کار در کرواسی

همواره یکی از گزینه های مناسب برای زندگی در خارج از کشور مهاجرت به کرواسی است. اگر شما یک نماینده خارجی نیستید، اما با این وجود اگر دوست دارید در کرواسی کار کنید، در این مقاله مشاورین موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) منابعی برای شروع جستجوی کار در کرواسی برای شما عزیزان فراهم کرده اند.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

قرارداد ایران و کرواسی در زمینه اعزام نیروی کار

اخیرا گویا قراردادی بین ایران و کشور کرواسی در زمینه اعزام نیروی کار منعقد شده است. دارا بودن حداکثر ۴۰ سال، آشنایی با زبان انگلیسی و داشتن مدرک تحصیلی مرتبط یا گواهینامه های مرتبط از جمله شروط اعلامی برای اعزام نیروهای کار مطرح شده است.

هر چند جزییات این مسئله هنوز چندان مشخص و واضح نیست، ولی طبق پیگیری های همکاران ما در موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی، بیشتر در ایران تبلیغ شده و در وب سایت های رسمی کرواسی خبر چندانی واضحی از اعزام نیروی کار ذکر نشده است و یا حداقل می توانیم بگوییم ما نتوانستیم خبر موثقی در این زمینه پیدا کنیم.

علاقمندان می توانند جهت ثبت نام اولیه (که البته به منزله اعزام قطعی نیست)، می توانند به وب سایت های ذکر شده توسط اداره کار ایران مراجعه کنند. اخبار مذکور سبب بروز سوالاتی برای افراد راجع به شرایط کار در کرواسی شده است که ما در این مقاله آن را بررسی می کنیم.

شرایط و وضعیت کار در کرواسی

در حال حاضر، مهاجرت به کرواسی جهت کار می تواند تجربه جالبی برای ماموران خارجی و مهاجران در انتقال های داخلی شرکت باشد. با این حال، احتمالا زمان مناسبی برای مهاجرانی که در درجه اول به کار در کرواسی برای تامین مالی زندگی جدید خود در خارج علاقمند هستند، نمی باشد. وضعیت کنونی بازار کار محلی دقیقا برای مهاجران در جستجوی شغل جدید مناسب نیست.

شرایط و وضعیت کار در کرواسی

نرخ بیکاری ملی در ژانویه 2016 به 16.4 درصد رسیده بود . مقاصدی که به ویژه برای مهاجران در یافتن کار محبوب هستند، عبارتند از زاگرب( Zagreb)، اسپلیت( Split) و رییکا( Rijeka). این ها شهرهایی هستند که تجارت دریایی و صنایع گردشگری در آن پیشرفت می کنند ، حتی اگر صنایع دیگری وجود نداشته باشند.

در حالی که نرخ بیکاری در کرواسی تا حدی بالا است ، این امر عمدتا در بخش درآمد پایین اعمال می شود. اگر در زمینه ی فنی و یا چیزی مشابه ماهر هستید، ممکن است اصلا زمان سختی نداشته باشید. در اینجا برخی از آمار وجود دارد که باید در نظر بگیرید :

  • نرخ بیکاری : 11 درصد می باشد.
  • حداقل دست مزد : 433.35 یورو در هر ماه می باشد ( 522.99 دلار امریکا )
  • صنایع بزرگ کشتی سازی، ساخت و ساز، پتروشیمی، صنایع مواد غذایی، حسابداری و گردشگری
  • نیروی کار کشاورزی : 1.9 درصد
  • صنعت : 27.6 درصد
  • خدمات : 70.4 درصد

شما همیشه می توانید به دنبال شغل در مناطقی باشید که گردشگری در آن رونق دارد ، بنابراین فراموش نکنید که آن بازار را در نظر بگیرید. زبان رسمی کشور کرواتی است. اغلب محل های کار تقریبا به طور انحصاری با کارکنان و مشتریان خود با این زبان، به جز بخش گردشگری و تجارت بین المللی سروکار دارند. عموم مردمی که به دنبال استفاده از خدمات متخصصان نظیر معماران، سازندگان و آرایشگران سیار هستند انتظار دارند تا به زبان کرواتی ارتباط برقرار کنند.

گردشگران معمولا از کارکنان هتل ها، رستوران ها و کافه ها انتظار دارند که یک درک ابتدایی از زبان انگلیسی داشته باشند. زبان های دیگری که در چنین مکان هایی مفید هستند آلمانی، ایتالیایی و یا فرانسوی می باشند. یک پیام روشن در اینجا وجود دارد. اگر انگلیسی صحبت کنید، می توانید برای ایمن کردن کار در حوزه گردشگری تلاش کنید. این کار فصلی خواهد بود و شامل چند ساعت زندگی اجتماعی می شود و معمولا پرداخت کمتری دارد.

همان طور که می توان برای آموزش زبان انگلیسی نیز چنین گفت. مهارت های حرفه ای شما همچنین باید به اندازه کافی خوب باشند تا شما را یک کارمند بهتر از هر کدام از افرادی که به اندازه کافی انگلیسی یاد گرفته اند تا با توریست ها ارتباط برقرار کنند و اینکه چه کسی زبان محلی و فرهنگ را بهتر از شما درک خواهد کرد، تبدیل کند.

اگر می خواهید به عنوان یک متخصص ماهر در یک حرفه طولانی مدت کار کنید، هیچ انتخابی ندارید جز اینکه کرواتی یاد بگیرید. هیچ کارفرما یا مشتری خصوصی نمی خواهد از خدمات کسی که به سختی می تواند با زبان محلی ارتباط برقرار کند استفاده کند. ممکن است یافتن کاری با مزد کم تر در مشاغلی که مردم محلی مایل به انجام آن نیستند، امکان پذیر باشد.

شرایط اخذ ویزای کاری کرواسی

از آنجایی که کارفرما موظف به تقاضای صدور اجازه ی کار فراتر از سهمیه سالانه از مقامات مربوطه (اداره پلیس یا یا کلانتری) می باشد باید پیشنهاد کاری از سوی یک کارفرما داشته باشید. همراه با تقاضای اقامت و کار باید قرارداد استخدامی  یا تاییدیه  ای مبنی بر اینکه قرارداد استخدامی امضا شده است، نیز فرستاده شود.

پیش از صدور اجازه کار یا اقامت کرواسی فراتر از سهمیه سالانه، توضیح در زمینه نیاز به استخدام کارمندی مشخص لزوم نخواهد داشت و شرایط بازار کار نیز بررسی نخواهند کرد. اجازه اقامت موقت به شهروندان کشور های جهان سوم (کشور های غیر اروپایی) که به دلایل زیر قصد ماندن در جمهوری کرواسی  را دارند یا در آنجا مانده اند، اعطا می شود:

  • اتحاد خانواده
  • تحصیلات دبیرستانی یا مقاطع عالی
  • تحقیقات علمی
  • دلایل بشر دوستانه
  • کار
  • کار به عنوان کارمند اعزامی

شما باید تقاضایی مبنی بر اجازه اقامت موقت خود را به ماموران دیپلماتیک امور خارجه کرواسی تحویل دهید. این تقاضانامه را می توانید به مقامات پلیس/ کلانتری نزدیک محل اقامت یا کار مورد نظرتان یا در محل بنیادی کارفرمایتان، ارائه دهید. کارمندان بسیار ماهر از کشور های جهان سوم می توانند تقاضانامه ی اجازه اقامت و کار خود را به مقامات دیپلماتیک امور خارجه کرواسی یا به ماموران پلیس / کلانتری محل کار یا زندگیشان ارائه دهند . اجازه کار یا اقامت( بلوکارت ) برای دوره ای 2 ساله صادر می شود.

مدارک مورد نیاز ویزای کار کرواسی

مدارک مورد نیاز جهت در خواست اجازه ی کار و تحصیل:

  • فرم تقاضانامه 9a
  • یک قطعه عکس رنگی  30×35
  • مدارک تمکن مالی
  • مدارک بیمه سلامتی
  • اصل و کپی مدارک سفر معتبر
  • قرار داد استخدامی یا گواهی دست نویس قرارداد استخدامی امضا شده یا دیگر قراردادهای معتبر
  • گواهی صلاحیت و مهارت تخصصی فرد خارجی
  • مدارک ثبتی شرکت، دفتر شعب، دفتر نمایندگی، صنعت، انجمن یا موسسه در کرواسی

حداقل میزان پولی که فرد خارجی لازم است به صورت ماهانه به منظور رفع احتیاجاتش داشته باشد برابر با 2000 کونا کرواسی ( 286621 یورو ) می باشد. این مبلغ به ازای خانواده ای دو نفره به 3250 کونا کرواسی ( 436508 یورو ) افزایش می یابد و به ازای هر عضوی که اضافه شود به مبلغ مورد نیاز 500 کونا کرواسی (67.1551 یورو)  افزوده می شود.

مدارک تمکن مالی می تواند قرارداد استخدامی حاوی میزان حقوق در آینده باشد  یا تاییدیه از جانب کارفرما باشد که حقوق فرد خارجی در آینده را نشان می دهد. در صورت وجود موافقت دوجانبه در رابطه با امنیت اجتماعی، کشور متصدی اصلی بیمه ی سلامتی باید مدارکی صادر کند که تضمین کننده حمایت پزشکی از فرد دارای ملیت جهان سوم در کشور کرواسی باشد.

دستمزد و‌ حقوق کار در کرواسی

پیش از همه باید در نظر داشته باشید که دست مزد های محلی و داخلی ممکن است کمتر از آنچه که در گذشته می گرفتید، باشد. اگرچه متوسط کرواسی ها دست مزدی بیشتر از کارمندان اروپای شرقی دریافت می کنند اما این حقوق در مقایسه با کشور های اروپای غربی و حتی شمالی بسیار کمتر می باشد. متوسط حقوق خام ماهانه در اکتبر سال 2015 ، 8076 کونا کرواسی (1,084.71  یورو) بوده است. از این میزان گفته شده باید هزینه ی مالیات بر درامد و امنیت اجتماعی را نیز کم کنید.

دستمزد و‌ حقوق کار در کرواسی

با این حال با توجه به سطح مهارت شما، تجربه تخصصی، محل، زمینه استخدامی و کارفرمایتان، حقوقتان می تواند بیشتر هم باشد. برای مثال کسانی که در امور مالی، بانکی، بیمه، ICT، محاسبه ای و ذخیره سازی فعالیت می کنند، درآمدی بیش از متوسط ملی دارند در حالی که فعالان حوزه حمل و نقل، بیمارستانی و تهیه غذا غالبا درآمد کمتری دارند.

همچنین از آنجایی که هزینه های زندگی در پایتخت بیشتر از دیگر شهرها می باشد، شرکت هایی که در شهر زاگرب قرار دارند، ممکن است حقوق بیشتر پرداخت نمایند . علاوه بر این در نظر داشته باشید که کسب و کار های بین المللی معمولا بیش از کسب و کار های محلی و داخلی دستمزد می دهند. در پایان سال 2017 متوسط حقوق خالص ماهانه در کرواسی 5586 کونا کرواسی  بوده است که  در حدود 751یورو، 657 پوند و 920 دلار می باشد.

اگرچه این حقوق با هزینه زندگی کمتر این کشور همخوانی دارد اما در صورتی که قصد دارید بعد از دوره ای طولانی زندگی و کار در کرواسی به کشور خود برگردید ، بهتر است پایین بودن حقوق در این کشور را در نظر داشته باشید. افرادی که مدرک دانشگاهی دارند به طبع بیشتر از کسانی که صلاحیت ندارند یا مهارت کمی دارند حقوق خواهند گرفت. بنابر این میزان پولی  که شخص شما دریافت خواهید کرد به شرایط فردیتان بستگی دارد.

اگر برای شرکتی تحت مالکیت خارجی کار کنید شانس خوبی برای دریافت حقوقی بیشتر نسبت به شرکت های داخلی و همچنین دریافت بسته های کامل کارمندی بیشتر، خواهید داشت. در این کشور اختلاف میزان پرداخت بین زن و مرد وجود دارد وحقوق زنان کمتر از مردان می باشد. همانطور که در کشورهای جهان متداول است، در کرواسی هم زنان  بر بخش ها و تخصص های خاص متمرکز هستند. در مقایسه میانگین اروپا تفاوت پرداخت بر اساس جنسیت در کرواسی کم است و زن ها در محل کار پذیرفته شده و مورد احترام هستند.

پیدا کردن کار و موسسات کاریابی در کرواسی

اگر شما یک نماینده ی خارجی نیستید، اما با این وجود دوست دارید در کرواسی کار کنید، این جا منابعی برای شروع جستجوی شغلی شما وجود دارد. روزنامه های بزرگ کرواسی با لیست های خوب کاری عبارتند از: Večernji List ( Zagreb )   Jutarnji List ( Zagreb ) ،Novi List ( Rijeka و  Slobodna Dalmacija. همچنین امتحان اتاق بین المللی تجارت کشور در زاگرب ، اتاق بازرگانی خارجی کرواسی و یا اتاق اقتصاد کرواسی نیز وجود دارند.

 آن ها ممکن است مجلات چاپی را با آگهی های شغلی، هیات های کاریابی آنلاین، کتاب های راهنما با اطلاعات تماس برای شرکت های مختلف و یا رویدادهای شبکه ای را ارائه کنند. مشاوران و موسسات همیشه در حال گشتن برای کارکنان ماهر و کارکنان اجرایی علاقه مند به کرواسی می باشند.

مشاوران منابع انسانی زیر در میان افراد دیگر در کشور فعال هستند : Dekra، هیل اینترنشنال (Hill International)، پدرسن و شرکا (Pedersen & Partners)، الکساندر هیوز (Alexander Hughes) و Selectio.hr. موتورهای جستجوی کار آنلاین عمومی عبارتند از : Hzz.hr (وب سایت تنها برای کرواسی است)، Posao.hr و Moj Posao. دوباره، انتظار می رود که جویندگان کار معمولا به زبان کرواتی مهارت داشته باشند. مشاورین موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) شما عزیزان را در راستای تابعیت و اقامت کرواسی راهنمایی خواهند کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *