفی ماهانه(پس از مالیات): 1،927.73 لیر
  • نرخ سود رهنی به درصد، سالانه: 12.32 لیر

 

هزینه های تحصیل در ترکیه

دانشگاه‌ها و مراکز علمی در ترکیه در حال حاضر متقاضیان زیادی دارند و معمولا در تمام مقاطع تحصیلی پذیرش دانشجو دارند. هزینه‌های تحصیل در ترکیه با توجه به نوع دانشگاه و رشته‌ی تحصیلی متغیر است. دانشگاه‌ها در ترکیه به سه دسته تقسیم می‌شوند: 1- دانشگاه‌های دولتی 2- دانشگاه‌های خصوصی و 3- دانشگاه‌های نیمه خصوصی. هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های دولتی رایگان است، هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی سالانه بین 10000تا 30000 لیر و هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های نیمه خصوصی سالانه بین 5000 تا 10000 لیر می‌باشد. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه به دلیل شرایط دانشگاه‌ها مورد تقاضا می‌باشد.

کشور ترکیه، دارای شرایط بسیار خوبی برای مهاجرت و اقامت است. بسیاری از جوانان ایرانی به مهاجرت به ترکیه بسیار تمایل دارند. امکان تحصیل رایگان در کشور ترکیه بهترین دلیل برای جوانان ایرانی است. همچنین جوانانی که قصد راه اندازی کسب و کار جدید با سرمایه‌ای اندک دارند، می‌توانند به کشور ترکیه مهاجرت کرده و کسب و کار خود را در این کشور راه اندازی کنند.

سایر روش‌های مهاجرت به ترکیه نیز شامل سرمایه گذاری و همچنین خرید ملک هستند، مشاوران موسسه مهاجرتی اصطهباناتی می‌توانند شما را برای یک سرمایه گذاری مطمئن و خرید املاک دارای سند معتبر راهنمایی کنند.

شما متقاضی محترم جهت کسب اطلاعات کامل‌تر در خصوص مهاجرت به ترکیه و همچنین هزینه زندگی در ترکیه در سال 2021، می‌توانید با مراجعه به موسسه‌ی حقوقی توسعه گران مهر و مشاوره با مشاورین ارشد حقوقی این موسسه، جهت اخذ ویزای ترکیه اقدام فرمایید. این موسسه‌ی حقوقی واقع در تهران و شیراز تمامی اطلاعات و خدمات خود را در زمینه‌ی مهاجرت و اخذ ویزا ارائه خواهد داد.

3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *