سیستم بهداشت و درمان اسپانیا

سیستم بهداشت و درمان اسپانیا در میان بهترین ها در جهان قرار دارد. در اینجا نحوه ثبت نام به صورت رایگان در مراقبت های بهداشتی دولتی ، یا برای بیمه درمانی آموزش داده می شود.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

اگر شما در این کشور زندگی یا کار می کنید به احتمال زیاد به مراقبت های بهداشتی رایگان دولتی سیستم بهداشت و درمان اسپانیا دسترسی دارید، تا حدودی با پرداخت های تامین اجتماعی تامین خواهد شد که از دستمزد شما کسر خواهد شد.

مقاله مذکور به کمک همکاران موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی شیراز (توسعه گران مهر) مهیا شده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر  در زمینه سیستم بهداشت و درمان اسپانیا می توانید با مشاورین موسسه تماس حاصل فرمایید.

شرایط و وضعیت سیستم بهداشت و درمان اسپانیا

خدمات مراقبت های بهداشتی در این کشور به طور منظم در میان جهان بهترین امتیاز را دارد، تضمین پوشش جهانی بدون پرداخت هیچ هزینه برای بیماران یکی از این موارد می باشد. اسپانیا حدود 10 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را در سیستم بهداشت و درمان اسپانیا صرف می کنند، در اتحادیه اروپا برای تعدادی از افراد میزان مشخصی پزشک در نظر گرفته می شود مثلا در این کشور با حدود چهار پزشک برای هر 1،000 نفر قرار دارد. بررسی سازمان بهداشت جهانی در سال 2012 نشان داد که میانگین عمر زنان اسپانیایی در تمام ملیت های این کشور ( 85.1 سال) می باشد و از تمام کشور ها به غیر ژاپن بالاتر است.

سیستم بهداشت و درمان اسپانیا

خدمات بهداشتی دولتی و خصوصی در اسپانیا

مراقبت های بهداشتی در این کشور شامل هر دو نوع مراقبت های بهداشتی خصوصی و عمومی می باشد، برخی از بیمارستان ها (hospitales) و مراکز درمانی (centros de Salud) هر دو نوع خصوصی (privado)  و خدمات دولتی سیستم بهداشت و درمان اسپانیا (asistencia sanitaria pública) را ارائه می کنند. شما لازم نیست به بیمه خصوصی سلامت و درمان پزشکی در اسپانیا را داشته باشید معمولا همه نوع از بیمه ها معمولا اجازه می دهد تا شما درمان سریع برای روش های غیر اضطراری دریافت کنید.

نظام سلامت دولت اسپانیا

مراقبت های بهداشتی دولتی رایگان به هر کسی که در اسپانیا زندگی و کار می کند تعلق می گیرد، اگر چه ممکن است شما در برخی از جزایر اسپانیا برای پیدا کردن یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی دولت سفر کنید.

به عنوان مهاجر، شما حق دریافت رایگان مراقبت های بهداشتی دولتی را دارید اگر:

  • اگر در این کشور اقامت دارید یا به کار و استخدام و یا خود اشتغالی مشغولید و کمک های امنیت اجتماعی را پرداخت می کنید،
  • اقامت در اسپانیا و دریافت مزایای دولتی خاص،
  • در اسپانیا اقامت دارید و به تازگی طلاق گرفته و یا از یک شریک زندگی ثبت شده خود با امنیت اجتماعی از هم جدا جدا شده اید ،
  • کودک ساکن در این کشور ،
  • یک زن باردار ساکن در این کشور ،
  • افراد زیر 26 سال سن و مشغول تحصیل در اسپانیا،
  • یک مستمری بگیر دولت،
  • اقامت به طور موقت در اسپانیا و دارای یک کارت EHIC (پایین را ببینید).

اگر شما این حق را برای مراکز دولتی بهداشتی در سیستم بهداشت و درمان اسپانیا ندارید شما باید به سازماندهی پوشش مراکز بهداشتی خصوصی درآیید. اگر اسم شما در پادرون در شهر خود برای مدت یک سال ثبت شده باشد، دولت با طرح یک طرح بیمه دولتی با (قرارداد رسمی خاص) با پرداخت ماهیانه این مشکل را حل کرده است. این موضوع با مقامات هر منطقه خودمختار اداره می شود.

سیستم دولتی که توسط کمک های امنیت اجتماعی تامین می شود، در هر منطقه از اسپانیا با در نظر گرفتن مسئولیت فردی توسط دولت مرکزی برای بودجه بهداشت اختصاص داده شده است.

و به عنوان سیستم بهداشت و درمان اسپانیا و درمان غیر متمرکز است، نیاز است شما شرایط منطقه خود برای استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی را بررسی کنید. یک دایرکتوری از مقامات بهداشت منطقه ای در مناطق مختلف در این کشور در وب سایت وزارت بهداشت سیستم بهداشت و درمان اسپانیا (عمدتا به زبان اسپانیایی) وجود دارد. برای یافتن اطلاعات تماس ادارات بهداشت منطقه خوتان روی نقشه کلیک کنید و لینک اطلاعات خاص در مورد خدمات بهداشتی و درمانی را فراهم می کند.

بیمه درمانی خصوصی در سیستم بهداشت و درمان اسپانیا

اگر شما به کمک های امنیت اجتماعی پرداخت دارید، شما می توانید از بین بیمه درمانی خصوصی و یا پرداخت مبلغ کامل از هر گونه هزینه های پزشکی انتخاب کنید.

شما می توانید اطلاعات مورد نیاز سیستم های بیمه درمانی دولتی و خصوصی اسپانیا را در راهنمای Expatica بیمه درمانی اسپانیا پیدا کنید و اطلاعات بیشتر در مورد انتخاب بین بیمه درمانی دولتی و خصوصی به عنوان یک مهاجر را ببینید.

چگونه به ثبت نام برای مراقبت های بهداشتی عمومی اسپانیا

اول از همه، شما باید در امنیت اجتماعی (Dirección General de la Tesorería General de la Seguridad Social or TGSS) برای دریافت شماره امنیت اجتماعی ثبت نام کنید که دارای دفاتر در سراسر اسپانیا می باشد. برای این منظور شما نیاز به نشان دادن گذرنامه و یا کارت ID و گواهی اقامت و یک فرم تکمیل شده دارید. شما همچنین نیاز به تکمیل مشخصات خود نظیر (آدرس و غیره) در نماینگی شهر محل سکونت خود هستید.

هنگامی که ثبت نام شما در  TGSS تکمیل می شود یک شماره امنیت اجتماعی و گواهی مبنی بر این که شما در کمک های پزشکی ثبت نام کردید داده می شود. بعد از آن گواهی، گذرنامه و شماره NIE (شماره شناسایی خارجی است) را باید به مرکز بهداشت محلی خود تحویل دهید. با کلیک بر روی نقشه برای پیدا کردن نزدیک ترین موسسه به شما را می توانید پیدا کنید. بعد از آن شما می توانید با مراجعه به یک دکتر و ثبت درخواست کارت بهداشت فردی را دریافت کنید ( tarjeta sanitaria یا TSI). و بعد از مدتی این کارت به شما پست خواهد شد، از شما خواسته خواهد شد که نوع بیمه خود را شخصا مشخص کنید. مرکز بهداشت نیز قادر است به ترتیب برای شما برای دریافت Sistema de Informacion Poblacional or SIP card کمک کند. نیاز است شما در هر بار بازدید از درمانگاه، بیمارستان یک نسخه از داروهای خود جمع آوری کرده و نشان دهید.

کارت بیمه بهداشت و درمان اروپا  (EHIC)

اگر برای شما یک کارت EHIC توسط یک دولت عضو اتحادیه اروپا صادر شده باشد شما در اسپانیا در حین بازدید یا اقامت موقت می توانید از آن استفاده کنید، شما همچنین می توانید اگر در اسپانیا مشغول تحصیل هستید به عنوان بخشی از یک دوره بر در کشور خود استفاده کنید.

شما می توانید برای دریافت هر گونه خدمات درمان پزشکی EHIC لازم از طریق سیستم دولتی برای کاهش هزینه یا رایگان شدن (که این مسئله توسط دکتری که شما را می بینید تعیین می شود) استفاده کنید. که می تواند درمان معمول و یا تخصصی باشد و بستگی به این دارد که بیماری جدید یا پیشرونده باشد. در مواردی که بیماری به گونه ای است که شما نمی توانید صبر کنید تا زمانی که به خانه بازگردید. اما در این موارد دسترسی به مراقبت های بهداشتی خصوصی نمی دهد.

توافق دو جانبه سلامت

اسپانیا با برخی از کشورها، مانند آندورا، برزیل، شیلی، اکوادور و پرو توافق دو جانبه ای را امضا کرده است که اجازه می دهد شهروندان این کشورها که برای مدت کوتاهی برای دیدن اسپانیا به این کشور آمده اند از خدمات درمان پزشکی اورژانس رایگان بهره ببرند.

رفتن به دکتر در اسپانیا

در اسپانیا، مراقبت از سلامت اولیه از طریق یک مرکز بهداشت (ها Centro de SALUD یا مرکز asistencia primaria CAP)، و یک دکتر عمومی (médico de cabecera) انجام میگیرد. قبل از اینکه شما به دکتر مراجعه کنید، نیاز است ثبت نام کنید (بالا را ببینید).

برای پیدا کردن مرکز بهداشت محلی خود در این نقشه کلیک کنید. هر مرکز بهداشت احتمالا حدود شش پزشک دارد و شما ممکن است در هر بار بازدید با یکی از آنها رو به رو شوید، هر چند در برخی از مراکز شما می توانید به همان دکتر سابق مراجعه کنید، منحصرا اگر طول درمان شما ادامه یابد. برای عمل کردن بایستی یک دکتر مجرب را از طریق دفترچه تلفن و یا با توصیه شخصی پیدا کنید.

پزشکان ممکن است هر دو نوع مراقبت بهداشتی چه خصوصی و دولتی را ارائه دهند؛ مطمئن شوید که کدام نوع از مراقبت های بهداشتی را می خواهید. ممکن است هر بار عمل جراحی جداگانه ای را برای بیماران خصوصی و دولتی نیاز باشد. شما باید یک جزوه به نام Carta de Derechos Y Deberes (منشور حقوق و تعهدات) که مجموعه از حقوق را به عنوان یک بیمار گفته شده را مطالعه کنید. شما معمولا بایستی یک قرار ملاقات را برای مراجعه به دکتر در مرکز بهداشتی لازم دارید گرچه پزشکان با عمل فرد ممکن خدماتی را بعد از آن ارائه دهند. شما این حق را دارید که به عنوان همراه یک دوست و یا فامیل را همراه داشته باشید. شما می توانید به راحتی پزشک خود را  فقط با ثبت نام دوباره تغییر دهید.

مراجعه به یک متخصص

اگر می خواهید توسط یک پزشکی متخصص در اسپانیا ویزیت شوید. نیاز است توسط یک دکتر خانوادگی به آن متخصص ارجاع داده شوید. اگر شما بیمه درمانی خصوصی دارید، قادر خواهید بود به یک متخصص بسیار سریع تر از مراجعه از طریق سیستم های عمومی مراجعه کنید.

بیمارستان

در مواقع اضطراری شما می توانید مستقیما به بیمارستان A & E و یا ER (Urgencias) مراجعه کنید. اگر شما می خواهید هر نوع دیگری از درمان در بیمارستان را دریافت کنید، شما یک ارجاع از یک دکتر نیاز دارید. بیمارستان های دولتی و خصوصی برای این منظور وجود دارند. تنها بیمارستان های عمومی درمان رایگان را ارائه می کنند. برخی از بیمارستان ها هر دو نوع خدمات خصوصی (privado) و خدمات بهداشتی و درمانی دولتی (asistencia sanitaria pública) را ارائه می دهند، بنابراین مطمئن شوید که کارکنان می داند که چه نوع خدماتی را می خواهید.

هنگامی که شما به بیمارستان مراجعه میکنید نیاز است کارت تأمین اجتماعی خود را برای اثبات بیمه خصوصی یا دولتی نشان دهید.

داروخانه ها در اسپانیا

شما می توانید یک نسخه را به هر داروخانه ای که میخواهید تحویل دهید ( Farmacia). داروخانه ها معمولا یک فروشگاه با یک علامت بزرگ صلیب سبز در خارج می باشند.

اگر شما از یک بیمارستان مرخص شوید و و نیاز به دارو دارید، شما باید گزارش پزشکی بیمارستان را به یک داروخانه داده تا نیاز شما برآورده شود.

داروسازان همچنین می توانند مشاوره سلامت و راهنمایی در مورد مسائل بهداشتی را نیز فراهم کنند.

شما می توانید اگر در حال آمدن به اسپانیا هستید به طور خاص برای درمان پزشکی و یا به هنگام تولد نوزاد از EHIC استفاده کنید. اگر این مورد پیش آمد، شما باید مشاوره را از مقامات بهداشتی در کشور خود قبل از آمدن به اسپانیا دنبال کنید.

بهتر است خارج از بیمه پزشکی به طور کامل بر روی EHIC تکیه کنید. مواردی که EHIC در برخی از نقاط اسپانیا رد شده است وجود دارد. این موضوع توسط کمیسیون اروپا مورد بررسی قرار گرفت اما باز ممکن است برای شما اتفاق بیافتد، سعی کنید اثبات کنید که شما در زمان ارائه بیمه به از چشم پوشیدن بیش از حد خوداری کنید.

هزینه نسخه در اسپانیا

شما مجبور به پرداخت درصدی از هزینه داروهای تجویزی هستید، و هزینه غیر قابل استرداد است. این پرداخت بستگی دارد که درآمد شما و سن شما چقدر است و اینکه آیا یک مستمری بگیر دولت هستید دارد. به عنوان مثال، اگر شما در سن کار هستند و درآمد سالانه شما کمتر از 18،000 EUR  است شما مجبور به پرداخت 40 درصد از هزینه های دارو می باشد. اگر درآمد شما بین 18،000 و 100.000 EUR  است شما 50 درصد هزینه را بایستی پرداخت کنید، اگر بیش از 100،000 EUR است شما بایستی 60 درصد را پرداخت کنید. بازنشستگان دولت بایستی 10 درصد را پرداخت کنند مگر اینکه درآمد آنها بیش از 100،000 یورو باشد، در این صورت آنها بایستی 60 درصد مبلغ را پرداخت کنند. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر در مورد سیستم پرداخت شرکت ، اسپانیایی، اینجا را کلیک کنید.

مراجعه به دندانپزشک در اسپانیا

درمان دندان توسط سیستم مراقبت های بهداشتی دولتی صورت میگیرد، مگر در مواقع اضطراری که تحت پوشش بیمه نیستید. شما باید برای درمان دندان پرداخت داشته باشید مگر اینکه شما دارای بیمه بهداشتی خصوصی باشید. پیدا کردن یک دندانپزشک با جستجو در دفترچه تلفن و یا با توصیه شخصی صورت میگیرد. فقط قبل از مراجعه باید تماس بگیرید تا و یک وقت ملاقات برای شما ست شود.

بارداری و تولد در اسپانیا

استاندارد مراقبت برای زنان باردار در اسپانیا به شدت در هر دو بخش خصوصی و دولتی در نظر گرفته شده است. در نوبت اول بایستی با یک قرار ملاقات اولیه با یک دکتر زنان یا ماما (comadrona / llevadora) برای تایید بارداری، قرار ملاقات پیش از زایمان و اسکن به بیمارستان مراجعه کنید. امروزه تولد در یک بیمارستان با زایمان خانگی طور فزاینده ای جایگزین شده و مورد محبوبیت قرار گرفته است. هشدار: اگر شما می خواهید نوزاد خود را در یک کلینیک خصوصی به دنیا آورید، توصیه خوبی است که بیمه خدمات درمانی را پیش از باردار شدن تهیه کنید در غیر این صورت ممکن است پیدا کردن یک شرکت بیمه برای شما سخت باشد.

در مواقع اضطراری

در موارد جدی، تهدید کننده زندگی، تعدادی اوژانس اروپایی رایگان وجود دارد که با تماس از هر تلفن همراه / یا تلفن ثابت با 112 تماس بگیرید. کلمه اسپانیایی آن A & E  و یا ER urgencias است.

شماره های اضطراری دیگر عبارتند از:

  • 060 برای آمبولانس (ambulancia)
  • 961 496 199 دندانپزشکان اضطراری
  • 963 600 313 داروخانه

برای کسب اطلاعات جامع در مورد مراقبت از مادران در اسپانیا، مقاله Expatica در رابطه با داشتن یک نوزاد در اسپانیا را ببینید.

عبارات مفید اسپانیایی در مواقع اضطراری:

  • حوادث: Accidente
  • اورژانس: Emergencia / Urgencia
  • من نیاز به یک آمبولانس دارم Necesito ambulancia UNA
  • من نیاز به یک دکتر دارم : Necesito un medico
  • حمله قلبی: Ataque cardiaco / Infarto
  • سکته مغزی: El accidente vascular cerebral
  • من نیاز به یک دندانپزشک دارم : Necesito un dentista

موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی از موسسات برتر و معتبر حقوقی کشور خدمات سیستم بهداشت و درمان اسپانیا را به صورت تضمینی برای افراد انجام می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تحصیل ، کار اقامت و شرایط مهاجرت به اسپانیا با تیم وکلا، همکاران و مشاورین موسسه تماس حاصل فرمایید و از مشاوره بهره مند شوید. یا با سفارت اسپانیا تماس حاصل فرمائید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2 دیدگاه برای “سیستم بهداشت و درمان اسپانیا

  1. Farzaneh گفت:

    آیا از کشور آلمان میتوان به اسپانیا مهاجرت کرد؟؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام و احترام
      بله، اسپانیا نیز مانند آلمان عضو اتحادیه اروپا و شینگن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *