شرایط و هزینه زندگی در آلمان

در این مطلب میخوانید

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

کشور آلمان از جمله مهم‌ترین کشورهای قاره اروپا است که از اعضای مهم اتحادیه اروپا نیز به شمار می‌رود. این کشور از نظر قدرت اقتصادی، قدرت نظامی، روابط دیپلماتیک با دیگر کشورهای دنیا، سطح بالای سیستم آموزشی و … زبانزد است به همین دلیل سالانه مهاجران زیادی از سراسر دنیا به سوی این کشور پیشرفته و صنعتی مهاجرت می‌کنند. اگر شما هم جزء افرادی هستید که به زندگی در آلمان فکر می‌کنید، توصیه می‌کنیم در این مقاله همراه ما باشید تا با اطلاعاتی که کارشناسان موسسه مهاجرتی اصطهباناتی درباره شرایط و هزینه زندگی در آلمان و همینطور آداب و رسوم خاص این کشور گردآوری کرده‌اند بیشتر آشنا شویم.

آلمان چگونه کشوری است؟

کشور آلمان در زبان انگلیسی به نام Germany خوانده می‌شود و زبان مادری این کشور زبان آلمانی است. پایتخت آلمان شهر برلین است و نوع حکومت سیاسی این کشور فدرال-پارلمانی است. جمعیتی بالغ بر 83 میلیون نفر در این کشور ساکن هستند و واحد پول آن یورو می‌باشد. رشد اقتصادی این کشور صنعتی باعث شده است تا شرایط زندگی برای افراد مطلوب باشد و سطح زندگی مردم آن از نظر رفاه اجتماعی و امنیتی دارای کیفیت خوبی باشد. آلمان با 9 کشور اروپایی دیگر از جمله لهستان، بلژیک، هلند، سوئیس، جمهوری چک، اتریش، فرانسه، دانمارک و لوکزامبورگ مرز مشترک دارد و خود دارای 16 ایالت مستقل است.

مردم آلمان چگونه‌اند؟

مردم آلمان معمولا به خونسردی و نظم و انضباط معروفند. اما آیا واقعا چنین است؟ در پاسخ باید بگوییم که بله. مردم آلمان در زندگی شخصی و روزمره خویش اهمیت زیادی برای دقت، حفظ حریم شخصی و حفظ ساختار و نظم قائل هستند و این ارزش‌ها را در شغل و حرفه خودشان نیز رعایت می‌کنند. از دیگر مسائل مهم برای مردم آلمان می‌توان به وقت شناسی و مدیریت زمان اشاره کرد.

با وجود اینکه کشور آلمان یک کشور صنعتی و مدرن به حساب می‌آید اما این کشور دارای یک تاریخ غنی از اتفاقات و فرهنگ‌های مختلف در طول تاریخ است. برای مثال موسیقی در این کشور دارای سابقه تاریخی درخشانی است و فاخرترین آثار موسیقی کلاسیک جهان توسط موسیقیدان‌های معروف آلمانی همچون باخ، بتهوون، موتزارت و … نواخته شده‌اند.

شرایط اقتصادی آلمان چگونه است؟

آلمان دارای یکی از پیشروترین اقتصادهای جهان است. در سطح جهانی آلمان رتبه چهارم برترین جایگاه اقتصادی و در میان کشورهای اروپایی رتبه نخست را دارد. اقتصاد این کشور بر تولید کالاهای باکیفیت  و صادرات آنها مبتنی است و همانطور که تقریبا همه مردم با آن آشنایی دارند غول‌های بزرگ صنعت خودروسازی جهان مانند بنز، بی ام و و فولکس واگن در کشور آلمان قرار دارند.

استفاده از نیروی کار ماهر و مجرب، سطح پایین فساد اقتصادی و سطح بالای نوآوری و خلاقیت در صنعت در دستور کار آلمانی‌ها قرار دارد و همین امر باعث شده است تا این کشور همواره در میان برترین تولیدکننده‌های دنیا قرار داشته باشد.

دوره های اوسبیلدونگ

دوره های اوسبیلدونگ

شرایط فعلی کار برای زندگی در آلمان به چه صورت است؟

شرایط زندگی در آلمان به گونه‌ای است که نرخ بیکاری در این کشور پایین است و پیدا کردن کار برای افراد راحت است. البته این نکته مهم را باید در نظر داشت که در این کشور هر چه مدرک تحصیلی بالاتری داشته باشید، امکان پیدا کردن شغل بهتر با درآمد بیشتر آسان‌تر خواهد بود. بنابراین کسانی که به فکر مهاجرت به این کشور هستند اگر تحصیلات دانشگاهی خوب و مهارت بالایی در رشته تخصصی‌شان داشته باشند شانس بیشتری در پیدا کردن شغل مناسب در آلمان دارند و هزینه زندگی در آلمان را بهتر مدیریت می‌کنند.

افرادی هم که دارای تحصیلات دانشگاهی نیستند، می‌توانند با شرکت در دوره‌های کارآموزی آلمان که به دوره‌های آوسبیلدونگ معروفند، شروع به یادگیری مهارت‌های جدید در کنار کارآموزی عملی بکنند و پس از پایان دوره، برای پیدا کردن شغل اقدام کنند. همچنین در سال‌های اخیر دولت آلمان برای پر کردن فضای خالی نیروی کار ساده در صنایع و کارخانجات، اقدام به پذیرش مهاجران خارجی زیادی کرده است.

مشاغل موردنیاز در آلمان کدامند؟

تقاضای استخدام در آلمان برای نیروی کار ماهر در برخی از شغل‌ها نیز زیاد است. شغل‌هایی که نیازی به تحصیلات دانشگاهی ندارند و مهارت و تجربه نیروی کار اهمیت زیادی دارد. در آلمان در صنایع مختلفی مانند ماشین سازی، مکانیک، ساختمان سازی، برق و الکترونیک و … نیاز زیادی به نیروی کار ساده دارند. از جمله شغل‌هایی که ایرانیان پس از ورود به آلمان می‌توانند برای استخدام در آنها اقدام کنند عبارتند از:

  • شغل کارگری در صنایع فولاد، ریخته گری، جوشکاری و …
  • شغل کارگری در صنایع ساختمان سازی و کار در ارتفاع زیاد
  • مکانیک‌های ماشین با سابقه و تبحر بالا
  • تکنسین برق و لوله کشی ساختمان و تکنسین مخابرات
  • نجارها
  • پرستاران و بهیاران باتجربه در حوزه مراقبت از سالمندان و کودکان

بهترین شهر آلمان برای زندگی ایرانیان کدام است؟

قطعا به طور دقیق نمی‌توان پاسخ این سوال را داد. اینکه متقاضیان در کدام شهر آلمان می‌خواهند زندگی کنند بستگی به عوامل زیادی مانند هدف آنها از مهاجرت (تحصیلی، کاری و …)، میزان تمکن مالی آنها، وضعیت روحی آنها و … دارد. بی تردید شرایط زندگی در آلمان در شهرهای مدرن‌تر و معروف‌تر بهتر است و به تبع آن نیز هزینه زندگی در آلمان نیز در این شهرها بیشتر از شهرهای کوچک است و افراد باید تمامی این هزینه‌ها را در نظر داشته باشند.

هزینه‌ های زندگی در آلمان چگونه است؟

داشتن یک درک کلی از هزینه زندگی در آلمان به متقاضیان مهاجرت به این کشور کمک می‌کند تا با دید بازتری دست به انتخاب شهر مورد نظرشان بزنند. هزینه‌ زندگی در آلمان در هر شهر متفاوت از شهری دیگر است. در این قسمت جدولی را تهیه کرده‌ایم که در آن نگاه کلی به هزینه‌های زندگی در شهرهای مختلف آلمان داشته‌ایم:

شهر محل زندگیهزینه یک خانواده 4 نفره در هر ماه (یورو) بدون احتساب کرایه خانههزینه یک فرد مجرد در هر ماه (یورو) بدون احتساب کرایه خانه
مونیخ3174923
برلین2880854
آخن2560765
دوسلدورف2880827
دورتموند2943878
فرانکفورت3209949
هامبورگ3279954

هزینه زندگی در شهرهای مختلف آلمانمشکلات و معایب زندگی در آلمان چیست؟

در کنار تمام مزایایی که کشور آلمان برای زندگی افراد رقم می‌زند، اقامت در این کشور برای مهاجران معایبی نیز دارد که دانستن آنها خالی از لطف نیست. مزایای زندگی در آلمان از قرار زیر هستند:

  • سطح کیفیت زندگی بالای مردم
  • داشتن فرصت تحصیل رایگان در دانشگاه‌ها و مدارس این کشور
  • امکان تردد بدون محدودیت بین کشورهای حوزه شینگن
  • امکان دریافت تابعیت آلمان از روش های مختلف
  • داشتن فرصت استفاده از مزایای بیمه‌های درمانی

اما در کنار همه این مزایا 2 مشکل بسیار جدی برای متقاضیان اخذ اقامت آلمان وجود دارد:

  • دشواری آموختن زبان آلمانی (با توجه به ارتباط گرفتن با دیگران و زندگی در این کشور یاد گرفتن زبان آلمانی الزامی است)
  • دشواری برقراری ارتباط با مردم آلمان و دوست شدن با آنها
  • پرداخت مالیات زیاد به دولت
  • اجاره بهای سنگین خانه‌ها

شرایط اخذ ویزا و یا اخذ اقامت در آلمان به چه صورت است؟

بسته به اینکه متقاضیان از چه روشی برای مهاجرت به آلمان و گرفتن اقامت این کشور اقدام می‌کنند شرایط اخذ ویزا برای هر یک از این روش‌ها متفاوت است. بهتر است در ابتدا با انواع روش‌های مهاجرت به آلمان و سپس با شرایط آنها آشنا شویم.

روش های مهاجرت به کشور آلمانشرایط اخذ ویزا و اقامت در آلمان
مهاجرت تحصیلی
  • اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آلمان
  • مدرک زبان انگلیسی و یا آلمانی
  • داشتن تمکن مالی کافی
مهاجرت کاری
  • داشتن جاب آفر از کارفرمای آلمانی
  • داشتن تجربه کاری مفید و مرتبط
  • مدرک زبان آلمانی (BA یا B2)
  • داشتن تمکن مالی
مهاجرت از طریق سرمایه گذاری
  • داشتن سرمایه اولیه کافی
  • داشتن برنامه کسب و کار قوی
مهاجرت از طریق ازدواج
  • داشتن اقامت دائم همسر
  • ثبت رسمی ازدواج
  • مدرک زبان آلمانی (B1)
خدمات بیمه درمانی

خدمات بیمه درمانی

شرایط زندگی در آلمان

به طور کلی می‌توان گفت که شرایط زندگی در آلمان از اوضاع خوبی برخوردار است. امنیت اجتماعی در این کشور بالاست و از نظر اقتصادی نیز جزء کشورهای برتر جهان به شمار می‌رود. شرایط تحصیل در آلمان نیز از استانداردهای بالایی برخوردار است و دانشگاه‌های این کشور از جمله دانشگاه‌های برتر سراسر دنیا هستند. سیستم آموزشی در آلمان بسیار پیشرفته است و آموزش در این کشور اهمیت ویژه‌ای دارد. وضعیت بهداشت و درمان این کشور زیر نظر دولت و سازمان‌های مربوطه است و برای ارتقاء سلامت جامعه تلاش زیادی می‌کنند. استفاده از بیمه درمانی در آلمان رایج است و مردم این کشور از خدمات دندانپزشکی، زایمان، خدمات کلینیکی و … تحت بیمه استفاده می‌کنند.

هزینه غذا و مواد غذایی در آلمان

بدون شک قسمت بزرگی از هزینه‌ زندگی در آلمان برای افراد در زندگی روزمره صرف غذا و مواد خوراکی می‌شود. در این قسمت به هزینه‌های مواد غذایی در آلمان اشاره می‌کنیم:

وعده های غذایی و مواد خوراکیهزینه به یورو
هزینه یک وعده غذایی در رستوران ارزان12
هزینه یک وعده غذایی برای 2 نفر در یک رستوران متوسط50
یک وعده غذا در مک دونالد8.5
کاپوچینو3
پپسی/ کوکاکولا2.5
شیر یک لیتری0.99
نان تازه (500 گرم)1.72
برنج (هر کیلوگرم)2.01
شانه 12 عددی تخم مرغ2.60
پنیر محلی (1 کیلوگرم)11.60
سینه مرغ (1 کیلوگرم)7.71
گوشت گاو (1 کیلوگرم)14.38
سیب (1 کیلوگرم)2.48
موز (1 کیلوگرم)1.63
پرتقال (1 کیلوگرم)2.14
گوجه فرنگی (1 کیلوگرم)1.30
سیب زمینی (1 کیلوگرم)1.59
پیاز (1 کیلوگرم)1.01
بطری آب 1.5 لیتری0.51
بسته سیگار مارلبورو7.50

متوسط ​​اجاره آپارتمان در آلمان

هزینه اجاره خانه و آپارتمان در کشور آلمان بیشتر از کشورهای دیگر اتحادیه اروپا است و اجاره خانه در سال‌های اخیر افزایش نیز داشته است. در جدول زیر هزینه اجاره آپارتمان در 5 شهر آلمان را برایتان آورده‌ایم:

نام شهراجاره آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهراجاره آپارتمان 1 خوابه در خارج از شهراجاره آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهراجاره آپارتمان 3 خوابه در خارج از شهر
مونیخ1500 – 1000 یورو1200 – 700 یورو3000 – 1850 یورو2200 – 1400 یورو
برلین1200 تا 700 یورو910 – 500 یورو2500 – 1300 یورو1800 – 900 یورو
هامبورگ1200 – 700 یورو900 – 500 یورو2500 – 1400 یورو1700 تا 1000 یورو
دورتموند700 تا 560 یورو500 تا 330 یورو1200 تا 900 یورو800 تا 600 یورو
دوسلدورف600 تا 110 یورو750 تا 450 یورو2400 تا 1100 یورو1600 تا 830 یورو

هزینه حمل‌ونقل در آلمان

سیستم حمل و نقل عمومی در کشور آلمان سیستم پیشرفته‌ای است و شامل تاکسی، قطار، مترو و تراموا می‌شود. فرهنگ دوچرخه سواری در این کشور نیز یک فرهنگ جا افتاده است و روزانه افراد زیادی را می‌بینید که در سطح شهر در حال استفاده از دوچرخه هستند و امکانات شهری برای این کار فراهم است.

نوع وسیله نقلیههزینه
تاکسی به ازای هر کیلومتر2 یورو
بلیط مترو3 – 1 یورو
هر لیتر بنزین2.20 یورو
بیمه درمانی آلمان برای تمام افراد مقیم کشور

بیمه درمانی آلمان برای تمام افراد مقیم کشور

خدمات درمانی و بیمه در آلمان

مردم آلمان و تمام افراد خارجی که مقیم این کشور می‌شوند، باید تحت پوشش بیمه درمانی قرار بگیرند. انواع خدمات بیمه در آلمان وجود دارد که متقاضیان با توجه به بودجه و نیازهای خود می‌توانند هر کدام از آنها را انتخاب کنند. هزینه بیمه نیز بسته به اینکه از چه خدماتی استفاده کنید متفاوت است و چیزی بین 80 تا 1500 یورو در ماه را به خود اختصاص می‌دهد. دانشجویان خارجی هم که مهاجرت تحصیلی به آلمان داشته‌اند موظفند تا ماهیانه مبلغ 110 یورو را به عنوان حق بیمه بپردازند. در این قسمت به تعدادی از خدمات عمومی درمان و هزینه آنها اشاره می‌کنیم.

خدمات درمانیهزینه
معاینات اولیه بیماران2.995 یورو
معاینه پزشکان متخصص9.797 یورو
معاینه زنان و زایمان1.434 یورو
معاینه پزشک ارتوپدی1.212 یورو
معاینه چشم پزشکی1.534 یورو
نمونه برداری برای تشخیص سرطانشروع از 10.033 یورو
درمان سرطاناز 15 تا 212000 یورو

تحصیل در آلمان

تحصیل در کشور آلمان برای تمام کسانی که اقامت آلمان را دارند تا مقطع دیپلم رایگان است. بنابراین اگر جزء افرادی هستید که قصد مهاجرت به آلمان و گرفتن اقامت این کشور را دارید باید بدانید که فرزندانتان می‌توانند به صورت رایگان به تحصیل در مدارس آلمان بپردازند. تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان نیز برای دانشجویان هزینه کمی در بر خواهد داشت اما دانشجویان خارجی برای تحصیل در این دانشگاه‌ها باید شهریه بپردازند. کسانی که قصد ادامه تحصیل در این کشور را دارند ابتدا باید از دانشگاه‌های این کشور پذیرش بگیرند و در صورت قبولی و اخذ ویزای تحصیلی، با توجه به نوع دانشگاهی که در آن قبول شده‌اند باید شهریه بپردازند. البته برخی از دانشجویان که دارای شرایط گرفتن بورسیه‌های تحصیلی باشند می‌توانند از این بورسیه‌ها استفاده کرده و کمک هزینه تحصیلی دریافت کنند. برای تصمیم‌گیری بهتر درباره مهاجرت تحصیلی به آلمان می‌توانید با مشاوران خبره ما در موسسه مهاجرتی اصطهباناتی در ارتباط باشید.

کار در آلمان

همانطور که در پاراگراف‌های قبلی نیز به آن اشاره کردیم، وضعیت بازار کار در آلمان وضعیت نسبتا خوبی است و نرخ بیکاری در این کشور پایین است. کسانی که قصد مهاجرت کاری به آلمان را دارند قبل از ورود به این کشور باید جستجوهای لازم را برای پیدا کردن شغلی مناسب با مهارت‌ها و تجربه‌های خویش انجام دهند. پیدا کردن کار و گرفتن جاب آفر برای کسانی که مدرک دانشگاهی دارند و سابقه کار مرتبط با رشته خود را دارند راحت‌تر است. همچنین در بازار کار آلمان میزان تقاضا برای نیروهای کار ساده زیاد است و متقاضیان با داشتن مهارت‌های فنی و تسلط بر زبان آلمانی شانس پیدا کردن یک کار خوب را دارند. متقاضیانی که دارای شرایط زندگی در آلمان هستند و می‌توانند از یک کارفرمای آلمانی پیشنهاد کاری دریافت کنند، برای گرفتن ویزای کاری اقدام می‌کنند. اما افرادی هم هستند که از قبل نمی‌توانند جاب آفر دریافت کنند بنابراین با گرفتن ویزای 6 ماهه جستجوی کار یا Job Seeker به آلمان مهاجرت می‌کنند و با در دست داشتن مدارک لازم و رزومه کاری مناسب به پیدا کردن شغل در این کشور مشغول می‌شوند.

امنیت بالای کشور آلمان

امنیت بالای کشور آلمان

امنیت در آلمان

به طور کلی برای نام بردن از ویژگی‌های خوب شرایط زندگی در آلمان می‌توان به امنیت بالای این کشور اشاره کرد. امنیت اجتماعی در این کشور بالاست و پلیس امنیت تقریبا در همه اماکن عمومی حضور دارد. در میان 36 کشور اروپایی، آلمان از نظر امنیت اجتماعی رتبه 11 را دارد. افرادی که به آلمان مهاجرت می‌کنند و شغل خوبی در آنجا پیدا می‌کنند، علاوه بر مدیریت هزینه زندگی در آلمان از سطح بالای کیفیت زندگی و امنیت نیز برخوردار می‌شوند. البته ناگفته نماند که میزان جرایم در این کشور صفر نیست و مهاجران در معرض انواع کلاهبرداری‌های مالی، سرقت، کیف قاپی و .. هستند. بنابراین بهتر است تا با احتیاط کامل در این کشور به رفت و آمد بپردازید.

میزان و مبلغ حقوق و دستمزدها کار در آلمان

اطلاع از شرایط زندگی در آلمان و هزینه‌ها به مهاجران کمک می‌کند تا حساب و کتاب مخارج خود را داشته باشند و بر اساس آن مدیریت مالی زندگی خود را به دست بگیرند. دانستن حداقل حقوق و دستمزد برای مشاغل مختلف نیز به کسانی که قصد مهاجرت کاری به آلمان را دارند کمک می‌کند تا با درک بهتری دست به انتخاب بزنند.

مشاغل مختلفمتوسط حقوق ماهیانه به یورو
خلبان6510
مهندس معمار4470
دندانپزشک8660
وکیل7170
داروساز4600
مهندس مکانیک3490
مهندس برق3680
سرآشپز2370
صندوق دار1430
پرستار بچه1540
مترجم3280
معلم2830
مکانیک1350
طراح گرافیک2370
حسابدار2500

زندگی در آلمان و فرهنگ آلمان

آلمان کشوری است که همواره مهد پرورش متفکران، فیلسوفان و هنرمندان زیادی بوده است. مشخصه بارز مردم آلمان وقت شناس بودن آنهاست. مردم آلمان نه تنها در مسائل مربوط به کار، بلکه در تمام ابعاد زندگی خود از جمله شرکت در رویدادهای اجتماعی و جشن‌ها و فستیوال‌ها نیز منظم و وقت شناس هستند. علاوه بر آن، مردم آلمان به آنچه که می‌خورند و تناسب اندام خود نیز اهمیت می‌دهند و پیاده روی و دوچرخه سواری جزئی از روتین زندگی آنها به شمار می‌رود. آنها از اوقات فراغت خود نیز برای خوش گذرانی استفاده می‌کنند.

فرهنگ معاشرت در آلمان

نکته‌ای که در تعامل با مردم آلمان بسیار قابل توجه است آن است که مردم آلمان تمایل شدیدی به حفظ حریم شخصی خود و رعایت حریم شخصی دیگران دارند. در هنگام برقراری ارتباط به آلمانی‌ها متوجه می‌شوید که مردم این کشور برای کانون خانواده احترام زیادی قائل هستند. آنها احترام به قوانین را نیز سرلوحه خود قرار می‌دهند و از سرپیچی قانون جلوگیری می‌کنند.

اگر قصد زندگی در این کشور را دارید شاید از میزان رک بودن مردم آلمان شوکه شوید! آنها در تمامی مسائل رک هستند و با صراحت و شفافیت تمام حرف‌های خود را بیان می‌کنند و این ویژگی شاید برای مردمان کشورهای آسیایی کمی ناملموس به نظر برسد و بی ادبی تلقی شود. اما با گذشت زمان و شناخت بهتر فرهنگ این کشور، متوجه خواهید شد که رفتارهای آنها توهین آمیز نیست و از رفتارهای معمول آنها محسوب می‌شود.

قیمت و هزینه برق، آب و اینترنت در آلمان

متاسفانه هزینه برق در کشور آلمان نسبت به ایران بسیار بسیار بیشتر است. به همین دلیل است که مردم آلمان عموما در مصرف انرژی به خصوص مصرف برق صرفه جویی می‌کنند و در خانه‌هایشان لامپ‌های زیادی را روشن نمی‌کنند. بنابراین اگر قصد کاهش هزینه‌ها در آلمان را دارید، حتما به فکر صرفه جویی و استفاده بهینه از آب و برق باشید.

نوع قبضهزینه
یک دقیقه مکالمه با موبایل0.1 یورو
هزینه قبوض آب، برق، گاز و زباله برای یک واحد 85 متری385 – 150 یورو
اینترنت خانگی با سرعت 60 mb/s و حجم نامحدود49 – 25 یورو

هزینه ورزش و فراغت در آلمان

در زندگی روزمره مردم آلمان ورزش حضور پررنگی دارد و آنها رویدادهای ورزشی را با اشتیاق زیادی دنبال می‌کنند. ورزش فوتبال نیز در آلمان از استاندارد بالایی برخوردار است و در سطح جهانی جایگاه خوبی دارد. هزینه باشگاه در شهرهای مختلف آلمان متفاوت است. (اعداد درج شده در جدول زیر کاملا تقریبی هستند.)

نوع ورزش و سرگرمیبرلینهامبورگهایدلبرگمونیخفرانکفورت
شهریه ماهانه باشگاه بدنسازی40 یورو51 یورو42.7 یورو42 یورو46 یورو
اجاره زمین تنیس (به ازای هر ساعت)19 یورو30 یورو22 یورو24 یورو20 یورو
بلیط سینما12 یورو15 یورو14 یورو12 یورو12 یورو

قیمت و هزینه پوشاک و کفش در آلمان

هزینه‌ زندگی در آلمان فقط محدود به اجاره خانه و خورد و خوراک نیست و هزینه پوشاک و لباس نیز جزء ضروری ترین مخارج زندگی هستند. برای پوشاک نمی‌توان هزینه دقیقی را در نظر گرفت چرا که بسته به نوع لباس و نوع برندی که از آن خرید می‌کنید، هزینه‌ها ممکن است متفاوت باشند.

انواع پوشاکمیانگین قیمت
شلوار جین معمولی76.85 یورو
لباس‌های تابستانی از جمله تیشرت، شلوارک و …36.25 یورو
یک جفت کفش ورزشی80.63
کفش مردانه چرمی106 یورو

قیمت و هزینه اجاره خانه در آلمان

در پاراگراف‌های قبلی درباره اجاره آپارتمان در شهرهای مهم آلمان صحبت کردیم. در این قسمت میانگین هزینه اجاره خانه و قیمت هر متر مربع خانه را برایتان آورده‌ایم. در نظر داشتن این قیمت‌ها برای کسانی که می‌خواهند به آلمان مهاجرت کنند و تخمینی از هزینه زندگی در آلمان را داشته باشند بسیار کمک کننده است.

نوع آپارتمان یا خانهمبلغ کرایه
آپارتمان یک خوابه در مرکز شهرماهیانه 850.10 یورو
آپارتمان یک خوابه در خارج از شهرماهیانه 623.67 یورو
آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهرماهیانه 1584.47 یورو
آپارتمان 3 خوابه در خارج از شهرماهیانه 1168.36 یورو
قیمت هر متر مربع آپارتمان در مرکز شهر6744.88 یورو
قیمت هر متر مربع آپارتمان در مرکز شهر4770.16 یورو

فرهنگ لباس در آلمان

در جامعه امروز آلمان و در شهرهای بزرگ‌تر لباس و پوشش مردم به شکل معمول دیده می‌شود. در موقعیت‌های رسمی و حرفه‌ای بیشتر مردم با کت و شلوار و یا کت و دامن ظاهر می‌شوند و ظاهر آراسته‌ و منظم‌تری دارند. در موقعیت‌های معمولی نیز پوشیدن لباس‌هایی که حس راحتی را در افراد ایجاد کند مرسوم است.

اما هنوز هم در برخی از شهرهای کوچک آلمان، افرادی دیده می‌شوند که لباس سنتی بر تن دارند و خودنمایی می‌کنند. این نوع لباس‌ها در شهرهای مختلف متفاوت هستند. برای مثال در ایالت بایرن هنوز هم مردانی با شلوار چرمی و زنانی با بلوز و نیم تنه و دامن بلند دیده می‌شوند.

فرهنگ ورزش در آلمان

ورزش را می‌توان جزئی جدایی ناپذیر از زندگی مردم آلمان در نظر گرفت. آلمانی‌ها به شدت ورزش دوست هستند و دولت این کشور در تمام عرصه‌های ورزشی ورزشکاران را حمایت و برای قهرمانی آنها در سطح جهانی سرمایه گذاری می‌کند. همانطور که همه می‌دانند ورزش فوتبال در آلمان دارای یک لیگ حرفه‌ای و درجه یک است و بازیکنان بزرگ بسیاری در تیم‌های فوتبال آلمان بازی می‌کنند. علاوه بر فوتبال ورزش‌های دیگری نیز مانند هندبال، والیبال، بسکتبال، موتورسواری و اتومبیل رانی و … با استانداردهای بالایی در این کشور دنبال می‌شوند و در عرصه بین المللی جزء برترین‌ها هستند.

هنر در آلمان

وقتی نام هنر در آلمان برده می‌شود، ذهن‌ها ناخودآگاه به سوی موسیقیدان‌های نامدار جهانی همچون بتهوون، باخ، موتزارت و … و آثار شاهکار موسیقی کلاسیکی که این هنرمندان تقدیم به جهانیان کرده‌اند کشیده می‌شود. علاوه بر موسیقی، آلمانی‌ها در معماری نیز پیشرو هستند و دقت و ظرافت موجود در زندگی روزمره این مردمان در آثار تاریخی آنها نیز قابل مشاهده است. شاهکارهای معماری هنرمندان آلمانی در بناهای تاریخی و معاصر این کشور مشهود است. همچنین این کشور در صنعت مد و فشن نیز از جایگاه خوبی برخوردار است.

مکان‌های دیدنی در آلمان

شاید آلمان نسبت به دیگر کشورهای اروپایی مانند فرانسه، ایتالیا، انگلستان و … جاذبه توریستی نداشته باشد اما در سال‌های اخیر آمار بازدید از آلمان افزایش داشته است. این کشور غنی از بناهای تاریخی و کلیساهای جامعی است که در زمان پادشاهان گذشته متناسب با شرایط زندگی در آلمان بنا شده‌اند و از نظر معماری اهمیت بالایی دارند. علاوه بر آنها، موزه‌های آلمان نیز ارزشمند هستند و به عنوان یک جاذبه توریستی بازدیدکنندگان زیادی را به خود جلب می‌کنند. در این قسمت به معرفی برخی از مهم‌ترین مکان‌های دیدنی کشور آلمان می‌پردازیم.

  • کلیسای جامع کلن
  • کاخ شورین
  • هولستن تور
  • قصر نوی شوانشتاین
  • شهر کوهستانی برشتش گادن
  • شهر قدیمی هایدلبرگ
  • دروازه براندنبورگ
  • ارتفاعات هارتس
  • کلیسای جامع آخن
سطح زندگی در آلمان

سطح زندگی در آلمان

زندگی در شهرهای مختلف آلمان

متقاضیانی که به فکر مهاجرت به آلمان هستند، بسته به اینکه چقدر درآمد دارند و یا چه نوع از سطح زندگی را مدنظر دارند می‌توانند در شهرهای مختلف آلمان ساکن شوند. هزینه زندگی در شهرهای مختلف آلمان بسیار متفاوت است و با اینکه شرایط زندگی در شهرهای بزرگتر آلمان بهتر است اما هزینه بیشتری را نیز در بر دارد. دانستن این نکته برای مدیریت هزینه‌های زندگی در یک کشور غریبه بسیار مهم است و باعث می‌شود تا نسبت به متوسط درآمد مشاغل مختلف در آلمان که 1200 یورو است هوشمندانه‌تر دست به انتخاب بزنید.

فرهنگ غذایی در آلمان

تنوع غذایی در کشور آلمان بالاست و معمولا در شهرهای مختلف این کشور یک نوع ماده غذایی بیش از سایرین مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال در هامبورگ خوردن ماهی مرسوم است و در شهرهای جنوبی بیشترین ماده غذایی که در غذاهای مردم وجود دارد گوشت قرمز است. انواع سبزیجات، چغندر و شلغم نیز در بشقاب غذایی مردم آلمان وجود دارد.

از دیگر خوراکی‌هایی که به طور معمول توسط مردم آلمان مصرف می‌شود، سوسیس است که در انواع و اقسام مختلفی وجود دارد. تنوع نان هم در این کشور اروپایی بسیار زیاد است به گونه‌ای که افراد به راحتی می‌توانند در هر روز یک نوع نان بخورند و تکراری نشود.

شهر‌های ارزان قیمت آلمان برای زندگی

در این قسمت می‌خواهیم لیستی از ارزان‌ترین شهرهای آلمان را به شما ارائه دهیم. شاید از اینکه نام شهر برلین، پایتخت این کشور را نیز در این لیست مشاهده می‌کنید تعجب کنید! اما حقیقت دارد. وجود شهرهای کوچک در آلمان به منزله‌ی دوری از امکانات و داشتن محدودیت‌های شهری نیست و حتی شهرهای کوچک در آلمان نیز پیشرفته هستند و برای گذران یک زندگی خوب مناسبند. ارزان‌ترین شهرها برای کاهش هزینه زندگی در آلمان عبارتند از:

  • آخن
  • لایپزیگ
  • برمن
  • اسن
  • هانوفر
  • دارمشتات
  • کارلسروهه
  • نورنبرگ
  • ساربروکن
  • درسدن
  • برلین

چند نکته جالب درباره آلمان

  • آلمانی‌ها با وجود اینکه چند دهه از جنگ جهانی دوم گذشته است اما هنوز نسبت به جنایت‌های هیتلر رنجیده هستند و بهتر است درباره هیتلر با آنها شوخی نکنید.
  • انعام دادن به گارسون‌ها در رستوران ها جزئی از آداب مردم آلمان است.
  • اگر در آلمان یک زندانی از زندان فرار کند، مجازاتی برای او در نظر گرفته نمی‌شود چرا که آنها معتقدند ذات انسان‌ها میل به آزادی دارد.
  • کشور آلمان حدود یک سوم از تمام انرژی‌هایش را از طریق انرژی‌های جبران پذیر تامین می‌کند.
  • جمعیت آلمان با بحران پیری روبرو است و در 30 سال گذشته 2 هزار مدرسه در این کشور به علت کمبود محصل تعطیل شده است.

راه های مهاجرت به آلمان

با بررسی هزینه زندگی در آلمان و توجه به سطح زندگی در این کشور پیشرفته اروپایی، بسیاری از افراد ممکن است تصمیم به مهاجرت به این کشور بگیرند. روش‌های مختلفی برای مهاجرت به آلمان وجود دارد که هرکس با توجه به شرایط و اهدافش می‌تواند از طریق یکی از این روش‌ها اقدام کند:

  • مهاجرت از طریق تحصیل
  • مهاجرت کاری
  • مهاجرت از طریق سرمایه گذاری
  • گرفتن اقامت از طریق ازدواج
  • مهاجرت از طریق پناهندگی

قوانین مهم آلمان برای زندگی

همانند همه کشورهای جهان آلمان نیز دارای قوانین مخصوص به خود است که همه شهروندان و مهاجران ملزم به رعایت این قوانین هستند. متقاضیانی که به هر طریقی به آلمان مهاجرت می‌کنند و قصد گرفتن اقامت دائم آلمان را دارند باید با شرایط زندگی در آلمان کنار بیایند و تمامی قوانین این کشور را رعایت کنند چرا که در صورت نافرمانی و ثبت سوء سابقه در پرونده آنها، اقامت دائم آلمان به آنها تعلق نمی‌گیرد. در این قسمت به برخی از قوانین آلمان برای شهروندان اشاره می‌کنیم:

  • محدودیت سرعت در رانندگی در 65% اتوبان‌های آلمان وجود ندارد اما این قانون در حال تغییر است و محدودیت‌های بیشتری برای سرعت رانندگی در حال وضع شدن هستند.
  • شهروندان آلمانی باید همیشه در خودروهای خود سوخت کافی داشته باشند چرا که تمام کردن سوخت در بزرگراه‌ها جرم محسوب می‌شود و در صورت وقوع چنین اتفاقی، شهروندان جریمه می‌شوند.
  • دانش آموزان مقطع ابتدایی ملزم به یادگیری شنا در کنار سایر درس‌های خود هستند.
  • سیگار کشیدن در اماکن عمومی و خیابان‌های آلمان ممنوع است.
  • داشتن بیمه درمانی برای شهروندان آلمانی الزامی است.
  • در شرایط اضطراری و تصادفات رانندگی همه مردم موظفند تا کمک‌های اولیه را به شهروندان آسیب دیده برسانند و تا حد امکان به آنها کمک کنند و اگر چنین کاری نکند، جریمه می‌شوند.
زندگی در آلمان برای ایرانیان

زندگی در آلمان برای ایرانیان

زندگی در آلمان برای ایرانیان

در سال‌های اخیر ایرانیان زیادی با بررسی دقیق هزینه زندگی در آلمان و میزان درآمد مشاغل مختلف تصمیم به مهاجرت به کشور آلمان گرفته‌اند. وجود دانشگاه‌های تراز برتر جهانی در این کشور و دادن پذیرش به دانشجویان خارجی در این دانشگاه‌ها باعث شده است تا بسیاری از دانشجویان برای گرفتن ویزای تحصیلی این کشور اقدام کنند. همچنین اعطای ویزای جاب سیکر باعث شده است تا کسانی که به دنبال شغل در آلمان هستند بتوانند به این کشور مهاجرت کرده و در آنجا به دنبال شغل مورد نظر خود باشند. در حال حاضر جمعیت زیادی از ایرانیان در شهرهای مختلف آلمان اقامت دارند و با فرهنگ و قوانین این کشور خو گرفته‌اند.

سخن پایانی

کشور آلمان یکی از پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین کشورهای جهان است. رشد اقتصادی و صنعتی این کشور و پایین بودن نرخ بیکاری و کیفیت بالای آموزش باعث شده است تا شرایط زندگی در آلمان برای بسیاری از افراد خارجی ایده‌آل باشد و تصمیم به مهاجرت به این کشور بگیرند. روش‌های مختلفی برای مهاجرت به آلمان وجود دارد و این کشور سالانه به تعداد زیادی از افراد خارجی اقامت می‌دهد اما در عین حال قوانین سخت‌گیرانه‌ای نیز برای مهاجران دارد. توصیه می‌شود تا متقاضیانی که خواهان مهاجرت به آلمان هستند از مشاوره‌های کارشناسان باتجربه موسسه مهاجرتی اصطهباناتی بهره مند شوند و با آسودگی خاطر فرایند مهاجرت به آلمان را طی کنند.

4.2/5 - (17 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *