کار در بلغارستان

کشور بلغارستان با داشتن 5/2 درصد نرخ بیکاری، طی سالیان اخیر به یکی از مقاصد پر طرفدار جهت مهاجرت کاری تبدیل شده است. این کشور که در جنوب شرق اروپا واقع شده است، هزینه های پایینی نسبت به سایر کشورهای اروپایی در کار و زندگی دارد. کارشناسان موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی، در این مقاله بر آن شدند تا مطالب مورد نیاز در رابطه با اخذ ویزای کار بلغارستان را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شرایط و وضعیت کار در بلغارستان

کسب و کارهای این کشور در تأمین نیروی کار مناسب با مشکلات فزاینده ای روبرو هستند. این کشور در نتیجه مهاجرت و کاهش زاد و ولد،هزینه زندگی در بلغارستان با کاهش جمعیت مواجه است و مشارکت نیروهای کار مسن در بازار کار نیز با بازده کمی همراه است. بازار کار دز این کشور، توسط مهاجران زیادی تکمیل نشده است، چرا که حتی با وجود عضویت بلغارستان در اتحادیه اروپا که باعث سهولت در روند مهاجرت می شود، شرکت های بلغاری در جذب کارگران خارجی به با مشکل روبرو هستند.کار در بلغارستان با توجه به افزایش سن بازار کار و کاهش میزان تولید و همچنین به دلیل وضعیت نامناسب سیستم مراقبت های بهداشت عمومی، که قادر به مقابله با تعداد بیماران بالاتر نیست، یک ریسک اساسی محسوب می شود. اما از طرفی، نرخ اشتغال پایین است و حضور کمتر زنان در بازار کار، گزینه های متنوع استخدام در دسترس است.

بلغارستان نسبتاً جمعیتی کم و در حدود 7,05 میلیون نفر در سال 2018 داشته است، در حالی که جمعیت نیروی کار (15 تا 64 سال) 4,8 میلیون نفر است. به این معنا که مجموعه نسبتاً کمی از کارمندان بالقوه در این کشور حضور دارند. این امر به ویژه سرمایه گذاران صنایع نیازمند نیروی کار زیاد را نگران می کند، زیرا اقتصادهای دیگری در منطقه با نیروی کار به مراتب بزرگتر وجود دارد. به عنوان مثال، ترکیه دارای جمعیت کار در حدود 53,3 میلیون نفر است.بلغارستان با 69,5 درصد بلغاری ساکن در شهرها و مناطق شهری، دومین کشور بسیار شهرنشین در جنوب شرقی اروپا محسوب می شود. بیشترین جمعیت شهری در پایتخت (صوفیه)، متمرکز شده است که بیش از 1,2 میلیون نفر جمعیت دارد و پس از آن شهرهای پلودیف، وارنا و بورگاس با جمعیت کمتری قرار دارند. این سطح بالای شهرنشینی بدان معنی است که کسب و کار ها در شهرهای بلغارستان به تعداد زیادی از کارگران ماهر و غیر ماهر در مناطق متمرکز جغرافیایی دسترسی دارند و باعث افزایش دسترسی به کارگران می شود.

شرایط و وضعیت کار در بلغارستان

شرایط و وضعیت کار در بلغارستان

ترکیب شهرنشین شده نیروی کار نیز نشانگر این واقعیت است که اشتغال بیشتر توسط خدمات تولیدی و بخش دولتی تأمین می شود. از این میان، صنعت تولید بیشترین شغل را در حدود 660,000 نفر، نماینده 22,2 درصد از کل اشتغال در سال 2014 (آخرین داده های موجود) فراهم می کند، به دنبال آن فروشندگی و تعمیر وسایل نقلیه موتوری 17,2 درصد از کل مشاغل را در بر می گیرد. در حالی که بلغارستان به یک مقصد محبوب برای تامین منابع مالی در تجارت تبدیل شده است، بخش فناوری اطلاعات تنها 9,600 شغل را فراهم می کند، اگرچه این بخش در کنار فعالیت های املاک و مستغلات و امور مالی و بیمه ای، ورودی ایجاد شغل را تامین می نماید.سهام بین المللی مهاجرین این کشور اندک و در حدود 1,5 درصد از کل جمعیت در سال 2015 است و اکثراً شامل افراد هم منطقه با بلغارستان می شود. در سال 2015، 58% از کارگران مهاجر از کشورهای تازه پیوسته به اروپا و اغلب روسیه، ترکیه و اوکراین آمده بودند. مهاجران متعلق به کشورهای توسعه یافته درصد قابل توجهی از کل مهاجران (32 درصد) را تشکیل می دهند که ساکنان کشورهای یونان، انگلیس، اسپانیا و آلمان بزرگترین و مهمترین آن ها می باشند.

شرایط اخذ ویزای کاری بلغارستان

ورود، اقامت و کار بیگانگان در بلغارستان

اتباع کشور ثالث (کشوری غیر از بلغارستان و کشورهای اتحادیه و منطقه اقتصادی اروپا)

اتباع کشورهای ثالث طبق شرایط و ضوابطی که توسط قانون اتحادیه اروپا تعیین شده است، حق عبور و مرور از طریق قلمرو بلغارستان بدون ویزا را دارند. هنگامی که توافق بین اتحادیه اروپا و کشور ثالث در مورد شرایط صدور ویزای ورود و اقامت اتباع آن کشور در حال اجرا است، رویه های مربوط به توافق نامه مربوطه اعمال می شوند.افراد خارجی می توانند برای دوره های کوتاه مدت (90 روز از تاریخ ورود)، اقامت پیوسته (1 سال)، بلند مدت (با مدت مجاز 5 ساله و قابل تمدید) و به طور دائم برای مدت نامحدود، در بلغارستان اقامت داشته باشند.

از جمله خارجی هایی که می توانند مجوز اقامت پیوسته را کسب کنند عبارتند از:

  • افرادی که در این کشور فعالیت تجاری دارند و اینگونه حداقل ده موقعیت شغلی برای مردم بلغارستان فراهم نمایند.
  • متخصصان خارجی که تحت معاهدات بین المللی در کشور اقامت دارند
  • نمایندگان شرکتهای خارجی.

از جمله خارجی هایی که می توانند اجازه اقامت دائم کسب کنند عبارتند از:

اشخاصی که در یکی از موارد زیر سرمایه گذاری کرده اند و یا سرمایه گذاری خود را به بیش از 1 میلیون (BGN) افزایش داده اند:

  • سهام شرکت های بلغاری که در بازار تنظیم شده بلغارستان معامله می شوند.
  • اوراق قرضه و اسکناس خزانه و همچنین ابزارهای مشتق صادر شده توسط دولت یا شهرداریها با سررسید باقیمانده کمتر از 6 ماه.
  • تملک دارایی های یک شرکت بلغاری با بیش از 50 درصد مشارکت دولتی یا شهرداری در سرمایه، مطابق با قانون کنترل خصوصی سازی و پس از خصوصی سازی.
  • سهام دولتی یا شهری متعلق به یک شرکت بلغاری مطابق با قانون کنترل خصوصی سازی و پس از خصوصی سازی است.
  • مالکیت معنوی بلغارستان.
  • حقوق اعطاء شده تحت قراردادهای جمهوری بلغارستان.
  • افرادی که گواهینامه سرمایه گذاری اولویت یا سرمایه گذاری کلاس در پروژه دریافت کرده اند.

در این بین خارجی هایی که مجوز کار لازم ندارند عبارتند از:

  • خارجی های دارای اقامت طولانی مدت یا دائم در بلغارستان.
  • مدیران شرکتها یا شعب اشخاص خارجی.
  • اعضای هیئت مدیره شرکت هایی که تحت رابطه استخدامی کار نمی کنند.
  • نمایندگان تجاری شرکتهای خارجی.

مدارک مورد نیاز ویزای کار بلغارستان

رویه ها
درخواست اجازه اقامت بلند مدت باید در دفتر مهاجرت صوفیا و یا نزدیکترین اداره مهاجرت پلیس به محل زندگی شما در بلغارستان ارائه شود. از طرف دیگر اجازه اقامت دائم توسط اداره مهاجرت و نهادهای نماینده صادر می شود. صرف نظر از نوع اجازه درخواستی، شما باید یک حساب بانکی در بلغارستان باز کنید، پس از آن بانک نامه تأییدیه ای را که شما باید تهیه کنید به وزارت مهاجرت ارسال می نماید وهزینه ها اعمال می شود.

شرایط ویزای کار بلغارستان

اگر می خواهید برای ویزای کاری بلغارستان اقدام کنید، کارفرمای بلغاری ابتدا باید مجوز کار برای شما دریافت کند. کارفرمای شما باید با ارائه مدارک زیر به آژانس کاریابی بلغارستان درخواست مجوز کار دهد:

  • فرم درخواست اجازه کار
  • نامه ای که دلیل درخواست را توضیح می دهد.
  • قرارداد کاری
  • گذرنامه یا سند مسافرتی شما که با اعتبار حداقل 7 ماه
  • سه قطعه عکس در اندازه گذرنامه
  • یک نسخه رسمی از سند ثبت نام کارفرمای شما یا کد شناسایی
  • اسناد مربوط به مهارت و سوابق تحصیلی شما، سابقه کاری و غیره
  • گزارشی در مورد تعداد کارمندانی که کارفرمای شما در مدت 12 ماه گذشته تحت قراردادهای کاری استخدام کرده است.
  • هرگونه اسناد اضافی که مربوط به شغل شما باشد.
شرایط ویزای کار بلغارستان

شرایط ویزای کار بلغارستان

اجازه اقامت طولانی مدت برای کارگر

برای درخواست اجازه اقامت طولانی مدت، ملیت های مربوط به اتحادیه اروپا، ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ و اتباع سوئد باید مدارک زیر را به اداره مهاجرت صوفیا یا نزدیکترین اداره مهاجرت پلیس به محل یا محل اقامت خود ارائه دهند:

  • فرم درخواست تکمیل و امضاء شده حاوی اطلاعات شخصی آنها و همچنین والدین یا فرزندان (در صورت وجود)، ملیت و هدف از اقامت آنها در کشور.
  • گذرنامه معتبر (توجه داشته باشید که اعتبار مجوز برابر با مدت اعتبار گذرنامه باشد.)
  • شواهد آدرس محل زندگی (سند اجاره نامه)
  • قرارداد کار برای کارمندان یا گواهی ثبت شرکت برای کارآفرینان.
  • گواهی بیمه درمانی صادر شده از کشور خود و ترجمه شده به زبان بلغاری.
  • اثبات داشتن بودجه کافی جهت تعمین هزینه های خود در طول اقامت در کشور در صورت بیکار بودن.

توجه داشته باشید درصورت لزوم باید مالیات اقامت خود را به اداره مهاجرت پرداخت کنید. مجوز اقامت باید در همان روز تحویل داده شود. در صورت مفقودی هرگونه سند، می توانید آن مدرک را طی یک هفته ارسال کنید. اتباع سایر کشورها، مواردی که در بالا ذکر شد را باید به سفارت یا کنسولگری بلغارستان در کشور خود بفرستند.

اتباع خارجی که کشورشان توافق معافیت از ویزا با بلغارستان دارد، می توانند طی 90 روز پس از ورود به کشور درخواست اجازه اقامت بلند مدت دهند. اسنادی که باید ارائه شود به شرح زیر است:

  • گذرنامه و کپی از صفحات ویزا حاوی اطلاعات شخصی دارنده آن.
  • ویزاهای دریافت شده و مهرهای صادر شده در طول آخرین بازدید خود در اداره مهاجرت بلغارستان.
  • جهت تامین هزینه های خود در طول اقامت در بلغارستان، برای اثبات برابری حقوق با حداقل میزان دستمزد در بلغارستان، ممکن است نیاز به ارائه آخرین صورت حساب بانکی باشد.
  • اثبات داستن محلی جهت اسکان و سایر امکانات در هنگام اقامت در کشور.
  • بیمه اجباری اجتماعی یا اجباری تجاری که فرد را برای مدت اقامت در بلغارستان تحت پوشش قرار می دهد.

دستمزد و‌ حقوق کار در بلغارستان

حقوق در بلغارستان بین 381 لو بلغارستان (217,277 دلار آمریکا) در هر ماه (حداقل حقوق) تا 12,453 لو بلغارستان (6,843 دلار آمریکا) در ماه (حداکثر حقوق) است. متوسط حقوق (10,600) دلار آمریکا در هر ماه است، بدین معنی که نیمی (50٪) از مردم کمتر از 2،840 لو بلغارستان (10,600 دلار آمریکا) درآمد کسب می کنند، در حالی که نیمی دیگر بیش از این میزان درآمد خواهند داشت. میانگین نشان دهنده متوسط ارزش حقوق است.
دو ارزش مرتبط با میانگین عبارتند از: صدک های 25 و 75. با خواندن از نمودار توزیع حقوق، 25٪ از مردم کمتر از 1,449 لو بلغارستان (816 دلار آمریکا) درآمد کسب دارند، در حالی که درآمد 75٪ از آنها بیش از این میزان می باشد. همچنین از این نمودار، 75٪ از مردم کمتر از 7,800 لو بلغارستان (4,394 دلار آمریکا) درآمد خواهند داشت، در حالی که 25٪ بیشتر از 7,800 لو بلغارستان (4,394 دلار آمریکا) درآمد دارند.براساس حقوق و گزارش های ارائه شده اخیر، حقوق ها در بلغارستان در سال 2020 در حال افزایش است. همانطور که در نمودار نشان داده شده است، حقوق در سال 2020، 4٪ بیشتر از سال 2019 است. این روند افزایش کند و در عین حال مداوم در پرداخت در سال 2021 و سال های آینده را نشان می دهد. این اعداد از هر صنعت به صنعتی دیگر متفاوت است.

پیدا کردن کار و موسسات کاریابی در بلغارستان

بخش های استخدامی

در بلغارستان، بخش های فناوری اطلاعات، ارتباطات، املاک و مستغلات، خدمات و صنایع غذایی به دنبال کارمندان و مدیران بسیاری هستند. شرکت های بزرگ بین المللی مانند (IBM ،HP ،Lidl) و مک دونالد اغلب به دنبال نیروی کار خارجی با تجربه برای همه فعالیت ها هستند. همچنین در ماشین آلات، مواد شیمیایی، صنایع پلاستیک، برق، گاز یا انرژی هسته ای تقاضای زیادی وجود دارد.

استخدام

در این کشور وقتی به دنبال شغلی هستید یا وقتی مصاحبه انجام می دهید، این روند به روشی کاملاً غیررسمی انجام می گیرد، به استثنا استخدام مدیران. شما می توانید در آگهی های طبقه بندی شده، تابلوهای شغلی آنلاین، نمایشگاه های حرفه ای و همچنین از زبان دیگران، به خصوص برای شغل هایی که به مدارک کمتری نیاز دارند، به جستجوی شغل بپردازید.

زبان های تجاری

در بلغارستان زبان های گفتاری بسیاری وجود دارد. در واقع، بسیاری از پیشنهادات شغلی که به زبان انگلیسی و تعداد بسیار کمی که به بلغاری نوشته شده است، پیدا خواهید کرد. اگر انگلیسی، فرانسوی، آلمانی یا روسی صحبت می کنید، به طور قطعی شغلی را در بلغارستان پیدا خواهید کرد. برای متخصصان دارای مهارت های زبانی، فرصت های شغلی بسیاری وجود دارد، به خصوص برای شرکت های چند ملیتی.

بهترین وب سایت های پیدا کردن کار در بلغارستان

در اینجا برخی از بهترین وب سایت های پیدا کردن کار ذکر شده است:

(zaplate.bg): می توان گفت بزرگترین وب سایت کاریابی در بلغارستان است. بسیاری از مشاغل ارائه شده به زبان بلغاری می باشند، ولی مواردی نیز به زبان انگلیسی وجود دارد.

(rabota.bg): یک سایت عالی برای کاریابی در بلغارستان که اغلب به زبان بلغاری است، اما گزینه ی جستجو برای کلمات کلیدی به زبان انگلیسی نیز موجود است. بیشتر درخواست های شغلی در زمینه ی (IT) به زبان انگلیسی است.

(jobs.bg): دیگر پرتال کاریابی عالی بلغاری با ورژن انگلیسی است. مشاغل بسیاری در زمینه های شرکتی در بخش هایی مانند (IT)، بانکداری و حمایت از مشتری وجود دارد. بسیاری از آنها نیاز به دانش در زبان بلغاری ندارد.

(European Job Mobility Portal): یک وب سایت بسیار عالی که توسط اتحادیه اروپا برای پیدا کردن مشاغل در بلغارستان و دیگر کشور های اتحادیه اروپا حفظ می شود.

در کشور بلغارستان فرصت های شغلی بسیاری جهت افراد متخصص، روز به روز در حال افزایش است. اگر در شغل و حرفه خود تخصص دارید و به دنبال یافتن کار در خارج از کشور می باشید، بلغارستان می تواند انتخابی مناسب باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر مشاوران مجرب موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی در شعب رسمی شهرهای شیراز، تهران، مشهد و اصفهان ، پاسخگوی شما عزیزان می باشند.

سوالات متداول در مورد کار در بلغارستان

1-  آیا جهت اخذ ویزای کاری بلغارستان حتما میبایست دعوتنامه کاری داشته باشیم؟

بله، اگر می خواهید برای ویزای کاری بلغارستان اقدام کنید، کارفرمای بلغاری ابتدا باید مجوز کار برای شما دریافت کند.

2- متقاضی اخذ ویزای کاری بلغارستان که موفق به پیدا کردن کارفرما شده، حال کارفرما برای صدور دعوتنامه کاری میبایست چه اقداماتی انجام دهد؟

کارفرمای شما باید با ارائه مدارک زیر به آژانس کاریابی بلغارستان درخواست مجوز کار دهد:

  • فرم درخواست اجازه کار
  • نامه ای که دلیل درخواست را توضیح می دهد.
  • قرارداد کاری
  • گذرنامه یا سند مسافرتی شما که با اعتبار حداقل 7 ماه
  • سه قطعه عکس در اندازه گذرنامه
  • یک نسخه رسمی از سند ثبت نام کارفرمای شما یا کد شناسایی
  • اسناد مربوط به مهارت و سوابق تحصیلی شما، سابقه کاری و غیره
  • گزارشی در مورد تعداد کارمندانی که کارفرمای شما در مدت 12 ماه گذشته تحت قراردادهای کاری استخدام کرده است.
  • هرگونه اسناد اضافی که مربوط به شغل شما باشد.

3-  شرایط دستمزد و حقوق برای متقاضیان کار در بلغارستان به چه صورت می باشد؟

حقوق در بلغارستان بین 381 لو بلغارستان (217,277 دلار آمریکا) در هر ماه (حداقل حقوق) تا 12,453 لو بلغارستان (6,843 دلار آمریکا) در ماه (حداکثر حقوق) است. متوسط حقوق (10,600) دلار آمریکا در هر ماه است، بدین معنی که نیمی (50٪) از مردم کمتر از 2،840 لو بلغارستان (10,600 دلار آمریکا) درآمد کسب می کنند، در حالی که نیمی دیگر بیش از این میزان درآمد خواهند داشت. میانگین نشان دهنده متوسط ارزش حقوق است. براساس حقوق و گزارش های ارائه شده اخیر، حقوق ها در بلغارستان در سال 2020 در حال افزایش است.

4-  متقاضیان اخذ ویزای کار در بلغارستان جهت پیدا کردن سریع تر کار به کدام بخش های استخدامی در بلغارستان می توانند مراجعه نمایند؟

در بلغارستان، بخش های فناوری اطلاعات، ارتباطات، املاک و مستغلات، خدمات و صنایع غذایی به دنبال کارمندان و مدیران بسیاری هستند. شرکت های بزرگ بین المللی مانند (IBM ،HP ،Lidl) و مک دونالد اغلب به دنبال نیروی کار خارجی با تجربه برای همه فعالیت ها هستند. همچنین در ماشین آلات، مواد شیمیایی، صنایع پلاستیک، برق، گاز یا انرژی هسته ای تقاضای زیادی وجود دارد.

5-  متقاضیان مهاجرت کاری به بلغارستان به چه زبانی باید تسلط داشته باشند؟

در بلغارستان زبان های گفتاری بسیاری وجود دارد. در واقع، بسیاری از پیشنهادات شغلی که به زبان انگلیسی و تعداد بسیار کمی که به بلغاری نوشته شده است، پیدا خواهید کرد. اگر انگلیسی، فرانسوی، آلمانی یا روسی صحبت می کنید، به طور قطعی شغلی را در بلغارستان پیدا خواهید کرد. برای متخصصان دارای مهارت های زبانی، فرصت های شغلی بسیاری وجود دارد، به خصوص برای شرکت های چند ملیتی.

6-  متقاضیان اخذ ویزای کاری بلغارستان به چه سایت هایی برای سرع تر پیدا کردن کار می توانند مراجعه نمایند؟

برخی از بهترین وبسایت های کاریابی در بلغارستان عبارتند :

  • zaplate.bg): می توان گفت بزرگترین وب سایت کاریابی در بلغارستان است. بسیاری از مشاغل ارائه شده به زبان بلغاری می باشند، ولی مواردی نیز به زبان انگلیسی وجود دارد.
  • (rabota.bg): یک سایت عالی برای کاریابی در بلغارستان که اغلب به زبان بلغاری است، اما گزینه ی جستجو برای کلمات کلیدی به زبان انگلیسی نیز موجود است. بیشتر درخواست های شغلی در زمینه ی (IT) به زبان انگلیسی است.
  • (jobs.bg): دیگر پرتال کاریابی عالی بلغاری با ورژن انگلیسی است. مشاغل بسیاری در زمینه های شرکتی در بخش هایی مانند (IT)، بانکداری و حمایت از مشتری وجود دارد. بسیاری از آنها نیاز به دانش در زبان بلغاری ندارد.
    European Job Mobility Portal): یک وب سایت بسیار عالی که توسط اتحادیه اروپا برای پیدا کردن مشاغل در بلغارستان و دیگر کشور های اتحادیه اروپا حفظ می شود.

7-  چه جیزی باعث شده تا بلغارستان متقاضیان بسیاری برای مهاجرت کاری داشته باشد؟

کشور بلغارستان با داشتن 5/2 درصد نرخ بیکاری، طی سالیان اخیر به یکی از مقاصد پر طرفدار جهت مهاجرت کاری تبدیل شده است.

8- شرایط و وضعیت کار در بلغارستان به‌چه صورت می باشد؟

کسب و کارهای این کشور در تأمین نیروی کار مناسب با مشکلات فزاینده ای روبرو هستند. این کشور در نتیجه مهاجرت و کاهش زاد و ولد،هزینه زندگی در بلغارستان با کاهش جمعیت مواجه است و مشارکت نیروهای کار مسن در بازار کار نیز با بازده کمی همراه است. بازار کار دز این کشور، توسط مهاجران زیادی تکمیل نشده است، چرا که حتی با وجود عضویت بلغارستان در اتحادیه اروپا که باعث سهولت در روند مهاجرت می شود، شرکت های بلغاری در جذب کارگران خارجی به با مشکل روبرو هستند.کار در بلغارستان با توجه به افزایش سن بازار کار و کاهش میزان تولید و همچنین به دلیل وضعیت نامناسب سیستم مراقبت های بهداشت عمومی، که قادر به مقابله با تعداد بیماران بالاتر نیست، یک ریسک اساسی محسوب می شود. اما از طرفی، نرخ اشتغال پایین است و حضور کمتر زنان در بازار کار، گزینه های متنوع استخدام در دسترس است.

9-  جهت کار در بلغارستان کدام بخش ها بیشترین اشتغال ها را فراهم می نمایند؟

ترکیب شهرنشین شده نیروی کار نیز نشانگر این واقعیت است که اشتغال بیشتر توسط خدمات تولیدی و بخش دولتی تأمین می شود. از این میان، صنعت تولید بیشترین شغل را در حدود 660,000 نفر، نماینده 22,2 درصد از کل اشتغال در سال 2014 (آخرین داده های موجود) فراهم می کند، به دنبال آن فروشندگی و تعمیر وسایل نقلیه موتوری 17,2 درصد از کل مشاغل را در بر می گیرد. در حالی که بلغارستان به یک مقصد محبوب برای تامین منابع مالی در تجارت تبدیل شده است، بخش فناوری اطلاعات تنها 9,600 شغل را فراهم می کند، اگرچه این بخش در کنار فعالیت های املاک و مستغلات و امور مالی و بیمه ای، ورودی ایجاد شغل را تامین می نماید.

10-  شرایط اخذ ویزای کاری بلغارستان جهت اتباع کشور ثالث به چه صورت می باشد؟

اتباع کشورهای ثالث طبق شرایط و ضوابطی که توسط قانون اتحادیه اروپا تعیین شده است، حق عبور و مرور از طریق قلمرو بلغارستان بدون ویزا را دارند. هنگامی که توافق بین اتحادیه اروپا و کشور ثالث در مورد شرایط صدور ویزای ورود و اقامت اتباع آن کشور در حال اجرا است، رویه های مربوط به توافق نامه مربوطه اعمال می شوند.افراد خارجی می توانند برای دوره های کوتاه مدت (90 روز از تاریخ ورود)، اقامت پیوسته (1 سال)، بلند مدت (با مدت مجاز 5 ساله و قابل تمدید) و به طور دائم برای مدت نامحدود، در بلغارستان اقامت داشته باشند.

11-  کدام یک از متقاضیان خارجی کار در بلغارستان مجوز اقامت پیوسته را به دست می آورند؟

  • افرادی که در این کشور فعالیت تجاری دارند و اینگونه حداقل ده موقعیت شغلی برای مردم بلغارستان فراهم نمایند.
  • متخصصان خارجی که تحت معاهدات بین المللی در کشور اقامت دارند
  • نمایندگان شرکتهای خارجی.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *