اخذ اقامت دائم سوئیس

کشور سوئیس به دلیل کیفیت بالای زندگی، فرصت‌های شغلی و درآمد بالا، سیستم آموزش عالی، مراقبت‌های بهداشتی و حتی طبیعت دیدنی، یک مقصد بسیار محبوب و مطلوب برای مهاجرت و دریافت اقامت است. تنها در سال گذشته بیش از 140000 نفر برای اخذ اقامت دائم سوئیس به این کشور مهاجرت کرده‌اند. این کشور با ثبات اقتصادی و کاهش قابل توجه جرم و جنایت، توانست به مقصد اصلی بسیاری از مهاجران برای دریافت اقامت تبدیل شود.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

پاسپورت سوئیس از نظر اعتبار در رتبه 3 جهان در کنار کشورهایی مانند اتریش و دانمارک قرار دارد. کیفیت زندگی و رفاه در این کشور، سال هاست که آن را در لیست 10 شهر برتر قرار می‌دهد. در ادامه در مورد شرایط اقامت دائم در سوئیس به طور کامل صحبت خواهیم کرد.

چرا باید برای اخذ اقامت دائم سوئیس اقدام کنیم؟

اولین نکته در مورد کشور سوئیس، طبیعت بسیار زیبای آن است. وجود رشته کوه‌های آلپ در این کشور و جنگل‌های دست نخورده همواره مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است. مساحت این کشور تنها 41000 کیلومتر مربع و جمعیت آن حدود 8.5 میلیون نفر است. همچنین این کشور یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان شکلات است و رویدادهای سیاسی مهمی مانند اجلاس ژنو و نشست‌های سازمان تجارت جهانی و سازمان صلیب سرخ بین‌المللی در این کشور اتفاق می‌افتد. سطح علمی بسیار بالای دانشگاه‌های این کشور از جمله دانشگاه بزرگ زوریخ که از سال 1854 در زمینه علمی و پژوهشی فعال بوده و در آخرین رتبه‌بندی جهانی در رتبه دوازدهم قرار دارد، یکی از دلایل علاقه‌مندی دانشجویان و اساتید به این کشور است. همه این موارد، اقامت دائم کشور سوئیس را به یک رویا برای ایرانیان تبدیل کرده است.

کشور سوئیس یکی از امن‌ترین کشورهای جهان و و عاری از جرم و جنایت است. ثبات اقتصادی سوئیس و سطح بالای رفاه نیز از ویژگی‌های زندگی در این کشور محسوب می‌شوند. همچنین در سوئیس تنوع فرهنگی زیادی دیده می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت که نکات مثبت بسیاری باعث تمایل ایرانی‌ها به دریافت اقامت سوئیس شده است. خوشبختانه اوضاع سیاسی سوئیس نیز بسیار آرام است و تنشی از نظر سیاسی در این کشور دیده نمی‌شود.

ما در موسسه مهاجرتی اصطهباناتی بهترین روش‌های اقامتی را برای اخذ اقامت دائم کشور سوئیس با توجه به شرایط شما، در اختیارتان قرار می‌دهیم. شما می‌توانید شرایط خود را با وکلای مجرب و آگاه ما در میان بگذارید و با خیال راحت، روش دریافت اقامت خود به کشور سوئیس را انتخاب کنید.

اخذ اقامت دائم سوئیس

اخذ اقامت دائم سوئیس

شرایط عمومی اقامت دائم در سوئیس

طبق قوانین سوئیس، هر مهاجری که برای مدت معینی در این کشور اقامت داشته باشد می‌تواند مراحل بعدی اقامت، یعنی اخذ اقامت دائم کشور سوئیس را انجام دهد. پس از اخذ اقامت دائم، فرد در صورت تمایل می‌تواند برای دریافت شهروندی سوئیس نیز اقدام کند. یکی از اولین شرایط عمومی شرایط اقامت دائم در سوئیس، این است که موفق به دریافت ویزا شوید.

انواع ویزای سوئیس به شرح زیر است:

  • ویزای نوع L: به افراد اجازه می‌دهد برای مدت کوتاهی در این کشور بمانند.
  • ویزای نوع B: به مهاجران امکان اقامت طولانی مدت در این کشور را می‌دهد.
  • ویزای نوع C: به مهاجران اجازه اقامت دائم در سوئیس را می‌دهد.

همچنین خوب است که قبل از هرگونه اقدامی برای اخذ اقامت دائم سوئیس، مزایا و معایب زندگی در این کشور را بدانید.

مزایای زندگی در سوئیس

دریافت اقامت سوئیس مزایای بسیار زیادی دارد که برخی از آنها به شرح زیر هستند:

  • امنیت بالا و آمار پایین جرم و جنایت در این کشور
  • تمیز بودن و کیفیت بالای وسایل نقلیه عمومی
  • پاکیزگی شهرها
  • دسترسی آسان به جاذبه‌های طبیعی با وسایل نقلیه عمومی
  • فرصت‌های شغلی مناسب با حقوق بالا نسبت به دیگر کشورهای اروپایی
  • کیفیت بالای امکانات رفاهی و پزشکی
  • سطح بالای تحصیلات در نظام آموزشی این کشور

معایب زندگی در سوئیس

سوئیس مانند هر کشور دیگر در دنیا می‌تواند برای بسیاری از مهاجران معایبی به همراه داشته باشد. از جمله معایب زندگی در سوئیس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه بالای زندگی
  • هزینه های بالای مسکن به خصوص در شهرهای بزرگ
  • هزینه بالای آموزش در بخش خصوصی

نحوه اخذ اقامت دائم سوئیس

برای اخذ اقامت دائم کشور سوئیس، روش‌های مختلفی وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد برای مدت معینی در این کشور اقامت داشته باشید. برای درخواست اقامت دائم در این کشور معمولا به مدت ده سال اقامت در سوئیس نیاز است که البته بر اساس شرایط می‌تواند کوتاه‌تر نیز باشد.

نحوه اخذ اقامت دائم سوئیس

نحوه اخذ اقامت دائم سوئیس

شما می‌توانید با اقدام از طریق یکی از روش‌های زیر، اقامت موقت سوئیس را دریافت کرده و پس از 10 سال زندگی در این کشور، برای اخذ اقامت دائم اقدام کنید. راه‌های اخذ اقامت سوئیس عبارتند از:

  • اقامت کاری
  • اقامت از طریق تحصیل
  • اقامت با سرمایه‌گذاری
  • اقامت از طریق ازدواج با یک شهروند سوئیس
  • اقامت از طریق تولد

هر یک از موارد ذکر شده شرایط و قوانین خاص خود را دارد که به شما اجازه اقامت موقت در سوئیس را می‌دهد. در صورت نیاز به راهنمایی در مورد روش‌های فوق برای اخذ اقامت موقت و دائم سوئیس، می‌توانید از کارشناسان و وکلای متخصص ما در موسسه مهاجرتی اصطهباناتی مشاوره بگیرید.

اقامت کاری سوئیس

مهاجرت کاری یکی از محبوب‌ترین روش‌های مهاجرت است. درآمد بالا و شرایط خوب زندگی در سوئیس همواره مورد توجه متقاضیان بوده است. شرایط اقامت دائم سوئیس از طریق کار در این کشور برای اتباع غیر اتحادیه اروپا بسیار سخت گیرانه‌تر است و طبق قانون تصویب شده در سال 2017، سوئیس برای کنترل و مهار نرخ مهاجرت به آن کشور، سهمیه‌هایی را برای اقامت‌های کاری در نظر می‌گیرد. بر اساس این سهمیه، 3000 نفر برای ویزای کار طولانی مدت و 4500 نفر برای کار کوتاه مدت می‌توانند در سوئیس به صورت سالانه درخواست ویزای کار بدهند.

برای اینکه بتوانید در سوئیس مشغول به کار شوید، ابتدا به یک پیشنهاد شغلی از طرف کارفرما نیاز دارید. کارفرما باید درخواست استخدام خود را به مدت 3 ماه در سوئیس تبلیغ و سپس 3 ماه دیگر در اتحادیه اروپا اعلام کند، سپس اگر فرد مناسبی برای این موقعیت یافت نشد، فرد خارجی استخدام می‌شود. علاوه بر این، کارفرما باید درخواست خود را به اداره کار سوئیس ارائه دهد و فرد مورد قبول برای موقعیت شغلی مورد نظر باید قبل از سفر به سوئیس، درخواست اجازه کار و اقامت کند.

مدارک حرفه‌ای، تجربه حرفه‌ای مناسب در رشته تحصیلی، مدرک دانشگاهی معتبر و مهارت زبان کافی از جمله شرایط لازم برای پیدا کردن موقعیت شغلی مناسب در سوئیس هستند. پس از پیدا کردن شغل مناسب، مدت اعتبار این اقامت کاری 5 سال است و با پرداخت بیمه و مالیات، در صورت تمدید قرارداد کار برای 5 سال دیگر، فرد می‌تواند اقامت دائم کشور سوئیس را دریافت کند.

اقامت سوئیس از طریق تحصیل

سیستم آموزشی قدرتمند و کیفیت بالای آموزش در سوئیس، همواره بسیاری از متقاضیان را برای تحصیل در این کشور و در نهایت برای اخذ اقامت دائم کشور سوئیس جذب کرده است. زمان لازم برای تحصیل اجباری در سوئیس 9 سال است و زبان آموزش در سوئیس بر اساس منطقه و استان، متفاوت خواهد بود که می‌تواند فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی یا رومانیایی باشد.

همچنین زبان آموزش در مدارس و دانشگاه‌های بین‌المللی، زبان انگلیسی است.

آموزش در مدارس ابتدایی و متوسطه انجام می‌شود. دوره ابتدایی بر اساس منطقه و ایالتی که در آن تحصیل می‌کنید می‌تواند بین 4 تا 6 سال طول بکشد. مقطع متوسطه اول نیز بر اساس رشته تحصیلی 3 تا 5 سال به طول می‌انجامد. مرحله دوم، دبیرستان علوم یا مهندسی است که هر کدام برای ورود به دانشگاه یا حرفه به خصوصی باید سپری شوند. شرایط اقامت دائم و تابعیت سوئیس از طریق تحصیل به گونه‌ای است که شما باید در یکی از معتبرترین موسسات آموزشی این کشور پذیرفته شوید.

اقامت سوئیس از طریق تحصیل

اقامت سوئیس از طریق تحصیل

دریافت اقامت سوئیس از طریق سرمایه ‌گذاری

سرمایه‌گذاری یکی از روش‌هایی است که منجر به اخذ اقامت دائم سوئیس و در نهایت شهروندی این کشور می‌شود. شرایط اقامت سوئیس از طریق سرمایه‌گذاری به گونه‌ای است که می‌توانید هنگام راه‌اندازی یک کسب و کار برای دریافت اقامت اقدام کنید. روش سرمایه‌گذاری در سوئیس مانند سایر کشورها با شرط حداقل سرمایه امکان‌پذیر است، یعنی اگر برای راه‌اندازی کسب و کار حداقل سرمایه را در این کشور سرمایه‌گذاری کنید، اقامت سوئیس را دریافت خواهید کرد.

طبق قوانین کشور سوئیس حداقل سرمایه برای اخذ اقامت از طریق سرمایه‌گذاری 1 میلیون فرانک سوئیس و کل مدت زمان اخذ اقامت از ابتدا تا انتها حدود 5 ماه در نظر گرفته شده است. این میزان بر اساس نوع و محل سرمایه‌گذاری متفاوت خواهد بود.

اخذ اقامت سوئیس از طریق ازدواج

ازدواج با یک شهروند سوئیس یکی دیگر از راه‌های دریافت اقامت این کشور است. شرایط اقامت دائم و تابعیت سوئیس از طریق ازدواج به این صورت است که متقاضی باید قبل از ازدواج با یک فرد سوئیسی به سن 18 سالگی رسیده باشد. همچنین، هر دو نفر باید مجرد باشند یا اگر قبلا ازدواج کرده‌اند، فرایند طلاق آن‌ها تکمیل شود.

اخذ اقامت دائم سوئیس از طریق ازدواج بر اساس شرایط مشخصی امکان‌پذیر خواهد بود. این شرایط به شرح زیر هستند:

  • 3 تا 5 سال از ازدواج گذشته باشد و در این مدت هر دو نفر در سوئیس زندگی کنند.
  • باید در این مدت قوانین و مقررات جامعه را رعایت کرده باشید و تهدیدی برای امنیت داخلی سوئیس و امنیت خارجی این کشور محسوب نشوید.
  • اگر این ازدواج در سوئیس انجام شود، باید در مقامات مهاجرت یا شهرداری منطقه به ثبت برسد.
  • فرد باید شغل مناسب و درآمد خوب و کافی برای تأمین مخارج خود و خانواده‌اش داشته باشد.

همچنین امکان الحاق خانواده برای فردی که با یک شهروند سوئیسی در خارج از سوئیس ازدواج کرده است نیز وجود دارد.

اخذ اقامت سوئیس از طریق ازدواج

اخذ اقامت سوئیس از طریق ازدواج

اخذ اقامت سوئیس از طریق تولد

به طور کلی کشورها برای اعطای تابعیت به کودک از دو قانون خاک و خون پیروی می‌کنند. تابعیت از طریق خاک به این معنی است که کودک در خاک یک کشور متولد شود و در نتیجه تابعیت آن کشور را بدون توجه به ملیت پدر یا مادرش دریافت می‌کند.

قانون اخذ تابعیت از طریق خون به این صورت است که تابعیت توسط والدین فرد یا یکی از آنها که تابعیت کشور مورد نظر را دارند به کودک تازه متولد شده اعطا می‌شود. سوئیس از قانون خون پیروی می‌کند، یعنی اگر پدر یا مادر کودک متولد شده در سوئیس شهروند این کشور باشند، کودک تابعیت سوئیس را نیز دریافت می‌کند.

شرایط اقامت دائم در سوئیس

اگر برای مدت معینی در کشور سوئیس با روش‌های مختلف اقامت داشته‌اید، می‌توانید برای اخذ اقامت دائم این کشور اقدام کنید؛ اما این همه ماجرا نیست و برای درخواست اقامت در سوئیس، در صورتی که ویزای نوع B دریافت کرده باشید، شرایط دریافت اقامت دائم سوئیس به شرح زیر خواهد بود:

  • مدرک زبان رسمی سوئیس را در سطح A2 برای نوشتن و B1 برای مکالمه دریافت کنید.
  • با آداب و رسوم و فرهنگ این کشور آشنا باشید.
  • سابقه کیفری نداشته باشید.
  • شواهدی مبنی بر اینکه شما دارای تمکن مالی کافی برای زندگی در این کشور بدون نیاز به کمک دولتی هستید ارائه دهید.
  • اگر ویزای نوع B برای اقامت در سوئیس دریافت کرده‌اید، باید ده سال به طور قانونی در این کشور اقامت داشته باشید تا بتوانید برای مجوز اقامت دائم اقدام کنید.

همچنین اگر شرایط زیر را داشته باشید، پس از 5 سال می‌توانید برای اقامت دائم سوئیس درخواست دهید:

  • شهروند اتحادیه اروپا باشد.
  • شهروند ایالات متحده آمریکا یا کانادا باشید.
  • همسر شما شهروند سوئیس بوده یا اقامت دائم خود را در این کشور دریافت کرده باشد.
  • سن شما بین 12 تا 18 سال باشد و والدین شما شهروند سوئیس یا افرادی هستند که اقامت دائم این کشور را دریافت کرده‌اند.

مدارک لازم برای دریافت اقامت دائم کشور سوئیس

اگر تمایل دارید اقامت دائم کشور سوئیس را دریافت کنید، باید مدارکی را به مقامات مهاجرتی این کشور ارائه دهید تا درخواست شما تکمیل شود. بر اساس این مدارک مقامات مهاجرتی در مورد پذیرش شما تصمیم گیری می‌کنند.

اگرچه انواع مختلف اقامت در سوئیس به مدارک متفاوتی نیاز دارد، اما مدارکی که در همه برنامه‌های مهاجرتی یکسان است به شرح زیر هستند:

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • اصل پاسپورت
  • دو قطعه عکس
  • کپی مدارک هویتی از جمله شناسنامه
  • ارائه سوابق مالی
  • گواهینامه‌ها و گواهی‌های تحصیلی
  • گواهی پذیرش دانشگاه در صورت تمایل به تحصیل در دانشگاه‌های سوئیس
  • سلسله مراتب اداری برای اخذ ویزا
  • رزومه

هزینه ‌های دریافت اقامت دائم سوئیس

روند اخذ اقامت سوئیس شامل هزینه‌های مختلفی است که به شرح زیر هستند:

  • ۹۷ دلار برای دریافت ویزا برای افراد بالای 12 سال
  • ۴۶ دلار برای دریافت ویزا برای کودکان ۶ تا ۱۱ سال

علاوه بر این مبالغ، هزینه‌های دیگری نیز برای انجام تست‌های لازم و مراحل اخذ ویزا وجود خواهد داشت. به طور کلی هزینه‌های اجازه اقامت از کانتونی به کانتون دیگر در سوئیس متفاوت است. به عنوان مثال، کانتون تیچینو در حال حاضر 147 فرانک برای شهروندان اتحادیه اروپا و 110 فرانک برای غیر اروپایی‌ها دریافت می‌کند.

مشاوره تخصصی با وکلا برگزیده اصطهباناتی

دریافت اقامت دائم کشور سوئیس می‌تواند قدم اول شروع یک زندگی خوب در یک کشور آرام و مترقی باشد. ما در موسسه مهاجرتی اصطهباناتی به شما کمک می‌کنیم برای اخذ اقامت سوئیس با توجه به شرایط خود، بهترین روش را انتخاب کنید.

شما می‌توانید امور مختلف مهاجرتی خود را به وکلای مجرب و آگاه ما بسپارید و با خیال راحت و آسوده، برنامه مهاجرتی خود به کشور سوئیس را انتخاب کنید.

سخن پایانی

از آنجایی که شرایط اقامت در سوئیس به دلیل کیفیت بالای زندگی در این کشور مورد توجه بسیاری از افراد قرار می‌گیرد، در این مقاله روش‌های دریافت اقامت سوئیس از طریق کار، تحصیل، سرمایه‌گذاری، تولد و ازدواج را بررسی کردیم. سوئیس عنوان بهترین اقتصاد جهان را دارد و یکی از ثروتمندترین و امن‌ترین کشورهای جهان است.

سوالات متداول در مورد شرایط اخذ اقامت دائم سوئیس

1- آیا با خرید ملک می‌توان اقامت دائم کشور سوئیس را دریافت کرد؟

خیر خرید ملک در سوئیس اقامت دائم این کشور را به همراه ندارد.

2- آیا از طریق خودکفایی امکان اخذ اقامت دائم سوئیس وجود دارد؟

بله یکی از محبوب‌ترین راه‌های اخذ اقامت دائم کشور سوئیس از طریق خودکفایی است که برای افراد بالای 55 سال با تمکن مالی قوی در دسترس خواهد بود.

3- آیا امکان دریافت ویزای کار در سوئیس وجود دارد؟

برای اخذ اقامت دائم سوئیس از طریق کار، به دعوتنامه کاری از یک کارفرمای سوئیسی نیاز دارید.

4- حداقل سرمایه مورد نیاز برای اخذ اقامت دائم کشور سوئیس از طریق سرمایه‌گذاری چقدر است؟

برای اخذ اقامت دائم کشور سوئیس از طریق سرمایه‌گذاری، حداقل سرمایه شما در این کشور طبق قوانین سوئیس باید 1 میلیون فرانک سوئیس باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

12 دیدگاه برای “شرایط اخذ اقامت دائم سوئیس + شرایط و هزینه ها

  1. Scorpio گفت:

    آیا مدت زمانی که مشغول به تحصیل هستیم جزئی ازین 10-12 سال میشود؟
    بطورکلی زمان تحصیل تاثیری در روند اقامت دائم دارد یا خیر؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام و احترام
      در صورت کار می توان جزئی از این سال های اقامت دائم به حساب آورد.

  2. امیر گفت:

    با سلام و عرض تشکر.
    راه گرفتن اقامت دائم در سوییس از طریق تحصیل در مقطع دکتری چگونه است؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام و عرض ادب
      پس از تحصیل دکترا در سوئیس 6 ماه به شما فرصت داده می شود تا کار پیدا کرده و ویزای خود را تغییر دهید. پس از گذشت مدت زمان مشخص می توانید اقامت دائم اقدام نمایید.

      1. Sisi گفت:

        با سلام
        بنده قصد ادامه تحصیل و گرفتن بورس تحصیلی از دانشگاههای سویس را دارم در مقطع دکترا، البته اگر بتوانم!!
        میخواستم بپرسم که اگه بورسیه بگیرم دو فرزند من که هشت ساله هستند آیا میتونن در سویس رایگان به مدرسه برن یا باید شهریه بپردازم.
        ممنون از کمک و راهنمایی تان

        1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

          با سلام و احترام
          با اخذ اقامت سوئیس می توانید فرزندان را نیز با خود ببرید و هزینه های تحصیلشان کمتر می شود.

  3. زهرا گفت:

    آيا زن بعد از ازدواج و زندگى با يك مرد سوييسي (در خارج از سوييس مثلا هلند) ميتونه پاسپورت سوييسي بگيره؟ شرط ازدواج كافيه يا حتما بايد در سوييس اقامت هم داشته باشن؟
    ممنونم

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      بله، اقامت در سوئیس نیز جزء الزامات است.

  4. حنفی گفت:

    سلام خسته نباشید……..من 18ساله و دانش اموز هستم…..برای مهاجرت به کشور های اروپایی از جمله سویسس یا انگلیس و….چیکار باید انجام بدم…..از نظر شما بهترین راه چیست؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام و عرض ادب
      متاسفانه اطلاعات شما برای ارائه مشاوره کافی نمی باشد. لطفا با ما در ارتباط باشید.

  5. ایرج صالحی گفت:

    با سلام.بنده قصد دارم درکشور سویس مشغول به کارشوم ودوفرزندم در دانشگاه تحصیل کنند .فعلا کارمند 26 سال سابقه دولت هستم به چه نحوی می توانم بهترین اقامت را داشته باشم .متشکرم

    1. مشاور مهاجرت های عمومی گفت:

      با سلام
      تنها راه برای تحقق خواسته ی شما، اقدام از طریق سرمایه گذاری در کشور سوئیس است.
      کشور سوئیس با توجه به وضعیت اقتصادی عالی در بین تمام کشورها، سختگیری های زیادی در صدور ویزا اعمال می کند، به گونه ای که به راحتی نمی توان ویزا گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *